abonnement Unibet Coolblue
pi_198225472
Na 9 jaar is het wel tijd om mijn huidige computer te laten rentenieren, word de computer voor in de slaapkamer. En ik wil het eigenlijk weer meteen goed aanpakken aangezien mijn huidige een 2600 i7 is met 16 gig geheugen en solidstatedrive, ooit eens nieuw gekocht.nieuw gekocht in 2012

Nou heb ik een budget van +- 1100 euro voor een andere computer en ik twijfel al een hele tijd om de overstap te maken naar een Apple computer.
De nieuwste Mac mini's hebben de veel geprezen M1 chip, en met 16 GB aan werkgeheugen zijn ze ongeveer mijn budget.

Denk dat ik een Apple computer voor mijn doeleinden fijner ga vinden dan een Windows computer, zeker nadat ik het meermaals heb mogen ervaren bij vrienden en familie thuis en het voelde allemaal zo veel beter in elkaar gezet.

Kan ik voor de 1100 euro welke ik als budget heb een veel betere Windows machine in elkaar laten draaien of zal het elkaar niet veel ontlopen? Op zich heb ik nooit problemen met mijn Windows computer als het om crashen gaat en alles draait nog vrij vlot en soepel, maar toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan.

Iemand die mij kan en wil voorzien van advies?
  zaterdag 27 februari 2021 @ 00:04:11 #2
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_198226900
Waar gebruik je hem voor?

Voor fototoepassingen zou ik andere keuzes maken dan voor een machine die de hele dag 3D Studio Max draait.
pi_198226989
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 00:04 schreef versterker het volgende:
Waar gebruik je hem voor?

Voor fototoepassingen zou ik andere keuzes maken dan voor een machine die de hele dag 3D Studio Max draait.
Ik wil er 4K video mee gaan editen. Gaat met deze machine nog nét, met heel veel geduld.
En ook gebruik ik 'm voor muziekproducties
pi_198227375
Ik kan natuurlijk ook gewoon investeren in een betere videokaart (Zelfs een GTX1060 zou flink schelen) misschien M2 i.p.v een SSD, en het ram verdubbelen naar 32 GB. Dan zal de PC ook al weer wat langer mee kunnen gaan, zit ik mij net te bedenken :D Want heb dat budget wel, maar het is vooral de leeftijd van de PC waarbij ik zeg, weg ermee, dan dat 'ie echt weg moet omdat 'ie het niet meer trekt. Behalve 4K editen dan.
pi_198229180
Wat zei Tweakers.net toen je om dit advies vroeg?
pi_198229502
nu een pc willen kopen is eigenlijk een heel slecht idee als hij nog werkt.

ivm corona, grondstof en chip tekorten en diverse nieuwe producten zijn alle prijzen geskyrocket.
pi_198229660
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 09:29 schreef mschol het volgende:
nu een pc willen kopen is eigenlijk een heel slecht idee als hij nog werkt.

ivm corona, grondstof en chip tekorten en diverse nieuwe producten zijn alle prijzen geskyrocket.
Ben blij dat ik nog een laptop heb gekocht voordat corona uitbrak. Of ja in China was het toen net. Weet jij eigenlijk wat met RAM is gebeurd? Vroeger nog RAM gekocht DDR3 of 4 weet ik even niet, processor is van 2016 en nu is diezeflde ram 3x zo duur of zo. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2021 09:45:34 ]
pi_198230602
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 08:53 schreef pferdfahrer het volgende:
Wat zei Tweakers.net toen je om dit advies vroeg?
Ik kom niet op Tweakers.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 27 februari 2021 @ 11:10:51 #9
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_198230694
https://tweakers.net/revi(...)-voor-4k-gaming.html

Ik denk dat je daar een eind mee komt. Alleen een andere grafische kaart aangezien de 3080 nauwelijks leverbaar is.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_198230793
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 11:10 schreef Netsplitter het volgende:
https://tweakers.net/revi(...)-voor-4k-gaming.html

Ik denk dat je daar een eind mee komt. Alleen een andere grafische kaart aangezien de 3080 nauwelijks leverbaar is.
Hier heb ik wat aan _O_
Alleen die cijfertjes... :')
Ik kom nu van een i7, en hoewel een oudere i7, schijnt het nog wel een hele goede i7 te zijn.
Maar ik zie overal Ryzen, en ik denk dan Ryzen 5.. Is dat dan niet minder dan de i7 die ik nu heb of?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 27 februari 2021 @ 11:26:51 #11
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_198230886
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 11:18 schreef BlauweLamp het volgende:

[..]

Hier heb ik wat aan _O_
Alleen die cijfertjes... :')
Ik kom nu van een i7, en hoewel een oudere i7, schijnt het nog wel een hele goede i7 te zijn.
Maar ik zie overal Ryzen, en ik denk dan Ryzen 5.. Is dat dan niet minder dan de i7 die ik nu heb of?
Jou oude i7 is niet te vergelijken met de huidige cpu's. :)
Vele malen efficiënter op elk gebied.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_198230919
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 11:26 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Jou oude i7 is niet te vergelijken met de huidige cpu's. :)
Vele malen efficiënter op elk gebied.
Ah oke. Dan zal ik even gaan rondneuzen. Komt er pas in Mei, dus heb nog ff. Maar ben wel benieuwd wat de mogelijkheden zijn.
Kans is trouwens dat ik mijn kast wel hou, die is namelijk nog prima. En mijn voeding is een Corsair 650, dus ook niks mis mee.
pi_198231035
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 11:30 schreef BlauweLamp het volgende:

[..]

Ah oke. Dan zal ik even gaan rondneuzen. Komt er pas in Mei, dus heb nog ff. Maar ben wel benieuwd wat de mogelijkheden zijn.
Kans is trouwens dat ik mijn kast wel hou, die is namelijk nog prima. En mijn voeding is een Corsair 650, dus ook niks mis mee.
jouw Powerspupply is jaren oud en dus "versleten", gewoon nooit combineren met nieuwe hardware.. (kans is veel te groot dat je PSU de geest geeft en andere componenenten meeneemt)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 27 februari 2021 @ 11:49:36 #14
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_198231143
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 11:38 schreef mschol het volgende:

[..]

jouw Powerspupply is jaren oud en dus "versleten", gewoon nooit combineren met nieuwe hardware.. (kans is veel te groot dat je PSU de geest geeft en andere componenenten meeneemt)
Nieuwe psu's zijn ook zuiniger dan 9 jaar oude versies. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_198231939
Ik begrijp dat je Apple fan bent, ben ik ook. Maar ik ben nu eigenlijk een Windows PC aan het overwegen omdat je bij een andere fabrikant (dan Apple) vaak minder betaalt voor betere hardware.

Misschien eens kijken naar Windows PC's? Voor 1100 euro wordt de keuze enorm groot.
Cindy De Vuyst
pi_198231978
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 12:55 schreef einzeinz het volgende:
Ik begrijp dat je Apple fan bent, ben ik ook. Maar ik ben nu eigenlijk een Windows PC aan het overwegen omdat je bij een andere fabrikant (dan Apple) vaak minder betaalt voor betere hardware.

Misschien eens kijken naar Windows PC's? Voor 1100 euro wordt de keuze enorm groot.
Apple fan is een groot woord. Vind de manier van werken heel erg nice, en het schijnt heel betrouwbaar te zijn.
Voor 1100 euro heb je bij Apple de Mac Mini M1 met 16GB geheugen en een 256 GB SSD. En daar naar kijkend komen er sowieso nog extra kosten bij voor een USB Hub etc.

Stel ik wil het beste uit mijn 1100 euro halen wat betreft een computer, die de hele dag 4K kan renderen zonder een spier te verrekken. Niet dat ik dat heel veel ga doen, maar gewoon even kort door de bocht, de beste/snelste PC voor dat bedrag, waar zou ik dan bij uit komen?
pi_198232156
Open Tweakers en vergelijk!
16GB RAM
512GB SSD (opslag)
i7 processor (10de generatie)

is echt de basis. Dan betaal je nog een stuk minder dan 1000 euro. Kies gewoon een goed beeldscherm en je overtreft die Mac. Zeker als je al aangeeft eigenlijk geen Apple-fanaat te zijn. Mijn geest heeft ook heel lang moeten rijpen om de overstap te maken.
Maar Apple vraagt flink door terwijl het bij de concurrentie ook echt wel kan hoor.
Cindy De Vuyst
pi_198232310
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 13:12 schreef einzeinz het volgende:
Open Tweakers en vergelijk!
16GB RAM
512GB SSD (opslag)
i7 processor (10de generatie)

is echt de basis. Dan betaal je nog een stuk minder dan 1000 euro. Kies gewoon een goed beeldscherm en je overtreft die Mac. Zeker als je al aangeeft eigenlijk geen Apple-fanaat te zijn. Mijn geest heeft ook heel lang moeten rijpen om de overstap te maken.
Maar Apple vraagt flink door terwijl het bij de concurrentie ook echt wel kan hoor.
Ik zou die SSD dan persoonlijk nog het liefst vervangen door een M2 module en die 16GB verdubbelen. Dan hou ik misschien wat minder over voor een videokaart, maar dat hoeft ook geen RTX kaart te zijn of whatever _O-
pi_198250707
quote:
Op zich heb ik nooit problemen met mijn Windows computer als het om crashen gaat en alles draait nog vrij vlot en soepel, maar toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan.
Ik voel die kriebels ook; met m'n core i7 950 (overclocked) uit 2010, maar die alles nog doet, zelfs de 960GTX op een tweede 4K beeldscherm.
Ik wacht gewoon op een goed instapmoment (als het echt niet meer gaat en/of ik er echt de pest in krijg). :)
Voorlopig doet de SabertoothX58 nog alles wat ik wil en hou mijn kriebels even in bedwang.

Ondertussen heb ik wel heel leuke fantasieën over de snelheden van de toekomstige upgrade van 45 Nm naar 10 Nm en 1e gen Core naar 10e gen. :P
pi_198250847
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 11:38 schreef mschol het volgende:

[..]

jouw Powerspupply is jaren oud en dus "versleten", gewoon nooit combineren met nieuwe hardware.. (kans is veel te groot dat je PSU de geest geeft en andere componenenten meeneemt)
Even getwijfeld of ik hierop zou reageren.
Complete onzin loop je hier te verkopen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 11:30 schreef BlauweLamp het volgende:

[..]

Ah oke. Dan zal ik even gaan rondneuzen. Komt er pas in Mei, dus heb nog ff. Maar ben wel benieuwd wat de mogelijkheden zijn.
Kans is trouwens dat ik mijn kast wel hou, die is namelijk nog prima. En mijn voeding is een Corsair 650, dus ook niks mis mee.
Mettertijd gaat mijn 1000 Watt voeding ook gewoon over. Even extra schoonmaken is voldoende.
Hoe vaak m'n pc al is uitgevallen, door een stroomstoring, een stommiteit van mijzelf en zo, wil je niet weten en heb genoeg kapotte voedingen van vrienden vervangen. Gaat prima!
pi_198252369
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 15:26 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Even getwijfeld of ik hierop zou reageren.
Complete onzin loop je hier te verkopen.
[..]

Mettertijd gaat mijn 1000 Watt voeding ook gewoon over. Even extra schoonmaken is voldoende.
Hoe vaak m'n pc al is uitgevallen, door een stroomstoring, een stommiteit van mijzelf en zo, wil je niet weten en heb genoeg kapotte voedingen van vrienden vervangen. Gaat prima!
ligt er aan wat voor een merk het is natuurlijk. Als het een bagger 1000 watt is kun je beter een nieuwe kopen.

kan me nog wel Sweex herinneren, wat een waardeloos merk was dat zeg
pi_198253321
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 12:58 schreef BlauweLamp het volgende:

[..]

Apple fan is een groot woord. Vind de manier van werken heel erg nice, en het schijnt heel betrouwbaar te zijn.
Voor 1100 euro heb je bij Apple de Mac Mini M1 met 16GB geheugen en een 256 GB SSD. En daar naar kijkend komen er sowieso nog extra kosten bij voor een USB Hub etc.

Stel ik wil het beste uit mijn 1100 euro halen wat betreft een computer, die de hele dag 4K kan renderen zonder een spier te verrekken. Niet dat ik dat heel veel ga doen, maar gewoon even kort door de bocht, de beste/snelste PC voor dat bedrag, waar zou ik dan bij uit komen?
Het probleem met de Mac Mini M1 is dat 16GB niet bepaalde toerijkend is voor 4K editting, daarnaast zit je 256GB SSD binnen no-time vol. Als je dat via Apple wil upgraden naar iets fatsoenlijks dan ben je nog heel wat meer Euro's kwijt. Daarnaast is de M1 het instapmodel, er is veel krachtiger spul te krijgen.
Powered by Janetje®
pi_198253710
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 16:33 schreef kun_bbongal het volgende:

[..]

ligt er aan wat voor een merk het is natuurlijk. Als het een bagger 1000 watt is kun je beter een nieuwe kopen.

kan me nog wel Sweex herinneren, wat een waardeloos merk was dat zeg
Coolermaster silent 1000 pro. :P
Zet je een baggervoeding over en gaattie kapot; zet je er alsnog een andere in. Vrij simpel.

Sweex waardeloos?! Heb eens een geintje met een collega uitgehaald en voor 15 euro een nieuwe Sweex router gekocht. Bleek dat die het beter deed + betere software en sneller was dan de dure Linksys van 45 euro die ik thuis had staan; duss...
pi_198253793
Op het moment dat je voeding faalt, kan er meer stuk gaan dan alleen de voeding, denk aan bijvoorbeeld 18 volt op de 5 volt rail wat zo'n beetje alles in je computer frituurt.

Daarom alleen al zou ik zeggen: nieuwe PC = nieuwe voeding.

Een oude voeding die je optisch hebt geïnspecteerd (lekke elco's) en onder belasting hebt doorgemeten kan je prima nog een 2e leven geven in een 2e hands PC. Maar nieuw spul er aan knopen is wat zonde als het misgaat.

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-02-2021 18:11:12 ]
pi_198253812
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 17:49 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Coolermaster silent 1000 pro. :P
Zet je een baggervoeding over en gaattie kapot; zet je er alsnog een andere in. Vrij simpel.

Sweex waardeloos?! Heb eens een geintje met een collega uitgehaald en voor 15 euro een nieuwe Sweex router gekocht. Bleek dat die het beter deed + betere software en sneller was dan de dure Linksys van 45 euro die ik thuis had staan; duss...
een baggervoeding kan je hele systeem frituren, heb het zien gebeuren.

Sweex router is wel ok, de voedingen waren compleet waardeloos. 500Watt was meer 350Watt en gigantische coil-whine, daarnaast heb ik er 1 in vlammen zien op gaan.
  Moderator zondag 28 februari 2021 @ 18:14:10 #26
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_198254114
TS is ff op vakantie ouwe

Hier verder!
DIG / [DIG SC #283] Digital Twins
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')