Hoe bedoel je dit trouwens? kan dat water niet gewoon langs dat muurtje weglopen? Drain aanleggen lijkt mij nogal een dure oplossing?quote:Op dinsdag 9 maart 2021 09:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
Achter een van onze terrassen (4 meter breed) komt een muurtje, daardoor kan water niet meer in de sloot lopen. Er moet een drainagegoot komen. Die moet aangesloten worden op een van de buizen van de hemelwaterafvoer. Waar moet ik op letten bij de aanleg van zo'n goot?
Er moet water van zo'n 200 vierkante meter dakoppervlak afgevoerd worden. De diverse hoveniers en grondwerkers die hier waren zeiden eigenlijk allemaal dat 75/80 te klein is.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 10:37 schreef RedFever007 het volgende:
2x 110mm buis?Weet niet hoeveel regenwater je wilt verwerken maar 75 (of 80mm) is echt ruim voldoende. Dat is overigens ook gewoon standaardmaatvoering voor HWA. Geldt dus ook voor het putje. Dat is gewoon 75mm, desnoods zet je er een verloop 75 -> 110 tussen. Heb ik ook gedaan hier.
Voor wat betreft water: Pak een stuk tyleenbuis. Makkelijk te verwerken. Wel ervoor zorgen dat je geen koppelingen onder de grond legt
Het is een opstaande muur, van een bloembak. Als er tegels tegen een opstaande muur liggen, kan het water nauwelijks ergens naar toe. Vandaar de drain.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 10:39 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit trouwens? kan dat water niet gewoon langs dat muurtje weglopen? Drain aanleggen lijkt mij nogal een dure oplossing?
Goeie tipquote:Op dinsdag 9 maart 2021 11:11 schreef skrn het volgende:
Over die sepctic-tank: een goed waterslot op je putje. Je wil niet in de stank zitten, en mijn ervaring is dat water in het afvoer-putje zelf heel snel verdampt als de zon er vol op staat.
Dat is een beetje overkill. We hebben al een pomp in de sloot en er komen regentonnen. Ook aan de overkapping, het kippenhok en de kas komen regentonnen.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 13:10 schreef jpajs het volgende:
Waarom geen drainage pijp met lussen door de tuin en eventueel een overloop de sloot in. Nog een groot buffervat er tussen om wat op te vangen. Denk dat je dan heel groen bezig bent en je veel minder hoeft te sproeien.
Onder de grond ligt bij ons 110, alle verticale aansluitingen zijn 80 of 75 idd. Zo raar is dat dus nietquote:Op dinsdag 9 maart 2021 10:37 schreef RedFever007 het volgende:
2x 110mm buis?Weet niet hoeveel regenwater je wilt verwerken maar 75 (of 80mm) is echt ruim voldoende. Dat is overigens ook gewoon standaardmaatvoering voor HWA. Geldt dus ook voor het putje. Dat is gewoon 75mm, desnoods zet je er een verloop 75 -> 110 tussen. Heb ik ook gedaan hier.
Waarom geen tyleenkoppelingen onder de grond? Bij beregeningsystemen duwen ze de hele grond vol met tyleenkoppelingenquote:Op dinsdag 9 maart 2021 10:37 schreef RedFever007 het volgende:
Voor wat betreft water: Pak een stuk tyleenbuis. Makkelijk te verwerken. Wel ervoor zorgen dat je geen koppelingen onder de grond legt
Dus daar zet je alleen een verloop of eindstuk op?quote:Op donderdag 3 juni 2021 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
De onderste is aan 1 kant een insteekmof en de andere niet.
Nee een insteekmof schuif je in een pijpquote:Op donderdag 3 juni 2021 12:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dus daar zet je alleen een verloop of eindstuk op?
??quote:Op donderdag 3 juni 2021 12:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee een insteekmof schuif je in een pijp
Ik ken alleen maar insteekmoffen bij regenpijpen die in een pijp passen. Dit is om het lijmen te voorkomen bij verticale pijpen. Niet lijmen is namelijk goedkoper.quote:Op donderdag 3 juni 2021 12:33 schreef bleiblei het volgende:
[..]
??
Die onderste is juist geen insteekmof. Dat is gewoon een 110 pijpuiteinde.
Insteekmoffen lopen nog iets naar binnen.
Op de onderste kan je aan de onderkant een bochtje op zetten bijv. Of de bovenste kan je op de onderste schuiven zonder verloop.
Dit is een insteekmof:
[ afbeelding ]
Oh, dan hierbij, er zijn nog vele andere types PVC-spul beschikbaarquote:Op donderdag 3 juni 2021 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ken alleen maar insteekmoffen bij regenpijpen die in een pijp passen. Dit is om het lijmen te voorkomen bij verticale pijpen. Niet lijmen is namelijk goedkoper.
Bedankt! Mijn verwarring is opgelost.quote:Op donderdag 3 juni 2021 12:33 schreef bleiblei het volgende:
[..]
??
Die onderste is juist geen insteekmof. Dat is gewoon een 110 pijpuiteinde.
Insteekmoffen lopen nog iets naar binnen.
Op de onderste kan je aan de onderkant een bochtje op zetten bijv. Of de bovenste kan je op de onderste schuiven zonder verloop.
Dit is een insteekmof:
[ afbeelding ]
Ik gebruik het door elkaar. Dus lijmspul of met van die rubberen moffen.quote:Op donderdag 3 juni 2021 12:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Bedankt! Mijn verwarring is opgelost.
Heb jij nog een mening over lijm vs. glijmiddel?
Ok, duidelijk.quote:Op donderdag 3 juni 2021 12:57 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik gebruik het door elkaar. Dus lijmspul of met van die rubberen moffen.
Laatste is duurder, maar wel handig als het nog een keer los moet.
Maar verder, dus gewoon lijm van Griffon of Martens. Het is uiteindelijk gewoon hetzelfde spul met een andere sticker erop (wel de wat dikkere lijm pakken en liever geen kwast maar een stokje met een soort van klein verfrollertje erop).
En glijmiddel.... Ik heb ooit een pot van speciaal vet er voor gekocht, maar tegenwoordig gebruik ik gewoon iets wat in de buurt ligt. Heb zelfs wel eens een fles olijfolie gepakt omdat ik niets anders voor handen had. Nu gebruik ik doorgaans multi purpose vet van Kroon. Maar afwasmiddel of zelfs roomboter werkt ook
.
Is dit dan een inschuifmof op bv een bocht dan?quote:Op donderdag 3 juni 2021 12:49 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Oh, dan hierbij, er zijn nog vele andere types PVC-spul beschikbaar.
Met een ijzerzaag. Dat werkt het beste. En ff met een schuurpapiertje bramen eraf schuren en evt (als je lijmt) de buitenkant van buis en binnenkant van het ding dat je er op wil lijmen opruwen.quote:Op donderdag 3 juni 2021 13:08 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ok, duidelijk.
Hoe zagen we die buizen eigenlijk? Ik denk niet dat er heel veel gezaagd moet worden maar het komt vast voor.
Ik zou manchet koppelingen pakken, voor 110 of 125 ben je veel te lang aan t lijmen vind ik altijd. En je kan nog wat corrigeren als t nodig is.quote:Op donderdag 3 juni 2021 13:08 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ok, duidelijk.
Hoe zagen we die buizen eigenlijk? Ik denk niet dat er heel veel gezaagd moet worden maar het komt vast voor.
Ik gok (maar daarvoor moet je ff kijken in de winkel) dat de 1 een plastic ring heeft aan de binnenkant.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 11:37 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ben ik weer
Wat is het verschil tussen een overschuifmof en een steekmof? Ik zie echt geen verschil.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |