abonnement Unibet Coolblue
  zondag 7 maart 2021 @ 16:38:01 #1
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_198377638
Je weet het wel, auto accu weer leeg... (Reden: Te wenig rijden, etc.)

Nu heb je geen zin om de accu (voor de zoveelste keer) uit te bouwen maar je wil je accu weer opladen met een andere autoaccu. (Auto staat van huis dus ff met een verlengkabel en druppelader gaat niet.)

Vraag: Als je de + op de + en de - op de - plaats via startkabel...

- Tot hoever wordt dan de lege accu geladen en hoe snel? Wordt de lege accu tot de helft gevuld zodat beiden 50% hebben? (communicerende vaten?) of gebeurt er iets anders? Of helemaal niets?
- Kan ik de auto ook laden via de sigarettenaansteker zodat ik erbij weg kan lopen? (Heb wel gelezen dat de sigarettenaansteker iig direct op de accu aangesloten moet zijn want via contact zal het wel niet werken... en er zal sowieso ook wel een zekering tussen zitten lijkt mij die ook maar een bepaalde ampere aankan... Kan die een volle accu aan? (accu is 44Ah)

Zo dat was het, en mij is altijd gezegd dat domme vragen niet bestaan... :')
pi_198377737
Starten met die andere accu en een half uurtje rijden
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 7 maart 2021 @ 16:50:18 #3
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_198377842
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:44 schreef halfway het volgende:
Starten met die andere accu en een half uurtje rijden
Kan, heb ik ook wel eens gedaan maar écht vol wordt hij niet en na een week weer zelfde probleem... als ik aan de druppellader hang kan ik daarna maanden rijden (korte stukjes).
pi_198377868
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:50 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Kan, heb ik ook wel eens gedaan maar écht vol wordt hij niet en na een week weer zelfde probleem... als ik aan de druppellader hang kan ik daarna maanden rijden (korte stukjes).
Heb je al gecheckt of dynamo nog goed werkt?
Een accu kan na weekje auto wel weer starten.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_198377884
Als je een week niet tijd wat moet je dan met een auto?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_198377950
Ja de lege wordt opgeladen, tot de spanning van beide accu’s hetzelfde is geworden. Dat zal ergens rond 50% lading zijn voor beide accu’s.

Maar voor het beste resultaat moet de accu helemaal volgeladen worden. 50% zal de accu sneller slijten.
.
  zondag 7 maart 2021 @ 17:00:16 #7
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_198378054
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:52 schreef halfway het volgende:
Als je een week niet tijd wat moet je dan met een auto?
Vrijheid :Y
  zondag 7 maart 2021 @ 17:00:56 #8
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_198378067
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:55 schreef Fer het volgende:
Ja de lege wordt opgeladen, tot de spanning van beide accu’s hetzelfde is geworden. Dat zal ergens rond 50% lading zijn voor beide accu’s.

Maar voor het beste resultaat moet de accu helemaal volgeladen worden. 50% zal de accu sneller slijten.
Weet je ook hoelang dat duurt?
  zondag 7 maart 2021 @ 17:02:15 #9
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_198378105
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:51 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Heb je al gecheckt of dynamo nog goed werkt?
Een accu kan na weekje auto wel weer starten.
Ja hij is wel eens getest en was goed... er branden ook geen gekke lampjes. (acculampje)
pi_198378457
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:02 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Ja hij is wel eens getest en was goed... er branden ook geen gekke lampjes. (acculampje)
Hoe oud is die accu?
Een oude accu laden minder goed op.

quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:00 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Vrijheid :Y
Kan je het net goed gaan verkopen. Heb je geen last van gedoe..
Je zult gewoon vaker langer rond moeten rijden zodat accu genoeg oplaadt. Of acculader. Of je maakt een constructie waarbij je accu vast kan maken, maar ook losmaken en zo meenemen naar huis. Op een voorwaarde dat accu goed vastzit tijden rijden. Zo komt het wel door de keuring.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_198378549
Is een startbooster dan niet gewoon handiger? Al is een lege accu niet zo goed voor de levensduur helaas. Maar je hebt vrij compacte startboosters (van NOCO bijv.). Die laad je dan thuis op en als je weg wil gooi je die even op de accu en gaan.

Je hebt ook startboosters die via de 12v stekker gaan, dus dat zou wel mogelijk moeten zijn. Je kunt ook een zonnepaneeltje achter het raam hangen en die op de accu aansluiten (zonnepaneel druppellader dus), of dat daadwerkelijk nut heeft weet ik niet.
  zondag 7 maart 2021 @ 17:27:50 #12
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_198378599
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:21 schreef Captain_Ghost het volgende:
Hoe oud is die accu?
Al wel wat ouder maar de accutester gaf aan dat hij nog goed is... (Maar is het overwegen waard... daarom ook de 2e accu alvast.... dan kan ik makkelijk wisselen als het weer eens zover is...)
  zondag 7 maart 2021 @ 17:31:47 #13
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_198378670
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:25 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Is een startbooster dan niet gewoon handiger? Al is een lege accu niet zo goed voor de levensduur helaas. Maar je hebt vrij compacte startboosters (van NOCO bijv.). Die laad je dan thuis op en als je weg wil gooi je die even op de accu en gaan.
Ja, maar dan heb ik liever (voor het geld) een échte reserve accu. (Is in mijn geval denk ik beter!)
Ben alleen het in- en uitbouwen beetje beu... al ben ik al wel zo handig (geworden) dat het zo gepiept is... :D

Zo'n, zonnecel ga ik eens bekijken! Had ik mij al eens eerder voorgenomen... :')
  zondag 7 maart 2021 @ 17:34:00 #14
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_198378706
Nu nog de vraag hoe lang het duurt voordat beide accu's op 50% zitten...
pi_198378725
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:31 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Ja, maar dan heb ik liever (voor het geld) een échte reserve accu. (Is in mijn geval denk ik beter!)
Ben alleen het in- en uitbouwen beetje beu... al ben ik al wel zo handig (geworden) dat het zo gepiept is... :D

Zo'n, zonnecel ga ik eens bekijken! Had ik mij al eens eerder voorgenomen... :')
Ja een goede booster is wel aardig aan de prijs helaas. Maar je moet dan wel de nieuwe accu aan de druppellader houden, anders is die straks na de wissel ook snel dood :P

Heb hetzelfde helaas. Bij mijn BMW zit de accu onder de achterbank, dus dat haal je er niet zomaar even uit. Vooral het terugplaatsen is een rotklusje omdat het er maar net tussendoor kan en dan is het ook nog een flinke (dus zware) accu. Helaas thuis ook geen mogelijkheid voor de druppellader, dus zit ook te twijfelen of ik zo een zonnepaneel ding moet nemen. Heb nu ook een andere accu in de achterbak voor het geval de ene leeg is. Accu is nagemeten en is nog gewoon goed. Voor werk rijd ik meestal 30/40 min. dus dat zou ook wel genoeg moeten zijn, maar ben soms ook paar dagen weg en nu toch paar keer gehad dat 'ie opeens weer leeg is. Hij staat nu bij de garage dus die zou nog even checken of er een lekstroom is.
  zondag 7 maart 2021 @ 17:47:03 #16
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_198378955
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:35 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ja een goede booster is wel aardig aan de prijs helaas. Maar je moet dan wel de nieuwe accu aan de druppellader houden, anders is die straks na de wissel ook snel dood :P

Heb hetzelfde helaas. Bij mijn BMW zit de accu onder de achterbank, dus dat haal je er niet zomaar even uit. Vooral het terugplaatsen is een rotklusje omdat het er maar net tussendoor kan en dan is het ook nog een flinke (dus zware) accu. Helaas thuis ook geen mogelijkheid voor de druppellader, dus zit ook te twijfelen of ik zo een zonnepaneel ding moet nemen. Heb nu ook een andere accu in de achterbak voor het geval de ene leeg is. Accu is nagemeten en is nog gewoon goed. Voor werk rijd ik meestal 30/40 min. dus dat zou ook wel genoeg moeten zijn, maar ben soms ook paar dagen weg en nu toch paar keer gehad dat 'ie opeens weer leeg is. Hij staat nu bij de garage dus die zou nog even checken of er een lekstroom is.
Ja, hier ook 1 in de auto en 1 thuis aan de druppel...
Als het een beetje moderne bmw is dan zit die bomvol met modules die soms op volle spanning blijven...
Meestal als er lekstroom is dan komt dat van een slecht (achteraf) ingebouwde alarm, of misschien een antenne versterker of een bluetooth vrijspreek telefoonapparaat... Meestal geven achteraf ingebouwde apparaten problemen met lekstroom... soms omdat ze direct (aanstaan) dus niet via contact lopen... vaak kun je ook voelen aan relais of die warm blijven nadat de auto al een tijdje koud is...
pi_198379197
een accu opladen via een andere accu is niet ideaal en ik zou dat puur als tijdelijke nood-oplossing zien.
zo een Noco Genius Boost is superhandig maar niet echt ontworpen voor veelvuldig gebruik.

in principe moet het mogelijk zijn om je auto een aantal maanden te laten staan. Zodra de auto is afgesloten dan gaan de modules van de auto 'slapen' en hoort de auto amper stroom te gebruiken. tenzij de auto niet afsluit, of er een module is wat niet afsluit. dan heb je een lekstroom en kan je rijden tot je een ons weegt, de accu zal een dag later alsnog leeg zijn. kortom; wat is de lekstroom. hoe lang blijft je accuspanning 12 volt.

(wat nog weleens stroom blijft trekken is een aftermarket/achteraf ingebouwde autoradio)

het is ook de vraag wat de conditie is van het electrische laadcircuit. het is zomaar mogelijk dat je dynamo nog wel genoeg spanning afgeeft maar dat de stroom onvoldoende terugvloeit naar de batterij.
dit kan doordat de massa-kabel veel weerstand heeft door corossie/aanslag.
kortom hoeveel volt krijg je met draaiende motor. hoeveel ampere loopt er naar de accu.

ik weet niet of je zelf een multimeter hebt maar je zou dit allemaal bij een snelfitter kunnen laten checken.
bij klassieke auto's is het eenvoudig, dan haal je de min-pool los van de accu als je een tijd niet gaat rijden. je kunt er zelfs een schakelaar tussen zetten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198382545
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:51 schreef Captain_Ghost het volgende:
Heb je al gecheckt of dynamo nog goed werkt?

Dit lijkt me wel het eerste en waarschijnlijk enige wat je nu moet doen. Na een half uur rijden is je accu echt wel weer tot de nok vol als ie bijna leeg was. Als ie dus na een tijdje laden weer weken kan starten dan moet ie dat na een half uur rijden ook kunnen.
  zondag 7 maart 2021 @ 22:19:40 #19
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_198384948
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 20:48 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dit lijkt me wel het eerste en waarschijnlijk enige wat je nu moet doen. Na een half uur rijden is je accu echt wel weer tot de nok vol als ie bijna leeg was. Als ie dus na een tijdje laden weer weken kan starten dan moet ie dat na een half uur rijden ook kunnen.
Dan laat ik hem daar nog maar eens op testen... Maar wanneer gaat acculampje dan branden?
pi_198386076
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:47 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Ja, hier ook 1 in de auto en 1 thuis aan de druppel...
Als het een beetje moderne bmw is dan zit die bomvol met modules die soms op volle spanning blijven...
Meestal als er lekstroom is dan komt dat van een slecht (achteraf) ingebouwde alarm, of misschien een antenne versterker of een bluetooth vrijspreek telefoonapparaat... Meestal geven achteraf ingebouwde apparaten problemen met lekstroom... soms omdat ze direct (aanstaan) dus niet via contact lopen... vaak kun je ook voelen aan relais of die warm blijven nadat de auto al een tijdje koud is...
26 jaar oud, dus hij is vrij simpel (al zitten er al aardig wat modules in) ;)
pi_198389691
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:34 schreef Bocaj het volgende:
Nu nog de vraag hoe lang het duurt voordat beide accu's op 50% zitten...
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:34 schreef Bocaj het volgende:
Nu nog de vraag hoe lang het duurt voordat beide accu's op 50% zitten...
2x de helft van de tijd.

Dat zou je kunnen uitrekenen met de capaciteit, interne weerstand en ladings- en spanningsverschil van beide accu's.

Maar ik denk dat als je vaker de ene startaccu gaat gebruiken om de andere lege startaccu weer te laden dat je dan uiteindelijk beide accu's om zeep helpt.
Startaccu's zijn bedoeld om je auto mee te starten, niet om langdurig veel lading uit te trekken.

Eigenlijk moet je die tweede startaccu alleen gebruiken om de auto te starten om dan door een eind te rijden je accu weer vol te laden.

Als je dan toch iets wil doen om je startaccu met een hulpaccu te ondersteunen dan zou je een DC-DC lader kunnen aanschaffen.
Voor je hulpaccu kies je er dan één die wel helemaal ontladen mag worden.
Maar dan zit je weer met de vraag hoe je die hulpaccu weer laad.

Beter zoek je dus uit waardoor je accu leegloopt en los je dat op.
(accu is op, dynamo laadt niet, sluipverbruiker)
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  maandag 8 maart 2021 @ 11:44:19 #22
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_198389843
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 11:34 schreef jeroen25 het volgende:
Startaccu's zijn bedoeld om je auto mee te starten, niet om langdurig veel lading uit te trekken.
Dat klinkt inderdaad heel logisch... Maar die startaccu's worden toch ook veel gebruikt voor hobbydoeleinden? Camping/Caravan/autoradio-boombox maken... (Ach, is ook een ander verhaal en minder belangrijk!)
  maandag 8 maart 2021 @ 11:53:09 #23
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_198389975
Als je de accu's zo op elkaar aansluit zal de stroom die tussen die twee gaat lopen, oneindig groot zijn omdat er geen weerstand tussen zit. Is voor beide accu's niet goed.
Nee je kunt geen twee accu's met elkaar verbinden via de sigaretten aansteker. Daar zit een 15A zekering in en 2,5mm˛ kabels. Enig idee wat dat voor dikte is? De start kabels zijn in de regel tien keer zo dik!
Opladen via de sigaretten aansteker zoals je zegt kan, met een 230v accu lader van 5A.

Ik zou stug doorgaan met het in en uitbouwen.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_198390008
Schakelaar aan de accukabel naar de min-pool laten zetten.
Rijd je een tijdje niet dan zet je die schakelaar om.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198390035
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 11:53 schreef -Richard- het volgende:
Als je de accu's zo op elkaar aansluit zal de stroom die tussen die twee gaat lopen, oneindig groot zijn omdat er geen weerstand tussen zit. Is voor beide accu's niet goed.
Oneindig groot is wat overdreven, die accu's hebben ook nog een interne weerstand.
En als je starthulp geeft dan sluit je ook twee accu's op elkaar aan.
quote:
Nee je kunt geen twee accu's met elkaar verbinden via de sigaretten aansteker. Daar zit een 15A zekering in en 2,5mm˛ kabels. Enig idee wat dat voor dikte is? De start kabels zijn in de regel tien keer zo dik!
Opladen via de sigaretten aansteker zoals je zegt kan, met een 230v accu lader van 5A.
Dat is juist.
quote:
Weet je wat ik zou doen als ik jou was? ;)
Leren hoe je de accu in en uitbouwt zodat je die thuis hebt staan, aan een lader.
Ga je ermee rijden knal je de accu er even in en heb je geen zorgen :)
Dan moet TS wel elke keer als hij ergens heen wil met die accu gaan sjouwen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  maandag 8 maart 2021 @ 11:59:24 #26
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_198390078
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 11:57 schreef jeroen25 het volgende:
Oneindig groot is wat overdreven, die accu's hebben ook nog een interne weerstand.
En als je starthulp geeft dan sluit je ook twee accu's op elkaar aan.

En die is? Als mijn accu 800CCA aan mijn startmotor kan leveren dan verwacht ik ook dat ze dat onderling kunnen. Is dat niet het geval?

quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 11:57 schreef jeroen25 het volgende:

Dan moet TS wel elke keer als hij ergens heen wil met die accu gaan sjouwen.
Had niet alle reacties gelezen, maar dat doet hij dus al.
Maar zoals hierboven een massa schakelaar is ook een prima idee om de standtijd van de accu te verlengen.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_198390108
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 11:57 schreef jeroen25 het volgende:
Oneindig groot is wat overdreven, die accu's hebben ook nog een interne weerstand.
En als je starthulp geeft dan sluit je ook twee accu's op elkaar aan.
klein verschil, bij starthulp dien je eerst de starthulp gevende auto te starten. je geeft dus niet zozeer de accu-spanning maar de spanning die de dynamo afgeeft. daarom ook eventjes wachten na aankoppelen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198390195
er zal iets mis zijn met deze auto. als je de min-kabel hebt losgekoppeld en je komt even tegen de min-pool aan van de accu, dan zal je vonkjes zien. dat bewijst dat er (lek)stroom loopt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198390202
Staat de sigarettenansteker niet pas aan als de auto op contact staat?
pi_198390340
De spanning op de sigarettenaanstekker-aansluiting blijft actief, ook na het uitzetten van het contact.
Dat is handig voor als je een klein koelkastje in de auto wilt gebruiken.

De autoradio heeft zowel een geschakelde draad als een constante draad. Zo kan de radio de instellingen zoals zenders onthouden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198390413
Komt er zonlicht binnen? Ik heb op mijn circuit wagen een klein zonnepaneeltje via de sigaretten aansluiting aangesloten zodat die altijd opgeladen blijft. Werkt prima.

Zoiets maar dan voor 5 euro uit china ;)
https://www.bol.com/nl/p/(...)ofdxH2IaApiXEALw_wcB
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_198390498
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 12:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
De spanning op de sigarettenaanstekker-aansluiting blijft actief, ook na het uitzetten van het contact.
Dat is handig voor als je een klein koelkastje in de auto wilt gebruiken.

De autoradio heeft zowel een geschakelde draad als een constante draad. Zo kan de radio de instellingen zoals zenders onthouden.
Bij mijn nissan gaat hij uit.
pi_198391880
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 12:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
De spanning op de sigarettenaanstekker-aansluiting blijft actief, ook na het uitzetten van het contact.

Bij vrijwel alle auto's is dat helaas niet zo. Het is erg makkelijk om tijdens kamperen een telefoon op te laden maar helaas moet je dan een andere truuk verzinnen.
pi_198395333
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 12:24 schreef boegschroef het volgende:
Komt er zonlicht binnen? Ik heb op mijn circuit wagen een klein zonnepaneeltje via de sigaretten aansluiting aangesloten zodat die altijd opgeladen blijft. Werkt prima.

Zoiets maar dan voor 5 euro uit china ;)
https://www.bol.com/nl/p/(...)ofdxH2IaApiXEALw_wcB
Zijn er eigenlijk gevaren met die dingen? Bijvoorbeeld overladen, te warm worden, etc.? Misschien domme vragen hoor, maar heb geen verstand van die dingen :P Anders is het wel interessant als ik voor werk in het buitenland zit.

Mijn BMW E34 heeft een 12v plug aan de achterkant van de middenconsole en die blijft altijd aan staan. Weet niet of die in het dashboard zelf dat eigenlijk ook heeft. M'n vorige werkbus (MB Sprinter) had ook 2x een 12v plug, de ene ging uit als contact uit was en de andere bleef altijd aan.
pi_198395792
quote:
Ooit zo'n ding gehad om mijn motoraccu op pijl te houden. Het ding produceert genoeg om dat blauwe ledje te laten branden maar ook niet veel meer dan dat. Zelfs in de volle najaarszon haalt ie de twaalf volt niet dus laad het ook niet.

Zelfs aan zou die voldoen aan de specificaties dan sla je met die 1,5 watt midden op de dag nog steeds geen deuk in een pakje boter, de stroom van alarm, klokje, ontvanger afstandsbediening en wat andere systemen die altijd aan staan gebruikt mogelijk al meer dan dat.

Een accu is rond de 100 Ah bij 12 Volt. 1,5 W bij 12 V is 0.125 A. Dan heb je dus 800 uur stevig zonlicht nodig voor je accu vol zou zijn als die geen zelfontlading zou hebben. Dat red je niet eens in een zomer. En dan hebben we het nog niet eens over de winter.

Vergeet ook niet dat deze getallen tellen als het ding zou doen wat het claimt en dat doet ie dus niet eens.
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:03:31 #36
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_198447516
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:50 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Kan, heb ik ook wel eens gedaan maar écht vol wordt hij niet en na een week weer zelfde probleem... als ik aan de druppellader hang kan ik daarna maanden rijden (korte stukjes).
Accu is kapot, daarom houdt hij geen stroom vast.

Nieuwe erin, of accepteren dat je blijft kloten.

Overstarten met een volle externe kan wel, niet ideaal, startstroom wordt erg hoog, maar met goede kabels kan het wel.. Heel even een minuutje of wat laten overhevelen (communicerende vaten is een beetje kort door de bocht, maar zo werkt het wel een beetje) en dan starten.. Als je hem goed wilt doorladen moet je minimaal een uurtje ofzo rijden, bij voorkeur snelweg, al hoeft dat niet met elke dynamo, maar meestal werkt dat wel beter.

Als je wilt weten wat de toestand is moet hij er weer uit, dan laad je hem op, lader eraf, 24 uur laten staan en dan meten.. minimale spanning voor een gezonde accu is ergens rond de 12.4 en 12.6volt onbelast, zit je daar onder is hij slecht, zit je onder de 12 is hij gewoon deaud, en zal hij steeds leeg blijven lopen omdat er een sluiting in de platen zit die gewoon de stroom op eet (omzet in warmte). Dik opladen met een sluiting in de accu kan leiden tot koken of zelfs openscheuren van de accu.. wil je niet.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_198447724
quote:
7s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:03 schreef Sounddragon het volgende:
als ik aan de druppellader hang kan ik daarna maanden rijden (korte stukjes).
quote:
7s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:03 schreef Sounddragon het volgende:
Accu is kapot, daarom houdt hij geen stroom vast.

Lijkt me niet helemaal te kloppen bij elkaar. Als hij na een keer laden met een lader wekenlang wel kan starten maar daarna weer een keer aan de lader moet dan hou ik het erop dat de auto zelf niet wil laden.

@TS, al actie ondernomen deze week?
  donderdag 11 maart 2021 @ 17:38:10 #38
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_198448083
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]

[..]

Lijkt me niet helemaal te kloppen bij elkaar. Als hij na een keer laden met een lader wekenlang wel kan starten maar daarna weer een keer aan de lader moet dan hou ik het erop dat de auto zelf niet wil laden.

@:TS, al actie ondernomen deze week?
Goed punt, even de laadstroom meten met draaiende motor.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_198448585
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]

[..]

Lijkt me niet helemaal te kloppen bij elkaar. Als hij na een keer laden met een lader wekenlang wel kan starten maar daarna weer een keer aan de lader moet dan hou ik het erop dat de auto zelf niet wil laden.

@:TS, al actie ondernomen deze week?
quote:
14s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:38 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Goed punt, even de laadstroom meten met draaiende motor.
Accu maar weer gewisseld voor een volle. (Voorlopig even weer rust.)
Eigenlijk geloof ik dat er niet zoveel aan de hand is... Ik rijd gewoon te weinig... (Meten laadstroom moet nog wel ff gebeuren... kan zijn dat daar slechte of te lage waarden uitkomen.) (Acculampje brandt niet.)
  donderdag 11 maart 2021 @ 18:19:47 #40
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_198448647
Meten is weten, en een loodaccu die een keer te leeg is geweest (onder de 10 volt) is selfdestructing.. kan lang goed gaan als je dagelijks rijdt, maar hij is aan het doodgaan.

Draaiend is minimaal 14 volt, liefst 14.4 ofzo.. onder de 13.5 met lopende motor is dead.

2 minuten werk.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 14 maart 2021 @ 00:53:38 #41
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_198488820
quote:
14s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:38 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Goed punt, even de laadstroom meten met draaiende motor.
Laadstroom inderdaad, dus Ampčre meten met een Ampčre tang. Maar dat is niet te doen tijdens het rijden.
De spanning meten is niet alles zeggend. Als er genoeg stroom geleverd wordt waarmee slechts het boordnet gevoed wordt dan laad de accu dus niet tot nauwelijks bij. Wat vaak bij stationair draaien zo is (te laag toerental geeft te weinig vermogen, dus weinig laadstroom omdat het voltage afregeld op 14,4V bijv.)
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_198693263
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 22:19 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Dan laat ik hem daar nog maar eens op testen... Maar wanneer gaat acculampje dan branden?
Dat lampje gaat pas branden wanneer de accu tijdens het rijden niet geladen wordt omdat je dynamo overleden is. Als je nog een eindje moet is dat een waarschuwing dat je je bestemming waarschijnlijk niet gaat halen :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')