abonnement Unibet Coolblue
pi_198400145
Ik kwam onlangs dit stukje over Sigrid Kaag tegen:

quote:
Zelf probeert ze af en toe wat tegenwicht te bieden, bijvoorbeeld door het dragen van sneakers, die zelfs een onderdeel zijn gaan vormen van de campagne van haar partij, D66. Maar soms gaat het weer mis. Zo sprak ze op Instagram over de stress die haar op 23-jarige leeftijd overviel toen ze moest kiezen tussen de universiteiten van Oxford, Cambridge en Exeter.
In de UK hebben we natuurlijk Oxford en Cambride, zelfde in de US wat ze de Ivy League universiteiten noemen.

Maar wat maakt deze universiteiten nou beter dan een random andere? Ik neem aan dat (ook in deze landen) de examens overal hetzelfde is en niveau overal hetzelfde moet zijn. Wat maakt het dan uit op welke universiteit je zit...
pi_198400347
Traditie, en netwerk vooral.

In VS nemen bepaalde firms je niet aan als je niet bij bepaalde universiteit gepromoveerd bent.
pi_198402137
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 20:44 schreef osodevo het volgende:
Ik kwam onlangs dit stukje over Sigrid Kaag tegen:
[..]

In de UK hebben we natuurlijk Oxford en Cambride, zelfde in de US wat ze de Ivy League universiteiten noemen.

Maar wat maakt deze universiteiten nou beter dan een random andere? Ik neem aan dat (ook in deze landen) de examens overal hetzelfde is en niveau overal hetzelfde moet zijn. Wat maakt het dan uit op welke universiteit je zit...
Dat neem je dan verkeerd aan.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 8 maart 2021 @ 22:15:51 #4
408813 crew  trein2000
pi_198402167
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 20:55 schreef Hamzoef het volgende:
Traditie, en netwerk vooral.

In VS nemen bepaalde firms je niet aan als je niet bij bepaalde universiteit gepromoveerd bent.
Cultuur zou ik het willen samenvatten. En dat houdt zichzelf in stand.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_198402438
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 20:44 schreef osodevo het volgende:
Ik kwam onlangs dit stukje over Sigrid Kaag tegen:
[..]

In de UK hebben we natuurlijk Oxford en Cambride, zelfde in de US wat ze de Ivy League universiteiten noemen.

Maar wat maakt deze universiteiten nou beter dan een random andere? Ik neem aan dat (ook in deze landen) de examens overal hetzelfde is en niveau overal hetzelfde moet zijn. Wat maakt het dan uit op welke universiteit je zit...
Het heeft een bijna mytische status, ergens deel van uitmaken wat voor veel mensen onbereikbaar is. Net als bepaalde beroepen, zoals sterrenkok, luchtmachtvlieger of commando.
Kaag komt in dit stukje over alsof ze haar carriére allang heeft uitgestippeld voor ze aan haar studie begon, maar geloof me, een universiteit doorloop je niet zomaar. Het is aan de buitenkant wel mooi, maar het blijft hard werken, met veel stress en zonder zekerheid op je bul of überhaupt werk.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_198452166
Het niveau is, wat betreft mijn eigen studie (theoretische natuurkunde), niet beduidend hoger dan op een NL universiteit. Maar de docenten zijn vaker topwetenschappers, en de studenten werken er harder zodat het gemiddelde niveau overall hoger is.

Daarbij is er natuurlijk het netwerk en het geld.
-
pi_198492761
Toch wel erg blij dat wij een dergelijk systeem niet/amper hebben.
  donderdag 18 maart 2021 @ 15:49:23 #8
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198572239
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 21:07 schreef Haushofer het volgende:
Maar de docenten zijn vaker topwetenschappers
Wat niet wil zeggen dat die ook beter college geven.
We have always been at war with Eastasia.
pi_198615053
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 15:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Wat niet wil zeggen dat die ook beter college geven.
Nee, dat weet ik uit ervaring, maar als je het onderzoek in wilt gaan dan zijn de connecties wel verdraaid handig :P
-
pi_198836392
Ik heb dat ook nooit begrepen. Er zijn veel studenten die na hun bachelorfase een masterstudie volgen aan Nyenrode. En dan als (voordat) ze daarmee klaar zijn de masterstudie die een grote droom voor ze is gaan volgen.

Ik ken zo'n iemand die deze route heeft gevolgd en nu ANIOS wil worden. Alsof haar baankansen hierin verbeteren door een extra niet-relevante masterstudie van 40K?
  zaterdag 3 april 2021 @ 18:13:25 #11
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_198836640
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 17:56 schreef K3. het volgende:
Alsof haar baankansen hierin verbeteren door een extra niet-relevante masterstudie van 40K?
Wel als over 10 jaar blijkt dat ze in de klas zat met (tegen die tijd) CFO's, investment bankers en andere mensen op hoge plekken in bijvoorbeeld de medicijnindustrie.

Het systeem houdt zo zichzelf in stand.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  zaterdag 3 april 2021 @ 18:14:31 #12
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_198836651


[ Bericht 100% gewijzigd door Clupea op 03-04-2021 18:15:18 (Dubbel) ]
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_198837164
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 18:13 schreef Clupea het volgende:

[..]

Wel als over 10 jaar blijkt dat ze in de klas zat met (tegen die tijd) CFO's, investment bankers en andere mensen op hoge plekken in bijvoorbeeld de medicijnindustrie.

Het systeem houdt zo zichzelf in stand.
In Nederland...?
  zaterdag 3 april 2021 @ 22:23:12 #14
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_198840574
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 18:53 schreef K3. het volgende:

[..]

In Nederland...?
Ook hier zijn netwerken belangrijk. Het zijn iig niet de meest vaardige chirurgen die directeur van het ziekenhuis worden.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_198911332
Mijn ervaring is dat mensen die aan dergelijke instituten hebben gestudeerd vaak heel gehecht zijn aan hun titeltjes. Ooit eens (beroepsmatig) contact gehad met zo'n figuur en blijkbaar was ik 1 van zijn titels vergeten in de aanhef, of ik dat de volgende keer wel even wilde toevoegen :') Kwalitatief zal het ongetwijfeld top zijn en ik denk dat je naderhand de werkgevers bijna aan je deur krijgt, maar voor mij blijft het toch ook wel veel 'poeha', kijk mij eens 'daar-en-daar' gestudeerd hebben.

Overigens lijkt Sigrid mij wel éxact een type als hierboven beschreven :')
  zaterdag 10 april 2021 @ 09:21:01 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198942860
Het is vooral de naam en het netwerk van zo'n universiteit. Dat verkoopt als je een leuke belangrijke baan wilt.

En zeker voor degenen die niet uit een rijke familie komen toont het ook wel een bepaald doorzettingsvermogen aan
pi_198956073
Ik werk in de VS en wij nemen veel mensen aan van de topuniversiteiten. Inhoudelijk zou ik niet zeggen dat de studenten die daar vanaf komen nu per ze slimmer of verder zijn. Waar je wel vaak verschil in ziet, is de bereidheid om leiderschap te nemen en gemiddeld genomen zijn die studenten veel competitiever (wat ook nodig is vaak om op die Universiteit te komen). Netwerk maar ook het prestige op het CV leveren wel echt veel voordeel op.

Qua MBA is het nog veel extremer in de VS; als je niet op een top MBA terecht kunt, kun je het financieel beter niet doen (omdat de waarde van de niet top MBA’s in de ogen van werkgevers niet zo hoog ligt dan wel topbedrijven je überhaupt niet aannemen met een papiertje van een niet top MBA).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')