abonnement Unibet Coolblue
  maandag 22 maart 2021 @ 15:39:41 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198635042
De Britse scenarioschrijver Russell T. Davies heeft de afgelopen decennia een imposant oeuvre opgebouwd.
Met It’s a sin keert Davies terug naar de homothematiek, en wel de Britse gayscene van de jaren tachtig, toen aids zijn vernietigende opmars maakte. We volgen de levens van drie jonge mannelijke personages die zich in Londen vestigen.



Ritchie (Olly Alexander) verlaat de bekrompenheid van Isle of Wight om rechten te gaan studeren, maar vooral om zich met volle teugen in de gay clubscene te storten. De Nigeriaanse Roscoe (Omari Douglas) wordt door zijn familie uitgekotst als ze erachter komen dat hij homo is. Om te ontsnappen aan een enkeltje Nigeria vlucht hij naar Londen, maar eerst zegt hij in vol ornaat – make-up, ­vrouwenkleren – zijn familie vaarwel. De timide Colin (Clive Dooley) ten slotte verruilt Wales voor Londen, waar hij in een deftige kledingwinkel op Savile Row gaat werken. Daar wordt hij onder de hoede genomen door de oudere homo Henry Coltrane (leuke bijrol van Neil Patrick Harris).

De levens van de jonge mannen raken verstrengeld wanneer ze in hetzelfde Londense appartement terechtkomen. De woongroep wordt gecompleteerd door Ritchie’s vriendje Ash (Nathaniel Curtis) en zijn beste vriendin Jill (Lydia West).

De eerste aflevering staat nog bol van uitbundige feesten. De feestvreugde wordt ook voor de kijker verhoogd door de meesterlijke jarentachtigsoundtrack, variërend van Soft Cell tot Culture Club en Bronski Beat tot Blondie. Uiteraard ontbreekt het prijsnummer van The Pet Shop Boys waar de serie naar vernoemd is niet. In diezelfde aflevering sijpelen al berichten door over een mysterieuze ziekte die slachtoffers maakt onder Amerikaanse homo’s en aanvankelijk bekendstaat als ‘homokanker’ en ‘homogriep’.

De vrienden maken zich niet druk over de onbekende ziekte. Vooral Ritchie blijft lang ontkennen en doet de alarmerende berichten af als geruchten: “Het is verzonnen door farmaceuten om er rijk van te worden. Ze zeggen dat het is ontwikkeld in een laboratorium of dat het uit de jungle komt.” Maar wanneer de ziekte een naam krijgt – aids – en in de vriendenkring de eerste slachtoffers vallen, slaat de sfeer om. Jill neemt de dreiging heel serieus en probeert koortsachtig aan informatie te komen, maar er wordt niets over gezegd op tv, er is niets te vinden in de bibliotheek en internet moet nog worden uitgevonden.

It’s a sin is een prachtige en beklemmende serie met gelaagde personages. Geeft een prachtig kloppend tijdsbeeld. Een ijzersterke en ontroerende serie die je nog dagen bijblijft.

Nu al te zien/streamen via NPO-StartPlus en vanaf komende zomer op TV bij de VPRO
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_198644487
Dit is zo'n indrukwekkende serie...
  dinsdag 23 maart 2021 @ 11:06:53 #3
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198646191
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 08:48 schreef linebear het volgende:
Dit is zo'n indrukwekkende serie...
Zeker. :Y
In 2 dagen uitgebinged.

Leuk weet-je-watje: die Jill en het Pink House zijn gebaseerd op de waarheid en het grappige is dat de rol van haar moeder in deze serie gespeeld wordt door Jill Nalder, en dat is dus die echte Jill uit die tijd.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_198653456
Ik kan volgens mij niet op NPO Plus, dus ik kijk het van de zomer wel. In de ESF SC is er ook een aantal die het kijkt @Meke en @Fascination volgens mij.
pi_198654217
Prachtige serie die me erg heeft ontroerd. Heb het in twee dagen uitgekeken, terwijl ik me momenteel nergens op kan concentreren, dus dat zegt wel wat. Het kijkt aan de ene kant luchtig weg, aan de andere kant behandelt het een zwaar thema. Vind het goed dat veel belangrijke aspecten aan de aidsepidemie worden behandeld. Dit moeten mensen weten, zodat we er hopelijk wat van leren.

Het gebrek aan een liefdesleven van Jill werd als kritiek gegeven. Ze zou een lesbienne moeten voorstellen en dat zou blijken uit een bepaalde uitspraak. Dat heb ik niet meegekregen.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  dinsdag 23 maart 2021 @ 19:41:12 #6
403253 Meke
after all this time? always.
pi_198655016
Ik heb hem inderdaad ook gekeken en denk dat ik dat binnenkort nog eens doe. Het spookt echt in m'n hoofd merk ik :Y Vanmiddag ook de Schreeuw van de Leeuw met René Klijn gekeken en How to survive a plague staat ook op mijn lijst, dus echt wel indruk gemaakt.
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_198655080
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 19:41 schreef Meke het volgende:
Ik heb hem inderdaad ook gekeken en denk dat ik dat binnenkort nog eens doe. Het spookt echt in m'n hoofd merk ik :Y Vanmiddag ook de Schreeuw van de Leeuw met René Klijn gekeken en How to survive a plague staat ook op mijn lijst, dus echt wel indruk gemaakt.
How to survive a plague wil ik zeker ook zien.
pi_198656143
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 maart 2021 19:41 schreef Meke het volgende:
Ik heb hem inderdaad ook gekeken en denk dat ik dat binnenkort nog eens doe. Het spookt echt in m'n hoofd merk ik :Y Vanmiddag ook de Schreeuw van de Leeuw met René Klijn gekeken en How to survive a plague staat ook op mijn lijst, dus echt wel indruk gemaakt.
Ook allemaal gezien. _O- Vond How to survive a plague niet heel prettig wegkijken. Wel informatief. Ik zou “We were here” aanraden. Ook over de Amerikaanse aidsepidemie in San Francisco. Valt het je niet zwaar? Ik kan even geen aidsdocu aan momenteel.

Deze uitzending van Andere Tijden over de aidsepidemie in Nederland is ook erg goed. Wij hebben het beter aangepakt.

https://anderetijden.nl/aflevering/527/Aids-bereikt-Nederland
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_198661371
Gisteren How to survive the plague gezien. Heel heftig hoor. Vreselijk dat mensen moeten vechten om medicijnen te krijgen.

Deze docu is misschien ook nog iets om te kijken
https://www.npostart.nl/a(...)r/POMS_S_VARA_124291
  woensdag 24 maart 2021 @ 12:11:18 #10
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198663801
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 09:02 schreef linebear het volgende:
Gisteren How to survive the plague gezien. Heel heftig hoor. Vreselijk dat mensen moeten vechten om medicijnen te krijgen.
Trek de parallel maar door naar Covid-19... :{
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_198664048
Die Russell T Davies is ook van 'Years and Years' toch? Daarvan ben ik toen bijna een week van de leg geweest na het kijken.

Is dit weer zo heftig? Dan schuif ik hem namelijk even op plank voor een mentaal sterkere tijd.
  woensdag 24 maart 2021 @ 12:43:44 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_198664269
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 12:28 schreef Stranger het volgende:
Die Russell T Davies is ook van 'Years and Years' toch? Daarvan ben ik toen bijna een week van de leg geweest na het kijken.

Yups.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_198665412
quote:
15s.gif Op woensdag 24 maart 2021 12:11 schreef golfer het volgende:

[..]

Trek de parallel maar door naar Covid-19... :{
Klopt. Al gaat het bij hiv natuurlijk om een specifieke doelgroep en was het 'hun eigen schuld' want homo/sodom & gomorra etc. En voor hiv is er uiteindelijk nog steeds geen geneesmiddel. Toevallig dat ze erachter zijn gekomen dat hivremmer ook als preventief middel te gebruiken is. Dat zorgt er dus voor dat er minder besmettingen zijn. Maar echt te genezen is het nog steeds niet
pi_198707594
Zo over deze serie bij Nieuwsuur :)
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_200784708
Net de laatste aflevering gezien op NPO 3, bijzonder aangrijpende serie hoor.
Supergoed gemaakt, erg goed geacteerd, je gaat echt op in het verhaal. Een verhaal met een lach maar helaas vaker een traan.
Wat ik vooral triest vind is dat er zoveel jongens / mannen in eenzaamheid en met geheimen zijn omgekomen in een kil ziekenhuisbed. De moeder van Ritchie kon ik niet uitstaan in de laatste aflevering, het zal vast vaker zo gebeurd zijn in het echt.
Dat er vandaag de dag nog steeds honderduizenden mensen omkomen aan Aids in met name arme landen is wel iets wat je even beseft wat een slopende ziekte dit kan zijn.
Waarschijnlijk ga ik deze serie over een tijd nog wel een keer bekijken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')