abonnement Unibet Coolblue
pi_198351045
Ha!

Een korte vraag over de inkomstenbelasting. Ik heb mij laten vertellen dat uitbetaalde overuren niet meetellen bij het loon waarop bepaald wordt hoeveel loonheffingskorting je krijgt.

Dat zou dan betekenen dat je bij je aangifte inkomstenbelasting geld terugkrijgt zolang je niet in een hogere schijf terecht bent gekomen. Je betaalt immers initieel een hoger belastingtarief over je overuren, om te voorkomen dat achteraf blijkt dat je te weinig belasting hebt betaald.

Maar klopt die eerste stelling wel? Ik heb namelijk afgelopen jaar veel overuren gemaakt (salaris is wel in dezelfde schijf gebleveb) en nu blijkt dat ik toch te weinig inkomstenbelasting heb betaald.

Het zou dus kunnen dat de loonheffingskorting waar ik recht op heb meer is gedaald dan wat ik als extra voorschot over de overuren heb betaald. Ik kan hier op internet niets specifieks over vinden.
pi_198351504
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 08:16 schreef Navok het volgende:
Ha!

Een korte vraag over de inkomstenbelasting. Ik heb mij laten vertellen dat uitbetaalde overuren niet meetellen bij het loon waarop bepaald wordt hoeveel loonheffingskorting je krijgt.
Loon 2019 was de basis voor de bepaling van het percentage loonheffing bijzonder tarief 2020. Dit kan soms voor dit soort verschillen zorgen. Je zou als vergelijk kunnen kijken welk percentage bijzonder tarief is toegepast in 2020 en daarnaast voor 2021. Als daar een verschil in zit zou al een indicatie kunnen zijn dat je in 2020 te weinig belasting hebt betaald.

[ Bericht 27% gewijzigd door KrekelJapie op 06-03-2021 10:42:54 ]
pi_198352193
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 09:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Loon 2019 was de basis voor de bepaling van het percentage loonheffing bijzonder tarief 2020. Dit kan soms voor dit soort verschillen zorgen. Je zou als vergelijk kunnen kijken welk percentage bijzonder tarief is toegepast in 2020 en daarnaast voor 2021. Als daar een verschil in zit zou al een indicatie kunnen zijn dat je in 2020 te weinig belasting hebt betaald.
Je hoeft niet heel de OP in de quote te zetten.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_198352442
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 08:16 schreef Navok het volgende:
Ha!

Een korte vraag over de inkomstenbelasting. Ik heb mij laten vertellen dat uitbetaalde overuren niet meetellen bij het loon waarop bepaald wordt hoeveel loonheffingskorting je krijgt.
Dat is onjuist.
Eerst denken, dan typen
pi_198352545
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 10:07 schreef Chinless het volgende:

[..]

Je hoeft niet heel de OP in de quote te zetten.
Sorry. TS schreef dat het een korte vraag was,dus ik dacht dat ik deze wel kon quoten.
pi_198352767
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 10:07 schreef Chinless het volgende:

[..]

Je hoeft niet heel de OP in de quote te zetten.
en jij hoeft niet de hele reactie te quoten

zo kunnen we nog wel even door blijven gaan
  zaterdag 6 maart 2021 @ 12:14:33 #7
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_198353656
Ik hoef hier niet te reageren.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_198354941
Ben ik een keer hard tegenaan gelopen. Eerst de aangifte loonbelasting (gelukkig krijg ik altijd terug, maar dat was nu veel minder) en vervolgens kwam ook nog de herrekening van de kinderopvangtoeslag en moest ik het teveel ontvangen terug gaan betalen.

Geheel terecht, maar op dat moment kwam dat wat minder goed uit...
pi_198355063
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 09:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Loon 2019 was de basis voor de bepaling van het percentage loonheffing bijzonder tarief 2020. Dit kan soms voor dit soort verschillen zorgen. Je zou als vergelijk kunnen kijken welk percentage bijzonder tarief is toegepast in 2020 en daarnaast voor 2021. Als daar een verschil in zit zou al een indicatie kunnen zijn dat je in 2020 te weinig belasting hebt betaald.
Ik heb dat jaar ervoor (2019) niet het gehele jaar gewerkt, dus dat zou heel goed kunnen! Ik ging ervan uit dat dit percentage gelijk was.
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 10:34 schreef Piger het volgende:

[..]

Dat is onjuist.
Hmm, dus als ik dit jaar weer veel overuren maak (zeg gemiddeld 15-20% extra uren per week), dan loop ik nu grote kans dat ik momenteel weer te weinig belasting betaal en volgend jaar moet bijbetalen? Puur omdat ik te veel loonheffingskorting heb gekregen.

Is het enige dat ik daartegen kan doen aan mijn werkgever vragen geen rekening te houden met de loonheffingskorting?

[ Bericht 0% gewijzigd door Navok op 06-03-2021 13:59:34 ]
pi_198355209
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 13:48 schreef Navok het volgende:

Hmm, dus als ik dit jaar weer veel overuren maak (zeg gemiddeld 15-20% extra uren per week), dan loop ik nu grote kans dat ik momenteel weer te weinig belasting betaal en volgend jaar moet bijbetalen? Puur omdat ik te veel loonheffingskorting heb gekregen.

Is het enige dat ik daartegen kan doen aan mijn werkgever vragen geen rekening te houden met de loonheffingskorting?
Als ze bijzondere beloning percentage goed toepassen zou je nauwelijks iets moeten bijbetalen. Met 20% extra loon zullen ze je jaarloon wel laag inschatten. Krijg je verder ook nog bonussen?
Je kan ze vragen om aanpassing.
Wat betaal je nu als belasting% op overuren en wat is ongeveer je jaarloon inclusief overuren?
Eerst denken, dan typen
  zaterdag 6 maart 2021 @ 15:37:06 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198356729
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 08:16 schreef Navok het volgende:
Maar klopt die eerste stelling wel? Ik heb namelijk afgelopen jaar veel overuren gemaakt (salaris is wel in dezelfde schijf gebleveb) en nu blijkt dat ik toch te weinig inkomstenbelasting heb betaald.
Had je over 2020 een voorlopige teruggave aangevraagd?
So we just called him Fred
pi_198358411
Voor de belastingdienst maakt het niet uit onder welke component het op je loonstrook valt (met uitzondering van reiskosten). Standaard salaris, overuren, vakantiegeld, bonus etc wordt aan het einde allemaal op een hoop gegooid tot een bruto jaarinkomen en op basis van dat jaarinkomen wordt bepaald hoeveel inkomstenbelasting je moet betalen en dus ook hoeveel je kortingen zijn.
pi_198358693
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 17:15 schreef NightDancert het volgende:
Voor de belastingdienst maakt het niet uit onder welke component het op je loonstrook valt (met uitzondering van reiskosten). Standaard salaris, overuren, vakantiegeld, bonus etc wordt aan het einde allemaal op een hoop gegooid tot een bruto jaarinkomen en op basis van dat jaarinkomen wordt bepaald hoeveel inkomstenbelasting je moet betalen en dus ook hoeveel je kortingen zijn.
De vraag gaat over de toepassing van het percentage bijzonder tarief.
pi_198361134
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:02 schreef Piger het volgende:

[..]

Als ze bijzondere beloning percentage goed toepassen zou je nauwelijks iets moeten bijbetalen. Met 20% extra loon zullen ze je jaarloon wel laag inschatten. Krijg je verder ook nog bonussen?
Je kan ze vragen om aanpassing.
Wat betaal je nu als belasting% op overuren en wat is ongeveer je jaarloon inclusief overuren?
Ik had vorig jaar een andere werkgever dan nu, dus het loon, aantal overuren en andere beloningen zijn dit jaar anders.

Het lijkt erop dat ik over mijn overuren in 2020 41.36% belasting heb betaald. Totaal zat ik op een jaarinkomen van rond de 45k, maar toen had ik niet zoveel overuren als wat ik naar verwachting dit jaar zal hebben. Ik zie nu overigens wel dat de eindejaarsbonus (die ik per vier weken kreeg) als normaal loon is belast, maar dat is totaal op jaarbasis nog geen 1000euro geweest.

Bij mijn nieuwe werkgever worden de overuren pas aan het einde van het jaar uitbetaald, tegelijk met de bonus, dus dat zou ik moeten navragen.
pi_198361185
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:37 schreef Fred het volgende:

[..]

Had je over 2020 een voorlopige teruggave aangevraagd?
Nope, ik wist nog niet eens wat dat was. :P
pi_198365728
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 17:37 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

De vraag gaat over de toepassing van het percentage bijzonder tarief.
Mijn antwoord is prima in lijn met de vraag van ts. Verder is mijn antwoord ook van toepassing op vragen mbt het bijzondere tarief.
pi_198386005
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 19:53 schreef Navok het volgende:

[..]

Ik had vorig jaar een andere werkgever dan nu, dus het loon, aantal overuren en andere beloningen zijn dit jaar anders.

Het lijkt erop dat ik over mijn overuren in 2020 41.36% belasting heb betaald. Totaal zat ik op een jaarinkomen van rond de 45k, maar toen had ik niet zoveel overuren als wat ik naar verwachting dit jaar zal hebben. Ik zie nu overigens wel dat de eindejaarsbonus (die ik per vier weken kreeg) als normaal loon is belast, maar dat is totaal op jaarbasis nog geen 1000euro geweest.

Bij mijn nieuwe werkgever worden de overuren pas aan het einde van het jaar uitbetaald, tegelijk met de bonus, dus dat zou ik moeten navragen.
37,35% was regulier tarief
5,672% afbouw algemene heffingskorting vanaf 20k
1,656% extra arbeidskorting tussen inkomen van 20 en 35k

Ze gingen dus uit van inkomen tussen 20 en 35k. Door al die overuren kwam je hoger uit en moest je bijbetalen.

Als je dit jaar zelfde inkomen ontvangt zou je 49% moeten betalen over deze uitbetaling. Zoniet zou ik je ze vragen dit aan te passen.
Eerst denken, dan typen
pi_198395377
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 23:25 schreef Piger het volgende:

[..]

37,35% was regulier tarief
5,672% afbouw algemene heffingskorting vanaf 20k
1,656% extra arbeidskorting tussen inkomen van 20 en 35k

Ze gingen dus uit van inkomen tussen 20 en 35k. Door al die overuren kwam je hoger uit en moest je bijbetalen.

Als je dit jaar zelfde inkomen ontvangt zou je 49% moeten betalen over deze uitbetaling. Zoniet zou ik je ze vragen dit aan te passen.
Ook zonder die overuren zou ik ruim over dat bedrag zitten, dus dan denk ik dat ze het bijzonder tarief hebben bepaald op het jaar daarvoor, waarin ik slechts een paar maanden heb gewerkt (wat KrekelJapie ook al aangaf). Vreemd eigenlijk, want ze weten gewoon mijn basissalaris voor dat komende jaar.

Hoe dan ook; bedankt voor de uitleg! Het is mij nu een stuk helderder. Ik ga navragen met welk tarief mijn huidige werkgever nu rekeninghoudt. :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')