abonnement Unibet Coolblue
pi_198275720
Beste leden,

Op dit moment ben ik bezig met het maken van een houten lamp (houten stronk met bovenop een vintage lamp). Ik heb een dikke houten tak gepakt en deze zigzaggend doorboord zodat ik de elektra er door heen kon rijgen. Vervolgens heb ik de gaatjes weer gevuld, geschuurd en gelakt zodat het lijkt alsof die boven naar beneden in stap is verwerkt, wat die ook deels is.

Nu wil de stam graag stevig plaatsen, maar daar zit mijn vraag. Mijn vorige lamp heb ik vast gegoten in beton; maar dat pakte niet heel mooi uit, is wat lomp en ook erg zwaar. De lampen in de winkels staan op een ijzeren standaard. Heeft iemand een idee hoe dat gemaakt is? Je kam hem niet zomaar even vastprikken op standaardje want dan valt die snel om. Iemand een idee?

dank! Roelof
pi_198275776
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 21:00 schreef Roelof1988 het volgende:
Beste leden,

Op dit moment ben ik bezig met het maken van een houten lamp (houten stronk met bovenop een vintage lamp). Ik heb een dikke houten tak gepakt en deze zigzaggend doorboord zodat ik de elektra er door heen kon rijgen. Vervolgens heb ik de gaatjes weer gevuld, geschuurd en gelakt zodat het lijkt alsof die boven naar beneden in stap is verwerkt, wat die ook deels is.

Nu wil de stam graag stevig plaatsen, maar daar zit mijn vraag. Mijn vorige lamp heb ik vast gegoten in beton; maar dat pakte niet heel mooi uit, is wat lomp en ook erg zwaar. De lampen in de winkels staan op een ijzeren standaard. Heeft iemand een idee hoe dat gemaakt is? Je kam hem niet zomaar even vastprikken op standaardje want dan valt die snel om. Iemand een idee?

dank! Roelof
Eventueel wat bouten/pinnen erin draaien en die op een basisplaat lassen?
Brutal. Fucking. Metal.
pi_198275785
Standaard met schroefdraad
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_198275846
Kerstboomstandaard?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_198280545
quote:
1s.gif Op maandag 1 maart 2021 21:02 schreef Jordy-B het volgende:
Standaard met schroefdraad
Dank voor je tip; heb je een idee wat voor een geschikt is?
https://ap.lc/WtMIc Ik vond deze, maar het onderplaatje moet denk ik een groter oppervlakte zijn en zwaarder om niet om te vallen.
pi_198280559
quote:
19s.gif Op maandag 1 maart 2021 21:02 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Eventueel wat bouten/pinnen erin draaien en die op een basisplaat lassen?
Dat zou wel ideaal zijn; heb alleen niet de gelegenheid om te lassen helaas. Ik denk dat een plaatje moet hebben waar al een pin is op gelast of dat je die er in kan schroeven.
quote:
7s.gif Op maandag 1 maart 2021 21:04 schreef sigme het volgende:
Kerstboomstandaard?
Dat zou wel werken ja, maar vind dat wat minder mooi, ik zoe nog iets mooiers.
pi_198280696
Mijn vader had een zware ijzeren plaat gepakt met daarop een heel lange buis met een moer erin gelast en daar een draad eind erin. ^O^
  dinsdag 2 maart 2021 @ 08:54:10 #8
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_198281044
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 07:50 schreef Roelof1988 het volgende:

[..]

Dat zou wel ideaal zijn; heb alleen niet de gelegenheid om te lassen helaas. Ik denk dat een plaatje moet hebben waar al een pin is op gelast of dat je die er in kan schroeven.
[..]

even naar een plaatselijk metaalbewerkingsbedrijf gaan. Stripstaal 200x200x10 met wat verzonken gaten er in voor wat fatsoenlijke schroeven.
Onder op de plaat 2x rond 10, 160 lang laten lassen zodat de plaat net boven de grond zweeft en je kabel er makkelijk onderuit kan.
Zo heb ik het vaker gedaan :P
pi_198281376
Waarom gebruik je geen bestaande oplossing?

https://www.ikea.com/nl/n(...)-zwart-wit-20404095/

Pak je de voet van deze lamp?
pi_198798755
Een Sokkel RVS Plaat met opgelaste pen? Tijd terug zocht ik iets vergelijkbaars. Volgens mij vond ik m destijds bij bickwebshop.
pi_198843871
Kijk eens bij shops waar je lamp onderdelen kunt krijgen... :) En dan neem je de 10mm Holle draadstang en de bijpassende moeren. De draadstang is op lengte of per meter te koop en dus hol van binnen om kabel door te kunnen voeren.

https://www.lamplord.nl/nl/lamp-onderdelen/draadeindes/

Echter de schroefdraad is niet standaard metrisch M10x1.25 maar M10x1 (dat laatste getal is de spoed van de draad) M10x1 is dus een fijnere draad. De M10x1 draad tap kun je eventueel via eBay bestellen voor een paar Euro.

Dan boor je een 9mm gat die genoeg in het hart van de stam. Daar tap je de M10x1 draad in. Zorg dat je kabel ook door dit gat gaat. Dan neem je een draadstang van de juiste lengte voert de kabel er doorheen en draai deze in het gat. Laat de draadstang lang genoeg uitsteken. Boor een 10mm gat in de voet daar voer je de kabel door en stopt de draadstang in dat gaatje. Dan onder een schijfje en moertje erop en vastdraaien. Je zult slechts de voet van onder ook even moeten uithollen om de moer en de kabel weg te werken.

En zo is bijna elke staande of hangende wandlamp af fabriek aan het voetje geschroefd.

https://www.ebay.com/itm/(...)2:g:-iQAAOSwm8ZdiddU

Wordt je dit allemaal te moeilijk. Boor dan eerst een 10mm gat in de stam 100mm diep, en dan ruim je dit gat op met 12mm boor 20mm diep. En dan lijm je een M10x1 koppelstuk in de stam. Die koppelstukken zijn 12mmx20mm. En daar draai je dan weer een langer draadeind in van bv. 10cm lang. Zodat de stam niet gaat wrikken en de plug eruit breekt wanneer hij staat.
https://www.lamplord.nl/n(...)/verloop-koppelstuk/

De koppelstukken zijn dus 12mm en van messing... Om het eventueel te versteviggen kun je 12mm koper buis gebruiken. en een Soldeer sok, die soldeer je op de buis en in die sok det koppelstuk. Dan stop je die buislengte in het gat wat je in de stam geboord hebt. Met vlinderboor/speedboor kun je verlengstuk op zetten en wel tot 40cm diep boren. Zo kun je korter draadeindje gebruiken in een langere buis die weer in de stam gaat als versteviging.

https://www.amazon.nl/Bos(...)a-444932298954&psc=1
^O^ Opties bij de vleet... :9

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 04-04-2021 08:40:04 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')