abonnement Unibet Coolblue
pi_198513414
Mijn zoontje gaat volgend jaar naar de basisschool. We hebben een super fijne basisschool gevonden.
In hetzelfde gebouw waar hij nu al naar de peuteropvang gaat en dit werkt nu al nauw samen.
Daar zijn we erg tevreden over en dus we zijn blij dat hij hier ook naar de basisschool kan.

Maar mijn vrouw en ik zijn allebei werkzaam in diensten.
Ons rooster wisselt per maand.
De BSO heeft alleen opties voor vaste dagen en tijden, en dat kunnen wij dus niet doorgeven.
Dus hier is hij niet welkom.

Is dan alleen een gastouder de optie?
Of welke opties zijn er nog meer? Oppas aan huis bijvoorbeeld nog een concept?

Wij hebben namelijk erg nare ervaringen gehad met een gastouder (daar wil ik verder niks over kwijt, maar laten we het erop houden dat je het onder mishandeling kan scharen) dus dat is voor ons gezin een bijzonder grote stap. En ik weet niet of we die knoop als ouders ooit nog eens door willen en durven hakken.

[ Bericht 2% gewijzigd door hartloper op 15-03-2021 15:34:12 ]
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 15 maart 2021 @ 15:36:34 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_198513567
BSO's zijn inderdaad niet heel goed in het adhoc werk. Vrees toch dat gastouders hier beter op in kunnen springen.
Je kan hier kijken of er criteria tussen staan waar je wat aan hebt: https://www.boink.info/gastouderopvang
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_198513708
En een nanny in huis? Daar iemand ervaringen mee?
Is dat vergelijkbaar met een gastouder?
  dinsdag 16 maart 2021 @ 08:50:15 #4
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198524502
Kun je met je werkgever niet in gesprek? Hier ook wisselende diensten (zorg) en het rooster is altijd een logistieke uitdaging, maar met ieder van ons 1 harde roosterwens en ieder 1 vaste vrije dag komen we er altijd uit.
pi_198525478
@hartloper: ik heb vaste dagen, maar ik schuif regelmatig met die dagen. Dat kan soms dus wel.

Kun je niet met de BSO overleggen dat je bv 3 vaste dagen afneemt en dat je zo nodig dagen kan ruilen?
pi_198526004
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 10:03 schreef MorganLeFay het volgende:
Kun je niet met de BSO overleggen dat je bv 3 vaste dagen afneemt en dat je zo nodig dagen kan ruilen?
Goeie om eens te vragen bij rondleiding tzt
pi_198968377
Zit er in het dorp niet nog een andere bso? Die dan de kinderen na school komt ophalen en mee neemt naar locatie. Hier in de regio komt flexopvang best veel voor tenminste. Helaas is hier de bso wel minder flexibel als de dagopvang die we eerst hadden (maar die zat in naastgelegen dorp en bieden sowieso geen bso aan).

Gastouder heeft volgens mij vaak juist vaste dagen volgens mij, of zelfs bepaalde dagen dat ze geen opvang bieden omdat ze geen 5 dagen werken.
Wat me ook altijd tegen gehouden heeft is dat als een gastouder ziek is, je ook geen opvang hebt (zelfde als met oppas aan huis). Dus je kunt dan last minute nog wat gaan regelen..

Opvang aan huis is volgens mij vaak wat prijziger omdat je toch gewoon een uur tarief betaald en dat is vaak wel een stukje hoger dan bso tarief. (Al kan het bij meer kinderen juist weer voordeliger zijn natuurlijk). Maar is denk ik we afhankelijk van de persoon of dat flexibel is of niet (wellicht nog een ander gezin op de andere dagen, of juist niet alle dagen per week aan het werk ivm eigen gezin).

Het lijkt me wel een uitdaging in ieder geval als er geen flexopvang aanwezig is..
  maandag 12 april 2021 @ 11:47:49 #8
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198971352
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 23:41 schreef hilliebillie het volgende:
Zit er in het dorp niet nog een andere bso? Die dan de kinderen na school komt ophalen en mee neemt naar locatie. Hier in de regio komt flexopvang best veel voor tenminste. Helaas is hier de bso wel minder flexibel als de dagopvang die we eerst hadden (maar die zat in naastgelegen dorp en bieden sowieso geen bso aan).

Gastouder heeft volgens mij vaak juist vaste dagen volgens mij, of zelfs bepaalde dagen dat ze geen opvang bieden omdat ze geen 5 dagen werken.
Wat me ook altijd tegen gehouden heeft is dat als een gastouder ziek is, je ook geen opvang hebt (zelfde als met oppas aan huis). Dus je kunt dan last minute nog wat gaan regelen..

Opvang aan huis is volgens mij vaak wat prijziger omdat je toch gewoon een uur tarief betaald en dat is vaak wel een stukje hoger dan bso tarief. (Al kan het bij meer kinderen juist weer voordeliger zijn natuurlijk). Maar is denk ik we afhankelijk van de persoon of dat flexibel is of niet (wellicht nog een ander gezin op de andere dagen, of juist niet alle dagen per week aan het werk ivm eigen gezin).

Het lijkt me wel een uitdaging in ieder geval als er geen flexopvang aanwezig is..
Toen wij gebruik maakten van een gastouder, was er een schaduw-gastouder. Bij ziekte van de gastouder, kon deze dan de opvang verzorgen. Natuurlijk niet ideaal, maar het is niet zo dat je dan alsnog als ouder iets moet regelen.
pi_198971376
Gewoon zelf je kind opvoeden
pi_198971689
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 11:47 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Toen wij gebruik maakten van een gastouder, was er een schaduw-gastouder. Bij ziekte van de gastouder, kon deze dan de opvang verzorgen. Natuurlijk niet ideaal, maar het is niet zo dat je dan alsnog als ouder iets moet regelen.
Ah, dat scheelt wel inderdaad! Ik heb me er toen verder ook niet in verdiept omdat ik me meteen heb kunnen inschrijven voor flexopvang en de twee gastouders die ik toen bekeken had sowieso geen flexopvang boden of geen garantie op een plekje hadden bij flexopvang omdat ze het liefst gewoon standaard alle dagen gevuld had ipv elke dag een plekje vrij te moeten houden voor flexopvang. Wat ik me ook wel weer voor kan stellen.
Daar heb ik wat aannames op gebaseerd dat dat dan altijd wel het geval zou zijn :@
pi_198992601
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 11:49 schreef jameshond7 het volgende:
Gewoon zelf je kind opvoeden
Jij verdient een berg geld dat je vrouw thuis kan blijven?
pi_198994123
Kun je geen vaste dagen afnemen en dan eventueel de dag ruilen bij de BSO? Onze huidige BSO doet daar niet zo moeilijk over, bij de vorige moest je perse in dezelfde week ruilen }:|
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
pi_198994640
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 april 2021 21:57 schreef geppie het volgende:
Kun je geen vaste dagen afnemen en dan eventueel de dag ruilen bij de BSO?
Nope
pi_198996388
Toen wij nog beide echt onregelmatig werkten maakten we gebruik van een kinderhotel.
We gaven dan twee weken van te voren door wanneer we opvang nodig hadden. Wellicht zit er bij jullie in de buurt ook zoiets?
pi_199005393
quote:
6s.gif Op woensdag 14 april 2021 04:27 schreef aapieannie het volgende:
Toen wij nog beide echt onregelmatig werkten maakten we gebruik van een kinderhotel.
We gaven dan twee weken van te voren door wanneer we opvang nodig hadden. Wellicht zit er bij jullie in de buurt ook zoiets?
Nee ik woon niet in de randstad ;)
pi_199010675
Onze bso heeft wel een flexibele optie. Je neemt dan minimaal een bepaald aantal uren per maand op (volgens mij 20) en die mag je flexibel inzetten. Je moet een week van tevoren doorgeven welke dagen en tijden nodig zijn, tegenwoordig gaat dat via een app. Het uurtarief is wel hoger dan het standaard tarief.

Het bestaat dus wel, maar daar heb je weinig aan als die optie er niet is in jullie omgeving.

Mijn moeder is vroeger gastouder geweest (ca 20 jaar geleden hoor) en zij heeft wel eens een kindje gehad van een alleenstaande ouder die als grondstewardess onregelmatige diensten draaide. Dat kindje kwam dus ook wel eens ‘s avonds, en bleef dan slapen. Of ze bracht hem om 6 uur ‘s ochtends. Maar dat zullen niet alle gastouders willen, dat is net geluk hebben. Is er een gastouderbureau in jullie omgeving, of zijn er alleen zelfstandig werkzame gastouders? Een bureau kan met jullie wensen gaan informeren bij aangesloten gastouders.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_199058045
Ik denk dat we het zo moeten gaan in delen, want ik heb veel opties bekeken afgelopen weken maar er zit niks anders bij:

- ik een dag vrij
- vrouw een dag vrij
- even mee naar de buren met kindje van dezelfde leeftijd
- even mee naar de overburen met kindje van dezelfde leeftijd
- opa en oma zolang het kan qua gezondheid
- onze diensten naast elkaar af plannen

Maar ook later nog eens opnieuw met BSO in gesprek wat de opties zijn.
pi_199061143
Ik weet niet of jullie op je werk misschien nog een voorkeurskandidaat kunnen aangeven dat je wél graag wilt werken, of wat in de afgelopen jaren al blijkt dat jullie op een bepaalde dag vaak beiden werken? Want dat zou je die dag bso af kunnen nemen. En als een van jullie die dag toch een keer vrij bent evt kijken of je een keer een dag kunt ruilen, of je kind een dag niet laten gaan (of wel laten gaan dat je een dag helemaal vrij bent om iets te doen).

Maar als die ‘soort van’ vastigheid er niet is dan is dat ook geen optie, anders zou je daarmee weer 1 dag kunnen tackelen misschien
pi_199231853
Update:

Afgelopen week diverse gesprekken gehad met gastouders, en eigenlijk hebben zowel mijn vrouw en ik daar niet echt een goed gevoel bij. Dus dat moeten we niet doen. Nu moet ik zeggen dat ik in onze buurt niet veel keus had uit gastouders die kinderen boven de 4 jaar opvangen en dan ook nog waar je ze om 06:30 uur kan brengen.
Bovenstaand gaat over 3 personen.

Ook gesprekken gehad met het BSO maar qua flexibiliteit is er niks mogelijk.
Jammer, dit was fijn geweest ... maar het zij zo.

We zullen dus wat meer moeten gaan puzzelen met ons roosters op het werk.
En een beroep moeten doen op bevriende buren in de wijk.
Als mijn vrouw vroege dienst heeft zou de kleine man daar maar een uurtje heen hoeven.
pi_199232104
Als je allebei onregelmatig werkt, zou het toch moeten lukken dat je juist geen opvang nodig hebt?
Ja je ziet elkaar minder, maar dat is ook een optie.
pi_199232222
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 13:57 schreef MevrouwPuff het volgende:
Als je allebei onregelmatig werkt, zou het toch moeten lukken dat je juist geen opvang nodig hebt?
Zekers. Maar soms komt het ook wel eens voor dat je allebei vroege dienst of allebei late dienst hebt bv.
Je hebt daar geen invloed in. En op mijn vrouw haar werk helemaal niet, daar wordt voor haar alles gepland.
Ik heb net wat meer regie op mijn rooster, maar dat loopt 3 a 4 maanden voor op mijn vrouw haar rooster.
En haar baas kijkt niet naar wat ik moet werken.

Minder zien krijg je sowieso, is nu ook al.
Maar dat is een keuze.
Nu hebben we dezelfde weekenden nog vrij, maar dat zal dan over paar jaar ook gewisseld kunnen worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')