abonnement Unibet Coolblue
pi_198370253
Tegenwoordig ontkom je bijna niet meer aan een light product, zelfs al koop je de "original", dan zitten er nog steeds minder suikers en allerlei zoetstoffen in, nou gaat stevia nog redelijk, maar sucralose en asesulfaam-k ofzo en vooral aspartaam kan ik heel slecht tegen.

Het heeft heel lang geduurd voordat ik erachter kwam dat het daar aan lag, maar ik krijg er gewoon een enorme droge mond van en wellicht nog meer bijwerkingen die ik daar niet altijd aan heb gelinkt. Gewoon niet lekker.

Sowieso heb ik een hele gevoelige smaak, op verschillende plekken in het land drink ik water uit flesjes, gelukkig is het kraanwater in Drenthe wel erg lekker. Maar bijvoorbeeld in Zürich en Luxemburg is het meeste water uit flesjes zelfs erg droog, schijnt door bepaalde filterwijzen te komen?

Nou goed, ik ben dus op zoek naar frisdranken en eventuele dubbeldranken/multivitamines met alleen suiker, wat ik erg lekker vind is bijvoorbeeld Orangina, maar dat is erg duur, bij de Aldi zit in veel pakken ook weer 50% sap en allerlei andere zooi. Behalve de pakken zoals Coolbest met 100% sap (uit geconcentreerd sap vaak).

Momenteel heb ik bijna altijd een netje perssinaasappelen in huis, maar ook dat is weer duur. En drink thee en 1 kop koffie per dag en af en toe gewoon water of een glas ranja (ook veel ranja merken hebben glucose-fructose en/of andere zoetstoffen).

Cola en 7up vind ik niet lekker trouwens. En vraag 2, hebben meer mensen dit?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 7 maart 2021 @ 09:43:18 #2
74056 crew  ToT
pi_198370886
Stevia is idd nog wel te doen, zeker in sinas.
Ik heb een hekel aan zoetstoffen omdat het een lange nasmaak geeft die ik het liefst met een paar slokken gewone ouderwetse cola zou willen wegspoelen.
pi_198371041
Ik krijg diret langdurige hoofdpijn dus kan er echt niet tegen. Stevia ook niet.
Helaas is behalve gewone cola (bijna) alles met zoetstoffen (van de fris met prik).
Jammer dat ze bv fanta zero hebben maar in gewone fanta ook half zoetstoffen, half suiker :(
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_198371084
Ik denk dat het verstandig is als je je dingen afvraagt, je dat dan ook gaat uitzoeken. Nu zit je jezelf flauwekul aan te praten.

Water is niet droog. De concentraties mineralen verschillen van bron tot bron. Grondwater in Drenthe heeft een erg hoog ijzergehalte. Daarom kleuren de sloten langs de akkers oranje en heeft de aanslag in de voegen van de douche een kenmerkende bruine kleur. Het water bevat er niet zoveel kalk.
Dus als je flessenwater met kalk maar zonder ijzer drinkt, dan smaakt dat heel anders.

Grofweg heb je van de natuurlijke suikers twee soorten: glucose (druivensuiker) en fructose (vruchtsuiker). Bij tafelsuiker is een glucosemolecuul en een fructosemolecuul aan elkaar verbonden. Dat combinatiemolecuul wordt sacharose genoemd.

Uit suikerbieten, suikerriet en palm haal je sacharose.
Bij het verteren daarvan breken enzymen in je lichaam de moleculen eerst tot losse glucose en fructose.

Je kan dat ook al tijdens de suikerverwerking doen. Zo'n mengsel van losse glucose en fructose noem je invertsuiker.

In Amerika verbouwen ze veel maïs. Daar kan je ook de suikers uithalen, maar dat komt eruit als glucose-fructosestroop. Dat is hetzelfde als invertsuiker, behalve dat de verhouding tussen glucose en fructose niet 50:50 hoeft te zijn. Voor snoep en gebak gebruiken ze glucose-fructosestroop met glucose en fructose in een verhouding van 56% en 44%. Voor frisdrank gebruiken ze 45% en 55%.

Het is uiteindelijk dus allemaal hetzelfde, maar de clue zit hem in de verhoudingen. Fructose is wat zoeter en wordt gelinkt aan diabetes, maar dat gebeurt vooral als je iedere dag drie liter cola drinkt, en dan is dat beetje extra fructose niet je grootste probleem.

Vruchtensap bevat van zichzelf al losse glucose en fructose in verschillende verhoudingen, waarbij bijvoorbeeld appel(sap) vrij veel fructose bevat. Ik zou me dus absoluut geen zorgen maken over de toevoeging van glucose-fructosestroop in vruchtensap. Als je je er maar bewust van bent dat als je niet teveel suikers binnen wil krijgen, je überhaupt geen vruchtensap moet drinken, maar veel beter gewoon het fruit kan eten. Dan krijg je ook de vezels binnen.

En dan laat ik er verder buiten hoe ruim het begrip "van natuurlijk sap" kan zijn, maar kijk dan bijvoorbeeld naar de Keuringsdienst van waarde over appelsap.


Limonade is frisdrank. Dat je er zelf het water bij doet, verandert daar niks aan.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_198371129
Water drinken.
pi_198371527
Vraag 2, ok ik ben dus niet de enige.

Vraag 1, wie weet naast Orangina nog meer lekkere drankjes met alleen suiker?
  Official ESF Kreviewer zondag 7 maart 2021 @ 10:58:34 #7
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198371840
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:01 schreef Jordy-B het volgende:
Ik denk dat het verstandig is als je je dingen afvraagt, je dat dan ook gaat uitzoeken. Nu zit je jezelf flauwekul aan te praten.

Water is niet droog. De concentraties mineralen verschillen van bron tot bron. Grondwater in Drenthe heeft een erg hoog ijzergehalte. Daarom kleuren de sloten langs de akkers oranje en heeft de aanslag in de voegen van de douche een kenmerkende bruine kleur. Het water bevat er niet zoveel kalk.
Dus als je flessenwater met kalk maar zonder ijzer drinkt, dan smaakt dat heel anders.

Grofweg heb je van de natuurlijke suikers twee soorten: glucose (druivensuiker) en fructose (vruchtsuiker). Bij tafelsuiker is een glucosemolecuul en een fructosemolecuul aan elkaar verbonden. Dat combinatiemolecuul wordt sacharose genoemd.

Uit suikerbieten, suikerriet en palm haal je sacharose.
Bij het verteren daarvan breken enzymen in je lichaam de moleculen eerst tot losse glucose en fructose.

Je kan dat ook al tijdens de suikerverwerking doen. Zo'n mengsel van losse glucose en fructose noem je invertsuiker.

In Amerika verbouwen ze veel maïs. Daar kan je ook de suikers uithalen, maar dat komt eruit als glucose-fructosestroop. Dat is hetzelfde als invertsuiker, behalve dat de verhouding tussen glucose en fructose niet 50:50 hoeft te zijn. Voor snoep en gebak gebruiken ze glucose-fructosestroop met glucose en fructose in een verhouding van 56% en 44%. Voor frisdrank gebruiken ze 45% en 55%.

Het is uiteindelijk dus allemaal hetzelfde, maar de clue zit hem in de verhoudingen. Fructose is wat zoeter en wordt gelinkt aan diabetes, maar dat gebeurt vooral als je iedere dag drie liter cola drinkt, en dan is dat beetje extra fructose niet je grootste probleem.

Vruchtensap bevat van zichzelf al losse glucose en fructose in verschillende verhoudingen, waarbij bijvoorbeeld appel(sap) vrij veel fructose bevat. Ik zou me dus absoluut geen zorgen maken over de toevoeging van glucose-fructosestroop in vruchtensap. Als je je er maar bewust van bent dat als je niet teveel suikers binnen wil krijgen, je überhaupt geen vruchtensap moet drinken, maar veel beter gewoon het fruit kan eten. Dan krijg je ook de vezels binnen.

En dan laat ik er verder buiten hoe ruim het begrip "van natuurlijk sap" kan zijn, maar kijk dan bijvoorbeeld naar de Keuringsdienst van waarde over appelsap.


Limonade is frisdrank. Dat je er zelf het water bij doet, verandert daar niks aan.
Die appelsap aflevering was wel super interessant. Altijd al afgevraagd hoe het '100% sap' kon zijn en toch totaal anders dan echte appelsap.
pi_198389612
Karvan Cevitam? Ik weet dat het siroop is, maar er staan geen kunstmatige zoetstoffen op de lijst.
Ik vind de ijsthee varianten lekker voor soms.
pi_198389804
quote:
1s.gif Op maandag 8 maart 2021 11:29 schreef Yinny het volgende:
Karvan Cevitam? Ik weet dat het siroop is, maar er staan geen kunstmatige zoetstoffen op de lijst.
Ik vind de ijsthee varianten lekker voor soms.
Nee die is ook goed geloof ik, grenadine van de Aldi heb ik nu, iets goedkoper en geen zoetstoffen.

https://www.aldi.nl/onze-(...)211-1-0.article.html

Veel merken zoals Raak enzo hebben ook allemaal zoetstoffen. Roosvicee ofzo weet ik zo niet.
pi_198391517
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:31 schreef JDx het volgende:
Vraag 2, ok ik ben dus niet de enige.

Vraag 1, wie weet naast Orangina nog meer lekkere drankjes met alleen suiker?
Oja Orangina :9

Verder is Fanta Cassis nog vrij.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_198391745
quote:
1s.gif Op maandag 8 maart 2021 13:29 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Oja Orangina :9

Verder is Fanta Cassis nog vrij.
Klopt, dronk vroeger vaak wodka cassis, maar ben gestopt met drinken, althans dat probeer ik, vandaar dat ik steeds (vooral in het weekend) volop op zoek ben naar lekkere alcoholvrije dranken.

Wel grappig hoe ik bij Orangina of perssinaasappelen altijd denk godver wat duur, terwijl ik voorheen een fles drank van 15 euro of soms wel meer kocht :P
pi_198397464
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:31 schreef JDx het volgende:
Vraag 2, ok ik ben dus niet de enige.

Vraag 1, wie weet naast Orangina nog meer lekkere drankjes met alleen suiker?
Je hebt in duitsland wel veel van dit soort frisdranken (tenninste meer dan hier in nederland) waar de suiker enkel uit het fruit komt.

Geen idee wat de namen ervan zijn.

Overigens vind ik stevia ook smerig, heeft een soort bittere nasmaak
pi_198397689
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 19:11 schreef 111210 het volgende:

[..]

Je hebt in duitsland wel veel van dit soort frisdranken (tenninste meer dan hier in nederland) waar de suiker enkel uit het fruit komt.

Geen idee wat de namen ervan zijn.

Overigens vind ik stevia ook smerig, heeft een soort bittere nasmaak
Ja lekker is het niet, gewoon de minst ranzige :P

In bijvoorbeeld Spanje (tenminste Ibiza en Mallorca) en volgens mij ook wel in Duitsland is de Fanta ook altijd wat meer oranje en veel lekkerder, schijnt ook dat we in Nederland heel erg gefocussed zijn op light producten en de fabrikanten daar rekening mee houden.

Althans, dat heb ik ooit gehoord.

Kan het niet zo gauw vinden, maar in de UK is de ingrediëntenlijst al anders.

"Sucralose heeft in tegenstelling tot veel andere zoetstoffen nauwelijks een nasmaak/bijsmaak"

"De nasmaak van sacharine is metaalachtig"

quote:
Voor mensen is xylitol veilig, maar voor huisdieren is het levensgevaarlijk. Een kleine hoeveelheid kan al leiden tot ernstige klachten. Je huisdier kan zelfs doodgaan. Kijk vooral uit met ontbijtkoek zonder toegevoegde suikers. Hier zit vaak xylitol in.
Wow dat wist ik ook niet, zit gelukkig alleen in bijv Peijnenburg Zero, ik koop sowieso geen zero.

[ Bericht 3% gewijzigd door JDx op 08-03-2021 19:36:48 ]
pi_198400374
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 13:43 schreef JDx het volgende:

[..]

Klopt, dronk vroeger vaak wodka cassis, maar ben gestopt met drinken, althans dat probeer ik, vandaar dat ik steeds (vooral in het weekend) volop op zoek ben naar lekkere alcoholvrije dranken.
alcoholvrij bier is frisdrank zonder zoetstoffen.

En ginger-ale kan je zelf maken, dan weet je wat erin zit. Suikerstroopje maken, gember en citroen en/of citroenzuur erin, even doorkoken, zeven/filteren en in een fles gooien. Aanlengen met (prik)water naar smaak. Heeft echt een goede bite door de gember.
Niet gezond, maar je weet precies wat erin zit.

Begin van de zomer kan je zo ook vlierbloesemsiroop maken, maar dan dus met vlier in plaats van gember. Vlier groeit overal in gemeenteplantsoenen en niemand mist een emmertje bloesem.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_198400679
quote:
1s.gif Op maandag 8 maart 2021 20:56 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

alcoholvrij bier is frisdrank zonder zoetstoffen.

En ginger-ale kan je zelf maken, dan weet je wat erin zit. Suikerstroopje maken, gember en citroen en/of citroenzuur erin, even doorkoken, zeven/filteren en in een fles gooien. Aanlengen met (prik)water naar smaak. Heeft echt een goede bite door de gember.
Niet gezond, maar je weet precies wat erin zit.

Begin van de zomer kan je zo ook vlierbloesemsiroop maken, maar dan dus met vlier in plaats van gember. Vlier groeit overal in gemeenteplantsoenen en niemand mist een emmertje bloesem.
Lust geen bier :9
pi_198401576
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 21:09 schreef JDx het volgende:

[..]

Lust geen bier :9
Alcoholvrij bier is geen bier.

Grolsch alcohol vrij bier komt dichter bij een Crodino dan bij bier.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_198401793
Vruchtensappen of -puree aanlengen met (bruisend) water.

Theezakjes gewoon in koud water gooien voor een nacht en suiker, opgelost in een beetje heet water, toevoegen naar smaak.

Of een combinatie van alles. Honing, vruchtensap, citrusvruchten, thee, enz.

Denk vooral even creatief buiten het frisdrank schap van je supermarkt
pi_198409771
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 08:10 schreef JDx het volgende:
is het meeste water uit flesjes zelfs erg droog
Nou kom deze jongen maar ophalen 8)7
pi_198410366
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 13:44 schreef No239SquadronRAF het volgende:

[..]

Nou kom deze jongen maar ophalen 8)7
Mijn collega's zeiden altijd: "the water here tastes like liquid dust", dus haal het hele bedrijf maar op dan.

Ook echt een ramp de volgende dag als we daar na het eten nog met collega's de stad in gingen :')
pi_198469771
Zag dat A.C.E. van de Jumbo voor weinig (0.99) ook alleen suiker heeft en wat conserveringsmiddelen, even geprobeerd, op zich heb ik niet zo'n vieze nasmaak, maar ook niet zo fris als bijvoorbeeld Coolbest.

Voor de prijs wel te doen.
  Moderator / Miss SHO maandag 15 maart 2021 @ 14:36:38 #21
22592 crew  Ole
pi_198512584
Bubbelwater met (verse) sap mengen.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_198545075
Frisdrank kopen is je bij de neus laten nemen door marketing en geld weggooien... Het is niet meer dan wat water met CO² aangelengd met wat siroop. En dit kun je ook zelf voor een fractie van de prijs. :) Dus meer dan een lekker siroopje heb je niet nodig om een lekker frisdrankje te maken zo zoet als je dat zelf maar wilt.

Siroop met vruchtvlees of zonder kun je zelfs nog zelf maken van zoet fruit, gooi het fruit in de pan en kook er een moesje van en laat het indikken, het wordt alleen maar zoeter. Je kunt het zeven van grof tot fijn, en dan druk je de pulp met een lepel op de zeef om de meeste sap eruit te persen. Werkt al heel erg goed, maar er zijn zelfs verschillende fruitpersen in de handel.

Zet bv. een blauwe Boskoop druif in je tuin op zonnig plekje... Dan heb je na niet al te lange tijd elk jaar een massa mierenzoette druifjes. Gooi ze wanneer rijp in de pan en stamp ze en kook tot een pulp. Dan zoals boven beschreven door een fijne zeef drukken. De pulp met vel en pitten in de kliko of maak er wijn van. En de diep rode sap kun eventueel terug in de pan en in laten dikken. Dan krijg je een tenenkrullend zoet siroopje waar geen gram suiker bij hoeft. Laat het afkoelen en doe het in ijsklont zakjes en gooi in de diepvries. Onbeperkt houdbaar... ^O^ En mega lekker. *O*

Wanneer ik er zin in heb om te doen dan trek ik jaarlijks zo'n 5 liter sap uit mijn Blauwe Boskoop. Dit is echt een heel gemakkelijk superdruifje die druiven maakt als een kampioen. :9

Deze foto is uit zomer 2017

Vorige zomer hing er het dubbele op zelfde oppervlak en dit is minder dan 1/4 deel van de hele struik.

[ Bericht 4% gewijzigd door Watuntrik op 17-03-2021 10:57:49 ]
pi_198545243
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 14:36 schreef Ole het volgende:
Bubbelwater met (verse) sap mengen.
Dit. Apfelschorle ftw.
pi_198946988
Bij de Jumbo heb je nu 2 zakken perssinaasappelen voor 3 euro, dus heb ik meteen ingeslagen voor de komende dagen :9
pi_198947053
Echte Hooghoudt-siroop:

Ook in smaken citroen, grenadine en reine claude.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')