abonnement bol.com Unibet Coolblue
  User die altijd boos en kwaad is 2022 dinsdag 16 maart 2021 @ 11:31:14 #1
491163 Viesdik
pi_198526748
Als jij moet kiezen tussen deze 2 uitersten.. waar zou jouw voorkeur naar uitgaan?

1. Doodgaan aan de gevolgen van een vaccin?
of
2. Doodgaan aan de gevolgen van een virus?

Hoe kan het toch zo zijn dat mensen in de gewenning van een leven zonder weerstand, hun ziel en zaligheid volledig overgeven in de zelf afgedwongen gedachte dat ze de wetenschap onvoorwaardelijk moeten vertrouwen. Dat ze zelfs de overtuigende tegenargumenten op de koop toenemen, omdat ze anders alsnog moeten toegeven aan bepaalde angsten, die hun eigen zorgeloze leven meer aantasten dan nodig is?

Hoe kan het toch zo zijn, dat veel mensen, alle menselijke waardes opzij leggen als een soort instinctieve vlucht uit angst. En daarmee asielzoeker zijn geworden van hun eigen ziel, om hun angsten te huisvesten bij zielsverwanten die hetzelfde lot ondergaan? Gedeelde smart is immers halve smart nietwaar?
Zou het zo kunnen zijn dat de grootste leugen geloofwaardiger is (en minder beangstigender), dan de waarheid die misschien wel vele malen beangstigender is? Een leugen uit bestwil is een leugen om rekening te houden met de gevoelens van een ander nietwaar?

Ik zag van de week een film over een Joods gezin in Amsterdam aan het begin van de tweede wereldoorlog.
De vader van het gezin werkte in een theater waar veel Duitse nazi's kwamen vertoeven.
Zelfs onder enkele Duitsers had hij enige reputatie en aanzien weten op te bouwen.
Een gerustgesteld gevoel wat je gemoedstoestand als momentopname definieert, en wat je mee naar huis neemt en aan de keukentafel met het gezin deelt.
"We hoeven ons geen zorgen te maken, er zal ons niks gebeuren, ze hebben mij nodig, ze zijn mij steeds meer gaan waarderen".
Vanuit de oprechtheid in je bezorgdheid als vader, ontferm jij je dus over het gezin. Je geeft het gezin het gevoel van vertrouwen en bescherming.

Maar nu het volgende.

Maanden later, naarmate de spanning in de samenleving begon toe te nemen als gevolg van een toename aan agressiviteit en een beleid van uitsluiting, (wat werd opgelegd door de Nazi's), was het deze man die als een van de eerste Joden een signaal opving bij de Duitsers. Dit signaal wat zo omvangrijk, confronterend en duivels was, dat de grond onder zijn voeten wegzakte.
De joden zouden massaal in treinen worden afgevoerd naar vernietigingskampen.

Stel je eens voor dat jij dat als Jood, als een van eerste komt te weten. Zou je vrouw je thuis aan de keukentafel nog geloven, nog serieus nemen en je nog in de ogen durven aankijken? Of zou ze jou voor gek verklaren? Zou de vrouw in kwestie zelfs in staat kunnen zijn om in die nieuwe zee van angst, haar eigen man te verraden aan de Duitsers? Omdat de angst die uit de mond van haar man komt, vele malen beangstigender is dan de trage toename en opschaling aan angsten die zijn ontstaan door de komst van de Duitsers?
"Zelfs de Duitsers zullen toch niet zulke slechtheid op hun geweten hebben?"

[ Bericht 0% gewijzigd door Viesdik op 16-03-2021 11:57:18 ]
pi_198529933
Angst is irrationeel in vele vormen van watervrees tot enge spinnen.

Die Joodse man en zijn gezin hadden alle rede om bang te zijn en dus confrontatie uit de weg te gaan uit zelfbehoud.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_198565200
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 11:31 schreef Viesdik het volgende:
Als jij moet kiezen tussen deze 2 uitersten.. waar zou jouw voorkeur naar uitgaan?

1. Doodgaan aan de gevolgen van een vaccin?
of
2. Doodgaan aan de gevolgen van een virus?
Moeilijke vraag, allebei even erg of even goed. Ik kan niet kiezen dus laat het aan "het lot" over.

quote:
Hoe kan het toch zo zijn dat mensen in de gewenning van een leven zonder weerstand, hun ziel en zaligheid volledig overgeven in de zelf afgedwongen gedachte dat ze de wetenschap onvoorwaardelijk moeten vertrouwen. Dat ze zelfs de overtuigende tegenargumenten op de koop toenemen, omdat ze anders alsnog moeten toegeven aan bepaalde angsten, die hun eigen zorgeloze leven meer aantasten dan nodig is?
Logisch, toch? Als je zelf machteloos bent (geen kennis van zaken, gebrek aan middelen) dan vertrouw je op dat wat betrouwbaar lijkt. Het is overlevingsinstinct. Denk maar aan het geloof, hetzelfde concept.

quote:
Hoe kan het toch zo zijn, dat veel mensen, alle menselijke waardes opzij leggen als een soort instinctieve vlucht uit angst. En daarmee asielzoeker zijn geworden van hun eigen ziel, om hun angsten te huisvesten bij zielsverwanten die hetzelfde lot ondergaan? Gedeelde smart is immers halve smart nietwaar?
Zou het zo kunnen zijn dat de grootste leugen geloofwaardiger is (en minder beangstigender), dan de waarheid die misschien wel vele malen beangstigender is? Een leugen uit bestwil is een leugen om rekening te houden met de gevoelens van een ander nietwaar?
Overlevingsinstinct.

quote:
Ik zag van de week een film over een Joods gezin in Amsterdam aan het begin van de tweede wereldoorlog.
De vader van het gezin werkte in een theater waar veel Duitse nazi's kwamen vertoeven.
Zelfs onder enkele Duitsers had hij enige reputatie en aanzien weten op te bouwen.
Een gerustgesteld gevoel wat je gemoedstoestand als momentopname definieert, en wat je mee naar huis neemt en aan de keukentafel met het gezin deelt.
"We hoeven ons geen zorgen te maken, er zal ons niks gebeuren, ze hebben mij nodig, ze zijn mij steeds meer gaan waarderen".
Vanuit de oprechtheid in je bezorgdheid als vader, ontferm jij je dus over het gezin. Je geeft het gezin het gevoel van vertrouwen en bescherming.

Maar nu het volgende.

Maanden later, naarmate de spanning in de samenleving begon toe te nemen als gevolg van een toename aan agressiviteit en een beleid van uitsluiting, (wat werd opgelegd door de Nazi's), was het deze man die als een van de eerste Joden een signaal opving bij de Duitsers. Dit signaal wat zo omvangrijk, confronterend en duivels was, dat de grond onder zijn voeten wegzakte.
De joden zouden massaal in treinen worden afgevoerd naar vernietigingskampen.

Stel je eens voor dat jij dat als Jood, als een van eerste komt te weten. Zou je vrouw je thuis aan de keukentafel nog geloven, nog serieus nemen en je nog in de ogen durven aankijken? Of zou ze jou voor gek verklaren? Zou de vrouw in kwestie zelfs in staat kunnen zijn om in die nieuwe zee van angst, haar eigen man te verraden aan de Duitsers? Omdat de angst die uit de mond van haar man komt, vele malen beangstigender is dan de trage toename en opschaling aan angsten die zijn ontstaan door de komst van de Duitsers?
"Zelfs de Duitsers zullen toch niet zulke slechtheid op hun geweten hebben?"
Huh?
Het zou misschien wel komen omdat ik nooit dergelijke angst heb ervaren, maar me dunkt dat ook bij angst de vrouw haar man loyaal blijft.
De mogelijkheden die jij schetst lijken me nogal extreem. Ik denk niet dat iedereen die in angst is elkaar niet meer gaan vertrouwen of verraden.
pi_198617477
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 11:31 schreef Viesdik het volgende:
Als jij moet kiezen tussen deze 2 uitersten.. waar zou jouw voorkeur naar uitgaan?

1. Doodgaan aan de gevolgen van een vaccin?
of
2. Doodgaan aan de gevolgen van een virus?

Ik kies doodgaan aan virus. We overleven al miljoenen jaren virussen en bacteriën en de mensheid is daardoor nog niet uitgestorven, we worden er alleen maar sterker door en onze evolutie past zich aan op onze omgeving.

Ik weet niet precies wat een vaccinatie doet op langertermijn dus uit angst daarvoor neem ik het liever niet.

Mijn vader kreeg van zijn arts te horen dat hij beter kon gaan roken om minder stress te hebben op het werk. Dat was nog geen 25 jaar geleden. Nog geen 500 jaar geleden dacht bijna de hele wereldbol dat de aarde plat zou zijn. Je kunt mij niet wijsmaken dat onze wetenschap in zo'n korte tijd zodanig sterk is geworden dat ik dat volledig kan vertrouwen.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_198751955
Ik ben niet echt bang voor de dood of zo, dus mij maakt het allemaal niet zo veel uit. Wel voor het lijden dat mogelijk vooraf gaat aan de dood, maar volgens mij is ons bewustzijn wel zo uitgerust dat het toch 'out' gaat bij een bepaalde grens.

Geen idee dus.

ff wat anders, welke film was dat? Klinkt wel interessant namelijk.
Eens kijken
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')