abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_198387154
Kort geding tegen Staat: winkeliers eisen heropening

quote:
PROVINCIE UTRECHT - Vanochtend om 10.00 uur dient het kort geding dat INretail in Zeist heeft aangespannen tegen de Staat. De winkeliersorganisatie wil via de rechter de heropening van winkels in Nederland afdwingen. "De overheid heeft de coronamaatregelen niet goed genoeg afgewogen. Denk bijvoorbeeld aan de gezondheid, de economie en de maatschappelijke belangen."

Wie momenteel wil winkelen, kan dat doen op afspraak. Maar volgens Sebastian Galjaard van INretail is dat niet genoeg. "Het is een doekje voor het bloeden, vooral voor de grotere winkels. Boven de 1800 vierkante meter is twee personen per verdieping ongehoord. Daar kunnen we niet zo veel mee. Click & collect idem dito: dat was een van de eerste versoepelingen, maar dat is niet genoeg voor de branche. Er stroomt op dit moment 700 miljoen euro omzet per week weg."

Alternatieven
Volgens Galjaard zijn er heel wat alternatieven te bedenken om mensen veilig te kunnen laten winkelen. "Denk bijvoorbeeld aan het laten meespelen van de oppervlakte van een winkel. Dus bijvoorbeeld één persoon per tien of twintig vierkante meter. Maar ook op andere punten: wij denken dat de lockdown veel slimmer kan. Van maart tot en met december heeft de sector zich veilig bewezen: iedereen heeft meegedacht om centra en winkels veiliger te maken en er is een scala aan opties aangedragen."

Galjaard: "Er wordt in onze opinie naar één ding gekeken en dat is vooral de gezondheid. De economisch-maatschappelijke belangen worden niet genoeg meegenomen. Als we kijken hoeveel banen er op de tocht staan, maken we ons erge zorgen." Volgens Galjaard zijn dat er tot 60.000.

Het kort geding dient om 10.00 uur.

https://www.rtvutrecht.nl(...)isen-heropening.html
Live
https://streams.nfgd.nl/k(...)openstelling-winkels

En vanmiddag eventueel weer een zitting tot het hoger beroep later deze week.

[ Bericht 4% gewijzigd door Nober op 08-03-2021 08:04:45 ]
  maandag 8 maart 2021 @ 08:40:53 #2
338319 ZarB
Piña colada
pi_198387520
Terecht. Open die handel. Click en collect of winkelen op afspraak slaat helemaal nergens op. Flut versoepeling zodat ze zich iig weer op de borst kunnen kloppen "kijk ons eens begaan zijn met de retail".
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  maandag 8 maart 2021 @ 08:42:48 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198387541
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 08:33 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Een spoedwet is helemaal niet nodig. Dit is al in de coronawet geregeld. Het kort geding heeft dan ook weinig kans van slagen.
Dit is niet helemaal waar. Ik verwacht niet dat de winkeliers gelijk gaan krijgen, maar 'dat het in de coronawet staat' is op zichzelf geen argument. Er kan getoetst worden op proportionaliteit en subsidiariteit van zo'n wet. In de avondklok-zaak is daar door de rechter ook uitspraak over gedaan, zelfs al lag daar een ander juridisch probleem onder.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198387599
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 08:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit is niet helemaal waar. Ik verwacht niet dat de winkeliers gelijk gaan krijgen, maar 'dat het in de coronawet staat' is op zichzelf geen argument. Er kan getoetst worden op proportionaliteit en subsidiariteit van zo'n wet. In de avondklok-zaak is daar door de rechter ook uitspraak over gedaan, zelfs al lag daar een ander juridisch probleem onder.
Dat is een marginale toetsing. Een rechter mag niet op de stoel van de wetgever gaan zitten. Daarom is de kans dat ze dit kort geding gaan winnen bijzonder klein. Net zoals alle rechtszaken die er zijn geweest over het open mogen gaan tot op heden.
  maandag 8 maart 2021 @ 08:49:11 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198387628
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 08:47 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Dat is een marginale toetsing. Een rechter mag niet op de stoel van de wetgever gaan zitten. Daarom is de kans dat ze dit kort geding gaan winnen bijzonder klein. Net zoals alle rechtszaken die er zijn geweest over het open mogen gaan tot op heden.
Ja, dat is mijn verwachting ook. Ik reageerde alleen op 'het staat in de wet dus die zaak verliezen ze'. Dat is iets te kort door de bocht.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198387809
Ze moeten gewoon landelijk overal open gaan. Wat wil de politie/overheid dan nog doen dan? Hier lachen ze in Den Haag om.
  User die overal opduikt 2022 maandag 8 maart 2021 @ 09:11:27 #7
186611 Haags
pi_198387884
Ik geef ze weinig kans.
Zonder wrijving geen glans
  maandag 8 maart 2021 @ 09:42:55 #8
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_198388271
Gewoon allemaal massaal FvD stemmen op 17 maart en de boel gaat 18 maart weer helemaal open in het land!
Op zondag 11 februari 2024 14:22 schreef Nova het volgende:"in principe is het slikken van zaad niet schadelijk of gevaarlijk voor een vrouw. Het bevat eiwitten, mineralen en andere voedingsstoffen die kunnen bijdragen aan een gezond dieet."
pi_198388627
Sterk betoog. Dit is gespeeld.
pi_198388690
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 09:42 schreef cabe0002 het volgende:
Gewoon allemaal massaal FvD stemmen op 17 maart en de boel gaat 18 maart weer helemaal open in het land!
Hoe zie je dat voor je? Binnen een dag een nieuwe coalitie?
pi_198388717
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 10:16 schreef Nober het volgende:
Sterk betoog. Dit is gespeeld.
Heb je enige juridische kennis?
pi_198388915
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 10:24 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Heb je enige juridische kennis?
Kijk elke week Mr. Frank Visser, Ried. John Reid en Voor de rechter.
  maandag 8 maart 2021 @ 10:39:39 #13
168739 Red_85
'echt wel'
pi_198388924
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 09:11 schreef Haags het volgende:
Ik geef ze weinig kans.
En als ze al een kans krijgen, wordt die vanmiddag rond een uurtje of 4 te niet gedaan door een spoed zitting en morgen een noodwet.

Want zo rolt onze totalitaire staat in wording.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_198388925
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 10:22 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Hoe zie je dat voor je? Binnen een dag een nieuwe coalitie?
Als iedereen op fvd stemt is er geen coalitie
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198389397
Morgen ook een kort geding van de HoReCa hoor ik zojuist.
pi_198458788
INretail verliest kort geding: winkels niet volledig open

quote:
De winkels moeten grotendeels dicht blijven. Winkelen op afspraak en click en collect blijft voorlopig de norm, heeft de rechter bepaald in een kort geding van winkeliersvereniging INretail tegen de staat.

De rechter wijst erop dat er volgens het OMT nog sprake is van een ernstig zorgelijke epidemiologische situatie. Daardoor is het voorduren van de maatregel proportioneel en evenredig.

Volgens INretail is de economische schade door de coronabeperkingen enorm en kunnen de winkels veilig worden geopend. Daar is de rechter het dus niet mee eens.

Teleurgesteld
De brancheorganisatie noemt het een "enorme teleurstelling voor alle winkels die al maanden van veiligheid topprioriteit hebben gemaakt en worstelen om te overleven."

"Wij blijven van mening dat de Staat alle belangen die spelen onvoldoende heeft af- en meegewogen toen zij besloot tot winkelsluiting over te gaan. Met de geboden alternatieven zijn voor te veel ondernemers geen realistische omzetten te halen." Het bestuur van INretail zegt zich te beraden op vervolgstappen.

Maandag stond de branche namens zo'n 15.000 winkels tegenover de Staat in een kort geding. Tegenover de brancheorganisatie stond de landsadvocaat die de Staat vertegenwoordigt. Het kabinet vond het nog te vroeg voor de volledige openstelling van winkels.

https://nos.nl/artikel/23(...)t-volledig-open.html
Er hoeft geen spoedzitting, hoger beroep en wet aangepast te worden. Hoera! *O* w/
pi_198458837
quote:
De rechter wijst erop dat er volgens het OMT nog sprake is van een ernstig zorgelijke epidemiologische situatie. Daardoor is het voorduren van de maatregel proportioneel en evenredig.
Ongeacht of je het er mee eens bent of niet, het blijft apart dat het OMT zo'n machtspositie heeft weten te verkrijgen. Al is het redeneren gebaseerd op niet altijd uitkomende modellen.
pi_198458852
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 10:46 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Ongeacht of je het er mee eens bent of niet, het blijft apart dat het OMT zo'n machtspositie heeft weten te verkrijgen. Al is het redeneren gebaseerd op niet altijd uitkomende modellen.
Je kan je moeilijk baseren op omzetgegevens van winkeliers zoals de ondernemers stellen.
pi_198458876
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 10:46 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Ongeacht of je het er mee eens bent of niet, het blijft apart dat het OMT zo'n machtspositie heeft weten te verkrijgen. Al is het redeneren gebaseerd op niet altijd uitkomende modellen.
Dat is wel raar dat er aan het advies van een organisatie met experts van virologie die ook internationaal wordt erkend, zoveel waarde gehecht wordt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198458921
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 10:47 schreef Confetti het volgende:

[..]

Je kan je moeilijk baseren op omzetgegevens van winkeliers zoals de ondernemers stellen.
Eens, dat is ook niet de enige factor. Maar het OMT blijft uit mensen bestaan, en hebben het ook een aantal keer niet bij het juiste eind gehad. Kan iedereen gebeuren, maar ik hoop dat het OMT goed met die macht om gaat.

Heb al een paar keer gezien dat ze spelletjes via de media gaan spelen als ze ergens niet helemaal achter staan.
pi_198458956
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 10:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat is wel raar dat er aan het advies van een organisatie met experts van virologie die ook internationaal wordt erkend, zoveel waarde gehecht wordt.
Er staat niets over advies. Er staat dat het OMT iets heeft gezegd en dat dat als directe waarheid wordt toepast in de rechterlijke uitspraak.

Ik snap dat rechter ook niet veel andere bronnen heeft. Maar het lijkt me goed om stil te staan van de positie van macht die het OMT hiermee heeft. Of je het er mee eens bent of niet.
pi_198458964
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 10:56 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Er staat niets over advies. Er staat dat het OMT iets heeft gezegd en dat dat als directe waarheid wordt toepast in de rechterlijke uitspraak.

Ik snap dat rechter ook niet veel andere bronnen heeft. Maar het lijkt me goed om stil te staan van de positie van macht die het OMT hiermee heeft. Of je het er mee eens bent of niet.
Experts hebben altijd macht in de rechtspraak.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198459042
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 10:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Experts hebben altijd macht in de rechtspraak.
Daar heb je wel gelijk in ja. Ik hoop alleen wel dat er niet enkel daar blind op wordt gestaard.

[ Bericht 0% gewijzigd door Luckyseven op 12-03-2021 11:10:29 ]
  vrijdag 12 maart 2021 @ 11:43:14 #24
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_198459672
Ze hebben geen schijn van kans en dat weten zij ook wel. De vorige rechter die tegen de regering in durfde te gaan is tenslotte ook terug gefloten. Het is meer bedoelt als gebaar om aan te geven hoe dringend het is denk ik.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_198459724
Het is wat met al die frivole rechtszaken de laatste tijd. :')
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_198459797
Nederlanders hebben ook geen greintje discipline he, altijd maar weer tegendraads doen. Lekker nu alles opengooien zodat die lockdown straks nog een jaar langer duurt. Wacht gewoon tot we allemaal een prik hebben gehad, stelletje kuttekoppen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_198459824
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 11:46 schreef Hathor het volgende:
Het is wat met al die frivole rechtszaken de laatste tijd. :')
Tja dat krijg je ervan als je als samenleving een schoolsysteem hebt waarin er geen kennisoverdracht is maar er wordt geleerd om een mening te hebben, waarin niet bekeken wordt of die mening is gebaseerd op eigenbelang of feiten.
Dan krijg je allemaal mensen die vinden dat ze gelijk hebben en die gaan dan naar de rechter.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198460489
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 11:51 schreef Hathor het volgende:
Nederlanders hebben ook geen greintje discipline he, altijd maar weer tegendraads doen. Lekker nu alles opengooien zodat die lockdown straks nog een jaar langer duurt. Wacht gewoon tot we allemaal een prik hebben gehad, stelletje kuttekoppen.
Dat is natuurlijk makkelijk kletsen als je loon gewoon iedere maand wordt gestort.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 12 maart 2021 @ 14:35:15 #29
374500 Domme_Gans
Dom, gans is dom.
pi_198461916
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 11:51 schreef Hathor het volgende:
Nederlanders hebben ook geen greintje discipline he, altijd maar weer tegendraads doen. Lekker nu alles opengooien zodat die lockdown straks nog een jaar langer duurt. Wacht gewoon tot we allemaal een prik hebben gehad, stelletje kuttekoppen.
Makkelijk praten, jij bent niet degene die in sommige gevallen al 60 duizend euro in de min zit omdat alles dicht is. Begrijp me niet verkeerd ik ben pro lockdown, maar ik begrijp die winkeleirs en horecaondernemers maar al te goed.
-weg-
pi_198462059
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 12:51 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk makkelijk kletsen als je loon gewoon iedere maand wordt gestort.
Precies.
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 12 maart 2021 @ 14:44:51 #31
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_198462064
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 10:43 schreef Nober het volgende:
INretail verliest kort geding: winkels niet volledig open
[..]

Er hoeft geen spoedzitting, hoger beroep en wet aangepast te worden. Hoera! *O* w/
En weer een verloren rechtszaak
_O- _O- _O- _O- _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_198462191
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 11:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Tja dat krijg je ervan als je als samenleving een schoolsysteem hebt waarin er geen kennisoverdracht is maar er wordt geleerd om een mening te hebben, waarin niet bekeken wordt of die mening is gebaseerd op eigenbelang of feiten.
Dan krijg je allemaal mensen die vinden dat ze gelijk hebben en die gaan dan naar de rechter.
Als je in de financiële problemen geraakt omdat je geen omzet kunt draaien of je zaak waar je jarenlang aan gewerkt hebt om iets op te bouwen als zelfstandige is rationeel denken even wat moeilijker. Zeker aangezien de maatregelingen krom zijn.

Al zit ik een jaar thuis vanwege de lock-down krijg ik gewoon netjes iedere maand mijn salaris overgeboekt. Ik heb dus heel makkelijk lullen
pi_198462342
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 12:51 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk makkelijk kletsen als je loon gewoon iedere maand wordt gestort.
Er is echter geen zekerheid dat dit altijd zo blijft, want als men een afwijkende mening openlijk ventileert kan het gebeuren dat men dan dat loon kwijtraakt, dan krijgt men last van een boycot.
pi_198462425
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 14:51 schreef Cherni het volgende:

[..]

Als je in de financiële problemen geraakt omdat je geen omzet kunt draaien of je zaak waar je jarenlang aan gewerkt hebt om iets op te bouwen als zelfstandige is rationeel denken even wat moeilijker. Zeker aangezien de maatregelingen krom zijn.

Al zit ik een jaar thuis vanwege de lock-down krijg ik gewoon netjes iedere maand mijn salaris overgeboekt. Ik heb dus heel makkelijk lullen

Dan voer je een rechtzaak dat de vergoeding te laag is, dat is minder kansloos dan om open te mogen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')