Gezond verstand zegt me dat als jij via het Bol.com-platform iets koopt van een externe verkoper, Bol.com in het geheel geen partij is in de overeenkomst. Dus dat de fabrikant je naar de bemiddelaar stuurt, lijkt me onjuist.quote:Op maandag 1 maart 2021 14:29 schreef F.Sinatra het volgende:
Ik me bij bol.com gemeld, maar die sturen me wederom naar de verkopende partij. Deze geeft aan geen garantie te kunnen verlenen en niet de oorspronkelijke importeur te zijn van het artikel.
Waarom is de fabrikant partij in deze? TS moet het met de verkoper oplossen.quote:Op maandag 1 maart 2021 16:44 schreef Twintig het volgende:
Ik zou eigenlijk een nieuw product kopen.
Wil je toch dat het product gerepareerd of vervangen wordt, stuur dan alle 3 de partijen nogmaals tegelijkertijd deze brief:
https://www.juridischloke(...)uct-binnen-garantie/
Als ze binnen 2 weken niet met een oplossing kopen dan kun je naar de geschillencommissie stappen. Als de verkoper daar niet op is aangesloten dan kun je naar de rechter gaan. Maar ik zou gewoon een nieuw product kopen, is veel makkelijker.
Na die 2 weken kun je de fabrikant een brief sturen dat als ze het probleem niet oplossen, dat je dan naar de geschillencommissie/ rechter stapt.
De fabrikant moet jouw probleem dus oplossen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes
Hmm.... Je hebt gelijk. De verkoper is verantwoordelijk.quote:Op maandag 1 maart 2021 22:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom is de fabrikant partij in deze? TS moet het met de verkoper oplossen.
Wordt wel een heidens karwei. Als je een rechtsbijstand hebt die er lekker opzetten en anders zou ik er geen tijd in gaan steken. (Tenzij heel duur, maar dat vermeld de casus niet)
Bron: https://www.consuwijzer.n(...)at-zijn-mijn-rechtenquote:Bij wie moet ik zijn als een product niet goed is?
Als een product niet goed (ondeugdelijk) is, is de verkoper daar verantwoordelijk voor. Ga daarom altijd eerst terug naar de winkel. De verkoper moet het probleem voor u oplossen of de fabrikant inschakelen.
Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. De verkoper kan u dan aanraden om zelf contact met de fabrikant op te nemen. U hoeft dat echter niet te doen. De verkoper blijft verantwoordelijk.
Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Vertelt u dat dan ook aan de verkoper. Doet u dat niet en lost de fabrikant het probleem niet op? Dan wordt het lastiger om later nog van de verkoper te vragen dat hij met een oplossing komt.
Bron: https://www.consuwijzer.n(...)-maar-kapot/garantiequote:Is er een wettelijke garantietermijn?
Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland hebben we geen wettelijke garantietermijn van 2 jaar. In plaats daarvan staat in de Nederlandse wet dat een product zo lang moet meegaan als u ervan mag verwachten. Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog wettelijke garantie.
Bol is niet de verkoperquote:Op dinsdag 2 maart 2021 00:06 schreef Twintig het volgende:
Dus: TS je kan je brief verzenden naar de verkoper( bol.com en de verkopende partij).
Er is maar één partij in de overeenkomst; de verkoperquote:Op dinsdag 2 maart 2021 00:30 schreef Twintig het volgende:
Wil je toch dat het product gerepareerd of vervangen wordt, stuur dan alle 2 de partijen ( bol.com en de verkoper ) nogmaals tegelijkertijd deze brief:
Eens. Maar iets met gelijk hebben en gelijk krijgen...quote:Op dinsdag 2 maart 2021 00:30 schreef Twintig het volgende:
De verkoper moe dus jouw probleem oplossen.
Er bestaat niet zoiets als een harde garantietermijn in de wet. Die spreekt over een verwachte levensduur en die is voor elk type product elders. TS zal het dan ook op conformiteit moeten gooien.quote:Op maandag 1 maart 2021 15:02 schreef junkiesietze het volgende:
die 5jaar zijn lijkt me Fabrieksgaranties, lijkt me dat je die alleen kunt claimen bij de fabriek.
Consumenten garantie is max 2 jaar.
Maar ik weet het niet zeker.
Toch zijn er weinig merken die 5 jaar garantie geven op hun volautomaten. Zelfs een Jura niet.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 10:00 schreef Gunner het volgende:
Nou ja heel simpel dus. Van zo'n apparaat in die prijsklasse mag je verwachten dat deze langer meegaat dan 2 jaar.
Je zal geen nieuwe krijgen maar de leverancier komt hier niet zo mee weg.
Zoals ik eerder in dit topic zei. De wet kent helemaal geen harde garantietermijn. Die kijken naar de verwachte levensduur en dan kan je het als koper op (non)conformiteit gooien.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 10:02 schreef Adames het volgende:
[..]
Toch zijn er weinig merken die 5 jaar garantie geven op hun volautomaten. Zelfs een Jura niet.
Alleen wat inbouwapparatuur.
Dat is natuurlijk waar.quote:
Ontkalking, regelmatig nieuwe filters en af en toe de koffieresten reinigen is wel zo fijn.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 10:05 schreef Gunner het volgende:
[..]
Zoals ik eerder in dit topic zei. De wet kent helemaal geen harde garantietermijn. Die kijken naar de verwachte levensduur en dan kan je het als koper op (non)conformiteit gooien.
Leuk dat zo'n fabrikant of leverancier zelf vijf jaar geeft maar het zegt mij helemaal niets.
Een koffieautomaat hoort gewoon langer dan twee jaar het goed te doen. Punt.
[..]
Dat is natuurlijk waar.
En onderhoud? ik ram af en toe een kalktabletje er doorheen als het apparaat het vraagt. Dat vind ik voldoende maar het is dan ook geen eentje van 4000. Als deze stuk gaat lach ik even en koop ik een nieuwe
Ik denk dat we wel mogen aannemen dat iemand die 4K aan een koffiemachine uitgeeft dat wel doet jaquote:Op dinsdag 2 maart 2021 10:13 schreef Adames het volgende:
[..]
Ontkalking, regelmatig nieuwe filters en af en toe de koffieresten reinigen is wel zo fijn.
TS zal dat hopelijk wel doen en dan hoor je inderdaad een apparaat te hebben dat langer mee gaat dan 2 jaar.
Heb het zelfde gehad met een oplader van 25 euries. Toen bleek dat de leverancier niet meer bestond, heeft Bol het geld terug gestort. Maar ik begrijp best dat ze voor zo een apparaat niet zomaar even coulant willen zijn. En het klopt dat het moeite kostte om Bol aan het werk te krijgen. Nu afwachten dus.quote:Op dinsdag 2 maart 2021 09:54 schreef F.Sinatra het volgende:
Dank voor alle reacties. Het gaat om een koffie apparaat van bijna ¤4.000 ,-
Ik kan zeker een nieuwe kopen, maar dan heeft garantie geen nut dus?
Anyway, Bol.com is inmiddels voor me aan het bemiddelen met de verkopende partij. Even afwachten.
Dat is handig. Dit ook meteen opgelost:quote:Op dinsdag 2 maart 2021 12:35 schreef F.Sinatra het volgende:
Dit overigens ook bij een servicepunt van het merk zelf, dus daar zou het niet aan mogen liggen. Kan ik uiteraard aantonen middels facturen.
quote:Op dinsdag 2 maart 2021 10:02 schreef Adames het volgende:
En dan zit je er nog mee dat die apparaten fatsoenlijk onderhoud nodig hebben. Bewijstlast ligt bij TS daarvoor.
Mooiquote:Op dinsdag 2 maart 2021 13:05 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat is handig. Dit ook meteen opgelost:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |