abonnement Unibet Coolblue
pi_198268445
Zoals de TT zegt heb ik 1/2019 een artikel bij Bol.com gekocht.
Dit artikel is aangekocht via een aanbieder, dus niet bol.com zelf.

Het artikel is inmiddels defect, en heb de verkopende partij een berichtje gestuurd. Zij geven aan dat de 2 jaar verstreken zijn, en ik me moet melden bij de fabrikant. Dat gedaan; Meneer, u heeft 5 jaar garantie, maar wel via bol.com.

Ik me bij bol.com gemeld, maar die sturen me wederom naar de verkopende partij. Deze geeft aan geen garantie te kunnen verlenen en niet de oorspronkelijke importeur te zijn van het artikel.

Dit wederom gemeld bij de fabrikant, en die kunnen nu niets voor me doen.
Bol ook niet, en de verkopende partij ook niet.

Wat nu?
pi_198268635
Een nieuw product kopen
pi_198268641
quote:
1s.gif Op maandag 1 maart 2021 14:45 schreef scrupuleus het volgende:
Een nieuw product kopen
_O-
  maandag 1 maart 2021 @ 15:02:45 #4
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_198268837
die 5jaar zijn lijkt me Fabrieksgaranties, lijkt me dat je die alleen kunt claimen bij de fabriek.
Consumenten garantie is max 2 jaar.

Maar ik weet het niet zeker.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_198270029
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 14:29 schreef F.Sinatra het volgende:
Ik me bij bol.com gemeld, maar die sturen me wederom naar de verkopende partij. Deze geeft aan geen garantie te kunnen verlenen en niet de oorspronkelijke importeur te zijn van het artikel.
Gezond verstand zegt me dat als jij via het Bol.com-platform iets koopt van een externe verkoper, Bol.com in het geheel geen partij is in de overeenkomst. Dus dat de fabrikant je naar de bemiddelaar stuurt, lijkt me onjuist.

[ Bericht 3% gewijzigd door baskick op 01-03-2021 20:09:53 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198270508
Gecorrigeerd

[ Bericht 38% gewijzigd door Twintig op 02-03-2021 00:31:21 ]
  maandag 1 maart 2021 @ 16:49:43 #7
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_198270588
Bol.com lijkt me helaas geen partij in dit kwestie en kan hooguit bemiddelen voor jou als gunst. Je moet echt bij de verkopende partij zijn. Al helemaal als de fabrikant zegt dat je 5 jaar garantie hebt.
zo goed..?
pi_198277926
https://www.klachtenkompa(...)6a-9ded-d82c2255fe87

Hier ook iets over Bol en Partner die garantie weigeren.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 1 maart 2021 @ 22:38:07 #9
408813 crew  trein2000
pi_198277991
quote:
1s.gif Op maandag 1 maart 2021 16:44 schreef Twintig het volgende:
Ik zou eigenlijk een nieuw product kopen.

Wil je toch dat het product gerepareerd of vervangen wordt, stuur dan alle 3 de partijen nogmaals tegelijkertijd deze brief:

https://www.juridischloke(...)uct-binnen-garantie/

Als ze binnen 2 weken niet met een oplossing kopen dan kun je naar de geschillencommissie stappen. Als de verkoper daar niet op is aangesloten dan kun je naar de rechter gaan. Maar ik zou gewoon een nieuw product kopen, is veel makkelijker.

Na die 2 weken kun je de fabrikant een brief sturen dat als ze het probleem niet oplossen, dat je dan naar de geschillencommissie/ rechter stapt.
De fabrikant moet jouw probleem dus oplossen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. :)

Succes ^O^
Waarom is de fabrikant partij in deze? TS moet het met de verkoper oplossen.
Wordt wel een heidens karwei. Als je een rechtsbijstand hebt die er lekker opzetten en anders zou ik er geen tijd in gaan steken. (Tenzij heel duur, maar dat vermeld de casus niet)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_198279372
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 22:38 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Waarom is de fabrikant partij in deze? TS moet het met de verkoper oplossen.
Wordt wel een heidens karwei. Als je een rechtsbijstand hebt die er lekker opzetten en anders zou ik er geen tijd in gaan steken. (Tenzij heel duur, maar dat vermeld de casus niet)
Hmm.... Je hebt gelijk. De verkoper is verantwoordelijk. ^O^

quote:
Bij wie moet ik zijn als een product niet goed is?
Als een product niet goed (ondeugdelijk) is, is de verkoper daar verantwoordelijk voor.
Ga daarom altijd eerst terug naar de winkel. De verkoper moet het probleem voor u oplossen of de fabrikant inschakelen.
Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. De verkoper kan u dan aanraden om zelf contact met de fabrikant op te nemen. U hoeft dat echter niet te doen. De verkoper blijft verantwoordelijk.
Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Vertelt u dat dan ook aan de verkoper. Doet u dat niet en lost de fabrikant het probleem niet op? Dan wordt het lastiger om later nog van de verkoper te vragen dat hij met een oplossing komt.
Bron: https://www.consuwijzer.n(...)at-zijn-mijn-rechten

quote:
Is er een wettelijke garantietermijn?
Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland hebben we geen wettelijke garantietermijn van 2 jaar. In plaats daarvan staat in de Nederlandse wet dat een product zo lang moet meegaan als u ervan mag verwachten. Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog wettelijke garantie.
Bron: https://www.consuwijzer.n(...)-maar-kapot/garantie

Dus: TS je kan je brief verzenden naar de verkoper( bol.com en de verkopende partij). Ook al zijn de 2 jaar verstreken je hebt wettelijk garantie. Dat betekent dat je mag verwachten van de verkoperdat het product gewoon goed functioneert bij normaal gebruik. En dus een normaal levensverwachting heeft.
pi_198279537
Ik zou eigenlijk een nieuw product kopen.

Wil je toch dat het product gerepareerd of vervangen wordt, stuur dan alle 2 de partijen ( bol.com en de verkoper ) nogmaals tegelijkertijd deze brief:

https://www.juridischloke(...)uct-binnen-garantie/

Vermeld daarin ook dat de verkoper wettelijk verantwoordelijk is en blijft om je een goed product te leveren en dat het product bij normaal gebruik ook een normale levensverwachting moet hebben. Ook na 2 jaar is en blijft de verkoper verantwoordlijk voor de wettelijke garantie en niet de fabriek.
bron: https://www.consuwijzer.n(...)at-zijn-mijn-rechten

Als ze binnen 2 weken niet met een oplossing kopen dan kun je naar de geschillencommissie stappen. Als de verkoper daar niet op is aangesloten dan kun je naar de rechter gaan. Maar ik zou gewoon een nieuw product kopen, is veel makkelijker.

De verkoper moe dus jouw probleem oplossen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. :)

Succes ^O^
pi_198281049
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 00:06 schreef Twintig het volgende:
Dus: TS je kan je brief verzenden naar de verkoper( bol.com en de verkopende partij).
Bol is niet de verkoper :N

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 00:30 schreef Twintig het volgende:
Wil je toch dat het product gerepareerd of vervangen wordt, stuur dan alle 2 de partijen ( bol.com en de verkoper ) nogmaals tegelijkertijd deze brief:
Er is maar één partij in de overeenkomst; de verkoper :Y

Bol is m.i. geen partij in de overeenkomst. Waarom adviseer je TS om hen met brieven bestoken?

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 00:30 schreef Twintig het volgende:
De verkoper moe dus jouw probleem oplossen.

Eens. Maar iets met gelijk hebben en gelijk krijgen...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 2 maart 2021 @ 09:03:30 #13
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_198281136
Om wat voor product gaat het hier?

Recht hebben en aantonen dat je product langer dan twee jaar mee zou moeten gaan en krijgen is in theorie leuk maar in de praktijk nagenoeg niet mogelijk tenzij je euros genoeg hebt voor een advocaat en evt. rechter.

Als de fabrikant 5 jaar geeft is dat wellicht je beste ingang, je zit dan mogelijk wel aan verzendkosten vast maar soit. Bij de fabrikant melden dat de verkoper niet thuis geeft/er niet meer is is een optie dan.
Dum de dum
  dinsdag 2 maart 2021 @ 09:12:47 #14
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_198281207
quote:
15s.gif Op maandag 1 maart 2021 15:02 schreef junkiesietze het volgende:
die 5jaar zijn lijkt me Fabrieksgaranties, lijkt me dat je die alleen kunt claimen bij de fabriek.
Consumenten garantie is max 2 jaar.

Maar ik weet het niet zeker.
Er bestaat niet zoiets als een harde garantietermijn in de wet. Die spreekt over een verwachte levensduur en die is voor elk type product elders. TS zal het dan ook op conformiteit moeten gooien.

Omdat we niet weten welk product het gaat is dat lastig oordelen.
pi_198281696
Dank voor alle reacties. Het gaat om een koffie apparaat van bijna ¤4.000 ,-

Ik kan zeker een nieuwe kopen, maar dan heeft garantie geen nut dus?

Anyway, Bol.com is inmiddels voor me aan het bemiddelen met de verkopende partij. Even afwachten.
  dinsdag 2 maart 2021 @ 10:00:11 #16
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_198281747
Nou ja heel simpel dus. Van zo'n apparaat in die prijsklasse mag je verwachten dat deze langer meegaat dan 2 jaar.

Je zal geen nieuwe krijgen maar de leverancier komt hier niet zo mee weg.
pi_198281763
quote:
19s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 10:00 schreef Gunner het volgende:
Nou ja heel simpel dus. Van zo'n apparaat in die prijsklasse mag je verwachten dat deze langer meegaat dan 2 jaar.

Je zal geen nieuwe krijgen maar de leverancier komt hier niet zo mee weg.
Toch zijn er weinig merken die 5 jaar garantie geven op hun volautomaten. Zelfs een Jura niet.
Alleen wat inbouwapparatuur.

En dan zit je er nog mee dat die apparaten fatsoenlijk onderhoud nodig hebben. Bewijstlast ligt bij TS daarvoor.
  dinsdag 2 maart 2021 @ 10:05:25 #18
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_198281796
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 10:02 schreef Adames het volgende:

[..]

Toch zijn er weinig merken die 5 jaar garantie geven op hun volautomaten. Zelfs een Jura niet.
Alleen wat inbouwapparatuur.
Zoals ik eerder in dit topic zei. De wet kent helemaal geen harde garantietermijn. Die kijken naar de verwachte levensduur en dan kan je het als koper op (non)conformiteit gooien.

Leuk dat zo'n fabrikant of leverancier zelf vijf jaar geeft maar het zegt mij helemaal niets.

Een koffieautomaat hoort gewoon langer dan twee jaar het goed te doen. Punt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 10:02 schreef Adames het volgende:
Bewijstlast ligt bij TS daarvoor.
Dat is natuurlijk waar.

En onderhoud? ik ram af en toe een kalktabletje er doorheen als het apparaat het vraagt. Dat vind ik voldoende maar het is dan ook geen eentje van 4000. Als deze stuk gaat lach ik even en koop ik een nieuwe :)
maar voor een apparaat van 4K zou ik wel meer moeite doen ja
pi_198281891
quote:
19s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 10:05 schreef Gunner het volgende:

[..]

Zoals ik eerder in dit topic zei. De wet kent helemaal geen harde garantietermijn. Die kijken naar de verwachte levensduur en dan kan je het als koper op (non)conformiteit gooien.

Leuk dat zo'n fabrikant of leverancier zelf vijf jaar geeft maar het zegt mij helemaal niets.

Een koffieautomaat hoort gewoon langer dan twee jaar het goed te doen. Punt.
[..]

Dat is natuurlijk waar.

En onderhoud? ik ram af en toe een kalktabletje er doorheen als het apparaat het vraagt. Dat vind ik voldoende maar het is dan ook geen eentje van 4000. Als deze stuk gaat lach ik even en koop ik een nieuwe :)
Ontkalking, regelmatig nieuwe filters en af en toe de koffieresten reinigen is wel zo fijn.
TS zal dat hopelijk wel doen en dan hoor je inderdaad een apparaat te hebben dat langer mee gaat dan 2 jaar.
  dinsdag 2 maart 2021 @ 10:14:39 #20
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_198281905
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 10:13 schreef Adames het volgende:

[..]

Ontkalking, regelmatig nieuwe filters en af en toe de koffieresten reinigen is wel zo fijn.
TS zal dat hopelijk wel doen en dan hoor je inderdaad een apparaat te hebben dat langer mee gaat dan 2 jaar.
Ik denk dat we wel mogen aannemen dat iemand die 4K aan een koffiemachine uitgeeft dat wel doet ja :)
pi_198282794
Fabriekgarantie bestaat niet in Nederland, het is hooguit een extraatje wat eeen merk aanbied.
Kortom voor garantie moet je naar de verkoper, die kun je vinden op je aankoopfactuur, deze spreek je aan op het feit dat het apparaat niet naar behoren/verwachting functioneert, en deze dient het op te lossen (al dan niet met de leverancier).
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 2 maart 2021 @ 11:32:18 #22
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_198282885
quote:
80s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 09:54 schreef F.Sinatra het volgende:
Dank voor alle reacties. Het gaat om een koffie apparaat van bijna ¤4.000 ,-

Ik kan zeker een nieuwe kopen, maar dan heeft garantie geen nut dus?

Anyway, Bol.com is inmiddels voor me aan het bemiddelen met de verkopende partij. Even afwachten.
Heb het zelfde gehad met een oplader van 25 euries. Toen bleek dat de leverancier niet meer bestond, heeft Bol het geld terug gestort. Maar ik begrijp best dat ze voor zo een apparaat niet zomaar even coulant willen zijn. En het klopt dat het moeite kostte om Bol aan het werk te krijgen. Nu afwachten dus.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_198283692
Het apparaat heeft zijn onderhoudsbeurten gewoon gehad. Dit overigens ook bij een servicepunt van het merk zelf, dus daar zou het niet aan mogen liggen. Kan ik uiteraard aantonen middels facturen.

Mja, tot zover nog radio stilte van bol.com Ik wacht wel even hun reactie af.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2021 12:36:11 ]
pi_198284052
quote:
80s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 12:35 schreef F.Sinatra het volgende:
Dit overigens ook bij een servicepunt van het merk zelf, dus daar zou het niet aan mogen liggen. Kan ik uiteraard aantonen middels facturen.
Dat is handig. Dit ook meteen opgelost:
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 10:02 schreef Adames het volgende:
En dan zit je er nog mee dat die apparaten fatsoenlijk onderhoud nodig hebben. Bewijstlast ligt bij TS daarvoor.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198284088
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 13:05 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat is handig. Dit ook meteen opgelost:
[..]

Mooi :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')