Je kunt het testen als je een CV hebt die ook op lage temperatuur kan stoken.quote:Op donderdag 4 maart 2021 12:44 schreef Fer het volgende:
Werkt het echt niet in een slecht geïsoleerde woning? Je zou toch denken met een hele vloer op 35c moet het toch aardig warm worden in een huis?
Desnoods een paar convectoren onder de grote ramen met fans voor de koudste maanden. Maar ik kan mij amper voorstellen dat het niet werkt of extreem inefficiënt is.
Andersom, als je zoveel isoleert, dat het gas verbruik onder 500 m3 zakt. Waarom zou je dan nog van gas af moeten?
Geen idee, ik word dat jaar 84 en heb de hypotheek dan net afgelost (mezelf kennende dmv extra aflossingen al eerder, maar als ik dat niet doe ben ik er in 2050 van af).quote:Andere vraag? Iemand een schatting hoe de stroom mix van 100% renewable bronnen er uit ziet in 2050?
Voor de industrie waterstof en voor particulieren zon/wind met waterstof als opslagmedium.quote:Op donderdag 4 maart 2021 12:44 schreef Fer het volgende:
Werkt het echt niet in een slecht geïsoleerde woning? Je zou toch denken met een hele vloer op 35c moet het toch aardig warm worden in een huis?
Desnoods een paar convectoren onder de grote ramen met fans voor de koudste maanden. Maar ik kan mij amper voorstellen dat het niet werkt of extreem inefficiënt is.
Andersom, als je zoveel isoleert, dat het gas verbruik onder 500 m3 zakt. Waarom zou je dan nog van gas af moeten?
Andere vraag? Iemand een schatting hoe de stroom mix van 100% renewable bronnen er uit ziet in 2050?
Het is ook gezemel om niets, het is uiteraard niet de bedoeling om heel Nederland vol te legen met zonneparken maar als 1 in de zoveel weilanden een zonnepark wordt heeft echt niemand daar last van. Een weiland is ook niet meer dan een lap gras waar flink wat stikstof over uitgereden is.quote:Op donderdag 4 maart 2021 13:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je kunt het testen als je een CV hebt die ook op lage temperatuur kan stoken.
Probeer het eens een jaartje uit door je CV-ketel in te stellen op max 45-55 graden voor verwarming.
Als je op die manier je huis comfortabel warm kunt krijgen cq houden dan kun je waarschijnlijk wel een warmtepomp gebruiken.
[..]
Geen idee, ik word dat jaar 84 en heb de hypotheek dan net afgelost (mezelf kennende dmv extra aflossingen al eerder, maar als ik dat niet doe ben ik er in 2050 van af).
Ik verwacht dat er dan meer opslagmogelijkheden voor zonne-energie zijn, ook voor particulieren, en dat mensen die geen of onvoldoende zonnepanelen hebben dan bijvoorbeeld ook stroom uit een locale opslag kunnen krijgen.
Maar het kunnen opslaan van energie zal essentieel worden denk ik, icm zonnevelden en hopelijk zo min mogelijk windmolens.
Overigens snap ik de weerstand tegen zonnevelden niet zo; ik kwam er de afgelopen weken een paar tegen langs de snelweg en ik moest in eerste instantie even kijken of het geen water was, maar als boer Piet het weiland vol legt en er een houtwal omheen maakt dan ziet niemand het meer.
Nou, dat idd.... we hebben zoveel weiland, waar toch niet op gebouwd gaat/mag worden, en ik kan me voorstellen dat het voor een boer steeds rendabeler wordt een weiland vol te leggen met panelen dan er koeien te laten grazen.quote:Op donderdag 4 maart 2021 13:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is ook gezemel om niets, het is uiteraard niet de bedoeling om heel Nederland vol te legen met zonneparken maar als 1 in de zoveel weilanden een zonnepark wordt heeft echt niemand daar last van. Een weiland is ook niet meer dan een lap gras waar flink wat stikstof over uitgereden is.
Heb ook al een rondleiding gehad door zo'n park (vorige zomer) en het stikt van het leven, insecten, lichtschuwe plantjes, etc. En dat wordt alleen maar beter naarmate de grond daar z'n meststoffen kwijtraakt.
Momenteel (sinds maart 2020) word er alleen maar thuisgewerkt, en de 2,5 uur telt slechts indien er niet meer dan 10 km file is. Het enkele reis record staat op 5 uur en 15 minuten. Toen we hier gingen wonen was er een andere baan, op fietsafstand. Wegens een zeer specifiek specialisme is dat nu een baan aan de andere kant van het land, en we wonen hier erg graag. Ik wil er niet over klagen, maar het ging om waarom een elektrische auto geen optie was. Bij de huidige werkgever is slechts plek voor een paar laadstations, en die zijn altijd bezet. Bovendien is flexibiliteit vereist, waarbij ineens 180 graden aan de andere kant van het land moet worden gewerkt. Voor ons geen volledig elektrische auto, we hebben wel een hybride (geen stekker).quote:Op donderdag 4 maart 2021 13:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe ver je moet reizen dat je dagelijks 2½ uur enkele reis moet reizen, en waarom je dan zo ver van je werk woont en kennelijk niet thuis kunt werken, maar dan nog is je reisafstand dan dus zo'n 250 kilometer, als je dan toch een 8-urige werkdag hebt dan lijkt me dat je de auto in die 8½ uur dat je op je werk bent prima weer kunt opladen?
Laten we eerlijk wezen; als je dagelijks 500 km reist dan doe je dat niet in een VW UP of ander modelletje van dat formaat, maar zit je in een segment daarboven, en dan heb je al meer dan genoeg keuze aan auto's die een actieradius van meer dan 350 km hebben en kunnen snelladen, dus dan kun je ondertussen op de zaak prima voor de terugweg laden.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos
Hoe minder kunstmest en gif hoe gezonder de grond is en hoe beter alles groeit en bloeit inderdaad.quote:Op donderdag 4 maart 2021 13:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is ook gezemel om niets, het is uiteraard niet de bedoeling om heel Nederland vol te legen met zonneparken maar als 1 in de zoveel weilanden een zonnepark wordt heeft echt niemand daar last van. Een weiland is ook niet meer dan een lap gras waar flink wat stikstof over uitgereden is.
Heb ook al een rondleiding gehad door zo'n park (vorige zomer) en het stikt van het leven, insecten, lichtschuwe plantjes, etc. En dat wordt alleen maar beter naarmate de grond daar z'n meststoffen kwijtraakt.
En bij de werkgever kan het aantal laadstations niet vergroot worden? Die voldoet waarschijnlijk ook graag aan allerlei MVO-regeltjes.quote:Op donderdag 4 maart 2021 13:34 schreef verita het volgende:
[..]
Momenteel (sinds maart 2020) word er alleen maar thuisgewerkt, en de 2,5 uur telt slechts indien er niet meer dan 10 km file is. Het enkele reis record staat op 5 uur en 15 minuten. Toen we hier gingen wonen was er een andere baan, op fietsafstand. Wegens een zeer specifiek specialisme is dat nu een baan aan de andere kant van het land, en we wonen hier erg graag. Ik wil er niet over klagen, maar het ging om waarom een elektrische auto geen optie was. Bij de huidige werkgever is slechts plek voor een paar laadstations, en die zijn altijd bezet. Bovendien is flexibiliteit vereist, waarbij ineens 180 graden aan de andere kant van het land moet worden gewerkt. Voor ons geen volledig elektrische auto, we hebben wel een hybride (geen stekker).
Tsja, life sucks. Moeten we maar niet op zo'n geweldige plek willen wonenquote:Op donderdag 4 maart 2021 13:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
En bij de werkgever kan het aantal laadstations niet vergroot worden? Die voldoet waarschijnlijk ook graag aan allerlei MVO-regeltjes.
Maar da fuck, dagelijks minstens 2½ uur in de auto zitten, enkele reis..... ik ben niet bang van een beetje reizen, maar dat is echt way beyond the limit, zelfs in een hele relaxte limousine.
Dat kan ik me voorstellen, ik zou post-corona zeker werk gaan maken van minstens 3 thuiswerkdagen per week, maar sowieso van een 4-daagse werkweek, 4*9 ofzo, en dan ook nog met liefst 2 thuiswerkdagen.quote:Op donderdag 4 maart 2021 13:42 schreef verita het volgende:
[..]
Tsja, life sucks. Moeten we maar niet op zo'n geweldige plek willen wonenMaar eerlijk is eerlijk, leuk is anders, en je brand gauw op zo.
Het kost nu al maanden om een nieuwbouwwoning op het elektriciteitsnet aangesloten te krijgen en dat terwijl de woningbouw nog mondjesmaat is. Het uitbreiden van het complete elektriciteitsnet is een klus van meerdere decennia. Er is een ernstig tekort aan technici wat alleen maar toeneemt omdat apparaten steeds complexer worden en de vraag naar de nieuwste technische snufjes toeneemt. Aan de andere kant zijn vanaf de jaren '90 de vakopleidingen vakkundig om zeep geholpen door zogenoemde 'onderwijsvernieuwingen'.quote:Op donderdag 4 maart 2021 10:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het stroomnet zie ik niet als een grote uitdaging. Er zullen maximaal 450.000 elektrische auto's per jaar verkocht worden in Nederland om uiteindelijk zo'n 8,5 miljoen auto's te vervangen, wat ons ruim voldoende tijd geeft om knelpunten aan te pakken.
Daarnaast kunnen er ook niet eens genoeg kabels gemaakt worden in die tijd.quote:Op donderdag 4 maart 2021 14:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het kost nu al maanden om een nieuwbouwwoning op het elektriciteitsnet aangesloten te krijgen en dat terwijl de woningbouw nog mondjesmaat is. Het uitbreiden van het complete elektriciteitsnet is een klus van meerdere decennia. Er is een ernstig tekort aan technici wat alleen maar toeneemt omdat apparaten steeds complexer worden en de vraag naar de nieuwste technische snufjes toeneemt. Aan de andere kant zijn vanaf de jaren '90 de vakopleidingen vakkundig om zeep geholpen door zogenoemde 'onderwijsvernieuwingen'.
Dat de energietransitie stuk zou lopen op het tekort aan technici had ik al voorzien toen onze overheid met dit onzalige idee op de proppen kwam. Het idee was dat als de transitie eenmaal op gang was gekomen dat de omschakeling steeds goedkoper zou worden door het 'vliegwieleffect'. De meeste kosten zitten niet in de materialen maar arbeid. En ja, dat gaat ook onderhevig zijn aan een vliegwieleffect, eentje die met geweld uit elkaar spat omdat men gaat opbieden om eindelijk die techneut aan de deur te krijgen. Dit probleem is niet van vandaag of gisteren, maar neemt geleidelijk toe sinds de industriële revolutie. De laatste jaren is het erg hard gegaan met de vraag naar technische oplossingen in het huishouden. Wie gaat dit allemaal aanpakken?
Iets theoretisch vanachter een bureau verzinnen kan ik ook wel, maar ik ken ook de praktijk. Het moet wel uitvoerbaar zijn.
Met de huidige capaciteit.quote:Op donderdag 4 maart 2021 14:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daarnaast kunnen er ook niet eens genoeg kabels gemaakt worden in die tijd.
Het maken is het probleem niet, maar het onder de grond krijgen, het aansluiten en het prijskaartje... De koperprijzen zijn al jaren stijgende wat alleen maar toe zal nemen naarmate meer landen op hetzelfde idee komen om de economie volledig elektrisch te draaien.quote:Op donderdag 4 maart 2021 14:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
Daarnaast kunnen er ook niet eens genoeg kabels gemaakt worden in die tijd.
Ik ken het inderdaad. Ik heb dat forensen op 2,5 uur exact 4 maanden volgehouden en ben toen wat anders gaan zoeken. En dan was alle reistijd boven het uur enkele reis nog declarabel ook. Per saldo hoefde ik dus maar 5 uur op het werk te zijn, maar wel elke dag.quote:Op donderdag 4 maart 2021 13:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
En bij de werkgever kan het aantal laadstations niet vergroot worden? Die voldoet waarschijnlijk ook graag aan allerlei MVO-regeltjes.
Maar da fuck, dagelijks minstens 2½ uur in de auto zitten, enkele reis..... ik ben niet bang van een beetje reizen, maar dat is echt way beyond the limit, zelfs in een hele relaxte riante auto.
Ik kan me zo geen gevallen voor de geest halen dat infrastructuur in korte tijd voor een ander doel gebruikt ging worden. Behalve dan dat stadsgas naar aardgas.quote:Op donderdag 4 maart 2021 10:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat soort operaties zijn prima te doen hoor, in de jaren 80 had je veel grote renovatie projecten die nog veel complexer waren.
Dit ging niet over het hele land, maar over bijvoorbeeld en week niet kunnen douchen in de straat.quote:Op donderdag 4 maart 2021 16:38 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik kan me zo geen gevallen voor de geest halen dat infrastructuur in korte tijd voor een ander doel gebruikt ging worden. Behalve dan dat stadsgas naar aardgas.
Alle andere introducties of wijzigingen konden veel geleidelijker gedaan worden. Meestal is er een overgangsperiode waarbij beide systemen gelijktijdig draaien zoals de omnummering van telefoonnummers (operatie Decibel) of de introductie van de Euro.
Een buitenlands voorbeeld van wel in één dag is Zweden die van links rijden naar rechts rijden ging.
Kom maar op met NL voorbeelden waarbij ala minuut grootschalig van het ene naar het andere systeem moest worden aangepast.
Dat is niet grootschalig. Een straat is het wel te verzinnen maar een provincie of zelfs een stad lukt dat niet. Je hebt niet zoveel douchecabines op voorraad en je kan ze zeker niet kwijt in een stad.quote:Op donderdag 4 maart 2021 16:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dit ging niet over het hele land, maar over bijvoorbeeld en week niet kunnen douchen in de straat.
Even brainstormen. Over een paar jaar hebben we heel veel baterijen die voor de auto niet zo goed meer zijn maar het prima kunnen volhouden voor thuisgebruik. Dan hoeft je het ondergrondse netwerk aanzienlijk minder te belasten omdat de pieken in zowel vraag als aanbod grotendeels in huis worden opgevangen. Om woonhuizen op 10kV aan te sluiten via een trafo lijkt mij ook niet de oplossing, bovendien moet je dan waarschijnlijk ook al die draden opnieuw in de grond stoppen.quote:Op donderdag 4 maart 2021 14:49 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het maken is het probleem niet, maar het onder de grond krijgen, het aansluiten en het prijskaartje... De koperprijzen zijn al jaren stijgende wat alleen maar toe zal nemen naarmate meer landen op hetzelfde idee komen om de economie volledig elektrisch te draaien.
Al sinds de jaren '90, toen we de overstap maakten van 220 naar 230 volt houd ik me bezig met zaken als de opkomst van grillige stroomopwekkers als zonnepanelen en windmolens. Dit geeft uitdagingen in netbelasting en -balans. Ik voorzag toen al dat de huidige relatief lage spanning van 230/400 volt niet toereikend gaat zijn, tenzij je de grond vol met koper stouwt. Als we 30 jaar geleden waren begonnen met het opnieuw ontwerpen van ons elektriciteitsnet dan hadden we nu minder problemen. Als je dit probleem 30 jaar geleden aan de politiek had voorgelegd dan zou je weggezet worden als doemdenker. En vandaag de dag is dat niet veel anders. Bureaucraten verdienen het om tegen de lamp te lopen, maar helaas gaat dat ten koste van de burger.
De omschakeling van 127 naar 220 volt:quote:Op donderdag 4 maart 2021 16:38 schreef qajariaq het volgende:
Ik kan me zo geen gevallen voor de geest halen dat infrastructuur in korte tijd voor een ander doel gebruikt ging worden. Behalve dan dat stadsgas naar aardgas.
Als ik wikipedia mag geloven kon dat ook gefaseerd per huis worden ingevoerd.quote:Op donderdag 4 maart 2021 18:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De omschakeling van 127 naar 220 volt:
https://beeldbank.regiona(...)AB115843A/showbrowse
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnetquote:In wijken waar 127/220 V werd geleverd, kon iedereen op verzoek 220 V krijgen door aansluiting tussen de fasen.
Het gebruik van oude Li-ion autoaccu's is al vaker geopperd, maar niet onomstreden vanwege de veiligheid omdat zo'n accu aardig wat te verduren heeft gehad door trillingen. Het brandgevaar bij dergelijke tweedehands Li-ion accu's is groter dan bij exemplaren die nooit in een voertuig hebben gezeten.quote:Op donderdag 4 maart 2021 17:01 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Even brainstormen. Over een paar jaar hebben we heel veel baterijen die voor de auto niet zo goed meer zijn maar het prima kunnen volhouden voor thuisgebruik. Dan hoeft je het ondergrondse netwerk aanzienlijk minder te belasten omdat de pieken in zowel vraag als aanbod grotendeels in huis worden opgevangen. Om woonhuizen op 10kV aan te sluiten via een trafo lijkt mij ook niet de oplossing, bovendien moet je dan waarschijnlijk ook al die draden opnieuw in de grond stoppen.
In NL zijn elektrakabels van aluminium, ten minste de hoog- en middenspanningskabels onder de grond.quote:Op donderdag 4 maart 2021 14:49 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het maken is het probleem niet, maar het onder de grond krijgen, het aansluiten en het prijskaartje... De koperprijzen zijn al jaren stijgende wat alleen maar toe zal nemen naarmate meer landen op hetzelfde idee komen om de economie volledig elektrisch te draaien.
Al sinds de jaren '90, toen we de overstap maakten van 220 naar 230 volt houd ik me bezig met zaken als de opkomst van grillige stroomopwekkers als zonnepanelen en windmolens. Dit geeft uitdagingen in netbelasting en -balans. Ik voorzag toen al dat de huidige relatief lage spanning van 230/400 volt niet toereikend gaat zijn, tenzij je de grond vol met koper stouwt. Als we 30 jaar geleden waren begonnen met het opnieuw ontwerpen van ons elektriciteitsnet dan hadden we nu minder problemen. Als je dit probleem 30 jaar geleden aan de politiek had voorgelegd dan zou je weggezet worden als doemdenker. En vandaag de dag is dat niet veel anders. Bureaucraten verdienen het om tegen de lamp te lopen, maar helaas gaat dat ten koste van de burger.
Ook hier geldt weer: technisch ja, maar de vraag is weer wie het gaat betalen, wil men dit wel en is men er wel op voorbereid, want ook in de grondwerken zijn er niet genoeg mensen te vinden voor de huidige werkvoorraad, kan je nagaan als dit er nog bij komt.quote:Op donderdag 4 maart 2021 14:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Met de huidige capaciteit.
Alles is op te schalen natuurlijk.
Aluminium is inderdaad de tweede keuze na koper en vooral geschikt voor hogere spanningen omdat de leidingverliezen kleiner zijn door de hoge spanning. Kabelproductie kun je daarom beter uitbesteden naar landen waar van nature bauxiet aanwezig is. In Nederland is bovendien een personeelstekort.quote:Op donderdag 4 maart 2021 19:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In NL zijn elektrakabels van aluminium, ten minste de hoog- en middenspanningskabels onder de grond.
De kabelfabrikanten zitten al jaren helemaal tot de nok toe gevuld met opdrachten. Er is al schaarste voor hoogspanningskabels en investeringen worden hierdoor al uitgesteld.
Ik zie niet voor mij hoe er ruimte kan ontstaan in deze markt behalve door peperdure nieuwe fabrieken te bouwen, wat nooit en te nimmer nog gaat gebeuren in europa.
Ik heb nog een convector die minimaal 60c nodig heeft om een onprettige koudeval te voorkomen. Maar als ik die vervang, dan kan het. Mijn ouderlijk huis uit 1989 had vloerverwarming, het was er altijd heerlijk warm in de winter, die vloer zal nooit warmer dan 35-40c zijn geweest. Volgens mij is 35% van de woningen van na 1985 en met kleine aanpassingen geschikt te maken.quote:Op donderdag 4 maart 2021 13:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je kunt het testen als je een CV hebt die ook op lage temperatuur kan stoken.
Probeer het eens een jaartje uit door je CV-ketel in te stellen op max 45-55 graden voor verwarming.
Als je op die manier je huis comfortabel warm kunt krijgen cq houden dan kun je waarschijnlijk wel een warmtepomp gebruiken.
Accu’s zullen niet zo snel geschikt zijn om energie voor meerdere maanden te bufferen. Denk eerder om zonne-energie overdag te laden voor gebruik ‘s avonds of om windenergie te sparen voor een paar windstille dagen. Ik vraag mij dus af of we in 2050 alle energie 365 dagen per jaar groen kunnen produceren, zonder gas of kernenergie. Zeker in een donkere koud winter.quote:Geen idee, ik word dat jaar 84 en heb de hypotheek dan net afgelost (mezelf kennende dmv extra aflossingen al eerder, maar als ik dat niet doe ben ik er in 2050 van af).
Ik verwacht dat er dan meer opslagmogelijkheden voor zonne-energie zijn, ook voor particulieren, en dat mensen die geen of onvoldoende zonnepanelen hebben dan bijvoorbeeld ook stroom uit een locale opslag kunnen krijgen.
Maar het kunnen opslaan van energie zal essentieel worden denk ik, icm zonnevelden en hopelijk zo min mogelijk windmolens.
Overigens snap ik de weerstand tegen zonnevelden niet zo; ik kwam er de afgelopen weken een paar tegen langs de snelweg en ik moest in eerste instantie even kijken of het geen water was, maar als boer Piet het weiland vol legt en er een houtwal omheen maakt dan ziet niemand het meer.
Dat niet. Ik verwacht dat accu's in de nabije toekomst vooral de energiemix stabiel kunnen krijgen door binnen fracties van seconden te kunnen leveren als het nodig is en opslaan als er overschot is.quote:Op donderdag 4 maart 2021 20:53 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik heb nog een convector die minimaal 60c nodig heeft om een onprettige koudeval te voorkomen. Maar als ik die vervang, dan kan het. Mijn ouderlijk huis uit 1989 had vloerverwarming, het was er altijd heerlijk warm in de winter, die vloer zal nooit warmer dan 35-40c zijn geweest. Volgens mij is 35% van de woningen van na 1985 en met kleine aanpassingen geschikt te maken.
[..]
Accu’s zullen niet zo snel geschikt zijn om energie voor meerdere maanden te bufferen. Denk eerder om zonne-energie overdag te laden voor gebruik ‘s avonds of om windenergie te sparen voor een paar windstille dagen. Ik vraag mij dus af of we in 2050 alle energie 365 dagen per jaar groen kunnen produceren, zonder gas of kernenergie. Zeker in een donkere koud winter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |