![os9789047713012.jpg]()
quote:
De avond voor hij gaat afzwemmen is Tim verschrikkelijk zenuwachtig. Hij heeft muizen in zijn hoofd, zoals papa zegt.
Gelukkig heeft papa een verrassing waardoor hij zich wat dapperder voelt. Een echt ridderpak!
Toch wordt het geen rustige nacht, want Beer verdwijnt uit zijn bed. Meegenomen door een draak! Daar ligt een taak voor Ridder Tim!
Kan Ridder Tim zijn lievelingsbeer redden? En zal hij zijn zwemdiploma halen? Ieder kind van vier jaar en ouder zal niet willen stoppen met lezen of luisteren tot hij of zij erachter is gekomen.
Ridder Tim is al jarenlang een succesvolle voorstelling van Theater Snater. Inge Besaris, die samen met Chris Oelmeijer Theater Snater vormt, heeft het herkenbare, fantasievolle verhaal bewerkt tot een heerlijk voorleesboek dat beginnende lezers zelf ook kunnen lezen, terwijl ze genieten van de vele kleurrijke illustraties die Astrid Sam maakte.
ISBN: 9789047713012 | Uitvoering: Gebonden | Prijs: ¤ 14,99
Hier kan je het boek bestellen:
Hardcover Uitgeverij Lemniscaat heeft een recensie-exemplaar van Ridder Tim ter beschikking gesteld aan FOK!. Ik mocht vervolgens voor OUD onderstaande recensie schrijven.
Ridder Tim vertelt hoe Tim zich, samen met papa, aan het voorbereiden op het afzwemmen morgen. Papa vertelt hem hoe hij de muizen (negatieve gedachten) uit zijn hoofd kan zetten. Daarna krijgt hij van papa een ridderpak. Met zijn ridderhelm op valt Tim in slaap en heeft een droom die behoorlijk echt lijkt!
Hij rijdt op Papa Paard tot bij een meer, vliegt daar overheen tot hij bij een kasteel komt. Daar ziet hij zijn Beer op één van de torens staan. Terwijl hij naar beneden vliegt, verdwijnt Beer. Ridder Tim komt Draak tegen, die eenzaam is en in Beer een nieuwe vriend ziet. Hij wil Beer graag houden, maar Tim wil Beer graag terug! Tim bedenkt iets slims om Beer weer naar huis te mogen nemen.
Als Tim wakker wordt, is het tijd om af te zwemmen. Het wordt nog even haasten, maar aan het einde komt alles gelukkig toch nog goed.
Ik heb Ridder Tim samen met mijn kleuter gelezen. Hij houdt niet van spannende boeken. In Ridder Tim zitten soms wat spannende stukjes, maar doordat die snel worden opgelost, vond mijn kleuter het niet erg om ze te lezen. Hij ging zelf oplossingen mee bedenken!
Voor mij, als volwassene, was het een leuk boek om voor te lezen. Er komen wat thema’s aan bod waar ik het met mijn kleuter over kon hebben, zoals vriendschap, maar we konden ook samen gaan nadenken over hoe het verhaal verder zou kunnen gaan. Hoe zouden wij de problemen oplossen die Ridder Tim tegen kwam?
De vader in het verhaal is geen perfecte ouder, hij vergeet dingen en is herkenbaar voor de meeste ouders die aan veel dingen tegelijk moeten denken. Het maakt het boek menselijk.
Het verhaal sluit in mijn mening heel goed aan bij de belevingswereld van kleuters en schoolkinderen tot ongeveer 8 jaar. Het taalgebruik en de snelheid van het verhaal zorgen ervoor dat ze geboeid blijven luisteren, en het op een gegeven moment zelf goed kunnen lezen.
Leeftijdsadvies Lemniscaat is 4 jaar en ouder.
Ik geef het boek 5 sterren, mijn kleuter geeft het boek ook 5 sterren.
Hier vind je een
inkijkfragment.