abonnement Unibet Coolblue
pi_198404883
quote:
Op 17 maart gaan we naar de stembus. Om je te helpen bij het maken van je keuze maken we de balans op: hoe staat Nederland ervoor? Deze keer nemen we het onderwijs onder de loep. Hoe staat het met het lerarentekort? En kunnen alle leerlingen zich op dezelfde manier ontwikkelen?

Zes keer legden docenten in de afgelopen drie jaar het werk neer. Ze waren ontevreden over hun salaris en over de werkdruk. Al een paar keer is er door demissionair minister Arie Slob (Onderwijs) extra geld vrijgemaakt, maar daarmee zijn de problemen voor scholen niet opgelost.

Het lerarentekort blijft oplopen. Dat geldt voor het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs (mbo). In 2019 waren er ruim tweeduizend te weinig docenten en de verwachting is dat dat in het schooljaar 2023/2024 oploopt tot vierduizend. Als er niks verandert, kan dat tekort in 2027 zijn opgelopen tot bijna elfduizend.

Het tekort aan docenten wordt deels veroorzaakt doordat er meer leraren met pensioen gaan dan dat er nieuwe leerkrachten bij komen. Ook kiezen minder studenten ervoor om een lerarenopleiding te volgen en als ze dat wel doen, is een groot deel binnen vijf jaar na het afstuderen niet meer actief in het onderwijs.

In de Randstad en de grote steden is het lerarentekort het hoogst. Voorspellingen laten zien dat uiteindelijk het hele land ermee te maken zal krijgen, maar dat de problemen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere het grootst zullen worden.

Scholen met veel leerlingen met een niet-westerse migratieachtergrond hebben meer last van het tekort aan leerkrachten dan scholen waarvan de leerlingenpopulatie voornamelijk een westerse achtergrond heeft. "Juist op deze scholen zijn vakbekwame leraren en continuïteit in het team essentieel", constateert de Inspectie van het Onderwijs.

De onderwijsinspectie vindt die ongelijke verdeling zorgelijk. "Het draagt potentieel bij aan meer kansenongelijkheid in het Nederlandse onderwijs."

Die kansenongelijkheid is al te zien in het onderwijs. Leerlingen van hoogopgeleide ouders gaan vaker in één keer van groep acht naar havo/vwo, terwijl kinderen van lager opgeleide ouders vaker blijven zitten. Die leerlingen gaan vaker naar het vmbo en krijgen ook vaker een verwijzing naar het speciaal basisonderwijs.

Die kansenongelijkheid is zowel in het basis- als het voortgezet onderwijs te zien. Dat verschil in kansen steeg vanaf 2009, maar is inmiddels een paar jaar tot stilstand gekomen. Het probleem is daarmee niet opgelost, maar de inspectie ziet het in ieder geval als positief dat de kansenongelijkheid niet verder groeit.

De coronacrisis helpt niet mee die kansenongelijkheid weg te werken. "Het gat groeit", zei Rinda den Besten, voorzitter van de PO-Raad, eerder tegen NU.nl.

Ook de onderwijswethouders van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag uitten begin dit jaar hun zorgen over de door coronacrisis oplopende verschillen tussen kinderen. Ze pleitten voor een nationaal plan om ervoor te zorgen dat achterstanden kunnen worden ingelopen.

Dat plan kwam er half februari, toen ministers Slob en Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) aankondigden 8,5 miljard in het onderwijs te gaan pompen. Op die manier moeten corona-achterstanden worden ingelopen. "We doen er alles aan om de jongste generaties in ons land dezelfde kansen te bieden als de generaties die zonder pandemie naar school gingen", zei Slob.

De onderwijsachterstanden moeten binnen 2,5 jaar zijn ingelopen door bijvoorbeeld bijles te geven als dat nodig is. Ook moet volgens het ministerie in die periode de kansengelijkheid zijn bevorderd. Dat laatste moet gebeuren met behulp van de Gelijke Kansen Alliantie, die onderdeel is van het ministerie van Onderwijs. Die alliantie was in vijftig gemeenten actief, maar gaat uitbreiden naar honderd gemeenten.

Wel blijft het probleem staan waar we dit verhaal mee begonnen: het lerarentekort. Er zijn nu al te weinig docenten en als achterstanden moeten worden ingehaald, vraagt dat meer van leerkrachten. Dat verhoogt de werkdruk, terwijl leraren daar al meermaals tegen protesteerden.

Het ministerie van Onderwijs investeert daarom extra in hulp in de klas, die leraren kunnen ontzien. Die hulp kan komen van klassenassistenten, onderwijsassistenten en studenten. Ook wordt gevraagd of leraren die al met pensioen zijn, kunnen bijspringen.
Bron.
Als je docenten als ***** behandeld dan blijven ze op en duur weg en dan kunnen wij een hoop gebruikelijke argumenten op tafel gooien zoals "lekker veel vakantie" (op papier dan) maar dan nog steeds loopt het tekort op.

Voor de betweters...ze zoeken nog mensen dus wat houd je tegen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_198404935
Wat mij zou tegenhouden mocht ik het overwegen? Je verdient er relatief gezien weinig mee, weinig kans op doorgroeimogelijkheden en je bent als leraar tegenwoordig vogelvrij. Ouders die over je heen kotsen omdat hun kind in hun ogen niet goed wordt behandeld, kids welke met wapens rondlopen alsof het snoep is en dagelijks voor kankerhoertje of tatta uitgemaakt worden voor ¤2500 netto. Nee dankje.
U MAD?
pi_198404956
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 07:33 schreef de_boswachter het volgende:
Wat mij zou tegenhouden mocht ik het overwegen? Je verdient er relatief gezien weinig mee, weinig kans op doorgroeimogelijkheden en je bent als leraar tegenwoordig vogelvrij. Ouders die over je heen kotsen omdat hun kind in hun ogen niet goed wordt behandeld, kids welke met wapens rondlopen alsof het snoep is en dagelijks voor kankerhoertje of tatta uitgemaakt worden voor ¤2500 netto. Nee dankje.
Weet je wat het dan nog erger maakt? Dat op heel veel scholen de leiding amper tot nooit achter je staat maar standaard achter de ouders en leerlingen. Het maakt niet uit hoeveel gelijk je hebt.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_198404992
Linkse oplossing: leraren betere arbeidsvoorwaarden geven en vervolgens de belasting verhogen.

Rechtse oplossing: alle allochtone leerlingen het land uit.

VVD oplossing: bezuinigen op onderwijs om vervolgens de winst en vermogensbelasting te verlagen.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 07:40:11 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198404994
Het lerarentekort is een gevolg van dertig jaar wanbeleid. Dat los je niet op in 1 kabinetsperiode.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198405004
Wel bijzonder, een goede vriendin werkt in het onderwijs en vind al dat gestaak maar onzin. En als ik zie wat zij vorig jaar allemaal aan bonussen heeft ontvangen, dan begrijp ik haar helemaal.
pi_198405021
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 07:41 schreef Brybry het volgende:
Wel bijzonder, een goede vriendin werkt in het onderwijs en vind al dat gestaak maar onzin. En als ik zie wat zij vorig jaar allemaal aan bonussen heeft ontvangen, dan begrijp ik haar helemaal.
Wat voor functie en op welk niveau?

Want als ze directrice is begrijp ik het helemaal...

Mijn vriendin werkt op een basisschool, doceert groep 6 en wat zij krijgt voor een officieel 4, effectief 6 daagse werkweek is echt om te janken.
pi_198405034
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 07:45 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Wat voor functie en op welk niveau?

Want als ze directrice is begrijp ik het helemaal...

Mijn vriendin werkt op een basisschool, doceert groep 6 en wat zij krijgt voor een officieel 4, effectief 6 daagse werkweek is echt om te janken.
Docent op het speciaal onderwijs...
Denk dat het ook wel uitmaakt op welke school je werkt
pi_198405082
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 07:47 schreef Brybry het volgende:

[..]

Docent op het speciaal onderwijs...
Denk dat het ook wel uitmaakt op welke school je werkt
Dat zal zeker uitmaken ja.

Ik heb een tijd geleden m'n vriendin proberen te overtuigen om een privéschool te proberen maar volgens haar hebben die bijlmerkinderen haar veel harder nodig. Waar ik het helemaal mee eens ben als ik hun werk zie.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 07:56:09 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198405091
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 07:41 schreef Brybry het volgende:
Wel bijzonder, een goede vriendin werkt in het onderwijs en vind al dat gestaak maar onzin. En als ik zie wat zij vorig jaar allemaal aan bonussen heeft ontvangen, dan begrijp ik haar helemaal.
Ik ben ook niet gaan staken, want de focus lag veel te veel op het salaris en dat is wat mij betreft niet het eerste probleem. Maar dat betekent niet dat er niets aan de hand is. Of je nu wel of niet van mening bent dat de arbeidsvoorwaarden van een leraar in orde zijn, het blijft een feit dat we er een tekort aan hebben en dat is niet bepaald in het belang van onze samenleving.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198405118
Waar ik wel benieuwd naar ben: waar gaan de docenten naartoe als ze het onderwijs verlaten? Wat is de motivatie? Is het geld, werkdruk, respect, iets anders?
  dinsdag 9 maart 2021 @ 08:03:19 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198405154
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 07:28 schreef HSG het volgende:

[..]

Bron.
Als je docenten als ***** behandeld dan blijven ze op en duur weg en dan kunnen wij een hoop gebruikelijke argumenten op tafel gooien zoals "lekker veel vakantie" (op papier dan) maar dan nog steeds loopt het tekort op.

Voor de betweters...ze zoeken nog mensen dus wat houd je tegen.
Ik heb helemaal niet het idee dat docenten als shit behandeld worden in Nederland. Het salaris is goed, al zijn er wel wat weinig doorgroeimogelijkheden. Er zijn veel mogelijkheden tot combineren van thuis/prive.

Zelf ben ik geen docent, maar heb vanuit mijn eigen beroep ook een paar keer voor de klas gestaan. Zowel in Tilburg als in een klein dorpje in Zeeland. Het verschil is gewoon totaal. De kinderen in Tilburg toonden nauwelijks interesse, wilden eigenlijk niks en een of andere figuur vooraan verstoorde telkens alles. De docent (die stond er bij) was een beetje aan het schipperen hiermee. In Zeeland was het totaal anders, leuke kinderen, deden hun best, gezellige sfeer in de klas. Daar zou ik best wel les willen geven. Veel belangrijker dan het salaris
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198405190
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 07:59 schreef iamredleader het volgende:
Waar ik wel benieuwd naar ben: waar gaan de docenten naartoe als ze het onderwijs verlaten? Wat is de motivatie? Is het geld, werkdruk, respect, iets anders?
In het geval van mijn vriendin zou de reden vooral werkdruk zijn. De hoeveelheid administratie en de verschillende systemen waarin dat terecht moet komen is absurd.
Het geld is "genoeg om niet dood te gaan van ellende" maar voor een functie waar men HBO niveau verwacht stiekem wel erg laag.
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 08:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb helemaal niet het idee dat docenten als shit behandeld worden in Nederland. Het salaris is goed, al zijn er wel wat weinig doorgroeimogelijkheden. Er zijn veel mogelijkheden tot combineren van thuis/prive.

Zelf ben ik geen docent, maar heb vanuit mijn eigen beroep ook een paar keer voor de klas gestaan. Zowel in Tilburg als in een klein dorpje in Zeeland. Het verschil is gewoon totaal. De kinderen in Tilburg toonden nauwelijks interesse, wilden eigenlijk niks en een of andere figuur vooraan verstoorde telkens alles. De docent (die stond er bij) was een beetje aan het schipperen hiermee. In Zeeland was het totaal anders, leuke kinderen, deden hun best, gezellige sfeer in de klas. Daar zou ik best wel les willen geven. Veel belangrijker dan het salaris
Ik kan me ook voorstellen dat je met het salaris een stuk verder komt in zeeland dan in de randstad. ;)

En wat betreft combineren thuis/prive. Bedoel je daarmee dat ze thuis nog veel (onbetaalde) uren mogen draaien? Want dan klopt dat zeker :)
pi_198405483
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 08:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb helemaal niet het idee dat docenten als shit behandeld worden in Nederland. Het salaris is goed, al zijn er wel wat weinig doorgroeimogelijkheden. Er zijn veel mogelijkheden tot combineren van thuis/prive.

Zelf ben ik geen docent, maar heb vanuit mijn eigen beroep ook een paar keer voor de klas gestaan. Zowel in Tilburg als in een klein dorpje in Zeeland. Het verschil is gewoon totaal. De kinderen in Tilburg toonden nauwelijks interesse, wilden eigenlijk niks en een of andere figuur vooraan verstoorde telkens alles. De docent (die stond er bij) was een beetje aan het schipperen hiermee. In Zeeland was het totaal anders, leuke kinderen, deden hun best, gezellige sfeer in de klas. Daar zou ik best wel les willen geven. Veel belangrijker dan het salaris
Ik ben het er wel mee eens waar je op dat moment bent. Als je inderdaad in Zeeland, Achterhoek of Friesland bent dat daar een hele andere sfeer is.

Alleen als je kijkt naar het gehele plaatje dat het totaal anders is dan een school in de Achterhoek.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 08:48:39 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198405578
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 08:40 schreef HSG het volgende:

[..]

Ik ben het er wel mee eens waar je op dat moment bent. Als je inderdaad in Zeeland, Achterhoek of Friesland bent dat daar een hele andere sfeer is.

Alleen als je kijkt naar het gehele plaatje dat het totaal anders is dan een school in de Achterhoek.
Bij mij in het dorp zijn op iedere functie meerdere sollicitanten. Terwijl 20 km verderop in Tilburg tekorten zijn. Een buurvrouw is gekwalificeerd onderwijzeres, maar zit thuis als huisvrouw zolang ze geen klas hier of in een dorpje nabij kan krijgen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198405667
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 08:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

Bij mij in het dorp zijn op iedere functie meerdere sollicitanten. Terwijl 20 km verderop in Tilburg tekorten zijn. Een buurvrouw is gekwalificeerd onderwijzeres, maar zit thuis als huisvrouw zolang ze geen klas hier of in een dorpje nabij kan krijgen.
Waarom gaat ze niet in Tilburg solliciteren?

Ik vraag dit omdat dit anders dan een docent die zich rot loopt te solliciteren en maar nergens aan de bak komt.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 08:58:08 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198405682
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 08:56 schreef HSG het volgende:

[..]

Waarom gaat ze niet in Tilburg solliciteren?

Ik vraag dit omdat dit anders dan een docent die zich rot loopt te solliciteren en maar nergens aan de bak komt.
Omdat haar man goed verdient en ze liever met haar 3 kids rond het huis rommelt dan dat ze iedere ochtend naar Tilburg moet rijden met de auto.
Ik vind dat best wel wat jankerds zitten onder de leraren. Zoals bijvoorbeeld over het salaris of de werkdruk. Dat is bij een commercieel bedrijf echt niet zoveel beter.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 09:01:50 #18
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198405722
Oh wacht, ik zie nu pas op welke TS ik reageer.

Laat maar zitten verder.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198405847
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 08:58 schreef LXIV het volgende:
Ik vind dat best wel wat jankerds zitten onder de leraren. Zoals bijvoorbeeld over het salaris of de werkdruk. Dat is bij een commercieel bedrijf echt niet zoveel beter.
Als dat in de commerciële sector niet anders was dan zouden ze daar ook een tekort aan mensen hebben.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 09:20:21 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198405963
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 09:12 schreef HSG het volgende:

[..]

Als dat in de commerciële sector niet anders was dan zouden ze daar ook een tekort aan mensen hebben.
Hebben ze ook. En daar kunnen ze veel opvangen met Ostarbeiter. Dat doet het onderwijs nog niet.
De problemen bij het onderwijs zijn niet anders dan bij de rest van de publieke sector.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198406089
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 09:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hebben ze ook. En daar kunnen ze veel opvangen met Ostarbeiter. Dat doet het onderwijs nog niet.
De problemen bij het onderwijs zijn niet anders dan bij de rest van de publieke sector.
Want de problemen daar niet anders dat het allesbepalend is voor de toekomst van je kind?

Dit is appels en peren met elkaar vergelijken.
Ô mon citoyens vous serez unis.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')