abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198695098
quote:
De katholieke kerk in Nieuw-Zeeland heeft vrijdag formeel excuses gemaakt aan misbruikslachtoffers binnen de kerk. Kardinaal John Dew, de rooms-katholieke aartsbisschop van Wellington, bood zijn excuses aan bij de koninklijke commissie die werd aangesteld om misbruik in zorginstellingen van de kerk te onderzoeken.

"Vandaag, in acht nemend hoe belangrijk dit moment is, betuig ik spijt bij jullie, mede namens de bisschoppen en andere religieuze leiders", zei Dew. "Ook bied ik mijn excuses aan namens zij die ons als bisschoppen en leiders van de katholieke kerk zijn voorgegaan. Wij praten hun en onze daden, die schade hebben aangericht, niet goed."

Premier Jacinda Ardern gaf in 2018 opdracht tot de oprichting van de koninklijke commissie, omdat het land volgens haar "een donker hoofdstuk in zijn geschiedenis" onder ogen moest komen. Hoewel eerst gericht op zorginstellingen, werden later ook de kerken zelf en andere religieuze instellingen aan het onderzoek toegevoegd.

Een tussentijds rapport dat in december vorig jaar naar buiten kwam, toonde aan dat tussen de jaren zestig en het begin van de 21e eeuw tot een kwart miljoen kinderen, jongeren en kwetsbare volwassen fysiek en seksueel werden mishandeld in de instellingen.

Baby's van nauwelijks negen maanden misbruikt
Baby's van soms slechts negen maanden oud, zouden zijn misbruikt door medewerkers, geestelijken en pleegouders. De slachtoffers werden onder meer verkracht en ondergingen elektrische schokbehandelingen.

"Wij erkennen dat het systeem en de cultuur binnen de kerk dit misbruik mogelijk hebben gemaakt. Dit systeem en deze cultuur hebben jullie in de steek gelaten en moeten veranderen", aldus Dew.

De koninklijke commissie zal de regering later dit jaar adviseren over de kwestie.
https://www.nu.nl/buitenl(...)orginstellingen.html

9 maanden jong. Zieeeeeeeek :{
  vrijdag 26 maart 2021 @ 04:50:50 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_198695102
9 maanden, wtf :{ Katholieke kerk :r
  vrijdag 26 maart 2021 @ 05:38:49 #3
37248 BertV
Klei indiaan
pi_198695124
quote:
tot een kwart miljoen kinderen, jongeren en kwetsbare volwassen fysiek en seksueel werden mishandeld in de instellingen.
Er zijn clubjes voor minder verboden.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  vrijdag 26 maart 2021 @ 07:42:38 #4
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_198695436
Het is een vunzig en verdorven clubje oude mannen, dat bewijzen ze keer op keer.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_198695459
Toch raar dat we de hells angels of andere motor clubs kunnen verbieden omdat het criminele organisaties zijn, maar de kerk, wat naar mijn gevoel vaker een stuk negatiever in het nieuws komt niet? Ik geloof ook niet dat dit misbruik iets van de vorige eeuw is, er zal al vele eeuwen misbruik in de kerk zijn, misschien toch maar eens die onzin opheffen.
pi_198695550
1-voor-1 doodschieten.
pi_198695908
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 07:42 schreef Perrin het volgende:
Het is een vunzig en verdorven clubje oude mannen, dat bewijzen ze keer op keer.
Precies, maar er zal nooit iets veranderen, omdat mensen niet willen praten, waardoor het een onpersoonlijke maatschappij is geworden, dat is dus in het voordeel van die club.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 08:45:15 #8
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_198695921
Benieuwd hoe de katholieken hier op het forum dit nou weer recht gaan lullen...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_198696046
Het lijkt mij toch dat men gaat onderzoeken wie hier achter zitten?

Meerdere daders lopen dus vrij rond.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 09:10:38 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198696184
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 08:56 schreef theunderdog het volgende:
Het lijkt mij toch dat men gaat onderzoeken wie hier achter zitten?

Meerdere daders lopen dus vrij rond.
Sorry en "ik ben eindverantwoordelijk" zeggen is toch voldoende tegenwoordig?
So we just called him Fred
pi_198696241
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 09:10 schreef Fred het volgende:

[..]

Sorry en "ik ben eindverantwoordelijk" zeggen is toch voldoende tegenwoordig?
Waarschijnlijk. Bovendien zei dat kind van 9 maanden geen 'nee'.
pi_198696449
quote:
15s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 08:45 schreef Tyr80 het volgende:
Ik ben katholiek, niet praktiserend overigens, maar dit valt op geen enkele wijze recht te lullen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 09:41:17 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_198696496
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 04:50 schreef kwiwi het volgende:
9 maanden, wtf :{ Katholieke kerk :r
Als jij een zieke pedo bent wat voor carrierekeuzes ga je maken? Dan kies je een instituut dat jou rustig je gang laat gaan omdat alle lagen van de organisatie met zichzelf bezig is.

Dat de RK-kerk corrupt en gebroken is is wel duidelijk en daar moet zeker een keertje worden ingegrepen (intern maar desnoods extern als men weigert door te pakken) want dit kan niet zo door gaan.

Maar ik denk niet dat het een inherent structureel pedofiele organisatie is. Het is zoals een verlaten huis waar je op een gegeven moment wespennesten krijgt. Het is niet gebouwd voor wespen maar ze zijn er. Omdat niemand op let.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:54:39 #14
38496 Perrin
pi_198697383
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 09:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Als jij een zieke pedo bent wat voor carrierekeuzes ga je maken? Dan kies je een instituut dat jou rustig je gang laat gaan omdat alle lagen van de organisatie met zichzelf bezig is.

Dat de RK-kerk corrupt en gebroken is is wel duidelijk en daar moet zeker een keertje worden ingegrepen (intern maar desnoods extern als men weigert door te pakken) want dit kan niet zo door gaan.

Maar ik denk niet dat het een inherent structureel pedofiele organisatie is. Het is zoals een verlaten huis waar je op een gegeven moment wespennesten krijgt. Het is niet gebouwd voor wespen maar ze zijn er. Omdat niemand op let.
De organisatie is wel degelijk zo opgezet dat (kinder)misbruik zo lang mogelijk verborgen en verzwegen wordt. Wat dat betreft acht ik het geheel echt schuldig aan het continue kindermisbruik van delen van de organisatie, schandaal na schandaal en er verandert niks.

En dat voor een club die claimt heilig te zijn, terwijl de misbruikschandalen telkens het tegenovergestelde bewijzen.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:08:15 #15
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_198697539
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:54 schreef Perrin het volgende:

[..]

De organisatie is wel degelijk zo opgezet dat (kinder)misbruik zo lang mogelijk verborgen en verzwegen wordt. Wat dat betreft acht ik het geheel echt schuldig aan het continue kindermisbruik van delen van de organisatie, schandaal na schandaal en er verandert niks.
Ik geloof niet dat het expres zo met voorbedachte rade is ontworpen om dat te doen. Ik denk dat er gewoon een doofpotcultuur heerst en dat dit de consequenties daar van zijn. Het heeft daarmee gewoon een aantrekkingskracht op twijfelachtige figuren die graag in contact staan met kinderen. Het werkt voor hen.

quote:
En dat voor een club die claimt heilig te zijn, terwijl de misbruikschandalen telkens het tegenovergestelde bewijzen.
Tsja dat ze zelf nog niet de conclusie hebben getrokken over hoe het kan dat DE representatie van god op aarde zo corrupt is is wat mij betreft een wonder.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_198697725
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:08 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat het expres zo met voorbedachte rade is ontworpen om dat te doen. Ik denk dat er gewoon een doofpotcultuur heerst en dat dit de consequenties daar van zijn. Het heeft daarmee gewoon een aantrekkingskracht op twijfelachtige figuren die graag in contact staan met kinderen. Het werkt voor hen.
[..]

Tsja dat ze zelf nog niet de conclusie hebben getrokken over hoe het kan dat DE representatie van god op aarde zo corrupt is is wat mij betreft een wonder.
Dit inderdaad. En ik ben ook benieuwd hoe groot die cirkel is, in dat artikel wordt dus ook gesteld dat pleegouders bij het misbruik betrokken waren. Heel erg huiveringwekkend allemaal. Maar zodra het natuurlijk eenmaal bekend is geworden dat dit soort dingen blijkbaar ergens gewoon kunnen, zal het meer mensen trekken die daar hun slag willen slaan. Vaak opereren zulke figuren in netwerken.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:37:30 #17
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_198697975
Inderdaad bijzonder ernstig wat in het verleden allemaal is voorgevallen elders, bah bah. Baby's en electro schokken nog wel, toe maar! :o :X En daarvoor is de RK-Kerk jaren geleden al wereldwijd diep daar het stof gegaan.

Uiteraard schaamden wij Roomsen binnen plaatselijke en meest integere en tevens kuise kerkelijke kringen (bisdom Haarlem/Amsterdam) ons toentertijd wel degelijk voor de rooms-katholieke organisatie nadat zulke gebeurtenissen geleidelijk aan bekend werden en goed en wel aan het daglicht werden blootgesteld, maar intussen is er al veel gedaan om orde op zaken te stellen (commissies en zulks) en in alle toonaarden het onrecht zo goed als mogelijk te herstellen.

Excuses zoals uit het bisdom Nieuw Zeeland en eventuele schadevergoedingen komen vrijwel nooit te laat, al zullen die lang niet alles kunnen herstellen wat wij ons terdege realiseren. Desalniettemin blijft het handig om toch ook te beseffen dat het wereldwijd 'slechts' een klein aantal geestelijken betrof van het geheel. Personen met kwaad in de zin of dubbele agenda's, net als bij het open staan voor het plegen van fraude door bankmedewerkers, zitten helaas overal soms tussen.

Derhalve hebben wij al langere tijd besloten om de RKK nooit de rug toe te zullen keren.

Groet, Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:40:18 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_198698007
Gewoon even als kardinaal in een late night talkshow "wir haben es nicht gewusst" zeggen. ^O^
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:44:08 #19
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_198698056
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:37 schreef Scjvb het volgende:
Inderdaad bijzonder ernstig wat in het verleden allemaal is voorgevallen elders, bah bah. Baby's en electro schokken nog wel, toe maar! :o :X En daarvoor is de RK-Kerk jaren geleden al wereldwijd diep daar het stof gegaan.

Uiteraard schaamden wij Roomsen binnen plaatselijke en meest integere en tevens kuise kerkelijke kringen (bisdom Haarlem/Amsterdam) ons toentertijd wel degelijk voor de rooms-katholieke organisatie nadat zulke gebeurtenissen geleidelijk aan bekend werden en goed en wel aan het daglicht werden blootgesteld, maar intussen is er al veel gedaan om orde op zaken te stellen (commissies en zulks) en in alle toonaarden het onrecht zo goed als mogelijk te herstellen.

Excuses zoals uit het bisdom Nieuw Zeeland en eventuele schadevergoedingen komen vrijwel nooit te laat, al zullen die lang niet alles kunnen herstellen wat wij ons terdege realiseren. Desalniettemin blijft het handig om toch ook te beseffen dat het wereldwijd 'slechts' een klein aantal geestelijken betrof van het geheel. Personen met kwaad in de zin of dubbele agenda's, net als bij het open staan voor het plegen van fraude door bankmedewerkers, zitten helaas overal soms tussen.

Derhalve hebben wij al langere tijd besloten om de RKK nooit de rug toe te zullen keren.

Groet, Scjvb
Dat je (of men in het algemeen) geloofd is prima, maar waarom moet de kerk ertussen zitten? Je ziet toch gewoon dat het een scam is van de grootste orde.

Ik zeg dus niet dat geloof an sich een scam is. Dat men in (een) God geloofd kan ik begrijpen, maar waarom zit er zo'n corrupte menselijke organisatie tussen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 26 maart 2021 @ 14:55:22 #20
38496 Perrin
pi_198700832
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Dat je (of men in het algemeen) geloofd is prima, maar waarom moet de kerk ertussen zitten? Je ziet toch gewoon dat het een scam is van de grootste orde.

Ik zeg dus niet dat geloof an sich een scam is. Dat men in (een) God geloofd kan ik begrijpen, maar waarom zit er zo'n corrupte menselijke organisatie tussen.
Als er een God is dan heeft ie vast een grote hekel aan mensen die zeggen namens hem te handelen en spreken maar ondertussen alles doen wat hij verboden heeft.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 15:17:42 #21
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198701091
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Misschien dragen juist dingen als gezamenlijkheid/massaliteit, rituelen, tradities, imposante gebouwen en dergelijke bij aan het gevoel dat het allemaal "echt" is en dat hun God een machtige entiteit is. En dat kan ook best gelden voor de leiders van de gemeenschap.
pi_198701189
quote:
15s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 08:45 schreef Tyr80 het volgende:
Waarom denk je dat ze dat gaan doen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 15:32:34 #23
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198701315
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:08 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Sowieso komt het op mij over als een krampachtige, kunstmatig a-seksuele wereld waarin "onschuld" op zo'n vreemde, weer bijna zinnelijke manier op een voetstuk wordt geplaatst dat het een soort fetisj kan worden voor figuren die deels juist naar de kerk worden gedreven omdat ze met hun eigen seksualiteit in de knoop zitten.
pi_198701326
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 14:55 schreef Perrin het volgende:

[..]

Als er een God is dan heeft ie vast een grote hekel aan mensen die zeggen namens hem te handelen en spreken maar ondertussen alles doen wat hij verboden heeft.
Hij heeft dan ook een hekel aan jou omdat je Zijn bestaan in twijfel trekt met je "als".
  vrijdag 26 maart 2021 @ 15:34:29 #25
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_198701342
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 14:55 schreef Perrin het volgende:

[..]

Prima insteek uwerzijds, daar niet van @Perrin.

Verder een boodschap aan allen:

Echter, het ontstaan van kerkelijke organisaties die vooral met gruwelijkheden in de middeleeuwen (ten tijde van het Eerste Testament) en uiteraard ook later nog ;) helaas ook duistere zijdes kenden, getuigen tenslotte tot op de dag van vandaag van een georganiseerd verband, gevormd door geloofsgenoten en gelijkgestemden. En we leven thans niet meer in de middeleeuwen, dus op deze nare plaatselijke incidenten na zou ik de RKK dus niet als criminele organisatie willen betitelen.

Dat het hier in latere eeuwen uiteindelijk weer misging in de zin van nare kwesties als deze, is ons inziens niet speciaal te wijten aan de kerkelijke organisatie als geheel; hooguit als uitzondering de aanvankelijk trage aanpak ten tijde van Paus Benedictus XVI wat ons aanvankelijk welgemeend tegenstond.

Goed, men begrijpt vanuit deze organisatie andermans twijfel en verontwaardiging, evenals ikzelf, maar afstand doen van de Kerk is niet onze keuze. Sorry!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')