abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
  zondag 28 maart 2021 @ 17:15:00 #51
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_198736008
Mooie waarden! Mag ik vragen waarom je er een hebt aangeschaft eigenlijk?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zondag 28 maart 2021 @ 17:43:29 #52
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198736742
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 20:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Met m'n vorige huis heb ik 18 delen (!) gehaald. Dat haal ik nu denk ik pas als we de garage gaan verbouwen of een tuinhuis neer gaan zetten.
:Y)
Resistance is futile.
  zondag 28 maart 2021 @ 20:26:42 #53
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198740837
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 14:38 schreef Claudia_x het volgende:
De CO2-meter is eindelijk aangekomen uit Verweggistan. Mooi ding, meet ook twee soorten fijnstof en luchtvochtigheid. Lief heeft de meter meteen verbonden met Home Assistant.

[ afbeelding ]
Leuk dingetje! Wat hebben jullie allemaal aangesloten op Home Assistant?
Resistance is futile.
pi_198742648
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 17:15 schreef monsterd. het volgende:
Mooie waarden! Mag ik vragen waarom je er een hebt aangeschaft eigenlijk?
In essentie omdat ik nieuwsgierig ben hoe gezond ons binnenklimaat is. Dat is des te belangwekkender omdat we door de coronacrisis dag en nacht thuis zitten. Maar we kijken er ook naar omdat we het gewoon leuk vinden om dingen te meten.

In het Volkskrantartikel dat ik eerder aanhaalde stond dat de CO2-waarde met name 's nachts in slaapkamers hoog oploopt, te hoog zelfs. Ik wilde weten of dat bij ons ook zo is. Het is bij ons op zolder meestal best fris en ik heb het idee dat het er goed ventileert. Overdag lijkt dat zo te zijn (zo laat de foto ook zien): de CO2-waarde komt zelfs in de buurt van buitenlucht. Ik ben benieuwd hoe het vannacht staat met de waarde.

Gisteren in de woonkamer toen we met het hele gezin televisie hadden gekeken, leek de waarde rap op te lopen. Dat is ook iets wat we nog willen onderzoeken. Het zou me niets verbazen als de waarde daar regelmatig te hoog is, want we hebben er geen ventilatieroosters. Het is iets wat ik stom genoeg over het hoofd heb gezien bij het laten vervangen van twee raampartijen. Mijn hoop was dat het enigszins ventileerde door diverse kieren, maar mogelijk is dat niet genoeg. Daar moeten we dan misschien een oplossing voor bedenken. Eerst het onderzoek even afwachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 28-03-2021 22:04:35 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198742796
quote:
14s.gif Op zondag 28 maart 2021 20:26 schreef Seven. het volgende:

[..]

Leuk dingetje! Wat hebben jullie allemaal aangesloten op Home Assistant?
Véél. We hebben in elk vertrek minimaal één sensor voor temperatuur en luchtvochtigheid. Een deel van de sensoren is om iets op beweging te laten reageren (lief heeft bijvoorbeeld een functie ingebouwd om door één sensor in de gaten te laten houden of de kat in de buurt is). Een deel van de verlichting is slim. De opbrengst van de zonnepanelen wordt real-time weergegeven. We hebben een alarmsysteem.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 28-03-2021 22:03:12 ]
pi_198742918
Ik hoor net dat we 230 sensoren hebben. Dat is niet hetzelfde als het aantal apparaten. Als een apparaat bijvoorbeeld temperatuur en luchtvochtigheid meet, dan telt dat als 2 sensoren.
  zondag 28 maart 2021 @ 23:18:32 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198744451
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 22:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ik hoor net dat we 230 sensoren hebben. Dat is niet hetzelfde als het aantal apparaten. Als een apparaat bijvoorbeeld temperatuur en luchtvochtigheid meet, dan telt dat als 2 sensoren.
Jemig.. I'm impressed :D . Ik dacht dat ons huis redelijk next level was qua slimmigheden maar valt in het niet vergeleken bij jullie huis :P
Resistance is futile.
pi_198746545
quote:
2s.gif Op zondag 28 maart 2021 23:18 schreef Seven. het volgende:

[..]

Jemig.. I'm impressed :D . Ik dacht dat ons huis redelijk next level was qua slimmigheden maar valt in het niet vergeleken bij jullie huis :P
Slim is het eigenlijk nauwelijks. Bijna alles komt neer op meten en rapporteren of reageren op basis van regels. Een uitzondering is misschien de slimme thermostaat, die zelf bedenkt wanneer die aan moet slaan om te zorgen dat we 's ochtends met warme voeten de douche uitstappen.

Ik ben vooral blij met het dashboard dat mijn lief heeft gemaakt. Ik ben niet verknocht aan mijn telefoon, maar ik kijk er dagelijks best vaak op: als tegen etenstijd de kat niet binnen is, druk ik op de knop 'Op zoek naar Hopper'; ik schakel het alarm ermee in en uit; ik zet het licht uit in de kamer van onze zoon als hij in slaap is gevallen met het licht aan; ik bekijk de ontwikkeling van de temperatuur in de kas in relatie tot de buitentemperatuur.

Het heeft hem vooral veel werk gekost om een work-around te vinden voor de zonnepanelen. Die hebben een eigen app, maar wij wilden vanzelfsprekend de opbrengst op ons dashbboard.

Oh, ik zie nu dat het licht in de kamer van onze dochter aan is, die klaarblijkelijk net wakker is geworden! :Y)
  maandag 29 maart 2021 @ 09:54:15 #59
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_198746968
Gaaf hoor! Ik hoor bij ons thuis ook altijd verbaasde blikken als ik vertel dat we alleen maar slimme lampen hebben, een nest thermostaat die alles zelf regelt en een iPad in de muur om bluetooth muziek mee af te spelen :P

Heb je een voorbeeld van het dashboard dat jullie hebben gemaakt? Tof om te zien!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_198749710
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 09:54 schreef monsterd. het volgende:
Gaaf hoor! Ik hoor bij ons thuis ook altijd verbaasde blikken als ik vertel dat we alleen maar slimme lampen hebben, een nest thermostaat die alles zelf regelt en een iPad in de muur om bluetooth muziek mee af te spelen :P

Heb je een voorbeeld van het dashboard dat jullie hebben gemaakt? Tof om te zien!
Ik heb even screenshotjes gemaakt van het dashboard (op de tabbladen staat meer en gedetailleerdere informatie):

De luchtvochtigheid is aan de lage kant maar nog net prima. Het is momenteel warm in een deel van het huis omdat de zon flink schijnt (dat merken we vooral in de vertrekken die op het zuiden liggen). En we verbruiken momenteel niet zoveel stroom, dus we leveren bijna alles terug.

Op zolder is de CO2-waarde vannacht prima gebleven trouwens. Nu is die ook weer prima.
pi_198749984
Wat hebben jullie het verschrikkelijk warm in huis...
pi_198750084
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 13:52 schreef Angelfrouk het volgende:
Wat hebben jullie het verschrikkelijk warm in huis...
Er zijn twee vertrekken die we nog niet onder controle hebben: woonkamer en badkamer. Voor de badkamer is de oplossing eenvoudig, namelijk dat we andere rolgordijnen moeten kopen. Op zolder hebben we dat al gedaan. De woonkamer wordt lastiger. Daar zouden we een zonnescherm op het zuiden goed kunnen gebruiken, maar we zijn er nog niet aan toe om daar een beslissing over te nemen.

De overloop verbaast mij wel - even kijken wat daar aan de hand is, want de temperatuur is er nooit zo hoog.
  maandag 29 maart 2021 @ 18:05:01 #63
4330 PJ
Tja.....
pi_198753151
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 13:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Er zijn twee vertrekken die we nog niet onder controle hebben: woonkamer en badkamer. Voor de badkamer is de oplossing eenvoudig, namelijk dat we andere rolgordijnen moeten kopen. Op zolder hebben we dat al gedaan. De woonkamer wordt lastiger. Daar zouden we een zonnescherm op het zuiden goed kunnen gebruiken, maar we zijn er nog niet aan toe om daar een beslissing over te nemen.

De overloop verbaast mij wel - even kijken wat daar aan de hand is, want de temperatuur is er nooit zo hoog.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1991748

Ziet er enger uit dan het is. Succes! Zonder home assistant is het ook een goed ding trouwens.
  maandag 29 maart 2021 @ 22:05:01 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198757603
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 13:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb even screenshotjes gemaakt van het dashboard (op de tabbladen staat meer en gedetailleerdere informatie):

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De luchtvochtigheid is aan de lage kant maar nog net prima. Het is momenteel warm in een deel van het huis omdat de zon flink schijnt (dat merken we vooral in de vertrekken die op het zuiden liggen). En we verbruiken momenteel niet zoveel stroom, dus we leveren bijna alles terug.

Op zolder is de CO2-waarde vannacht prima gebleven trouwens. Nu is die ook weer prima.
Nahhh, supercool. En slim om alles op zo'n manier in te stellen, wij moeten wel voor heel veel dingen nog een voice commando blaffen naar Google home.
Resistance is futile.
pi_198835864
We hebben vandaag een smal raam in de kas vervangen. Ging goed! Binnenkort de rest eens proberen.

pi_198847899
Offerte voor padvast gehad en die was zo hoog dat ik weer naar alternatieve opties ga kijken, zoals het onderheien van een (vlonder-) terras of misschien schroeffundering. Deze kwam ik bij de Tuinen van Appeltern tegen:

[ Bericht 25% gewijzigd door Claudia_x op 04-04-2021 13:17:09 ]
pi_198848281
Wat verschilt schroeffundering tov een paal de grond in?
pi_198851041
We hebben net nog wat glas vervangen - ging erg makkelijk. Alleen twee rubbers werkten niet mee en gingen kapot, dus de ramen aan de zijkant kunnen we pas vervangen als we nieuw rubber hebben.

Wel een beetje jammer dat het achter de kas een bende is die je liever niet zou zien. :+ Nu dus nog bedenken wat hiermee te doen tot we er ooit een huisje neer gaan zetten. Ik denk dat ik een haag plant (niet-woekerende bamboe?), een paar tegels eruit haal, aarde op de overige tegels gooi en een bloemenmengsel zaai.

pi_198851273
quote:
1s.gif Op zondag 4 april 2021 13:29 schreef Puala het volgende:
Wat verschilt schroeffundering tov een paal de grond in?
Ze vergelijken het met betonfundering, dus steviger lijkt me? Als een vlonderterras serieus een optie wordt, zullen alle opties wel weer langskomen.
  Moderator zondag 4 april 2021 @ 16:24:41 #70
5428 crew  miss_sly
pi_198851377
Wij hebben ook een paar plukjes bamboe gepland en ons werd Fargesia als niet woekerende variant aangeraden.
[i]And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
[/i]
pi_198851468
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 16:24 schreef miss_sly het volgende:
Wij hebben ook een paar plukjes bamboe gepland en ons werd Fargesia als niet woekerende variant aangeraden.
Die schijnt inderdaad het meest geschikt te zijn, al heb je ook weer verschillende Fargesia-soorten. Ik denk aan Fargesia sp. Jiuzhaigou 1.
pi_198851683
Overigens is het verleidelijk om een zogenaamde 'ecokathedraal' te bouwen. Ik weet alleen niet of ik dat net naast een kas durf. :+ 't Is wel een fantastisch fenomeen.

Meer over Le Roy.

[ Bericht 3% gewijzigd door Claudia_x op 04-04-2021 16:50:03 ]
pi_198851772
Wat is/doet dat, Claudia? Heb er nog nooit van gehoord!

Ik zou de stoel etc. in de kas neerzetten zodat je met je rug naar de rotzooi zit, en dan voor nu gewoon vergeten dat het daar is! :)

Wat een heerlijke ruimte hebben jullie zeg...
pi_198851882
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 16:50 schreef Jagärtrut het volgende:
Wat is/doet dat, Claudia? Heb er nog nooit van gehoord!

Ik zou de stoel etc. in de kas neerzetten zodat je met je rug naar de rotzooi zit, en dan voor nu gewoon vergeten dat het daar is! :)

Wat een heerlijke ruimte hebben jullie zeg...
Het bankje gaat sowieso weg, want dat valt uit elkaar. En ik ken mezelf - m'n handen jeuken om er iets van te maken. Een haag planten is het minimale, want dan is eindelijk het zicht op de kano's van de buren weg.

Ik heb nog een linkje toegevoegd over Le Roy. Leuk om te lezen! Ik heb zelf inmiddels geleerd dat het gebruiken van lokale omstandigheden die niet zo ideaal lijken je verrassende dingen kan brengen. Bij ons ligt in het achterste deel van de tuin allemaal puin op acht lagen landbouwplastic. Je bent geneigd om te denken dat het er allemaal uit moet, maar het blijkt juist een geschikte basis te bieden voor specifieke planten.

Nu ik er zo over nadenk, lijkt het me leuk om er iets te doen met de tegels en met watergekletter, bijvoorbeeld een fontein maken in de stijl van Le Roy.
  zondag 4 april 2021 @ 17:04:51 #75
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_198851966
Wij hebben schroefpalen (nr 2) gebruikt voor de betonnen plaat voor de warmtepomp.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')