abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_198676667
quote:
De kinderen van Ruinerwold

Ruinerwold wordt wereldnieuws als een verborgen boerderij wordt ontdekt, waar jarenlang een gezin in het geheim en ongeregistreerd leefde. De vier oudste kinderen doen eenmalig hun verhaal aan documentairemaker Jessica Villerius.
Te zien op: https://www.npostart.nl/de-kinderen-van-ruinerwold/BV_101404936


Iemand gezien? Echt verbazingwekkend, en met sommige momenten ronduit shockerend.
  Moderator woensdag 24 maart 2021 @ 23:07:49 #2
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_198676702
Ik vond het wel interessant, ben benieuwd naar volgende week als het over het misbruik gaat.
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_198676737
quote:
2s.gif Op woensdag 24 maart 2021 23:07 schreef R-woud93 het volgende:
Ik vond het wel interessant, ben benieuwd naar volgende week als het over het misbruik gaat.
Die kinderen zijn dus waarschijnlijk wel misbruikt hé? Die kinderen konden bevangen raken door de geest van hun overleden moeder. Ra ra wat hij met zijn vrouw deed...
  Moderator woensdag 24 maart 2021 @ 23:12:34 #4
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_198676778
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 23:10 schreef dexamfetamine het volgende:

[..]

Die kinderen zijn dus waarschijnlijk wel misbruikt hé? Die kinderen konden bevangen raken door de geest van hun overleden moeder. Ra ra wat hij met zijn vrouw deed...
Ja inderdaad, vrij heftig allemaal.

Ik snap wel dat ze nog steeds moeite hebben om bepaalde dingen goed te kunnen plaatsen.
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_198677030
quote:
1s.gif Op woensdag 24 maart 2021 23:05 schreef dexamfetamine het volgende:

[..]

Te zien op: https://www.npostart.nl/de-kinderen-van-ruinerwold/BV_101404936

Iemand gezien? Echt verbazingwekkend, en met sommige momenten ronduit shockerend.
sensatie tv :')

En nu, wat ga je nu doen met de kennis die je nu vergaard hebt?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2021 23:27:32 ]
pi_198677124
Het schaft een unieke inkijk in een gezin die helemaal in hun eigen wereld leefde. Best bijzonder in zo'n klein dichtbevolkt land.
pi_198677551
Bizar allemaal.Vader die zegt dat hij je vermoord had in andere tijden.Afgezonderd zijn van de rest van je gezin,als kind zijnde.Ik vraag me af waarom de oudsten nergens iets gemeld hebben nadat ze daar weg waren.Angst ? Ontkenning, vervreemding?Wel lef om dit te vertellen zo.
pi_198678454
Ja dat leek me eerst ook vreemd. Maar totaal geïndoctrineerd vanaf hun geboorte.
Zelfs nu hebben ze nog een "respect" voor hun vader dat hij het (in zijn ogen?) allemaal goed bedoelde/een goede vader was.
pi_198678540
quote:
Zoon gezin Ruinerwold: 'Verlaten boerderij was beste beslissing van mijn leven'

Een van de kinderen van Gerrit Jan van D., die jarenlang verborgen zaten in een boerderij in Ruinerwold, noemt het verlaten van de boerderij "de beste beslissing van zijn leven". In oktober 2019 zocht deze Israel om hulp, waardoor de politie het boerderijgezin vond.

Op 14 oktober 2019 trof de politie een vader met vijf meerderjarige kinderen aan in een boerderij in de Drentse plaats. Agenten waren binnengevallen omdat het zesde kind, Israel dus, om hulp had gevraagd.

Later bleek dat de kinderen, ondanks hun leeftijd van 18 tot 25 jaar, nooit ingeschreven hadden gestaan bij de gemeente. De kinderen en hun vader hadden jarenlang geïsoleerd in de boerderij geleefd.

Ingewikkelde situatie
Op Instagram deelt Israel een klein deel van zijn leven nadat de politie de boerderij was binnengevallen. Het bericht komt op de dag waarop de eerste aflevering van een vierdelige serie over het gezin op tv wordt uitgezonden. Een klein stukje van de uitzending is al te zien op de website van RTV Drenthe.

In de documentaire vertelt Israel, samen met twee oudere broers en een zus, over hun gezamenlijke verleden. Israel schrijft dat hij hoopt dat kijkers "een beetje meer inzicht krijgen in de ingewikkelde situatie zoals wij die hebben beleefd".

Hij verliet naar zijn mening een "ongezond systeem" door uit de boerderij te vertrekken. Vader Gerrit Jan van D. werd na de ontdekking van het gezin aangehouden op verdenking van vrijheidsberoving van alle negen kinderen en seksueel misbruik van de twee oudsten. De zaak tegen hem werd deze maand gestaakt. Zijn mentale gezondheid is te slecht voor een rechtszaak, oordeelde de rechter.

Nadat het gezin was ontdekt, was voor Israel het vinden van zijn plek in de maatschappij een "grote uitdaging". Een half jaar voor de ontdekking van het gezin zocht hij al eens contact met de buitenwereld, beschrijft hij. Toen noemde hij zich nog Jan.

Media-aandacht
Ook schrijft hij over de enorme media-aandacht voor het Ruinerwold-verhaal. Niet alleen in Nederland werd er veel aandacht aan besteed, ook in het buitenland was het boerderijgezin groot nieuws.

"Al gauw voelde het als een enorme lawine die over je heen komt. Het gevoel dat alles uit context wordt getrokken en iedereen zijn mening er maar over heeft, is soms heel hard." Hij vindt wel dat hij de eerste weken na de ontdekking goed is opgevangen. "Ik heb alle hulp gekregen die ik nodig had. Ik vond de mensen waar ik me vertrouwd bij voelde."

Toen hij uit de boerderij kwam, zag hij ook na jaren zijn oudste broers en zus weer. Dat noemt hij "misschien wel het allermooist".

Ook Edino, een van de oudere broers, schrijft hierover op sociale media: "Herenigd worden met al mijn broers en zussen is by far één van de mooiste momenten uit mijn leven en ik koester dit dan ook enorm. Na zoveel jaren verplicht gescheiden te zijn geweest, is daarmee mijn grootste wens in vervulling gegaan."

De eerste aflevering van de vierdelige serie Kinderen van Ruinerwold is vanavond te zien op NPO 1 om 21.30 uur en gaat over de vier oudste kinderen. De vijf jongste kinderen van het boerderijgezin staan achter hun vader, met wie ze weer samenwonen sinds zijn vrijlating op 4 maart, schrijft RTV Drenthe.
NOS

Wat verschrikkelijk voor die kinderen. En dan zou het mij niets verbazen als de vader vrijgesproken wordt op 4 maart.
  donderdag 25 maart 2021 @ 08:04:27 #10
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_198678594
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 07:54 schreef Koekoekskind het volgende:

[..]

NOS

Wat verschrikkelijk voor die kinderen. En dan zou het mij niets verbazen als de vader vrijgesproken wordt op 4 maart.
Hij kan berecht worden vanwege zijn beperkingen en daardoor niet kunnen verweren. Daarom zowel geen veroordeling of vrijspraak mogelijk
Zaak is al gesloten
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 25 maart 2021 @ 12:24:00 #11
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_198682081
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 23:10 schreef dexamfetamine het volgende:

[..]

Die kinderen zijn dus waarschijnlijk wel misbruikt hé? Die kinderen konden bevangen raken door de geest van hun overleden moeder. Ra ra wat hij met zijn vrouw deed...
Ok Sherlock
pi_198684914
Getver, die cliffhanger voor aflevering 2. Wat een narigheid.
pi_198718925
Matige eerste aflevering. Zoveel vragen die niet worden beantwoord en het blijft nog erg vaag. Maar misschien doen de makers dat bewust en worden ze de komende afleveringen beantwoord.
  zondag 28 maart 2021 @ 00:08:32 #14
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_198726107
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 17:49 schreef Mansjester het volgende:
Matige eerste aflevering. Zoveel vragen die niet worden beantwoord en het blijft nog erg vaag. Maar misschien doen de makers dat bewust en worden ze de komende afleveringen beantwoord.
Ze komen op mij ook nog best kwetsbaar over, vooral Shin. Ik begrijp dat ze dat voorzichtig willen aanpakken.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_198726130
Wel mooi hoe die reserve Jomanda meeging in die gekkigheid dat een geest in haar lichaam kon treden _O-
pi_198786404
Deel 2 niet minder schokkend. Dat de zoon in travestie door Meppel moest rondlopen, want als drager van de geest van moeder, en dat niemand ingrijpt... of men is er toleranter dan in de Bananenbar, of te hypocriet voor woorden.
pi_198786542
Wie kijkt?
pi_198786565
Stukje voortand.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_198805522
Wordt er echt ongepast van
pi_198883921
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 22:11 schreef Magister_Artium het volgende:
Deel 2 niet minder schokkend. Dat de zoon in travestie door Meppel moest rondlopen, want als drager van de geest van moeder, en dat niemand ingrijpt... of men is er toleranter dan in de Bananenbar, of te hypocriet voor woorden.
Mensen moeten dat toch gezien hebben en bleven die andere kinderen dan alleen thuis?
  Moderator woensdag 7 april 2021 @ 21:47:15 #21
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_198907053
Wat een sneue kut streek
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_198907173
Die videobeelden...afgrijselijk, kan er bijna niet naar kijken
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
  Moderator woensdag 7 april 2021 @ 21:53:02 #23
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_198907205
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 21:51 schreef Poppejans het volgende:
Die videobeelden...afgrijselijk, kan er bijna niet naar kijken
Steek in mijn hart toen hij zijn dochtertje naar de andere kant van de kamer slingerde
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_198907221
Hoe kunnen die jongste kinderen nou achter hun vader staan, zijn zij nou zo verknipt?! Ik begrijp dat echt niet.
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_198907258
quote:
2s.gif Op woensdag 7 april 2021 21:53 schreef R-woud93 het volgende:

[..]

Steek in mijn hart toen hij zijn dochtertje naar de andere kant van de kamer slingerde
Die angst ook steeds in die ogen van de kinderen.
En moeders zit er maar een beetje bangig zenuwachtig lachend op de achtergrond... ziekkkk
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
  Moderator woensdag 7 april 2021 @ 21:57:07 #26
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_198907307
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 21:55 schreef Poppejans het volgende:

[..]

Die angst ook steeds in die ogen van de kinderen.
En moeders zit er maar een beetje bangig zenuwachtig lachend op de achtergrond... ziekkkk
Ja, vreselijk inderdaad :{
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_198907595
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 21:54 schreef Poppejans het volgende:
Hoe kunnen die jongste kinderen nou achter hun vader staan, zijn zij nou zo verknipt?! Ik begrijp dat echt niet.
Precies zoals die jongen net zei. Geen referentiekader. Geen besef van goed en fout. Indoctrinatie.
Als ik zie hoe het nu met de oudere kinderen gaat heb ik nog wel hoop dat het met de jongeren ook wel goed komt.
A mind with a heart of it's own
  woensdag 7 april 2021 @ 22:19:07 #28
123170 alors
zlata1234
pi_198907746
Zo indrukwekkend, fascinerend en ontluisterend deze docuserie.

Ik vind die Israel/Jan zo ontwapenend, wat een sympathieke jongen en wat knap hoe hij erin staat zo vlak nadat dit alles gebeurd is...
know'm sayin?
×
word? word.
pi_198907965
Hartverscheurend om te zien ;(
pi_198908029
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 22:19 schreef alors het volgende:
Zo indrukwekkend, fascinerend en ontluisterend deze docuserie.

Ik vind die Israel/Jan zo ontwapenend, wat een sympathieke jongen en wat knap hoe hij erin staat zo vlak nadat dit alles gebeurd is...
Ik vond het zo fijn om te zien hoe hij door de andere 3 direct in hun midden is gesloten en nu dat ze ook contact zoeken met de andere kinderen.
A mind with a heart of it's own
pi_198908151
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 22:11 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Als ik zie hoe het nu met de oudere kinderen gaat heb ik nog wel hoop dat het met de jongeren ook wel goed komt.
Met het verschil dat de oudsten nog naar school zijn geweest en hun moeder nog voor een groot deel gekend hebben. Maar ik hoop het van harte dat het goed komt, wat een leven...
pi_198908260
Ik weet niet of dit ooit gepost is hier, verklaring van de 5 jongste kinderen:

https://eagle-rock.org/Ve(...)ongste_vijf_kinderen
pi_198908275
Door die scheve tandjes krijgt die jongen een bijzonder stemgeluid.

Als hij een beugel neemt zou het best een model kunnen worden.
  woensdag 7 april 2021 @ 23:14:45 #34
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_198908861
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 22:43 schreef Reismeis het volgende:
Ik weet niet of dit ooit gepost is hier, verklaring van de 5 jongste kinderen:

https://eagle-rock.org/Ve(...)ongste_vijf_kinderen
Zij hebben duidelijk iets anders meegemaakt dan de oudste kinderen. Lastig. Ze lijken gelukkig met de situatie en het lijkt geen stockholmsyndroom. Als ze gelukkig zijn en hier zelf voor kiezen, dan moeten ze dat in alle rust kunnen doen.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_198913356
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 22:43 schreef Reismeis het volgende:
Ik weet niet of dit ooit gepost is hier, verklaring van de 5 jongste kinderen:

https://eagle-rock.org/Ve(...)ongste_vijf_kinderen
Dit vond ik wel twee opvallende stukjes:

quote:
Mijn oudere broer liet niets merken van hetgeen er in zijn hoofd speelde. Jammer vind ik, omdat de beste manier om problemen op te lossen is naar mijn mening door erover te praten. Weglopen kan altijd nog. Ik dacht dat mijn broer net zoals mij begrip had voor de nogal lastige situatie waarin onze vader zich bevond.
quote:
We waren dus druk bezig om de boerderij te verbouwen tot een “trainingscentrum” toen op 14 oktober 2019 alles veranderde omdat mijn oudere broer besloten had zonder met een van ons te overleggen dat het anders moest.
Alsof die vader het zomaar geaccepteerd zou hebben dat een zoon van hem daar weg wilde. Dat zou alleen maar problemen opleveren. En als je ziet tot wat deze man in staat was, zou ik ook gedacht hebben dat weglopen de enige optie was....
  donderdag 8 april 2021 @ 11:43:15 #36
348749 dikkedaniel
a.k.a. Obesiboy
pi_198913590
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 11:27 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dit vond ik wel twee opvallende stukjes:
[..]

[..]

Alsof die vader het zomaar geaccepteerd zou hebben dat een zoon van hem daar weg wilde. Dat zou alleen maar problemen opleveren. En als je ziet tot wat deze man in staat was, zou ik ook gedacht hebben dat weglopen de enige optie was....
Lijkt wel alsof die jongste kinderen is ingefluisterd dit te vertellen, slaat natuurlijk nergens op :')
Mishandeling, seksueel misbruik, hele leven onderdrukt... en dan er 'gewoon open over praten'. Gooi het in de groep.

Wie weet faked de vader wel dat hij gek is, zou met niets benieuwen. Gewoon doen alsof je gek bent is het advies.
"Zou Je Haar Geven?? :P"
pi_198913845
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 11:43 schreef dikkedaniel het volgende:

[..]

Lijkt wel alsof die jongste kinderen is ingefluisterd dit te vertellen, slaat natuurlijk nergens op :')
Mishandeling, seksueel misbruik, hele leven onderdrukt... en dan er 'gewoon open over praten'. Gooi het in de groep.

Wie weet faked de vader wel dat hij gek is, zou met niets benieuwen. Gewoon doen alsof je gek bent is het advies.
Ik mag toch hopen dat hij echt medisch onderzocht is. Hersenschade is echt te meten.

En ik geloof wel in dat seksuele misbruik, dit onderste wijst er ook op:

quote:
Mijn vader wilde de harmonie in de familie bewaren. Hij vroeg mijn oudere broer en zus om “medium” te zijn voor de ziel van onze moeder. Hier is waar de aanklachten van seksueel misbruik hun oorsprong vinden. Ik ga me niet mengen in de twist over wat er precies gebeurd is. Als jongere kinderen zagen wij niks wat verkeerd was. Wel weet ik dat mijn vader nooit de intentie had om zijn kinderen te benadelen. Ik herinner dat mijn vader toen ik jong was wel eens zei dat als de jongste van ons 18 was dat hij zichzelf zou aangeven bij de gemeente waarna hij waarschijnlijk zelf de bak in zou gaan “maar dan hebben jullie een mooi leven”.


[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 08-04-2021 12:10:00 ]
pi_198914749
Wat een verdrietige aflevering weer. Dat kind op dat stoeltje. Wat hartverscheurend. Ik heb er serieus bij zitten janken. De angst in de ogen van al die kinderen. Bah.

Ik vind de oudste 4 zo ontzettend dapper dat ze hun verhaal willen doen. Hopelijk vinden ze hun weg en krijgt alles wat ze is overkomen een plek.
pi_198914813
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 12:04 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat hij echt medisch onderzocht is. Hersenschade is echt te meten.

En ik geloof wel in dat seksuele misbruik, dit onderste wijst er ook op:
[..]

Hersenschade is zeer oppervlakkig te meten, maar zegt zeer weinig over de capaciteiten van iemand met hersenschade, daarvoor zijn de hersenen veel te complex.

Het was allemaal twijfelachtig volgens de rechtbank, zelf zijn ze er geweest en hadden ze het idee dat die het allemaal misschien wel goed genoeg kon volgen, alleen kreeg de rechtbank daarin geen enkele steun van de 'experts' die allemaal vonden dat het niet kon en dan het OM dat dat standpunt volgde, dus dan kan je als rechtbank ook weinig anders dan mee te gaan met de experts.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2021 13:25:09 ]
pi_198916853
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 11:27 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dit vond ik wel twee opvallende stukjes:
[..]


[..]

Alsof die vader het zomaar geaccepteerd zou hebben dat een zoon van hem daar weg wilde. Dat zou alleen maar problemen opleveren. En als je ziet tot wat deze man in staat was, zou ik ook gedacht hebben dat weglopen de enige optie was....
Daarnaast waren ze geen individuen maar enkel “de groep”.
Inclusief alle groepsdruk.
  zaterdag 10 april 2021 @ 14:23:48 #41
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_198946199
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 21:54 schreef Poppejans het volgende:
Hoe kunnen die jongste kinderen nou achter hun vader staan, zijn zij nou zo verknipt?! Ik begrijp dat echt niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stockholmsyndroom
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_198947019
quote:
2s.gif Op woensdag 7 april 2021 23:14 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Zij hebben duidelijk iets anders meegemaakt dan de oudste kinderen. Lastig. Ze lijken gelukkig met de situatie en het lijkt geen stockholmsyndroom. Als ze gelukkig zijn en hier zelf voor kiezen, dan moeten ze dat in alle rust kunnen doen.
Waarop baseer je dat er geen sprake is van Stockholsyndroom? Ik acht de kans groot dat als een van deze kinderen op een gegeven moment zelf kinderen krijgt een aantal gebeurtenissen alsnog in een heel ander daglicht komt te staan.

Deze versie van het verhaal kan net zo goed een vorm van Stockholmsyndroom zijn en is ook een stukje zelfbescherming, want het kunnen relativeren is altijd fijner dan ergens slachtoffer van gewest zijn.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  Moderator woensdag 14 april 2021 @ 21:44:53 #43
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_199007866
Dit begint steeds gekker te worden :')
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_199008054
Iemand die weet waar die piano muziek van was?
pi_199008135
Vrij langdradig/saai zeg.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_199008484
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 22:00 schreef RipCity het volgende:
Vrij langdradig/saai zeg.
Langdradig en saai?! Het is geen Netflix serie. Nogal vreemde opmerking. Je had liever weer wat kinderen door de kamer willen zien vliegen?
  woensdag 14 april 2021 @ 22:26:33 #47
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_199008500
Als ik deze vent tegenkom timmer ik hem hoogstpersoonlijk in elkaar. Zomaarje kind duwen. Afschuwelijk.
pi_199008628
Ik was helemaal een beetje opgelucht door die laatste verklaring; kennelijk dringt er toch het eea door bij de jongsten (en ook 'fijn' voor de oudsten dat ze wat erkenning krijgen)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  woensdag 14 april 2021 @ 22:37:46 #49
327807 Mariposas
יה&#14
pi_199008686
Opmerkelijk wel dat die jongste zoon in 1,5 maand tijd van gedachten is veranderd. In die verklaring die hij op 5 maart had opgesteld, liet hij juist weten helemaal achter zijn vader te staan.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_199008953
Vanaf morgenavond staat er 1 extra aflevering op npo start zag ik.
pi_199009059
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 22:37 schreef Mariposas het volgende:
Opmerkelijk wel dat die jongste zoon in 1,5 maand tijd van gedachten is veranderd. In die verklaring die hij op 5 maart had opgesteld, liet hij juist weten helemaal achter zijn vader te staan.
Er staat niet dat hij het was, het kan ook 1 van die 4 zussen zijn.
pi_199009071
Nog steeds heel veel vragen:

- Hoe zijn de oudste 3 kinderen 'ontsnapt' in 2008-2010?
- Hoe hebben ze hun leven opgepakt en wat doen ze nu?
- Hoe waren de laatste jaren van Israel op de boerderij terwijl zijn vader gehandicapt was?
pi_199009072
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 22:53 schreef Anouk83 het volgende:
Vanaf morgenavond staat er 1 extra aflevering op npo start zag ik.
Ja vanaf morgen online te bekijken op NPO start. Gaan ze geloof ik wat dieper in op hoe ze weg zijn gegaan bij hun vader en broers en zussen en hun leven daarna.
pi_199009083
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 23:01 schreef Chiappucci het volgende:
Nog steeds heel veel vragen:

- Hoe zijn de oudste 3 kinderen 'ontsnapt' in 2008-2010?
- Hoe hebben ze hun leven opgepakt en wat doen ze nu?
- Hoe waren de laatste jaren van Israel op de boerderij terwijl zijn vader gehandicapt was?
Op die eerste 2 vragen krijg je denk ik antwoord op de extra aflevering morgen online.
pi_199009126
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 23:02 schreef Reismeis het volgende:

[..]

Op die eerste 2 vragen krijg je denk ik antwoord op de extra aflevering morgen online.
Dat hoop ik ook. Maar wel vreemd dat Jessica Villerius het blijkbaar niet belangrijk genoeg vond om in de standaard documentaire te verwerken. Is toch een van de eerste dingen die je als maker/kijker wil weten.
pi_199009224
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 23:00 schreef Reismeis het volgende:

[..]

Er staat niet dat hij het was, het kan ook 1 van die 4 zussen zijn.
Dat acht ik wel waarschijnlijker ja...

Misschien dat het diegene van het stoeltje was, dat ze door de beelden meer herinneringen kreeg
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_199009303
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 23:06 schreef Chiappucci het volgende:

[..]

Dat hoop ik ook. Maar wel vreemd dat Jessica Villerius het blijkbaar niet belangrijk genoeg vond om in de standaard documentaire te verwerken. Is toch een van de eerste dingen die je als maker/kijker wil weten.
Ik denk dat ze de rechtzaak als leidraad hebben genomen en zich wilde focussen op wat er met de kinderen destijds gebeurd is. Ik was ook nieuwsgierig naar hun leven nu, maar misschien voor de docu iets teveel info.
pi_199009306
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 23:14 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Dat acht ik wel waarschijnlijker ja...

Misschien dat het diegene van het stoeltje was, dat ze door de beelden meer herinneringen kreeg
Zou goed kunnen idd...
  woensdag 14 april 2021 @ 23:25:08 #59
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_199009313
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 23:24 schreef Reismeis het volgende:

[..]

Zou goed kunnen idd...
Als ik weet dat mijn pa dat met mij zussen had gedaan was ik nu naar hem toegegaan en had ik hem alle hoeken van de kamer laten zien.
pi_199009876
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 23:23 schreef Reismeis het volgende:

[..]

Ik denk dat ze de rechtzaak als leidraad hebben genomen en zich wilde focussen op wat er met de kinderen destijds gebeurd is. Ik was ook nieuwsgierig naar hun leven nu, maar misschien voor de docu iets teveel info.
Ik denk ook dat het vooral niet relevant is. De oudste 3 kinderen hebben al 10 jaar een ‘normaal’ bestaan met werk een huisje en/of gezin. Dat moet natuurlijk zo door blijven gaan ondanks de enorme impact dat het naar buiten treden van deze documentaire met ze heeft gedaan.

Ik woon dichtbij Ruinerwold en vraag mij af hoe ik ga reageren mocht ik één van hen tegenkomen. Sterker nog, een aantal komen mij zo bekend voor dat ik denk ze vaker gezien te hebben. Ik zou willen dat ik er dan geen aandacht aan zou geven maar ik ben bang haast niet te kunnen voorkomen om iets langer te kijken, ogen die open gaan staan of een lichte schrikreactie te geven bij het besef dat je een van hen herkent. Mijn gevoel zegt ze een ‘goedkeurende’ knik, knuffel of ‘boks’ te willen geven maar ik ben een wildvreemde voor ze en dat zou dus heel raar/misplaatst zijn. Ik gun ze de rust en een normaal bestaan, maar het zijn nu wel ‘bekende Nederlanders’.
Fingerspitzgefühl
pi_199009947
Volgens mij hebben de oudste drie nooit in Ruinerwold gewoond.
Als ik me niet vergis waren zij al vertrokken toen ze daarheen verhuisde?

Shin en Edino werden ook jarenlang van de rest weggehouden. Shin vertelde dat hij van school naar schuur ging.

Edit; ik lees dat het gezin in 2010 naar Ruinerwold gegaan is en in 2011 de 3 kinderen vertrokken zijn. Dus ze hebben er wel gewoond.

[ Bericht 26% gewijzigd door lily op 15-04-2021 06:44:47 ]
pi_199009990
Nu lees ik dit weer; Villerius kwam kort na de ontdekking van het gezin in contact met de oudste drie kinderen, die het gezin in 2008, 2009 en 2010 één voor één ontvluchtten.

Dan weet ik het ook niet meer ;(
  donderdag 15 april 2021 @ 09:07:11 #63
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_199010757
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 05:42 schreef ForumGek het volgende:
Gewoon een Drentse knik of een mooiiii. :)
pi_199011044
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 06:56 schreef lily het volgende:
Nu lees ik dit weer; Villerius kwam kort na de ontdekking van het gezin in contact met de oudste drie kinderen, die het gezin in 2008, 2009 en 2010 één voor één ontvluchtten.

Dan weet ik het ook niet meer ;(
Er stond iedere keer in beeld in welk jaar welk kind het gezin verlaten had en dat was dus inderdaad 2098, 2009 en 2010.
A mind with a heart of it's own
pi_199011203
Ja, dat dacht ik ook meegekregen te hebben maar toen ik vanochtend ging zoeken kwam ik het 2011 verhaal tegen (wat dus niet klopt).
pi_199018438
quote:
1s.gif Op donderdag 15 april 2021 06:37 schreef lily het volgende:
Volgens mij hebben de oudste drie nooit in Ruinerwold gewoond.
Als ik me niet vergis waren zij al vertrokken toen ze daarheen verhuisde?

Shin en Edino werden ook jarenlang van de rest weggehouden. Shin vertelde dat hij van school naar schuur ging.

Edit; ik lees dat het gezin in 2010 naar Ruinerwold gegaan is en in 2011 de 3 kinderen vertrokken zijn. Dus ze hebben er wel gewoond.
Ik heb net de 5e aflevering gekeken, die alleen via NpoStart te zien is.

Ze zijn in 2010 van Meppel naar Ruinerwold verhuisd, en daar hebben Marjan en Shin nooit gewoond, en Edinho (oid) volgens mij maar heel eventjes, want hij zei wel dat hij in de jaren erna af en toe in de buurt van de boerderij in Ruinerwold op een bankje ging zitten en met een verrekijker keek of hij z'n familie zag.
pi_199018775
Ook de extra aflevering gekeken. Indrukwekkend weer. DIe hebben het serieus niet makkelijk gehad met zijn allen. Diep respect hoe ze het hebben opgepakt. Direct studeren, werken etc.
A mind with a heart of it's own
pi_199019167
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 21:03 schreef DrMarten het volgende:
Ook de extra aflevering gekeken. Indrukwekkend weer. DIe hebben het serieus niet makkelijk gehad met zijn allen. Diep respect hoe ze het hebben opgepakt. Direct studeren, werken etc.
Ja diep respect voor allemaal. Ik vind Shin er nu al zoveel beter uit zien dan eind 2019, hoop dat het het hem goed gaat. Vond het ook interessant hoe hij kon duiden dat Edino ook depressieve gevoelens heeft maar daar beter mee kan dealen.

Toen Shin over zijn vluchtverhaal vertelde had hij het over de werkplaats waar hij werkte en had hij het over iemand die geflipt was. Die naam werd weg gebliept. Is dat toch niet die Jozef?
Later werd Jozef wel bij naam genoemd, dus dat snap ik dan weer niet..
pi_199019587
Wel een hele complexe situatie waar ze mee te maken hebben. Die vader lijkt verschillende kinderen ook verschillende behandeld te hebben, zelfs nu nog, na zijn beroerte. Toen ze bij hem in de gevangenis op bezoek gingen (afl 2?) bleek dat hij verschillend op iedereen gereageerd had en daardoor verschillende ervaringen bij ze had achtergelaten. Volgens mij zit dat er helemaal ingeslepen bij die vent, zodat hij de controle kan houden, wat zelfs nu nog een beetje gebeurd, door de splitsing onder de kinderen.
pi_199021985
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 21:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Wel een hele complexe situatie waar ze mee te maken hebben. Die vader lijkt verschillende kinderen ook verschillende behandeld te hebben, zelfs nu nog, na zijn beroerte. Toen ze bij hem in de gevangenis op bezoek gingen (afl 2?) bleek dat hij verschillend op iedereen gereageerd had en daardoor verschillende ervaringen bij ze had achtergelaten. Volgens mij zit dat er helemaal ingeslepen bij die vent, zodat hij de controle kan houden, wat zelfs nu nog een beetje gebeurd, door de splitsing onder de kinderen.
Het is nog vreemder want achteraf dacht hij dat Shin hem bezocht, en dat vond die geweldig. Maar dat was Edino. Dus die man reageerde positief op het verkeerde kind.

Hoe vreemd is dat...
pi_199022005
In de uitzending van de vooravond vandaag zaten Israël en Edino. Daar geven ze een hoop uitleg over vragen van hier, ook het waarom niet ingrijpen.
pi_199026213
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 00:55 schreef ootjekatootje het volgende:
In de uitzending van de vooravond vandaag zaten Israël en Edino. Daar geven ze een hoop uitleg over vragen van hier, ook het waarom niet ingrijpen.
Oh dankje! Ga ik dat ook terug kijken
pi_199047835
Zo vraag ik me af wat er gebeurd is met de zoon van die moeder ( van een andere man) die samen opgesloten zat met haar vader dat kreeg je even in beeld en verder werd er niets over gezegd.
pi_199047914
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 april 2021 23:10 schreef Joyce-43 het volgende:
Zo vraag ik me af wat er gebeurd is met de zoon van die moeder ( van een andere man) die samen opgesloten zat met haar vader dat kreeg je even in beeld en verder werd er niets over gezegd.
quote:
17s.gif Op zaterdag 17 april 2021 20:57 schreef praadje het volgende:
Jessicia :

Ik krijg veel vragen over hoe het nu met de twee andere ‘gevangenen’ is. Opa -de vader van de moeder van alle 9 kinderen- is een natuurlijke dood gestorven, zover we weten. De jongen op dat desbetreffende beeld, zoon van de moeder en dus halfbroer van de 9 kinderen, is inmiddels eind dertig en woont niet meer in Nederland.
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_199048127
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 23:00 schreef Reismeis het volgende:

[..]

Er staat niet dat hij het was, het kan ook 1 van die 4 zussen zijn.
kan hem ook wel geweest zijn het was de oudste van de jongste kids die eerst achter hun vader stonden, misschien is hij wel van gedachte veranderd nadat die vader vrijgesproken was en weer in huis genomen was door die kinderen, dat hij daardoor van gedachte is veranderd, wie weet verviel die vader weer in zijn oude gewoontes toen hij weer in huis genomen was.
pi_199048181
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 21:23 schreef Reismeis het volgende:

[..]

Ja diep respect voor allemaal. Ik vind Shin er nu al zoveel beter uit zien dan eind 2019, hoop dat het het hem goed gaat. Vond het ook interessant hoe hij kon duiden dat Edino ook depressieve gevoelens heeft maar daar beter mee kan dealen.

Toen Shin over zijn vluchtverhaal vertelde had hij het over de werkplaats waar hij werkte en had hij het over iemand die geflipt was. Die naam werd weg gebliept. Is dat toch niet die Jozef?
Later werd Jozef wel bij naam genoemd, dus dat snap ik dan weer niet..
een kind weer door die vader ook Jozef genoemd als ik het goed heb was dat Edino.

Edino heeft nu zelf een mooie vriendin en 2 mooie kinderen
pi_199048208
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 23:13 schreef tombolafan het volgende:

[..]

[..]

aha ok dank je wel had niet gezien, is dat ook weer 2 vragen minder
  zaterdag 17 april 2021 @ 23:29:46 #78
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_199048214
Wat denken jullie dat de diagnose van Gertjan D. is?
pi_199048354
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 23:29 schreef Mishu het volgende:
Wat denken jullie dat de diagnose van Gertjan D. is?
Mijn huis-tuin-en-keukendiagnose: Narcistiche persoonlijkheidsstoornis

quote:
Kenmerken narcist

• Een overgewaardeerd gevoel van belangrijkheid. Je overdrijft je prestaties of je talent. Je verwacht behandeld te worden alsof je boven alles en iedereen staat, ook al is hier geen daadwerkelijke aanleiding toe
• Fantasieën over successen, macht, schoonheid, ideale liefde of genialiteit
• Een verheerlijkt zelfbeeld. Je ziet jezelf als erg speciaal. Je wilt alleen maar omgaan met andere speciale mensen, bijvoorbeeld erg rijke mensen of mensen met een andere hoge status
• Verslaafd aan aandacht. Je hebt een drang naar extreme bewondering. Je wilt constant en door iedereen geprezen en bewonderd worden. Je vindt het leuk wanneer anderen naar jou opkijken
• Onredelijke verwachtingen naar anderen. Je verwacht dat anderen altijd meegaan in jouw wensen en verwachtingen
• Een gebrek aan empathie. Je kan je niet verplaatsen in anderen en erkent hun gevoelens niet
• Je maakt misbruik van anderen om je doelen te bereiken
• Je bent vaak erg jaloers op anderen of denkt dat anderen jaloers zijn op jou
• Je wordt dwingend of vrijheid beperkend ten opzichte van je partner of kind
• Je gedraagt je hooghartig

Andere kenmerken van een narcist zijn:

• Agressief gedrag
• Gespeelde charme
• Een zucht naar macht
• Het ontbreken van schuldgevoelens of berouw
• Gebrek aan emoties
  zaterdag 17 april 2021 @ 23:41:17 #80
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_199048379
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 23:29 schreef Mishu het volgende:
Wat denken jullie dat de diagnose van Gertjan D. is?
Zo als leek zeg ik narcistische persoonlijkheid.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 17 april 2021 @ 23:55:24 #81
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_199048535
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 05:42 schreef ForumGek het volgende:

[..]

Ik denk ook dat het vooral niet relevant is. De oudste 3 kinderen hebben al 10 jaar een ‘normaal’ bestaan met werk een huisje en/of gezin. Dat moet natuurlijk zo door blijven gaan ondanks de enorme impact dat het naar buiten treden van deze documentaire met ze heeft gedaan.

Ik woon dichtbij Ruinerwold en vraag mij af hoe ik ga reageren mocht ik één van hen tegenkomen. Sterker nog, een aantal komen mij zo bekend voor dat ik denk ze vaker gezien te hebben. Ik zou willen dat ik er dan geen aandacht aan zou geven maar ik ben bang haast niet te kunnen voorkomen om iets langer te kijken, ogen die open gaan staan of een lichte schrikreactie te geven bij het besef dat je een van hen herkent. Mijn gevoel zegt ze een ‘goedkeurende’ knik, knuffel of ‘boks’ te willen geven maar ik ben een wildvreemde voor ze en dat zou dus heel raar/misplaatst zijn. Ik gun ze de rust en een normaal bestaan, maar het zijn nu wel ‘bekende Nederlanders’.
Ze gaan niet meer terug naar Ruinerwold. Ik las vandaag dat een Veluwse gemeente hen een huis heeft aangeboden en daar ook voor betaalt (wat ik dan wel weer raar vind, gezien het feit dat ze een ton in contanten hebben.)

https://www.ad.nl/binnenl(...)-kinderen~a6d861ae0/

[ Bericht 0% gewijzigd door livelink op 18-04-2021 07:48:11 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_199048696
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 23:55 schreef livelink het volgende:

[..]

Ze gaan niet meer terug naar Ruinerwold. Ik las vandaag dat een Veluwse gemeente hen een huis heeft aangeboden en daar ook voor betaalt (wat ik dan wel weer raar vind), gezien het feit dat ze een ton in contanten hebben.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-kinderen~a6d861ae0/
Jezus redt.
pi_199072697
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 23:55 schreef livelink het volgende:

[..]

Ze gaan niet meer terug naar Ruinerwold. Ik las vandaag dat een Veluwse gemeente hen een huis heeft aangeboden en daar ook voor betaalt (wat ik dan wel weer raar vind, gezien het feit dat ze een ton in contanten hebben.)

https://www.ad.nl/binnenl(...)-kinderen~a6d861ae0/
De jongste 5 zou ik überhaupt niet herkennen want die zijn nooit in beeld geweest. De oudste kinderen kunnen nog wel in de regio woonachtig zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 09:07 schreef xzaz het volgende:

[..]

Gewoon een Drentse knik of een mooiiii. :)
Dat laatste zal het wel worden, ik ben niet zo van de mooiiii... :)
Fingerspitzgefühl
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 14 oktober 2021 @ 23:33:26 #84
862 Arcee
Look closer
  Moderator vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:30:05 #85
382129 crew  Donna
pi_201761552
_O_
pi_201761576
quote:
Mogelijkheden voor een special rond kerst.
pi_201902451
Zojuist de 5e aflevering gezien. Groot respect voor die 4 om hun verhaal te doen over wat er gebeurd is. In die zin een zeer indrukwekkende docu.
Vind echter wel zeer slecht gemonteerd allemaal. De verhalen die ze vertellen zijn vaak niet echt te plaatsen, de hele tijdslijn had wel wat overzichtelijker gemogen.
  dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:11:20 #88
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_201908186
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 17:26 schreef ForumGek het volgende:

[..]
De jongste 5 zou ik überhaupt niet herkennen want die zijn nooit in beeld geweest.
Ik volg Israel op instagram en een van die broers die alsnog uit het huis gegaan is wordt regelmatig met foto gepost.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  Moderator maandag 29 augustus 2022 @ 13:05:55 #89
382129 crew  Donna
pi_205783665
Edino doet mee aan Kamp van Koningsbrugge

https://www.rtlboulevard.(...)9xSx2kYrX8rXXPxJL0Uo
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')