abonnement Unibet Coolblue
  maandag 8 maart 2021 @ 11:59:24 #26
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_198390078
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 11:57 schreef jeroen25 het volgende:
Oneindig groot is wat overdreven, die accu's hebben ook nog een interne weerstand.
En als je starthulp geeft dan sluit je ook twee accu's op elkaar aan.

En die is? Als mijn accu 800CCA aan mijn startmotor kan leveren dan verwacht ik ook dat ze dat onderling kunnen. Is dat niet het geval?

quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 11:57 schreef jeroen25 het volgende:

Dan moet TS wel elke keer als hij ergens heen wil met die accu gaan sjouwen.
Had niet alle reacties gelezen, maar dat doet hij dus al.
Maar zoals hierboven een massa schakelaar is ook een prima idee om de standtijd van de accu te verlengen.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_198390108
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 11:57 schreef jeroen25 het volgende:
Oneindig groot is wat overdreven, die accu's hebben ook nog een interne weerstand.
En als je starthulp geeft dan sluit je ook twee accu's op elkaar aan.
klein verschil, bij starthulp dien je eerst de starthulp gevende auto te starten. je geeft dus niet zozeer de accu-spanning maar de spanning die de dynamo afgeeft. daarom ook eventjes wachten na aankoppelen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198390195
er zal iets mis zijn met deze auto. als je de min-kabel hebt losgekoppeld en je komt even tegen de min-pool aan van de accu, dan zal je vonkjes zien. dat bewijst dat er (lek)stroom loopt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198390202
Staat de sigarettenansteker niet pas aan als de auto op contact staat?
pi_198390340
De spanning op de sigarettenaanstekker-aansluiting blijft actief, ook na het uitzetten van het contact.
Dat is handig voor als je een klein koelkastje in de auto wilt gebruiken.

De autoradio heeft zowel een geschakelde draad als een constante draad. Zo kan de radio de instellingen zoals zenders onthouden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198390413
Komt er zonlicht binnen? Ik heb op mijn circuit wagen een klein zonnepaneeltje via de sigaretten aansluiting aangesloten zodat die altijd opgeladen blijft. Werkt prima.

Zoiets maar dan voor 5 euro uit china ;)
https://www.bol.com/nl/p/(...)ofdxH2IaApiXEALw_wcB
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_198390498
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 12:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
De spanning op de sigarettenaanstekker-aansluiting blijft actief, ook na het uitzetten van het contact.
Dat is handig voor als je een klein koelkastje in de auto wilt gebruiken.

De autoradio heeft zowel een geschakelde draad als een constante draad. Zo kan de radio de instellingen zoals zenders onthouden.
Bij mijn nissan gaat hij uit.
pi_198391880
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 12:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
De spanning op de sigarettenaanstekker-aansluiting blijft actief, ook na het uitzetten van het contact.

Bij vrijwel alle auto's is dat helaas niet zo. Het is erg makkelijk om tijdens kamperen een telefoon op te laden maar helaas moet je dan een andere truuk verzinnen.
pi_198395333
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 12:24 schreef boegschroef het volgende:
Komt er zonlicht binnen? Ik heb op mijn circuit wagen een klein zonnepaneeltje via de sigaretten aansluiting aangesloten zodat die altijd opgeladen blijft. Werkt prima.

Zoiets maar dan voor 5 euro uit china ;)
https://www.bol.com/nl/p/(...)ofdxH2IaApiXEALw_wcB
Zijn er eigenlijk gevaren met die dingen? Bijvoorbeeld overladen, te warm worden, etc.? Misschien domme vragen hoor, maar heb geen verstand van die dingen :P Anders is het wel interessant als ik voor werk in het buitenland zit.

Mijn BMW E34 heeft een 12v plug aan de achterkant van de middenconsole en die blijft altijd aan staan. Weet niet of die in het dashboard zelf dat eigenlijk ook heeft. M'n vorige werkbus (MB Sprinter) had ook 2x een 12v plug, de ene ging uit als contact uit was en de andere bleef altijd aan.
pi_198395792
quote:
Ooit zo'n ding gehad om mijn motoraccu op pijl te houden. Het ding produceert genoeg om dat blauwe ledje te laten branden maar ook niet veel meer dan dat. Zelfs in de volle najaarszon haalt ie de twaalf volt niet dus laad het ook niet.

Zelfs aan zou die voldoen aan de specificaties dan sla je met die 1,5 watt midden op de dag nog steeds geen deuk in een pakje boter, de stroom van alarm, klokje, ontvanger afstandsbediening en wat andere systemen die altijd aan staan gebruikt mogelijk al meer dan dat.

Een accu is rond de 100 Ah bij 12 Volt. 1,5 W bij 12 V is 0.125 A. Dan heb je dus 800 uur stevig zonlicht nodig voor je accu vol zou zijn als die geen zelfontlading zou hebben. Dat red je niet eens in een zomer. En dan hebben we het nog niet eens over de winter.

Vergeet ook niet dat deze getallen tellen als het ding zou doen wat het claimt en dat doet ie dus niet eens.
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:03:31 #36
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_198447516
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:50 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Kan, heb ik ook wel eens gedaan maar écht vol wordt hij niet en na een week weer zelfde probleem... als ik aan de druppellader hang kan ik daarna maanden rijden (korte stukjes).
Accu is kapot, daarom houdt hij geen stroom vast.

Nieuwe erin, of accepteren dat je blijft kloten.

Overstarten met een volle externe kan wel, niet ideaal, startstroom wordt erg hoog, maar met goede kabels kan het wel.. Heel even een minuutje of wat laten overhevelen (communicerende vaten is een beetje kort door de bocht, maar zo werkt het wel een beetje) en dan starten.. Als je hem goed wilt doorladen moet je minimaal een uurtje ofzo rijden, bij voorkeur snelweg, al hoeft dat niet met elke dynamo, maar meestal werkt dat wel beter.

Als je wilt weten wat de toestand is moet hij er weer uit, dan laad je hem op, lader eraf, 24 uur laten staan en dan meten.. minimale spanning voor een gezonde accu is ergens rond de 12.4 en 12.6volt onbelast, zit je daar onder is hij slecht, zit je onder de 12 is hij gewoon deaud, en zal hij steeds leeg blijven lopen omdat er een sluiting in de platen zit die gewoon de stroom op eet (omzet in warmte). Dik opladen met een sluiting in de accu kan leiden tot koken of zelfs openscheuren van de accu.. wil je niet.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_198447724
quote:
7s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:03 schreef Sounddragon het volgende:
als ik aan de druppellader hang kan ik daarna maanden rijden (korte stukjes).
quote:
7s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:03 schreef Sounddragon het volgende:
Accu is kapot, daarom houdt hij geen stroom vast.

Lijkt me niet helemaal te kloppen bij elkaar. Als hij na een keer laden met een lader wekenlang wel kan starten maar daarna weer een keer aan de lader moet dan hou ik het erop dat de auto zelf niet wil laden.

@TS, al actie ondernomen deze week?
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:38:10 #38
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_198448083
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]

[..]

Lijkt me niet helemaal te kloppen bij elkaar. Als hij na een keer laden met een lader wekenlang wel kan starten maar daarna weer een keer aan de lader moet dan hou ik het erop dat de auto zelf niet wil laden.

@:TS, al actie ondernomen deze week?
Goed punt, even de laadstroom meten met draaiende motor.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_198448585
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]

[..]

Lijkt me niet helemaal te kloppen bij elkaar. Als hij na een keer laden met een lader wekenlang wel kan starten maar daarna weer een keer aan de lader moet dan hou ik het erop dat de auto zelf niet wil laden.

@:TS, al actie ondernomen deze week?
quote:
14s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:38 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Goed punt, even de laadstroom meten met draaiende motor.
Accu maar weer gewisseld voor een volle. (Voorlopig even weer rust.)
Eigenlijk geloof ik dat er niet zoveel aan de hand is... Ik rijd gewoon te weinig... (Meten laadstroom moet nog wel ff gebeuren... kan zijn dat daar slechte of te lage waarden uitkomen.) (Acculampje brandt niet.)
  donderdag 11 maart 2021 @ 18:19:47 #40
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_198448647
Meten is weten, en een loodaccu die een keer te leeg is geweest (onder de 10 volt) is selfdestructing.. kan lang goed gaan als je dagelijks rijdt, maar hij is aan het doodgaan.

Draaiend is minimaal 14 volt, liefst 14.4 ofzo.. onder de 13.5 met lopende motor is dead.

2 minuten werk.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 14 maart 2021 @ 00:53:38 #41
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_198488820
quote:
14s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:38 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Goed punt, even de laadstroom meten met draaiende motor.
Laadstroom inderdaad, dus Ampère meten met een Ampère tang. Maar dat is niet te doen tijdens het rijden.
De spanning meten is niet alles zeggend. Als er genoeg stroom geleverd wordt waarmee slechts het boordnet gevoed wordt dan laad de accu dus niet tot nauwelijks bij. Wat vaak bij stationair draaien zo is (te laag toerental geeft te weinig vermogen, dus weinig laadstroom omdat het voltage afregeld op 14,4V bijv.)
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_198693263
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 22:19 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Dan laat ik hem daar nog maar eens op testen... Maar wanneer gaat acculampje dan branden?
Dat lampje gaat pas branden wanneer de accu tijdens het rijden niet geladen wordt omdat je dynamo overleden is. Als je nog een eindje moet is dat een waarschuwing dat je je bestemming waarschijnlijk niet gaat halen :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')