Kun je gewoon laten liggen, maar blijft er wel genoeg over voor een dekkende laag op het worteldoek?
Ikzelf heb een oude emmer gepakt waar ik allemaal kleine gaatjes in geboord heb, waar ik het mengsel van aarde en split in gegooid heb. Beetje schudden en draaien enzo zodat het droge grond door de gaatjes naar buiten valt, zodat je de steentjes overhoudt.
Da's natuurlijk weer niet nodig als je dezelfde split nog steeds bij de bouwmarkt of zo kunt krijgen, maar ik doe dit ook om het split wat op het worteldoek ligt wat "op te frissen"; je krijgt snel veel zand er in wat er snel grauw en smoezelig uit ziet, en onkruid schiet ook sneller wortel tussen het split als er veel aarde en troep tussen ligt.
Even "zeven" in een emmer met gaatjes en je hebt weer fris, schoon grind/split waar onkruid niet snel wortel schiet.
Heb ik ook eens gedaan toen ik een huis ging verkopen. Mensen verklaarden me voor gek "Alsof kopers je huis niet willen hebben als het split niet gezeefd is!", maar de uiteindelijke kopers zeiden wel dat de boel er mooi fris uitzag tijdens de bezichtiging.