abonnement Unibet Coolblue
pi_198225609
quote:
De Saoedische kroonprins Mohammed Bin Salman was direct betrokken bij de moord op de regeringskritische Saoedische journalist Jamal Khashoggi. Dat stelt een vrijdag vrijgegeven Amerikaans inlichtingenrapport.

"Wij oordelen dat de Saoedische kroonprins Mohammed Bin Salman zijn goedkeuring gaf aan een operatie in Istanboel in Turkije om de Saoedische journalist Jamal Khashoggi gevangen te nemen of te doden", luidt de hoofdconclusie van het rapport van Avril Haines, directeur van de Amerikaanse inlichtingendiensten.

De Amerikaanse inlichtingendiensten stellen dat de 35-jarige Bin Salman Khashoggi als een bedreiging voor Saoedi-Arabië zag en alle middelen geoorloofd achtte om hem het zwijgen op te leggen. Bovendien waren een belangrijke adviseur van de kroonprins en leden van zijn lijfwacht betrokken bij de moord op de journalist.

"Sinds 2017 heeft de kroonprins de volledige controle over de veiligheids- en inlichtingenorganisaties van het koninkrijk. Dat maakt het hoogst onwaarschijnlijk dat Saoedische functionarissen een dergelijke operatie konden uitvoeren zonder goedkeuring van de kroonprins."

Het Amerikaanse rapport bevat de namen van 21 personen die uit naam van Bin Salman betrokken zouden zijn geweest bij de Saoedische operatie.

Diplomatieke koorddans

Met de openbaarmaking van het rapport breekt de regering van de Amerikaanse president Joe Biden met het beleid van zijn voorganger Donald Trump. Die weigerde het rapport vrij te geven, ondanks een wet uit 2019 die dat verplichtte.

Biden heeft Saoedi-Arabië nodig als hij het kernakkoord met Iran uit 2015, waar de VS onder Trump uit stapte, in ere wil herstellen. Daarnaast is het Arabische koninkrijk een belangrijke speler in kwesties zoals de relatie tussen Israël en de Golfstaten en de strijd tegen islamitisch terrorisme.

De Amerikaanse regering probeerde de klap die de relatie tussen de twee landen te verwerken krijgt door de vrijgave van het rapport dan ook te verzachten. Biden belde met de Saoedische koning Salman en beide partijen lieten weten het bondgenootschap tussen de VS en Saoedi-Arabië heel belangrijk te vinden.

Journalist verdween spoorloos in consulaat

Khashoggi leefde ballingschap leefde in de VS en verdween in 2018 tijdens een bezoek aan het Saoedische consulaat in Istanboel. In de weken na de verdwijning werd duidelijk dat hij daar om het leven was gebracht. Zijn lichaam is nooit teruggevonden.

De Saoedische regering gaf uiteindelijk toe dat Khashoggi werd vermoord, maar ontkent dat kroonprins Bin Salman betrokken was bij de moord op Khashoggi. Vijf Saoedi's werden in eigen land ter dood veroordeeld voor betrokkenheid. Dat gebeurde tijdens een geheime rechtszaak, die internationaal werd gezien als een showproces. Hun straffen werd op verzoek van de nabestaanden van Khashoggi omgezet naar twintig jaar cel.
Benieuwd of Biden hier nog een reactie op gaat geven, of dat hij het helemaal de pan uit laat rijzen in die contreien.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_198225806
Ah ja, de matties van het Nederlandse koningshuis.
pi_198225966
Het was al gelijk duidelijk dat hij achter de moord zat. Maar de echte vraag is waarom hij het zo amateuristisch deed en ook nog in hun consulaat. Misschien dacht hij dat hij onaantastbaar was en wilde hij de vijanden van KSA terroriseren.

Iran heeft de Mocro-Maffia ingezet bij het liquideren van hun tegenstanders in Nederland, toch?
wizkays
pi_198226017
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 22:55 schreef wizkays het volgende:
Het was al gelijk duidelijk dat hij achter de moord zat. Maar de echte vraag is waarom hij het zo amateuristisch deed en ook nog in hun consulaat. Misschien dacht hij dat hij onaantastbaar was en wilde hij de vijanden van KSA terroriseren.

Iran heeft de Mocro-Maffia ingezet bij het liquideren van hun tegenstanders in Nederland, toch?
Volgens Taghi is dat laatste uit de duim gezogen.

Maar stel dat dat waar zou zijn. Voor wie dan? Er zijn toch alleen maar wat ‘onbelangrijke’ figuren omgelegd.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 26 februari 2021 @ 23:00:43 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_198226028
Hij is opdrachtgever. Geen dader
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_198226054
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 22:59 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]

Volgens Taghi is dat laatste uit de duim gezogen.

Maar stel dat dat waar zou zijn. Voor wie dan? Er zijn toch alleen maar wat ‘onbelangrijke’ figuren omgelegd.
Volgens mij waren de twee heren betrokken bij aanslagen in Iran, vooral de meneer uit Almere was denk ik verantwoordelijk voor een 'mega-aanslag' op de Iraanse regering.
wizkays
  vrijdag 26 februari 2021 @ 23:12:39 #7
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_198226217
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 22:55 schreef wizkays het volgende:
Het was al gelijk duidelijk dat hij achter de moord zat. Maar de echte vraag is waarom hij het zo amateuristisch deed en ook nog in hun consulaat. Misschien dacht hij dat hij onaantastbaar was en wilde hij de vijanden van KSA terroriseren.

Iran heeft de Mocro-Maffia ingezet bij het liquideren van hun tegenstanders in Nederland, toch?
Was? Die man gaat hier gewoon mee wegkomen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_198226267
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 23:12 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Was? Die man gaat hier gewoon mee wegkomen.
Kan best, maar hij had waarschijnlijk zelfs niet verwacht dat hij door het slijk gehaald zou worden.
wizkays
  zaterdag 27 februari 2021 @ 00:27:36 #9
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_198227105
En dan te bedenken dat Trump voor 100 miljard aan wapens aan die imbecielen heeft verkocht. Kan die mafkees niet voor het Strafhof in Dden Haag gehaald worden daarvoor? Kijken of Biden de patriot act wil inzetten om The Don terug te halen. Biden heeft deze week al blijk gegeven van bereidheid tot vechten dus het zou me niets verbazen.
Non possumus non loqui
  zaterdag 27 februari 2021 @ 00:37:32 #10
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_198227206
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 22:55 schreef wizkays het volgende:
Het was al gelijk duidelijk dat hij achter de moord zat. Maar de echte vraag is waarom hij het zo amateuristisch deed en ook nog in hun consulaat. Misschien dacht hij dat hij onaantastbaar was en wilde hij de vijanden van KSA terroriseren.

Iran heeft de Mocro-Maffia ingezet bij het liquideren van hun tegenstanders in Nederland, toch?
En Nederland heeft Stuxnet Iran binnengebracht. Ook verlenen wij onderdak aan mensen die aanslagen hebben gepleegd binnen Iran.

Gr. De AIVD ^O^

Ik heb veel liever Iran als bondgenoot dan de Saoediërs.
pi_198227449
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 00:37 schreef YoungDriller het volgende:

[..]

En Nederland heeft Stuxnet Iran binnengebracht. Ook verlenen wij onderdak aan mensen die aanslagen hebben gepleegd binnen Iran.

Gr. De AIVD ^O^

Ik heb veel liever Iran als bondgenoot dan de Saoediërs.
Beide regeringen zijn niet koosjer.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  zaterdag 27 februari 2021 @ 01:15:33 #12
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_198227481
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 01:09 schreef hollandia02 het volgende:

[..]

Beide regeringen zijn niet koosjer.
Mee eens. Ik heb echter meer vertrouwen in het deugen van de Iranese bevolking dan de Saoedische.
pi_198227554
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 22:55 schreef wizkays het volgende:
Het was al gelijk duidelijk dat hij achter de moord zat. Maar de echte vraag is waarom hij het zo amateuristisch deed en ook nog in hun consulaat. Misschien dacht hij dat hij onaantastbaar was
Dat was hij destijds toch ook, de toenmalige president van de VS deed maar wat graag alsof er niets aan de hand was.
pi_198227624
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 01:15 schreef YoungDriller het volgende:

[..]

Mee eens. Ik heb echter meer vertrouwen in het deugen van de Iranese bevolking dan de Saoedische.
Bevolking wel ja, regering verre van.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_198230088
quote:
84s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 23:00 schreef Starhopper het volgende:
Hij is opdrachtgever. Geen dader
En dus ook hoofdverantwoordelijk in dit verhaal.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_198230098
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 00:27 schreef Knip het volgende:
En dan te bedenken dat Trump voor 100 miljard aan wapens aan die imbecielen heeft verkocht. Kan die mafkees niet voor het Strafhof in Dden Haag gehaald worden daarvoor? Kijken of Biden de patriot act wil inzetten om The Don terug te halen. Biden heeft deze week al blijk gegeven van bereidheid tot vechten dus het zou me niets verbazen.
Gaat niet gebeuren want olie, geld, economie ect ect.
Ô mon citoyens vous serez unis.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')