abonnement Unibet Coolblue
pi_198359246
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:47 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Dat het niet dodelijker is dan een griep hebben ze gelijk in gehad.
Nee dat is niet waar.
pi_198359474
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:18 schreef Straatlantaarn het volgende:

[..]

[..]

[..]

Op het RIVM en GGD-site lees ik dat je beide virussen op dezelfde wijze kan oplopen (druppels, spuug, snot, slijm, hoesten, niezen, enz.), én te voorkomen zijn door dezelfde hygiëne maatregelen: zoals afstand houden, handen wassen, enz.
Dus de maatregelen zouden (ongeveer) dezelfde effect moeten hebben. Echter is de griep compleet 'verdwenen', maar in dezelfde periode is het aantal covid-19 besmettingen torenhoog omhoog geschoten.

???

... Ik vind dit niet logisch. Of is er een user die het beter kan uitleggen?
Dat is wel logisch. Corona heeft een veel hogere R0 dan griep; het verspreidt zich sneller / makkelijker dan griep.

Ik heb een paar jaar ICT-beheer en -onderhoud gedaan op basisscholen. Ik had 's winters 3x griep tot ik daarmee stopte. Mij zie je nooit weer op een basisschool, met die virusbommen die daar rondlopen :P
pi_198360800
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 18:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat is wel logisch. Corona heeft een veel hogere R0 dan griep; het verspreidt zich sneller / makkelijker dan griep.

Ik heb een paar jaar ICT-beheer en -onderhoud gedaan op basisscholen. Ik had 's winters 3x griep tot ik daarmee stopte. Mij zie je nooit weer op een basisschool, met die virusbommen die daar rondlopen :P
Ik vind dat niet. Je zegt dat het reproductiegetal "veel" hoger ligt. Ik lees dat dat van griep tussen 1,5 - 3 ligt, en dat dat van covid-19 tussen 2 - 4 ligt (ter vergelijking: dat van mazelen ligt tussen 15 en 20). Maar in beide gevallen voorkom je juist besmetting door de maatregelen, echter de griep is niet alleen gedaald, of enorm gedaald, maar 'verdwenen', terwijl het aantal covid-19 besmettingen letterlijk omhoog is geschoten. Hoe kan dat? De besmettingsgraad kan dit niet verklaren.
pi_198360843
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 08:34 schreef pokkerdepok het volgende:
dan zie je dus, dat griep, misschien wel het meest hardnekkige virus dat we traditioneel hebben, vrijwel uitgebannen wordt door de maatregelen.
en corona, dat nieuwe 'griepje', raast nog steeds voort, zelfs met al die maatregelen.

en dan zijn er dus mensen die de maatregelen willen afschaffen. hoe verzin je het. stel je voor wat er dan gebeurt met corona.
Ja of elk griepgeval word als corona geteld en "oh nee ernstig 2000 besmettingen" terwijl je een paar jaar terug gewoon 2000 mensen met de griep hadden waar de horeca niet voor dicht moest.
pi_198360861
quote:
5s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 17:54 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Maar als Covid gevallen toenemen dan is dat de schuld van mensen die zich niet aan de regels houden, maar als er geen griep wordt geregistreerd dan werken de maatregelen perfect en houdt dus iedereen zich eraan?
Ja. Het één is besmettelijker dan het ander.
pi_198360893
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 19:37 schreef Straatlantaarn het volgende:

[..]

Ik vind dat niet. Je zegt dat het reproductiegetal "veel" hoger ligt. Ik lees dat dat van griep tussen 1,5 - 3 ligt, en dat dat van covid-19 tussen 2 - 4 ligt (ter vergelijking: dat van mazelen ligt tussen 15 en 20). Maar in beide gevallen voorkom je juist besmetting door de maatregelen, echter de griep is niet alleen gedaald, of enorm gedaald, maar 'verdwenen', terwijl het aantal covid-19 besmettingen letterlijk omhoog is geschoten. Hoe kan dat? De besmettingsgraad kan dit niet verklaren.
Griep is dan ook niet verdwenen :)
pi_198361079
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 19:37 schreef Straatlantaarn het volgende:

[..]

Ik vind dat niet. Je zegt dat het reproductiegetal "veel" hoger ligt. Ik lees dat dat van griep tussen 1,5 - 3 ligt, en dat dat van covid-19 tussen 2 - 4 ligt (ter vergelijking: dat van mazelen ligt tussen 15 en 20). Maar in beide gevallen voorkom je juist besmetting door de maatregelen, echter de griep is niet alleen gedaald, of enorm gedaald, maar 'verdwenen', terwijl het aantal covid-19 besmettingen letterlijk omhoog is geschoten. Hoe kan dat? De besmettingsgraad kan dit niet verklaren.
De R-waarde van seizoen griep is iets van 0,9 tot 2. Daarnaast is een kwart (?) van de bevolking er al voor ingeënt. Dat scheelt ook weer een slok op een borrel. Covid heeft een R-waarde van tegen de 4.
pi_198361100
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:46 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat, dat ze 20 man hebben besmet?
Ik werk op de bouw met idioten die gewoon naar werk komen met klachten.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_198361131
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 08:13 schreef Twiitch het volgende:
Ben geen viroloog of bioloog, iemand een verklaring?
Griep verspreid zich op dezelfde manier, maar is minder besmettelijk dan corona, dus als we de errrrrrr van rona rond de 1 houden is de errrr van griep onder de 1 en sterft het uit.
pi_198361297
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 19:37 schreef Straatlantaarn het volgende:

[..]

Ik vind dat niet. Je zegt dat het reproductiegetal "veel" hoger ligt. Ik lees dat dat van griep tussen 1,5 - 3 ligt, en dat dat van covid-19 tussen 2 - 4 ligt (ter vergelijking: dat van mazelen ligt tussen 15 en 20). Maar in beide gevallen voorkom je juist besmetting door de maatregelen, echter de griep is niet alleen gedaald, of enorm gedaald, maar 'verdwenen', terwijl het aantal covid-19 besmettingen letterlijk omhoog is geschoten. Hoe kan dat? De besmettingsgraad kan dit niet verklaren.
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 19:53 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Griep verspreid zich op dezelfde manier, maar is minder besmettelijk dan corona, dus als we de errrrrrr van rona rond de 1 houden is de errrr van griep onder de 1 en sterft het uit.
Dit dus.
pi_198361948
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 19:41 schreef babylon het volgende:

[..]

Ja. Het één is besmettelijker dan het ander.
Je blijft dit herhalen bijna als een mantra. Dit stelde je ook in een andere post waarop ik al ben ingegaan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 19:42 schreef babylon het volgende:

[..]

Griep is dan ook niet verdwenen :)
Je leidt nu af van de inhoud, maar dat is een term die ze soms ook gebruiken:

De griep is spoorloos verdwenen
pi_198361982
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 19:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[..]

Dit dus.
De besmettingsgraad is niet veel groter, en zoals ik eerder zei: besmetting vind op dezelfde wijze plaats, de maatregelen zouden ongeveer dezelfde effect moeten hebben, het kan niet verklaren waarom in dezelfde periode dat de griep 'verdween' ("dankzij" de maatregelen), het aantal covid-19 besmettingen juist als een raket omhoog schoot.
pi_198362336
Grote kans dat de griep van 1890 ook Corona was:
https://www.volkskrant.nl/cs-b0b9facb
Vakman pur sang
pi_198362537
Het nut van virussen;
https://www.trouw.nl/cs-b9c37e96

https://www.micropia.nl/n(...)en-van-levensbelang/

[ Bericht 40% gewijzigd door Lospedrosa op 06-03-2021 20:53:31 ]
Vakman pur sang
  zondag 7 maart 2021 @ 01:52:14 #115
75556 erkel
back from Dagestan
pi_198369414
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 19:37 schreef Straatlantaarn het volgende:

[..]

Ik vind dat niet. Je zegt dat het reproductiegetal "veel" hoger ligt. Ik lees dat dat van griep tussen 1,5 - 3 ligt, en dat dat van covid-19 tussen 2 - 4 ligt (ter vergelijking: dat van mazelen ligt tussen 15 en 20). Maar in beide gevallen voorkom je juist besmetting door de maatregelen, echter de griep is niet alleen gedaald, of enorm gedaald, maar 'verdwenen', terwijl het aantal covid-19 besmettingen letterlijk omhoog is geschoten. Hoe kan dat? De besmettingsgraad kan dit niet verklaren.
De R0 van influenza ligt lager door de al reeds aanwezige redelijke mate van bescherming tegen dit virus onder de bevolking. Veel mensen zijn al eens ziek geweest van een variant en hebben dus enige bescherming/antilichamen ertegen opgebouwd. Dit zorgt ervoor dat de verspreiding moeizamer gaat.

Een andere reden zou zijn dat supershedders (mensen die een hoge viral load opbouwen) van het coronavirus enorm veel mensen infecteren dmv aerosolen-transmissie. Dit zou minder het geval zijn bij influenza waar oppervlakken een groter besmettingsgevaar zijn.
Weisst
  zondag 7 maart 2021 @ 11:22:55 #116
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_198372106
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 19:40 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Ja of elk griepgeval word als corona geteld en "oh nee ernstig 2000 besmettingen" terwijl je een paar jaar terug gewoon 2000 mensen met de griep hadden waar de horeca niet voor dicht moest.
ja of iemand verzint dat soort onzin, omdat ie niet tegen de lockdown kan en die met leugens wil ondermijnen.
pi_198374036
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 12:30 schreef qajariaq het volgende:

Voor mij niet maar als jij gaat beweren dat je griep hebt gehad en er niet mee naar de arts ging dan is het wel interessant om te weten of je überhaupt griep hebt gehad.

Een beetje in de categorie van 'Ik ga ook nooit naar het ziekenhuis met een hartaanval.' dus.
Waarom zou je in 1e plaats al naar de huisarts gaan voor griep? Dat slaat nergens op.
Ik denk dat dat voor de meesten zal gelden dat ze het niet officieel laten constateren. Zoiets merk je ook wel redelijk.

Hartaanval of griep is ook wel even wat anders.
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:47 schreef Ixnay het volgende:

Dat het niet dodelijker is dan een griep hebben ze gelijk in gehad.

Dat zeiden ze in het begin al toen iedereen paniek aan het zaaien was.
Het is wel dodelijker.
Dat het niet heel dodelijk is, zeker. Maar het is wel dodelijker dan de griep.
pi_198374056
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 20:24 schreef Straatlantaarn het volgende:

[..]

De besmettingsgraad is niet veel groter, en zoals ik eerder zei: besmetting vind op dezelfde wijze plaats, de maatregelen zouden ongeveer dezelfde effect moeten hebben, het kan niet verklaren waarom in dezelfde periode dat de griep 'verdween' ("dankzij" de maatregelen), het aantal covid-19 besmettingen juist als een raket omhoog schoot.
Griep is niet verdwenen, griep is niet geconstateerd. Dat is wel even heel wat anders.
Mede doordat je nu minder snel naar de huisarts gaat, zeker niet voor iets simpels.
En omdat je dan sneller voor een Corona-test gaat en niet voor griep.
pi_198374184
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 13:32 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Griep is niet verdwenen, griep is niet geconstateerd. Dat is wel even heel wat anders.
Mede doordat je nu minder snel naar de huisarts gaat, zeker niet voor iets simpels.
En omdat je dan sneller voor een Corona-test gaat en niet voor griep.
Onderschatting van de griep is erg gevaarlijk, met een heftige griep ga je echt wel naar de huisarts, niet voor niets gaan daar jaarlijks 7-10.000 mensen aan dood.
Vakman pur sang
pi_198374427
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 13:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Onderschatting van de griep is erg gevaarlijk, met een heftige griep ga je echt wel naar de huisarts, niet voor niets gaan daar jaarlijks 7-10.000 mensen aan dood.
Ligt aan je leeftijd en achterliggende kwalen.
Ik hoef er nog niet bang voor te zijn en heb nog nooit in zo'n mate griep gehad dat ik daarvoor naar de huisarts heb hoeven gaan.
pi_198374547
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 08:37 schreef speknek het volgende:
Zou misschien toch wel goed zijn als mensen die in Januari-Februari snotterig zijn voortaan thuiswerken of een mondkapje dragen.
Moeten we nu ook alles doen om de gewone griep te voorkomen? Af en toe jezelf blootstellen aan virussen en bacteriën is juist goed voor het immuunsysteem lijkt me, alles proberen te voorkomen lijkt me op de lange termijn eerder nadelig.

Na dit hele gedoe, als Corona weer wat onder controle is en we een groot deel hebben ingeënt, moeten we gewoon weer terug naar hoe het tot 2019 was :Y
pi_198375240
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 13:54 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Ligt aan je leeftijd en achterliggende kwalen.
Ik hoef er nog niet bang voor te zijn en heb nog nooit in zo'n mate griep gehad dat ik daarvoor naar de huisarts heb hoeven gaan.
quote:
Jongeren niet immuun

Zodra zich een griepgolf aandient, worden in zijn ziekenhuis de nodige maatregelen getroffen. ’’Het legt altijd een behoorlijke druk op de beddencapaciteit, omdat er serieuze aantallen extra zieken binnenkomen met griep.”

Overigens zijn ook jongeren niet immuun voor complicaties. Kluytmans stelt in BN de Stem dat hij vorig jaar nog meemaakte dat twee jonge mensen overleden aan de gevolgen van griep. ’’Waaronder een zwangere vrouw. Zo’n griep loopt dan volledig uit de hand.”
Bron:
https://www.pfizer.nl/vac(...)sive-care-door-griep
Vakman pur sang
pi_198375338
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 09:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nou laat ons dan maar de cijfers zien.

Maximaal 9499 griepdoden in het zwaarste jaar. https://nl.wikipedia.org/wiki/Griep?wprov=sfla1

Nu na 1 jaar corona in nl totaal 15.000 dus minsten 50% meer, toeval? :')
Griep heeft een vaccin corona vorig jaar niet. Neem je dat mee?
pi_198375445
quote:
Dat zijn de uitzonderingen die er altijd zijn, maar als 40-minner is er niet echt iets te vrezen qua griep.
https://www.volksgezondhe(...)uisopnamen-influenza
pi_198375596
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 14:45 schreef SignificanteAnder het volgende:

[..]

Dat zijn de uitzonderingen die er altijd zijn, maar als 40-minner is er niet echt iets te vrezen qua griep.
https://www.volksgezondhe(...)uisopnamen-influenza
Precies, als we ons laten sturen door dit soort uitzonderingen, dan kan de maatschappij nooit meer open.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')