abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage zaterdag 25 januari 2003 @ 19:32:42 #1
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_8105583
Method-acteurs als Daniel Day Lewis of Peter Weller (Robocop) blijven de hele filmperiode in karakter, willen worden aangesproken met hun filmnaam, ook buiten de set en bij 'And Action' doen ze niets, je moet zeggen: Go Bill, of Go Robocop.

Ze gaan ook eerst weken of maandendagenlang inleven in hun rol, door bv vlees te hakken in een slagerij.

Een acteur als Anthony Hopkins is het tegenovergestelde. Hij leert zijn tekst, volgt aanwijzingen op en als het 18.00 uur is gaat hij naar huis en praat hij met vrienden over alles behalve film. Ook Harisson Ford ziet acteren als een normale baan, net als bijvoorbeeld timmerman zijn.

Wat vind jij van method acting?

En kenjij nog meer method acteurs?

Oja, hoewel de prestaties soms best indrukwekkend zijn, vind ik method acting erg overdreven.

Mike, wil je er in de topictitel method van maken?

[Dit bericht is gewijzigd door SunChaser op 25-01-2003 19:42]

zaterdag 25 januari 2003 @ 19:35:33 #2
45458 Govinda
Blond is geil!
pi_8105639
Method acting kan overdreven zijn, maar ook handig als je meer wil verdiepen in de gevoelens en gedrag van een ander.
Suffering from Oblomow's
  Redactie Frontpage zaterdag 25 januari 2003 @ 19:36:39 #3
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_8105658
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 19:35 schreef Govinda het volgende:
ook handig als je meer wil verdiepen in de gevoelens en gedrag van een ander.
Maar kan dat niet als je gewoon het script leest?
pi_8105661
Ik kan me zelfs een verhaal herinneren dat Mark Wahlberg voor Three Kings zelf stroomschokken heeft ondergaan om het wat beter in de film over te laten overkomen. Dat gaat wel erg ver moet ik zeggen. En het zal waarschijnlijk ook alleen maar herkenbaar zijn voor mensen die het zelfde hebben gevoeld. Niet echt nuttig dus, al verschilt dat denk ik per keer. Soms helpt het en soms is het totaal overbodig.
  zaterdag 25 januari 2003 @ 19:38:36 #5
45458 Govinda
Blond is geil!
pi_8105691
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 19:36 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Maar kan dat niet als je gewoon het script leest?

Dat zou kunnen, maar soms weet je gewoon (te) weinig over een personage of het milieu waar hij/zij in verblijft.
Dan is het goed om research te doen.
Suffering from Oblomow's
  Redactie Frontpage zaterdag 25 januari 2003 @ 19:39:13 #6
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_8105703
Is Robert de Niro ook geen method acteur? Die ging vroeger ook enorm ver voor rollen. Hij vrat zich bv vol voor die boxfilm, hoe heet die ook weer?
pi_8105724
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 19:39 schreef SunChaser het volgende:
Is Robert de Niro ook geen method acteur? Die ging vroeger ook enorm ver voor rollen. Hij vrat zich bv vol voor die boxfilm, hoe heet die ook weer?
raging bull?

[Dit bericht is gewijzigd door Haanibal op 25-01-2003 19:41]

onder
  Redactie Frontpage zaterdag 25 januari 2003 @ 19:41:01 #8
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_8105728
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 19:38 schreef Govinda het volgende:

maar soms weet je gewoon (te) weinig over een personage of het milieu waar hij/zij in verblijft.
Dan is het goed om research te doen.

Oke, maar een karakterstudie zou dan voldoende moeten zijn. Methodacteurs denken dat ze die persoon zijn.
pi_8105745
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 19:39 schreef SunChaser het volgende:
Raging Bull. En ik vind dat acteurs datgene moeten doen wat er voor nodig is om mij een genoegelijke avond te bezorgen in de bios.
Just because you're paranoid doesn't mean they're not after you
  zaterdag 25 januari 2003 @ 19:42:57 #10
17163 Spina1
Forget 'bout it..
pi_8105752
Tom Hoffman heeft toch ook heroine genomen om het gevoel te ervaren voor z'n rol..

En Robert De Niro is natuurlijk het bekendste voorbeeld lijkt me.

Of het toegevoegde waarde is verschilt natuurlijk per acteur, als iemand er beter door acteert is het goed toch... en als sommigen het niet nodig hebben ook.

Redactie Frontpage zaterdag 25 januari 2003 @ 19:45:04 #11
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_8105782
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 19:40 schreef Haanibal het volgende:

[..]

raging bull?

Ja. Al is aankomen voor een film geen method-acting. Tom Hanks (Cast Away), Toni Collete (Murriels Wedding) en Rene Zelweeger (Bridget Jones) deden dat ook. En Tom Cruise liet zich met iets inspuiten dat zijn onderlichaam 24 uur verlamde voor Born On The Fourth of Juli.

Hoe ver moet je gaan? Je ogen verwijderen om te weten hoe het is om blind te zijn of je met HIV laten inspuiten om iemand met aids te spelen?

Redactie Frontpage woensdag 29 januari 2003 @ 11:31:14 #12
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_8170278
Heb inmiddels Gony gezien en ik moet zeggen dat DDL de sterren van de hemel speelt. Vond nooit veel aan aan die man, maar wat komt hij overtuigend eng over.
pi_8172802
Tsja, t is maar wat werkt voor de desbetreffende acteur he..
Je hebt een bekende quote van sir lawrence olivier uit de film marathon man, waarbij dustin hoffman helemaal buiten adem na het lopen van 6 rondjes om central park aan komt hijgen en sir lawrence enigzinds verbaasd vraagt waarom hoffman zich zo loopt af te matten voor zijn rol. Als hoffman antwoord dat het helpt voor zijn inleving in de rol antwoord sir lawrence droogjes: "but young man, why don't you just act it?"
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')