abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_198156834
Zijn er nog ouders die hun ervaringen met kinderpsycholoog willen delen.

Onze dochter (11) had het nogal moeilijk op school. Pestgedrag, ruzies op sociale media, veel drama zoals meiden van 11 dat wel hebben. We praten wel veel met onze dochter maar ze gaf aan dat ze ook wel eens nood had aan een gesprek met iemand anders. Ook omdat we het vaak niet eens zijn met haar gedrag.
Dus hebben we een kinderpsycholoog opgezocht waar ze een paar naar toe was geweest en toen hebben we ook nog een gezinsgesprek gehad. Ze gaat 1 keer per maand en ondertussen zijn we 10 gesprekken verder en eigenlijk merk ik weinig veranderingen. Zelf zegt ze dat het oplucht maar verder niets.
Zelfs de ruzies op social media escaleren nog meer, whatsapp-groepen waar kinderen elkaar heel de tijd zitten uit te schelden, bedreigingen met fysiek geweld, enz. Ik heb toen ik dat onder ogen kreeg de hele boel uitmest, verwijdert enz maar ik wil ook niet dat ze een eenzaat wordt zonder social media;
Ik heb nu nog een afspraak voor mij en m'n vrouw bij de psycholoog gemaakt want wil wel eens weten wat er nu gebeurt na die sessies.

Hoe hebben jullie zoiets ervaren? Is het nog te vroeg voor resultaten? Ik wil die psychologe ook niet frontaal aanvallen.

thx
  Boks-Chick dinsdag 23 februari 2021 @ 08:52:51 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_198157054
Je kind heeft er waarschijnlijk van alles aan, maar als ze gewoon nog op whatsapp/social media etc rond blijft hangen bij de kids die haar pesten, blijft de situatie hetzelfde. Immers, de kids 'aan de andere kant van de lijn' blijven bij hetzelfde gedrag. Daar verandert de psych niets aan.
lolwut
  dinsdag 23 februari 2021 @ 08:58:59 #3
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_198157099
Voor dit soort dingen vind ik persoonlijk coaching in groepsverband vaak beter werken.

Dan is er het kunnen praten, (veilige) feedback van andere kinderen en het gaat vaak wat meer in op hoe ga je met X in je leven om. Wat meer praktijk gericht.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_198159886
quote:
19s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 08:52 schreef BrandX het volgende:
Je kind heeft er waarschijnlijk van alles aan, maar als ze gewoon nog op whatsapp/social media etc rond blijft hangen bij de kids die haar pesten, blijft de situatie hetzelfde. Immers, de kids 'aan de andere kant van de lijn' blijven bij hetzelfde gedrag. Daar verandert de psych niets aan.
Ow maar ze is niet alleen de gepeste. Vaak zoekt ze een soort van vergelding als ze gepest werd.

Ik heb wat van die groepen aan het lezen geweest en wat die kinderen elkaar toewensen daar sta ik met open mond naar te kijken, allemaal naar elkaar om ter hardst.
Dus hebben we besproken om niet meer te gaan doen en de groep te verlaten.

Is het normaal dat zo'n psycholoog amper of geen terugkoppeling geeft naar ouders toe?
  dinsdag 23 februari 2021 @ 12:51:46 #5
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_198160002
Dat is zover ik weet vrij normaal. Dat gaat ook over een stukje vertrouwen natuurlijk. Een veilige omgeving waarin het kind vrij kan spreken.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  Boks-Chick dinsdag 23 februari 2021 @ 12:56:03 #6
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_198160064
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 12:44 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Ow maar ze is niet alleen de gepeste. Vaak zoekt ze een soort van vergelding als ze gepest werd.

Ik heb wat van die groepen aan het lezen geweest en wat die kinderen elkaar toewensen daar sta ik met open mond naar te kijken, allemaal naar elkaar om ter hardst.
Dus hebben we besproken om niet meer te gaan doen en de groep te verlaten.

Is het normaal dat zo'n psycholoog amper of geen terugkoppeling geeft naar ouders toe?
ja dat is normaal. En maar goed ook. Ook tussen psych en kind is er een vertrouwensband nodig namelijk.
De psych mag wel de diagnose delen en het werkwijze/behandelplan bespreken, helemaal wanneer de ouders een actieve rol hierin moeten spelen.
Kleine kanttekening: als het kind zelf hier bezwaar tegen maakt bij de psych en daar goed genoege redenen voor heeft, kan de psych hier in meer of mindere mate van afzien in het belang van het kind. Wat goed genoeg is, is aan de psych om te bepalen, dat bespreekt hij/zij ook niet met jou.
lolwut
pi_198160811
Ok, als ouder wil ik natuurlijk ook mee groeien in het proces, als ik geen feedback krijg dan kan ik natuurlijk ook niet verder. Wij zijn ook niet perfect, maar willen het beste voor haar. Ik zie wel dat ze steeds in dezelfde valkuilen trapt die haar dan weer verdriet bezorgen.
pi_198162899
Ik ben kinderpsycholoog. Hoi.

Je schrijft dat je dochter 11 is. In die gevallen vind ik het gebruikelijk om samen met kind én ouders te werken. Dat wil zeggen dat ik met de kinderen zelf spreek, maar ook regelmatig contact heb met de ouders. Dat zijn dan overigens wel 2 aparte trajecten: wat kinderen mij vertellen is vertrouwelijk. Dus dat gaat niet door naar de ouders (tenzij extreem gevaar of met goedkeuring van kind), maar een kind van 11 heeft wél ondersteuning nodig om het geleerde in de praktijk te brengen en dat is waar ouders dus bij betrokken worden. Ik vind dat je daar dus zeker om mag vragen; ondersteuning bij het hélpen van je dochter.
pi_198167856
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 15:47 schreef silliegirl het volgende:
Ik ben kinderpsycholoog. Hoi.

Je schrijft dat je dochter 11 is. In die gevallen vind ik het gebruikelijk om samen met kind én ouders te werken. Dat wil zeggen dat ik met de kinderen zelf spreek, maar ook regelmatig contact heb met de ouders. Dat zijn dan overigens wel 2 aparte trajecten: wat kinderen mij vertellen is vertrouwelijk. Dus dat gaat niet door naar de ouders (tenzij extreem gevaar of met goedkeuring van kind), maar een kind van 11 heeft wél ondersteuning nodig om het geleerde in de praktijk te brengen en dat is waar ouders dus bij betrokken worden. Ik vind dat je daar dus zeker om mag vragen; ondersteuning bij het hélpen van je dochter.
Thx, ze heeft nu 10 sessies gehad waarvan 1 met ons. Daar kwam naar voren dat ze vond dat wij altijd samenspanden, voor de rest dat ze niet fijn vind niet altijd haar zin krijgt enz.
Ik vind vooral dat ze nog steeds met dezelfde issues kampt.

Anyway, ik heb vrijdag een gesprek met de psychologe. We gaan het zien
pi_198168467
11 jarigen zijn nog onhandig wat betreft media wijsheid en social media. Ze zijn er gewoon nog heel jong voor (zullen wetenschappelijke artikelen bestaan over nog niet volgroeide brein van kinderen).
Heb je al eens veilig samen met haar op social media rondgehangen of gekeken in groepschats ed?
Zonder gelijk de boze kritische ouder uit te hangen...

Misschien heeft de psychologe ook tips hoe jullie er samen mee kunnen omgaan en er open over praten.
Gaat het mis tussen schoolvriendinnetjes? Misschien kan de school er wat dan mee in de klas/school.
pi_198170125
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 19:28 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Thx, ze heeft nu 10 sessies gehad waarvan 1 met ons. Daar kwam naar voren dat ze vond dat wij altijd samenspanden, voor de rest dat ze niet fijn vind niet altijd haar zin krijgt enz.
Ik vind vooral dat ze nog steeds met dezelfde issues kampt.

Anyway, ik heb vrijdag een gesprek met de psychologe. We gaan het zien
10x is ook wel snel om veel resultaat te willen zien, denk ik. Zeker als je dochter “zelf” aan de slag moet; maar jullie nog niet echt meelopen in het proces.

Voorbeeld om aan te geven wat ik bedoel:
Een kind met een dwangstoornis wat behandeling krijgt, zal eerst alle dwanghandelingen in kaart moeten brengen. Maar veel dwang is ook onbewust; sluipt er zo in, kinderen hebben vaak niet alles meer bewust door.
Dus wil je ouders betrekken: welke dwang zien jullie? En wijs je kind er maar op. Hoe ga je dat doen? Wat spreken we daar over af?
Samen heb je dan veel sneller alles in kaart.
pi_198171912
Wat moet ik me dan voorstellen qua traject looptijd?
pi_198172948
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 21:46 schreef mrPanerai het volgende:
Wat moet ik me dan voorstellen qua traject looptijd?
Verschilt veel per kind, per behandeling (wat is de vraag? Welke methode gebruik je? Wie zijn er betrokken?), maar een sessie of 15 tot 25 maak je bij kids best snel..

In de tak van sport waar ik zit lopen de trajecten doorgaans minimaal 6 maanden tot (ruim) een jaar.
pi_198176131
Ok, het is volgens mij niet van beter worden of niet, maar aanpassingen naar anderen toe. Als pragmaticus ben ik daar vrij ongeduldig in maar dat is dan mijn werkpunt,
pi_198176665
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 07:14 schreef mrPanerai het volgende:
Ok, het is volgens mij niet van beter worden of niet, maar aanpassingen naar anderen toe. Als pragmaticus ben ik daar vrij ongeduldig in maar dat is dan mijn werkpunt,
Reacties die mensen geven (en dus hoe je je opstelt naar anderen toe) staan niet op zichzelf. Ze worden gekleurd door eerdere ervaringen, acties van anderen, je emoties, je gedachten.. Je reactie wat “aanpassen”, vraagt dus niet enkel dat, maar ook het kijken naar al die factoren die van invloed zijn op dat gedrag. Want pas als je dat doet, snap je wáárom je doet zoals je doet en als je het snapt kan je er (blijvend) iets aan veranderen.

Dus. Dat vraagt tijd. En het is iets wat een 11-jarige gewoon nog moeilijk alleen kan.
Het is voor menig volwassene namelijk ook nog een uitdaging.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')