abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8105177
Hoi allemaal

Ik slik dus alweer een hele tijd seroxat. En ik spreek uit ervaring als ik vertel dat het voor mij hele grote rotzooi is. Ik heb ook vele anderen slecht horen praten erover. Af en toe hoor ik ook iets positiefs. Verder slik ik ook nog depakine.

Seroxat werkt voor mij heel goed tegen depressie. Ik ben geestelijk beter dan ooit te voren. Voel me echt super goed, zoals ik me nu voel heb ik me nog nooit gevoeld geestelijk. Er is alleen een hele grote maar aan dit verhaal en dat zijn de bijwerkingen. Ik zal hier eens opsommen wat ik allemaal wel niet voor bijwerkingen heb van die troep. Zo'n mini pilletje kan zoveel ellende veroorzaken. Hou je vast, hier komt het.

Alles wat ik ervaar staat ook in de bijsluiter. Dus het is algemeen bekend.

Seroxat bijwerkingen die ik dus heb:

Ongecontroleerde bewegingen
Toevallen en verwarring
Onwillekeurige bewegingen
onrust
spiertrekkingen
wisselend bewustzijn
algehele stijfheid.

Deze vind ik dus mega vervelend. Vooral de toevallen vind ik eng. Hoe het precies voelt is moeilijk uit te leggen. Voor mij voelt het alsof ik alle controle verlies over mijn lichaam. Dan lijkt het alsof ik in elkaar zak of doordraai. Zie ook mijn topic doodservaring of paniek aanval en inzinking. Ik heb dus na lange tijd de bijsluiter geraadpleegd en het ligt niet aan mij maar aan de seroxat.

Ook de ongecontroleerde bewegingen kunnen vervelend zijn. Als ik af en toe een glas wil oppakken dan lukt dat gewoonweg niet. Die beweging maken lukt niet. Dan grijp ik te snel en stoot ik bijna het glas om. Ook drinken is soms een probleem, dan schudt het glas helemaal heen en weer en moet ik met twee handen moeite doen om niet te morsen.

En dan heb je nog het trillen. Bij de kapper vorige keer schaamde ik me rot.

En dan heb ik ook nog depakine. De depakine vertoont ook bijwerkingen, met name op de beweging.

Ik wil dit dus niet. Echt niet. Ik voel me af en toe gewoon beroerd van de bijwerkingen. Het eerste wat ik ga doen op de volgende afspraak is aankaarten of de seroxat weer gestopt kan worden. Mocht ik dan nog steeds erge bijwerkingen hebben van de depakine dan vraag ik of er geen alternatief is.

De kwaliteit van mijn leven gaat ernstig achteruit hierdoor. Af en toe denk ik wel eens of het niet beter is om zonder te proberen. Sociale contacten ga ik liever uit de weg zo, ik schaam me gewoon en denk dat anderen het zien.

Laatste wat ik wil vragen is. Heeft iemand hier ervaring met lithium???? Er wordt gezegd dat lithium minder bijwerkingen heeft en zowel werkt tegen depressie als manie.

Positieve of negatieve ervaringen met lithium iemand?

Ik zie gewoon geen uitweg dan te stoppen met seroxat ten eerste. Daarna bezien of het met depakine wel goed gaat. Zo niet ook stoppen met depakine en op zoek gaan naar iets nieuws. Eventueel zonder met behulp van contra gedrag.

Sorry voor de lange post maar ik moest die echt kwijt.

Arggggggggghhhhhhhhhhh.

Danny

pi_8105364
mag ik vragen hoe lang je deze medicijnen al gebruikt? ik bedoel. je zegt ''al een tijdje''. correct me if i''m wrong, maar anti-depressiva zijn toch niet echt heel errug geschikt voor lange-termein gebruik??
pi_8105476
quote:
Positieve of negatieve ervaringen met lithium iemand?
Zou ik niet aan beginnen, daar kom je nl. nooit meer vanaf. Elke week bloed prikken alsof je trombose hebt Daarbij zijn zware metalen geschikt voor batterijen, niet voor mensen. Ook de conta-indicaties liegen er niet om. Lees eerst nog eens goed wat het doet voor je besluit.
Eigen brokjes eerst.
pi_8105498
euh, Antidepressiva moeten wel gebruikt worden op iets langere termijn, ze beginnen pas te werken NA 2-3 weken.
nu, de vraag lijkt me eerder WAAROM je deze medicatie moet nemen.
depakine is een geneesmiddel oa voor Epilepsie, maar daar vermeld je niks van.
Seroxat helpt je duidelijk wel, maar de bijwerkingen zijn niet te verwaarlozen. (een andere antidepressivum, zelfde klasse proberen te verkrijgen van je arts? er zijn nog andere, en de bijwerkingen zijn ongeloofelijk individueel afhankelijk...)
Li (lithium) zal je niet helpen, laten we daar duidelijk in zijn, Li helpt mensen met bipolaire stoornissen (manisch-depresief, wordt het door velen genoemd, maar dekt niet de hele lading...) bij anderen zal het verbazingwekend weinig effect hebben je kan er enkel een lekkere intoxicatie van krijgen. als jij Seroxat neemt voor de juiste indicatie is Li GEEN oplossing voor jou.)

hoop dat je hier een beetje mee geholpen bent

downie

brave belg
pi_8105517
Vervelend verhaal en begrijpelijk dat je wat anders zoekt.
Ik heb niet bijster veel verstand van medicijnen, ik ben een paramedicus. Links en rechts heb ik wel het een en ander over Lithium gehoord. Omdat ik het natuurlijk alleen maar van verhalen heb gehoord ben ik even wat gaan zoeken. Hier kun je lezen dat het gebruik van Litium meestal succesvol is maar wat vooral belangrijk is: het heeft niet erg veel bijwerkingen (bij lage doseringen dan, bij hogere weer wel maar niet zo ernstig als bij Seroxat: trillende handen, dorst, droge mond, vaker moeten plassen en gebrek aan eetlust).
Ik heb er wel weer van gehoord dat je er tamelijk "mat" van wordt. M.a.w. je stemmingswisselingen worden de kop ingedrukt. Voor sommige is dat een zege voor anderen weer een ramp. Feit is dat veel gebruikers er uiteindelijk ook weer vanaf willen.
Daarnaast is het bepalen van de juiste dosering niet eenvoudig. Dit moet door regelmatig bloedprikken worden bepaald).
En passant vond ik trouwens nog een forum waarop veel posts staan over Seroxat. En hier nog een uigebreide gebruikes ervaring.

Overigens vind ik dat je voorschrijvend arts/psychiater zich wat harder moet inspannen om je meer variatie te bieden. Hier aan denkend ben ik eens opzoek gegaan naar homeopatische middelen. Lees dit bijvoorbeeld eens.

Succes

Voer de vrede...
Fok needs you! Cybernations!
Boxxy ain't trollin'
pi_8105735
Bedankt voor de reacties.

Ik heb dus een bipolaire stoornis en depakine slik ik hoofdzakelijk om een te hoge en vrolijke stemming, dus manie te voorkomen. Depakine doet echter niets aan het sombere gevoel. Het is alleen maar om een manie de kop in te drukken.

Ik heb verhalen gehoord dat lithium zowel de depressie als de manie behandelt. Maar het is inderdaad geen licht medicijn te noemen. Maar alles is beter dan vaak deze nare bijwerkingen te ervaren. Vooral tijdens sociale contacten. In mijn uppie maakt het niet uit dat ik tril. In mijn uppie maakt het wel uit dat ik een toeval krijg omdat het gewoon zwaar klote is.

Tigertje met name jij bedankt voor je uitgebreide reactie

Het is gewoon afwegen tussen de voor en nadelen. Op dit moment wegen de nadelen hoger dan de voordelen. Ik wil gewoon weer een normaal functioneren van mijn lichaam zien.

Mijn libido is echter wel gelijk gebleven. Van vele andere gebruikers van seroxat hoor ik vaak dat ze totaal geen libido meer over houden.

Danny

pi_8105786
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 19:27 schreef Downfall101 het volgende:
euh, Antidepressiva moeten wel gebruikt worden op iets langere termijn, ze beginnen pas te werken NA 2-3 weken.
nu, de vraag lijkt me eerder WAAROM je deze medicatie moet nemen.
depakine is een geneesmiddel oa voor Epilepsie, maar daar vermeld je niks van.
Seroxat helpt je duidelijk wel, maar de bijwerkingen zijn niet te verwaarlozen. (een andere antidepressivum, zelfde klasse proberen te verkrijgen van je arts? er zijn nog andere, en de bijwerkingen zijn ongeloofelijk individueel afhankelijk...)
Li (lithium) zal je niet helpen, laten we daar duidelijk in zijn, Li helpt mensen met bipolaire stoornissen (manisch-depresief, wordt het door velen genoemd, maar dekt niet de hele lading...) bij anderen zal het verbazingwekend weinig effect hebben je kan er enkel een lekkere intoxicatie van krijgen. als jij Seroxat neemt voor de juiste indicatie is Li GEEN oplossing voor jou.)

hoop dat je hier een beetje mee geholpen bent

downie

Depakine slik ik dus tegen stemmingswisselingen. Dat het binnen de marge van "normaal" blijft.

Dit is trouwens al de derde keer dat ik seroxat aan het slikken ben. Op dit moment ben ik alweer een half jaar tot driekwart jaar bezig ermee en het heeft me goed uit de depressie getrokken. Heel goed zelfs. Mijn hele denken en doen is weer terug nu.

Als de bijwerkingen er niet waren zou ik het gewoon blijven innemen.

Bedankt voor de reactie.

pi_8105845
Wellicht overbodig hoor, maar het is natuurlijk niet voor niets dat alleen een arts medicatie mag voorschrijven, zelf al een alternatief bedenken lijkt me een riskante zaak, probeer liever samen met je arts tot een oplossing te komen!

Lithium trouwens moet je niet overschatten; het is dan wel een goed middel, maar wel het ultieme paardenmiddel en wordt voor zover ik weet alleen voorgeschreven als andere middelen niet tot onvoldoende werken. Bijwerkingen heeft het vrij vaak, en zeker op de lange termijn loop je risico's als je niet goed in de gaten gehouden wordt.

Seroxat is een stuk onschuldiger.

maar er zijn meer antidepressiva, en wie weet werkt het wel als je er iets tegen de bijwerkingen bij neemt! (artane ofzo) Het heeft op zich een goed resultaat, dus het zit wel in de goede hoek lijkt me.

Maar overleg eerst met je arts, die kan overal veel beter voor- en nadelen van geven en kijken wat in jouw situatie nog meer te proberen is.

als homosexualiteit een ziekte is bellen we de baas wel; *sorry, kan niet werken, nog steeds lesbisch*
pi_8105916
Met mijn arts overleg ik altijd. Ik vertel dan waar ik mee zit en samen komen we meestal tot een oplossing. Ik ga echt niet zelf experimenteren met medicatie. Wat in Amerika wel gebeurt, daar kun je volgens mij alles via internet bestellen.

Over 2 weken ga ik weer terug naar mijn dokter en dan vertel ik weer waar ik mee zit.

Seroxat op zich is een goed middel. Het werkt perfect bij depressie en sociale fobie en angst. Maar het is dan wel jammer van al die bijwerkingen.

zaterdag 25 januari 2003 @ 20:58:44 #10
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_8106641
De mate waarin jij bijwerkingen hebt zijn niet normaal, daar moet je het echt met je arts over hebben. Ik kreeg van seroxat ook epilepsieverschijnselen terug en dan is dat middel gewoon niet de juiste voor jou. Ik ben destijds ook overgestapt op Zoloft en toen had ik nergens meer last van. Als de bijwerkingen te erg zijn, moet je altijd je arts raadplegen
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_8106677
DarkElf kan jou vast ook het en en ander vertellen; zij gebruikt ook lithium. Staat er niks van op haar forum?

Ik denk dat Semtex gelijk heeft; als je zoveel bijwerkingen hebt, kun je wellicht beter terug gaan naar de dokter!

Sterkte hé Dan?

#geen
  zaterdag 25 januari 2003 @ 21:54:42 #12
3967 Orac
So far so Good
pi_8107507
Hoi,
Zelf kan ik cipramil "aanraden", ik slik het al een tijdje en het enige aan bijwerkingen dat ik er aan over hou waren in het begin, zweten en onrust, plus het feit dat er het nodige aan pondjes zijn aangekomen.
Maar voor de onrust is er altijd iets bij te nemen.

Seroxat is klote, ook prozac zuigt behoorlijk...
suc6

Realiteit is wat ik zie
pi_8108249
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 21:54 schreef Orac het volgende:
Hoi,
Zelf kan ik cipramil "aanraden", ik slik het al een tijdje en het enige aan bijwerkingen dat ik er aan over hou waren in het begin, zweten en onrust, plus het feit dat er het nodige aan pondjes zijn aangekomen.
Dat wilde ik net zeggen
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_8108617
lithium? geef je dat niet bij bipolaire stoornissen?
pi_8109533
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 21:54 schreef Orac het volgende:
Hoi,

Seroxat is klote, ook prozac zuigt behoorlijk...
suc6

* Juup© behoort ook tot de cipramilslikkers en is ook zeer tevreden

Euh dit is gepost door DuchessX (Kutcookies ) maar Juup© slikt ook Cipramil dus klopt mijn reply nog steeds

pi_8109593
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 23:07 schreef KonnieKipke het volgende:
lithium? geef je dat niet bij bipolaire stoornissen?
Ja.
#geen
pi_8109877
quote:
Op zaterdag 25 januari 2003 23:58 schreef Juup© het volgende:

[..]

* Juup© behoort ook tot de cipramilslikkers en is ook zeer tevreden

Euh dit is gepost door DuchessX (Kutcookies ) maar Juup© slikt ook Cipramil dus klopt mijn reply nog steeds

Als je de bijsluiter van Cipramil leest heeft het ook aardig wat bijwerkingen, ik heb er niks van gemerkt iig. Ik heb Citalopram, da's hetzelfde als Cipramil.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_8111049
quote:
Op zondag 26 januari 2003 00:00 schreef DuchessX het volgende:

[..]

Ja.

hmm, ik hou het voorlopig bij Zopiclon voor de nacht
pi_8111394
Dan? hier: http://www.mds-forum.nl/viewtopic.php?t=10 , staat het e.e.a van mijn ervaringen ermee, je mag me altijd benaderen daar voor meer vragen.

succes

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_8114695
Hoi,

Cipramil heb ik inderdaad hele goede verhalen over gehoord. Ik zal dan ook eens aan mijn arts vragen of ik daar mee mag beginnen.

De bijwerkingen van de seroxat heb ik nog niet zo heel lang, in het begin toen ik nog in een dip zat merkte ik er niet veel van. Maar naarmate ik uit de depressie kwam namen de bijwerkingen erg toe.

Epileptische verschijnselen ervaar ik ook af en toe. Niet zo heel vaak.

Darkelf, ik zal direct even kijken naar de link die jij hebt doorgegeven.

Al bij al gaat het toch lekker. In mijn hoofd is alles okey op dit moment.

Bedankt voor de reacties.

pi_8114831
wel als je je depressie 'overwonnen' hebt, kan je ook proberen je cipramil af te bouwen en zonder die farmaco door het leven te gaan.
zover m'n beperkte kennis gaat ff resumé:
depakine: valproinezuur, is een Anti-Epilepticum. waarvoor je dat neemt, snap ik niet zo goed,je hebt nog steeds niks verteld ivm Epilepsie. (ik zeg niet dat het geen AD werking heeft, maar het is zeker geen standaard therapie, wil er wel es meer over zoeken...)
Seroxat: AD, type SSRI, derde generatie (gelijkaardig aan cipramil)
zoals beschreven aardig wat bijwerkingen soms, heel individueel afhankelijk.
Lithium: vooral gebruikt voor MD. vooral het M gedeelte, bij D kan een AD geassocieerd worden. KAN mogelijks helpen bij unipolaire stoornissen type depressie. Maar is daar geen standaard therapie voor.

voila weer beetje leesvoer voor jou

suc6 ermee en sterkte

brave belg
pi_8115064
Seroxat afbouwen en weer zonder ad door het leven gaan wil ik ook. Maar mijn dokter zegt dat je nog een half jaar moet doorgaan zodra je de depressie overwonnen hebt.

En depakine is al jaren bekent in het mds wereldje. Ze zijn jaren geleden erachter gekomen dat het ook invloed op de stemming heeft. Hoe het precies in zijn werk gaat weet ik dus niet.

In het begin wilde ik zowel lithium als depakine niet. Lithium had ik slechte verhalen over gehoord en de depakine kon ik niet zo goed en daar had ik dus niets slechts over gehoord.

Verder twijfel ik er ook aan of ik wel een stemmingsstabilisator nodig heb. Ik heb het gevoel dat ik nu zelf controle heb over mijn stemming en gedrag. Dat het niet aan de medicijnen ligt maar aan mezelf als persoon. Of dit waar is weet ik dus niet.

Danny

pi_8115520
Ik heb mijn AD nu helemaal afgebouwd, het deed eigenlijk niets, depressie bleef even heftig aanwezig dus slik nu nog alleen een anti psychotica en Lithium.

Lithium willen we het komende jaar ook stapsgewijs gaan afbouwen.

Ik ben benieuwd naar wat er gebeurt zonder, of ik me lichamelijk (klachten van de medicatie) snel beter ga voelen en of ik het red zonder.

Bovendien denk ik dat ik in therapie juist in contact wil staan met mijn gevoel en zonder medicatie is dan beter.

Ik hoop dat het goed gaat want het zijn enorm zware medicatie die een grote invloed hebben op je leven en op de lange termijn veel schade kunnen aanrichten.

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_8116119
quote:
Op zondag 26 januari 2003 14:02 schreef DarkElf het volgende:
Ik heb mijn AD nu helemaal afgebouwd, het deed eigenlijk niets, depressie bleef even heftig aanwezig dus slik nu nog alleen een anti psychotica en Lithium.

Ik ben benieuwd naar wat er gebeurt zonder, of ik me lichamelijk (klachten van de medicatie) snel beter ga voelen en of ik het red zonder.

Bovendien denk ik dat ik in therapie juist in contact wil staan met mijn gevoel en zonder medicatie is dan beter.

Ik hoop dat het goed gaat want het zijn enorm zware medicatie die een grote invloed hebben op je leven en op de lange termijn veel schade kunnen aanrichten.

Hoi Darkelf,

Dus jij gaat het binnekort zonder lithium doen. Mooi . Ikzelf wil ook het aller liefste zonder medicatie door het leven gaan. Via contra gedrag mezelf in de gaten houden en meer denken wat ik doe inplaats van zomaar iets doen. De lange termijn effecten baren mij ook zorgen. Het is niet natuurlijk wat ik slik, het is allemaal chemische troep.

Ik wens je heel veel sterkte als je het zonder lithium gaat doen volgend jaar.

Danny

pi_8117223
Ik slik sinds een tijdje lithium. Ik slik het tegen depressie , omdat ik een keer doorgeslagen ben van een 'normaal' Anti-Depressivum (anafranil). Ik ben er niet echt blij mee , ik wordt er vrij moe van en m`n lichamelijke conditie is achteruit gegaan. Het schijnt dat dit heel langzaam weet beter wordt. Het werkt nog niet echt bij mij , maar het is ook niet echt het juiste middel tegen depressies , maar meer tegen stemmingswisselingen (manisch-depressieve stoornis) denk ik. Ik wil er weer mee stoppen. Ik ben een beetje huiverig voor dit middel , omdat het volgens mij niet goed voor je lichaam is (nieren,schildklier). Bij overdosering is het vrij giftig. Maar je kan het natuurlijk altijd proberen,dat doe ik nu ook. Succes!
pi_8120407
offtopic:
quote:
Op zondag 26 januari 2003 14:02 schreef DarkElf het volgende:
WOW!!
Sterkte DE!
als homosexualiteit een ziekte is bellen we de baas wel; *sorry, kan niet werken, nog steeds lesbisch*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')