abonnement Unibet Coolblue
pi_198388530
Ik zag deze:
W&T / Kun je omgekeerde windmolens gebruiken om het klimaat te sturen?

... dat vond ik wel interessant.

Maar ik zat altijd al met de vraag of het wat uit zou maken als alle wapens (tanks, kanonnen, geweren) op n bepaald moment oostwaarts worden afgeschoten, zou dan door de "terugslag" de aarde langzamer draaien?
En westwaarts sneller?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 8 maart 2021 @ 10:08:44 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198388544
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 10:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik zag deze:
W&T / Kun je omgekeerde windmolens gebruiken om het klimaat te sturen?

... dat vond ik wel interessant.

Maar ik zat altijd al met de vraag of het wat uit zou maken als alle wapens (tanks, kanonnen, geweren) op n bepaald moment oostwaarts worden afgeschoten, zou dan door de "terugslag" de aarde langzamer draaien?
En westwaarts sneller?
Alleen maar als de projectielen de aarde verlaten. Anders is er netto geen momentum-overdracht.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198388594
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 10:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Alleen maar als de projectielen de aarde verlaten. Anders is er netto geen momentum-overdracht.
Oja, da's wel een goede. Als je in een treinwagon zit en je schiet uit het raam richting vertrekstation ga je vooruit, maar als de kogel in de wand van de wagon blijft is het effect weer nul.



Een beetje hetzelfde als bovenstaande tank met magneet.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 8 maart 2021 @ 10:15:17 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198388609
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 10:13 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Oja, da's wel een goede. Als je in een treinwagon zit en je schiet uit het raam richting vertrekstation ga je vooruit, maar als de kogel in de wand van de wagon blijft is het effect weer nul.

[ [url=http://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/pics/4kl/hertekend/groot/154.gif]afbeelding[/url] ]

Een beetje hetzelfde als bovenstaande tank met magneet.
Door de luchtweerstand blijft die kogel als het ware in de wand steken.

Het zou wel mooi zijn als je momentum kon creeren zonder massa uit te stoten, dan kon je heel effectieve ruimteschepen bouwen. Nu moet je dus in een ruimteschip altijd massa 'achterlaten'
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198388801
Putting rocket engines on the Equator. This won’t work because the exhaust would go into the atmosphere, which transmits the force back to the ground as wind drag—it’d be like making a bike go forward by pushing on the handlebars. If the engines were somehow mounted above the atmosphere, they’d be able to slow the Earth, but not by enough to accomplish our goal.

https://what-if.xkcd.com/26/
  dinsdag 9 maart 2021 @ 12:53:51 #6
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_198408993
Gravitational pull van aards ruimtetuig doet dit wel.
Alleen niet de rotatiesnelheid maar de omloopsnelheid van een planeet wordt gestolen om snelheid en richting te wijzigen.
Wie dit leest is gek
  woensdag 10 maart 2021 @ 00:04:23 #7
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_198420204
De aardbeving bij Sumatra in 2004 heeft wel een klein effect gehad op de draaisnelheid van de Aarde, maar dat is wellicht toch iets anders
Non possumus non loqui
  zondag 4 april 2021 @ 05:46:13 #8
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_198843583
Zelfs de Pinatubo uitbarsting in 1991 had geen effect op de rotatie van de aarde, en die uitbarsting was de op 2e na grootste en geregistreerde uitbarsting (met een VEI index van 6), dus die paar wapens die wij hebben vallen in het niet bij zo'n krachtige uitbarsting. Ik denk dat de mens geen enkele methode heeft om ook maar iets aan de rotatiesnelheid van de aarde te veranderen. Misschien theoretisch als men op 1 plek de MOAB van alle atoombommen laat ontploffen, met een kracht van duizenden Megatonnen. Neemt veel ruimte in beslag, maar het laten ontploffen van zo'n atoombom is niet onmogelijk.
pi_198888847
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 00:04 schreef Knip het volgende:
De aardbeving bij Sumatra in 2004 heeft wel een klein effect gehad op de draaisnelheid van de Aarde, maar dat is wellicht toch iets anders
Dat zou hooguit kunnen omdat de massa zich op de aarde verplaatst, bijvoorbeeld een beetje naar buiten t.o.v. de draaiings-as. Dan krijg je het ballerina-effect.

Maar nu ik hierover denk: Stel dat je een projectiel vanaf de evenaar in noordelijke of zuidelijke richting zou schieten. Dan verwacht je wel dat de draaiing van de aarde iets toeneemt. De massa van het projectiel verplaatst zich immers naar dichterbij de draaiings-as.
In oostelijke of westelijke richting verwacht je inderdaad geen effect.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_198992010
Precies hierover heeft Jules Verne een mooi verhaal over geschreven: Sans dessus dessous (NL titel: Een schot in de lucht). Enorm kanon gebouwd in de Kilimandjaro, gigantische kogel afgeschoten, die de aarde verlaat. Door de terugstoot verandert de draaiing van de aarde en daarmee de ligging van de polen. Helaas (of gelukkig) is het effect door een rekenfoutje veel kleiner dan gepland, slechts een paar mm verschuiving. In het Frans origineel is nog een aanvullend hoofdstuk opgenomen, met alle berekeningen tot in detail uitgewerkt. Smullen voor elke natuurkundige.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Purchase_of_the_North_Pole
pi_198992066
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 05:46 schreef TechnoCat het volgende:
Zelfs de Pinatubo uitbarsting in 1991 had geen effect op de rotatie van de aarde, en die uitbarsting was de op 2e na grootste en geregistreerde uitbarsting (met een VEI index van 6), dus die paar wapens die wij hebben vallen in het niet bij zo'n krachtige uitbarsting. Ik denk dat de mens geen enkele methode heeft om ook maar iets aan de rotatiesnelheid van de aarde te veranderen. Misschien theoretisch als men op 1 plek de MOAB van alle atoombommen laat ontploffen, met een kracht van duizenden Megatonnen. Neemt veel ruimte in beslag, maar het laten ontploffen van zo'n atoombom is niet onmogelijk.
Een MOAB is niet een atoombom.

Wellicht bedoel je de Tsarbomba.
  zaterdag 17 april 2021 @ 16:54:03 #12
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_199042291
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 20:07 schreef babylon het volgende:

[..]

Een MOAB is niet een atoombom.

Wellicht bedoel je de Tsarbomba.
Dat weet ik, maar in de context, als we de "MOAB van alle atoombommen", en daarmee bedoelde ik te zeggen, de grootste atoombom die we maar kunnen maken. Er is geen theoretische limiet als het gaat om de hoeveelheid TNT kracht die een atoombom kan hebben. Alleen hij wordt dan enorm groot. Stel, we laten een 1.000 megaton atoombom ontploffen aan de oostkant van de Rocky Mountains, in oostelijke richting, dan is het wel interessant om af te vragen of deze ontploffing enige invloed heeft op de rotatiesnelheid van de aarde.
pi_199042307
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 16:54 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar in de context, als we de "MOAB van alle atoombommen", en daarmee bedoelde ik te zeggen, de grootste atoombom die we maar kunnen maken. Er is geen theoretische limiet als het gaat om de hoeveelheid TNT kracht die een atoombom kan hebben. Alleen hij wordt dan enorm groot. Stel, we laten een 1.000 megaton atoombom ontploffen aan de oostkant van de Rocky Mountains, in oostelijke richting, dan is het wel interessant om af te vragen of deze ontploffing enige invloed heeft op de rotatiesnelheid van de aarde.
Dan kom ik weer terug op deze quote

quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 10:29 schreef babylon het volgende:
Putting rocket engines on the Equator. This won’t work because the exhaust would go into the atmosphere, which transmits the force back to the ground as wind drag—it’d be like making a bike go forward by pushing on the handlebars. If the engines were somehow mounted above the atmosphere, they’d be able to slow the Earth, but not by enough to accomplish our goal.

https://what-if.xkcd.com/26/
pi_199043563
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 16:54 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar in de context, als we de "MOAB van alle atoombommen", en daarmee bedoelde ik te zeggen, de grootste atoombom die we maar kunnen maken. Er is geen theoretische limiet als het gaat om de hoeveelheid TNT kracht die een atoombom kan hebben. Alleen hij wordt dan enorm groot. Stel, we laten een 1.000 megaton atoombom ontploffen aan de oostkant van de Rocky Mountains, in oostelijke richting, dan is het wel interessant om af te vragen of deze ontploffing enige invloed heeft op de rotatiesnelheid van de aarde.
Theoretisch is de aarde dan versneld totdat het materiaal de snelheid tov de aarde weer kwijt is. De 'klok' is dus minuscuul verzet maar draait niet opeens een andere snelheid.
  dinsdag 20 april 2021 @ 21:41:09 #15
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_199090833
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 16:56 schreef babylon het volgende:

[..]

Dan kom ik weer terug op deze quote
[..]

Dat kan zijn maar de kracht die een 1.000 megaton kernwapen uitoefent op de grond is vele malen groter dan op de atmosfeer. Grote vulkaanuitbarstingen, aardbevingen en meteoriet inslagen kunnen de aarde soms ook een klein beetje beïnvloeden. Daarom noemde ik ook, een zo goed als verticale ontploffing aan de zijkant van de grootste berg(keten) die er is op aarde en in een noord-zuid oriëntatie ligt (sorry Himalaya), zoals de Rocky Mountains, en plaats die enorme kernbom 100 meter diep in de bergwand van de hoogste aldaar aan de oostkant en ik zou zeggen, lucifer er bij en 10 meter afstand houden. :+

1.000 megaton, theoretisch kunnen we het maken. De vraag is gewoon, heeft het effect op de rotatie van de aarde?
pi_199094638
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 21:41 schreef TechnoCat het volgende:
Dat kan zijn maar de kracht die een 1.000 megaton kernwapen uitoefent op de grond is vele malen groter dan op de atmosfeer.
Nee, al die kracht wordt weer geremd door de atmosfeer. Uiteindelijk is het resultaat dus nul.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 21:41 schreef TechnoCat het volgende:
Grote vulkaanuitbarstingen, aardbevingen en meteoriet inslagen kunnen de aarde soms ook een klein beetje beïnvloeden.
Bij een vulkaan uitbarsting gat er materiaal van binnen naar buiten, dat kan invloed hebben op de draaiing vergelijkbaar met een pirouette. Aardbeving zal geen invloed hebben. Bij een meteoriet komt er materiaal en energie van buiten af in het systeem, dat is dus niet het geval bij jouw bom.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')