abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 9 april 2021 @ 09:21:24 #76
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198929363
"Zelfs" de koran heeft toch onduidelijkheden en tegenstrijdigheden? Dat kun je ook verwachten in een boek dat over enkele tientallen jaren onder wisselende persoonlijke omstandigheden van de schrijver tot stand komt. En sommige fictieromans zijn vast "perfect" als het om innerlijke consistentie gaat, maar die kunnen door de meest onvolmaakte mensen worden geschreven. Dat criterium zegt dus niet zo heel veel als het erom gaat een zgn. goddelijke oorsprong van een document aan te tonen.
  vrijdag 9 april 2021 @ 09:30:33 #77
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198929459
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 00:37 schreef BookFreak het volgende:

[..]

Je gaat voorbij het punt. Doe je dat bewust? Het punt was, als er een Schepper bestaat, dan moet er ook een doel bestaan voor ons bestaan.
Nee, het universum kan ook een min of meer toevallig bijproduct zijn van een andere activiteit van een "schepper", of de mens een -in de ogen van die vermeende schepper- onbelangrijk bijproduct van het universum dat niet bijdraagt aan het doel, of zelfs een lastige parasiet wiens bestaan hij niet voorzien had.

Bedenk maar wat, niets moet en alles mag.
  vrijdag 9 april 2021 @ 10:11:50 #78
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_198929951
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 16:45 schreef BookFreak het volgende:

[..]

Vraag aan orthodoxe moslims #1 heet t. En volgens mij was daarvoor ook een topic maar vergeten.
Ik heb het topic gevonden en het begin gelezen. Wij zitten niet op 1 lijn, ik denk ook niet dat er een lange discussie mogelijk is.

Ik heb zeker moeite met je manier van discussie voeren, ik snap wel dat mensen hier op ageren.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_199064853
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 20:23 schreef Haushofer het volgende:
Zou de realiteit zich iets aantrekken van jouw noties omtrent goed en slecht?
De mens bekommert zich erom dus dat telt al.
pi_199064871
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 16:17 schreef hoatzin het volgende:

[..]

1. Waarom moet jouw bestaan een doel hebben?

Bestaan is een doel op zich.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 16:17 schreef hoatzin het volgende:

Waarom zou een schepper aanbeden willen worden? Ik snap dit werkelijk niet. Wat schiet hij/zij daar mee op?
Zolang je je maar aan God's wet houdt is er niets aan de hand (niet moorden, stelen, een lief mens zijn ;) )

-----

Ik ben zelf op het hindoeïsme uitgekomen. Ik heb qua religieuze teksten niet meer nodig dan wat Upanishads en de Gita, daar staat alles wel in. Maar ik geef mezelf niet het label hindoe, ik noem mezelf spiritueel. Ik eet ook gewoon alle soorten vlees.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 19-04-2021 01:18:43 ]
  maandag 19 april 2021 @ 13:44:41 #81
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_199069509
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 00:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Bestaan is een doel op zich.
[..]

Zolang je je maar aan God's wet houdt is er niets aan de hand (niet moorden, stelen, een lief mens zijn ;) )

-----

Ik ben zelf op het hindoeïsme uitgekomen. Ik heb qua religieuze teksten niet meer nodig dan wat Upanishads en de Gita, daar staat alles wel in. Maar ik geef mezelf niet het label hindoe, ik noem mezelf spiritueel. Ik eet ook gewoon alle soorten vlees.
Ik ben nog nergens op uitgekomen.
pi_199071499
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 13:44 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik ben nog nergens op uitgekomen.
Atheïsme
  dinsdag 20 april 2021 @ 07:32:14 #83
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_199079571
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 15:57 schreef BookFreak het volgende:

[..]

Atheïsme
Atheïsme wordt door gelovigen vaak een religie genoemd. Dat is het uiteraard niet.
pi_199079587
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 07:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Atheïsme wordt door gelovigen vaak een religie genoemd. Dat is het uiteraard niet.
Oh jawel hoor. Jij geeft goddelijke eigenschappen aan iets wat jij "Natuur" of "Moeder Natuur" noemt.
  dinsdag 20 april 2021 @ 07:43:52 #85
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_199079613
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 07:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Atheïsme wordt door gelovigen vaak een religie genoemd. Dat is het uiteraard niet.
Geloof is ook geen religie perse, maar kan het wel zijn.
Als atheïsme de basis is voor een structuur van geloof/overtuiging kan je het ook onder religie vatten. Dat gebeurd wel degelijk hier en daar. Tot aan atheïstische kerken aan toe Inc scheuring aan toe ed.

Al met al, de lockdown is een ideaal moment om naar verschillende religiën en overtuigingen te kijken. Om je te verdiepen in inhoud ipv in hoe verschillende mensen het ervaren. Te kijken of er iets is wat bij jou past of juist verschillende dingen uit verschillende hoekjes te pakken en over na te denken om iets te maken wat jou past.
Ook om eens gewoon bij jezelf te rade te gaan. Wat denk jij, wat voel jij? Als je de geeikte wegen loslaat, wat denk jij dan?

Voor mij blijft de natuur over als fundament. Dat is de basis van mijn overtuiging. Dit leven als het enige leven wat ik heb.
Maar wat voor jou (t’s) geld is aan jou.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  dinsdag 20 april 2021 @ 07:58:59 #86
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_199079746
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 07:36 schreef BookFreak het volgende:

[..]

Oh jawel hoor.
Jij geeft goddelijke eigenschappen aan iets wat jij "Natuur" of "Moeder Natuur" noemt.
Nee, hoe kom je daar nu weer bij? Welke "goddelijke" eigenschappen heb je het over?
  dinsdag 20 april 2021 @ 08:01:36 #87
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_199079767
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 07:43 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Geloof is ook geen religie perse, maar kan het wel zijn.
Als atheïsme de basis is voor een structuur van geloof/overtuiging kan je het ook onder religie vatten. Dat gebeurd wel degelijk hier en daar. Tot aan atheïstische kerken aan toe Inc scheuring aan toe ed.

Al met al, de lockdown is een ideaal moment om naar verschillende religiën en overtuigingen te kijken. Om je te verdiepen in inhoud ipv in hoe verschillende mensen het ervaren. Te kijken of er iets is wat bij jou past of juist verschillende dingen uit verschillende hoekjes te pakken en over na te denken om iets te maken wat jou past.
Ook om eens gewoon bij jezelf te rade te gaan. Wat denk jij, wat voel jij? Als je de geeikte wegen loslaat, wat denk jij dan?

Voor mij blijft de natuur over als fundament. Dat is de basis van mijn overtuiging. Dit leven als het enige leven wat ik heb.
Maar wat voor jou (t’s) geld is aan jou.
Waarom zou de lockdown daar speciaal geschikt voor zijn? En waarom zou ik (moeten) zoeken naar iets wat bij mij past? Dat klinkt toch een beetje als "je moet toch iets geloven"...
pi_199079847
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 07:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee, hoe kom je daar nu weer bij? Welke "goddelijke" eigenschappen heb je het over?
Scheppen, besturen, doen laten leven....
pi_199079856
Poepen! Vergeet poepen niet! Ook goddelijk. Zeker na een avond chinezen. :Y :7
-
  dinsdag 20 april 2021 @ 08:21:52 #90
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_199079897
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 08:16 schreef BookFreak het volgende:

[..]

Scheppen, besturen, doen laten leven....
Eh, nee, nee en nee.

Als ik dat zou geloven zou ik religieus zijn he?

Een schepping is een verklaring die niets oplost, het "probleem" (Hoe? wat?) wordt verplaatst.

Er wordt helemaal niets bestuurd, dat lijkt me stilaan wel duidelijk. Je ziet dit ook bij christenen die menen dat er een god is die hen bestuurt? Maar wat doet hij dan? Waaraan herkennen we dit?

Leven en laten leven...dat is voorlopig iets voor de mens (als top-predator) hier op deze aarde.
  dinsdag 20 april 2021 @ 11:00:04 #91
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_199081387
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 08:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Eh, nee, nee en nee.

Als ik dat zou geloven zou ik religieus zijn he?

Een schepping is een verklaring die niets oplost, het "probleem" (Hoe? wat?) wordt verplaatst.

Er wordt helemaal niets bestuurd, dat lijkt me stilaan wel duidelijk. Je ziet dit ook bij christenen die menen dat er een god is die hen bestuurt? Maar wat doet hij dan? Waaraan herkennen we dit?

Leven en laten leven...dat is voorlopig iets voor de mens (als top-predator) hier op deze aarde.
Gek is dat, hè. Je neemt als mens eigenlijk een gegeven dat typisch is voor je eigen soort, nl. dat dingen worden gedaan met een bewuste intentie, dat voorwerpen worden gemaakt met een gebruiksdoel, dat organisaties worden opgericht om zaken te regelen en dat jouw handelingen tot een soortgelijke respons van een "ander" leiden, en dat projecteer je dan op het hele universum, op de dierenwereld, de plantenwereld, en de levenloze wereld. Er moet "iemand" zijn die al die dingen doet omdat dat in onze wereld van menselijke interacties ook zo is. Het lijkt me iets instinctiefs voor een sociaal dier om dat te verwachten, maar dat maakt het niet objectief waar of aannemelijk.
  dinsdag 20 april 2021 @ 11:13:44 #92
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_199081488
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 08:17 schreef Haushofer het volgende:
Poepen! Vergeet poepen niet! Ook goddelijk. Zeker na een avond chinezen. :Y :7
Mensen doen godslasteren, mensen cartoons doen tekenen; in respons daarop andere mensen hoofden doen afhakken; en als het zo eens uitkomt, zonder duidelijke reden, kleine mensen laten sterven in de baarmoeder of dood geboren laten worden. Goede mensen blootstellen aan dodelijke ongelukken, moord, verkrachting. Zoveel mogelijkheden voor een almachtige schepper /bestuurder, zulke opmerkelijke keuzes. Voorwaar, een wijs bestuur van iemand die maar hoeft te knikken en zijn wil geschiedt.
pi_199083954
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 08:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Eh, nee, nee en nee.

Als ik dat zou geloven zou ik religieus zijn he?

Een schepping is een verklaring die niets oplost, het "probleem" (Hoe? wat?) wordt verplaatst.

Er wordt helemaal niets bestuurd, dat lijkt me stilaan wel duidelijk. Je ziet dit ook bij christenen die menen dat er een god is die hen bestuurt? Maar wat doet hij dan? Waaraan herkennen we dit?

Leven en laten leven...dat is voorlopig iets voor de mens (als top-predator) hier op deze aarde.
De planeten draaien toch in voorspelbare banen om de zon heen, om maar is een voorbeeld te noemen. Dat kun je zien als een vorm van besturing.
pi_199084582
Hij vergeet even dat er zoiets als natuurwetten bestaan.
  dinsdag 20 april 2021 @ 17:23:24 #95
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_199086320
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 14:42 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

De planeten draaien toch in voorspelbare banen om de zon heen, om maar is een voorbeeld te noemen. Dat kun je zien als een vorm van besturing.
Mja, het feit dat we er zijn kun je ook zien als een vorm van besturing. Fijn dat onze atomen zo voorspelbaar aan elkaar blijven hangen. Dat lijkt me in wezen hetzelfde argument, maar kennelijk overtuigt dat veel mensen niet.
  donderdag 22 april 2021 @ 15:51:23 #96
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_199111558
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 17:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Mja, het feit dat we er zijn kun je ook zien als een vorm van besturing. Fijn dat onze atomen zo voorspelbaar aan elkaar blijven hangen. Dat lijkt me in wezen hetzelfde argument, maar kennelijk overtuigt dat veel mensen niet.
En dus God?
  donderdag 22 april 2021 @ 16:23:54 #97
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_199111987
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 15:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En dus God?
Het argument kan dus net zo goed worden geformuleerd als: "We zijn, en dus God." Het lijkt me geen dwingende logica.
  donderdag 22 april 2021 @ 16:26:20 #98
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_199112026
Probeer het eens bij de Remonstranten.
  donderdag 22 april 2021 @ 20:32:55 #99
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_199115732
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 08:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Waarom zou de lockdown daar speciaal geschikt voor zijn? En waarom zou ik (moeten) zoeken naar iets wat bij mij past? Dat klinkt toch een beetje als "je moet toch iets geloven"...
Deel twee was vooral voor de ts, dat had ik moeten verduidelijken.
Jij moet natuurlijk niets, enkel als je daar zelf behoefte aan zou hebben.

De lockdown vind ik ideaal voor degene die wel die behoefte hebben omdat ze dan zich rustig in kunnen lezen zonder de interpretatie van ‘de mens’ mee te krijgen. Zelf naar de essentie en wat ze waardevol (en niet) kunnen zoeken zonder beïnvloeding van buitenaf.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 22 april 2021 @ 21:06:15 #100
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_199116477
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 20:32 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Deel twee was vooral voor de ts, dat had ik moeten verduidelijken.
Jij moet natuurlijk niets, enkel als je daar zelf behoefte aan zou hebben.

De lockdown vind ik ideaal voor degene die wel die behoefte hebben omdat ze dan zich rustig in kunnen lezen zonder de interpretatie van ‘de mens’ mee te krijgen. Zelf naar de essentie en wat ze waardevol (en niet) kunnen zoeken zonder beïnvloeding van buitenaf.
Mja, zolang internet niet in lockdown gaat leven we bepaald geïsoleerd van andermans mening natuurlijk. Veertig dagen helemaal alleen dwalen in de woestijn is er niet echt bij voor de moderne digitale stedeling.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')