Kan, heb ik ook wel eens gedaan maar écht vol wordt hij niet en na een week weer zelfde probleem... als ik aan de druppellader hang kan ik daarna maanden rijden (korte stukjes).quote:Op zondag 7 maart 2021 16:44 schreef halfway het volgende:
Starten met die andere accu en een half uurtje rijden
Heb je al gecheckt of dynamo nog goed werkt?quote:Op zondag 7 maart 2021 16:50 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Kan, heb ik ook wel eens gedaan maar écht vol wordt hij niet en na een week weer zelfde probleem... als ik aan de druppellader hang kan ik daarna maanden rijden (korte stukjes).
Vrijheidquote:Op zondag 7 maart 2021 16:52 schreef halfway het volgende:
Als je een week niet tijd wat moet je dan met een auto?
Weet je ook hoelang dat duurt?quote:Op zondag 7 maart 2021 16:55 schreef Fer het volgende:
Ja de lege wordt opgeladen, tot de spanning van beide accu’s hetzelfde is geworden. Dat zal ergens rond 50% lading zijn voor beide accu’s.
Maar voor het beste resultaat moet de accu helemaal volgeladen worden. 50% zal de accu sneller slijten.
Ja hij is wel eens getest en was goed... er branden ook geen gekke lampjes. (acculampje)quote:Op zondag 7 maart 2021 16:51 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Heb je al gecheckt of dynamo nog goed werkt?
Een accu kan na weekje auto wel weer starten.
Hoe oud is die accu?quote:Op zondag 7 maart 2021 17:02 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ja hij is wel eens getest en was goed... er branden ook geen gekke lampjes. (acculampje)
Kan je het net goed gaan verkopen. Heb je geen last van gedoe..quote:
Al wel wat ouder maar de accutester gaf aan dat hij nog goed is... (Maar is het overwegen waard... daarom ook de 2e accu alvast.... dan kan ik makkelijk wisselen als het weer eens zover is...)quote:
Ja, maar dan heb ik liever (voor het geld) een échte reserve accu. (Is in mijn geval denk ik beter!)quote:Op zondag 7 maart 2021 17:25 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Is een startbooster dan niet gewoon handiger? Al is een lege accu niet zo goed voor de levensduur helaas. Maar je hebt vrij compacte startboosters (van NOCO bijv.). Die laad je dan thuis op en als je weg wil gooi je die even op de accu en gaan.
Ja een goede booster is wel aardig aan de prijs helaas. Maar je moet dan wel de nieuwe accu aan de druppellader houden, anders is die straks na de wissel ook snel doodquote:Op zondag 7 maart 2021 17:31 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ja, maar dan heb ik liever (voor het geld) een échte reserve accu. (Is in mijn geval denk ik beter!)
Ben alleen het in- en uitbouwen beetje beu... al ben ik al wel zo handig (geworden) dat het zo gepiept is...
Zo'n, zonnecel ga ik eens bekijken! Had ik mij al eens eerder voorgenomen...
Ja, hier ook 1 in de auto en 1 thuis aan de druppel...quote:Op zondag 7 maart 2021 17:35 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ja een goede booster is wel aardig aan de prijs helaas. Maar je moet dan wel de nieuwe accu aan de druppellader houden, anders is die straks na de wissel ook snel dood
Heb hetzelfde helaas. Bij mijn BMW zit de accu onder de achterbank, dus dat haal je er niet zomaar even uit. Vooral het terugplaatsen is een rotklusje omdat het er maar net tussendoor kan en dan is het ook nog een flinke (dus zware) accu. Helaas thuis ook geen mogelijkheid voor de druppellader, dus zit ook te twijfelen of ik zo een zonnepaneel ding moet nemen. Heb nu ook een andere accu in de achterbak voor het geval de ene leeg is. Accu is nagemeten en is nog gewoon goed. Voor werk rijd ik meestal 30/40 min. dus dat zou ook wel genoeg moeten zijn, maar ben soms ook paar dagen weg en nu toch paar keer gehad dat 'ie opeens weer leeg is. Hij staat nu bij de garage dus die zou nog even checken of er een lekstroom is.
Dit lijkt me wel het eerste en waarschijnlijk enige wat je nu moet doen. Na een half uur rijden is je accu echt wel weer tot de nok vol als ie bijna leeg was. Als ie dus na een tijdje laden weer weken kan starten dan moet ie dat na een half uur rijden ook kunnen.quote:Op zondag 7 maart 2021 16:51 schreef Captain_Ghost het volgende:
Heb je al gecheckt of dynamo nog goed werkt?
Dan laat ik hem daar nog maar eens op testen... Maar wanneer gaat acculampje dan branden?quote:Op zondag 7 maart 2021 20:48 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dit lijkt me wel het eerste en waarschijnlijk enige wat je nu moet doen. Na een half uur rijden is je accu echt wel weer tot de nok vol als ie bijna leeg was. Als ie dus na een tijdje laden weer weken kan starten dan moet ie dat na een half uur rijden ook kunnen.
26 jaar oud, dus hij is vrij simpel (al zitten er al aardig wat modules in)quote:Op zondag 7 maart 2021 17:47 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ja, hier ook 1 in de auto en 1 thuis aan de druppel...
Als het een beetje moderne bmw is dan zit die bomvol met modules die soms op volle spanning blijven...
Meestal als er lekstroom is dan komt dat van een slecht (achteraf) ingebouwde alarm, of misschien een antenne versterker of een bluetooth vrijspreek telefoonapparaat... Meestal geven achteraf ingebouwde apparaten problemen met lekstroom... soms omdat ze direct (aanstaan) dus niet via contact lopen... vaak kun je ook voelen aan relais of die warm blijven nadat de auto al een tijdje koud is...
quote:Op zondag 7 maart 2021 17:34 schreef Bocaj het volgende:
Nu nog de vraag hoe lang het duurt voordat beide accu's op 50% zitten...
2x de helft van de tijd.quote:Op zondag 7 maart 2021 17:34 schreef Bocaj het volgende:
Nu nog de vraag hoe lang het duurt voordat beide accu's op 50% zitten...
Dat klinkt inderdaad heel logisch... Maar die startaccu's worden toch ook veel gebruikt voor hobbydoeleinden? Camping/Caravan/autoradio-boombox maken... (Ach, is ook een ander verhaal en minder belangrijk!)quote:Op maandag 8 maart 2021 11:34 schreef jeroen25 het volgende:
Startaccu's zijn bedoeld om je auto mee te starten, niet om langdurig veel lading uit te trekken.
Oneindig groot is wat overdreven, die accu's hebben ook nog een interne weerstand.quote:Op maandag 8 maart 2021 11:53 schreef -Richard- het volgende:
Als je de accu's zo op elkaar aansluit zal de stroom die tussen die twee gaat lopen, oneindig groot zijn omdat er geen weerstand tussen zit. Is voor beide accu's niet goed.
Dat is juist.quote:Nee je kunt geen twee accu's met elkaar verbinden via de sigaretten aansteker. Daar zit een 15A zekering in en 2,5mm˛ kabels. Enig idee wat dat voor dikte is? De start kabels zijn in de regel tien keer zo dik!
Opladen via de sigaretten aansteker zoals je zegt kan, met een 230v accu lader van 5A.
Dan moet TS wel elke keer als hij ergens heen wil met die accu gaan sjouwen.quote:Weet je wat ik zou doen als ik jou was?
Leren hoe je de accu in en uitbouwt zodat je die thuis hebt staan, aan een lader.
Ga je ermee rijden knal je de accu er even in en heb je geen zorgen
En die is? Als mijn accu 800CCA aan mijn startmotor kan leveren dan verwacht ik ook dat ze dat onderling kunnen. Is dat niet het geval?quote:Op maandag 8 maart 2021 11:57 schreef jeroen25 het volgende:
Oneindig groot is wat overdreven, die accu's hebben ook nog een interne weerstand.
En als je starthulp geeft dan sluit je ook twee accu's op elkaar aan.
Had niet alle reacties gelezen, maar dat doet hij dus al.quote:Op maandag 8 maart 2021 11:57 schreef jeroen25 het volgende:
Dan moet TS wel elke keer als hij ergens heen wil met die accu gaan sjouwen.
klein verschil, bij starthulp dien je eerst de starthulp gevende auto te starten. je geeft dus niet zozeer de accu-spanning maar de spanning die de dynamo afgeeft. daarom ook eventjes wachten na aankoppelen.quote:Op maandag 8 maart 2021 11:57 schreef jeroen25 het volgende:
Oneindig groot is wat overdreven, die accu's hebben ook nog een interne weerstand.
En als je starthulp geeft dan sluit je ook twee accu's op elkaar aan.
Bij mijn nissan gaat hij uit.quote:Op maandag 8 maart 2021 12:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
De spanning op de sigarettenaanstekker-aansluiting blijft actief, ook na het uitzetten van het contact.
Dat is handig voor als je een klein koelkastje in de auto wilt gebruiken.
De autoradio heeft zowel een geschakelde draad als een constante draad. Zo kan de radio de instellingen zoals zenders onthouden.
Bij vrijwel alle auto's is dat helaas niet zo. Het is erg makkelijk om tijdens kamperen een telefoon op te laden maar helaas moet je dan een andere truuk verzinnen.quote:Op maandag 8 maart 2021 12:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
De spanning op de sigarettenaanstekker-aansluiting blijft actief, ook na het uitzetten van het contact.
Zijn er eigenlijk gevaren met die dingen? Bijvoorbeeld overladen, te warm worden, etc.? Misschien domme vragen hoor, maar heb geen verstand van die dingen Anders is het wel interessant als ik voor werk in het buitenland zit.quote:Op maandag 8 maart 2021 12:24 schreef boegschroef het volgende:
Komt er zonlicht binnen? Ik heb op mijn circuit wagen een klein zonnepaneeltje via de sigaretten aansluiting aangesloten zodat die altijd opgeladen blijft. Werkt prima.
Zoiets maar dan voor 5 euro uit china
https://www.bol.com/nl/p/(...)ofdxH2IaApiXEALw_wcB
Ooit zo'n ding gehad om mijn motoraccu op pijl te houden. Het ding produceert genoeg om dat blauwe ledje te laten branden maar ook niet veel meer dan dat. Zelfs in de volle najaarszon haalt ie de twaalf volt niet dus laad het ook niet.quote:Op maandag 8 maart 2021 12:24 schreef boegschroef het volgende:
https://www.bol.com/nl/p/(...)ofdxH2IaApiXEALw_wcB
Accu is kapot, daarom houdt hij geen stroom vast.quote:Op zondag 7 maart 2021 16:50 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Kan, heb ik ook wel eens gedaan maar écht vol wordt hij niet en na een week weer zelfde probleem... als ik aan de druppellader hang kan ik daarna maanden rijden (korte stukjes).
quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:03 schreef Sounddragon het volgende:
als ik aan de druppellader hang kan ik daarna maanden rijden (korte stukjes).
Lijkt me niet helemaal te kloppen bij elkaar. Als hij na een keer laden met een lader wekenlang wel kan starten maar daarna weer een keer aan de lader moet dan hou ik het erop dat de auto zelf niet wil laden.quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:03 schreef Sounddragon het volgende:
Accu is kapot, daarom houdt hij geen stroom vast.
Goed punt, even de laadstroom meten met draaiende motor.quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:15 schreef qajariaq het volgende:
[..]
[..]
Lijkt me niet helemaal te kloppen bij elkaar. Als hij na een keer laden met een lader wekenlang wel kan starten maar daarna weer een keer aan de lader moet dan hou ik het erop dat de auto zelf niet wil laden.
@:TS, al actie ondernomen deze week?
quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:15 schreef qajariaq het volgende:
[..]
[..]
Lijkt me niet helemaal te kloppen bij elkaar. Als hij na een keer laden met een lader wekenlang wel kan starten maar daarna weer een keer aan de lader moet dan hou ik het erop dat de auto zelf niet wil laden.
@:TS, al actie ondernomen deze week?
Accu maar weer gewisseld voor een volle. (Voorlopig even weer rust.)quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:38 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Goed punt, even de laadstroom meten met draaiende motor.
Laadstroom inderdaad, dus Ampčre meten met een Ampčre tang. Maar dat is niet te doen tijdens het rijden.quote:Op donderdag 11 maart 2021 17:38 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Goed punt, even de laadstroom meten met draaiende motor.
Dat lampje gaat pas branden wanneer de accu tijdens het rijden niet geladen wordt omdat je dynamo overleden is. Als je nog een eindje moet is dat een waarschuwing dat je je bestemming waarschijnlijk niet gaat halenquote:Op zondag 7 maart 2021 22:19 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Dan laat ik hem daar nog maar eens op testen... Maar wanneer gaat acculampje dan branden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |