Goede zaak. Nee tegen lege schappen.quote:Supermarktketen Albert Heijn heeft in zijn contracten met leveranciers een 'coronaboete' opgenomen als producten door epidemieën of pandemieën niet geleverd kunnen worden. Dat meldt het FD op basis van een kopie van de nieuwe leveringseisen.
De boete kan oplopen tot tachtig procent van de orderwaarde. De nieuwe clausule is sinds 1 januari van kracht. De supermarktketen kan de boete incasseren als de leverancier 98 procent van de goederen levert of als één procent niet leverbaar is.
Verder sluit Albert Heijn ook overheidsmaatregelen als een avondklok uit als excuus voor leveranciers, evenals stakingen en arbeidsonrust. De nieuwe voorwaarden zijn 'niet onderhandelbaar'. Of leveranciers boetes ontvangen, wordt op weekbasis bepaald.
Een woordvoerder van Albert Heijn vindt de coronaclausule 'normaal'. De boete wordt ingezet als een soort leveringsgarantie. Het zou daarnaast dienen als een 'compensatie als leveranciers steken laten vallen en we klanten moeten teleurstellen'. Naar eigen zeggen vernieuwt Albert Heijn zijn leveringsvoorwaarden jaarlijks 'om te zorgen dat klanten altijd al hun boodschappen bij ons kunnen vinden'. De supermarktketen wil tegenover de krant niet ingaan op verdere vragen. Het is daardoor ook onduidelijk hoeveel boetes er al zijn uitgedeeld.
De FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) zegt dat een aantal leden hun zorgen hebben geuit over de nieuwe voorwaarden van Albert Heijn. Bij landbouwkoepel LTO zijn geen klachten van boeren of tuinders bekend.
https://retailtrends.nl/n(...)ciers-coronaboete-op
En zorgen ze niet eens dat er voldoende afstand wordt gehouden in winkels en doet het personeel er ook niet aan mee.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 14:59 schreef JochemSjakie het volgende:
Daarentegen geeft de AH geen afnamegarantie aan leveranciers, mocht de vraag ineens tegenvallen.
Ouderwets risicoloos handelen.
Klopt, aangezien je dan ook niet meer aan de Jumbo ed. kunt leveren.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 17:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
lever 2 weken niet meer aan AH en ze piepen wel anders....
maar goed, daar zullen ze wel te schijterig voor zijn.
Als alle leveranciers ene vuist maken dan is het gedaan. Leveranciers hebben dan veel meer macht maar alleen kan je helemaal niks.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 17:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
lever 2 weken niet meer aan AH en ze piepen wel anders....
maar goed, daar zullen ze wel te schijterig voor zijn.
Idd. Wat zou Albert hiervan hebben gevonden.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 19:24 schreef M.Ritcher het volgende:
Wat zou Albert hiervan hebben gevonden?
dat mag niet, dat is kartel vormingquote:Op dinsdag 23 februari 2021 19:23 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Als alle leveranciers ene vuist maken dan is het gedaan. Leveranciers hebben dan veel meer macht maar alleen kan je helemaal niks.
Als marketingstudent heb ik geleerd dat dat wel mag.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 20:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat mag niet, dat is kartel vorming
Daarom doe ik ook liever boodschappen bij de Deen.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 21:36 schreef Joooo-pi het volgende:
AH heeft er een handje van om hun machtspositie uit te buiten door hun leveranciers onder druk te zetten en ze doen het echt niet voor de klanten, want de extra marge steken ze in eigen zak / gaat naar aandeelhouders.
quote:Op dinsdag 23 februari 2021 22:57 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Daarom doe ik ook liever boodschappen bij de Deen.
Helaas voor me zelf doe ik wel eens moeite om ondernemers te mijden die niet het beste met de wereld voor hebben. AH probeer ik dan ook vaak te vermijden. Deen is dan mijn alternatief maar die is dus grotendeels door Ahold overgenomen. Langzamerhand wordt het (hier) echt lastig om niet bij Ahold te winkelen.quote:
Dan heb je het verkeerd geleerd. Onderlinge afspraken tussen concurrenten mag niet.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 20:51 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Als marketingstudent heb ik geleerd dat dat wel mag.
Dat wordt niet opgelost met deze boete wat er niet is kan niet geleverd worden. Het is meer dat AH de kosten op een ander wil afschuiven natuurlijk. Wat niet nodig is want juist nu boekt dit bedrijf enorme winsten.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 10:20 schreef Nober het volgende:
Albert Heijn legt leveranciers 'coronaboete' op
[..]
Goede zaak. Nee tegen lege schappen.
Wie gaat er nou vrijwillig risicos op zich nemen....quote:Op woensdag 24 februari 2021 09:04 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat wordt niet opgelost met deze boete wat er niet is kan niet geleverd worden. Het is meer dat AH de kosten op een ander wil afschuiven natuurlijk. Wat niet nodig is want juist nu boekt dit bedrijf enorme winsten.
Bedrijven zijn geen liefdadigheidsinstellingen ook al doen ze net als of.quote:Op woensdag 24 februari 2021 09:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wie gaat er nou vrijwillig risicos op zich nemen....
Les 1 bij kapitalisme: schuif risicos af op een ander
Les2 zie les 1.
Die winst gaat naar de aandeelhouders en die accepteren echt niks anders
Ik heb ooit besloten bij voorkeur niet te willen werken bij een beursgenoteerd bedrijf.quote:Op woensdag 24 februari 2021 09:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
Die winst gaat naar de aandeelhouders en die accepteren echt niks anders
Ik ook maar alleen beurs genoteerde bedrijven kunnen mijn salaris betalen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 14:08 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik heb ooit besloten bij voorkeur niet te willen werken bij een beursgenoteerd bedrijf.
In mijn beleving moet een bedrijf om langdurig prettig te kunnen functioneren de klanten en het personeel tevreden houden (in die volgorde) Dat gaat prima samen.
Met beursaandelen komt er dan opeens een groep bij die geen betrokkenheid voelt maar wel voorrang krijgt op alles. Ik vind het niet prettig als geld verdienen het primaire doel is.
Als klanten en personeel tevreden zijn met het product en de arbeidsomstandigheden dan komt dat verdienen vanzelf wel.
Levensgenot is belangrijker dan een paar centen. Maar al sje zo idioot veel verdient zal je wel enig zeggenschap hebben ook in een dergelijk bedrijf.quote:Op woensdag 24 februari 2021 14:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ook maar alleen beurs genoteerde bedrijven kunnen mijn salaris betalen.
Ik vind het zelf niet zo storend en zo hoof is de grens van salarissen niet om niet meer bij een gewoon bedrijf te kunnen werken.quote:Op woensdag 24 februari 2021 17:09 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Levensgenot is belangrijker dan een paar centen. Maar al sje zo idioot veel verdient zal je wel enig zeggenschap hebben ook in een dergelijk bedrijf.
Maar dan worden de leveranciers aangeklaagd voor kartelvorming. Dat ze tegen monopolisten als de Ahold moeten vechten vergeten onze overijverige ambtenaren dan weer.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 19:23 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Als alle leveranciers ene vuist maken dan is het gedaan. Leveranciers hebben dan veel meer macht maar alleen kan je helemaal niks.
Klopt als een bus. Een paar jaar geleden waren bijv. de tomatenprijzen heel slecht (terwijl ze bij de AH recordprijzen rekenden).quote:Op woensdag 24 februari 2021 17:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar dan worden de leveranciers aangeklaagd voor kartelvorming. Dat ze tegen monopolisten als de Ahold moeten vechten vergeten onze overijverige ambtenaren dan weer.
En nu in het Nederlands?quote:Op dinsdag 23 februari 2021 17:54 schreef christmastsunami het volgende:
AH heeft in een explosie in de omzetten van de supermarkten enzo, het zal het moeder bedrijf ahold wel zijn dat het moeilijk heeft.
Je kunt moeilijk om hen heen als je een product bij de consument wil krijgen in bepaalde productcategorieën .quote:Op donderdag 25 februari 2021 19:00 schreef Sammeyzes het volgende:
Leveranciers zijn niet verplicht om met AH te werken, domme reacties weer hier.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |