Ja, Ziggo mag onderscheid maken dus aanbiedingen voor bestaande en voor nieuwe klanten.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 10:18 schreef Inbox4me het volgende:
Mag dit juridisch? (nog los van dat ik de informatievoorziening en het verwachtingsmanagement zwáár onder de maat vind)
Nee dat kan Ziggo niet.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 11:23 schreef Fred het volgende:
[..]
Ja, Ziggo mag onderscheid maken dus aanbiedingen voor bestaande en voor nieuwe klanten.
Ziggo maakt het imho wel heel duidelijk voor bestaande klanten, zie dit knopje op het besteloverzicht:
[ afbeelding ]
Dat jij vervolgens jezelf voordoet als een nieuwe klant ipv gebruik te maken van de pagina voor bestaande klanten geeft je nog geen recht op de korting voor nieuwe klanten.
Als je het heel zwart wit bekijkt zou Ziggo de kosten voor het corrigeren van jouw bestelling op jou kunnen verhalen.
Laat ik het anders formuleren: Ziggo mag prima in de voorwaarden opnemen dat iedereen die klant wordt korting krijgt bij aanvang van een nieuw abonnement, maar geen korting krijgt bij het wijzigingen van een bestaand abonnement.quote:
Dat zou kunnen. Voor mij is het een principekwestie, dus ik ben niet van plan me hier zo maar bij neer te leggenquote:Op zaterdag 27 februari 2021 10:35 schreef Banaanvragen het volgende:
De realiteit is: of je wel of geen gelijk hebt: succes met aanvechten, je wint het toch niet
Ik denk dat ik met de ‘gewone’ klantenservice niet veel verder kom. Wellicht dat dit een route is die ik kan proberenquote:Op zaterdag 27 februari 2021 10:50 schreef JustinK het volgende:
Onlangs ook zoiets meegemaakt (upgrade abo met een korting die blijkbaar alleen voor nieuwe abonnees is. Dit stond echter niet zo vermeld op de actiepagina).
Je moet even Ziggo bellen en vragen of ze je doorverbinden met de afdeling retentie. Daar aangeven dat er iets niet is goed gegaan met de korting bij het upgraden van je abo. Zij kunnen als het goed is (een vergelijkbare) korting alsnog invoeren.
Op dit moment zijn ze me eerder aan het wegjagen...quote:Op zaterdag 27 februari 2021 10:54 schreef potjecreme het volgende:
Bellen en zeggen dat je wil opzeggen. Dan krijg je korting om je te behouden. Dit kan je jaarlijks doen.
Dat het ‘heel duidelijk is’ verschillen we over van mening.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 11:23 schreef Fred het volgende:
[..]
Ja, Ziggo mag onderscheid maken dus aanbiedingen voor bestaande en voor nieuwe klanten.
Ziggo maakt het imho wel heel duidelijk voor bestaande klanten, zie dit knopje op het besteloverzicht:
[ afbeelding ]
Dat jij vervolgens jezelf voordoet als een nieuwe klant ipv gebruik te maken van de pagina voor bestaande klanten geeft je nog geen recht op de korting voor nieuwe klanten.
Als je het heel zwart wit bekijkt zou Ziggo de kosten voor het corrigeren van jouw bestelling op jou kunnen verhalen.
Dat recht hebben ze uiteraard. Ik vraag me af of er mogelijk een juridisch kader is of iets dergelijks dat zegt dat dit op deze manier niet kan.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 11:31 schreef Fred het volgende:
[..]
Laat ik het anders formuleren: Ziggo mag prima in de voorwaarden opnemen dat iedereen die klant wordt korting krijgt bij aanvang van een nieuw abonnement, maar geen korting krijgt bij het wijzigingen van een bestaand abonnement.
Dat is wel essentiële informatie.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 11:33 schreef Inbox4me het volgende:
En voor de goede orde: ik heb mezelf niet voorgedaan als nieuwe klant, ik ben via ‘Al klant’ gegaan, heb me ingelogd en daar stond deze korting ook vermeld.
Dat vind ik juist het kromme: ik bestel terwijl ik ben ingelogd, overal wordt de korting gewoon getoond, inclusief bevestiging en dan in een 2e mailtje wordt die korting zonder er iets over te zeggen geschrapt (en hoezo moet Ziggo dan mijn order nog een keer controleren? Alle gegevens hebben ze bij de hand tíjdens het bestellen).
[...]
Korting communiceren terwijl ik geďdentificeerd ben en dan op een hele onduidelijke manier die korting schrappen. Iets met redelijkheid en beginsel (klok klepel mogelijk), misleiding, plicht om consumenten op een transparante manier van informatie te voorzien etc.
Ja, ik heb screenshots gemaakt waarin te zien is dat ik a) ingelogd ben, b) mijn gegevens in beeld zijn en c) de korting in de kassabon aan de rechterkant duidelijk te zien is.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 11:36 schreef Fred het volgende:
[..]
Dat is wel essentiële informatie.
Heb je een screenschot van het moment dat je inlogt was en die korting in je bestelformulier zichtbaar was?
Dat zijn zeker opties (evenals Consuwijzer van de ACM of de Ombudsman oid), maar wellicht dat er nog andere (juridische handvaten bv) waar ik zelf wat mee zou kunnen. Sowieso zijn alle opties, suggesties etc welkomquote:Op zaterdag 27 februari 2021 12:00 schreef ESF1Gamer het volgende:
Consumentenprogramma's als Kassa of Radar benaderen.
Of gewoon op facebook, twitter je klacht neer zetten.
Die heb je gemaakt omdat je eigenlijk wel wist dat deze aanbieding, zoals praktisch alle aanbiedingen bij dergelijke diensten, alleen voor nieuwe klanten gold. Toch?quote:Op zaterdag 27 februari 2021 11:54 schreef Inbox4me het volgende:
[..]
Ja, ik heb screenshots gemaakt waarin te zien is dat ik a) ingelogd ben, b) mijn gegevens in beeld zijn en c) de korting in de kassabon aan de rechterkant duidelijk te zien is.
Deze staat ook in de bevestiging die ik via e-mail gekregen heb. In de 2e mail die ik van ziggo kreeg (en zag als statusupdate) is die korting zonder iets te zeggen eruitgehaald. Ziggo verwijst dus naar de algemene voorwaarden, maar dat vind ik te makkelijk. Zorg dan dat je informatievoorziening helder is.
Bv op de bedanktpagina/in de bevestiging melden dat er nog een check gaat volgen oid
PS; de screenshots heb ik ook naar de klantenservice gestuurd. Mocht niet baten
Ik snap je redenatie. Ik twijfelde of het voor bestaande klanten gold (staat ook in de openingspost); daarom had ik er extra op gelet voor, tijdens en na bestellen. Screenshots had ik gemaakt voor als facturatie niet goed zou gaan, wat niet de 1e keer zou zijn bij dergelijke grote organisaties (been there, done that. Dat kwam tot nog toe altijd op zijn pootjes terecht).quote:Op zaterdag 27 februari 2021 12:16 schreef baskick het volgende:
[..]
Die heb je gemaakt omdat je eigenlijk wel wist dat deze aanbieding, zoals praktisch alle aanbiedingen bij dergelijke diensten, alleen voor nieuwe klanten gold. Toch?
1. Tijdens het bestellen waarmee je bent ingelogd staat dat je duidelijk de korting krijgt.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 10:18 schreef Inbox4me het volgende:
Ik probeer het kort te houden, meer toelichting kan altijd op aanvraag (TL;DR aan het eind)
Ik heb mijn Ziggo abonnement geupgrade (sneller internet) en meen recht te hebben op korting dmv een aanbieding, Ziggo denkt daar anders over.
Korte situatieschets:
- op de productpagina staat niet duidelijk dat dit niet voor klanten zou gelden (ik was reeds klant)
- tijdens het bestellen, waarbij ik ben ingelogd én mijn gegevens in beeld staan staat de korting duidelijk vermeld (heb ik screenshots van gemaakt)
- in de bestelbevestiging die ik gekregen heb staat duidelijk de korting vermeld
- ik heb een 2e mail ontvangen (die ik aanzag voor een herhaling van de eerdere bestelbevestiging) getiteld “Uw bestelling”.
In de intro staat “Nogmaals bedankt voor uw bestelling. Zoals afgesproken zetten we alles nog even overzichtelijk op een rij. Fijn dat u kiest voor…”
Omdat de titels op elkaar lijken, de introtekst de suggestie wekt dat dit een herhaling van gegevens is én Ziggo in deze mail letterlijk aangeeft niet van de kleine lettertjes te zijn heb ik deze mail niet van A tot Z nageplozen.
Detail: Ziggo noemt dit de orderbevestiging.
- in de volgende factuur was de korting niet verrekend dus heb ik klantenservice benaderd. Een lang verhaal kort, dit is de reactie van Ziggo:
"Het klopt dat de korting in je bestelbevestiging staat. De orderbevestiging (2e mail) is de definitieve order."
Tijdens het bestellen heb ik expliciet gelet op of ik recht had op de korting (omdat ik daar in 1e instantie over twijfelde). Tijdens het bestellen én in de bestelbevestiging stond de korting zwart op wit vermeld, terwijl ik ben ingelogd.
Mijn insteek is dat ik dan mag verwachten dat ik die korting krijg, en niet dat Ziggo in een 2e mail ZONDER DIT DUIDELIJK TE MELDEN die korting laat vervallen.
Het is een lange mail waarin de korting is weggelaten (en zoals gezegd was ik in de veronderstelling dat dit een herhaling was. Ik had al een bestelbevestiging gehad).
Ziggo verwijst alleen maar naar de algemene voorwaarden en wil korting niet toepassen.
Mag dit juridisch? (nog los van dat ik de informatievoorziening en het verwachtingsmanagement zwáár onder de maat vind)
TL;DR
Ik upgrade mijn internet en meen recht te hebben op korting Want: korting staat tijdens bestellen in beeld (ik ben ingelogd) én korting staat in bestelbevestiging.
In een 2e mail is korting weggelaten ZONDER daar iets over te melden en dat is mij niet opgevallen (titel + tekst in mail wekt suggestie dat dit formaliteit is). Ziggo verwijst naar algemene voorwaarden en past korting niet toe. Mag dit?
1. Tijdens het bestellen waarmee je bent ingelogd staat dat je duidelijk de korting krijgt.quote:
Op LinkedIn de directeur van ziggo benaderen. Dat zal ze leren!!!quote:Op zaterdag 27 februari 2021 12:00 schreef ESF1Gamer het volgende:
Consumentenprogramma's als Kassa of Radar benaderen.
Of gewoon op facebook, twitter je klacht neer zetten.
Dat kan dus niet. Je koopovereenkomst is de bestelbevestiging. Anders is je koopovereenkomst nietig. Want zou je die overeenkomst aangegaan zijn als je geen korting gekregen had?quote:Op zaterdag 27 februari 2021 13:32 schreef Inbox4me het volgende:
[..]
1. Tijdens het bestellen waarmee je bent ingelogd staat dat je duidelijk de korting krijgt.
2. Bij de bestelbevestiging staat de korting ook duidelijk. Dit is je bewijs/ koopovereenkomst.
Klopt, alleen zegt Ziggo:
3. In de orderbevestiging (2e mail die ik gehad heb, en die ik niet goed gelezen heb vanwege titel, aanhef en andere indicaties) staat de korting niet. Ziggo zegt dat de bestelbevestiging een bevestiging van mijn bestelling is, de order is daarna gecontroleerd en de orderbevestiging is leidend voor hun.
Dat er in de order met geen woord gerept wordt over dat de bestelling gecheckt is, dat de korting niet geldig is oid volgens hun lijkt er voor Ziggo niet toe te doen
kan je de tekst hier neerzetten waarnaar ze verwijzen?quote:Op zaterdag 27 februari 2021 10:18 schreef Inbox4me het volgende:
Ziggo verwijst alleen maar naar de algemene voorwaarden en wil korting niet toepassen.
Nee die zou ik niet aangegaan zijn. Te duur voor alleen extra snelheid, maar met korting vond ik het acceptabel (korting zou 120 euro zijn voor de 1e 6 maanden)quote:Op zaterdag 27 februari 2021 14:55 schreef Twintig het volgende:
[..]
Dat kan dus niet. Je koopovereenkomst is de bestelbevestiging. Anders is je koopovereenkomst nietig. Want zou je die overeenkomst aangegaan zijn als je geen korting gekregen had?
https://www.ziggo.nl/voorwaarden (maar zie mijn update, voorzichtig positief dat ze over de brug komen)quote:Op zaterdag 27 februari 2021 14:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
kan je de tekst hier neerzetten waarnaar ze verwijzen?
Dat maakt dus niets uit wat ziggo zegt. Je stuurt gewoon een mail of brief en daarin vermeld je dat de orderbevestiging nietig is, want jij wilde korting. De bestelbevestiging is de koopovereenkomst. De orderbevestiging is dat niet en is dus nietig. Eventueel kun je erbij vermelden dat je de orderbevestiging als niet verzonden beschouwd. En dat je uitgaat van de bestelbevestiging. Mochten ze toch zeggen van ja de orderbevestiging is geldig. Dan moet je de koopovereenkomst nietig laten verklaren op basis van dwaling. Dus dat betekent dat de koopovereenkomst ongeldig is en je dus niet zaken doet met Ziggo.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 13:32 schreef Inbox4me het volgende:
[..]
1. Tijdens het bestellen waarmee je bent ingelogd staat dat je duidelijk de korting krijgt.
2. Bij de bestelbevestiging staat de korting ook duidelijk. Dit is je bewijs/ koopovereenkomst.
Klopt, alleen zegt Ziggo:
3. In de orderbevestiging (2e mail die ik gehad heb, en die ik niet goed gelezen heb vanwege titel, aanhef en andere indicaties) staat de korting niet. Ziggo zegt dat de bestelbevestiging een bevestiging van mijn bestelling is, de order is daarna gecontroleerd en de orderbevestiging is leidend voor hun.
Dat er in de order met geen woord gerept wordt over dat de bestelling gecheckt is, dat de korting niet geldig is oid volgens hun lijkt er voor Ziggo niet toe te doen
Thanks voor je reactie; ik heb net een update gepost. Gebeld met Ziggo en ze geven aan dat ze de korting idd gaan toepassen ivm dat het in de bestelbevestiging staat (sowieso: ik had nog nooit meegemaakt dat er verschil zit tussen een bestelbevestiging en een orderbevestiging )quote:Op zaterdag 27 februari 2021 15:23 schreef Twintig het volgende:
[..]
Dat maakt dus niets uit wat ziggo zegt. Je stuurt gewoon een mail of brief en daarin vermeld je dat de orderbevestiging nietig is, want jij wilde korting. De bestelbevestiging is de koopovereenkomst. De orderbevestiging is dat niet en is dus nietig. Eventueel kun je erbij vermelden dat je de orderbevestiging als niet verzonden beschouwd. En dat je uitgaat van de bestelbevestiging. Mochten ze toch zeggen van ja de orderbevestiging is geldig. Dan moet je de koopovereenkomst nietig laten verklaren op basis van dwaling. Dus dat betekent dat de koopovereenkomst ongeldig is en je dus niet zaken doet met Ziggo.
Geen probleem Mooi dat het is opgelost.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 15:27 schreef Inbox4me het volgende:
[..]
Thanks voor je reactie; ik heb net een update gepost. Gebeld met Ziggo en ze geven aan dat ze de korting idd gaan toepassen ivm dat het in de bestelbevestiging staat (sowieso: ik had nog nooit meegemaakt dat er verschil zit tussen een bestelbevestiging en een orderbevestiging )
Ik bedoel niet de voorwaarden zelf, die kan ik wel vinden, maar naar welk artikel verwijzen ze waarom de korting niet voor jou zou zijn.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 15:20 schreef Inbox4me het volgende:
https://www.ziggo.nl/voorwaarden (maar zie mijn update, voorzichtig positief dat ze over de brug komen)
Ze verwijzen niet naar een artikel. Klantenservice verwijst in algemene zin naar de voorwaarden. Zinnen als "Het is zeker begrijpelijk dat het verwarrend is, maar staat het allemaal in de voorwaarden."quote:Op zaterdag 27 februari 2021 15:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik bedoel niet de voorwaarden zelf, die kan ik wel vinden, maar naar welk artikel verwijzen ze waarom de korting niet voor jou zou zijn.
dan zou ik zeggen, die heb ik gelezen en ik kan het niet vinden, Welk artikel?quote:Op zaterdag 27 februari 2021 16:11 schreef Inbox4me het volgende:
[..]
Ze verwijzen niet naar een artikel. Klantenservice verwijst in algemene zin naar de voorwaarden. Zinnen als "Het is zeker begrijpelijk dat het verwarrend is, maar staat het allemaal in de voorwaarden."
Terecht punt, maar heb inmiddels gebeld en een toezegging dat ze korting gaan toepassen. Dus even afwachten, maar ben voorzichtig positiefquote:Op zaterdag 27 februari 2021 17:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dan zou ik zeggen, die heb ik gelezen en ik kan het niet vinden, Welk artikel?
Je doet nogal wat aannames. Ik heb aangegeven dat ik twijfelde of de aanbieding gold voor bestaande klanten.quote:Op zondag 28 februari 2021 00:35 schreef r3gi3boy het volgende:
Wát een treurig verhaal, TS, voor héél Nederland is het duidelijk dat zulke aanbiedingen enkel voor nieuwe klanten gelden, maar jij wilt het trachten af te dwingen op een enkele (multi-interpretabele) faux pas vanuit een paar bewoordingen die anders tot jouw 'pea-brain' tot je komen dan bij het gros van de overige NL bevolking. Extreem zielig omdat algemeen bekend is dat bestaande klanten niet keer op keer nieuwe aanbiedingen kunnen genieten.
Ik hoop van harte, dat Ziggo jou als klant vaarwel zegt, want jij bent bij uitstek het type klant (verderfelijke parasiet) dat eenieder bedrijf hier in Nederland als een kankergezwel kan missen.
Jammer genoeg kan een bedrijf van dergelijke grootte in ons Nederland het zich niet permitteren om etterende gezwellen als de jouwe van een oprechte repliek te bedienen en zullen zij zich voorts als laffe herders conformeren aan de daartoe gestelde normatieve reactie die hen gewoon is; namelijk interen, toegeven en de publieke opinie zalven en palperen.
Walgelijk.
Het is al opgelost. TS krijgt de korting van Ziggo.quote:Op zondag 28 februari 2021 09:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ook als je als bestaande klant overstapt op een ander product binnen dezelfde omgeving, gelden die kortingen.
Of er moet echt expliciet bij staan "alleen voor nieuwe klanten".
En anders gewoon dreigen met overstappen naar een andere provider.
Overstappen naar een ander product betekent vaak ook nieuw doorlopend contract wat start.
Twee weken bedenktijd enzo, dus dan kun je gewoon het weer kappen en overstappen naar een ander, weet ziggo zelf ook wel.
quote:Op zondag 28 februari 2021 00:35 schreef r3gi3boy het volgende:
Wát een treurig verhaal, TS, voor héél Nederland is het duidelijk dat zulke aanbiedingen enkel voor nieuwe klanten gelden, maar jij wilt het trachten af te dwingen op een enkele (multi-interpretabele) faux pas vanuit een paar bewoordingen die anders tot jouw 'pea-brain' tot je komen dan bij het gros van de overige NL bevolking. Extreem zielig omdat algemeen bekend is dat bestaande klanten niet keer op keer nieuwe aanbiedingen kunnen genieten.
Ik hoop van harte, dat Ziggo jou als klant vaarwel zegt, want jij bent bij uitstek het type klant (verderfelijke parasiet) dat eenieder bedrijf hier in Nederland als een kankergezwel kan missen.
Jammer genoeg kan een bedrijf van dergelijke grootte in ons Nederland het zich niet permitteren om etterende gezwellen als de jouwe van een oprechte repliek te bedienen en zullen zij zich voorts als laffe herders conformeren aan de daartoe gestelde normatieve reactie die hen gewoon is; namelijk interen, toegeven en de publieke opinie zalven en palperen.
Walgelijk.
Dit idd. Overigens zeer vervelend deze praktijken.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 10:50 schreef JustinK het volgende:
Onlangs ook zoiets meegemaakt (upgrade abo met een korting die blijkbaar alleen voor nieuwe abonnees is. Dit stond echter niet zo vermeld op de actiepagina).
Je moet even Ziggo bellen en vragen of ze je doorverbinden met de afdeling retentie. Daar aangeven dat er iets niet is goed gegaan met de korting bij het upgraden van je abo. Zij kunnen als het goed is (een vergelijkbare) korting alsnog invoeren.
Ik ben er ook benieuwd naar, helaas heb ik te weinig juridische kennis om hier ook maar iets zinnigs over te zeggen.quote:Op zondag 28 februari 2021 10:16 schreef TechLight het volgende:
Ik vind deze casus wel interessant in het algemeen. Je krijgt wel vaker een eerste (automatische) mail dat je bestelling doorgekomen is, maar nog in behandeling waarmee een winkel ruimte heeft (of neemt) om de bestelling alsnog niet door te laten gaan. Dan volgt een tweede die daadwerkelijk bevestigt. Nu kan het soms met de gebruikte woorden en details van het proces te maken hebben (zie bijvoorbeeld de 'reservering' die je bij action nu doet bij het online-kopen-en-dan-in-de-winkel-ophalen-en-betalen. doordat dit een reservering zonder betalen is, is het geen koop op afstand). Hier natuurlijk anders omdat je sowieso niet direct betaalt, maar ook niets gaat afhalen.
In deze casus had ik verwacht dat mogelijk de bestelbevestiging alleen aangeeft dat de gewenste bestelling binnen is, maar de orderbevestiging die dan wellicht pas definitief maakt. Extra interessant is dat het hier om een dienst gaat die niet meteen bij de bestelling betaald is. Daarmee lijkt het wel wat meer op het reserveringsverhaal van Action qua betaling.
Ik ben wel benieuwd:
- wat is nodig in een mail om te spreken van een daadwerkelijke bestelling waar de leverancier (normaal) niet meer onderuit kan? Is daarbij een betaling nodig (bij goederen) en hoe gaat dat bij achteraf betalen (zou het dat ook in dit geval een 'koop op afstand' maken?)
- is hier wellicht sprake dat Ziggo het zo wel bedoelt, maar van consumenten niet verwacht mag worden dat ze zulke subtiele woordverschillen begrijpen / in acht nemen (dus is het meer algemene consumentenbescherming)?
Overigens is hier natuurlijk ook nog relevant dat er twee uitkomsten mogelijk waren: alsnog afzien van het abonnement; of de korting alsnog krijgen. Mijn vragen gaan (net zoals TS) vooral over dat laatste: als koper eigenlijk gewoon het bestelde product wil hebben, en niet 'dan maar' er van af wil zien.
Dat ben ik niet geweest. Fok is het 1e forum waar ik dit post.quote:Op zondag 28 februari 2021 13:46 schreef mrevil1337 het volgende:
Waarom zit je op elk forum exact hetzelfde verhaal te plaatsen? ipv eerst de klachtenprocedure ingaan bij Ziggo.
Vrijdag zij je op een andere forum al dat het opgelost was, en zaterdag plaats je dit bericht hier is het nu wel of niet opgelost want ik snap het niet meer.
Komt mij over bewust de provider in slecht daglicht te zetten en hierdoor verliest het verhaal zijn geloofwaardigheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |