abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_198316870
Ik heb hier nu een jaar of vijf last van en het is ontzettend hinderlijk. Ik vind het gelukkig nu minder eng omdat ik het herken, maar de eerste seconden schrik ik me nog steeds de tering. De laatste maanden komt het steeds vaker voor terwijl ik veel minder last heb van onderliggende problematiek zoals depressies of middelen gebruik. Ik heb geen slaapstoornis en heb een gezond slaapritme maar toch blijft dit voorkomen.

Zijn er hier mensen die dit ook ervaren, of zich hierin herkennen? Zo ja, heb je manieren gevonden om er minder vaak last van te hebben? Werkt mediteren hier bijvoorbeeld goed tegen? Heb je therapie hier voor gehad zoals slaap CGT?

Ik hoef er niet zozeer van af want het is niet schadelijk voor zover men weet, maar er is zo weinig over bekend dat ik benieuwd ben naar ervaringen van anderen. Ik begrijp dat met 8% de kans niet heel groot is en ik ken niemand in mijn privé leven die hier last van heeft.

  donderdag 4 maart 2021 @ 12:01:14 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_198316924
Wel ooit gehad ja, creepy is het wel. Bij mij kwam het volgens mij door apneu, dus verkeerde houding waardoor ik geen lucht kreeg.

Ander matras / kussen etc geprobeerd?



https://en.wikipedia.org/wiki/The_Nightmare

[ Bericht 45% gewijzigd door Tyr80 op 04-03-2021 12:07:50 ]
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_198317097
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 12:01 schreef Tyr80 het volgende:
Wel ooit gehad ja, creepy is het wel. Bij mij kwam het volgens mij door apneu, dus verkeerde houding waardoor ik geen lucht kreeg.

Ander matras / kussen etc geprobeerd?

[ afbeelding ]

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Nightmare
Ja, ander matras en kussen maakte geen verschil uit. Ik heb geen apneu en slaap voornamelijk op mijn zij. Als het gebeurt lig ik meestal wel op mijn rug.

Begrijp ik goed dat je sinds je behandeling voor apneu er geen last meer van hebt?
  donderdag 4 maart 2021 @ 12:19:16 #4
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_198317117
Goddank maar één keer gehad. Eerst dacht ik "omg ik kan niet meer bewegen" en toen kwam dat zeer onaangename halve hallucineren. In mijn geval was ik ervan overtuigd dat iets of iemand naar me stond te staren, ook al was het pikkedonker in de kamer. Brrrrr.

Sterkte ermee.
  donderdag 4 maart 2021 @ 12:23:48 #5
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_198317171
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 12:16 schreef JanMetDeKorteLul het volgende:

[..]

Ja, ander matras en kussen maakte geen verschil uit. Ik heb geen apneu en slaap voornamelijk op mijn zij. Als het gebeurt lig ik meestal wel op mijn rug.

Begrijp ik goed dat je sinds je behandeling voor apneu er geen last meer van hebt?
Naja behandeling niet echt, bij mij hielp een ander kussen wel.

En inderdaad, ook altijd op m'n rug ja.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 4 maart 2021 @ 12:24:11 #6
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_198317175
quote:
11s.gif Op donderdag 4 maart 2021 12:19 schreef Twiitch het volgende:
Goddank maar één keer gehad. Eerst dacht ik "omg ik kan niet meer bewegen" en toen kwam dat zeer onaangename halve hallucineren. In mijn geval was ik ervan overtuigd dat iets of iemand naar me stond te staren, ook al was het pikkedonker in de kamer. Brrrrr.

Sterkte ermee.
Bij mij was het zo'n 'hag', soort krusing van een heks en Cousin It die door de gang schufelde...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_198317249
quote:
11s.gif Op donderdag 4 maart 2021 12:19 schreef Twiitch het volgende:
Goddank maar één keer gehad. Eerst dacht ik "omg ik kan niet meer bewegen" en toen kwam dat zeer onaangename halve hallucineren. In mijn geval was ik ervan overtuigd dat iets of iemand naar me stond te staren, ook al was het pikkedonker in de kamer. Brrrrr.

Sterkte ermee.
Man, ik heb zoveel hallucinaties gehad. Vannacht waren er stemmen in de kamer naast me en zat er iemand naast mijn bed. Ik heb een donkere schim op mijn borst gehad, een zwerm ratten die over mijn bed rennen, een bezoek van een zwarte kat... en mijn slaapkamer zag er verder normaal uit. Echt, hoe verzinnen mijn hersenen dit... :')

[ Bericht 0% gewijzigd door JanMetDeKorteLul op 04-03-2021 12:29:56 (typo) ]
pi_198317274
Ik heb er als kind erg last van gehad, had toen natuurlijk nog niet door wat het was. Ik werd dan verlamd wakker en zag allemaal enge dingen in mijn kamer, of voelde dat er iets op me zat. Meestal was het Karbonkel :'), een enge pop uit een programma dat we verplicht moesten kijken op school (heeft hele generatie getraumatiseerd volgens mij). Die lijkt een beetje op die figuur hierboven! Was echt niet leuk, ik schrok me iedere keer de tieves en durfde op ten duur niet meer te gaan slapen.

Toen ik wat ouder werd is het weggegaan, maar toevallig had ik het dit weekend weer. Ik heb ook geen idee waar het door veroorzaakt wordt. Ik slik sinds kort prednison, misschien dat dat invloed heeft.
  donderdag 4 maart 2021 @ 12:50:40 #9
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_198317560
Ik heb het een aantal keer gehad. Zelfs gehallucineerd dat een blonde geest naar me zat te staren. Vervelend is het.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_198317962
Ik kan mezelf inmiddels wel expert noemen op dit gebied..

Inmiddels kan ik het overdag al aanvoelen als het die avond gaat gebeuren : Je hoort/voelt een bepaalde ruis , zoals een radiosignaal.
Wat je vooral niet moet doen; Er tegen vechten. Go with the flow werkt het best.

Als je naast iemand slaapt: Probeer diegene aan te raken. Als je in verbinding staat met een ander (fysiek) dan gebeurt het niet.
pi_198318229
Heb dit twee of drie keer gehad ja en dat is toch wel even schrikken inderdaad. Geen idee wat je er verder aan kan doen. Heb dat nooit onderzocht zelf omdat het incidenteel een keertje voorkwam.
pi_198318257
quote:
11s.gif Op donderdag 4 maart 2021 12:19 schreef Twiitch het volgende:
Goddank maar één keer gehad. Eerst dacht ik "omg ik kan niet meer bewegen" en toen kwam dat zeer onaangename halve hallucineren. In mijn geval was ik ervan overtuigd dat iets of iemand naar me stond te staren, ook al was het pikkedonker in de kamer. Brrrrr.

Sterkte ermee.
Ja dat had ik ook eens...een of ander donker gestalte dat door mijn kamer naar me toe zweefde. Was wel naar.
pi_198318588
Ja, zeker bekend met het fenomeen!
Ik heb later ontdekt, door me te verdiepen in uittreden/astrale projectie, dat die slaapverlamming dus de opmaat blijkt te zijn naar een uittreding. Maar goed, niet dat je daar heel van aan hebt als je een demoon op je borstkast ziet zitten die je eng zit aan te kijken.
Maar het is wel de toestand, de benodigdheid, die nodig is om tot astrale projectie te komen; hat gaat eraan vooraf.

Duzzzzz... als ik het nu ervaar, maak ik er dankbaar gebruik van en ga dan lekker 'op reis'.
Eens kijken
pi_198318686
Ik heb er ook regelmatig last van. Soms gaat het een tijdje goed. Toevallig eergisteren weer hallucinaties gehad. Dit keer voelde ik een regenworm in mijn pyjama broek :'). Ik moet dan even een paar minuten bijkomen voordat ik weer "mezelf" ben en overtuigd ben dat het niet echt was. Ik zie over het algemeen geen personen, maar vaak dieren (spinnen komen helaas vaak voorbij). Mijn man schrok zich de eerste keren kapot van me, nu laat hij me maar weer zelf tot bewustzijn komen. Heb ook een aantal keer gehad dat ik "wakker" was en niet kon ademen. Dat was echt heel erg eng. De aanvallen met dieren of dingen zien kan ik later wel om lachen, doet het goed op feestjes _O- :')
And so the lion fell in love with the lamb
pi_198318695
quote:
1s.gif Op donderdag 4 maart 2021 13:18 schreef Brybry het volgende:
Ik kan mezelf inmiddels wel expert noemen op dit gebied..

Inmiddels kan ik het overdag al aanvoelen als het die avond gaat gebeuren : Je hoort/voelt een bepaalde ruis , zoals een radiosignaal.
Wat je vooral niet moet doen; Er tegen vechten. Go with the flow werkt het best.

Als je naast iemand slaapt: Probeer diegene aan te raken. Als je in verbinding staat met een ander (fysiek) dan gebeurt het niet.
Jaaa!!! Die ruis inderdaad. Al heb ik dat zelf niet al overdag dan, geloof ik. Wel in bed in m'n oor/hoofd. Net alsof m'n hersenen een soort radio-signaalgeluid maken.

In de half-slaap-staat, ook vaak een werkelijk afgrijselijk snerpend, ondefinieerbaar geluid gehoord, echt een ongelooflijke tyfusherrie. En geluid zo kut, dat het een soort pijn doet. Weet niet hoe ik het zou moeten omschrijven. Dit schijnt dus de zogenaamde 'trillingstoestand' te zijn, waarbij lichaam en geest min of meer losgekoppeld worden.
Eens kijken
pi_198318717
Ook wel ervaring mee. Soort van, omdat ik alleen last heb van de hallucinaties en niet de verlamming. En de hallucinaties kunnen zowel beelden als stemmen.

Ik kan nog wel mijn eerste enge hallucinatie herinneren. Ik was een jaar of 16 en ik werd midden in de nacht wakker. Vervolgens zie ik in mijn slaapkamer een dode? vent op een stoel zitten. En aan beide kanten van die stoel stond een figuur in een donker gewaad. Het eerste wat ik denk is dat ik nog half lig te slapen. Dus ik doe mijn ogen weer dicht in de hoop dat het weg is wanneer ik mijn ogen weer open. Niet dus. :') Toen werd ik toch wel bang. Ik draaide me om (lag op m’n zij), deed m’n ogen weer dicht en hoopte dat het snel voorbij zou gaan.

Inmiddels ben ik wel achter gekomen dat ik er vooral last van heb wanneer het buiten stormt. Slecht weer zorgt ervoor dat ik heel raar ga dromen en ook last krijg van slaaphallucinaties. En volgens mij heeft stres ook wel invloed.
ROBODEMONS..................|:(
  donderdag 4 maart 2021 @ 14:22:13 #17
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_198318913
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:57 schreef JanMetDeKorteLul het volgende:
Ik heb hier nu een jaar of vijf last van en het is ontzettend hinderlijk. Ik vind het gelukkig nu minder eng omdat ik het herken, maar de eerste seconden schrik ik me nog steeds de tering. De laatste maanden komt het steeds vaker voor terwijl ik veel minder last heb van onderliggende problematiek zoals depressies of middelen gebruik. Ik heb geen slaapstoornis en heb een gezond slaapritme maar toch blijft dit voorkomen.

Zijn er hier mensen die dit ook ervaren, of zich hierin herkennen? Zo ja, heb je manieren gevonden om er minder vaak last van te hebben? Werkt mediteren hier bijvoorbeeld goed tegen? Heb je therapie hier voor gehad zoals slaap CGT?

Ik hoef er niet zozeer van af want het is niet schadelijk voor zover men weet, maar er is zo weinig over bekend dat ik benieuwd ben naar ervaringen van anderen. Ik begrijp dat met 8% de kans niet heel groot is en ik ken niemand in mijn privé leven die hier last van heeft.

Ja, mijn partner heeft dat, al jaren. Die was bang om te gaan slapen. Ik ben dat toen gaan uitzoeken, en heb het ook gevonden. En heb ik ook hier op dit forum ergens over geschreven. Met links en zo, meen ik.

In ieder geval is het zo, even kort samengevat van uit mijn geheugen.........

Ter bescherming van jezelf verlamt je lichaam tijdens de slaap. Waarom? Tijdens de remfase, de droomfase, kun je in een droom bewegen, slaan, bewegen. En daardoor je zelf verwonden, je slaat of trapt tegen de muur, kunt uit bed vallen enz. Nu kan het zijn dat dat niet helemaal synchroom loopt, dat je nog eventjes verlamd ben terwijl je al wakker wordt. Of al bent, want het komt ook wel eens voor, nog zeldener, dat je het al meemaakt bij het inslapen. Dus de eerste en de laatste 15-30 seconden (of iets langer) vlak voordat je in slaap valt en / of direct nadat je wakker wordt.

Het is akelig als je niet weet wat het is, waar het vandaan komt. Mijn vrouw omschreef het alsof er een man in de kamer was die boven op haar lag en ze wilde bewegen maar kon dat niet. Daardoor raakte ze in paniek en kreeg dan ook geen lucht meer.

De oplossing is ... als je weet wat het is, en waarom het wel eens gebeurt, en het overkomt je (weer), realiseer je wat het is dat er gebeurt, en blijf gewoon rustig liggen wetende dat het zo over is en dat het absoluut geen kwaad kan. Sindsdien heb ik van mijn vrouw (partner) nooit meer iets erover gehoord.

Ik herinner me dat ik in die andere bijdrage (meen zelfs dat ik een topic had gemaakt) een link naar een heel goed Nederlandstalig artikel erbij had geplaatst.

Dat is iets dat ik mis op ons forum; dat je een lijst kunt oproepen van topics die je geopend hebt. Of eventueel zelfs ook van een ander. Zou het een stuk makkelijker maken om iets terug te vinden.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_198319091
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 14:06 schreef Maharski het volgende:

[..]

Jaaa!!! Die ruis inderdaad. Al heb ik dat zelf niet al overdag dan, geloof ik. Wel in bed in m'n oor/hoofd. Net alsof m'n hersenen een soort radio-signaalgeluid maken.

In de half-slaap-staat, ook vaak een werkelijk afgrijselijk snerpend, ondefinieerbaar geluid gehoord, echt een ongelooflijke tyfusherrie. En geluid zo kut, dat het een soort pijn doet. Weet niet hoe ik het zou moeten omschrijven. Dit schijnt dus de zogenaamde 'trillingstoestand' te zijn, waarbij lichaam en geest min of meer losgekoppeld worden.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Een aankondiging dat het weer ging gebeuren, lijkt mij wel heel apart om voor het inslapen mee te krijgen dat je weer een nacht met slaapverlamming staat te wachten
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 14:22 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]

Ja, mijn partner heeft dat, al jaren. Die was bang om te gaan slapen. Ik ben dat toen gaan uitzoeken, en heb het ook gevonden. En heb ik ook hier op dit forum ergens over geschreven. Met links en zo, meen ik.

In ieder geval is het zo, even kort samengevat van uit mijn geheugen.........

Ter bescherming van jezelf verlamt je lichaam tijdens de slaap. Waarom? Tijdens de remfase, de droomfase, kun je in een droom bewegen, slaan, bewegen. En daardoor je zelf verwonden, je slaat of trapt tegen de muur, kunt uit bed vallen enz. Nu kan het zijn dat dat niet helemaal synchroom loopt, dat je nog eventjes verlamd ben terwijl je al wakker wordt. Of al bent, want het komt ook wel eens voor, nog zeldener, dat je het al meemaakt bij het inslapen. Dus de eerste en de laatste 15-30 seconden (of iets langer) vlak voordat je in slaap valt en / of direct nadat je wakker wordt.

Het is akelig als je niet weet wat het is, waar het vandaan komt. Mijn vrouw omschreef het alsof er een man in de kamer was die boven op haar lag en ze wilde bewegen maar kon dat niet. Daardoor raakte ze in paniek en kreeg dan ook geen lucht meer.

De oplossing is ... als je weet wat het is, en waarom het wel eens gebeurt, en het overkomt je (weer), realiseer je wat het is dat er gebeurt, en blijf gewoon rustig liggen wetende dat het zo over is en dat het absoluut geen kwaad kan. Sindsdien heb ik van mijn vrouw (partner) nooit meer iets erover gehoord.

Ik herinner me dat ik in die andere bijdrage (meen zelfs dat ik een topic had gemaakt) een link naar een heel goed Nederlandstalig artikel erbij had geplaatst.

Dat is iets dat ik mis op ons forum; dat je een lijst kunt oproepen van topics die je geopend hebt. Of eventueel zelfs ook van een ander. Zou het een stuk makkelijker maken om iets terug te vinden.
Ik heb me er ook in verdiept, de eerste keren wist ik niet wat ik er van moest maken. Ik ben zo spiritueel als een baksteen maar ik was hier destijds flink van geschrokken. Ik weet ook niet wat ik enger vond, de hallucinaties, de ademhalingsproblemen of de verlamming.

Nu herken ik het na een paar seconden. In eerste instantie schrik ik me nog steeds de tering, maar daarna kan ik het plaatsen en gaat het vanzelf weg. Ik heb ook regelmatig dat ik weer inslaap en dat het dan direct weer gebeurt, maar als ik even mijn bed uit ga is het meestal weer weg.

Ik blijf het bizar vinden dat je hersenen dit kunnen doen, ik heb nog nooit gehallucineerd dmv drugs en het verklaard waarschijnlijk een hoop spookverhalen van vroeger over spookhuizen en zo.

Wat me opvalt is dat meerdere mensen aangeven dat ze het maar een paar keer hebben gehad. Ik heb het nu al een aantal jaar tussen de 6 en 10 keer als het niet meer is. Soms zelfs meerdere keren per week.
pi_198319127
Uhm, mijn partner in crime heeft hier ook last van.

wat heb je lalemaal ondernomen?
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_198319151
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 14:33 schreef JanMetDeKorteLul het volgende:

[..]

Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Een aankondiging dat het weer ging gebeuren, lijkt mij wel heel apart om voor het inslapen mee te krijgen dat je weer een nacht met slaapverlamming staat te wachten
[..]

Ik heb me er ook in verdiept, de eerste keren wist ik niet wat ik er van moest maken. Ik ben zo spiritueel als een baksteen maar ik was hier destijds flink van geschrokken. Ik weet ook niet wat ik enger vond, de hallucinaties, de ademhalingsproblemen of de verlamming.

Nu herken ik het na een paar seconden. In eerste instantie schrik ik me nog steeds de tering, maar daarna kan ik het plaatsen en gaat het vanzelf weg. Ik heb ook regelmatig dat ik weer inslaap en dat het dan direct weer gebeurt, maar als ik even mijn bed uit ga is het meestal weer weg.

Ik blijf het bizar vinden dat je hersenen dit kunnen doen, ik heb nog nooit gehallucineerd dmv drugs en het verklaard waarschijnlijk een hoop spookverhalen van vroeger over spookhuizen en zo.

Wat me opvalt is dat meerdere mensen aangeven dat ze het maar een paar keer hebben gehad. Ik heb het nu al een aantal jaar tussen de 6 en 10 keer als het niet meer is. Soms zelfs meerdere keren per week.
Ik heb het nu al zeker een jaar of 7, gemiddeld 2x per maand. Wanneer ik meer stress heb nemen de aanvallen toe. Ik neem tegenwoordig wel melatonine, om snel in te slapen. Dat lijkt het iets te verminderen.
And so the lion fell in love with the lamb
pi_198319218
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 14:35 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Uhm, mijn partner in crime heeft hier ook last van.

wat heb je lalemaal ondernomen?
Ik heb onderzoek gedaan op internet maar ik kwam niet verder dan feiten, interpretaties van ervaringen en de conclusie dat de aanleidingen heel divers zijn, en op mij van toepassing zijn. Vandaar dit topic
  donderdag 4 maart 2021 @ 14:52:50 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_198319357
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 14:22 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]

Ja, mijn partner heeft dat, al jaren. Die was bang om te gaan slapen. Ik ben dat toen gaan uitzoeken, en heb het ook gevonden. En heb ik ook hier op dit forum ergens over geschreven. Met links en zo, meen ik.

In ieder geval is het zo, even kort samengevat van uit mijn geheugen.........

Ter bescherming van jezelf verlamt je lichaam tijdens de slaap. Waarom? Tijdens de remfase, de droomfase, kun je in een droom bewegen, slaan, bewegen. En daardoor je zelf verwonden, je slaat of trapt tegen de muur, kunt uit bed vallen enz. Nu kan het zijn dat dat niet helemaal synchroom loopt, dat je nog eventjes verlamd ben terwijl je al wakker wordt. Of al bent, want het komt ook wel eens voor, nog zeldener, dat je het al meemaakt bij het inslapen. Dus de eerste en de laatste 15-30 seconden (of iets langer) vlak voordat je in slaap valt en / of direct nadat je wakker wordt.

Het is akelig als je niet weet wat het is, waar het vandaan komt. Mijn vrouw omschreef het alsof er een man in de kamer was die boven op haar lag en ze wilde bewegen maar kon dat niet. Daardoor raakte ze in paniek en kreeg dan ook geen lucht meer.

De oplossing is ... als je weet wat het is, en waarom het wel eens gebeurt, en het overkomt je (weer), realiseer je wat het is dat er gebeurt, en blijf gewoon rustig liggen wetende dat het zo over is en dat het absoluut geen kwaad kan. Sindsdien heb ik van mijn vrouw (partner) nooit meer iets erover gehoord.

Ik herinner me dat ik in die andere bijdrage (meen zelfs dat ik een topic had gemaakt) een link naar een heel goed Nederlandstalig artikel erbij had geplaatst.

Dat is iets dat ik mis op ons forum; dat je een lijst kunt oproepen van topics die je geopend hebt. Of eventueel zelfs ook van een ander. Zou het een stuk makkelijker maken om iets terug te vinden.
De big G vindt het voor je door op FOK! + subforum + deel van de TT of een steekwoordje te zoeken.. maar idd, het zou tof zijn als je dat in een soort van MyAT te kunnen.

OT: had van dit fenomeen nog nooit van gehoord, klinkt horror-achtig nasty.. pff.. :|W
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 4 maart 2021 @ 15:01:00 #23
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_198319462
Bij periodes last van. Bekende shadow figuren inderdaad, lichte stemmen, 'white noise', naar beneden getrokken worden lijkt het, hoge tonen in mijn oor. Ik weet wat het in theorie is. Maar gevoelsmatig moet ik altijd zsm ontsnappen van de verlamming omdat er anders foute dingen gebeuren.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  donderdag 4 maart 2021 @ 15:08:56 #24
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_198319553
https://www.slaapinfo.nl/(...)rig/slaapverlamming/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming

https://www.mst.nl/p/aand(...)utenlang%20aanhouden.

Heb het zelf eens gegoogled, gewoon in het Nederlands; slaapverlamming.
Vond zelf de derde (onderste hier) het beste. Let op, verlamming kan ook paralyse genoemd worden

[ Bericht 21% gewijzigd door LeesFoknl op 04-03-2021 15:14:39 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_198321733
Heb het een paar keer gehad. Ging altijd gepaard met stress, slaaptekort, pijn.

En het gaat altijd over hetzelfde. Ik hallucineer dan niet (ik zie nooit personen, of beesten, hoor geen stemmen) maar ik 'voel' wel dat ik z.s.m. er weer uit moet. Ik raak in paniek. Heb het gevoel dat ik doodga. Word naar beneden getrokken.

Ik weet nog wel toen ik heel erg last had van dissociatie, dat ik een keer zo'n verlamming heb gehad (stress, slaaptekort, huilen) en toen werd ik echt 'naar beneden gezogen' en iets in mij vertelde mij je moet eruit, anders kom je er nooit meer uit, en blijf je voor altijd in die out of body experience. That was some scary shit.

Ik probeer dan altijd bijv. mijn vinger te bewegen, of een lichaamsdeel te bewegen. Soms lukt het dan mezelf wakker te krijgen. Soms niet. Altijd janken als ik dan wakker word, van opluchting, van angst ook.

Alleen 1 keer (de laatste keer, had ik pijn en stress) probeerde ik mijn vinger te bewegen, droomde ik dat ik wakker werd in mijn bed, en vervolgens werd ik pas echt wakker. Dat was een gare inception. Toen hoorde ik trouwens wel stemmen, maar het was meer zo'n rare ruis.

En ja, ik heb het ook alleen als ik op mijn rug slaap. Gelukkig ben ik een zij-buikslaper.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2021 17:39:32 ]
pi_198321757
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 15:01 schreef inslagenreuring het volgende:
Bij periodes last van. Bekende shadow figuren inderdaad, lichte stemmen, 'white noise', naar beneden getrokken worden lijkt het, hoge tonen in mijn oor. Ik weet wat het in theorie is. Maar gevoelsmatig moet ik altijd zsm ontsnappen van de verlamming omdat er anders foute dingen gebeuren.
Dit dus, je blijft er niet voor je lol rondhangen. Wil altijd z.s.m. weer eruit.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2021 17:40:33 ]
  donderdag 4 maart 2021 @ 17:59:02 #27
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_198322089
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 17:40 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]

Dit dus, je blijft er niet voor je lol rondhangen. Wil altijd z.s.m. weer eruit.
Heb wel eens gelezen dat dat stadium zich goed leent voor lucide dromen. Maar instinctief is het hell no, wake the fuck up :')
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_198322694
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 17:59 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Heb wel eens gelezen dat dat stadium zich goed leent voor lucide dromen. Maar instinctief is het hell no, wake the fuck up :')
Nou ik heb wel eens lucide gedroomd (geloof ik). Dat ik wist van ik droom, maar ik ga nu bepalen hoe dit gaat (en dat was vet geil en leuk). Maar dat is echt wat anders dan dit vrees ik..
pi_198331075
Wat een doodeng topic dit, heb spijt dat ik erop geklikt heb. Je zou er bijna bijgelovig van worden. Misschien kunnen supplementen als magnesium, glycine of ornithine helpen. Maar dat zijn ook maar anekdotes dat mensen zeggen dat ze daar beter van slapen hoewel er ook onderzoek naar gedaan is.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6476615/
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_198332817
Ik dacht iets dergelijks te hebben maar als ik dit allemaal zo lees is dat het toch niet.
Ik heb heel regelmatig dat ik merk dat mijn man terug naar bed komt nadat hij is opgestaan. Ik hoor hem de kamer binnenkomen, zie hem zich weer uitkleden voel dat hij weer naast me komt liggen en ik kan op die momenten niet praten en bewegen. En dan ineens ben ik weer "bij" en is hij er dus niet.
Gedroomd zou je zeggen, maar het is wel iets heel anders dan de dromen die ik normaalgesproken (in veelvoud) heb.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:55:29 #31
494791 JanMetDeKorteLul
Korte achternaam
pi_198333733
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 02:02 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Wat een doodeng topic dit, heb spijt dat ik erop geklikt heb. Je zou er bijna bijgelovig van worden. Misschien kunnen supplementen als magnesium, glycine of ornithine helpen. Maar dat zijn ook maar anekdotes dat mensen zeggen dat ze daar beter van slapen hoewel er ook onderzoek naar gedaan is.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6476615/

Het zou mij ook niets verbazen als dit fundament is voor veel bijgeloof. Zeker in het verleden. Dode familie leden die op bezoek komen, ´Spookhuizen´, poort na de hel etc. Stel je eens voor dat je dit soort dromen zou hebben in de tijd van heksen vervolgingen enzo.

Wees maar gewoon blij dat je er geen last van hebt ;)
  vrijdag 5 maart 2021 @ 11:20:25 #32
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_198334142
Gelukkig nooit gehad.

Wel dromen die raar realistisch zijn, dat ik droom dat ik wakker word en opsta, met mensen praat, dingen doe enzo. En dan word ik echt wakker, dat voelt dan even heel raar.

Ook ben ik heel soms vrij bewegelijk in bed. Rechtop zitten, het licht aan doen. Vorige week werd ik wakker en lag met mijn hoofd bij het voeteinde van het bed. Netjes met de deken omgedraaid, mijn kussen en mijn kleine kussentjes ook daar. En ik had blijkbaar de wekker verzet, dat was wat minder
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_198334208
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:57 schreef JanMetDeKorteLul het volgende:
Ik heb hier nu een jaar of vijf last van en het is ontzettend hinderlijk. Ik vind het gelukkig nu minder eng omdat ik het herken, maar de eerste seconden schrik ik me nog steeds de tering. De laatste maanden komt het steeds vaker voor terwijl ik veel minder last heb van onderliggende problematiek zoals depressies of middelen gebruik. Ik heb geen slaapstoornis en heb een gezond slaapritme maar toch blijft dit voorkomen.

Zijn er hier mensen die dit ook ervaren, of zich hierin herkennen? Zo ja, heb je manieren gevonden om er minder vaak last van te hebben? Werkt mediteren hier bijvoorbeeld goed tegen? Heb je therapie hier voor gehad zoals slaap CGT?

Ik hoef er niet zozeer van af want het is niet schadelijk voor zover men weet, maar er is zo weinig over bekend dat ik benieuwd ben naar ervaringen van anderen. Ik begrijp dat met 8% de kans niet heel groot is en ik ken niemand in mijn privé leven die hier last van heeft.

Ik had er ook last van. Het gaat om overgave en controle. Mijn oplossingen zijn. Overdag altijd eerlijk zijn en de waarheid te spreken ( je ware zelf dus) en verder geen zorgen te maken. En verder plezierige leuke dingen doen( passie) en vreugdevolle leuke emoties hebben. Het is inderdaad religieus/ spiritueel iets. Bij mij begon het toen ik met religie / spiritualiteit mee bezig hield. Daarvoor had ik altijd normale dromen en 0% last van. O ja en een goede daad overdag helpt ook wel soms.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 14:06:02 #34
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_198337052
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 11:25 schreef Twintig het volgende:

[..]

Ik had er ook last van. Het gaat om overgave en controle. Mijn oplossingen zijn. Overdag altijd eerlijk zijn en de waarheid te spreken ( je ware zelf dus) en verder geen zorgen te maken. En verder plezierige leuke dingen doen( passie) en vreugdevolle leuke emoties hebben. Het is inderdaad religieus/ spiritueel iets. Bij mij begon het toen ik met religie / spiritualiteit mee bezig hield. Daarvoor had ik altijd normale dromen en 0% last van. O ja en een goede daad overdag helpt ook wel soms.
Ik hou me vrij aardig bezig met spiritualiteit ed, maar heb dit nog nooit gehad.

Zover ik weet staat dit compleet los van wel of niet bezig zijn met spiritualiteit ed. Gebeurd het willekeurige mensen, van broodje nuchter tot zweefteef.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 14:08:36 #35
494791 JanMetDeKorteLul
Korte achternaam
pi_198337094
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 14:06 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ik hou me vrij aardig bezig met spiritualiteit ed, maar heb dit nog nooit gehad.

Zover ik weet staat dit compleet los van wel of niet bezig zijn met spiritualiteit ed. Gebeurd het willekeurige mensen, van broodje nuchter tot zweefteef.
Ik hou me totaal niet bezig met spritualiteit. 16 Jaar verplicht elke zondag katholieke kerk heeft dat bij mij compleet om zeep geholpen, dus ik herken me hier ook niet in.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 15:47:49 #36
481998 K21
Cappuccino
pi_198338802
Ik heb het een tijdje vrij vaak gehad en heel soms gebeurt het nog wel eens. Inderdaad echt eng de eerste paar keer, maar na een keer of wat had ik meer zoiets van "niet weer dit gezeik hè".

Gelukkig bij mij geen figuren, geluiden of andere dingen. Ik wist alleen dat ik in bed in de slaapkamer lag maar dat ik me niet kon bewegen, op één voet na. Daar probeerde ik m'n lijf dan mee wakker te wiebelen. Heb trouwens van iemand anders die dit had gehoord dat hij ook nog alleen zijn voet kon bewegen. :D :')
pi_198350489
Ik heb hier een aantal keer last van gehad in een periode. Is alweer een jaar of vijf geleden geloof ik. Vond het ook ontzettend naar, geestelijk was ik dan wakker maar kon lichamelijk niks. Voelde me overgeleverd aan enge geesten. En dan 'schreeuwde' ik om mijn man om mij te helpen.

Nou ja, bij mij was het duidelijk vanwege de stress.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 07:39:38 #38
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_198350800
Gewoon niet op je rug gaan slapen. En naar de huisarts voor apneu, kijken waar je uitkomt.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_198350884
quote:
1s.gif Op donderdag 4 maart 2021 13:18 schreef Brybry het volgende:
Ik kan mezelf inmiddels wel expert noemen op dit gebied..

Inmiddels kan ik het overdag al aanvoelen als het die avond gaat gebeuren : Je hoort/voelt een bepaalde ruis , zoals een radiosignaal.
Wat je vooral niet moet doen; Er tegen vechten. Go with the flow werkt het best.

Als je naast iemand slaapt: Probeer diegene aan te raken. Als je in verbinding staat met een ander (fysiek) dan gebeurt het niet.
Ik was in staat om bewust naar de schim te kijken, maar ook in staat om wakker te worden door in te spannen... Op wakker worden zegmaar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 6 maart 2021 @ 15:20:02 #40
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_198356393
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 02:02 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Wat een doodeng topic dit, heb spijt dat ik erop geklikt heb. Je zou er bijna bijgelovig van worden. Misschien kunnen supplementen als magnesium, glycine of ornithine helpen. Maar dat zijn ook maar anekdotes dat mensen zeggen dat ze daar beter van slapen hoewel er ook onderzoek naar gedaan is.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6476615/

Ik heb laatst zelf een uitgebreid onderzoek gedaan en daar bleek uit dat ik het beste slaap na een orgasme.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  zaterdag 6 maart 2021 @ 16:41:03 #41
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_198357931
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:20 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]

Ik heb laatst zelf een uitgebreid onderzoek gedaan en daar bleek uit dat ik het beste slaap na een orgasme.
Dat komt omdat een man na zijn orgasme prolactine, vasopressine en melatonine aanmaakt.

Als je vrouw ooit toch een keertje klaagt dat je slaperig bent na de seks en vlot als een blok in slaap valt kan je zeggen dat het gewoon een biologisch iets is. Wetenschappelijk bewezen😉
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_198357969
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 17:40 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]

Dit dus, je blijft er niet voor je lol rondhangen. Wil altijd z.s.m. weer eruit.
Uhm. Ik wel. Omdat ik het al als sinds jongs af aan meemaak vind ik het juist super interessant en laat me nog weleens meevoeren...
pi_198358277
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 16:42 schreef Brybry het volgende:

[..]

Uhm. Ik wel. Omdat ik het al als sinds jongs af aan meemaak vind ik het juist super interessant en laat me nog weleens meevoeren...
Wil je delen waar je dan heen kunt gaan? Hoeft niet hoor.
Vind je het niet eng?
  zondag 7 maart 2021 @ 07:32:53 #44
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_198370097
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 16:41 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dat komt omdat een man na zijn orgasme prolactine, vasopressine en melatonine aanmaakt.

Als je vrouw ooit toch een keertje klaagt dat je slaperig bent na de seks en vlot als een blok in slaap valt kan je zeggen dat het gewoon een biologisch iets is. Wetenschappelijk bewezen😉
Aha, dan waren mijn vermoedens juist. Vooral die prolactine slaat mij neer!

Hebben vrouwen dat niet? Heb er al ooit een meegemaakt die ging DIRECT na de sex de badkamer poetsen en een wasje draaien. En ook die bij zware hoofdpijn die maar niet wilde wegtrekken sex wilde. Dam zei ik, heb je een receptje van de dokter ...
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  Moderator zondag 7 maart 2021 @ 09:29:16 #45
441859 crew  Lenny77
pi_198370760
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:20 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]

Ik heb laatst zelf een uitgebreid onderzoek gedaan en daar bleek uit dat ik het beste slaap na een orgasme.
Dat is heel handig, maar helpt het ook tegen slaapverlamming?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_198371033
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 17:04 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]

Wil je delen waar je dan heen kunt gaan? Hoeft niet hoor.
Vind je het niet eng?
Jawel hoor :)

Het is zeker eng! Maar...ik hallucineer sporadisch en de hallucinaties zijn al sinds ik een kind ben hetzelfde, dus ik ben er aan gewend geraakt.
Ik ervaar het vooral sensorisch, eigenlijk altijd alsof iemand je lichaam inkruipt. Dat zorgde bij mij voor doodsangsten , vechten was mn eerste instinct altijd. op een gegeven moment merkte ik dat als ik mijn gewoon overgeef en het laat gebeuren dat er dan bijzondere dingen gebeuren, zo ben ik wel eens gaan vliegen door de lucht heen, bizar om vervolgens weer terug te keren en langzaam in mijn eigen bed te landen.
Daarnaast is het heel belangrijk om te beseffen dat angst en gevoelens van angst een periode van slaapverlamming langer laat duren. vooral als die periodes gepaard gaan met hallucinaties zoals het ervaren van een duister iets die op je borst gaat zitten.

Slaapverlamming heeft er trouwens ook voor gezorgd dat ik héél anders ben gaan denken over religie en spiritualiteit..
Kort door de bocht: Geesten bestaan niet , God zoals wij die kennen bestaat niet.
Andere werelden/dimensies daarentegen....

[ Bericht 4% gewijzigd door Brybry op 07-03-2021 10:05:36 ]
  maandag 8 maart 2021 @ 02:53:39 #47
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_198386614
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 09:29 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Dat is heel handig, maar helpt het ook tegen slaapverlamming?
Zal het mijn vrouw eens vragen. Zelf heb ik dat nog nooit gehad.
Wel ooit lucide gedroomd, na een zeer lange periode van werkelijk iedere nacht dezelfde nachtmerrie (een steeds groter wordende duivel in de slaapkamer) in zo een droom een keer daar onvoorstelbaar agressief tegen in gegaan. Hij werd kleiner en kleiner (dus nog altijd in die droom), verdween in die droom en die droom / nachtmerrie heb ik nooit meer gehad.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  maandag 8 maart 2021 @ 02:57:41 #48
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_198386623
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 09:57 schreef Brybry het volgende:

[..]

Jawel hoor :)

Het is zeker eng! Maar...ik hallucineer sporadisch en de hallucinaties zijn al sinds ik een kind ben hetzelfde, dus ik ben er aan gewend geraakt.
Ik ervaar het vooral sensorisch, eigenlijk altijd alsof iemand je lichaam inkruipt. Dat zorgde bij mij voor doodsangsten , vechten was mn eerste instinct altijd. op een gegeven moment merkte ik dat als ik mijn gewoon overgeef en het laat gebeuren dat er dan bijzondere dingen gebeuren, zo ben ik wel eens gaan vliegen door de lucht heen, bizar om vervolgens weer terug te keren en langzaam in mijn eigen bed te landen.
Daarnaast is het heel belangrijk om te beseffen dat angst en gevoelens van angst een periode van slaapverlamming langer laat duren. vooral als die periodes gepaard gaan met hallucinaties zoals het ervaren van een duister iets die op je borst gaat zitten.

Slaapverlamming heeft er trouwens ook voor gezorgd dat ik héél anders ben gaan denken over religie en spiritualiteit..
Kort door de bocht: Geesten bestaan niet , God zoals wij die kennen bestaat niet.
Andere werelden/dimensies daarentegen....
Het vetgedrukte is exact hoe mijn vrouw het omschreef. Nu hoor ik al 1-2 jaren niets meer hierover, van haar, sinds ik dat heb uitgezocht en haar dat verteld en uitgelegd heb.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  maandag 8 maart 2021 @ 07:48:57 #49
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_198387118
Toch lijken de hier genoemd wezens allemaal cultureel gebonden, demonen, een heks, vraag me af wat mensen uit andere culturen zien.

Ah hier staat eea: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Night_hag#East_Asia

[ Bericht 43% gewijzigd door Tyr80 op 08-03-2021 08:06:50 ]
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')