abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 4 maart 2021 @ 09:43:12 #181
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198315016
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Aardgas importeren is geen probleem.
Het enige punt is dat een groot deel van de apparatuur in woningen geschikt is voor laagcalorisch aardgas.
Moderne CV-ketels kunnen wel al omgaan met hoogcalorisch aardgas maar gasfornuizen, gaskachels, ovens, etc. zal je moeten aanpassen of vervangen voor de veiligheid.
Ombouwen is een ruim minder ingrijpende operatie dan "van het gas af".

Dit is ook al eens eerder gedaan overigens.

https://www.installatie.n(...)adsgas-naar-aardgas/

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 04-03-2021 12:41:00 ]
  donderdag 4 maart 2021 @ 09:43:33 #182
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198315020
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Aardgas wordt dan uiteraard wel duurder.
Op dit moment worden er vooral belastingen in het aardgas geïnjecteerd.
Volgens mij een vrij nutteloze stof die met een betere verbranding weinig van doen heeft.
Het zou nog kunnen dat je dan wat minder belastingen injecteert zodat de prijs niet hoeft te stijgen...
Tot nooit .......
  donderdag 4 maart 2021 @ 09:50:14 #183
3542 Gia
User under construction
pi_198315081
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

Aardgas importeren is geen probleem.
Het enige punt is dat een groot deel van de apparatuur in woningen geschikt is voor laagcalorisch aardgas.
Moderne CV-ketels kunnen wel al omgaan met hoogcalorisch aardgas maar gasfornuizen, gaskachels, ovens, etc. zal je moeten aanpassen of vervangen voor de veiligheid.

Een andere optie is hoogcalorisch aardgas (H-Gas) laagcalorisch maken door 14% stikstof (N) bij te mengen.
Daar moeten stikstofcentrales voor gebouwd worden (niet te verwarren met de stikstofdiscussie die over stikstofoxides gaat). Aardgas wordt dan uiteraard wel duurder.
Denk dat een moderne ketel aanschaffen en elektrisch gaan koken, goedkoper is dan een oud huis energieneutraal maken.
pi_198315091
quote:
1s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ombouwen is een ruim minder ingrijoende ooeratie dan "van het gas af".

Dit is ook al eens eerder gedaan overigens.

https://www.installatie.n(...)adsgas-naar-aardgas/
Klopt, alleen hebben we nu een gasrotonde en zitten er toch wel wat haken en ogen aan.

Er zijn niet genoeg installateurs in Nederland beschikbaar om alle apparatuur in een dag om te bouwen.
Dus je zal dat straat voor straat, wijk voor wijk moeten doen.

Maar.... hoe los je dat op met het aardgas? Je kan niet gelijktijdig hoog- en laagcalorisch aardgas door 1 leiding laten lopen en je kan ook niet een straat of wijk een week lang afsluiten.

Je zal dus met heel veel bypasses moeten gaan werken om het soepel te laten verlopen en dat is een monster operatie.

Iedere bewoner in een wijk / straat zal ook mee moeten werken dat ieder apparaat op geschiktheid wordt gecontroleerd en waar nodig omgebouwd of vervangen. Je kan niet het risico lopen dat nog ergens 1 oude gaskachel of oven staat die niet omgebouwd wordt omdat de bewoner niet open wil doen of op vakantie is.

Hetzelfde zie je overigens als je ooit over zou willen op waterstof. Het klinkt in theorie heel makkelijk maar de uitvoering is een megaoperatie.
pi_198315110
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:50 schreef Gia het volgende:

[..]

Denk dat een moderne ketel aanschaffen en elektrisch gaan koken, goedkoper is dan een oud huis energieneutraal maken.
Een groot deel van dat energieneutraal maken is isoleren, isoleren en isoleren.
En dat is nodig om het CO2 doel te halen, los van de manier waarop je verwarmt.
pi_198315136
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Klopt, alleen hebben we nu een gasrotonde en zitten er toch wel wat haken en ogen aan.

Er zijn niet genoeg installateurs in Nederland beschikbaar om alle apparatuur in een dag om te bouwen.
Dus je zal dat straat voor straat, wijk voor wijk moeten doen.

Maar.... hoe los je dat op met het aardgas? Je kan niet gelijktijdig hoog- en laagcalorisch aardgas door 1 leiding laten lopen en je kan ook niet een straat of wijk een week lang afsluiten.

Je zal dus met heel veel bypasses moeten gaan werken om het soepel te laten verlopen en dat is een monster operatie.

Iedere bewoner in een wijk / straat zal ook mee moeten werken dat ieder apparaat op geschiktheid wordt gecontroleerd en waar omgebouwd of vervangen. Je kan niet het risico lopen dat nog ergens 1 oude gaskachel of oven staat die niet omgebouwd wordt omdat de bewoner niet open wil doen of op vakantie is.

Hetzelfde zie je overigens als je ooit over zou willen op waterstof. Het klinkt in theorie heel makkelijk maar de uitvoering is een megaoperatie.
Je kunt een straat/wijk prima een week van het gas halen in de zomer. Waarom zou dat niet kunnen? Beetje creativiteit mag je wel van mensen vragen hoor qua douche en eetgedrag.
pi_198315151
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Je kunt een straat/wijk prima een week van het gas halen in de zomer. Waarom zou dat niet kunnen? Beetje creativiteit mag je wel van mensen vragen hoor qua douche en eetgedrag.
Even los van alle praktische bezwaren en het feit dat mensen toch graag nog even douchen voor ze naar hun werk gaan en het feit dat veel mensen op vakantie gaan in een deel van de zomer en 30% van zo'n wijk dan niet thuis is, zou je dan alleen woningen om kunnen zetten in de zomer en zou het de rest van het jaar stil liggen.
Dan ben je minimaal 2 tot 3x zo lang bezig.
pi_198315154
Hetzelfde geld voor die rijdende tablets, de elektrische auto, hybride snap ik nog, maar alleen elektrisch gaat hem niet worden.
pi_198315161
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:57 schreef JannekeC5 het volgende:
Hetzelfde geld voor die rijdende tablets, de elektrische auto, hybride snap ik nog, maar alleen elektrisch gaat hem niet worden.
Waarom zou elektrisch het niet gaan worden? Serieuze vraag.
pi_198315269
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:30 schreef Gia het volgende:
Ik verwacht dat we voor 2030 aardgas importeren.
Ik ook, dat doen we namelijk al jaren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198315297
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Ik had helaas een paar jaar terug die nieuwbouw keuze niet. Ik woon nu in een hoekhuis uit '72 en heb berekend dat een investering van ¤ 45.000 nodig is om in de buurt te komen van energieneutraal. En dan moet de gemeente ook nog meehelpen, want een Oost-West dak in de schaduw van drie grote bomen helpt niet mee.

Oftewel, kansloze zaak. Heb wel de spouwmuur vol laten spuiten en binnenkort wordt het dubbele glas vervangen door hr++. Dan ben ik zo'n ¤3000,- lichter, maar daar krijg ik wel nog zo'n 1200 subsidie op terug.

Toch kom je dan nog niet in de buurt van een situatie waarin je van het gas zou kunnen met gelijkblijvende maandlasten.

Dak isoleren, vloerverwarming, warmtepomp. En eigenlijk is spouwmuurisolatie niet voldoende, maar zou ik aan de binnenkant moeten isoleren.

Nu heb ik financieel niets te klagen, maar verhuizen naar een label A woning is veel goedkoper. En dan komt er iemand in mijn huis met minder te besteden dan ik, en verandert er dus per saldo niks.
Energie neutraal is niet gelijk aan aardgasvrij waar dit topic over gaat.
Ik kan mijn huis niet energieneutraal maken maar wel aardgasvrij.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198315336
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Waarom zou elektrisch het niet gaan worden? Serieuze vraag.
Er zijn heel veel praktische problemen zoals het net, huizen zonder eigen parkeerplaats, levensduur autos, beperkte hoeveelheid zeldzame metalen, gewicht auto waardoir het wegdek meer slijt, etc.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198315418
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Even los van alle praktische bezwaren en het feit dat mensen toch graag nog even douchen voor ze naar hun werk gaan en het feit dat veel mensen op vakantie gaan in een deel van de zomer en 30% van zo'n wijk dan niet thuis is, zou je dan alleen woningen om kunnen zetten in de zomer en zou het de rest van het jaar stil liggen.
Dan ben je minimaal 2 tot 3x zo lang bezig.
Dan zet je desnoods losse toilet/douche units neer in de straat, ben je ooit op een camping geweest?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_198315449
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Er zijn heel veel praktische problemen zoals het net, huizen zonder eigen parkeerplaats, levensduur autos, beperkte hoeveelheid zeldzame metalen, gewicht auto waardoir het wegdek meer slijt, etc.
Het stroomnet zie ik niet als een grote uitdaging. Er zullen maximaal 450.000 elektrische auto's per jaar verkocht worden in Nederland om uiteindelijk zo'n 8,5 miljoen auto's te vervangen, wat ons ruim voldoende tijd geeft om knelpunten aan te pakken.
Daarnaast kunnen EV's juist ook het net stabieler maken dankzij vehicle-to-grid.
Daarbij moet je niet denken aan "de hele accu leeg laten lopen" maar een klein percentage dat terug geleverd kan worden bij piekvraag en laden op dal momenten.

Levensduur is tot op heden niet echt een groot probleem gebleken. Er zijn wel accu's die voortijdig "overlijden" net als dat er van auto's wel eens distributieriemen knappen en de motor in de soep loopt. Maar over het algemeen gaan de accu's een autoleven mee en zijn ze daarna nog 10 jaar in te zetten als buffer, voordat ze gerecycled worden. Accu's worden ook in rap tempo goedkoper (Tesla heeft de productiekosten voor de komende 3 jaar gehalveerd met 75% kortere productielijnen).

Er zitten weinig zeldzame metalen in een accu, hooguit zou je kobalt kathodes kunnen noemen maar de hoeveelheid kobalt in accu's loopt steeds verder terug en Tesla komt met accu's die geen kobalt meer nodig hebben. Lithium is niet zeldzaam en sowieso is de Lithium-accu niet de laatste accu ooit, er komen nieuwe technieken aan, Toyota komt met een solid state oplossing, etc.

Dan het gewicht... dat zie ik nu niet als het grootste probleem, dan zou je vrachtwagens van 30 of 40 ton ook moeten weren.
pi_198315465
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:17 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dan zet je desnoods losse toilet/douche units neer in de straat, ben je ooit op een camping geweest?
Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat het monsteroperaties zijn die je goed moet plannen.
En niet iedereen kookt elektrisch, je zal in die week/weken toch met oplossingen moeten komen.

Overigens zou ik er geen last van hebben, m'n woning is al 2,5 jaar gasloos.
pi_198315482
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat het monsteroperaties zijn die je goed moet plannen.
En niet iedereen kookt elektrisch, je zal in die week/weken toch met oplossingen moeten komen.

Overigens zou ik er geen last van hebben, m'n woning is al 2,5 jaar gasloos.
Dat soort operaties zijn prima te doen hoor, in de jaren 80 had je veel grote renovatie projecten die nog veel complexer waren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_198315503
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:23 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat soort operaties zijn prima te doen hoor, in de jaren 80 had je veel grote renovatie projecten die nog veel complexer waren.
Je kan het herhalen, toch ontkom je niet aan die bypasses, forse hinder en praktische problemen zoals genoemd.
Ik denk dat stikstoffabrieken een eenvoudigere oplossing zijn, die kan je direct aansluiten op de gasrotonde en van hoogcalorisch, laagcalorisch maken.
Je hoeft dan niet deur-aan-deur, je jaagt mensen niet op kosten om apparatuur te vervangen/upgraden, je hebt geen problemen met weigeraars of mensen die niet thuis zijn, je hoeft geen bypasses aan te leggen, etc.
pi_198315531
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je kan het herhalen, toch ontkom je niet aan die bypasses, forse hinder en praktische problemen zoals genoemd.
Oh klopt, maar het is goed te doen, daarnaast is er een groot stuk wat ook helemaal niet mogelijk is om gasloos te maken, simpelweg omdat het technisch onmogelijk is of omdat het niet rendabel is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_198315544
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:26 schreef raptorix het volgende:

[..]

Oh klopt, maar het is goed te doen, daarnaast is er een groot stuk wat ook helemaal niet mogelijk is om gasloos te maken, simpelweg omdat het technisch onmogelijk is of omdat het niet rendabel is.
Dat was de insteek ook niet. Zie aanvulling.
pi_198315577
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat was de insteek ook niet. Zie aanvulling.
Dan moet je sneller typen ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_198316006
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Energie neutraal is niet gelijk aan aardgasvrij waar dit topic over gaat.
Ik kan mijn huis niet energieneutraal maken maar wel aardgasvrij.
Klopt, vandaar dat ik ook aangeef dat ook met de investeringen die ik wel gedaan heb ik nog niet van het gas kan.

Ik schat de je gasverbruik eerst ongeveer terug moet naar zo'n 800/1000 kuub voor je echt over kunt naar betaalbaar overgaan naar een volledig electrische oplossing?
pi_198316106
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:57 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Klopt, vandaar dat ik ook aangeef dat ook met de investeringen die ik wel gedaan heb ik nog niet van het gas kan.

Ik schat de je gasverbruik eerst ongeveer terug moet naar zo'n 800/1000 kuub voor je echt over kunt naar betaalbaar overgaan naar een volledig electrische oplossing?
Ik denk dat het 2/3 dubbele realistischer is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_198316593
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:57 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Klopt, vandaar dat ik ook aangeef dat ook met de investeringen die ik wel gedaan heb ik nog niet van het gas kan.

Ik schat de je gasverbruik eerst ongeveer terug moet naar zo'n 800/1000 kuub voor je echt over kunt naar betaalbaar overgaan naar een volledig electrische oplossing?
Hoe hoger je gasverbruik hoe korter je tvt is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198316665
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 10:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het stroomnet zie ik niet als een grote uitdaging. Er zullen maximaal 450.000 elektrische auto's per jaar verkocht worden in Nederland om uiteindelijk zo'n 8,5 miljoen auto's te vervangen, wat ons ruim voldoende tijd geeft om knelpunten aan te pakken.
Daarnaast kunnen EV's juist ook het net stabieler maken dankzij vehicle-to-grid.
Daarbij moet je niet denken aan "de hele accu leeg laten lopen" maar een klein percentage dat terug geleverd kan worden bij piekvraag en laden op dal momenten.

Levensduur is tot op heden niet echt een groot probleem gebleken. Er zijn wel accu's die voortijdig "overlijden" net als dat er van auto's wel eens distributieriemen knappen en de motor in de soep loopt. Maar over het algemeen gaan de accu's een autoleven mee en zijn ze daarna nog 10 jaar in te zetten als buffer, voordat ze gerecycled worden. Accu's worden ook in rap tempo goedkoper (Tesla heeft de productiekosten voor de komende 3 jaar gehalveerd met 75% kortere productielijnen).

Er zitten weinig zeldzame metalen in een accu, hooguit zou je kobalt kathodes kunnen noemen maar de hoeveelheid kobalt in accu's loopt steeds verder terug en Tesla komt met accu's die geen kobalt meer nodig hebben. Lithium is niet zeldzaam en sowieso is de Lithium-accu niet de laatste accu ooit, er komen nieuwe technieken aan, Toyota komt met een solid state oplossing, etc.

Dan het gewicht... dat zie ik nu niet als het grootste probleem, dan zou je vrachtwagens van 30 of 40 ton ook moeten weren.
Je denkt te oplossingsgericht. Voor bijna alles zijn technische oplossingen, echter de vraag is wie betaald het, willen mensen het en is het beter dan het huidige.
Daar zijn belangengroepen het niet over eens en daar zitten de vraagstukken, bezwaren en problemen.
Projecten die mislukken komt 90% niet door de techniek maar door marketing en management falen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198316716
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoe hoger je gasverbruik hoe korter je tvt is.
Maar je elektrische oplossing moet natuurlijk wel realistisch zijn. In een slecht geïsoleerde woning ga je het niet redden met je warmtepomp.

En dus moet je eerst je huis zover hebben dat het niet aan alle kanten lek is.
  donderdag 4 maart 2021 @ 11:46:52 #206
151515 verita
Happy days
pi_198316744
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Waarom zou elektrisch het niet gaan worden? Serieuze vraag.
Actieradius. Met een dagelijkse reistijd van 2,5 uur enkele reis (if lucky), wordt em dat niet.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_198316765
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:45 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Maar je elektrische oplossing moet natuurlijk wel realistisch zijn. In een slecht geïsoleerde woning ga je het niet redden met je warmtepomp.

En dus moet je eerst je huis zover hebben dat het niet aan alle kanten lek is.
Uiteraard, maar als je maar 300m3 stookt dan wordt financieel gezien een wp het niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198317480
Werkt het echt niet in een slecht geïsoleerde woning? Je zou toch denken met een hele vloer op 35c moet het toch aardig warm worden in een huis?

Desnoods een paar convectoren onder de grote ramen met fans voor de koudste maanden. Maar ik kan mij amper voorstellen dat het niet werkt of extreem inefficiënt is.

Andersom, als je zoveel isoleert, dat het gas verbruik onder 500 m3 zakt. Waarom zou je dan nog van gas af moeten?

Andere vraag? Iemand een schatting hoe de stroom mix van 100% renewable bronnen er uit ziet in 2050?
.
  donderdag 4 maart 2021 @ 13:01:37 #209
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198317742
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:46 schreef verita het volgende:

[..]

Actieradius. Met een dagelijkse reistijd van 2,5 uur enkele reis (if lucky), wordt em dat niet.
Ik weet niet hoe ver je moet reizen dat je dagelijks 2½ uur enkele reis moet reizen, en waarom je dan zo ver van je werk woont en kennelijk niet thuis kunt werken, maar dan nog is je reisafstand dan dus zo'n 250 kilometer, als je dan toch een 8-urige werkdag hebt dan lijkt me dat je de auto in die 8½ uur dat je op je werk bent prima weer kunt opladen?

Laten we eerlijk wezen; als je dagelijks 500 km reist dan doe je dat niet in een VW UP of ander modelletje van dat formaat, maar zit je in een segment daarboven, en dan heb je al meer dan genoeg keuze aan auto's die een actieradius van meer dan 350 km hebben en kunnen snelladen, dus dan kun je ondertussen op de zaak prima voor de terugweg laden.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 4 maart 2021 @ 13:03:12 #210
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198317763
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Uiteraard, maar als je maar 300m3 stookt dan wordt financieel gezien een wp het niet.
Nee, dan worden je kosten voor de overstap naar een warmtepomp te groot, terwijl je dan eigenlijk vrijwel zeker in een huis woont dat prima met een WP verwarmd kan worden.

Dan is het pas interessant op het moment dat je de CV toch moet vervangen, en pak je net het voordeel mee van het geen vastrecht voor gas meer hoeven betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')