Ja dat heeft ook echt te maken met de koopwoningen, asielzoekers die een sociale woning toegekend krijgen.quote:Op donderdag 25 maart 2021 20:50 schreef hoechst het volgende:
Nee want in Nederland krijgen de immis een woning toegeworpen.
Voordeel vanuit de EU stappenquote:Op donderdag 25 maart 2021 20:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Hier in de UK moet je normaliter 10% als downpayment betalen voor een huis, maar dat is nu 5% geworden. Ook is de stamp duty (overdrachtsbelasting) tijdelijk geschrapt, om de huizenmarkt op gang te houden. Maar prijzen beginnen toch wel te dalen. Ik ben recent met terugwerkende kracht (ruim drie jaar) hoger ingeschaald en die 10% is nu ineens te doen.
Een huis hier in het dorp stond vorig jaar voor £475k, en nu voor £450k. En ik ben er al meerdere andere tegengekomen die lang te koop staan of in de prijs zijn gedaald. Huurprijzen zijn ook al gedaald.
In Nederland lijkt er van een afkoeling nog geen sprake als ik het zo volg?
Gefeliciteerd maar die strategie is nogal listig. Voorbehoud financiering is niet voor de biedprijs maar voor de woningwaarde. De waarde bij taxatie dusquote:Op donderdag 25 maart 2021 22:17 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Het is mij na 22 bezichtigingen,5x overboden te zijn in 1,5 jaar eindelijk gelukt om het hoogste bod te hebben
Nu nog alles rond krijgen.
Wat ik zelf te laat realiseerde helaas maar wellicht een handige tactiek is voor starters die geen doorstromer zijn of met een gouden lepel geboren.
Stel de vraagprijs is 300k. Jij hebt 7k spaargeld. Je biedt bv 320 onder voorbehoud van financiering.
Vervolgens fix je via de hypotheekadviseur een taxateur die hoog taxeert waardoor je dus dat bedrag mag lenen.
Is het 310-315 bv dan krijg je het wel bij elkaar via via of met extra maanden goed sparen.
Lukt het niet gaat het onder voorbehoud van financiering niet door.
In ieder geval een manier om je voet tussen de deur te krijgen.
Dat is hier in de UK ook wel een beetje gebeurd. De vorig huizencrisis is volledig aan Londen voorbij gegaan omdat Chinezen en Russen alles opkochten wat vrij kwam. Maar nu dalen ook in Londen de prijzen schijnbaar wel iets.quote:Op donderdag 25 maart 2021 21:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Voordeel vanuit de EU stappen
Al las ik een verhaaltje dat in Amsterdam de huizen ook op sommige plekken ook 10% gedaald zijn tijdens de coronacrisis. In de stad wonen was ineens een stuk minder aantrekkelijk.
En een kloof die groter wordt. Als huurder spaar je nu eenmaal minder uiteindelijk en de prijzen aan de onderkant van de markt groeien sneller dan salarissen.quote:Op donderdag 25 maart 2021 21:55 schreef christmastsunami het volgende:
de huizenmarkt had allang in elkaar gestort moeten zijn door een veel te snelle prijsstijging.
Ik denk niet dat het iets met corona te maken heeft, er is een giantische schaarste in de hele woningmarkt, van huur tot koop.
Hier in de UK moet je dus eigenlijk 30k spaargeld hebben om uberhaupt te beginnen. En iedereen kan overbieden totdat je getekend hebt, het huis is op markt totdat er getekend is. Je ziet hier ook vaak 'bieden vanaf', staan.quote:Op donderdag 25 maart 2021 22:17 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Het is mij na 22 bezichtigingen,5x overboden te zijn in 1,5 jaar eindelijk gelukt om het hoogste bod te hebben
Nu nog alles rond krijgen.
Wat ik zelf te laat realiseerde helaas maar wellicht een handige tactiek is voor starters die geen doorstromer zijn of met een gouden lepel geboren.
Stel de vraagprijs is 300k. Jij hebt 7k spaargeld. Je biedt bv 320 onder voorbehoud van financiering.
Vervolgens fix je via de hypotheekadviseur een taxateur die hoog taxeert waardoor je dus dat bedrag mag lenen.
Is het 310-315 bv dan krijg je het wel bij elkaar via via of met extra maanden goed sparen.
Lukt het niet gaat het onder voorbehoud van financiering niet door.
In ieder geval een manier om je voet tussen de deur te krijgen.
Als de taxateur laag taxeert kun je ook nog snel een of ander krediet afsluiten, 15k lenen 'voor een boot' ofzo, waardoor je hypotheek aanvraag sowieos afgewezen wordt. Daarna die 15k gelijk weer terugbetalen.quote:Op donderdag 25 maart 2021 22:42 schreef Ericr het volgende:
[..]
Gefeliciteerd maar die strategie is nogal listig. Voorbehoud financiering is niet voor de biedprijs maar voor de woningwaarde. De waarde bij taxatie dus
Als de taxatie fors lager uitvalt en de hypotheekverstrekker wil voor die waarde financieren mag je gewoon de rest bijleggen. Of 10% dokken van de biedprijs mocht je er onder uit willen komen
Voorbehoud financiering is niet iets vrijblijvends. Niet het probleem van de verkoper als de taxatie te laag uitvalt
Of je moet het voorbehoud instellen op je biedprijs maar daarmee worden je kansen kleiner omdat duidelijk is dat je zelf geen ruimte hebt om geld in te leggen
Maar waarom waren huizenprijzen in 2013 dan zoveel lager en kwamen huizenbezitters maar niet van hun huis af?quote:Op donderdag 25 maart 2021 21:55 schreef christmastsunami het volgende:
de huizenmarkt had allang in elkaar gestort moeten zijn door een veel te snelle prijsstijging.
Ik denk niet dat het iets met corona te maken heeft, er is een giantische schaarste in de hele woningmarkt, van huur tot koop.
Wat een totaal achterlijk gelul weer, wat hebben die met de prijzen van koopwoningen te maken?quote:Op donderdag 25 maart 2021 20:50 schreef hoechst het volgende:
Nee want in Nederland krijgen de immies een woning toegeworpen.
Omdat mensen niet durfden te kopen want de prijzen zouden nog veel langer naar beneden blijven gaan, aldus de zelfbenoemde experts die de bodem niet wisten te herkennen, plus dat de rente toen ongeveer 3 keer zo hoog was als nu.quote:Op donderdag 25 maart 2021 23:41 schreef Bulgaren het volgende:
[..]
Maar waarom waren huizenprijzen in 2013 dan zoveel lager en kwamen huizenbezitters maar niet van hun huis af?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |