abonnement Unibet Coolblue
pi_198170954
Lagerhuis Canada: China pleegt genocide op Oeigoeren

Het Canadese Lagerhuis heeft de behandeling van de Oeigoeren door China bestempeld als genocide. Na de Verenigde Staten is Canada het tweede land ter wereld dat tot deze kwalificatie overgaat.

De liberale premier Trudeau en een deel van zijn kabinet waren niet aanwezig bij de stemming. Enkele coalitiegenoten en de voltallige oppositie stemden in met de motie. De minister van Buitenlandse Zaken onthield zich van stemming.

Gaat verder:

https://nos.nl/artikel/23(...)de-op-oeigoeren.html

Biden over China's kampen:

Biden vindt genocide Oeigoeren een 'cultuurdingetje'

Biden vindt genocide Oeigoeren een 'cultuurdingetje'

Wat vinden jullie? Moet Nederland de kampen en de behandeling van Oeigoeren ook bestempelen als genocide?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  dinsdag 23 februari 2021 @ 21:12:46 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198171013
Walgelijk dat dit niet in alle landen bestempeld wordt door genocide.

Landen die dit niet erkennen mogen mijn inziens aangeklaagd worden.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Moderator dinsdag 23 februari 2021 @ 21:17:16 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198171135
ik heb geen flauw idee

ik denk dat genocide een hele moeilijke term is waar teveel mensen te gemakkelijk mee lopen te strooien tegenwoordig
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 21:24:09 #4
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_198171306
quote:
83s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 21:17 schreef sp3c het volgende:
ik heb geen flauw idee

ik denk dat genocide een hele moeilijke term is waar teveel mensen te gemakkelijk mee lopen te strooien tegenwoordig
Ik vind het ook vooral een moeilijke term omdat je hem niet kunt gebruiken.... en dan verder niets substantieels doen... Zoals Canada waarschijnlijk niets substantieels zal doen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 23 februari 2021 @ 21:55:15 #5
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_198172099
Lol hier stemt deuger Trudeau uiteraard niet mee in. Wat een grap. Ik val eigenlijk van mijn stoel dat ze genoeg parlementsleden hebben kunnen vinden die tegen die pipo in willen gaan
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_198172839
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 21:24 schreef nixxx het volgende:

[..]

Ik vind het ook vooral een moeilijke term omdat je hem niet kunt gebruiken.... en dan verder niets substantieels doen... Zoals Canada waarschijnlijk niets substantieels zal doen.
The Economist had er laatst ook nog een stuk over van vergelijkbare strekking, maar dan met betrekking tot de Amerikaanse regering:
https://www.economist.com(...)-horrors-of-xinjiang

Van het structureel vermoorden van Oeigoeren lijkt vooralsnog geen sprake en dat is wel wat doorgaans onder genocide verstaan wordt. Zaken als gedwongen sterilisatie kunnen er ook onder worden geschaard, dus in die zin is genocide op zich een juiste term, maar dan moeten er dus wel serieuze consequenties aan verbonden worden en niet worden doorgegaan met business as usual.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 23 februari 2021 @ 22:28:10 #7
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_198172913
Joe Biden vindt dat het allemaal wel mee valt.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_198173087
Als het als genocide geclassificeerd wordt schept dat verplichtingen voor de internationale gemeenschap...

quote:
Want genocide verplicht volgens het internationale genocideverdrag tot (militair) ingrijpen en tot vervolging van de daders.
Ik geloof niet dat veel landen zitten te springen om in te grijpen in de achtertuin van China dus is men niet zo happig om dit als genocide te bestempelen.
pi_198173128
China wil gewoon geen enkele invloeden van de islam binnen naar grenzen, kan je ze dat echt kwalijk nemen?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 23:11:05 #10
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_198173755
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 22:39 schreef Hathor het volgende:
China wil gewoon geen enkele invloeden van de islam binnen naar grenzen, kan je ze dat echt kwalijk nemen?
Ook niet van christenen hoor. Als je daar wordt gesnapt dat je bij een ondergrondse kerk deelneemt heb je ook een probleem.
pi_198173806
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 23:11 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ook niet van christenen hoor. Als je daar wordt gesnapt dat je bij een ondergrondse kerk deelneemt heb je ook een probleem.
Of de Tibetanen. Daar is de Sinificatie ook in volle gang.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_198173832
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 22:39 schreef Hathor het volgende:
China wil gewoon geen enkele invloeden van de islam binnen naar grenzen, kan je ze dat echt kwalijk nemen?
Inderdaad, wat is er mis met een beetje genocide. Je mag ook niks meer tegenwoordig! :(
  dinsdag 23 februari 2021 @ 23:15:33 #13
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_198173837
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 23:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Of de Tibetanen. Daar is de Sinificatie ook in volle gang.
Die chinezen pakken dat heel anders aan idd. Ze hebben daar iig geen minarettenverbod nodig.
pi_198173888
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 23:15 schreef Tengano het volgende:

[..]

Die chinezen pakken dat heel anders aan idd. Ze hebben daar iig geen minarettenverbod nodig.
Het heeft natuurlijk allemaal geen zak te maken met de islam. Dat is gewoon Europese tunnelvisie die je veel ziet hier op fok. Vanuit Chinees perspectief moet de Han-cultuur volledig dominant worden, afwijken wordt niet getolereerd. Dat geldt voor de Oeigoeren en Tibetanen, maar ook in toenemende mate voor bijvoorbeeld Taiwan.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_198173984
Je wil natuurlijk liever niet schijten op het bord waar je nog van moet eten. En geld stinkt tenslotte niet. Maar toch is het ergens wel gek dat als Wopke een rondje gaat schaatsen, dit beduidend meer ophef genereert dan wanneer China miljoenen oeigoeren in concentratiekampen laat doodgaan.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 23:26:47 #16
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_198174023
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 23:18 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het heeft natuurlijk allemaal geen zak te maken met de islam. Dat is gewoon Europese tunnelvisie die je veel ziet hier op fok. Vanuit Chinees perspectief moet de Han-cultuur volledig dominant worden, afwijken wordt niet getolereerd. Dat geldt voor de Oeigoeren en Tibetanen, maar ook in toenemende mate voor bijvoorbeeld Taiwan.
De Taiwanese kwestie is wel een stukje politieker en minder cultureel dan die van Tibet en de Oeigoeren. Die past naar mijn mening niet onder dezelfde noemer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')