abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 13 april 2021 @ 13:18:55 #276
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_198985579
quote:
AFM waarschuwt voor verhitte woningmarkt en overspannen beurs

De records die worden gebroken op de aandelenbeurs leiden tot zorgen bij toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM). "Het voelt oncomfortabel en we zijn er niet helemaal gerust op", zegt voorzitter Laura van Geest. "De aandelenmarkten breken records en lijken losgezongen te raken van de reële economie."

2020 was een bijzonder roerig jaar voor de economie, de financiële markten en de woningmarkt, schrijft de AFM in zijn jaarverslag. Door de coronapandemie zakte de economie in elkaar en beleefden de beurzen turbulente tijden, met diepe dalen en nieuwe pieken en meer beleggers. De huizenmarkt is oververhit en prijzen rijzen de pan uit.

Veel verliep echter ook wel goed en soepel. De langverwachte brexit en de verschuiving van de Europese effectenhandel naar Amsterdam ging geruisloos, mede dankzij de goede voorbereidingen van marktpartijen. Minder rustig gaat het op andere markten.

Jongere beleggers

Uitgerekend in de coronacrisis, met alle onzekerheid en volatiliteit, nam de belangstelling voor beleggen sterk toe, vooral bij jongeren. Het aantal beleggers steeg met 11 procent naar 1,6 miljoen huishoudens.

Meer de helft van de startende beleggers is tussen de 18 en 34 jaar oud, vaker hoger opgeleid dan de ervaren belegger en ook vaker vrouw. Ze steken er minder geld in, maar nemen meer risico. 62 procent heeft minder dan 5000 euro om te beleggen. Voor veel beleggers is duurzaam en groen beleggen steeds belangrijker, voor de kleine beleggers speelt dat minder.

De lage spaarrente en de wens om vermogen op te bouwen maakt beleggen populair, gestimuleerd door de opkomst van gemakkelijke beleggingsapps.

Starters niet geholpen

De AFM blijft waarschuwen voor de verhitte woningmarkt waar oud rijk is en jong arm. "Koopstarters halen alles uit de kast om een woning te bemachtigen en omdat extra woningaanbod uitblijft, drijft dit de prijzen alleen maar op.

De neiging om koopstarters meer financieringsruimte te geven met soepeler regelingen lijkt sympathiek maar pakt averechts uit, vindt de AFM. "Meer geld leidt tot meer vraag en tot hogere prijzen. De problemen voor de koopstarters worden alleen maar groter en maken de huidige huizenbezitter spekkoper", aldus Van Geest.

Meer bouwen zou de woningmarkt echt helpen, maar dan is de vraag vooral waar. Nieuwe bouwlocaties stuiten vaak op protest van burgers, want die hebben ze liever niet in het groen of in de eigen achtertuin. Volgens de AFM vergt het huizenbouwen vooral dapperheid bij de overheid.
Bron: https://nos.nl/artikel/23(...)erspannen-beurs.html
pi_198988116
quote:
Het is alsof ze de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Dat weten ze natuurlijk wel, maar geen woord erover in dit bericht.
  dinsdag 13 april 2021 @ 18:40:31 #278
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_198990024
Zit niemand hier in de grote farmaceuten uit de VS, zoals AbbVie, Pfizer, Bristol-Myers Squibb?
Koerswinstverhoudingen zijn laag, dividend sterk en groeiend.
Zijn wel een beetje de fondsen die ik zoek om uiteindelijk van mijn dividendinkomen te kunnen leven.
pi_198991168
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 april 2021 10:14 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Klopt. Als kleine particulier die met 10, 20, of 50k beleggen is het best risicovol omdat die dingen geen stoploss kennen. Bij bepaalde dalingen moet je er gewoon uitspringen.
What?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198998889
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 18:40 schreef BasEnAad het volgende:
Zit niemand hier in de grote farmaceuten uit de VS, zoals AbbVie, Pfizer, Bristol-Myers Squibb?
Koerswinstverhoudingen zijn laag, dividend sterk en groeiend.
Zijn wel een beetje de fondsen die ik zoek om uiteindelijk van mijn dividendinkomen te kunnen leven.
Ik heb Pfizer rond de 32 ingeslagen vorig jaar, zijn anders dan veel andere farmaceuten niet echt afhankelijk van één of twee geneesmiddelen die voor de winsten zorgen wat voor een leek op farmagebied als ik een geruststellende gedachte is.
  woensdag 14 april 2021 @ 11:43:34 #281
62913 Blik
The one and Only!
pi_198999074
Ik ben hier niet heel bekend mee. Ik wil een paar aandelen Coinbase scoren vanmiddag. IPO is in principe 250 dollar, kan ik dan bij de listing ook voor 250 dollar direct kopen of gaat de openingsprijs vele malen hoger zijn en vis ik met een order van 250 dollar achter het net?

(ik ga uit van het laatste, maar wilde het even checken)
pi_198999388
quote:
DEGIRO Corporate Action - Priority Offer Air France-KLM (FR0000031122) Euronext Paris (EPA) notering - Zeer Korte Deadline
Priority Offer Air France-KLM (FR0000031122) Euronext Paris (EPA) notering
Via deze mededeling brengen wij u op de hoogte van de corporate action in het aandeel Air France-KLM (FR0000031122).

Details corporate action
Middels deze priority offer biedt Air France-KLM u als aandeelhouder (op 13/04/2020 voorbeurs) de mogelijkheid om nieuwe aandelen Air France-KLM (FR0000031122) aan te kopen tegen 4.84 EUR per aandeel.
Iemand hier interesse in?
Zit er wel over te denken nog wat bij te kopen. Heb wel goede hoop op wat stijging in de komende twee jaar.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_199000060
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 11:43 schreef Blik het volgende:
Ik ben hier niet heel bekend mee. Ik wil een paar aandelen Coinbase scoren vanmiddag. IPO is in principe 250 dollar, kan ik dan bij de listing ook voor 250 dollar direct kopen of gaat de openingsprijs vele malen hoger zijn en vis ik met een order van 250 dollar achter het net?

(ik ga uit van het laatste, maar wilde het even checken)
De listing price kan inderdaad hoger zijn dan de IPO prijs. Adyen had bijvoorbeeld een IPO van ¤240,- per aandeel, maar werd op de eerste handelsdag al meteen voor boven de ¤450,- verhandeld (bron).
  woensdag 14 april 2021 @ 13:16:48 #284
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_199000180
Zie bij degiro dit staan:

NASDAQ TRADE HALT COIN.O REASON NOT AVAILABLE AT 04:00 AM
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  woensdag 14 april 2021 @ 13:18:55 #285
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199000202
Misschien weten jullie dit...
Als de bank waar je je portefeuille gestald hebt onderuit gaat.
Wat gebeurd er dan met je aandelen? Ik heb altijd gedacht dat ze gewoon jouw eigendom zijn en dat een curator dat dus niet meeneemt als onderdeel van de failliete inboedel.

Maar nu werd ik er op gewezen dat met de move van deGiro naar Dld, er ergens vermeld staat dat je portefeuille niet meer onder het NL garantie stelsel valt. En die schijnt door de DNB tot 20K vergoed te worden bij faillisement.

Weten jullie hoe dat zit?
Ik had het namelijk geinterpreteerd als dat je een box bij Shurgard huurt. Als die failliet gaat, ga ik er vanuit (aanname) dat de curator dan niet de boxen open gaat breken en de opgeslagen goederen gaat verkopen als zijnde onderdeel van de inboedel. Of kluisjes die je bij een bank kan huren. Dat als je daar een horloge in legt van zeg 2ton. Dat de curator die gewoon aan jou, de eigenaar, terug geeft bij faillissement. Of is dat gewoon super naief? :') .
pi_199000298
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 13:18 schreef bleiblei het volgende:
Misschien weten jullie dit...
Als de bank waar je je portefeuille gestald hebt onderuit gaat.
Wat gebeurd er dan met je aandelen? Ik heb altijd gedacht dat ze gewoon jouw eigendom zijn en dat een curator dat dus niet meeneemt als onderdeel van de failliete inboedel.

Maar nu werd ik er op gewezen dat met de move van deGiro naar Dld, er ergens vermeld staat dat je portefeuille niet meer onder het NL garantie stelsel valt. En die schijnt door de DNB tot 20K vergoed te worden bij faillisement.

Weten jullie hoe dat zit?
Ik had het namelijk geinterpreteerd als dat je een box bij Shurgard huurt. Als die failliet gaat, ga ik er vanuit (aanname) dat de curator dan niet de boxen open gaat breken en de opgeslagen goederen gaat verkopen als zijnde onderdeel van de inboedel. Of kluisjes die je bij een bank kan huren. Dat als je daar een horloge in legt van zeg 2ton. Dat de curator die gewoon aan jou, de eigenaar, terug geeft bij faillissement. Of is dat gewoon super naief? :') .
De aandelen in het portfolio zijn "Sondervermögen" en blijven als het ware jouw eigendom en worden via een andere broker verder verhandeld. Althans, dit is volgens Duits recht (ik woon in Duitsland en heb me daar eens in verdiept).

Meer info hier (even Google Translate als je Duits beperkt is):
https://www.etf-nachricht(...)nd%20nicht%20weniger.

Toevoeg edit: Het kan wel even duren voordat je verder kan handelen omdat de curator eerst moet uitzoeken welke broker als alternatief gekozen wordt. Afhankelijk van hoe lang dat duurt kan het dus ook negatief voor je uitpakken (bijv. als het aandeel flink daalt en je eigenlijk wilt verkopen).

Tweede toevoeging: hier wordt zelfs hetzelfde voorbeeld (bankkluisje) dat jij al gaf aangehaald: "Bei deutschen Banken kann man sich das so vorstellen, als hätte man in ein Schließfach bei der Bank ein Bündel Wertpapiere mit Mantel und Bogen gelegt. Die Bank darf diese auch nicht verkaufen oder verpfänden, die Papiere bleiben unangetastet"
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  woensdag 14 april 2021 @ 15:20:25 #287
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199001711
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 11:43 schreef Blik het volgende:
Ik ben hier niet heel bekend mee. Ik wil een paar aandelen Coinbase scoren vanmiddag. IPO is in principe 250 dollar, kan ik dan bij de listing ook voor 250 dollar direct kopen of gaat de openingsprijs vele malen hoger zijn en vis ik met een order van 250 dollar achter het net?

(ik ga uit van het laatste, maar wilde het even checken)
Nee, dat zou zo kunnen zijn bij inschrijving. Jij moet ze gewoon op de markt kopen. Die prijs kan hoger of lager zijn. Die $250 is gewoon een soort van richtprijs die door NASDAQ genoemd wordt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 14 april 2021 @ 15:24:48 #288
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_199001797
Kunt alleen limietorders plaatsen nu, dus kunt er wat inknallen voor 500 per stuk en kijken waar je ze oppikt.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  woensdag 14 april 2021 @ 15:28:22 #289
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199001848
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 13:26 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

De aandelen in het portfolio zijn "Sondervermögen" en blijven als het ware jouw eigendom en worden via een andere broker verder verhandeld. Althans, dit is volgens Duits recht (ik woon in Duitsland en heb me daar eens in verdiept).

Meer info hier (even Google Translate als je Duits beperkt is):
https://www.etf-nachricht(...)nd%20nicht%20weniger.

Toevoeg edit: Het kan wel even duren voordat je verder kan handelen omdat de curator eerst moet uitzoeken welke broker als alternatief gekozen wordt. Afhankelijk van hoe lang dat duurt kan het dus ook negatief voor je uitpakken (bijv. als het aandeel flink daalt en je eigenlijk wilt verkopen).

Tweede toevoeging: hier wordt zelfs hetzelfde voorbeeld (bankkluisje) dat jij al gaf aangehaald: "Bei deutschen Banken kann man sich das so vorstellen, als hätte man in ein Schließfach bei der Bank ein Bündel Wertpapiere mit Mantel und Bogen gelegt. Die Bank darf diese auch nicht verkaufen oder verpfänden, die Papiere bleiben unangetastet"
Ah thanks, dat geeft wel wat handvaten om op verder te zoeken :) .
Zou wel kunnen betekenen met die dubieuze constructie die je bij deGiro kan aanvinken dat je je op een grijs gebied begeeft in deze context (ik weet niet meer precies wat er gevraagd werd, maar was iets in de context dat je deGiro in ruil voor korting het recht gaf om jouw aandelen uit te lenen aan anderen ofzoiets, klonk in ieder geval dubieus. Al maakt het voor mij niet uit want doe toch vrijwel niets via deGiro).
  woensdag 14 april 2021 @ 15:29:34 #290
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199001872
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 15:24 schreef Tyr80 het volgende:
Kunt alleen limietorders plaatsen nu, dus kunt er wat inknallen voor 500 per stuk en kijken waar je ze oppikt.
Dat is wel uiterst riskant, maar dat is deze belegging sowieso.

Ik verwacht een lange reeks van freezes. Het zal vast minstens een half uur duren voordat er een koers op het bord staat.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 14 april 2021 @ 15:54:02 #291
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_199002303
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 15:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is wel uiterst riskant, maar dat is deze belegging sowieso.

Ik verwacht een lange reeks van freezes. Het zal vast minstens een half uur duren voordat er een koers op het bord staat.
Lees net dat het pas rond het middaguur (daar) begint, dus kan ff duren.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  woensdag 14 april 2021 @ 16:02:27 #292
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_199002445
Ook ingestapt op de TELL-trein.

  woensdag 14 april 2021 @ 16:06:43 #293
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_199002536
quote:
1s.gif Op woensdag 14 april 2021 16:02 schreef Zwansen het volgende:
Ook ingestapt op de TELL-trein.

[ afbeelding ]
Hoop begin van de dag dan, het schiet weer (terug) omhoog vandaag.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_199002539
Het moment is daar: officieel 150% op Embraer *O*

quote:
1s.gif Op woensdag 14 april 2021 16:02 schreef Zwansen het volgende:
Ook ingestapt op de TELL-trein.

[ afbeelding ]
Welkom in de achtbaan lol
pi_199003114
Uuuh wat is er met coinbase?? Geen sellers of wat??

O lees dat ze nog niet begonnen zijn

[ Bericht 32% gewijzigd door SOG op 14-04-2021 16:48:04 ]
pi_199003564
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 15:28 schreef bleiblei het volgende:
Ah thanks, dat geeft wel wat handvaten om op verder te zoeken .
Zou wel kunnen betekenen met die dubieuze constructie die je bij deGiro kan aanvinken dat je je op een grijs gebied begeeft in deze context (ik weet niet meer precies wat er gevraagd werd, maar was iets in de context dat je deGiro in ruil voor korting het recht gaf om jouw aandelen uit te lenen aan anderen ofzoiets, klonk in ieder geval dubieus. Al maakt het voor mij niet uit want doe toch vrijwel niets via deGiro).
Je aandelen staan inderdaad in een apart bewaarbedrijf (SPV) en zijn bij een kaal faillissement van DeGiro dus ook afgeschermd van haar vermogen. Wel is het zo dat elke klant van DeGiro toestemming geeft om zijn aandelen uit te lenen aan derden, die die aandelen dan gebruiken om shortposities aan te gaan. Als je dat wil voorkómen moet je een apart Custody-account openen, die hogere kosten heeft (o.a. 3% over dividenduitkering) en minder mogelijkheden (geen opties en hefboomproducten).

Formeel is DeGiro inlener van de SPV (en uitlener aan de derde partij), stelt die derde partij ook zekerheden aan DeGiro en wordt daarmee ook jouw risico gemitigeerd, maar er blijft een theoretisch restrisico bestaan op het moment dat de uiteindelijke inlener niet aan zijn call kan voldoen én de al gestelde zekerheden onvoldoende zijn én daarmee ook DeGiro in een faillissement wordt getrokken. Een in theorie qua kans verwaarloosbaar risico - al leun je wel op ook de risico-inschatting van DeGiro zelf en we hebben gezien hoe partijen als CS met risk management om kunnen gaan - maar wel één met een (weer in theorie) mogelijk grote impact.

Lynx doet ook aan securities lending, maar dan via opt-in en de klant krijgt dan wat kickback. DeGiro houdt de centen die ze hiermee verdient zelf en faciliteert daarmee deels haar lagere tarieven.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  woensdag 14 april 2021 @ 19:32:04 #297
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_199005765
Rond 400$. En degiro trekt het weer niet hoor.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  woensdag 14 april 2021 @ 19:39:19 #298
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199005903
Marketcap 180 miljard nu. Zal vanavond wel meer waard zijn dan Apple
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 14 april 2021 @ 20:03:24 #299
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_199006388
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 19:39 schreef LXIV het volgende:
Marketcap 180 miljard nu. Zal vanavond wel meer waard zijn dan Apple
Denk je? Gaat vooral omlaag tot nu toe...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_199007479
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')