abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 14 maart 2021 @ 21:36:13 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_198503221
quote:
Willem Engel doet aangifte tegen Kiesraad wegens uitsluiting Lijst30, eist uitstel verkiezingen

Willem Engel, voorman van Viruswaarheid, heeft aangifte gedaan tegen de Kiesraad. Engel stelt dat de telling van de stukken onjuist is verlopen en de Tweede Kamerverkiezingen daarmee oneerlijk zijn. Engel staat op nummer twee van Lijst30. Deze partij ontstond medio februari na een besluit van de Kiesraad.

Na inzage van de stukken van de Kiesraad concludeert Lijst30 dat er grove fouten zijn gemaakt. Zo is de partij mogelijk onterecht uitgesloten in de kieskringen Haarlem en Lelystad. Zo ook Den Haag. Wat grote gevolgen heeft: Naast Den Haag zelf, kunnen er nog zo’n één miljoen Nederlanders die over de grens wonen, niet stemmen op Lijst30. Voor deze groep wordt standaard het stembiljet van Den Haag gebruikt. De kieskringen Haarlem en Lelystad, bestaande uit vele gemeenten, zijn goed voor een paar honderdduizend potentiële stemmers. Voor één zetel zijn zo’n 70.000 stemmen nodig.

Om deel te kunnen nemen aan de landelijke verkiezingen dient een politieke partij minimaal zeshonderd ondersteuningsverklaringen in te leveren bij de Kiesraad. Zo’n vijftienhonderd originele ondersteuningsverklaringen werden ingeleverd, verdeeld over twee inleveringen. Onverlet dit overschot besloot de Kiesraad tot twee stemlijsten: VSN en blanco lijst 30 met eerste kandidaat A. Zeven. Ondanks bezwaar en beroep tot het zien van de twee inleveringen als één, stelde de Raad van State de Kiesraad in het gelijk.

Volgens Lijst30 is de gehele stapel van originele ondersteuningsverklaringen van kieskring Haarlem toegevoegd aan een andere partij. Ook ontbreken enkele originele exemplaren en zitten er verklaringen van JA21 tussen de stapel van Lijst30. “Waren de acties van de Kiesraad medio februari al zeer dubieus, hier is sprake van fraude. Ik kan er niets anders meer van maken”, stelt Engel.

De aangifte is door de politie zeer serieus opgenomen en er wordt contact gelegd met het Openbaar Ministerie. “Er is geen sprake meer van eerlijke verkiezingen, dus moeten deze worden uitgesteld”, aldus Jengel.

Willem Engel doet aangifte tegen Kiesraad wegens uitsluiting Lijst30, eist uitstel verkiezingen
twitter



-----------------------------

:') :') :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_198503343
Vanwaar die :')?

Ik ben helemaal niet voor die gast, echter kijk ik nergens meer van op.
Hoe de fuck kan die Rutte weer zo hoog staan in de peilingen?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_198503492
quote:
1s.gif Op zondag 14 maart 2021 21:42 schreef halfway het volgende:
Vanwaar die :')?

Ik ben helemaal niet voor die gast, echter kijk ik nergens meer van op.
Hoe de fuck kan die Rutte weer zo hoog staan in de peilingen?
Dit is gewoon Trump nadoen. Straks zeuren van: de stemmen kloppen niet, wij hebben gewonnen..

Dat van die VVD begrijp ik ook niet, ofwel 60% van het land verdient boven de Balkenende norm of de peilingen worden bij een select groepje gepeild (bv alleen in Laren :') )
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_198503528
Helemaal gemist vorige maand. Maar wat een clusterfuck is die partij.

https://www.trouw.nl/poli(...)nd-opstaan~bb9ee865/
  zondag 14 maart 2021 @ 22:06:30 #5
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_198503757
Ja, Engel c.s. hebben er een puinhoop van gemaakt. Ik snap ook niet waarom ze dit niet naar voren hebben gebracht in hun beroepszaak tegen de Kiesraad bij de Raad van State vorige maand.

Ik heb ook wel een vermoeden wat er gebeurd is. Ik denk dat dezelfde ondersteuningsverklaringen dubbel zijn ingeleverd, dus door beide groepen. Dan zijn ze ongeldig voor beide.
pi_198503814
Die criticaster op Twitter is ook niet helemaal 100. Kom haar wel vaker tegen.
Somebody that I used to know
pi_198503953
Volgens mij moest je voor februari je partij aanmelden bij de kiesraad. Hoe kan een partij die medio februari opgericht is, dan nu huilen dat ze niet mee mogen doen?
pi_198503979
lmao wat is door voor nen site
pi_198504082
Waar haalt die kerel toch het geld vandaan om tienduizend rechtszaken tegelijk te voeren?
  zondag 14 maart 2021 @ 22:35:57 #10
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198504254
quote:
11s.gif Op zondag 14 maart 2021 22:23 schreef Tocadisco het volgende:
Waar haalt die kerel toch het geld vandaan om tienduizend rechtszaken tegelijk te voeren?
van zijn vader, die is net zo gek.
Tot nooit .......
pi_198696707
twitter

Vanaf 22:45

Engel's conclusie: Van één stembureau is het proces verbaal niet goed ingevuld, dus de verkiezingen zijn ongeldig

Want waarom zouden we gewoon een hertelling vragen van het betreffende stembureau als we ook de hele zaak uit zijn verband kunnen trekken? Overigens is het probleem van de verkeerd ingevulde voorkeursstemmen van FVD intussen opgelost.

Engel "voorspelt" dat er bij 80% van de stembureaus dit soort onregelmatigheden waren en baseert zich hierbij op zijn eigen ervaring met het tellen van steunverklaringen voor zijn partij door de kiesraad waardoor hij niet in alle kieskringen mee kon doen :')
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:12:39 #12
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_198697597
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 09:59 schreef spinazieruiker het volgende:
[ twitter ]

Engel "voorspelt" dat er bij 80% van de stembureaus dit soort onregelmatigheden waren en baseert zich hierbij op zijn eigen ervaring met het tellen van steunverklaringen voor zijn partij door de kiesraad waardoor hij niet in alle kieskringen mee kon doen :')
Ik ga de video niet bekijken, maar over het algemeen zijn de PV's die ik heb gezien redelijk netjes ingevuld.

Ik zag op Twitter :') af en toe wat ophef voorbij komen dat mensen hun voorkeursstem niet terug konden vinden. Vaak was de oorzaak dat er in het verkeerde PV werd gekeken (stembureau was ook open op ma&di, of er waren 2 stembureaus op dezelfde locatie). Soms was de voorkeursstem waarschijnlijk bij de verkeerde kandidaat genoteerd, als bijvoorbeeld een regionale kandidaat geen enkele stem krijgt, maar de onbekende kandidaat daarboven krijgt er 10.

Beetje slordig allemaal, soms lijkt het PV ook als kladformulier gebruikt. Alleen is dat maar een minderheid van de PV's, en het aantal stemmen per lijst zal normaal gesproken ook wel kloppen. Een hertelling gaat ook geen enkele invloed op de einduitslag hebben, dat is toch wel een belangrijke voorwaarde om zo'n grote operatie op te tuigen.
pi_198697655
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:12 schreef freako het volgende:

[..]

Ik ga de video niet bekijken, maar over het algemeen zijn de PV's die ik heb gezien redelijk netjes ingevuld.

Ik zag op Twitter :') af en toe wat ophef voorbij komen dat mensen hun voorkeursstem niet terug konden vinden. Vaak was de oorzaak dat er in het verkeerde PV werd gekeken (stembureau was ook open op ma&di, of er waren 2 stembureaus op dezelfde locatie). Soms was de voorkeursstem waarschijnlijk bij de verkeerde kandidaat genoteerd, als bijvoorbeeld een regionale kandidaat geen enkele stem krijgt, maar de onbekende kandidaat daarboven krijgt er 10.

Beetje slordig allemaal, soms lijkt het PV ook als kladformulier gebruikt. Alleen is dat maar een minderheid van de PV's, en het aantal stemmen per lijst zal normaal gesproken ook wel kloppen. Een hertelling gaat ook geen enkele invloed op de einduitslag hebben, dat is toch wel een belangrijke voorwaarde om zo'n grote operatie op te tuigen.
Ik ken de wetgeving niet, maar je kunt prima een proces verbaal controleren door alleen de stemmen van het specifieke stembureau te tellen. Dat is in het voorbeeld (waarbij de voorkeurstemmen voor Van Haga ontbraken en alles bij Baudet was ingevuld) intussen ook gebeurd.

Pas als de kieskring c.q. de kiesraad daar niet aan mee wil werken ligt een aangifte van verkiezingsfraude voor de hand. Dan heb je ook concreet iets in handen dat er niet alleen sprake is van onregelmatigheden maar ook van een cover-up van fraude.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 11:30:40 #14
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_198697869
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:17 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Ik ken de wetgeving niet, maar je kunt prima een proces verbaal controleren door alleen de stemmen van het specifieke stembureau te tellen. Dat is in het voorbeeld (waarbij de voorkeurstemmen voor Van Haga ontbraken en alles bij Baudet was ingevuld) intussen ook gebeurd.

Pas als de kieskring c.q. de kiesraad daar niet aan mee wil werken ligt een aangifte van verkiezingsfraude voor de hand. Dan heb je ook concreet iets in handen dat er niet alleen sprake is van onregelmatigheden maar ook van een cover-up van fraude.
De gemeente of de kieskring mógen zelf geen opdracht geven tot een hertelling. Het PV kan dus ook niet gecorrigeerd worden, ook niet als dat duidelijk onjuist is. Dus ik weet niet wat er gecorrigeerd is, maar ik hoop niet dat er verzegelde pakken stembiljetten geopend zijn voor een formele of informele hertelling. Het centraal stembureau (in dit geval de Kiesraad) heeft wel die bevoegdheid, maar alleen als het vermoeden bestaat dat het invloed heeft op de einduitslag:

quote:
Het centraal stembureau kan op de in artikel P 20 bedoelde zitting, voordat de uitslag van de verkiezing bekend wordt gemaakt, hetzij ambtshalve, hetzij naar aanleiding van een met opgave van redenen gedaan verzoek van een of meer kiezers, tot een nieuwe opneming van stembiljetten, zowel uit alle als uit een of meer stembureaus, besluiten, indien een ernstig vermoeden bestaat dat door een of meer stembureaus bij de stemopneming zodanige fouten zijn gemaakt dat zij van invloed op de zetelverdeling kunnen zijn. De burgemeester die de desbetreffende stembiljetten onder zich heeft, doet deze op verzoek van het centraal stembureau onverwijld naar het centraal stembureau overbrengen.
De 'oude' Tweede Kamer kan het eventueel wel, ook zonder reden.
pi_198697952
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:30 schreef freako het volgende:

[..]

De gemeente of de kieskring mógen zelf geen opdracht geven tot een hertelling. Het PV kan dus ook niet gecorrigeerd worden, ook niet als dat duidelijk onjuist is. Dus ik weet niet wat er gecorrigeerd is, maar ik hoop niet dat er verzegelde pakken stembiljetten geopend zijn voor een formele of informele hertelling. Het centraal stembureau (in dit geval de Kiesraad) heeft wel die bevoegdheid, maar alleen als het vermoeden bestaat dat het invloed heeft op de einduitslag:
[..]

De 'oude' Tweede Kamer kan het eventueel wel, ook zonder reden.
Excuses, wat ik zei klopt niet helemaal. De fout is erkend maar niet gecorrigeerd:

quote:
Forum voor Democratie heeft niet meer stemmen gekregen als doorgegeven (112), maar de verdeling over de kandidaten is dus anders. In het proces-verbaal staat dat Baudet 112 stemmen kreeg en Van Haga 0. Dat blijkt nu anders te zijn: Van Haga heeft 52 stemmen, Baudet 60. Dat staat ook in de aantekeningen van de voorzitter van het stembureau in Wolvega. Weststellingwerf heeft het hoofdstembureau in Leeuwarden geïnformeerd over de fout.

Sybrand Buma is voorzitter van het hoofdstembureau en hij vindt dat het bezwaar terecht is. Maar Buma begrijpt de fout wel. "Ik heb woensdag gezien hoe ingewikkeld het tellen geworden is, dus dat er ergens een keer in Friesland een stembureau is waar één keer de stemmen op de verkeerde persoon zijn bijgeteld, dat kan gewoon gebeuren. Het betekent niet dat de hele verkiezingsuitslag op z'n kop gaat, want Van Haga zat al in de Kamer. Het is een fout die geen gevolgen heeft voor de uitslag."
https://www.omropfryslan.(...)-fvd-voorkeurstemmen

De fout is erkend maar blijft zonder gevolgen.
Er is dus niet herteld.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 12:03:11 #16
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_198698284
Live-stream van de zitting van de Kiesraad


Aan het eind van de zitting kunnen kiezers inbellen om bezwaar in te dienen. Willem Engel zal ook wel opduiken.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 12:13:06 #17
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_198698415
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:36 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Excuses, wat ik zei klopt niet helemaal. De fout is erkend maar niet gecorrigeerd:
[..]

https://www.omropfryslan.(...)-fvd-voorkeurstemmen

De fout is erkend maar blijft zonder gevolgen.
Er is dus niet herteld.
Lijkt me de juiste oplossing.

Er ligt een wetsvoorstel bij de Kamer waarbij gemeentes onder voorwaarden wel de mogelijkheid krijgen om dit soort fouten in PV's te corrigeren, eventueel door een hertelling.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 26 maart 2021 @ 12:19:08 #18
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_198698506
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 12:03 schreef freako het volgende:
Live-stream van de zitting van de Kiesraad


Aan het eind van de zitting kunnen kiezers inbellen om bezwaar in te dienen. Willem Engel zal ook wel opduiken.
nu al zin in
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  vrijdag 26 maart 2021 @ 13:36:11 #19
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_198699763
Bezwaren zijn nu, eens kijken of Willem Engel ertussen zit
  vrijdag 26 maart 2021 @ 13:52:26 #20
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_198699999
ah ja natuurlijk, de AIVD heeft zich via Ollongren hiermee bemoeid _O-
  vrijdag 26 maart 2021 @ 14:05:10 #21
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198700141
Fantastische beelden. De een ziet er nog wereldvreemder uit dan de ander.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 14:11:40 #22
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_198700237
wat is dit nou weer met Rutte die build back better gebruikt als slogan? :') _O-
  vrijdag 26 maart 2021 @ 14:12:12 #23
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_198700245
En dan moet je hier als kiesraad ook nog serieus op ingaan :')
pi_198700345
Kan Trots op Nederland straks toch meedoen aan een nieuw kabinet?
pi_198700959
Zitting is heropend



quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 2
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')