FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [project] Mustang 1967 fastback
boegschroefdonderdag 25 februari 2021 @ 14:21
De cabrio is verkocht, vandaag een nieuw project opgehaald. Iets minder rot, maar nog altijd een flinke bak werk.
Ik was op zoek naar een 67 of 68 fastback, het is een 67 fastback geworden. Ik weet nog niet wat ik er precies van ga maken, maar eerst de bodem en motor in orde maken. Kenteken aanvragen en dan pas aan het uiterlijk werken.

De aftrap:
50979269287_5bb83c64fd_z.jpg
50979160396_2bb74e6bf9_z.jpg
50979285652_1146e2cb2e_z.jpg
50979285717_72256d7d61_z.jpg
dimmakdonderdag 25 februari 2021 @ 15:22
Veel succes weer met deze. Mooie bak met potentie!
Hyperdudedonderdag 25 februari 2021 @ 18:39
Van die achterruitverwarming die je op je achteruit plakt. 1976 wil zijn achterruitverwarming terug. :P
Dit model vind ik net iets stoerder dan een cabrio.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hyperdude op 25-02-2021 20:11:46 ]
Mano_donderdag 25 februari 2021 @ 20:02
Poh, da's toch mijn favoriete Mustang :9~
Donkergroendonderdag 25 februari 2021 @ 22:41
Da's een echte, zo moet een Mustang zijn!
StateOfMindvrijdag 26 februari 2021 @ 08:17
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:41 schreef Donkergroen het volgende:
Da's een echte, zo moet een Mustang zijn!
Nee, een '72 Mach 1 :9~
vannellevrijdag 26 februari 2021 @ 18:37
Mooi project weer!
Gaaf om (weer) te kunnen zien hoe grondig je alles aanpakt. :)
Candymannetjewoensdag 3 maart 2021 @ 20:46
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 08:17 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Nee, een '72 Mach 1 :9~
Zie die maar eens te vinden in ongerestaureerde staat en voor weinig geld :P
Snowsquallwoensdag 3 maart 2021 @ 23:10
Gefeliciteerd met je nwe aankoop :9 Zou er graag zo eentje rijden, echt schitterend!!
Succes maar weer ^O^
boegschroefzondag 7 maart 2021 @ 23:43
Deze keer pak ik het iets anders aan. Ik ga hem eerst technisch en motorisch in orde zetten. Het lakwerk komt later.

Dus dit weekend maar begonnen met het demonteren van de motor:
51008841937_b4aafc4e9d_z.jpg
51008841512_343deb683d_z.jpg

Nog wat rotte plekjes tegengekomen:
51008741456_431d1f329f_z.jpg
51008034703_aa26f4ac96_z.jpg
51008034508_23ef01cdb7_z.jpg

Motor eruit:
51008741151_323aba55cb_z.jpg
51008034388_aae767ee6f_z.jpg

Blok zag er nog best schoon uit:
51013950577_578f3b44ae_z.jpg

Leeg blok:
51013859791_b093dcb828_z.jpg

en het slagveld:
51013950592_aae2b3610f_z.jpg
StateOfMindmaandag 8 maart 2021 @ 07:02
Heb je nooit overwogen om hier, van je hobby, je werk te maken?
boegschroefmaandag 8 maart 2021 @ 08:16
Ik heb daar wel eens kort over gedacht, maar dat is voor mij geen optie. Ik vind dit leuk om voor mezelf te doen, maar niet voor iemand anders, onder tijdsdruk enz.
Candymannetjemaandag 8 maart 2021 @ 08:34
Is dat nou de chassisbalk die zo verrot is?
Questularmaandag 8 maart 2021 @ 09:07
Herstel je de motoren altijd naar origineel of zet je wel eens een ander sneller blok in de auto's?
boegschroefmaandag 8 maart 2021 @ 11:17
Het inderdaad de voorste chassis balken, wordt weer een weekendje lassen ;)

Ik bouw vanalles wat, meestal hou ik het op origineel als ik de intentie heb om de auto meteen te verkopen. De extra kosten om meer vermogen te halen uit een blok wegen niet op tegen de meerprijs die je voor de wagen kan vragen. Een voorbeeld is dat je een orgineel blok meestal voor ~1000 euro volledig kan reviseren (honen, nieuwe zuigers, lagers, pakkingen, water, olie, brandstof pomp enz)
Een snel blok gaat al snel richting 10X die prijs en dan komen nog de aanpassingen aan de koeling, versnellingsbak en achteras.

1 van mijn snellere blokken (net geen 500pk):
51015511691_149cfaac41_z.jpg

Wat ik wel vaak overweeg is een upgrade afhankelijk van de staat van de onderdelen. Als de koppen echt slecht zijn en/of de carberateur om dan een aftermarket upgrade set te kopen. Of zoals bij de cabrio, de nokkenas was slecht, een stage 1 of 2 nokkenas is net zo duur of soms goedkoper dan een orgineel.
Snowsquallmaandag 8 maart 2021 @ 13:15
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 11:17 schreef boegschroef het volgende:
1 van mijn snellere blokken (net geen 500pk):
De bobine zat zeker tijdelijk ff tegen het blok gebouwd want dat lijkt me niet echt een gunstig plekkie ivm de hitte....
StateOfMindmaandag 8 maart 2021 @ 13:24
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 11:17 schreef boegschroef het volgende:
Het inderdaad de voorste chassis balken, wordt weer een weekendje lassen ;)

Ik bouw vanalles wat, meestal hou ik het op origineel als ik de intentie heb om de auto meteen te verkopen. De extra kosten om meer vermogen te halen uit een blok wegen niet op tegen de meerprijs die je voor de wagen kan vragen. Een voorbeeld is dat je een orgineel blok meestal voor ~1000 euro volledig kan reviseren (honen, nieuwe zuigers, lagers, pakkingen, water, olie, brandstof pomp enz)
Een snel blok gaat al snel richting 10X die prijs en dan komen nog de aanpassingen aan de koeling, versnellingsbak en achteras.

1 van mijn snellere blokken (net geen 500pk):
[ afbeelding ]

Wat ik wel vaak overweeg is een upgrade afhankelijk van de staat van de onderdelen. Als de koppen echt slecht zijn en/of de carberateur om dan een aftermarket upgrade set te kopen. Of zoals bij de cabrio, de nokkenas was slecht, een stage 1 of 2 nokkenas is net zo duur of soms goedkoper dan een orgineel.
Boh :9~
Dat zal vast niet in een Mazda 3 passen -O-
-Richard-maandag 8 maart 2021 @ 17:15
Dat blok lijkt wel in de werkplaats van het Groningse EPS te staan.
Maar als ik zie hoeveel je zelf aan de wagen doet betwijfel ik dat.
boegschroefmaandag 8 maart 2021 @ 17:23
Nee dat was toen ik nog in Belgie woonde en de ruimte had voor een brug.
Helaas moet ik het tegenwoordig met een veel kleinere werkplaats doen.
Agumymaandag 15 maart 2021 @ 11:23
mooi project!
boegschroefvrijdag 26 maart 2021 @ 16:59
Ondertussen zijn we een maand verder en eigenlijk schiet het nog niet op ;) Maar daar komt nu denk ik verandering in.

De motor is terug, deze is geboord dus daar kan ik mee aan de gang.
De frame stukken voor heb ik vernieuwd zodat ik de auto in de spit kon hangen. Het intereur is eruit en de bodemplaten zijn binnen:

51069782143_285ae089d5_z.jpg
51070576347_2c13a44a2c_z.jpg
51073124648_075b2c89eb_z.jpg

En het komende weekend klusje:
51070478356_58c88649ea_z.jpg
51073124773_a0294651c4_z.jpg
Hyperdudezaterdag 27 maart 2021 @ 11:31
Is ie al klaar? :P
boegschroefmaandag 29 maart 2021 @ 09:52
Bijna ;)

Dit weekend wat minder tijd dan ik verwacht had, maar 1 kant is al aardig gelukt, dit bleek wel een stuk meer werk te zijn dan ik dacht omdat dit in het verleden al 2x gerepareerd was op een zeer slechte manier. Op sommige stukken zatten gewoon 3 vloerplaten op elkaar gelast.

Eerst even een gat gemaakt om te kijken hoe alles uit komt:
51011805975_d58f8cf126_z.jpg

Daarna de floor support en seat support weggehaald en even gekeken hoe het uit kwam:
51011805925_833c763207_z.jpg

Gaatjes gemaakt voor de puntlassen:
51080990446_57d0e5026f_z.jpg

En hem alvast vastgezet:
51080294833_d93866f4ab_z.jpg

Deze week in de avonden deze kant helemaal afmaken en de lasnaad wegwerken. Het is net als bij de cabrio de bedoeling dat je hier straks niet meer kan zien dat er een nieuwe plaat in zit :)
Hyperdudemaandag 29 maart 2021 @ 12:39
^O^
boegschroefwoensdag 31 maart 2021 @ 08:58
Gisteren avond nog wat tijd over:

51085513981_bf3f704965_z.jpg
51085608327_9493239800_z.jpg
51000589759_25f968cee1_z.jpg

Begint alweer ergens op te lijken.
Candymannetjewoensdag 31 maart 2021 @ 21:58
Lekker bezig geweest :)
boegschroefmaandag 19 april 2021 @ 09:30
Ondertussen is de andere kant ook klaar en ben ik met de achterkant begonnen.

De andere kant had ook wat rotte plekjes:
51098921238_53736f800a_z.jpg

Plek maken om te kunnen werken:
51098921563_aa378e1fd2_z.jpg

En verder slijpen:
51099184735_d7d3d49c97_z.jpg

Plaat op plaat, moest nog veel weg slijpen om het goed te maken:
51098920608_4afa3d87e3_z.jpg

Proef passing:
51098457209_9d00ce660b_z.jpg

En dan alles vast zetten en afwerken:
51124419032_4310f06a66_z.jpg

En nog even de gaatjes aan de achterkant vullen:
51125790645_b3fdc46c9e_z.jpg
Hyperdudemaandag 19 april 2021 @ 19:22
Krokant otootje. :@
Je zou bijna hetzelfde kunnen doen als met oude Ferraries: alleen chassisnummer is nog origineel blik.
boegschroefwoensdag 28 april 2021 @ 09:43
Wat vooral krokant lijkt is de tectiel die van binnenuit door de roest naar buiten gedrukt wordt.

Dit weekend begonnen aan het minst leuke deel van een restauratie. Het verwijderen van alle tectiel van de bodem. Dit is 2 dagen ploeteren maar uiteindelijk heb ik de bodem vrijwel tectiel vrij. Dan zie je ook dat het metaal toch nog goed is onder de tectiel.

51143080352_76726c3259_z.jpg

De belangrijke lasnaden meteen blank gemaakt, opgespoten en een kitrand ingezet tegen toekomstige roest.

Toen ik daarmee klaar was had ik even genoeg van de bodem/chassis en ben ik begonnen aan 1 van de leukste klussen, de motor:

Nieuwe flattop zuigers:
51143969903_d818a7efb2_z.jpg

Om die te monteren moet je de drijfstang heet stoken en dan heb je enkele seconden om de piston-pin er doorheen te steken. Want zodra die er doorheen gaat warmt deze mee op en zit hij muur vast. Als je dit verpest kan je de zuiger meestal weggooien omdat je de pin er niet meer uit kan persen zonde de zuiger te beschadigen. Natuurlijk moet je ook nog rekening houden dat er een voor en achterkant op een drijfstang zit en moet je 4 dijfstangen linksom maken en 4 drijfstangen rechtsom. En ook dat is niet willekeurig want de drijfstangen zijn genummerd... Dit is dan ook 1 van de spannenste klusjes ;) (Het meest spannende vind ik het opstarten van de motor voor de eerste keer, dan weet je pas of je echt alles goed hebt gedaan.)

Heet stoken:
51143080287_6a2a304ac8_z.jpg

Mijn zelf gemaakte houder (waar ik ondertussen zo'n 48 zuigers aan drijfstangen gemaakt heb ;) ):
51144860690_7cc9b692c2_z.jpg

Zuigerveertjes er weer om:
51143755396_a54996024b_z.jpg

Inloop olie op de nokkenas:
51143080242_0303b6b3fe_z.jpg

Alles gemonteerd:
51143755426_4fa770ec1e_z.jpg

En op tijd gezet:
51143969603_4628dec513_z.jpg

Boven aanzicht:
51144531934_c1a3860284_z.jpg

En een kleurtje erop:
51144860365_dff7742b47_z.jpg
51144531844_456a726e9b_z.jpg

Volgende klus is de carburateur:
51143080022_7486f3a5da_z.jpg
Hyperdudewoensdag 28 april 2021 @ 10:28
Croky valt wel mee idd.
Waarom 4 uitsparingen per zuiger :?
boegschroefwoensdag 28 april 2021 @ 10:51
4 uitsparingen is omdat de zuigers zowel aan de linkerkant als de rechterkant van de V zitten van de V8. Maar met een pijl op de zuiger die naar de voorkant moet wijzen. (inlaat klep is groter dan de uitlaat klep dus je kan hem niet simpelweg omdraaien voor de andere kant.)
Hyperdudewoensdag 28 april 2021 @ 11:23
Duidelijk.
Hier zien de zuigers er totaal anders uit. :)
SPOILER
Ve7KAsm.jpg
MEm3DrR.jpg
1986 911 na 2 ton kms.
Is een wat dikkere carb geen simpele optie voor wat meer PK's/driveability?
boegschroefwoensdag 28 april 2021 @ 11:40
Dit is al een High performance blok en de bijbehorende carburateur. Dit is de grootste die men destijds ooit geleverd heeft. Groter in dit geval kan maar is zeker niet beter. Bij een grotere carburateur heb je misschien extra vermogen bovenin maar je verliest dan onderin. Dat is voor een straat auto niet leuk meer.
Hyperdudewoensdag 28 april 2021 @ 11:51
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 11:40 schreef boegschroef het volgende:
Dit is al een High performance blok en de bijbehorende carburateur. Dit is de grootste die men destijds ooit geleverd heeft. Groter in dit geval kan maar is zeker niet beter. Bij een grotere carburateur heb je misschien extra vermogen bovenin maar je verliest dan onderin. Dat is voor een straat auto niet leuk meer.
Die Amerikaanse dingen zien er allemaal zo anders en simpel uit. :@
Ik miste een setje DCOE's. Bij wijze van spreken.
Candymannetjewoensdag 28 april 2021 @ 21:25
Lekker bezig man :)
Wat voor verf gebruik je voor de motor?
En kleppen afstellen met draaiende motor of heb je een andere methode?
boegschroefzondag 2 mei 2021 @ 15:09
Voor de verf gebruik ik VHT 'Engine' & 'Exhaust' spuitbussen dat werkt eigenlijk altijd goed en deze zijn er in heel veel kleuren. Kleppen stellen doe ik bij een nieuwbouw altijd 'koud'. En als ze een keer nagesteld moeten worden dan doe ik dit meestal wel lopend omdat dat gewoon makkelijk en snel gaat ;) Lopend stellen met een nieuwbouw is lastig omdat het heel belangrijk is dat je de eerste 20 minuten 2000 toeren moet draaien om de nokkenas in te lopen. Als je dan eerst de kleppen moet stellen en nog met de ontsteking moet klooien dan kan dit wel eens fout lopen.

Dit weekend de carburateur aangepakt, de uitlaten gespoten en gebakken in de oven dus de motor is zo goed als klaar.

51152764828_a6120c7454_z.jpg

Dus verder met de volgende klus. De bekende cowlvent. Deze was al ooit eens 'gerepareerd' maar inplaats van een nieuwe erop te lassen hadden ze de boel maar geplamuurd en vooral veel gekit. Echt op z'n Amerikaans...
51153635805_fba03a2346_z.jpg

Het roest gaatje van binnen:
51152532331_ef3cbbd749_z.jpg

Halverwege:
51153318179_7ae2eeffc7_z.jpg

Maar genoeg weer voor dit weekend, komende week in de avonden netjes maken en volgend weekend afmaken
Questularzondag 2 mei 2021 @ 15:29
Heb je er eigenlijk eentje voor jezelf gehouden of gaat alles de verkoop in?
boegschroefzondag 2 mei 2021 @ 15:33
Ik heb 15 jaar lang zo'n 3 Mustangs gehad voor mezelf. Maar ik reed er eigenlijk nooit in. En toen had ik nog de plek om ze in een garage te zetten:
50678505851_886499e316_z.jpg

Ik had als plan om deze wel even te houden om erin te rijden, echter heb ik al 3 man in de wacht staan die deze al willen kopen als hij klaar is.

[ Bericht 31% gewijzigd door boegschroef op 02-05-2021 15:39:51 ]
vannellezondag 2 mei 2021 @ 21:07
Damn you!
Iedere keer dat je update MOET ik er wel op klikken.
Maar stiekem vind ik dat helemaal niet erg. :D Echt leuk om te volgen.
boegschroefzondag 9 mei 2021 @ 14:14
Gisteren en vandaag nog wat geknutseld, het laswerk zit er bijna op.

Even nieuwe stukjes inlassen, dan kan je wel denken, dat zie je later toch allemaal niet meer, maar het moet gewoon goed zijn:
51167381766_d8e849c251_z.jpg

De plaat erin:
51168477295_a6998d9519_z.jpg

Beschermlaag erop:
51168477290_1e9f733daa_z.jpg

En de bovenkant erop:
51168158344_3e805d6ea2_z.jpg

Zoals gewoonlijk past het allemaal precies niet. Hoop aanpassingen om het pasbaar te maken en daar gaat altijd de meeste tijd in zitten.

Volgende week een korte werkweek, lang weekend dus tijd om de bodem en motor ruimte in orde te maken en een hopelijk de bodem en motorruimte in de lak.
Candymannetjezondag 9 mei 2021 @ 18:19
Beste klus om al die puntlassen uit te boren en weer dicht te lassen, netjes hoor
boegschroefvrijdag 14 mei 2021 @ 12:56
Nog even een hemelvaarts update :) Moet toch iets doen op je vrije dag:

51177418212_3778c68930_z.jpg
51178891539_b8e2a96260_z.jpg

Het meeste werk aan de bodem is nu wel klaar.
vannellevrijdag 14 mei 2021 @ 17:12
Wederom petje af! ^O^
Echt een genot om naar te kijken. :Y
-Richard-donderdag 20 mei 2021 @ 09:10
Met welke middelen conserveer je de bodem?
boegschroefzaterdag 22 mei 2021 @ 20:25
Ik doe verder niets op de bodem, een epoxy primer is al hard en roestwerend. Daarnaast zijn alle gevoelige naden gevuld met nadenkit en vervolgens een 2k lak er overheen. Dat moet voldoende zijn voor een auto die waarschijnlijk nooit meer in de regen of in winterse omstandigheden rond gaat rijden.

Ondertussen heb ik mijn nieuwe project ook al opgehaald :@
51196503779_799d3b9920_z.jpg

Zodra ik weer op onderdelen moet wachten of als de mustang klaar is ga ik deze helemaal opknappen. Technisch is hij al in redelijke staat.

Terug naar de mustang, Ik heb de voorkant ook gespoten alleen is dit helaas niet zoals ik gewenst had. De lak had zijdeglans moeten zijn, maar het lijkt meer op hoogglans, Ik weet niet of ik nu iets verkeerd gedaan heb met mengen of dat er gewoon het verkeerde geleverd is :( Maar het blinkt veel te hard...

51196790740_3b3e461433_z.jpg

Dus dit mag ik helaas opnieuw gaan doen -O-

Het differentieel is ook weer klaar om te monteren:
51195724401_168bd67315_z.jpg
Hyperdudezaterdag 22 mei 2021 @ 21:19
Eindelijk.
Een GM product. :P
boegschroefdinsdag 1 juni 2021 @ 11:59
Ondertussen is er weer een weekend voorbij en dus ook weer tijd gestoken in de mustang :)

Deze keer de motor ruimte opnieuw gespoten, as geplaatst, voor ophanging gemonteerd, remmen geplaatst en de motor er in gehangen.

51206235526_4cbe40e4d1_z.jpg

Alles nieuw natuurlijk, nooit besparen op de remmen ;)
51217466731_09ea2c74d5_z.jpg
51217466726_25cce364d8_z.jpg

Voorkant natuurlijk ook:
51207302545_c500b13e4b_z.jpg

Motor erin:
51215475629_ccb01524ec_z.jpg

Next: versnellingsbak eronder, en dan beginnen met schuren :S
Candymannetjedinsdag 8 juni 2021 @ 11:26
Wat een motivatie, petje af
boegschroefwoensdag 30 juni 2021 @ 09:09
Laatste post is alweer een maand geleden. Ondertussen wel wat gedaan, maar vooral schuren en plamuren. Is een tijdrovend klusje:

Eerste verrassing:
51245971631_36dfbaf8e2_z.jpg

Snel een andere deur geregeld, 2e handsje want imitatie is een ramp:
51280299646_14411c7b32_z.jpg

Oneffen heden eruit:
51279557727_42cbee8e8b_z.jpg

En even naar buiten om de garage te ontstoffen:
51280299631_a2b7282e71_z.jpg

En dan nog even de headlight buckets mooi aan laten sluiten:
51281321540_fca17e0f9f_z.jpg
51281027354_6b372b1259_z.jpg
51280299511_b3f812327f_z.jpg

De motorkap is ook in te slechte staat, daar zoek ik ook nog een andere voor.
StateOfMindwoensdag 30 juni 2021 @ 09:15
Goed bezig weer ^O^
vannellewoensdag 30 juni 2021 @ 18:28
Als hier een tv-show van werd gemaakt zou ik die zeker kijken! Net zo interessant als Kindig Customs. :)
StateOfMindwoensdag 30 juni 2021 @ 18:48
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 18:28 schreef vannelle het volgende:
Als hier een tv-show van werd gemaakt zou ik die zeker kijken! Net zo interessant als Kindig Customs. :)
Iets a la Edd China zou tof zijn.
Is misschien wel een leuk idee voor TS, om daar een YouTube kanaal aan te koppelen.

Ik zou iig een vaste kijker zijn.
boegschroefdonderdag 1 juli 2021 @ 09:55
Ik heb daar wel eens aan gedacht, ik volg ook iemand op youtube die dat dus doet.
Jo daddy's Garage: https://www.youtube.com/channel/UCbPSwCx5tdhEyOmOSn4dpzg

Hij doet het heel uigebreid en ik kijk hier vaak terug als ik wat info moet hebben.
Hyperdudedonderdag 1 juli 2021 @ 10:15
Kost erg veel tijd, volgens mij.
boegschroefvrijdag 2 juli 2021 @ 22:16
Vanmiddag een middagje vrij genomen en de garage omgetovert tot amateur spuitcabine.

Spatbord en deur in de spuitplamuur gezet:

51285349438_3d4e5c6613_z.jpg
51285178651_5f49f7ccbb_z.jpg
51286629035_5d1250d879_z.jpg
51286629040_0a4768e419_z.jpg
51286629045_cfcf44f467_z.jpg

Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar het was een mooie oefening.
boegschroefzondag 4 juli 2021 @ 18:36
Begonnen met strakzetten en dat was de eerste keer geen succes.
Eerst wat guide coat erop:
51289273426_ceb6e4a262_z.jpg

En dan strak schuren:
51289441318_741a40ff62_z.jpg

Daar kwamen gelijk 3 'low spots' tevoorschijn...

Dus te zuinig geweest met de spuitplamuur dus maar weer een laagje erover:
51289273261_5c1fd0e59b_z.jpg

En ook deze strak schuren:
51289273276_710945ce4d_z.jpg
51289991414_bbbfb76f4b_z.jpg

Deze laag is redelijk strak ondanks de 'high spot' bovenop de deur. Ik heb er wel vertrouwen in dat dit straks met de grondlaag weg zal vallen.
FlippingCoinzondag 4 juli 2021 @ 18:55
Zo dan gaaf topic man. :7
Mano_zondag 4 juli 2021 @ 19:39
Ik val in herhaling, maar lekker bezig man _O_
vannellemaandag 5 juli 2021 @ 18:34
quote:
80s.gif Op zondag 4 juli 2021 19:39 schreef Mano_ het volgende:
Ik val in herhaling, maar lekker bezig man _O_
Ja, dat heb ik dus ook. Prachtig om te zien. O+
boegschroefdinsdag 6 juli 2021 @ 11:21
Voorspatbord is ook weer strak:
51294461210_3100efd586_z.jpg

En voor de gene die denken is dat nu echt zo stoffig, ja dit is het stof na het schuren van alleen de deur en spatbord:
51292711777_58821085de_z.jpg

Resultaat buiten in zonlicht is ook goedgekeurd ;)
51292711782_281331766f_z.jpg
zozdonderdag 8 juli 2021 @ 17:50
Wow dit is wel leuk om te volgen. Lekker ontspannen :)
boegschroefmaandag 12 juli 2021 @ 13:20
Afgelopen week stond in het kader van schuren...

Nadat de deur en het spatbord strak genoeg was heb ik een laag grondlak erop gezet om het 1 ondergrond te geven.
Deze natuurlijk ook nog opgeschuurd tot 500:
51307226575_a0e115662d_z.jpg

En toen maar vast aan de achterkant begonnen:
51306938409_3000a1f138_z.jpg
51305475502_f4e4679beb_z.jpg

Ik ben helaas hier niet helemaal tevreden over, er zitten een paar kleine oneffenheden in die ik er nog uit moet halen.
51306218001_2b2e222045_z.jpg
boegschroefwoensdag 18 augustus 2021 @ 08:59
Ik ben ondertussen al een stuk verder, helaas wacht ik nog altijd op de nieuwe motorkap, die zou binnen nu en 2 weken geleverd moeten worden daarna kan hij verder in kleur gezet worden.

Ondertussen is de rest van het plaatwerk klaar:
51352398683_372836551c_z.jpg
51367671550_a0cb429c3f_z.jpg
51366663776_b16a16119b_z.jpg
51382181544_5eac2d5988_z.jpg

En ook dit moest natuurlijk weer geschuurd worden:
51367396244_5015ae923d_z.jpg

En tijdens het wachten maar de motor ruimte in orde maken:
51381679228_cfa266e3b5_z.jpg

Ik heb ervoor gekozen om deze keer de auto te spuiten met de motor er al in. Soms zet ik de motor er pas in na het spuiten, soms al ervoor. Ervoor is makkelijker omdat je dat minder kans hebt op beschadigingen tijdens de montage. En omdat de motorruimte toch niet in kleur mee gespoten moet worden moet het geheel toch afgeplakt worden.

Maar ik hebt nog genoeg te doen voordat ik daadwerkelijk stil kom te liggen:
Leiding werk onder de auto, motor ruimte afwerken, de heaterbox reastaureren enz...
Hyperdudevrijdag 20 augustus 2021 @ 13:27
Mooi hoor.
Lijn je de nieuwe motorkap en spatborden tegelijk uit? Neem aan dat spatborden los te schroeven zijn, en niet zijn gelast.
Snowsquallzaterdag 21 augustus 2021 @ 23:45
Ziet er top uit, ook de naden ^O^
boegschroefmaandag 23 augustus 2021 @ 09:05
Dit weekend weer aardig bezig geweest, uitlaad gemonteerd, leidingen en remmen gemonteerd en ontlucht. En de motor voor de eerste keer gestart.

Nieuwe nokkenas en lifters dus ook de inloop procedure maar weer een keer: 20 minuten op 2000 toeren.

De eerste keer starten ging niet, ik kreeg de auto met geen mogelijkheid aan de gang, er was ontsteking, timing stond 'goed' maar er kwam geen benzine. Benzine pomp werkte maar de carburateur wilde niet meewerken.
Na een tijdje besloten deze er maar af te halen en een edelbrock die ik nog had liggen er maar op gezet om te testen.
Eerste keer (echt) starten:

Afstellen op 2000 toeren en maar laten lopen:
51397628965_fb3a8e7fa7_z.jpg

En de uitlaat pijpjes zoals dat hoort bij een Bullit tribute:
51395854897_58d0c4927f_z.jpg
Candymannetjedonderdag 2 september 2021 @ 07:28
Ik ben jaloers op jouw arbeidsethos :)
boegschroefzondag 3 oktober 2021 @ 10:38
Alweer een maandje niet gepost, maar zeker niet stilgezeten. Alleen was het allemaal niet de moeite om iets over te schrijven. Nu weer wel want de auto staat in kleur :)

Zelf spuiten is toch een uitdaging, ook fysiek is het zwaarder dan ik verwacht had, je staat in veel houdingen waar je normaal niet in staat, krampen van het telkens inknijpen van het spuitpistool. Warm in de cabine met overal aan enz.

Maar ik ben zeer tevreden met het resultaat. Ik heb 1 kleine zakker in de blanke lak op een opzet stukje. Dit is nog makkelijk te herstellen.

Eerst de motorkap waar ik zo lang op heb gewacht:
51538825670_8759712693_z.jpg

Alles uitlijnen:
51537900811_ac67fde8c1_z.jpg

En op weg naar de spuitcabine:
51537116112_b21745ce50_z.jpg

Onderdeeltjes spuiten:
51545503079_d1e1586615_z.jpg
51545503084_ef4fb24821_z.jpg

En de auto zelf:
51545018563_f557accde7_z.jpg
51545700825_19c7a033da_z.jpg
51543978602_344fa2f241_z.jpg
51545700610_9f63b28285_z.jpg
51544771831_448ca03838_z.jpg

Morgen weer terug naar huis en dan de lak lichtjes schuren en polijsten om hem helemaal perfect neer te zetten.
En dan opbouwen :)
Mano_zondag 3 oktober 2021 @ 10:59
Mooie kleur! Ziet er erg goed uit, is het de eerste keer dat je zelf spuit?
boegschroefzondag 3 oktober 2021 @ 12:04
De eerste keer dat ik een hele auto spuit, heb vroeger wel wat simpel plaatwerk gespoten. Spuiten zelf is niet moeilijk, het voorwerk is het meeste werk.
Opa.Bakkebaardzondag 3 oktober 2021 @ 12:31
Toffe kleur en het ziet er netjes uit!
boegschroefwoensdag 8 december 2021 @ 14:08
Weer eens tijd voor een update, de auto is bijna klaar, maar door wat prive issues gaat het niet zo heel snel meer. Toch verwacht ik hem nog voor het eind van het jaar klaar te hebben omdat ik nog heel wat vakantie dagen op moet maken.

Foto van ruim 2 maanden geleden, de dag na het spuiten.
51732942916_eb15828d17_z.jpg

Eenmaal thuis:
51733592384_7d357b1cc3_z.jpg

Achterkantje afmaken:
51733179743_6b5b2a0d0a_z.jpg

Dak isolatie en hemel (op de foto ziet het er minder strak uit dan het in het echt is ;)
51733831930_0a14028352_z.jpg
51732119917_988f2dae10_z.jpg

Ramen en sierlijsten:
51733179698_2a3b0758bb_z.jpg
51732119887_348cb29a88_z.jpg
51732119852_e5936624f3_z.jpg

Nieuwe overview foto's:
51732119842_63be33e626_z.jpg
51732942766_dcc74cea74_z.jpg

Dashboard:
51732119797_068326c3b6_z.jpg

En het interieur:
51733592174_b55c3bbd5b_z.jpg
51733592159_3048c692c3_z.jpg
51733179568_bc6c13b1fc_z.jpg
51732119687_964bb7e791_z.jpg
51733592104_95daf402be_z.jpg
51733179528_f3a1cc24df_z.jpg
Opa.Bakkebaardwoensdag 8 december 2021 @ 18:52
Tof om de progressie te zien. Bedankt voor de update!
Echt een toffe wagen. Ben benieuwd naar het geluid.
NoCommentdonderdag 9 december 2021 @ 07:57
Wauw, mooi ding hoor. Kan me voorstellen dat er al 3 man in de rij stond (dat zullen er nu wel al meer zijn) om hem van je over te nemen ^O^

Maare, begrijp ik nou goed dat dit een hobby is naast een 'normale baan'? Ik heb afgelopen voorjaar/zomer net genoeg tijd gehad om de remmen van mijn Autobianchi te reviseren, als ik aan een restauratie zou beginnen kan ik wel een jaar of 20 er voor uittrekken waarschijnlijk :')
Candymannetjedonderdag 9 december 2021 @ 08:49
Schitterend man, echt vakwerk.
Candymannetjedonderdag 9 december 2021 @ 08:50
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 07:57 schreef NoComment het volgende:
Wauw, mooi ding hoor. Kan me voorstellen dat er al 3 man in de rij stond (dat zullen er nu wel al meer zijn) om hem van je over te nemen ^O^

Maare, begrijp ik nou goed dat dit een hobby is naast een 'normale baan'? Ik heb afgelopen voorjaar/zomer net genoeg tijd gehad om de remmen van mijn Autobianchi te reviseren, als ik aan een restauratie zou beginnen kan ik wel een jaar of 20 er voor uittrekken waarschijnlijk :')
Ja echt hè, ik heb zwaar bewondering voor die gozer.
boegschroefdonderdag 9 december 2021 @ 09:44
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 07:57 schreef NoComment het volgende:
Wauw, mooi ding hoor. Kan me voorstellen dat er al 3 man in de rij stond (dat zullen er nu wel al meer zijn) om hem van je over te nemen ^O^

Maare, begrijp ik nou goed dat dit een hobby is naast een 'normale baan'? Ik heb afgelopen voorjaar/zomer net genoeg tijd gehad om de remmen van mijn Autobianchi te reviseren, als ik aan een restauratie zou beginnen kan ik wel een jaar of 20 er voor uittrekken waarschijnlijk :')
Ja ik werk gewoon 40 uur, maar met het thuiswerken heb ik geen reistijd enz meer en dat helpt. Als je net als ik gewoon om 7 uur begint kan je om half 4 ophouden en aan de gang in de garage :7
Zonder gekheid, ik hou mijn uren globaal bij en in zo'n restauratie zit ongeveer 250 uur. In een weekend zonder enige planning kan ik makkelijk 20 uur werken aan de auto. Als je dan 10 van dit soort weekenden hebt dan ben je al heel ver. De meeste doorloop tijd zit hem in het wachten op onderdelen of een bout die niet los wil/afbreekt.

Bij mijn vorige project heb ik 1 bout gehad waar ik 4 uur aan gewerkt had om hem los te krijgen :(
Laatst had ik nog voor iemand berekend hoeveel tijd ik kwijt was voor het bouwen van de motor.
3 uur uit de wagen halen en compleet demonteren
1 uur schoonmaken en wegbrengen naar het bedrijf om te honen
(3 weken wachttijd op het bedrijf en het binnen krijgen van de onderdelen)
6 uur het blok in elkaar zetten
2 uur het blok monteren in de auto, aansluiten en eerste start.

Dus van dit:
51008841937_b4aafc4e9d_z.jpg
51008741151_323aba55cb_z.jpg
51008034388_aae767ee6f_z.jpg

51144531934_c1a3860284_z.jpg

Naar dit:
51152764828_a6120c7454_z.jpg
51215475629_ccb01524ec_z.jpg
51381679228_cfa266e3b5_z.jpg

Is in totaal maar ongeveer 12 uur werk (zonder het opknappen van de motor ruimte zelf meegerekend)

[ Bericht 0% gewijzigd door boegschroef op 09-12-2021 09:55:48 ]
NoCommentdonderdag 9 december 2021 @ 11:56
Nice.. Gezien de hoeveelheid tijd die je er voor nodig hebt weet je dan behoorlijk goed wat je moet doen. 12 uur voor uitbouwen/reviseren/inbouwen van een v8 lijkt me behoorlijk snel ^O^
Candymannetjezaterdag 11 december 2021 @ 07:55
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 11:56 schreef NoComment het volgende:
Nice.. Gezien de hoeveelheid tijd die je er voor nodig hebt weet je dan behoorlijk goed wat je moet doen. 12 uur voor uitbouwen/reviseren/inbouwen van een v8 lijkt me behoorlijk snel ^O^
Yep, ik heb ook wel eens een V8 uitgebouwd en daar was ik al 12 uur mee bezig :P
Alle slangen losmaken en vloeistoffen opvangen.
Bouten inspuiten met kruipolie en dat soort dingen.
Ik vind het echt knap van boegschroef.
boegschroefdonderdag 16 december 2021 @ 15:32
Afgelopen weekend en in de avonden nog wat kunnen doen. Het interieur is nu voor 95% klaar. Alleen nog even de radio monteren.

51751207579_6af2596b91_z.jpg
51751435075_5ef603e230_z.jpg

Ook nog veel electronica problemen opgelost.
- interieur verlichting deed het niet overal --> contacten schoongemaakt
- Ruitenwisser ging niet terug naar de parkeer stand --> probleem in de ruitenvloeistof pomp, heeft me 4 uur gekost om te vinden...
- Claxons deden het niet, slechte contacten van binnen. Gelukkig zijn deze claxons uit elkaar te halen en schoon te maken van binnen :)

Ondertussen ben ik ook wel zover dat ik afscheid kan nemen van het oud ijzer, ik bewaar dit altijd tot het project klaar is, je weet maar nooit of je nog een stukje nodig hebt of dat je een beugeltje bent vergeten te demonteren:

Dit komt er van een project af :)

51751435095_ba4d84e2ba_z.jpg

Is toch een goeie aanhanger vol oud ijzer.

De planning: dit weekend het interieur af maken, uitlaat opnieuw doen (zal wat slijp en laswerk worden) en nog een hand vol kleine dingen. Met een beetje geluk kan ik dit project na het weekend als afgerond beschouwen.
Candymannetjedonderdag 16 december 2021 @ 16:10
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat :)
Hyperdudevrijdag 17 december 2021 @ 13:34
Mooi. ^O^
Candymannetjezondag 2 januari 2022 @ 11:47
Is tie klaar?
boegschroefmaandag 3 januari 2022 @ 11:53
Ja hij is klaar en hij staat al in Belgie in een showroom, hij is nog niet verkocht maar ik had plaats nodig voor het volgende project.

Laatste foto's voor dit project:
51794875480_823e34e025_z.jpg
51793194182_42a4347a52_z.jpg
51794875385_fff711d777_z.jpg
51794142061_2477653052_z.jpg

Mijn komende project:
51794153461_1052501030_z.jpg

En als deze klaar staat, staat er al 1 in de wachtrij:
51794523309_cf9bf921f3_z.jpg
NoCommentmaandag 3 januari 2022 @ 13:14
Die truck lijkt me al een uitdaging, maat die afgebrande cabrio slaat alles.. Respect dat je daar aan wilt beginnen! _O_
Candymannetjemaandag 3 januari 2022 @ 16:08
Die oprijwagen hou je zelf zeker?
Handig voor je projecten ;)
Ik ga je topics zeker weer volgen.
boegschroefmaandag 3 januari 2022 @ 17:17
De oprijwagen hou ik zelf inderdaad, komende week een andere motor halen, de 46 jaar oude 40 pk diesel is te zwakjes voor een beladen wagen... Er komt een turbo diesel in en meteen een 5 bak ipv de 4 bak.
NoCommentdinsdag 4 januari 2022 @ 10:08
Ga je dan voor iets moderns? Wat ze in oude Defenders nog wel eens doen is er een M57 (BMW) in leggen.
boegschroefdinsdag 4 januari 2022 @ 10:36
De keuze is zeer beperkt, er past niet zoveel in omdat de motorruimte doorloopt in het interieur. Je zit dus eigenlijk naast de motor en bak. Ik heb nu een blok gevonden van een frontera, die zou met wat aanpassingen moeten passen en tot zo'n 120 pk moeten gaan. Dat is genoeg voor deze toepassing.
MaximumRushdinsdag 4 januari 2022 @ 12:24
Voor hoeveel staat die Mustang te koop als ik vragen mag?
boegschroefzondag 9 januari 2022 @ 12:25
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 12:24 schreef MaximumRush het volgende:
Voor hoeveel staat die Mustang te koop als ik vragen mag?
We hebben de prijs nog niet bepaald, heb er geen haast mee. Maar je moet rekening houden met een prijs rond de 65K en dan ben ik nog de goedkoopste in de markt (in deze staat).
MaximumRushzondag 9 januari 2022 @ 13:35
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 12:25 schreef boegschroef het volgende:

[..]
We hebben de prijs nog niet bepaald, heb er geen haast mee. Maar je moet rekening houden met een prijs rond de 65K en dan ben ik nog de goedkoopste in de markt (in deze staat).
Mehh, bitcoin te ver gezakt sinds m'n reactie om nu te cashen. Plus, ik zou zo'n bak niet op straat parkeren dus zou dan een garage moeten huren.

Mocht er in de aankomende maanden een flinke stijging zijn en je hebt hem nog dan is er zeker interesse. :D
Snowsquallzondag 9 januari 2022 @ 15:28
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 15:33 schreef boegschroef het volgende:
echter heb ik al 3 man in de wacht staan die deze al willen kopen als hij klaar is.

quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 11:53 schreef boegschroef het volgende:
hij is nog niet verkocht
Ik begrijp dat alle drie de potentiele kopers in tussentijd hebben afgehaakt? -O-

Hij is echt supermooi geworden, iemand met centjes koopt em meteen, geen twijfel mogelijk!!
boegschroefzondag 9 januari 2022 @ 23:09
1 van de 3 heeft afgehaakt (had max budget van 50k), de andere 2 hebben nog interesse maar zijn beide Belgen. Aangezien ik zelf geen zin heb in het gedoe rondom de verkoop en keuring zoals dat in belgie gaat (met handelaars kenteken enz) laat ik dat dan over aan de garage.