abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8115548
Naar aanleiding van een getripte discussie gisteravond...

Welke verband bestaat er tussen de termen accepteren, respecteren en waarderen? Wat is de betekenis van het woord?

Kun je iemand accepteren, zonder hem te respecteren? Kun je iemand respecteren, zonder hem te accepteren? Moet er een onderscheid gemaakt worden tussen het accepteren/respecteren van een situatie en een persoon. Je respecteert bijvoorbeeld je moeder, maar het is raar om te zeggen dat je haar accepteert (het is wel zo, maar je zegt dat niet). Hetzelfde geldt voor een bepaalde situatie die je kunt accepteren zoals die is, maar je respecteert die situatie niet. Zo kun je ook iemands gedachten respecteren (je kunt je inleven in iemands gedachtegangen), maar je keurt het niet goed en accepteert het dus niet.

Acceptatie heeft vaak toch ook een enigszins negatief aspect. Je accepteert het, maar bent het er eigenlijk niet helemaal mee eens. Waarderen daarentegen is een hoge appreciatie van de waarde van iets. Kun je karaktereigenschappen van mensen waarderen, of is het waarderen iets wat meer betrekking heeft op prestaties?

Waar is het respect of de acceptatie voor iets of iemand op gefundeerd? Zijn dat je normen en waarden?

Bovenstaand stuk tekst leek me wel een aantal interessante uitgangspunten te bieden voor wat gefilosofeer op de zondagmiddag

Bigheadz R.I.P.
pi_8115973
accepteren is dat niet iets wat ons wordt op gedrongen?
wij moeten accepteren dat 2 mannen of vrouwen met elkaar trouwen,wij moeten accepteren dat vrouwen een hoofddoekje dragen.
wij moeten accepteren dat we geloof en de daarbij horende gedachten moeten respecteren.
wij moeten accepteren dat we de kledingdracht van andere culturen hier moeten respecteren.
Ik hoop nooit dat sommige stammen uit afrika en dergelijke landen hier ooit asiel zullen aanvragen, het schijnt dat ze daar met peniskokers rondlopen,dan hebben we binnen kort rechters en leerkrachten met penis kokers rond lopen.
Ik respecteer ieder z'n geloof en cultuur en ook z'n mening en ideeen over het trouwen met de eigen sexe, maar moet ik alles wat mij gedwongen is te accepteren ook NORMAAL vinden?
pi_8116134
quote:
Op zondag 26 januari 2003 14:38 schreef opaturf het volgende:
accepteren is dat niet iets wat ons wordt op gedrongen?
wij moeten accepteren dat 2 mannen of vrouwen met elkaar trouwen,wij moeten accepteren dat vrouwen een hoofddoekje dragen.
wij moeten accepteren dat we geloof en de daarbij horende gedachten moeten respecteren.
wij moeten accepteren dat we de kledingdracht van andere culturen hier moeten respecteren.
Ik hoop nooit dat sommige stammen uit afrika en dergelijke landen hier ooit asiel zullen aanvragen, het schijnt dat ze daar met peniskokers rondlopen,dan hebben we binnen kort rechters en leerkrachten met penis kokers rond lopen.
Ik respecteer ieder z'n geloof en cultuur en ook z'n mening en ideeen over het trouwen met de eigen sexe, maar moet ik alles wat mij gedwongen is te accepteren ook NORMAAL vinden?
Dat hoeft niet dus hoef je het ook niet te waarderen
pi_8116226
Ligt het probleem niet meer bij het gebrek aan inlevingsvermogen?
pi_8116791
Accepteren Rescpecteren en Waarderen

Moeilijk om de verschillende verbanden tussen de 3 woorden accuraat te beschrijven, omdat deze in verschillende situaties andere betekenissen hebben.

Accepteren en Respecteren:

Iemand accepteren is niet er mee eens zijn wat die persoon doet noch het niet mee eens wat de persoon doet, maar het goedkeuren van de acties van de persoon zonder daar iets aan proberen te veranderen
Respecteren is daarmee gekoppeld omdat rescecpteren eerder een vorm van acceptatie is met een bewondering erbij. Je rescpecteerd iemand om zijn daden als je die daden accepteerd en bewonderd

Accepteren en Waarderen:

Als je het verband tussen deze 2 zoekt vind je hetzelfde als bij Accepteren en respecteren, maar bij waarderen ben je zelf betrokken bij de daden van de persoon

Respecteren en Waarderen:

Het verband tussen deze is boven al beschreven.
Waarderen is respecteren waarbij je zelf bij de daden van de persoon betrokken bent

Dat is mijn idee van de verbanden tussen de woorden

p.s. waar je daden leest kan je ook uitspraken/gedachten lezen natuurlijk

pi_8117550
quote:
Op zondag 26 januari 2003 15:40 schreef Feanturi het volgende:
Accepteren Rescpecteren en Waarderen

Moeilijk om de verschillende verbanden tussen de 3 woorden accuraat te beschrijven, omdat deze in verschillende situaties andere betekenissen hebben.

Accepteren en Respecteren:

Respecteren is daarmee gekoppeld omdat rescecpteren eerder een vorm van acceptatie is met een bewondering erbij.

Die bewondering ben ik het niet geheel mee eens, want je kunt iemands gedachten ook respecteren zonder daarvoor bewondering te hebben, maar bijvoorbeeld wel begrijpt waarom iemand voor een bepaalde handeling/uitspraak heeft gekozen.
Bigheadz R.I.P.
pi_8117626
quote:
Op zondag 26 januari 2003 16:23 schreef JesusThePimp het volgende:

[..]

Die bewondering ben ik het niet geheel mee eens, want je kunt iemands gedachten ook respecteren zonder daarvoor bewondering te hebben, maar bijvoorbeeld wel begrijpt waarom iemand voor een bepaalde handeling/uitspraak heeft gekozen.

Heb je gelijik in

ik zal er nog even over denken

zondag 26 januari 2003 @ 16:36:26 #8
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_8117772
quote:
Op zondag 26 januari 2003 16:23 schreef JesusThePimp het volgende:

[..]

tuurlijk, je hoeft het totaal niet met iemands keuze eens te zijn om hem te respecteren alleen al om het feit dat het zijn of haar keuze is.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_8117973
quote:
Op zondag 26 januari 2003 16:36 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

tuurlijk, je hoeft het totaal niet met iemands keuze eens te zijn om hem te respecteren alleen al om het feit dat het zijn of haar keuze is.

Maar je kunt het dus wel tegelijkertijd respecteren, maar niet accepteren. Maar werkt het ook andersom? Je accepteert iets (bijv. (het handelen van) een persoon of een situatie), maar respecteert dit niet. Kan dat? Je weet bijvoorbeeld van iemand dat hij op een bepaalde manier handelt, omdat hij/zij is zoals die is, dus je accepteert dit. Maar je respecteert deze manier van handelen niet, of is hier sprake van het niet waarderen van iemands manier van handelen?
Bigheadz R.I.P.
  zondag 26 januari 2003 @ 17:03:00 #10
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_8118142
quote:
Op zondag 26 januari 2003 16:51 schreef JesusThePimp het volgende:

[..]

Maar je kunt het dus wel tegelijkertijd respecteren, maar niet accepteren. Maar werkt het ook andersom? Je accepteert iets (bijv. (het handelen van) een persoon of een situatie), maar respecteert dit niet. Kan dat? Je weet bijvoorbeeld van iemand dat hij op een bepaalde manier handelt, omdat hij/zij is zoals die is, dus je accepteert dit. Maar je respecteert deze manier van handelen niet, of is hier sprake van het niet waarderen van iemands manier van handelen?

ik denk het wel, maar wanneer accepteer je iets? Als je niet met molotofcoctails gaat gooien op het moment dat iemand iets doet wat je niet respecteerd.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_8118395
quote:
Op zondag 26 januari 2003 17:03 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

ik denk het wel, maar wanneer accepteer je iets? Als je niet met molotofcoctails gaat gooien op het moment dat iemand iets doet wat je niet respecteerd.

Volgens mij is respecteren het inzien waarom een gegeven situatie is zoals die is of kunnen inzien waarom een persoon voor een bepaald handelingsalternatief heeft gekozen. Bij accepteren hang je daar volgens mij een waardeoordeel aan vast: "voldoet het aan mijn normen en waarden".
Bigheadz R.I.P.
  zondag 26 januari 2003 @ 17:22:32 #12
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_8118452
quote:
Op zondag 26 januari 2003 17:19 schreef JesusThePimp het volgende:

[..]

Volgens mij is respecteren het inzien waarom een gegeven situatie is zoals die is of kunnen inzien waarom een persoon voor een bepaald handelingsalternatief heeft gekozen.

dus mensen met een gebrek aan empathie kunnen niks respecteren?
quote:
Bij accepteren hang je daar volgens mij een waardeoordeel aan vast: "voldoet het aan mijn normen en waarden".
maar je kunt toch ook iets accepteren omdat je keuzes en denkbeelden van een ander respecteerd. Zo van "Ik accepteer zijn/haar keuzes omdat ik ieder zijn eigen keuzes respecteer"
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_8118604
He, hadden we het hier vannacht niet over?
Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds
pi_8118695
quote:
Op zondag 26 januari 2003 17:22 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

dus mensen met een gebrek aan empathie kunnen niks respecteren?

Sowieso lijkt het me sterk dat er mensen bestaan met een totaal gebrek aan empathie. Maar indien deze wel bestaan dat lijkt het me ook voor de hand te liggen dat zij zich moeilijk in afwijkende gedachten van die van henzelf kunnen verplaatsen. Volgens mij is dat toch wel de basis voor respect. Ze kunnen dus wel respect hebben voor mensen met dezelfde gedachten.
quote:
Op zondag 26 januari 2003 17:22 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

maar je kunt toch ook iets accepteren omdat je keuzes en denkbeelden van een ander respecteerd. Zo van "Ik accepteer zijn/haar keuzes omdat ik ieder zijn eigen keuzes respecteer"

Ik denk dat dit wel klopt, maar dat je wel grenzen voor jezelf stelt. Je zult uiteraard niet alles accepteren omdat je als regel stelt dat je andermans keuzen respecteert. Het houdt ergens op.
Bigheadz R.I.P.
pi_8118707
quote:
Op zondag 26 januari 2003 17:32 schreef mrcool het volgende:
He, hadden we het hier vannacht niet over?
Ik zei toch dat het topicwaardig was.
Bigheadz R.I.P.
pi_8118992
quote:
Op zondag 26 januari 2003 17:39 schreef JesusThePimp het volgende:

[..]

Ik zei toch dat het topicwaardig was.

Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds
pi_8120412
quote:
Op zondag 26 januari 2003 17:19 schreef JesusThePimp het volgende:

[..]

Volgens mij is respecteren het inzien waarom een gegeven situatie is zoals die is of kunnen inzien waarom een persoon voor een bepaald handelingsalternatief heeft gekozen. Bij accepteren hang je daar volgens mij een waardeoordeel aan vast: "voldoet het aan mijn normen en waarden".

Ik meende dat respecteren juist een waardeoordeel met zich meebrengt en accepteren niet- Althans niet expliciet: bijvoorbeeld geen respect opbrengen hebben voor mensen die drugs gebruiken maar wel accepteren dat ze dat doen.....

Toch?

Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
pi_8120493
quote:
Op zondag 26 januari 2003 19:25 schreef thoth het volgende:

[..]

Ik meende dat respecteren juist een waardeoordeel met zich meebrengt en accepteren niet- Althans niet expliciet: bijvoorbeeld geen respect opbrengen hebben voor mensen die drugs gebruiken maar wel accepteren dat ze dat doen.....

Toch?

Een soortgelijk voorbeeld was ook al bij mij opgekomen: in Nederland wordt het drugsbeleid geaccepteerd, maar wordt het ook gerespecteerd? Maar de vraag is of het werkelijk geaccepteerd is. Het wordt namelijk gedogen (?gedoogd?), en naar mijn mening is dat een verkapte vorm van acceptatie.
Bigheadz R.I.P.
pi_8142315
quote:
Op zondag 26 januari 2003 19:28 schreef JesusThePimp het volgende:

[..]

Een soortgelijk voorbeeld was ook al bij mij opgekomen: in Nederland wordt het drugsbeleid geaccepteerd, maar wordt het ook gerespecteerd? Maar de vraag is of het werkelijk geaccepteerd is. Het wordt namelijk gedogen (?gedoogd?), en naar mijn mening is dat een verkapte vorm van acceptatie.

Als ik jou een tuig verkoop respecteer ik de tuig die ik je heb gegeven, maar jij zal hem niet waarderen laat staan accepteren!
pi_8148176
quote:
Op maandag 27 januari 2003 21:59 schreef mrcool het volgende:

[..]

Als ik jou een tuig verkoop respecteer ik de tuig die ik je heb gegeven, maar jij zal hem niet waarderen laat staan accepteren!

Maar dan heb je het over twee personen. Ik zal jou niet respecteren, en de tuig niet accepteren en waarderen.

-Tenzij ik een vrouw ben die van SM houdt-

Bigheadz R.I.P.
  dinsdag 28 januari 2003 @ 13:59:01 #21
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_8152274
Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')