abonnement Unibet Coolblue
pi_198358302
https://www.destentor.nl/(...)uit-de-hel~ae7cde42/

quote:
Hoe evangelist uit Zeewolde miljoenen Nederlanders waarschuwt voor coronavaccin: ‘Het is een complot uit de hel’
VIDEONeem het niet, zegt evangelist Jaap Dieleman uit Zeewolde over het coronavaccin. Het is een ‘opmaat naar het teken van het beest’. Hij verkondigt deze onheilspellende boodschap in een gratis magazine, dat in het hele land op de deurmat ploft. Hij krijgt bijval, maar ook scherpe kritiek uit christelijk Nederland. Wie is deze man die de vaccinatie een ‘complot uit de hel’ noemt?

Herre Stegenga 06-03-21, 16:00
Nee, hij heeft geen zin om met de ‘seculiere pers’ te praten, zegt Dieleman (66), staande in de deuropening van zijn woning aan de rand van Zeewolde. ,,Ik krijg al genoeg bagger over me heen. Ook uit christelijke hoek. Ik heb gezegd wat ik wil zeggen. Ik ben veel te druk trouwens.”

Hij blijkt telefonisch niet bereikbaar, vandaar het bezoek aan zijn huis. Dieleman opent de deur en reageert bozig. Na enig aandringen na zijn aanvankelijke weigering om te praten, is hij toch bereid kort iets te zeggen over zijn omstreden blad Eyeopener.

Het blad ‘Eyeopener’.
Het blad ‘Eyeopener’. © Foto Freddy Schinkel
In dit magazine, naar eigen zeggen worden er vijf miljoen exemplaren door het hele land verspreid, roept hij het publiek op zich niet te laten vaccineren. De wijze waarop hij dat doet, roept kritiek op. En daar maak hij zich boos over. Media verdraaien zijn woorden, foetert hij. ,,Het interesseert ze geen zak.” Hij krijgt ook positieve reacties op het magazine, zegt de evangelist, terwijl hij al aanstalten maakt om zich weer terug te trekken in zijn werkkamer. ,,Duizenden!”

Ik was mij niet bewust dat mensen dingen anders lezen dan ze bedoeld zijn

Jaap Dieleman, Initiatiefnemer magazine Eyeopener
In de laatste video op zijn website ontzagwekkendnieuws.nl neemt hij een andere houding aan. Dieleman betuigt spijt over een bepaalde passage in Eyeopener. ,,Ik was mij niet bewust dat mensen dingen anders lezen dan ze bedoeld zijn.” Nee, zegt hij stellig, hij beweert níet dat mensen worden onthoofd als ze het vaccin niet nemen. Wel ziet hij het vaccin als een opmaat naar ‘het teken van het beest’, dat op de Antichrist zou duiden ,,Wie blijft weigeren, zal uiteindelijk - ik zeg niet: nu - in de ontwikkeling van het vaccin naar het teken van het beest, onthoofd worden.”

Jaap Dieleman in 2014.
Jaap Dieleman in 2014. © Rob Voss
Drugs
Als Dieleman 13 jaar is, komt zijn vader plotseling te overlijden. Het leven is op dat moment ‘doelloos’, schrijft hij in Eyeopener. ‘Toch kon ik de dood niet aanvaarden als het einde. Diep in mijn hart wilde ik geloven in iets groters’. Hij begint aan een zoektocht naar ‘de zin van het leven’, een reis die hem via oosterse religies, occultisme en drugs naar ‘de duisternis’ leidt. De jonge kunstschilder gebruikt heroïne, zijn hart zit ‘vol haat’.

In 1977 vindt de ommekeer plaats tijdens een gospelconcert in Zwolle. Hij bekeert zich en verruilt na enige tijd de kunst voor het evangelie. Tegenwoordig is Dieleman, die sinds 2010 in de polder woont, een voorganger zonder kerk, heeft hij meer dan 25 boeken op zijn naam staan, verricht hij wereldwijd zendingswerk met zijn stichting De Heilbode (sinds 1985) en helpt hij weduwen en wezen in ontwikkelingslanden met zijn organisatie Abba Child Care (2010).

Bill Gates
Dieleman is een complotdenker, zoals er meer zijn tegenwoordig. Corona noemt hij een ‘plandemie’, een ‘duivels plan van de Deep State’: de elite die een nieuwe wereldorde wil scheppen. Hij noemt Bill Gates, banken en overheden als voorbeelden. Trump verzet zich tegen deze beweging, zegt Dieleman op zijn YouTube-kanaal. Dat de ex-president niet is herkozen, is een ‘zaakje dat stinkt’. ,,Er wordt gelógen!”

Hieronder de bewuste video:

In dezelfde video gaat hij in op het coronavaccin. Het zou weefsel van geaborteerde kinderen, criminelen en ‘geestelijk gehandicapten’ bevatten. En nanodeeltjes, waardoor de geïnjecteerde te volgen zou zijn. ,,Ik hoef die troep niet in mijn lichaam”, zegt Dieleman. En: ,,Ik doe mijn best die boodschap het land in te sturen.”

Dat pakt hij groots aan. In het hele land valt zijn Eyeopener deze dagen op de deurmat. Tegen de Volkskrant zei hij dat deze operatie hem 600.000 euro kost. Hoe komt hij aan dat geld? Vaste sponsoren van zijn stichting en mensen die doneerden na een oproep in de eerste oplage. zouden dit bedrag hebben opgebracht. Spotta, het bedrijf dat de distributie verzorgt, wil geen toelichting geven. ‘Wij zijn verder niet verantwoordelijk voor de inhoud van het magazine’, meldt Spotta in een e-mail.

Het blad 'Eyeopener' van evangelist Jaap Dieleman uit Zeewolde. Met het magazine wil hij Nederland waarschuwen.
Het blad 'Eyeopener' van evangelist Jaap Dieleman uit Zeewolde. Met het magazine wil hij Nederland waarschuwen. © Foto Freddy Schinkel
Geheime genootschappen
Dat vaccin is een sinister plan van eerdergenoemde ‘geheime genootschappen’, valt te lezen in Eyeopener. Wie het weigert, wordt gezien als ‘volksvijand nummer één’. Dieleman beschouwt het als een inleiding op het ‘merkteken van het beest’. Wie dit teken niet draagt, kan niet kopen of verkopen, citeert hij Openbaringen, het laatste Bijbelboek. ‘Als je denkt dat dit (vaccin) al erg is, besef dan dat dit nog maar kinderspel is’. Hij noemt het een ‘complot uit de hel’.

,,Jammer dat de man het geld van zijn sponsoren hieraan heeft besteed”, zegt Arnold Huijgen, hoogleraar systematische theologie aan de Theologische Universiteit Apeldoorn. ,,Het is in mijn ogen een trieste misleidingscampagne. Dieleman gebruikt quasi-theologische argumenten tegen vaccinatie en verbindt dat aan een bepaalde interpretatie van Openbaringen. Dat boek staat vol met symbolen die je op veel manieren kunt interpreteren. Umberto Eco zou het een open tekst noemen.”

Ik ken helemaal niemand die ook maar een beetje serieus neemt wat deze man naar voren brengt

Arnold Huijgen, hoogleraar systematische theologie
Huijgen vermoedt dat Dieleman geen theologische opleiding heeft genoten. ,,Hij komt op mij over als eenpitter, die eigen ideeën heeft ontwikkeld en kennelijk de gave heeft daarvoor mensen met heel diepe zakken te vinden. Ik ken helemaal niemand die ook maar een beetje serieus neemt wat deze man naar voren brengt. Maar misschien zegt dat iets over mijn bubbel.”

De weg kwijt
Ook Willem Ouweneel - prediker, schrijver, emeritus hoogleraar in de systematische theologie en een bekende naam in christelijk Nederland - moet niets van de theorie van Dieleman hebben. ‘Hij is momenteel helaas behoorlijk de weg kwijt’, schrijft hij op zijn website. Over het vaccin als opmaat naar het ‘teken van het beest’: ‘Bewijs het, Jaap! Het komt uit je eigen grote duim’.

Willem Ouweneel, prediker, schrijver, emeritus hoogleraar in de systematische theologie.
Willem Ouweneel, prediker, schrijver, emeritus hoogleraar in de systematische theologie. © Arend Heideman
Toch is er in orthodoxe kringen veel bijval voor Dieleman. ,,Dit leeft in de kerkelijke gemeenschap, absoluut”, zegt dominee J.L. Schreuders (,,Wij spreken elkaar niet bij de voornaam aan in de kerk”) van de Herstelde hervormde gemeente Moria op Urk. ,,Ik denk dat zijn opvatting door heel wat mensen wordt gedeeld, soms ook zonder na te denken of er onderzoek naar te doen.”

Als ik de straat oversteek, kijk ik ook eerst naar links en rechts omdat ik niet onder een auto wil komen

Dominee Schreuders, Urk
Zelf moet hij ‘he-le-maal niets’ hebben van complottheorieën. Wat het coronavaccin betreft: ,,Ik vertrouw met alles op God, maar ik geloof ook dat wij onze verantwoordelijkheid hebben te nemen en de middelen die ons gegeven worden, mogen gebruiken. Hoeveel mensen slikken wel niet preparaten en vitamines? Een pacemaker weigert men toch ook niet? Als ik de straat oversteek, kijk ik ook eerst naar links en rechts omdat ik niet onder een auto wil komen.”

Terug naar Zeewolde, naar de woning van Jaap Dieleman. Op verzoek van de verslaggever geeft hij een exemplaar van Eyeopener mee. Met een indringende blik: ,,Hoe heet je? Ik wens je Gods zegen toe. Goedendag.”
Tsja, je wist dat het zou komen....
Vroeger met polio, en nu weer.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_198358379
kerkgekkies moet je soberso niet geloven
pi_198358531
Ja, dit boekje heb ik ook mogen ontvangen. Corona is al duizenden jaren geleden voorspeld, het is een complot van de duivel, de ware gelovigen zullen onsterfelijk worden, iedereen van Rutte tot Gates is betrokken, etc, etc. Mooi hoor.
pi_198358659
Mooi man, bezuinigingen bij de GGZ.
  Moderator zaterdag 6 maart 2021 @ 17:51:56 #5
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198358912
Waarom is het nu nooit eens een complot uit de hemel?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_198359124
Laat die idioot zelf corona krijgen.
pi_198359311
quote:
Dieleman (66)
Ik zie weer een heel ander complot
pi_198366077
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 17:51 schreef Tijger_m het volgende:
Waarom is het nu nooit eens een complot uit de hemel?
Of waarom is een vaccinatie nooit een geschenk uit de hemel?
pi_198366575
quote:
9s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 22:45 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Of waarom is een vaccinatie nooit een geschenk uit de hemel?
Het maakt geen reet uit, rationeel denken heeft niets met "geloven" te maken. Het werkwoord "geloven" zegt het al.
Water en olie, het mixed niet. geloof het of niet maar bij de religieuze zelot, is niet alleen de redelijkheid en werkelijkheid anders, maar ook de rationaliteit.
Ik weet dat dat eigenlijk niet kan, maar ze doen het, Voer voor 100de jaren psychologie.
  Moderator zondag 7 maart 2021 @ 00:28:17 #10
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198368583
quote:
9s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 22:45 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Of waarom is een vaccinatie nooit een geschenk uit de hemel?
Goed punt, ja.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zondag 7 maart 2021 @ 00:32:57 #11
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_198368649
Of dat vaccin nou uit de hel komt of uit de hemel maakt me niets uit.

Ik hoef het sowieso niet.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zondag 7 maart 2021 @ 00:51:55 #12
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_198368906
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 23:02 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

Het maakt geen reet uit, rationeel denken heeft niets met "geloven" te maken. Het werkwoord "geloven" zegt het al.
Water en olie, het mixed niet. geloof het of niet maar bij de religieuze zelot, is niet alleen de redelijkheid en werkelijkheid anders, maar ook de rationaliteit.
Ik weet dat dat eigenlijk niet kan, maar ze doen het, Voer voor 100de jaren psychologie.
Nee hoor, je moet daarvoor bij de neurologie zijn en je hoeft alleen maar wat studies op te vragen van pak 'm beet de laatste 20 jaar of zo, als je daar tenminste toegang tot hebt natuurlijk. Studies die gedaan zijn naar de gevolgen van stress en trauma op de ontwikkeling van de hersenen, die moet je hebben.
An apatheist is someone who is not interested in accepting or rejecting any claims that gods exist or do not exist.
pi_198373046
quote:
9s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 22:45 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Of waarom is een vaccinatie nooit een geschenk uit de hemel?
Dat is ook vreemd, ja.
Raar is ook dat veel Christenen ook bezwaar hebben tegen de anti-conceptie-pil.
Terwijl dat allemaal ingredienten zijn die uit Gods natuur komen en op volkomen legitime wijze (via de mond en slokdarm) in de maag terecht komen.
In wezen zou je zonder dat je bewust aan geboortebeperking doet deze ingredienten toevallig uit Gods natuur hebben geplukt en deze als "smaakvolle snoepjes" hebben verorberd.
En dan had je heel Godsvruchtig kunnen zeggen: "Dank u Heer, voor deze vruchten Uwer Schepping".

Bij een vaccinatie mbv een naald zou je wel enigszins je Christelijke wenkbrauwen kunnen fronsen. In de tijd van Jezus Christus was er immers nog geen vaccinatie.

Wat wel weer raar is dat sommige Christenen bezwaar maken als een comateuse patient geen voedingssonde krijgt voor het toedienen van voedsel.
Een voedingssonde was er namelijk helemaal niet in de tijd van Jezus. Dus eigenlijk is het tegen de werkwijze van de Here Jezus wanneer je een voedingssonde gebruikt voor het toedienen van voedsel aan een coma-patient. Maar op de een of andere manier vinden sommige Christenen dat je bijbels verplicht bent een uitvinding die bijna 2 eeuwen na de tijd van de Here Jezus is gedaan, te gebruiken.
Het is zo krom als wat. Er staat nergens in de bijbel: "Gij zult lezen den Medical Journals, opdat Gij weet heeft van den nieuwsten medischen snufjens denwelke het leven van een coma-patient verlengen".

Dat terzijde. Maar goed. Godsvruchtige Christenen schijnen zich weer te moeten bemoeien met het wel en wee van de medische wetenschap.
Ik zou zeggen: Doe als Jezus. Trek je sandalen aan en ga de woestijn in. Er valt toch geen peil op te trekken hoe je via dat oude boek, genaamd bijbel, een besluit moet nemen over het doen en laten van medische ontdekkingen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zondag 7 maart 2021 @ 13:00:07 #14
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_198373654
Eigenlijk heb ik er nog nooit op dergelijke egoistische gronden over nagedacht. Heb ik wel een vaccin nodig om gezondheidsredenen? Antwoord is waarschijnlijk nee.

Is het weigeren omdat het voor mij niet nodig is, minder valide dan weigeren omdat ik (oprecht) geloof dat vaccins het werk van de duivel zijn? Ik denk van niet.

Waarom zou ik me dan laten verleiden iets in mijn gezonde lichaam in te laten spuiten, waarom zou ik de duivel bewust toelaten?!

Op het moment dat iemand oprecht gelooft dat het het werk van duivel is, dan zou je het als nobel kunnen beschouwen om zo veel mogelijk mensen te beschermen tegen deze negatieve invloed. Vanuit een ander perspectief, die van de wetenschap en gezondheidszorg, is het echter ethisch vrij onverantwoord om de vaccinatiestrategie zodanig te ondermijnen. Het kan in potentie voor veel leed en zelfs doden zorgen.

In Nederland hebben we echter vrijheid van godsdienst en wanneer dat serieus beleid wordt, mag je je uittingen gewoon afstemmen op je levensovertuiging. Anderen 'helpen' om de juiste beslissing te maken in de ogen van god is daar onderdeel van.

Nu lijkt het misschien verwerpelijk wat deze evangelist doet, maar het verschilt niet gek veel van wat de overheid het het OMT dagelijks doen. Zij bepalen hun beleid en communicatie aan de hand van wetenschap, maar ook daarbij worden keuzes gemaakt waarvan de experts overtuigd zijn dat ze het beste zijn voor de volksgezondheid. Effectief resulteert dat in het pro-actief pleiten voor het vaccineren van mensen. Mensen overtuigen dat het veilig en noodzakelijk is.

Beide partijen pleiten vanuit hun eigen perspectief en proberen hun doelgroep te overtuigen dat hun keuze de beste is. Ik vind de motieven van de een niet verwerpelijker dan die van de ander.
Ik wens iedereen veel succes bij het maken van zijn eigen keuze.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_198375243
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 13:00 schreef GemMagic het volgende:
Eigenlijk heb ik er nog nooit op dergelijke egoistische gronden over nagedacht. Heb ik wel een vaccin nodig om gezondheidsredenen? Antwoord is waarschijnlijk nee.

Is het weigeren omdat het voor mij niet nodig is, minder valide dan weigeren omdat ik (oprecht) geloof dat vaccins het werk van de duivel zijn? Ik denk van niet.

Waarom zou ik me dan laten verleiden iets in mijn gezonde lichaam in te laten spuiten, waarom zou ik de duivel bewust toelaten?!

Op het moment dat iemand oprecht gelooft dat het het werk van duivel is, dan zou je het als nobel kunnen beschouwen om zo veel mogelijk mensen te beschermen tegen deze negatieve invloed. Vanuit een ander perspectief, die van de wetenschap en gezondheidszorg, is het echter ethisch vrij onverantwoord om de vaccinatiestrategie zodanig te ondermijnen. Het kan in potentie voor veel leed en zelfs doden zorgen.

In Nederland hebben we echter vrijheid van godsdienst en wanneer dat serieus beleid wordt, mag je je uittingen gewoon afstemmen op je levensovertuiging. Anderen 'helpen' om de juiste beslissing te maken in de ogen van god is daar onderdeel van.

Nu lijkt het misschien verwerpelijk wat deze evangelist doet, maar het verschilt niet gek veel van wat de overheid het het OMT dagelijks doen. Zij bepalen hun beleid en communicatie aan de hand van wetenschap, maar ook daarbij worden keuzes gemaakt waarvan de experts overtuigd zijn dat ze het beste zijn voor de volksgezondheid. Effectief resulteert dat in het pro-actief pleiten voor het vaccineren van mensen. Mensen overtuigen dat het veilig en noodzakelijk is.

Beide partijen pleiten vanuit hun eigen perspectief en proberen hun doelgroep te overtuigen dat hun keuze de beste is. Ik vind de motieven van de een niet verwerpelijker dan die van de ander.
Ik wens iedereen veel succes bij het maken van zijn eigen keuze.
Dan moet je ook niet zeuren als er een vaccinatiebewijs komt dat noodzakelijk is om toegang te krijgen tot bepaalde gelegenheden.
Net zoals je een rijvaardigheidsbewijs moet hebben om met een motorvoertuig toegang te krijgen tot het wegennet.


Nog even over
quote:
Ik vind de motieven van de een niet verwerpelijker dan die van de ander.
Lees onderstaand artikel.

https://www.ad.nl/gezond/(...)rk-kwalijk~abfe9121/




De hoofdpersoon in het artikel had gezond kunnen zijn.

Is het kiezen voor de gezondheid van de persoon hetzelfde dan kiezen voor de ziekte van die persoon.

Volgens de dominee (Dorsman) moest zij boeten voor de zonden van de mensheid.
Lees het artikel maar, en kijk de reportage van "Andere tijden".
Er is volgens mij wel een link.

[ Bericht 17% gewijzigd door Twentsche_Ros op 07-03-2021 14:43:27 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zondag 7 maart 2021 @ 16:21:41 #16
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_198377342
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 14:35 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Dan moet je ook niet zeuren als er een vaccinatiebewijs komt dat noodzakelijk is om toegang te krijgen tot bepaalde gelegenheden. Net zoals je een rijvaardigheidsbewijs moet hebben om met een motorvoertuig toegang te krijgen tot het wegennet.
Dat is een andere discussie denk ik. Ik denk dat ik daar toch over zou willen zeuren, desalniettemin is het makkelijk om toe te geven aan een tweedeling, want ik ben niet gelovig en ik maak met alle informatie die nu ter beschikking is voor mezelf de keuze om gevaccineerd te willen worden. De vrijheid van de een overlapt nu eenmaal een heel eind met de inperking van de ander. Ik denk dat we die balans moeten opmaken als straks blijkt hoe de bal er bij ligt, wat de risico's en aandelen zijn in de beide groepen. Ik kan nu geen absoluut standpunt verdedigen.

quote:
Nog even over
[..]

Lees onderstaand artikel.

https://www.ad.nl/gezond/(...)rk-kwalijk~abfe9121/

[ afbeelding ]

De hoofdpersoon in het artikel had gezond kunnen zijn.

Is het kiezen voor de gezondheid van de persoon hetzelfde dan kiezen voor de ziekte van die persoon.

Volgens de dominee (Dorsman) moest zij boeten voor de zonden van de mensheid.
Lees het artikel maar, en kijk de reportage van "Andere tijden".
Er is volgens mij wel een link.
Ik heb het artikel gelezen. In mijn opinie zou het vaccineren van kindereren tegen de gestelde 'wil van god' in, in dit geval het mindere kwaad zijn. Mijn oorspronkelijke reactie in dit topic probeer ik te verkennen of wat zo'n predikant, kerk of evanglist doet en zegt werkelijk ethisch onverantwoord is.

In feite komt het neer op een grote invloed sfeer hebben of creeeren om deze vervolgens te gebruiken om, in dit geval, je volgers te overtuigen geen vaccin te nemen. Via elk ander medium zou dat tegenwoordig verboden, geblokeerd en breeduit maatschappelijk veroordeeld worden. Maar omdat zo'n evangelist er vanuit dienst levensovertuiging heilig in gelooft dat vaccineren tegen de wil van zijn god is, denk ik niet dat het slechte mensen zijn die andere schade willen toebrengen. Dat kan evengoed wel het resultaat zijn.

Wanneer een ieder zijn eigen keuze kan maken, voelt dat eerlijk. Voor de hoofdrolspeler in het aangehaalde artikel geldt dat niet. Aan de vraag of ouders dat voor hun kinderen moeten kunnen beslissen brand ik mijn vingers niet. Maar at gunshot denk ik dat het tegen de rechten van de mens in zou kunnen gaan om niet beschermd te worden tegen dergelijke ziekten.
Sui cuique mores fingunt fortunam
  zondag 7 maart 2021 @ 16:33:13 #17
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_198377575
Die kerkmafkees is zelf de complot uit de hel.
Alleen samen krijgen we de overheid onder controle. 💓
Lockdowndoden in onze mind 💗 Love naar alle vaccinatieslachtoffers 💕 💞
Liefde & Vrijheid ❤️
#NooitMeerLockdowns #QRGaatTeVer #WakeUpThinkFree 💔
pi_198387447
https://www.anderetijden.nl/aflevering/340/Polio-in-Staphorst

Kijk vanaf 12:27.

Over dominee Dorsman destijds.
En dat is dus nu dominee Dieleman......

Maak je eigen conclusie.....
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_198390207
quote:
In dezelfde video gaat hij in op het coronavaccin. Het zou weefsel van geaborteerde kinderen, criminelen en ‘geestelijk gehandicapten’ bevatten. En nanodeeltjes, waardoor de geïnjecteerde te volgen zou zijn.
okee ja nu hoef ik het ook niet meer... dit is wel heftig toch?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')