abonnement Unibet Coolblue
pi_198345964
Wat denken jullie? Ik zal een voorbeeld geven. Vroeger op school had ik een klasgenoot waarvan ik wist dat zijn ouders van weinig geld moesten rondkomen, altijd bereid was om een maaltijd te delen op de momenten dat ik zelf geen brood mee had. Dat terwijl kinderen van rijke ouders eigenlijk min of meer op ons neerkeken, eigenlijk een stuk gieriger waren.

Vertonen rijke mensen meer gierig gedrag dan arme mensen?
pi_198346049
Als je gierigheid gelijk stelt aan materialisme, dan ja.
Google is your friend, abuse your friends
  vrijdag 5 maart 2021 @ 21:54:25 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198346109
Vaak wel. Relatief gezien sowieso.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 21:55:00 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_198346127
Mijn gevoel zegt van wel, maar ik kan het niet bewijzen.
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 5 maart 2021 @ 21:59:24 #5
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_198346248
Ja. In de States is onderzoek gedaan waaruit blijkt dat Republikeinen verhoudingsgewijs meer aan goede doelen geven dan Democraten.

https://www.realclearmark(...)m_stingy_103479.html
Je maintiendrai -XOXO-
pi_198346294
Ja als je alles weggeeft word je nooit rijk natuurlijk
Ik zwaai naar dieren.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 22:29:52 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_198347003
Ja, over het algemeen wel.

En er is op dat punt ook nog verschil tussen boven de rivieren en onder de rivieren.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 22:54:57 #8
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_198347546
Ja. Ik was vroeger dagbladbezorger in de vroege ochtend en ja in de 90s waren mensen daar nog massaal op geabonneerd.

Ik heb verschillende wijken gehad. Aan het einde van het jaar breng je van die kaartjes rond met gelukkig nieuwjaar. In de wijk met grote vrijstaande villa's kreeg je een gulden of een minachtende blik.

In de wijk met sociale huurwoningen kreeg je tientjes of klinkers dat waren van die lekkere dikke munten van 5 gulden. Ik kende me zelfs 1 bejaarde vrouw herinneren in die wijk die gaf me een van 25 gulden en die liet me binnen om nog wat warms te drinken, het was namelijk koud.

Rijkdom kun je op verschillende manieren interpreteren. Voor die oude dame is dat dialoog rijkdom en het gevoel te hebben dat je leeft in een wereld dat je iets geeft om elkaar. In die villawijk vinden ze andere dingen rijkdom.

Ik kan bij beiden iets voorstellen. En dat inzicht, dat ik beide type mensen kan begrijpen, dat vind ik weer rijkdom. Zo hebben we allemaal wat.
pi_198347719
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 21:55 schreef BasEnAad het volgende:
Mijn gevoel zegt van wel, maar ik kan het niet bewijzen.
Vraag maar aan als die kinderen met krantenwijkjes die in de wintermaand met een 'bedankt voor het lezen van de krant'-kaartje langs de deuren gaan :P
  vrijdag 5 maart 2021 @ 23:06:37 #10
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_198347815
Ja klopt, heb bij een benzinepomp gewerkt
Kleine Renault tankt voor 19 euro, geeft biljet van 20
Grote Mercedes, sjagerijnige blik en niks nada

Dus ja
  vrijdag 5 maart 2021 @ 23:12:42 #11
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_198347970
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 21:59 schreef datismijnmening het volgende:
Ja. In de States is onderzoek gedaan waaruit blijkt dat Republikeinen verhoudingsgewijs meer aan goede doelen geven dan Democraten.

https://www.realclearmark(...)m_stingy_103479.html
Republieken zijn gemiddeld rijker dan democraten.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 23:14:02 #12
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_198347991
Ik heb trouwens wel moeite met extreem rijke mensen die dan een fonds op gaan richten en daarmee arme mensen helpen. Ik had het waarschijnlijk ook gedaan als ik miljoenen op mijn rekening had staan, maar het ondergraaft wel een beetje de maatschappij en democratie. Want dan gaan rijke mensen een soort parallel-overheden creëren om de rijkdom te verdelen, maar dan op hun voorwaarden. Dat doet wel denken aan vroegere tijden :')
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 5 maart 2021 @ 23:17:05 #13
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_198348034
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 23:12 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Republieken zijn gemiddeld rijker dan democraten.
Niet waar.

En democraten doen vaker grote donaties, maar in verhouding tot hun inkomen is het wel lager dan republikeinen.
Je maintiendrai -XOXO-
  vrijdag 5 maart 2021 @ 23:33:05 #14
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_198348313
Hangt af van hoe en wat. Ken mensen die je bijkans het huis uit wapperen tegen etenstijd en mensen die het fijn vinden om te delen.

Eerlijk is eerlijk, bij mensen die het financieel minder goed doen zie ik vaker dat warme welkom en dat willen delen.

Denk dat ‘rijke’ mensen misschien wat voorzichtiger zijn soms. Misschien door schade en schande.
Heb een paar vrienden die vrij goed bedeeld zijn en die zijn zeer vrijgegevig en warm.
Maar dan vooral voor hun inner circle.

Er wordt ook minder snel misbruik gemaakt van iemand die minder heeft. Dat maakt geven makkelijker.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 23:35:11 #15
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_198348363
Kweenie, giften aan goede doelen kun je aftrekken van de belasting toch? Zal vast veel gebruikt worden door rijkere mensen.
pi_198348375
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 23:14 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb trouwens wel moeite met extreem rijke mensen die dan een fonds op gaan richten en daarmee arme mensen helpen. Ik had het waarschijnlijk ook gedaan als ik miljoenen op mijn rekening had staan, maar het ondergraaft wel een beetje de maatschappij en democratie. Want dan gaan rijke mensen een soort parallel-overheden creëren om de rijkdom te verdelen, maar dan op hun voorwaarden. Dat doet wel denken aan vroegere tijden :')
Totaal of topic :

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 01:32:50 #17
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_198349686
Ja, soms.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_198352895
Je hebt van die echt arme schooiers a.k.a. junkies en alcoholisten die zelf nooit wat hebben en alleen maar bij anderen lopen te bietsen, en als ze wel wat hebben, nog geen cent delen. En je hebt rijke stinkerds die steeds meer willen, en die elk uur van de dag hun centen lopen te tellen, kijken of alles er nog is.

Alles daar tussenin is meestal vrijgevender. Niet altijd, maar rijken of eigenlijk vooral wannabe-rijken zijn over het algemeen wat gieriger en hebberiger naar meer meer meer.
pi_198353281
Relatief of absoluut?
  zaterdag 6 maart 2021 @ 11:53:34 #20
493139 Kwaliteitscontroleur
Uiteindelijk komt alles goed
pi_198353414
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 23:14 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb trouwens wel moeite met extreem rijke mensen die dan een fonds op gaan richten en daarmee arme mensen helpen. Ik had het waarschijnlijk ook gedaan als ik miljoenen op mijn rekening had staan, maar het ondergraaft wel een beetje de maatschappij en democratie. Want dan gaan rijke mensen een soort parallel-overheden creëren om de rijkdom te verdelen, maar dan op hun voorwaarden. Dat doet wel denken aan vroegere tijden :')
Bill Gates geeft niet allen via een fonds geld weg.

According to a report from Reuters, Bill Gates, co-founder and CEO of Microsoft, plans to donate his $100 billion fortune to charity. The payments will be spread out over the lives of Bill and his wife, leaving $10 million each for their two children.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 12:01:13 #21
493139 Kwaliteitscontroleur
Uiteindelijk komt alles goed
pi_198353502
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 11:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Relatief of absoluut?
resoluut.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 12:21:26 #22
493139 Kwaliteitscontroleur
Uiteindelijk komt alles goed
pi_198353746
Het hangt ook van de politieke voorkeur af. Linkse mensen vinden het vooral leuk om andermans geld uit te delen en rechts georienteerde mensen geven hun eigen geld weg. Lilian Ploumen bijvoorbeeld deed dat bijvoorbeeld erg graag.

Geruchten gingen dat zij de portemonee van een ander sneller trok dan haar eigen schaduw. Dit is in 2016 wetenschappelijk onderzocht door TU Delft. In een stofvrije laboratorium moest Lilian Ploumen achter een belastingbetaler staan en zo snel mogelijk de portemonee van de belastingbetaler trekken. Met een spectrometer en een ultra slowmotion camera heeft men kunnen constateren dat zij 3 picoseconden sneller was dan haar eigen schaduw.

De PvdA was hier zo trots op dat sindsdien de afkorting staat voor Portemonee van de Ander.

[ Bericht 3% gewijzigd door Kwaliteitscontroleur op 06-03-2021 16:35:35 (fout) ]
pi_198353782
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 22:01 schreef Geerd het volgende:
Ja als je alles weggeeft word je nooit rijk natuurlijk
Jij begrijpt het. Rijke mensen hebben meestal ook veel hogere kosten die betaald moeten worden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 23:14 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb trouwens wel moeite met extreem rijke mensen die dan een fonds op gaan richten en daarmee arme mensen helpen. Ik had het waarschijnlijk ook gedaan als ik miljoenen op mijn rekening had staan, maar het ondergraaft wel een beetje de maatschappij en democratie. Want dan gaan rijke mensen een soort parallel-overheden creëren om de rijkdom te verdelen, maar dan op hun voorwaarden. Dat doet wel denken aan vroegere tijden :')
Dat is altijd zo geweest buiten het Communisme, denk ik. Waarom zou de overheid alles moeten regelen? Datgene wat ze al op hun bord hebben is moeilijk genoeg en lukt al vaak niet.
pi_198361931
Dat is algemeen bekend, @osodevo .

Hier een link van een artikel.

Mensen met een laag inkomen geven relatief meer geld aan goede doelen dan rijke mensen. Ook mensen met een uitgebreid sociaal netwerk zijn gulle gevers. Met een gift willen Nederlanders vooral voldoen aan de verwachtingen van hun omgeving. Sociale normen spelen een essentiële rol bij geefgedrag, zo blijkt uit promotie onderzoek van sociologe Pamala Wiepking. Zij promoveert vandaag aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 20:31:59 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_198362170
quote:
6s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 23:06 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ja klopt, heb bij een benzinepomp gewerkt
Kleine Renault tankt voor 19 euro, geeft biljet van 20
Grote Mercedes, sjagerijnige blik en niks nada

Dus ja
Waarom moet je iemand die achter de kassa zit, fooi geven?
Vanwege correct afrekenen?

NB. Ik rij Porsj.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 8 maart 2021 @ 09:37:21 #26
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_198388201
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 22:54 schreef Ixnay het volgende:
Ja. Ik was vroeger dagbladbezorger in de vroege ochtend en ja in de 90s waren mensen daar nog massaal op geabonneerd.

Ik heb verschillende wijken gehad. Aan het einde van het jaar breng je van die kaartjes rond met gelukkig nieuwjaar. In de wijk met grote vrijstaande villa's kreeg je een gulden of een minachtende blik.

In de wijk met sociale huurwoningen kreeg je tientjes of klinkers dat waren van die lekkere dikke munten van 5 gulden. Ik kende me zelfs 1 bejaarde vrouw herinneren in die wijk die gaf me een van 25 gulden en die liet me binnen om nog wat warms te drinken, het was namelijk koud.

Rijkdom kun je op verschillende manieren interpreteren. Voor die oude dame is dat dialoog rijkdom en het gevoel te hebben dat je leeft in een wereld dat je iets geeft om elkaar. In die villawijk vinden ze andere dingen rijkdom.

Ik kan bij beiden iets voorstellen. En dat inzicht, dat ik beide type mensen kan begrijpen, dat vind ik weer rijkdom. Zo hebben we allemaal wat.
Kende > kan, me > mij.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 8 maart 2021 @ 09:42:27 #27
338319 ZarB
Piña colada
pi_198388265
Op de pvda stemmen, ts. Dan wordt het gewoon van de rijken afgepakt!
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 8 maart 2021 @ 09:45:20 #28
74056 crew  ToT
pi_198388288
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 21:54 schreef LXIV het volgende:
Vaak wel. Relatief gezien sowieso.
Dit ja.

quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 22:01 schreef Geerd het volgende:
Ja als je alles weggeeft word je nooit rijk natuurlijk
En dit.

In ontwikkelingslanden zijn mensen vaak enorm vrijgevig. Zeker als het om christelijke landen gaat; grote feesten ter ere van de verjaardag van één of andere heilige waarbij al maanden van te voren voedsel ingeslagen wordt om op het feest allemaal weg te geven tot de laatste rijstkorrel, maar verder ook arme hulpbehoevende familieleden helpen enz.

Dat zie ik rijke yuppen hier in Nederland allemaal niet doen.
pi_198388966
Je hebt ook genoeg rijke mensen die gul aan goede doelen geven.

Alleen je leest er zo weinig over.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_198389182
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 10:43 schreef HSG het volgende:
Je hebt ook genoeg rijke mensen die gul aan goede doelen geven.

Alleen je leest er zo weinig over.
Dat hoeft ook helemaal niet. Waarom zou je, of je nou rijk of arm bent, aan de grote klok hangen dat je geld weggeeft? Is dat verplicht of zo :? Of om de rest van de wereld te laten zien wat voor enorme goedzak je bent?

Dat gezegd hebbende; ik had vroeger dus ook zo'n folderwijk. Aan het eind van het jaar ging je langs bij de huizen en guess what: de mensen in villa's waren gewoon klootzakken. Sommigen gristen het kaartje uit je hand en smeten zo de deur dicht zonder boe of bah te zeggen. ;(
pi_198389623
Een belangrijke factor is denk ik in hoeverre je in aanraking komt met de uitdaging om rond te komen, zowel financieel als materieel. Dat zorgt er denk ik voor dat je (beter) weet hoe het is om in de problemen te zitten en ben je eerder geprikkeld om te delen/geven.

In die zin kan ik mij voorstellen dat "arme mensen" relatief gezien vrijgeviger zijn. Ze kennen de problematiek, hebben er misschien zelf ook mee te maken en mogelijk brengt het ook een vorm van wederkerigheid met zich mee. Dat laatste zal voor "rijke mensen" niet of minder meespelen.

Uiteindelijk is het geen wet van Meden en Perzen, want je hebt ook genoeg vrijgevige en empathische "rijke mensen" en vice versa, maar denk dat dit in grote lijnen wel invloed heeft op de vrijgevigheid van mensen.
  maandag 8 maart 2021 @ 11:56:09 #32
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_198390019
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 20:31 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Waarom moet je iemand die achter de kassa zit, fooi geven?
Vanwege correct afrekenen?

NB. Ik rij Porsj.
Het is een vorm van waardering. Net zoals een kletspraatje, vriendelijke glimlach en dankjewel zeggen ed dat is.

Vaak is het hard werken voor een lager loon. Dat fooitje is best welkom.
Maar vooral laat het waardering zien, kan ook op andere manieren.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 10 maart 2021 @ 16:44:26 #33
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_198429774
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 11:56 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Het is een vorm van waardering. Net zoals een kletspraatje, vriendelijke glimlach en dankjewel zeggen ed dat is.
Neerkijken en ''neus in de lucht'' gedrag.

In het verleden kwam ik via mijn werk (museum) met de rijkste mensen van Nederland in aanraking. Kon nooit een lachje of een grapje vanaf ook al deed ik extra goed mijn best, alsof dit van mij werd verwacht. Niet eens oogcontact maken.
Aan de andere kant als we de minder bedeelden op bezoek hadden merkten we dit aan de oprechte interesse in de collectie
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 10:43 schreef HSG het volgende:
Je hebt ook genoeg rijke mensen die gul aan goede doelen geven.

Alleen je leest er zo weinig over.
Je moest eens weten! Hele fondsen en stichtingen voor van alles en nog wat.
pi_198431189
Hier zijn uitgebreide onderzoeken over geweest, ook bijv. onder rijke en arme kinderen.

De uitslag is onomstotelijk.

Arme kinderen zijn guller dan rijke.

Dit komt omdat als je rijk bent, je dat wil behouden.
Als je arm bent heb je al niet zoveel en deel je sneller. (empathie)

Alleen de superrijke op aarde kunnen gerust uitgeven, dat zijn vaak ook de gulle gevers, maar dan heb je over rijkdom in het extreme, waar je zo rijk bent dat je eigenlijk nooit arm kan worden no matter what.
pi_198431315
Absoluut en daarom ben ik natuurlijk ook altijd blut.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198431744
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 18:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Hier zijn uitgebreide onderzoeken over geweest, ook bijv. onder rijke en arme kinderen.

De uitslag is onomstotelijk.

Arme kinderen zijn guller dan rijke.

Dit komt omdat als je rijk bent, je dat wil behouden.
Als je arm bent heb je al niet zoveel en deel je sneller. (empathie)

Alleen de superrijke op aarde kunnen gerust uitgeven, dat zijn vaak ook de gulle gevers, maar dan heb je over rijkdom in het extreme, waar je zo rijk bent dat je eigenlijk nooit arm kan worden no matter what.
Hoe zit het met volwassenen die als kind heel arm waren, maar nu wel tot de rijkere groep behoren? Zijn die nog steeds guller of niet meer?
pi_198470146
Ik bracht vroegâh de krant rond in een rijke wijk én in een arme wijk en zoals het een krantenjongen betaamt sta je in de week voor kerst netjes met je handje de fooi in ontvangst te nemen.
In de rijke wijk gaven de meeste mensen niets, maar als ze wat gaven was het vaak 5 gulden ofzo, soms zelfs een tientje.
In de arme wijk gaven de meeste mensen wat, maar meestal maar 1 of 2 gulden.

Eindresultaat: De rijke wijk bracht toch meer op.

Doe met dit wetenschappelijke onderzoek wat je wil :)
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_198470319
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 22:12 schreef Knipoogje het volgende:
Ik bracht vroegâh de krant rond in een rijke wijk én in een arme wijk en zoals het een krantenjongen betaamt sta je in de week voor kerst netjes met je handje de fooi in ontvangst te nemen.
In de rijke wijk gaven de meeste mensen niets, maar als ze wat gaven was het vaak 5 gulden ofzo, soms zelfs een tientje.
In de arme wijk gaven de meeste mensen wat, maar meestal maar 1 of 2 gulden.

Eindresultaat: De rijke wijk bracht toch meer op.

Doe met dit wetenschappelijke onderzoek wat je wil :)
Ik wou precies dit net posten :P kreeg soms wel een geeltje in de villawijk, onder de streep haalde ik daar toch wel meer op.
What's the name of the game?
pi_198470539
Wat ik zelf had toen ik goed verdiende en met een goedbemiddelde partner samenwoonde, dat ik het ongemakkelijker vond om vrijgevig te zijn en fooien te geven dan daarvoor.

Dan voelde ik me een beetje een rijke tatta die ff in een goeie bui wat centjes/voedsel aan de minderbedeelden aan het uitdelen was :{ het is dan idd óf je geeft veel, of je geeft maar niets. Voelt gek om iemand een eurootje te geven terwijl je die euro's gewoon (bij wijze van) op straat van je af gooit omdat ze zo zwaar zijn in je portemonnee.

Als student gaf ik wel eens een zwerver mijn boterham maar dat voelde heel verkeerd om in mijn nette pak te doen.
Heel dom eigenlijk, denk dat mijn banksaldo me een beetje naar m'n hoofd was gestegen toen.
What's the name of the game?
pi_198470672
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 22:21 schreef -marz- het volgende:

[..]

Ik wou precies dit net posten :P kreeg soms wel een geeltje in de villawijk, onder de streep haalde ik daar toch wel meer op.
Ja, dat geeltje kreeg ik aan kleingeld van het zoontje van rijke papa die dat geld had klaargelegd om te verdelen over álle bezorgers. Ventje gaf de hele hand vol munten aan mij *)
beter een knipoog dan een blauw oog
  vrijdag 12 maart 2021 @ 23:41:18 #41
451005 Grems
Clown World
pi_198471235
Vermogende mensen zijn vaak selectiever in waar ze schenken. Zo heb ik een aantal jaren in Azië gewoond en heb daar best een aanzienlijk aantal kleine ondernemers gesponsord, een paar jongeren hun diploma helpen behalen.

De meeste vermogende mensen hebben zelf hard moeten werken om te komen waar ze zijn en zijn daarom denk ik eerder geneigd om mensen waar een beetje pit in zit verder te helpen in plaats van het indirect weg te geven aan Schultenbrau en van Nelle.

Is ook effectiever in het bestrijden van armoede, trouwens, zo'n ondernemer heeft 5 jaar later misschien wel 10 mensen in dienst terwijl de gemiddelde zwerver waarschijnlijk nog steeds op diezelfde stoep zit te bedelen.
pi_198486586
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 22:54 schreef Ixnay het volgende:
Ja. Ik was vroeger dagbladbezorger in de vroege ochtend en ja in de 90s waren mensen daar nog massaal op geabonneerd.

Ik heb verschillende wijken gehad. Aan het einde van het jaar breng je van die kaartjes rond met gelukkig nieuwjaar. In de wijk met grote vrijstaande villa's kreeg je een gulden of een minachtende blik.

In de wijk met sociale huurwoningen kreeg je tientjes of klinkers dat waren van die lekkere dikke munten van 5 gulden. Ik kende me zelfs 1 bejaarde vrouw herinneren in die wijk die gaf me een van 25 gulden en die liet me binnen om nog wat warms te drinken, het was namelijk koud.

Rijkdom kun je op verschillende manieren interpreteren. Voor die oude dame is dat dialoog rijkdom en het gevoel te hebben dat je leeft in een wereld dat je iets geeft om elkaar. In die villawijk vinden ze andere dingen rijkdom.

Ik kan bij beiden iets voorstellen. En dat inzicht, dat ik beide type mensen kan begrijpen, dat vind ik weer rijkdom. Zo hebben we allemaal wat.
Ik heb eigenlijk een tegenovergestelde ervaring. Zelfs regelmatig gehad dat bij de rijkere mensen de volgende ochtend (ik bezorgde de ochtendkrant) een envelop met geld aan de deur hing, omdat de avond ervoor hun kind had opengedaan bij het kerstwensen en zoals alle kinderen dat doen de deur direct weer dichtsmijten. Bij sommige tokkiehuizen was je soms je klauwen niet zeker, omdat er dan een agressieve hond aan de andere kant van de deur naar alles hapte wat door de brievenbus werd geduwd.
pi_198488069
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 21:59 schreef datismijnmening het volgende:
Ja. In de States is onderzoek gedaan waaruit blijkt dat Republikeinen verhoudingsgewijs meer aan goede doelen geven dan Democraten.

https://www.realclearmark(...)m_stingy_103479.html


Joel Olsteen says "Thank you"
pi_198488400
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 18:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:


Alleen de superrijke op aarde kunnen gerust uitgeven, dat zijn vaak ook de gulle gevers, maar dan heb je over rijkdom in het extreme, waar je zo rijk bent dat je eigenlijk nooit arm kan worden no matter what.
Ik verbaas me dan ook altijd over de enorme lof richting een extreem rijke beroemdheid die veel geld doneert na een ramp. Fantastisch hoor maar Klaas die van de bijstand rond moet komen en een tientje geeft is er misschien wel een groter deel van zijn inkomen aan kwijt. Maar dat is dan maar normaal.

Als ze er dan ook nog opzichtig mee te koop lopen wordt het helemaal treurig. De brand in de Notre Dame was wat dat betreft wel een dieptepunt. De beroemdheden buitelden over elkaar heen om maar goede sier te maken met hun 'gulheid'
pi_198488561
Geld is ook niet alles. Hoe verhoudt vrijwillig wekelijks 's avonds de velden onderhouden bij de lokale voetbalclub tegen jaarlijks een x bedrag doneren? Puur op geld gezien is de laatste vrijgeviger maar alleen als je geen bedrag aan de gratis arbeid van de vrijwilliger koppelt.
pi_198488595
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 00:16 schreef -0- het volgende:

[..]

Ik verbaas me dan ook altijd over de enorme lof richting een extreem rijke beroemdheid die veel geld doneert na een ramp. Fantastisch hoor maar Klaas die van de bijstand rond moet komen en een tientje geeft is er misschien wel een groter deel van zijn inkomen aan kwijt. Maar dat is dan maar normaal.

Als ze er dan ook nog opzichtig mee te koop lopen wordt het helemaal treurig. De brand in de Notre Dame was wat dat betreft wel een dieptepunt. De beroemdheden buitelden over elkaar heen om maar goede sier te maken met hun 'gulheid'
Uiteindelijk is daar toch ook vrij weinig van terecht gekomen _O-

In de VS barst het ook naar allemaal vernoemde donoren. John Smith Library, Susan Collins School of blabla, Bob Parker Athletic Center etc etc

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198489359
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 00:28 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Uiteindelijk is daar toch ook vrij weinig van terecht gekomen _O-

In de VS barst het ook naar allemaal vernoemde donoren. John Smith Library, Susan Collins School of blabla, Bob Parker Athletic Center etc etc

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarbij kun je belastingtechnisch gezien de helft tot soms volledig je geschonken bedrag terugkrijgen in Amerika.
Er zijn zelfs hele belegging constructies waardoor je niks betaalt aan de belasting daar.
pi_198496768
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 04:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Daarbij kun je belastingtechnisch gezien de helft tot soms volledig je geschonken bedrag terugkrijgen in Amerika.
Er zijn zelfs hele belegging constructies waardoor je niks betaalt aan de belasting daar.
Is het niet net als hier met een ANBI, dat je het af kan trekken?
pi_198497923
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 15:52 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Is het niet net als hier met een ANBI, dat je het af kan trekken?
Nee er zijn hele ingewikkelde constructies waar Wallstreet figuren veel gebruik van maken.

Je kan gesubsidieerd worden met bepaald soort beleggingsfondsen, waarvan je geld toe krijgt van de overheid als je belegd in bepaalde zaken.
Maar dat is geen harde eis, dat wil zeggen, het mag eigenlijk van alles zijn.

Maar bij dat soort fondsen betaal je geen belasting.

Super krom en idioot dat het nog steeds bestaat.
pi_198497969
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 16:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nee er zijn hele ingewikkelde constructies waar Wallstreet figuren veel gebruik van maken.

Je kan gesubsidieerd worden met bepaald soort beleggingsfondsen, waarvan je geld toe krijgt van de overheid als je belegd in bepaalde zaken.
Maar dat is geen harde eis, dat wil zeggen, het mag eigenlijk van alles zijn.

Maar bij dat soort fondsen betaal je geen belasting.

Super krom en idioot dat het nog steeds bestaat.
Ah dus niet dat je gewoon met je bruto inkomen doneert zeg maar, op zo'n constructie ben ik niet perse tegen. Maar als het zo is wat jij zegt is het wel wat apart idd.

Zal wel weer lekker wat gelobby en 'campagnedonaties' achter zitten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')