abonnement Unibet Coolblue
pi_198164995
André Rouvoet (GGD's): 'Bij voldoende vaccins 1 miljoen prikken per week'.


quote:
Ergens in het derde kwartaal van dit jaar kan zowat heel Nederland ingeënt zijn met een covid-vaccin. Dat is de verwachting van André Rouvoet, voorzitter van de GGD-GHOR. Mits alle bestelde leveranties dan ook tijd binnen zijn, stelt Rouvoet in 1 op 1. "Aan de GGD ligt het dan niet. Als het nodig is, kunnen we dan tot 1 miljoen keer per week prikken."

Het is een soort 'one million dollar question' die op de lippen moet branden van bijna alle Nederlanders in deze corona-tijden: wanneer is het overgrote deel van ons land gevaccineerd? De respons van Rouvoet laat even op zich wachten, maar perspectief durft hij wel te geven. "Als we alle vaccins onbeperkt op tijd binnenkrijgen, de huisartsen, het ziekenhuispersoneel en de verpleeghuizen doen hun deel én alle vaccins die nog niet op de markt zijn, dan wel beschikbaar zijn... Ja, dan is de planning dat heel Nederland in het najaar gevaccineerd kan zijn", aldus de voorman van de GGD-GHOR, de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio.

Oftewel: ergens tussen augustus en november? "Hou het maar op ergens in het derde kwartaal", reageert de voormalige fractievoorzitter van de ChristenUnie en vicepremier in het kabinet Balkenende IV. "Maar dit is van zoveel mitsen en maren omgeven vanwege de levering van de vaccins. Ik blijf zeggen: aan de GGD ligt het niet. Wij hebben de capaciteit. Als het vaccin massaal binnenkomt, gaan wij massaal prikken tot 1 miljoen prikken per week als het nodig is. Maar dan moet dus wel het vaccin komen."

Peiling van I&O Research
Rouvoet snapt ook dat de samenleving ondertussen steeds ongeduldiger begint te worden. Bijna de helft van de Nederlanders wil inmiddels een versoepeling van de maatregelen, zo blijkt uit een peiling van I&O Research vorige week. Dat is twee keer zoveel mensen als eerder. Ander opmerkelijk gegeven: aanscherping van de regels wil nog maar slechts negen procent.

Uit hetzelfde onderzoek van I&O Research blijkt bovendien dat de kritiek op het vaccinatiebeleid behoorlijk aanzwelt, hoewel Nederland inmiddels is opgeklommen tot de Europese middenmoot. De miljoenste prik is gezet en VWS-minister De Jonge verwacht eind maart op drie miljoen inentingen te zitten. Maar dan moeten dus de leveringen niet tegenvallen. En dat is wel weer het geval.

AstraZenica
Zo maakte vaccin-farmaceut AstraZenica maandag bekend dat Nederland komende weken op ruim 200.000 vaccins minder kan rekenen dan was beloofd. Hoe lang de GGD's dan geen nieuwe afspraken kunnen inplannen, is nog even afwachten volgens Rouvoet. "Dat kan ik nog niet voorzien." Of de prognose van minister De Jonge nog wel haalbaar is om over vijf weken op drie miljoen inentingen te zitten, wil Rouvoet dan ook niet bevestigen. "Dat is maar zeer de vraag. Ook dat kan ik nog niet overzien."

Incidenten
Waar Rouvoet met de nodige reserves voorzichtig vooruitkijkt en met argusogen de voor vanavond belegde persconferentie van premier Rutte en VWS-minister De Jonge gaat volgen, blikt hij ook in 1 op 1 met zoveel mogelijk nuances terug op de rol van de GGD's als spil in de strijd tegen de aanhoudende corona-pandemie.

De GGD's lagen namelijk geregeld onder vuur: datalekken die waren te voorzien, gedoe met een nieuwe ademtest, fouten waardoor mensen een positieve uitslag kregen terwijl die testresultaten negatief waren, hoogbejaarden die in de regen en kou moesten wachten op een prik. Genoeg incidenten waarover menig voortrekker van een publieke gezondheidsdienst hard zou vloeken.

Niet tandenknarsend

"Ik zie dit allemaal niet tandenknarsend aan", zo reageert Rouvoet desgevraagd. "Maar waar ik beducht voor ben, is dat we de aandacht vooral richten op dingen die niet goed gaan en op incidenten die er ook zijn en waarvan het goed is dat die ook gemeld worden." Maar daarmee krijgen de GGD's uiteindelijk niet de aandacht die ze verdienen, meent de oud-bewindspersoon. "Daarmee gaan we het echte verhaal missen: dat we bijvoorbeeld de 1 miljoenste prik hebben gezet, dat we binnen twee weken naar de twee miljoen prikken gaan, dat we 8 miljoen mensen hebben getest en dat we hard op weg zijn naar 1 miljoen keer bron- en contact onderzoek. En dat we op topdagen bij de GGD's tussen de 100.000 en 150.000 testafspraken per dag kunnen inplannen."

Volgens Rouvoet halen de 67 GGD-instellingen in ons land alles uit de kast om de pandemie onder de duim te krijgen. "We zijn keihard bezig met de bestrijding van het virus. Dit is een ongekende crisis van ongekende omvang maar ook een operatie van ongekende omvang. En, ja daar gaan dingen fout. En daar worden keuzes gemaakt, die best betwistbaar zijn."

"Als wij fouten maken, moeten we die zo snel mogelijk rechtzetten en de problemen oplossen. Maar de keuzes zijn ingegeven door maar één overweging: hoe kunnen we deze crisis en het virus zo effectief mogelijk te lijf gaan?"

Watersnoodramp
Rouvoet maakt een opmerkelijke verwijzing naar rampenbestrijding uit ons naoorlogse verleden. Hij vergelijkt "zonder te bagatelliseren" de hulp naar aanleiding van de watersnoodramp van 1953 met de bestrijding onder aanvoering van de GGD-instellingen tegen de corona-pandemie. "Daar zijn ook dingen vast fout gegaan. Maar dat was ook een strijd die we met elkaar moesten voeren. Maar soms krijg je het gevoel alsof de vrachtwagenchauffeurs die de zandzakken kwamen aandragen in 1953 of die zich wel aan het rijtijdenbesluit hebben gehouden. En daarmee verlies je het grote plaatje uit het oog."
pi_198165254
ik las een half jaar geleden dat de GGD's bij genoeg vaccinaties iedereen in 3 weken kon vaccineren. ik zal eens kijken of ik het nog kan terugvinden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198165387
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 17:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik las een half jaar geleden dat de GGD's bij genoeg vaccinaties iedereen in 3 weken kon vaccineren. ik zal eens kijken of ik het nog kan terugvinden.
Er ligt een noodplan klaar om de hele bevolking binnen zo'n noodgang te vaccineren. Dat ligt er overigens al een tijdje vanwege potentiële dreiging na 9/11 met biologische wapens o.i.d.

Alleen ik kan me zo voorstellen dat dit alleen maar kan wanneer zo'n beetje het hele land plat gelegd wordt.

edit:
quote:
3. Hoe lang duurt een grootschalige vaccinatie in Nederland?

Alles hangt volgens deskundigen samen met het aantal doses dat beschikbaar komt voor Nederland. "Maar het kan snel", zegt Van der Zeijst, in het verleden verantwoordelijk voor vaccinprogramma's bij het RIVM.

"Na de aanslagen op de Twin Towers in 2001 was er de angst dat terroristen de pokken zouden inzetten als biowapen. Toen hebben wij een plan gemaakt om binnen een week de hele samenleving te vaccineren. Een week is natuurlijk wel kort, maar er zijn in het verleden ook wel massavaccinaties geweest." De massale vaccinatie tegen het pokkenvirus heeft overigens nooit plaatsgevonden.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)cin-groepsimmuniteit
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_198165613
Met de jaarlijks griepprik lukt het ook in in iets van drie avonden een kwart van alle patiënten van de huisarts in te enten. Dit jaar ging het door de corona maatregelen niet eens heel veel trager alleen was de rij veel langer.

Je krijgt een brief met een qr code en die moet je inleveren in een mandje. De voorbereiding en het nawerk zal ook nog wel iets werk zijn voor de medewerkers maar met een beetje organisatie kan dat best snel.

Alleen een logge organisatie als de GGD is gewoon niet handig in het organiseren en meters maken.
pi_198174778
Is dat Rouvoet op die foto?
pi_198174938
Bij VOLDOENDE vaccins ja, dat zegt ie goed. 😑
And those that were seen dancing were thought to be insane by those that could not hear the music.
pi_198176322
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 17:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik las een half jaar geleden dat de GGD's bij genoeg vaccinaties iedereen in 3 weken kon vaccineren. ik zal eens kijken of ik het nog kan terugvinden.
Het probleem zit hem niet in het zetten van de prikken, maar dat je nu heel gericht aan het prikken bent, technisch is het goed te doen om heel snel te vaccineren zolang je maar grote groepen kunt oproepen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')