abonnement Unibet Coolblue
  Miss 200.000.000! zondag 7 maart 2021 @ 10:23:57 #1
367000 roos94
pi_198371403
Dit blijft voor mij echt een issue.

Ik heb nog een kinderlijke smaak (?) denk ik. Ik hoefde vroeger nooit iets te eten wat ik niet luste. Het liefst ontbijt ik met een witte boterham met chocopasta en een glas cola. Lunch ik met puddingbroodjes en als diner friet +kipnuggets.

Ik hou van alles wat vet, zout, suikervol en ongezond is. In een restaurant neem ik vaak het kindermenu.

Graag wil ik gezonder leven maar steeds lukt het me gewoon niet omdat ik "gezonde" dingen vaak vies vindt. Bijv ik probeer al een jaar volkoren brood te eten ipv altijd wit. Heb echt 10 verschillende geprobeerd ofzo ook van de bakker maar ik blijf het gewoon ranzig vinden (eet het wel)

Groenten vind ik ook bijna altijd smerig hoe het ook bereid is. Fruit lust ik wel.

Inb4 TS is viesdik neen, ik ben 1.76 en weeg 65 kilo, ben simpelweg gezegend met een slanke bouw ik kan alles vreten zonder aan te komen. Maar dit is juist ook een valkuil want heb uiteraard het e.e.a. aan organen in dit lijf zitten die misschien ook vitaminetekort hebben oid. En ik wens niet op mn 30e te sterven aan een hartstilstand.

Iemand tips?
pi_198371444
Naar een diëtist gaan.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_198371573
Is dit niet ook iets wat tussen je oren zit? Niet oneerbiedig bedoeld, maar ik denk dat wel. Hoe kun je nou groenten bijna altijd smerig vinden. Zoveel groenten, zoveel verschillende smaken en texturen. Zoveel manieren om ermee te combineren.
  zondag 7 maart 2021 @ 10:54:44 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198371803
Exposure therapie o.a.
Je kan altijd naar een gecertificeerde diëtist om je hierbij te helpen.

Probeer standaard bijvoorbeeld een dubbele boterham te eten. 1 kant bruin en 1 kant wit. Als je daaraan went, kun je de stap nemen naar een dubbele boterham 2 kanten bruin en daarna weer naar volkoren bijvoorbeeld.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 7 maart 2021 @ 10:56:20 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198371822
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
Is dit niet ook iets wat tussen je oren zit? Niet oneerbiedig bedoeld, maar ik denk dat wel. Hoe kun je nou groenten bijna altijd smerig vinden. Zoveel groenten, zoveel verschillende smaken en texturen. Zoveel manieren om ermee te combineren.
Smaak zit niet tussen je oren. Dat is een mix tussen opvoedingsfactoren en grotendeels genetisch. Moeilijke eters zijn vaak gewoon genetisch daarvoor aangelegd.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Official ESF Kreviewer zondag 7 maart 2021 @ 11:05:47 #6
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198371924
quote:
89s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:56 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Smaak zit niet tussen je oren. Dat is een mix tussen opvoedingsfactoren en grotendeels genetisch. Moeilijke eters zijn vaak gewoon genetisch daarvoor aangelegd.
Wellicht niet 100% maar toch zeker wel deels.

Je kunt jezelf ook trainen om dingen lekker te gaan vinden. Als je vijf tot tien keer iets eet, ga je het meer waarderen.
Verder verandert je smaak in de loop van je leven.

Topicstarter moet dus gewoon even doorzetten en recepten zoeken die het wat eenvoudiger maken om dingen te eten. Als kind lustte ik bijna niks, nu lust ik vrijwel alles (en dat kwam echt wel deels omdat het tussen de oren zat)
  zondag 7 maart 2021 @ 11:06:00 #7
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_198371929
Wit brood vervangen voor volkorenbrood is wel het laatste waar ik me druk over zou maken. Als je nou dik was, dan misschien. Maar ik zou eerst maar eens fatsoenlijk groentes gaan eten, je vetbehoefte vaker vervullen met noten, vette vis, eieren of plantaardige olie en minderen met suiker. Die hang naar zoetigheid leer je best wel snel af en aan, dus dat is een kwestie van gewoon doen. Dus eet lekker je witte brood, maar vervang de chocopasta voor hummus, avocado, allerlei spreads, hüttenkäse of iets anders dat niet zoveel suiker bevat.
pi_198372002
quote:
89s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:56 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Smaak zit niet tussen je oren. Dat is een mix tussen opvoedingsfactoren en grotendeels genetisch. Moeilijke eters zijn vaak gewoon genetisch daarvoor aangelegd.
Ik denk dat je zeker wel dingen die je eigenlijk vies vindt, kan ombuigen naar niet zo zeer lekker, maar wel naar te eten. Heeft gewoon te maken met een mindset.

Ook wat @Kreator had gezegd.
pi_198372244
quote:
81s.gif Op zondag 7 maart 2021 11:05 schreef Kreator het volgende:

[..]


Je kunt jezelf ook trainen om dingen lekker te gaan vinden. Als je vijf tot tien keer iets eet, ga je het meer waarderen.
Verder verandert je smaak in de loop van je leven.

Dit ja. Je moet bepaalde smaken echt vaker geproefd hebben als je denkt voordat je het waardeert. Dus blijf vooral dingen proeven en bereid groente op verschillende manieren: koken, wokken, ovenschotel of quiche, zoveel verschillende manieren en er is genoeg te vinden op internet.
pi_198372282
Nou, je bent niet enige met kinderlijk smaak. Ik heb hetzelfde probleem.
Ik zie groente als een konijnvoer.. Dit vind ik maar niets.

Neem een kookles.. en of experimenteert iets mee. Proef gewoon verschillende dingen.
Uiteindelijk heb je een gebalanceerd gezond eten. Dat is iets wat je nodig heeft.
En naast dat kan je ook op sport.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_198372718
quote:
89s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:54 schreef Mikeytt het volgende:
Exposure therapie o.a.
Correct. Voor veel mensen is dit in een studentenhuis gaan wonen of bij de schoonouders eten. :D
gr gr
pi_198372938
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 12:06 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Correct. Voor veel mensen is dit in een studentenhuis gaan wonen of bij de schoonouders eten. :D
Hoe drijf je zorgkosten omhoog ;( Therapie volgen voor dit :{
pi_198373086
Ophouden met tegen jezelf zeggen dat je een kinderlijke smaak hebt en gezonde dingen vies vindt, want dan zal dat ook zo blijven. Draai het eens bij naar iets als, ik leer nieuwe smaken ontdekken (of net wat er voor jou goed klinkt). Zoek wat recepten die je leuk lijken om te maken, en experimenteer in de keuken. Als je het wil, kan je prima gezond eten leren waarderen.
pi_198373453
Leer koken.
pi_198373479
quote:
12s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:23 schreef roos94 het volgende:
Graag wil ik gezonder leven maar steeds lukt het me gewoon niet omdat ik "gezonde" dingen vaak vies vindt. Bijv ik probeer al een jaar volkoren brood te eten ipv altijd wit. Heb echt 10 verschillende geprobeerd ofzo ook van de bakker maar ik blijf het gewoon ranzig vinden (eet het wel)
Ik heb hetzelfde probleem met brood, maar ik eet inmiddels gewoon vrijwel geen brood meer.
pi_198373580
Ik vind het heel vreemd als mensen zeggen dat ze alle groenten vies vinden. Er zijn vast smaken die je kunnen tegenstaan. Maar er zijn zoveel manieren om één groente klaar te maken, er zit vast wel iets tussen wat je wel lust.

Misschien hou je niet van gekookte broccoli, gooi het dan eens in de oven. Of eet je broccoli niet kaal, maar maak er een sausje bij, gooi het in een curry, maak er groenteburgers van of stamp het mee in een stamppot.
pi_198373658
Wat mijn persoonlijke horizon heeft verbreed op het gebied van groenten bereiden zijn recepten van Jamie Oliver. En dan was ik op zich al wel een redelijke groentefan.
  zondag 7 maart 2021 @ 13:41:43 #18
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_198374199
Eerst die suikers omlaag gooien. Begin maar met water ipv frisdrank en stoppen met alle vormen van snoep. Paar weken volhouden en dan pas je voeding gaan aanpassen.
Dit, dus.
  zondag 7 maart 2021 @ 15:37:05 #19
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_198376367
Dit topic doet me meteen denken aan een meisje wat een tijd terug een serie in het AD had, die lustte bijna niets en ging verschillende dingen proeven. Ook met filmpjes erbij.

https://www.ad.nl/koken-e(...)de-ellende~ad4848be/

quote:
,,Als je iets nieuws gaat eten is het handig om bij jezelf na te gaan wat voor associaties je hebt bij het product’’, legt Bob Cramwinckel uit. Cramwinckel, voormalig directeur en oprichter van het Centrum voor Smaakonderzoek, staat mij bij tijdens dit experiment met uitleg, adviezen en tips. Proeven helpt alleen als de associaties de goede kant opstaan. Staan de associaties de verkeerde kant op, dan heeft proeven ook geen zin, aldus Cramwinckel.

Beeldvorming heeft, net zoals je herinneringen, invloed op je persoonlijke beleving van smaak. Word ik er ziek van? Ga ik uit mijn mond stinken? Is het slecht voor me? Cramwinckel: ,,Het gaat om het verkrijgen van een goed, plezierig gevoel. Dat is iets wat je persoonlijk ervaart.”

Een plezierig gevoel is niet hoe ik mijn ervaring tijdens het eten van de lauwwarme kroket zou beschrijven. ,,Gezondheid is naar mijn idee ook het plezier wat je in eten hebt’’, vindt Cramwinckel. ,,Als je groenten met tegenzin eet of je walgt ervan, dan vind ik dat niet gezond.” Daarmee bedoelt hij niet je lichamelijke gezondheid - want daarvoor zijn groenten natuurlijk belangrijk - maar de geestelijke gesteldheid. ,,Als je iets tegen je zin in doet, dan werkt het helemaal niet.”

,,Je moet je realiseren dat je helemaal niet alles lekker hoeft te vinden”, geeft Cramwinckel me mee. ,,Proef niet met je zintuigen, maar vanuit je gevoelens en gedachten”, vervolgt mijn adviseur. Ofwel je associaties en ervaringen met een voedingsproduct.

,,Die zintuigen doen niets anders dan de informatie die jij zelf wilt hebben naar je toe te brengen.” Wat hij bedoelt: ,,Als je geïnteresseerd bent in moderne kunst, dan helpen je ogen om moderne kunst te verzamelen, te bekijken. Je ogen bepalen niet waar je naar kijkt, jij bepaalt waar je naar kijkt. Met smaak gaat dat net zo.”
Uit een ander deel:
quote:
,,Soms is het nodig om iets tien tot vijftien keer te proeven voordat je lichaam de smaak herkent en ook echt onthoudt'', legt diëtist Dominique Flink uit. Iedere smaakervaring, zowel de positieve als de negatieve, 'bewaar' je in je smaakgeheugen. ,,Dit smaakgeheugen kun je trainen en groter maken'', zegt Flink. Vandaar dat mensen nu iets lekker kunnen vinden wat ze vroeger bijvoorbeeld niet lustten, zo verklaart de diëtist.

Het kan ook aan de omgeving liggen of je iets lekker vindt of niet, weet Cramwinckel. ,,Stel, je bent op vakantie en je eet iets nieuws. Dat kan je op het moment heel lekker vinden. Dan ligt dat niet alleen maar aan het eten, maar ook omdat het vakantie is en je bent bijvoorbeeld in een prettige stemming'', vertelt hij. ,,Later denk je: lekker, laat ik het nog eens eten.''

Maar de smaakexpert vertelt me ook dat de verantwoordelijkheid voor mijn karige eetgewoonten niet alleen bij mij ligt. De tijd speelt ook een rol. ,,Je hebt de tijd natuurlijk een beetje tegen, want er zijn zo veel alternatieven'', vindt Cramwinckel. ,,Op het moment dat er maar heel weinig zijn of er is echt sprake van honger, dan word je gedwongen om te eten wat de pot schaft. Dat is nu niet zo, je kunt gewoon uitwijken. Je kunt zeggen: dit eet ik niet. En dan eet je gewoon wat anders.'
'

https://www.ad.nl/koken-e(...)-walgelijk~a8b789e1/

En wellicht is dit nog interessant voor je:

quote:
Sinds een paar jaar is duidelijk dat haar jongste lijdt aan Arfid, een eetstoornis waarover volgens haar nog maar weinig bekend is.

De afkorting staat voor 'Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder', in het Nederlands 'vermijdende/beperkende voedselinnamestoornis'. Patiënten mijden eten met een bepaalde kleur, textuur of smaak, wat in veel gevallen na verloop van tijd leidt tot gewichtsverlies en sociaal isolement.

Het komt vaak voor in combinatie met autisme of ADHD. Over de oorzaken tast men nog in het duister, al worden erfelijke factoren en emotionele problemen als mogelijkheden genoemd en vermoeden wetenschappers dat opvoeding en persoonlijke eigenschappen er invloed op hebben.
https://www.tubantia.nl/b(...)%2Fwww.google.com%2F

Ik zou er eens met de huisarts over hebben, die kan je doorverwijzen naar bijvoorbeeld een diëtist of indien een hulpverlener.

[ Bericht 19% gewijzigd door AgnesGru op 07-03-2021 15:44:49 ]
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  Official ESF Kreviewer zondag 7 maart 2021 @ 17:16:27 #20
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198378358
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 12:56 schreef Myraela het volgende:
Ik vind het heel vreemd als mensen zeggen dat ze alle groenten vies vinden. Er zijn vast smaken die je kunnen tegenstaan. Maar er zijn zoveel manieren om één groente klaar te maken, er zit vast wel iets tussen wat je wel lust.

Misschien hou je niet van gekookte broccoli, gooi het dan eens in de oven. Of eet je broccoli niet kaal, maar maak er een sausje bij, gooi het in een curry, maak er groenteburgers van of stamp het mee in een stamppot.
Broccoli is gewoon vies, hoe je het ook maakt. 8-)
pi_198378392
quote:
81s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:16 schreef Kreator het volgende:

[..]

Broccoli is gewoon vies, hoe je het ook maakt. 8-)
Door je aardappelen heen geprakt met veel jus, dan is het wel te doen :P
pi_198378499
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 15:37 schreef AgnesGru het volgende:
Dit topic doet me meteen denken aan een meisje wat een tijd terug een serie in het AD had, die lustte bijna niets en ging verschillende dingen proeven. Ook met filmpjes erbij.
Alleen bij haar wierp het niet echt vruchten af:
pi_198379245
quote:
12s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:23 schreef roos94 het volgende:
Dit blijft voor mij echt een issue.

Ik heb nog een kinderlijke smaak (?) denk ik. Ik hoefde vroeger nooit iets te eten wat ik niet luste. Het liefst ontbijt ik met een witte boterham met chocopasta en een glas cola. Lunch ik met puddingbroodjes en als diner friet +kipnuggets.

Ik hou van alles wat vet, zout, suikervol en ongezond is. In een restaurant neem ik vaak het kindermenu.

Graag wil ik gezonder leven maar steeds lukt het me gewoon niet omdat ik "gezonde" dingen vaak vies vindt. Bijv ik probeer al een jaar volkoren brood te eten ipv altijd wit. Heb echt 10 verschillende geprobeerd ofzo ook van de bakker maar ik blijf het gewoon ranzig vinden (eet het wel)

Groenten vind ik ook bijna altijd smerig hoe het ook bereid is. Fruit lust ik wel.

Inb4 TS is viesdik neen, ik ben 1.76 en weeg 65 kilo, ben simpelweg gezegend met een slanke bouw ik kan alles vreten zonder aan te komen. Maar dit is juist ook een valkuil want heb uiteraard het e.e.a. aan organen in dit lijf zitten die misschien ook vitaminetekort hebben oid. En ik wens niet op mn 30e te sterven aan een hartstilstand.

Iemand tips?
vies, smerig, ranzig, vreten. Misschien kun je iets aan je taalgebruik doen waardoor je wat makkelijker van perspectief kan veranderen?

En dit:

quote:
14s.gif Op zondag 7 maart 2021 12:49 schreef Myraela het volgende:
Leer koken.
pi_198379268
Doe eetwissels. Vervangen de friet door gebakken aardappels.
Een andere keer vervang je kipnuggets door eigen gemaakte kipnuggets. Daarna door gebakken kipfilet en uiteindelijk gebakken kipfilet voor bijvoorbeeld schnitzel.
Als je gekookte groente niet lekker vind, neem dan een salade. Daar is oneindig mee te wisselen waardoor er altijd iets tussen zal zitten wat je lekker vindt.

Wissel niet tegelijk alles om, dus niet een wissel bij je ontbijt en je lunch en je avondeten. Doe het stapje voor stapje.

Als je vragen hebt laat het dan weten. Dan proberen we je te helpen.
  Miss 200.000.000! zondag 7 maart 2021 @ 19:29:37 #25
367000 roos94
pi_198380892
Bedankt voor de tips :)
pi_198382629
Welke groente lust je wel graag? En in bijvoorbeeld soep, lust je het dan wel?
  maandag 8 maart 2021 @ 10:51:33 #27
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_198389067
quote:
81s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:16 schreef Kreator het volgende:

[..]

Broccoli is gewoon vies, hoe je het ook maakt. 8-)
Broccoli met een bak kaassaus eroverheen :9~ :9~ :9~
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_198390876
Ik weet niet of het echt bruikbaar is als tip maar ik vind voedingswaarde en lekker niet los van elkaar staan. Toen ik veel ging sporten begon pasta heerlijk te vinden, als ik magnesiumtekort heb (kramp) krijg ik zin in spinazie, ik kan soms snakken naar sinaasappels en heb het gevoel dat ik regelmatig vette vis moet hebben. Het klinkt allemaal een beetje zweverig maar dat interesseert me niet zoveel omdat het gevoel dat ik het lichaam geef wat het nodig heeft bijdraagt aan het genoegen van het eten. En zo vreemd is het nou ook weer niet, het is heel normaal om in de winter meer zin te hebben in hartige kost.

Andersom staat slecht eten me daarom ook vaak wat tegen. Overmatig vet, zout en suiker in fabrieksvoer om gebrek aan kwaliteit te camoufleren bekoort mij niet meer. Ik ben dol op vet hoor, ik giet graag een flinke plons puur spekvet over de zuurkoolstamppot, maar niet dat vettige mondgevoel van smakeloos of inferieur vet. Als je bijvoorbeeld een goede droge worst koopt dan is die hard en ingedroogd en komt het smaakvolle vet vrij bij het kauwen, terwijl je bij zo'n budgetsalami het smakelijke vet eruit ziet lopen als je er op drukt, en dan maar hopen dat het van een varken is en geen palmolie of zo dat er is ingespoten om het smeuiig te maken.

Zout en suiker zijn ook gewoon verslavend in de zin dat je heel makkelijk alsmaar meer wil, zonder dat het nog wat toevoegt. Geraffineerde suiker is ook gewoon alleen maar zoet zonder verdere smaak. Als je bijvoorbeeld uien bruin bakt worden die ook vrij zoet maar dat is een interessante, gelaagde zoet. Zout is een prachtige smaakversterker maar wordt vaak gebruikt als smaakcamoufleur of smaakoverheerser, het lijkt lekker maar als je goed proeft is het dat niet. Ik trap er niet meer in, ik laat mij niet meer beetnemen met makkelijke, oppervlakkige en goedkope smaak en daardoor eet ik veel gezonder.

Je kunt proberen er anders tegenaan te kijken en daardoor ook een ander genoegen uit eten en smaken te halen. Je smaak is geen vaststaand gegeven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_198390931
Wat ik niet zo goed snap is dat je dit niet tijdens je zwangerschap met een arts of iemand anders die jou heeft begeleid hebt besproken.
pi_198397223
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
Is dit niet ook iets wat tussen je oren zit? Niet oneerbiedig bedoeld, maar ik denk dat wel. Hoe kun je nou groenten bijna altijd smerig vinden. Zoveel groenten, zoveel verschillende smaken en texturen. Zoveel manieren om ermee te combineren.
Ja dat kan, mn vriendin lust ook echt bijna niks. Denk serieus dat dat komt door een niet ontwikkelde smaak ofzo. Want mn schoonouders aten vrijwel iedere dag hollandse pot, (en dan vaak idd letterlijk potjes van Hak) soms wat patat en het meest exotische was de chinees op de hoek.

Nu lust mn vriendin wel al een heel wat meer dan 15 jaar geleden. Maar 9/10 dingen die ik wel eens maak of afhaal moet ze niet hebben, na 2 happen proeven gaat ze dan toch wat anders maken.

Heb de hoop inmiddels opgegeven dat dat ooit nog goed gaat komen.

Voor ts mag ze dan blij zijn dat ze niet aankomt, enige is dat ik dan zelf extra vitamines zou innemen die ts met haar eigen voeding niet binnenkrijgt.
pi_198397908
En als je groentes verwerkt in pastasaus, of soep of zo?
  Miss 200.000.000! maandag 8 maart 2021 @ 22:11:28 #32
367000 roos94
pi_198402067
quote:
1s.gif Op maandag 8 maart 2021 12:56 schreef Doedezemaar het volgende:
Wat ik niet zo goed snap is dat je dit niet tijdens je zwangerschap met een arts of iemand anders die jou heeft begeleid hebt besproken.
Toen heb ik wel gezond gegeten maar dan heb je ook een sterke motivatie. Nu niet
pi_198402105
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 22:11 schreef roos94 het volgende:

[..]

Toen heb ik wel gezond gegeten maar dan heb je ook een sterke motivatie. Nu niet
Jawel. Je kind het goede voorbeeld geven.
  Miss 200.000.000! maandag 8 maart 2021 @ 22:20:29 #34
367000 roos94
pi_198402268
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 22:13 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Jawel. Je kind het goede voorbeeld geven.
Dat is nu nog niet aan de orde maar daarom ben ik ermee bezig ;)
pi_198490415
quote:
12s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:23 schreef roos94 het volgende:
Ik hou van alles wat vet, zout, suikervol en ongezond is.
Is in principe niet echt ongezond... :) Wat ongezond is, is je hier mee volproppen en op je luie reet blijven zitten.
Dus je slibt dicht en wordt vet van zulke producten wanneer je er meer caloriën van afwurgd dan je verbrand met bewegen.

Vet, Zout en Suiker zijn de smaakmakers die het eten lekker maken. Zonder is het merendeel van de producten qua smaak flauwe eenheidsworst. Denk je bv bij gezond eten aan 5 Appels in plaats van een boterham met Jam. Dan krijg je met die 5 appels alsnog de gelijke dosis suiker binnen als met de boterham met Jam. Want bietensuiker waar de Jam/Gelei mee aangezoet is, is net zo goed fructose wat ook in de appel zit. Dit maakt de appel afhankelijk van hoeveel je er eet niet per definitie gezonder.

Maar onder de streep, gezond eten zit niet alleen in de producten die je afslikt. Het is meer de levenstijl ernaast.
Beweeg je voldoende dan kun je bijna niet ongezond eten... Beweeg je om welke reden dan ook niet voldoende en krijg je overgewicht of andere klachten. Dan kun je het best eens met een professional gaan praten over je dagelijkse invullingen en welk dieet daar het beste bij zou kunnen passen.
pi_198490441
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:25 schreef Bleie het volgende:
En als je groentes verwerkt in pastasaus, of soep of zo?
Inderdaad, gepureerd in pastasaus hoef je amper verschil te proeven ten opzichte van een minder groenterijke pastasaus.
pi_198490464
Groentesmoothies, ook lekker.
  zondag 14 maart 2021 @ 09:12:58 #38
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_198490482
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 22:11 schreef roos94 het volgende:

[..]

Toen heb ik wel gezond gegeten maar dan heb je ook een sterke motivatie. Nu niet
Wat at je toen wel? En vond je wel lekker en wat niet?
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_198519967
Gewoon ervoor zorgen dat je gevarieerd eet met groenten en fruit.
  Tettenkoning dinsdag 16 maart 2021 @ 09:51:18 #40
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_198525328
quote:
15s.gif Op maandag 8 maart 2021 10:51 schreef junkiesietze het volgende:
Broccoli met een bak kaassaus eroverheen :9~ :9~ :9~
Dus je krijgt het alleen maar weg door die bak kaassaus eroverheen te gooien :P
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  dinsdag 16 maart 2021 @ 10:29:55 #41
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_198525830
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 09:51 schreef Nine. het volgende:

[..]

Dus je krijgt het alleen maar weg door die bak kaassaus eroverheen te gooien :P
Neehoor, geraspte kaas eroverheen is ook goed
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_198527923
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
Is dit niet ook iets wat tussen je oren zit? Niet oneerbiedig bedoeld, maar ik denk dat wel. Hoe kun je nou groenten bijna altijd smerig vinden. Zoveel groenten, zoveel verschillende smaken en texturen. Zoveel manieren om ermee te combineren.
Precies. Wat nou als je begint met groente door een smoothie te doen? En dat bijv. als ontbijt of lunch nemen? Ik vind dat je dan bijna die groente niet proeft, als je er bijvoorbeeld wat zoet fruit bij in dondert (banaan, ananas, aardbeien of zo).

Op deze manier kun je ook groentesoep maken van wat 'zoetere' groente, zoals wortel, pompoen, evt courgette.

Als jij geen volkorenbrood lust, waarom stap je dan bijv. niet over op (soja)yoghurt met gezonde muesli (kan je ook zelf maken bijv) in de ochtend? Als je beetje van de muesli met noten en honing in de oven dondert, heb je toch ook wel weer dat zoete maar wel gezond (mits je zelf maakt).

Die friet met avondeten kan je ook wel vervangen door bijv. zoete aardappelfriet (oei, alweer groente) en begint met bijv. sla met tomaat toe te voegen. Kipnuggets vervangen door zelf bereide kip (stukken gezonder en ook goedkoper me dunkt, als je goed zoekt).

Denk dat je klein moet beginnen maar denk dat je zoveel opties hebt waarbij je alsnog een zoete smaak krijgt of de smaak die je wilt, dat het echt wel te doen is. Alleen mindset veranderen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2021 12:42:52 ]
pi_198527963
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 22:11 schreef roos94 het volgende:

[..]

Toen heb ik wel gezond gegeten maar dan heb je ook een sterke motivatie. Nu niet
En what about jezelf? Je vind het prima om je eigen lichaam dan maar vol te stouwen met troep en bijv. vitaminetekorten te krijgen?
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 16 maart 2021 @ 22:19:54 #44
319979 Fok-it
All is well
pi_198540227
Een blender kopen inderdaad. Ik ben ook geen fan van paprika bijvoorbeeld, maar totaal kapot geblend mag het van mij in mijn eten omdat je dan toch de groente eet maar er niet bijzonder veel van proeft.

Dacht vroeger ook wel dat ik altijd een picky eater zou blijven maar dat is nu wel al jaren klaar. Al blijven er wel wat dingetjes die ik niet weg krijg.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')