abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 6 maart 2021 @ 11:23:46 #276
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_198353051
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 11:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Jij denkt ik klets maar een eind weg

Voor veel geld is iedereen blij te maken
Melkboer zijn is helemaal geen feest hoor
https://nos.nl/artikel/23(...)10-bespreekbaar.html

https://www.gelderlander.(...)-miljoenen~a68abfc4/
[..]

Overigens kunnen deze boeren bij emigratie weer gewoon opnieuw beginnen
Melkboer zijn is tegenwoordig een kostenpost. Je bent al blij als je de boel kan verpatsen zonder restschuld. Dát verklaart voor mij dat men gebruik maakt van de regeling. Niet omdat je er zoveel aan overhoudt. De boer is al blij als die quitte speelt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_198353099
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 10:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Een van de dichtstbevolkte landen op aarde... Maar koop de boer uit dan? Kan gewoon vrijwillig he.
ja, zo gaat dat ook als een gebied wordt bestemd voor bouw, die boeren krijgen een fortuin voor hun land.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 11:32:47 #278
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198353156
quote:
3s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 11:23 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Melkboer zijn is tegenwoordig een kostenpost. Je bent al blij als je de boel kan verpatsen zonder restschuld. Dát verklaart voor mij dat men gebruik maakt van de regeling. Niet omdat je er zoveel aan overhoudt. De boer is al blij als die quitte speelt.
klets niet zo dom joh,
je weet nergens van
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 6 maart 2021 @ 11:34:01 #279
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198353167
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 10:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

De staat heeft die situatie zelf geschept, als onderdaan behoor je beschermd te worden tegen willekeur. En economisch zijn landbouwsubsidies de oorzaak van lagere voedselprijzen, niet rijkere boeren of meer boeren of wat dan ook. Zie de economische theorie van volkomen concurrentie.

Maar dit dringt toch niet bij je door, je reactie is namelijk echt tergend dom.

Zoiets als wat jij zegt kan je alleen zeggen als je echt geen enkele vorm van inlevingsvermogen hebt. Danwel rechtvaardigheidsgevoel.
Dat de staat deze situatie zelf gecreëerd heeft is een ding wat zeker is en ik meerdere malen aangegeven heb. Dat wil echter niet zeggen dat omdat we die situatie in de jaren 60 gecreëerd hebben, we daar nooit meer op terug moeten komen. Dat is nogal een raar standpunt, dat we dan tot in het einde der tijden moeten 'beschermen tegen willekeur'.

Daarbij gaat een grotesk deel van de Nle landbouw naar het buitenland en een flink deel van ons voedsel komt van het buitenland, dus die subsidie gaat maar voor een klein deel naar goedkopere voedselprijzen.

Jammer verder dat je blijkbaar zo agressief moet reageren vol persoonlijke aanvallen.
Laffe huichelaar
  zaterdag 6 maart 2021 @ 11:34:33 #280
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198353175
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 11:28 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ja, zo gaat dat ook als een gebied wordt bestemd voor bouw, die boeren krijgen een fortuin voor hun land.
nou de boer niet hoor, de projektontwikkelaar
de boer krijgt 50 tot 100 euro per meter , al si dat nog veel want marktwaarde boerenland is 10 Euro per m2i
De projekt ontwikkelaar gaat uitponden voor 1000 euro per m2 per kavel

Daarnaast hebben de meeste boeren geen eigen grond , die is van verzekeraars of pensioenfondsen en die willen wel verkopen, graag zelfs
De boer krijgt inkomsten vergoeding voor de komende 10 jaar en vergoeding van materiaal en opstallen en melkrobot en vaak vergunning voor een extra woning ernaast

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 06-03-2021 11:40:23 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198353237
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 10:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Een van de dichtstbevolkte landen op aarde... Maar koop de boer uit dan? Kan gewoon vrijwillig he.
ja, zo gaat dat ook als een gebied wordt bestemd voor bouw, die boeren krijgen een fortuin voor hun land.
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 10:37 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ons land is te klein geworden? Die is nagenoeg gelijk gebleven als ik de uitbreidingen van land als de tweede Maasvlakte en Flevoland buiten beschouwing laat. Het inwonersaantal neemt jaarlijks met c.a. 100.000 mensen toe. Zolang jij de bron van het probleem niet aanpakt blijf je aan de gang. Wie ga je wegsturen als de laatste boer vertrokken is?
eerst de boeren wegsturen, dan zien we wel weer verder- puur qua oppervlakte kan onze bevolking dan zelfs gewoon verdubbelen, en dan is er nog zat plek.

maar daar gaat het niet echt om nu. in de grote steden moet je 10-15 jaar of meer wachten op een sociale woning. de vrije sector is onbetaalbaar. dat is een noodsituatie die sinds de 2de wereldoorlog bestaat, en over elk nieuw wijkje van een stad moet je 10 jaar steggelen, omdat het allemaal boeren land is.
en dit speelt net zo goed in kleine dorpjes, trouwens.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 11:40:51 #282
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198353267
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 09:21 schreef Nielsch het volgende:
Boeren kunnen lekker de tyfus krijgen. Gewoon die veestapel inkrimpen. Laat ze in China maar lekker zelf voor eten zorgen.
Als elk land zo gaat denken hou je maar een karig dieetje over.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 11:41:20 #283
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198353273
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 10:34 schreef Nielsch het volgende:
Welk mes? Riante vergoeding waarmee ze 't de rest van hun leven kunnen riant van kunnen uitzingen.
Oh, het is gewoon afgunst van je, zeg dat dan meteen... :')
pi_198353289
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 11:34 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dat de staat deze situatie zelf gecreëerd heeft is een ding wat zeker is en ik meerdere malen aangegeven heb. Dat wil echter niet zeggen dat omdat we die situatie in de jaren 60 gecreëerd hebben, we daar nooit meer op terug moeten komen. Dat is nogal een raar standpunt, dat we dan tot in het einde der tijden moeten 'beschermen tegen willekeur'.

Daarbij gaat een grotesk deel van de Nle landbouw naar het buitenland en een flink deel van ons voedsel komt van het buitenland, dus die subsidie gaat maar voor een klein deel naar goedkopere voedselprijzen.
Nee, niks tot in den einde der tijden, als je zoiets met beleid doet is er niks aan de hand, zoals het gebracht wordt door jouw vriendjes D66 en Groenlinks gaat het niet met beleid maar is het radicaal boeren hun onderneming afpakken.

Dat zet kwaad bloed, en jouw kort door de bocht reacties walst ook volledig over mensenlevens heen, dan krijg je weerstand, dat mag je toch wel begrijpen.

Nee, die subsidie gaat volledig naar goedkopere voedselprijzen, maar als je het van mij niet aanneemt kan je je beter af gaan vragen van wie wel. Zoals ik al gezegd heb, zoek de theorie van volkomen concurrentie a.u.b. op.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 6 maart 2021 @ 11:48:28 #285
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198353365
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 11:42 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nee, die subsidie gaat volledig naar goedkopere voedselprijzen, maar als je het van mij niet aanneemt kan je je beter af gaan vragen van wie wel.

Omdat er veel teveel aanbod is en veel te veel concurrentie uit het buitenland

de boeren die denken met 20% meer koeien dan verdien ik meer , dus steeds minder boeren met steeds grotere stallen , en steeds meer melk en steeds meer stront en steeds meer stikstof

Schaalvergroting is het toverwoord bij de boer
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198353374
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 11:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nou de boer niet hoor, de projektontwikkelaar
de boer krijgt 50 tot 100 euro per meter , al si dat nog veel want marktwaarde boerenland is 10 Euro per m2i
De projekt ontwikkelaar gaat uitponden voor 1000 euro per m2 per kavel

Daarnaast hebben de meeste boeren geen eigen grond , die is van verzekeraars of pensioenfondsen en die willen wel verkopen, graag zelfs
De boer krijgt inkomsten vergoeding voor de komende 10 jaar en vergoeding van materiaal en opstallen en melkrobot en vaak vergunning voor een extra woning ernaast
de meeste boeren bezitten gewoon hun land volgens mij.. en de grondprijzen blijven stijgen.
ze komen er echt niet slecht vanaf als ze verkopen. land waar een individuele boer nooit wat voor heeft betaald, omdat het generaties in bezit is. die kunnen gewoon met pensioen als ze vertrekken.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 11:49:14 #287
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198353375
Ahh ik merk dat ik in de gekkiecarrousel ben aangeland waar alles met een andere mening een geitenwollensokken GroenLinkser is.

Laat maar, dan heb ik niks gezegd
Laffe huichelaar
  zaterdag 6 maart 2021 @ 11:56:26 #288
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198353450
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 11:49 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

de meeste boeren bezitten gewoon hun land volgens mij..
Volgens jou 8)7 8)7 8)7
https://www.rvo.nl/onderw(...)fosfaatrechten-nodig
weinig boeren die eigenaar van al hun grond zijn
Bij een erfenis met zussen en broers is het onmogelijk en te duur om het land te kopen
Pachten is vaak goedkoper
Een boer heeft minimaal 50 hectare nodig , dat is 5 miljoen euro
Met een melkopbrengst van bruto 150.000 liter x 0,35 euro , 50.000 euro omzet bruto
70 kalfjes verkopen voor 300 euro stuk , is dan ook wat
hectare voermais kopen is ook nog eens 3000 euro en dan de soja voer en maaien en derg
Dan wil je best stoppen hoor ,dat is niet veel he
Daar moet geld bij
De meeste boeren halen het miniumloon niet en zijn blij met het baantje in de ouderenzorg van de vrouw
Boer zijn, dat doe je niet voor het geld, maar voor de beesten
En dan komt er zo een ambtenaar met 2 keer modaal je even de les lezen, dat de koeien meer de weide in moeten 8)7 :W
Lang leve de inkomensondersteuning ofwel , de bijstand voor boeren
https://www.volkskrant.nl(...)aarse-grond~v406063/

quote:
Verzekeraar ASR staat met 38.441 hectare op de vijfde plaats in de top-300, als grootste bedrijf.
ASR belegt vooral in grond die wordt verpacht aan agrariërs.
Maar daarmee komen ze niet in de buurt van de allergrootste onbebouwde-grondbezitter van Nederland: Staatsbosheer bezit 220.306 hectare, waarvan ruim de helft beschermde natuur is.
quote:
De overheid heeft veel natuur en weinig bouwgrond
De overheid bezit heel veel grond - 560 duizend hectare in de top-300 - maar niet al die grond is even bruikbaar. De 228 duizend hectare natuurgrond mag namelijk niet voor andere doeleinden worden ingezet, terwijl er nog zoveel moet in de toekomst: windmolens, extra woningen, meer natuur en bossen om klimaatverandering tegen te gaan.
En dan moet er ook nog ruimte overblijven om te recreëren en om voedsel te verbouwen.
quote:
Staatsbosbeheer
Overheid
Drenthe
220.306
2
De Staat (Infrastructuur en Waterstaat)
Overheid
Friesland
129.219
3
vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten in Nederland
Vereniging of stichting
Gelderland
69.703
4
De Staat (Rijksvastgoedbedrijf)
Overheid
Flevoland
49.523
5
ASR
Bedrijf
Gelderland
38.441
6
De Staat (Defensie)
Overheid
Gelderland
21.271
https://www.rekenkamer.nl(...)minimumloon%20hebben.
quote:
Rapport bij Nationale verklaring 2019
Hoe effectief is inkomenssteun van de Europese Unie voor Nederlandse boeren?
De Algemene Rekenkamer onderzocht hoe ¤ 426 miljoen EU-steun aan boeren verdeeld wordt in een jaar.
Ruim een vijfde van de steun gaat naar boeren die daarmee nog steeds een inkomen onder het wettelijk minimumloon hebben.


[ Bericht 12% gewijzigd door michaelmoore op 06-03-2021 12:38:59 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198353797
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 11:49 schreef timmmmm het volgende:
Ahh ik merk dat ik in de gekkiecarrousel ben aangeland waar alles met een andere mening een geitenwollensokken GroenLinkser is.

Laat maar, dan heb ik niks gezegd
Je bent maar 1 persoon met maar 1 (matige) mening hè.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198354125
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 11:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Volgens jou 8)7 8)7 8)7
https://www.rvo.nl/onderw(...)fosfaatrechten-nodig
weinig boeren die eigenaar van al hun grond zijn
Bij een erfenis met zussen en broers is het onmogelijk en te duur om het land te kopen
Pachten is vaak goedkoper
Een boer heeft minimaal 50 hectare nodig , dat is 5 miljoen euro
Met een melkopbrengst van bruto 150.000 liter x 0,35 euro , 50.000 euro omzet bruto
70 kalfjes verkopen voor 300 euro stuk , is dan ook wat
hectare voermais kopen is ook nog eens 3000 euro en dan de soja voer en maaien en derg
Dan wil je best stoppen hoor ,dat is niet veel he
Daar moet geld bij
De meeste boeren halen het miniumloon niet en zijn blij met het baantje in de ouderenzorg van de vrouw
Boer zijn, dat doe je niet voor het geld, maar voor de beesten
En dan komt er zo een ambtenaar met 2 keer modaal je even de les lezen, dat de koeien meer de weide in moeten 8)7 :W
Lang leve de inkomensondersteuning ofwel , de bijstand voor boeren
https://www.volkskrant.nl(...)aarse-grond~v406063/
[..]

[..]

[..]

https://www.rekenkamer.nl(...)minimumloon%20hebben.
[..]

Dat krijg je als er ruim meer aanbod is dan vraag.

Boeren in Nederland leveren gemiddeld 38.870 ton melk per dag, ofwel 40 miljoen liter per dag voor 17 miljoen inwoners. Als de omringende landen geen melk produceerden was dat geen probleem ;) ....

En natuurlijk wordt er ook kaas en andere zuivelproducten van gemaakt maar het lijkt me helder dat er meer geproduceerd wordt dan dat we kunnen opmaken.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 12:48:22 #291
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_198354129
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 12:25 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je bent maar 1 persoon met maar 1 (matige) mening hè.
Het gaat om de nogal rare reflex. Deze user vertelt wat anders... HET LIGT ALLEMAAL AAN JE GROENLINKSVRIENDJES!!1!EINZ

Nogal triestig. Dat en je eerdere onbeschofte persoonlijke aanvallen omdat ik toevallig een andere mening heb, maakt dat ik je de moeite van het reageren niet meer waard vindt :W Dan weet je in ieder geval waarom je geen reactie meer krijgt als je me quote
Laffe huichelaar
pi_198354195
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 12:48 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Het gaat om de nogal rare reflex. Deze user vertelt wat anders... HET LIGT ALLEMAAL AAN JE GROENLINKSVRIENDJES!!1!EINZ

Nogal triestig. Dat en je eerdere onbeschofte persoonlijke aanvallen omdat ik toevallig een andere mening heb, maakt dat ik je de moeite van het reageren niet meer waard vindt :W Dan weet je in ieder geval waarom je geen reactie meer krijgt als je me quote
Volgens mij ben je gewoon verliefd op me en weet je geen houding te geven.
Jouw gebrek aan response zie ik dan ook gewoon als uiting van jouw liefde voor mij.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 6 maart 2021 @ 13:52:53 #293
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198355102
Nederland heeft te weinig landbouwgrond om eigen bevolking te voeden

Zelfs als Nederland haar export stopt en iedereen vegetarisch gaat eten, kan de Nederlandse landbouw de Nederlandse bevolking niet voeden. Dat blijkt uit de cijfers van de landgebruikvoetafdruk van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). In totaal heeft Nederland 3,59 miljoen hectare voor de voedselconsumptie nodig, terwijl het landbouwareaal slechts 1,82 miljoen hectare bedraagt. Een nationale kringlooplandbouw heeft derhalve weinig nut, omdat we fors moeten importeren en ook een halvering van de veestapel verandert niets aan onze landgebruikvoetafdruk.

De cijfers zijn niet nieuw en de landgebruikvoetafdruk wordt al jarenlang door PBL, CLO (Compendium voor de Leefomgeving) en CBS berekend. Toch zijn de cijfers bij weinigen bekend en geeft het een totaal andere context op de landbouwproductie en exportpositie. Velen veronderstellen dat Nederland teveel landbouwproducten produceert, omdat we de tweede landbouwexporteur in de wereld zijn.

Het feit is dat we als land ook heel veel grondstoffen en voedselproducten importeren. In de discussie worden deze cijfers (wellicht bewust) ook niet gebruikt, want dan zou iedereen in Nederland zich realiseren dat we zuinig op de landbouwgrond moeten zijn en dat zal het debat enigszins nuanceren. In plaats van minder zouden de boeren dus juist meer voedsel moeten produceren om Nederland zelfvoorzienend te maken.

Minder dierlijk eiwit

Van de 1,82 miljoen hectare wordt de opbrengst van slechts 800.000 hectare daadwerkelijk door de Nederlander geconsumeerd en 600.000 is bestemd voor grasland en veevoer. Voor onze consumptie hebben we 2,57 miljoen hectare in het buitenland nodig, waarvan 1,25 miljoen voor grasland of veevoer. „We denken vaak wel dat we veel exporteren, maar Nederland heeft twee keer zoveel grond nodig voor zijn huidige voedselconsumptie”, zegt onderzoeker Trudy Rood, sector Integrale Beleidsanalyse Leefomgeving bij PBL en één van de auteurs van het PBL-rapport ‘De Nederlandse voetafdruk op de wereld: Hoe groot en hoe diep’. „Zelfs als we niet zouden exporteren heeft Nederland niet genoeg landbouwgrond. We zijn een dichtbevolkt land en hebben een luxe leefpatroon. Dat vraagt veel land. We eten veel meer eiwitten dan we nodig hebben en voor dierlijke eiwitten is veel landbouwgrond nodig. Door minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten te eten, is voor de Nederlandse voedselconsumptie 25 (flexitarisch) tot 40 procent (vegetarisch) minder land nodig.”

Het percentage is gebaseerd op de voedingswaarde en biobeschikbaarheid van de plantaardige eiwitten en afhankelijk hoeveel minder dierlijke eiwitten en welke plantaardige alternatieven we eten. Maar ook met een veranderd voedselpatroon is ons land nog steeds niet zelfvoorzienend.

Efficiënte levensmiddelenindustrie

De cijfers van de landgebruikvoetafdruk en export lijken niet met elkaar te kloppen. Maar schijn bedriegt en ook voor deze ogenschijnlijke contradictie is een logische verklaring. Rood: „De voetafdruk gaat niet over de export, maar over hoeveel landbouwgrond die we voor de Nederlandse consumptie gebruiken. Hoeveel soja gebruiken we in het veevoer van varkens of melkkoeien die door Nederlanders worden geconsumeerd. De exportcijfers zijn daarnaast in valuta en de landgebruikvoetafdruk in hectares. In Nederland hebben we een efficiënte levensmiddelenindustrie die waarde aan de landbouwproducten toevoegt. We importeren bijvoorbeeld goedkoop soja en maken er varkensvlees van; dat we vervolgens voor aanzienlijk meer geld exporteren.”

Importeren, verwerken en verwaarden

Met andere woorden: De Nederlandse exportpositie heeft weinig te maken met de veronderstelling dat we in Nederland teveel voedsel zouden produceren. De exportpositie dankt Nederland vooral doordat we veel ruwe grondstoffen importeren, dit verwerken en verwaarden. Daarnaast wordt 54 procent direct rondom Nederland afgezet; in Duitsland, België, Frankrijk en Engeland. In de ogen van menig Nederlander (met een grootheidswaanzin) produceren we evenwel voor een wereldmarkt, maar Nederland is qua grootte net zo groot als de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Onze export is dus eigenlijk regionaal en binnen de grenzen van de EU. Gezien het feit dat we lid zijn van de EU is het niet meer dan logisch dat we producten vooral op deze markt afzetten.

Bovendien importeren we in kilogrammen meer grondstoffen of voedsel uit de EU dan dat we exporteren. Van de 64,1 miljard euro import kwam in 2019 zo’n 40 procent alleen al uit Duitsland, België, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk (10 procent uit Brazilië een de VS). Dit zijn veelal onbewerkte producten waaraan de Nederlandse industrie nog waarde toevoegt. Daarnaast bestaat bijna 20 miljard euro van de export uit sierteelt, landbouwtechniek, diensten en meststoffen. Op basis van alleen voedsel is er ‘slechts’ tien miljard euro waardeverschil tussen export en import.

Export en import georiënteerd

„Nederland voedt niet de wereld, maar de wereld voedt Nederland.”, verklaart CBS-woordvoerder Cor Pierik. „Het eerste beklijft, maar andersom niet. Weinigen weten ook dat de wereld Nederland voedt. Echter, 60 procent van wat wij importeren, wordt door de Nederlander geconsumeerd. We zijn dus niet alleen export maar ook import georiënteerd.”

Overigens ligt de landgebruikvoetafdruk van de totale Nederlandse consumptie op 10,4 miljoen hectare of wel 0,6 hectare per Nederlander. Opvallend feit is dat elke Nederlander een bosrijk achtertuintje nodig heeft van bijna 2800 vierkante meter om te voorzien in de hout- en papierconsumptie. Dat is 4,75 miljoen hectare; bijna twee keer zoveel als voor de consumptie van voedsel en ruim 2,5 keer meer hectares als voor de productie van vlees.

Landvoetafdruk, 1990-2017

Al het land dat nodig is om in de Nederlandse consumptie (van burgers en overheid) te voorzien wordt ook wel de landvoetafdruk genoemd; deze is in totaal ongeveer driemaal het landoppervlak van Nederland. Ruim 80 procent van de landvoetafdruk ligt in het buitenland. In de jaren negentig nam de landvoetafdruk toe. Door minder gebruik van hout en opbrengstverhogingen in de landbouw daalde de voetafdruk vervolgens vanaf de eeuwwisseling, maar sinds 2013 is deze weer licht toegenomen, met name door de toegenomen bevolking en het gestegen houtgebruik. Per persoon bleef de voetafdruk ongeveer gelijk sinds 2005 (tabblad Trend).

Toegenomen opbrengsten landbouw

Per inwoner van Nederland ligt het landgebruik voor de consumptie van voedsel rond de 0,2 hectare. De belangrijkste voedselproducten hierin zijn rundvlees, zuivel en varkensvlees. Veel landbouwgrond is nodig voor de productie van veevoer (voornamelijk granen en soja) en voor gebruik als weiland. Het landgebruik voor de voedselconsumptie in 2017 (3,3 miljoen hectare) bedraagt anderhalf maal het agrarisch areaal van Nederland (2,2 miljoen ha). In 1990 bedroeg het landgebruik voor voedselconsumptie nog 3,9 miljoen hectare. Ondanks een bevolkingsgroei van bijna 15% sinds 1990 is het ruimtebeslag voor voeding dus afgenomen. Dit komt vooral door toegenomen opbrengsten in de landbouw. Zo lag bijvoorbeeld de mondiaal gemiddelde opbrengst per hectare van granen in 2017 circa 50 % hoger dan in 1990 (FAO, 2019).
  Moderator zaterdag 6 maart 2021 @ 13:59:44 #294
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198355172
ik zeg doen

gewoon omdat we het kunnen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_198355305
quote:
83s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 13:59 schreef sp3c het volgende:
ik zeg doen

gewoon omdat we het kunnen
Of het dit moet zijn weet ik niet. Maar wat Nederland wel nodig heeft is een groot nationaal project van aanzien waar we trots op kunnen zijn. Dit, Schiphol in zee, maglev verbindingen van noord naar zuid en oost naar west. Bedenk het maar.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 14:10:49 #296
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198355325
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:09 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Of het dit moet zijn weet ik niet. Maar wat Nederland wel nodig heeft is een groot nationaal project van aanzien waar we trots op kunnen zijn. Dit, Schiphol in zee, maglev verbindingen van noord naar zuid en oost naar west. Bedenk het maar.
voor alle jonge mensen een woning , Is dat wat om trots op te zijn ??
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198355361
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 10:34 schreef Fogel het volgende:

[..]

Van wie was dat plan en in welk jaar?
https://neverwasmag.com/2020/12/dam-the-north-sea/
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_198355384
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

voor alle jonge mensen een woning , Is dat wat om trots op te zijn ??
Nope. Inzetten op bevolkinsgkrimp en daarnaast kantoorpanden ombouwen tot appartementen en je hebt snel genoeg woningen genoeg. Genoeg woningen is leuk, maar niet iets van nationale trots.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 14:16:54 #299
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198355432
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:14 schreef DarkwingDuck het volgende:

Genoeg woningen voor jongeren is leuk, maar niet iets van nationale trots.
Ik zou er trots op zijn

Daarnaast de groene midden herindelen met veel recreatie en natuur en hogere grondwaterstand
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_198355451
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:14 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Nope. Inzetten op bevolkinsgkrimp en daarnaast kantoorpanden ombouwen tot appartementen en je hebt snel genoeg woningen genoeg. Genoeg woningen is leuk, maar niet iets van nationale trots.
En wie gaan we dan precies het land uitzetten/uitroeien?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')