abonnement Unibet Coolblue
pi_198216523
Situatie; mijn moeder is 28 december overleden en ontving huurtoeslag. Belastingdienst verwerkt het overlijden dusdanig traag dat zowel januari als februari nog worden gestort op haar rekening. Nu vorderen zij zowel januari als februari terug.

Vraag: Februari terugvorderen snap ik nog, maar januari vind ik discutabel. Los van de feestdagen is het niet realistisch om binnen 3 dagen na overlijden een huur op te zeggen, appartement leeg te halen en op te leveren aan de woningstichting. De huur voor januari moest dus alsnog betaald worden, evenals andere doorlopende kosten van die maand.

Is bezwaar maken zinvol om de huurtoeslag van januari niet terug te betalen?

3 verschillende toppertjes van de Belastingdienst aan de telefoon waren niet heel erg meedenkend en kwamen niet verder dan 'ik vertel alleen de regels, als u het er niet mee eens bent maakt u maar bezwaar'.
pi_198217283
Allereerst nog gecondoleerd met het overlijden van je moeder!

Hier ongeveer hetzelfde meegemaakt, alleen overleed mijn moeder op 2 december in 2019, voor de maand december was alles geregeld en dat stukje huurtoeslag van de maand december hebben we niet terug hoeven te betalen omdat ze nog twee dagen in die maand heeft geleefd. Echter hebben we pas op 10 december de huur opgezegd en daardoor liep de huur door tot 10 januari, over die 10 dagen van januari kregen we geen huurtoeslag omdat ze in de maand januari niet meer leefde.

Hetzelfde met de zorgtoeslag, wel had ze nog recht op de complete toeslag van december, al kregen we weer wel van de verzekeraar naar rato de rest van de maand weer terug gestort, mochten we de zorgtoeslag van december weer houden. (Zelf zo'n beetje verwacht dat we dat ook naar rato weer terug moesten betalen, maar dat viel dus mee.)

Om terug te komen op je vraag: Ik denk dat bezwaar maken geen zin heeft, je moeder leefde in de maand januari, jammer genoeg, niet meer.
pi_198217338
Ik zou bezwaar maken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 26 februari 2021 @ 14:15:06 #4
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_198217657
Na het overlijden van mijn broer (WIA uitkering, toeslagen, huurhuis) heb ik nog zeker maandenlang post gehad van alle toeslagen, uitkeringen, belastingen en nutsvoorzieningen. Die chaos was echt niet te volgen of te controleren: telkens weer een herziening of herberekening, voorschotten teruggeven en daarna weer incasseren, met terugwerkende kracht voorgaande jaren corrigeren etc. Het ging niet om erg veel geld dus ik heb alles maar betaald en/of ontvangen. Ik heb de betaalrekening hiervoor zeker 1,5 jaar actief gehouden.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_198218019
Ik denk niet dat het nog wat uitmaakt. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je de huurtoeslag van januari niet terug hoeft te betalen, maar je kan het altijd nog proberen om bezwaar te maken. Niet geschoten is altijd mis. Sterkte met verwerking! ^O^
pi_198218173
Thnx allen. De Belastingdienst houdt zijn naam wel hoog door op alle fronten de burgers tegen te werken in plaats van mee te werken zie ik. Persoonlijk erg blij dat ik niet afhankelijk ben van toeslagen, maar ik begrijp de ouders in de toeslagen-affaire een stuk beter nu..

Als je de site van de Belastingdienst moet geloven omtrent huurtoeslag:

quote:
Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten van uw woning.

Kan ik huurtoeslag krijgen?
Om huurtoeslag te krijgen, moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:

• Uw huur is niet te hoog.
• U huurt een zelfstandige woonruimte.
• Uw inkomen en dat van uw toeslagpartner en medebewoners is niet te hoog.
• Uw vermogen en dat van uw toeslagpartner en medebewoners is niet te hoog.
• U woont in Nederland.
• U en de andere bewoners staan bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
• U, uw toeslagpartner en medebewoners hebben de Nederlandse nationaliteit of zijn legaal in Nederland.
• U bent 18 jaar of ouder.
• U en de verhuurder hebben een huurcontract getekend.
• U betaalt de huur en kunt dit aantonen met bankafschriften.
Ik zal wel nul op het rekest krijgen, maar dan probeer ik in ieder geval op basis van deze definities en voorwaarden bezwaar te maken. Immers liepen de huurkosten door en is de toeslag bedoeld als bijdrage in die kosten én voldeed ze aan alle voorwaarden.

Had de Belastingdienst maar een beetje gevoel voor menselijke maat...
pi_198218220
Gecondoleerd met je moeder.

Helaas is hier niet tegen te doen en zal je de huurtoeslag moeten terugbetalen. Bezwaar is kansloos want zo is de wet nu eenmaal. Vanaf de dag van overlijden bestaat er geen recht meer met ingang van de eerste van de volgende maand. Dus 1 januari verviel het recht.

Op 20 december is de toeslag voor januari al uitbetaald. En ergens de eerste week van januari kreeg de belastingdienst pas het overlijden van de gemeente door. Dus toen was het beschikmoment alweer geweest en werd op 20 januari alweer voor februari uitbetaald.

Dus spijtig, maar die twee maanden worden teruggevorderd.
pi_198218271
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 14:46 schreef Thrilled het volgende:
Thnx allen. De Belastingdienst houdt zijn naam wel hoog door op alle fronten de burgers tegen te werken in plaats van mee te werken zie ik. Persoonlijk erg blij dat ik niet afhankelijk ben van toeslagen, maar ik begrijp de ouders in de toeslagen-affaire een stuk beter nu..

Als je de site van de Belastingdienst moet geloven omtrent huurtoeslag:
[..]

Ik zal wel nul op het rekest krijgen, maar dan probeer ik in ieder geval op basis van deze definities en voorwaarden bezwaar te maken. Immers liepen de huurkosten door en is de toeslag bedoeld als bijdrage in die kosten én voldeed ze aan alle voorwaarden.

Had de Belastingdienst maar een beetje gevoel voor menselijke maat...
De kosten liepen door voor de nabestaanden. Niet voor de toeslagaanvrager.

Heeft niets te maken met gevoel maar met de wet die door de wetgever is bedacht.
pi_198221196
Mijn moeder is 31 december overleden, wij moeten inderdaad januari en februari terug betalen. En tja, dan gaat de huur inderdaad van de nalatenschap af. Wij hebben er niet eens aan gedacht om bezwaar in te dienen, zo zijn de regels nu eenmaal.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 14:53 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

De kosten liepen door voor de nabestaanden. Niet voor de toeslagaanvrager.

Heeft niets te maken met gevoel maar met de wet die door de wetgever is bedacht.
Dit ja. De huurtoeslag was voor je moeder, niet voor de nabestaanden. Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch.

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2021 10:40:16 ]
pi_198221674
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 14:46 schreef Thrilled het volgende:
Thnx allen. De Belastingdienst houdt zijn naam wel hoog door op alle fronten de burgers tegen te werken in plaats van mee te werken zie ik. Persoonlijk erg blij dat ik niet afhankelijk ben van toeslagen, maar ik begrijp de ouders in de toeslagen-affaire een stuk beter nu..

Als je de site van de Belastingdienst moet geloven omtrent huurtoeslag:
[..]

Ik zal wel nul op het rekest krijgen, maar dan probeer ik in ieder geval op basis van deze definities en voorwaarden bezwaar te maken. Immers liepen de huurkosten door en is de toeslag bedoeld als bijdrage in die kosten én voldeed ze aan alle voorwaarden.

Had de Belastingdienst maar een beetje gevoel voor menselijke maat...
Eén van de voorwaarden om voor toeslag in aanmerking te komen is ongetwijfeld dat de toeslagontvanger moet leven. Staat niet in je opsomming, maar ongetwijfeld in de wet.

Zorgtoeslag gaat men ik naar rato van het aantal dagen leven in die maand, als ik me goed herinner.

[ Bericht 2% gewijzigd door baskick op 26-02-2021 21:16:57 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 26 februari 2021 @ 19:28:23 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198222035
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 13:12 schreef Thrilled het volgende:
Vraag: Februari terugvorderen snap ik nog, maar januari vind ik discutabel. Los van de feestdagen is het niet realistisch om binnen 3 dagen na overlijden een huur op te zeggen, appartement leeg te halen en op te leveren aan de woningstichting. De huur voor januari moest dus alsnog betaald worden, evenals andere doorlopende kosten van die maand.
Wie dood is, heeft geen recht meer op toeslagen. Als erven zit je dus direct opgescheept met de volledige vaste lasten.

Vervelend, maar zo werkt het nou eenmaal in Nederland. Enige wat je nu kan doen is bezwaar aanmaken en hopen dat het volgende kabinet de menselijke maat terug kan brengen bij de BD.
So we just called him Fred
  vrijdag 26 februari 2021 @ 20:51:56 #12
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_198223784
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 14:46 schreef Thrilled het volgende:
Ik zal wel nul op het rekest krijgen, maar dan probeer ik in ieder geval op basis van deze definities en voorwaarden bezwaar te maken. Immers liepen de huurkosten door en is de toeslag bedoeld als bijdrage in die kosten én voldeed ze aan alle voorwaarden.
Ze stond per januari niet meer ingeschreven bij de gemeente en ze woonde ook niet meer in Nederland dus nee er is niet aan alle voorwaarden voldaan.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_198229876
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 14:53 schreef Bloem75 het volgende:
De kosten liepen door voor de nabestaanden. Niet voor de toeslagaanvrager.
In hoeverre zijn de nabestaanden verantwoordelijk voor die huur?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_198230247
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 10:06 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

In hoeverre zijn de nabestaanden verantwoordelijk voor die huur?
Je bent als erfgenaam verantwoordelijk voor de huur en overige kosten, tenzij alle erfgenamen de erfenis afwijzen. Voor zover ik weet dan en dat lijkt me logisch, je neemt immers de kosten en baten over.

Overigens mag je te terug te betalen huur- en zorgtoeslagen wel in termijnen betalen.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 28-02-2021 12:40:28 ]
pi_198230613
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 10:06 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

In hoeverre zijn de nabestaanden verantwoordelijk voor die huur?
Helemaal eens met Granqvist hierboven. Met de extra toevoeging het goede verschil tussen "nabestaande" en "erfgenaam". De erflater heeft een boedel nagelaten, waar ook een aantal doorlopende kosten in zitten. De erfgenamen zijn verantwoordelijk om die kosten te stoppen.
De nabestaande heeft de mogelijkheid om wel of geen erfgenaam te zijn.

De huurpenningen zijn gewoon een schuld in de boedel. Net zoals bijvoorbeeld het gas/water/licht. Zelf had ik een betoog gehouden bij de kabel-leverancier dat mijn ouders geen gebruik konden maken van hun diensten in de tijd dat ze overleden waren. De kabelaar heeft de rekening vervolgens kwijt gescholden. Dus soms kan je coulance krijgen, terwijl je eigenlijk daar geen recht op hebt. Daar moet je gewoon voor in je handjes klappen.
pi_198230736
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 11:03 schreef snabbi het volgende:
Met de extra toevoeging het goede verschil tussen "nabestaande" en "erfgenaam".
Dat dus.
Men kan dus kiezen om beneficiair te aanvaarden.

En in plaats van zich op de belastingdienst te richten kan TS ook de verhuurder om coulance vragen.
Wat staat er eigenlijk in het huurcontract over beëindiging bij overlijden?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_198230781
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 14:46 schreef Thrilled het volgende:
Thnx allen. De Belastingdienst houdt zijn naam wel hoog door op alle fronten de burgers tegen te werken in plaats van mee te werken zie ik. Persoonlijk erg blij dat ik niet afhankelijk ben van toeslagen, maar ik begrijp de ouders in de toeslagen-affaire een stuk beter nu..

Als je de site van de Belastingdienst moet geloven omtrent huurtoeslag:
[..]

Ik zal wel nul op het rekest krijgen, maar dan probeer ik in ieder geval op basis van deze definities en voorwaarden bezwaar te maken. Immers liepen de huurkosten door en is de toeslag bedoeld als bijdrage in die kosten én voldeed ze aan alle voorwaarden.

Had de Belastingdienst maar een beetje gevoel voor menselijke maat...
Er wordt niet meer voldaan aan deze twee voorwaarden
quote:
• U woont in Nederland.
• U en de andere bewoners staan bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
pi_198231176
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 14:53 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

De kosten liepen door voor de nabestaanden. Niet voor de toeslagaanvrager.

Heeft niets te maken met gevoel maar met de wet die door de wetgever is bedacht.
Niet voor de nabestaanden, maar voor de nalatenschap. Belangrijk nuance verschil, zolang er niet zuiver aanvaard is zijn de erfgenamen niet financieel verantwoordelijk voor de huur noch de toeslag.
Blijft er onder de streep niets over dan kan de belastingdienst dus ook fluiten naar haar centen.
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_198246350
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 11:14 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Dat dus.
Men kan dus kiezen om beneficiair te aanvaarden.

En in plaats van zich op de belastingdienst te richten kan TS ook de verhuurder om coulance vragen.
Wat staat er eigenlijk in het huurcontract over beëindiging bij overlijden?
Beneficiair aanvaarden kan TS niet meer doen natuurlijk. De woningcoperatie gaat geen coulance toepassen, er is altijd een maand opzegtermijn is dus het bezwaar van de huurtoeslag gaat TS ook op niets uitlopen. Want als moeder op de 15e was overleden, had TS alsnog minimaal een halve maand huur moeten betalen waar geen huurtoeslag over zou worden uitgekeerd. Deze regels zijn volgens mij hetzelfde voor alle woningcoperaties.

Op het moment dat een huurder van een woning of appartement overlijdt, dan eindigt daardoor de huurovereenkomst niet. De erfgenamen van de huurder zijn dan verantwoordelijk voor naleving van de huurovereenkomst, waaronder een correcte oplevering.

Huurovereenkomst
Een huurovereenkomst bindt niet alleen een huurder en verhuurder. Net als dat de huurovereenkomst met de huurder wordt voortgezet (door de erfgenamen) als de verhuurder komt te overlijden, blijft de huurovereenkomst in stand als de huurder overlijdt. De erfgenamen van de huurder nemen in dat geval de rechten en de plichten van de huurder over.

Opzegging
Als gevolg van het overlijden van de huurder eindigt de huurovereenkomst op de laatste dag van de tweede maand na overlijden. De erfgenamen kunnen de huurovereenkomst ook eerder opzeggen, namelijk tegen het einde van de eerste maand na overlijden.
  zondag 28 februari 2021 @ 13:21:28 #20
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_198248685
Uitgesloten. Zo zit het systeem nu eenmaal in elkaar. Om de periode direct na overlijden op te vangen voor je nabestaanden, kun je sparen of een verzekering afsluiten. Heel raar dat je de Belastingtelefoon zit uit te kafferen, onredelijk. Er is geen enkele uitkering/toeslag/bijslag die na overlijden van de rechthebbende blijft uitkeren. Volstrekt normaal.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  zondag 28 februari 2021 @ 18:31:19 #21
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_198254461
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2021 13:21 schreef Andromache het volgende:
Uitgesloten. Zo zit het systeem nu eenmaal in elkaar. Om de periode direct na overlijden op te vangen voor je nabestaanden, kun je sparen of een verzekering afsluiten. Heel raar dat je de Belastingtelefoon zit uit te kafferen, onredelijk. Er is geen enkele uitkering/toeslag/bijslag die na overlijden van de rechthebbende blijft uitkeren. Volstrekt normaal.
Dit dus. Inderdaad onredelijk.
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')