abonnement Unibet Coolblue
pi_198153212
Hi, ik ben een starter en ik ga mijn eerste huis kopen (hoop ik). Mijn bod op een huis is geaccepteerd. 325K. Hypotheek is aangevraagd door mijn onafhankelijke adviseur. En nu zit ik in de stress en ben ik gaan googlen over de voorwaarden. Nu hoop ik dat iemand hier iets zinnigs zou kunnen (en willen) zeggen op mijn vragen over of het gaat lukken om de hypotheek te krijgen...

Renteaanbod is aangevraagd door mijn onafhankelijke adviseur.

Nu is een groot deel van mijn salaris commissie.
Volgens mijn onafhankelijke hypotheekadviseur moet het goedkomen en mag de commissie worden meegenomen in het toetsingsinkomen.

Echter zit ik toch nog in de stress (wat volgens mij ook vrij gebruikelijk is in afwachting op een hypotheek?) en ben ik mij zelf gaan inlezen.

Van de betreffende bank (ASR) waar mijn hypotheek ('Welthuis hypotheek 30jr' mét NHG) wordt aangevraagd heb ik door te googlen de volgende flyer gevonden uit 2020: https://www.weassist.nl/media/15441/asr-voorwaarden-juli-2020.pdf

In de flyer staat de volgende tekst (pagina 9):

Variabele componenten mogen bij bepaling van
het toetsingsinkomen worden meegenomen onder
de volgende voorwaarden:
• Er moet sprake zijn van een structurele
uitkering
• De hoogte van de bestanddelen wordt
bepaald op basis van het bedrag over de
laatste 12 maanden

Wanneer er met de afgelopen 12 maanden wordt gerekend, is mijn commissie ongeveer 50% van mijn basis salaris. Hiermee heeft mijn onafhankelijke adviseur ook gerekend en hij denkt dat dit bedrag waarschijnlijk geaccepteerd gaat worden.

Nu heb ik in de afgelopen 12 maanden het volgende bedrag verdiend aan commissie (bruto):
24.314

In de 12 maanden daarvoor verdiend aan commissie (bruto):
36.260

Ik heb ook een flyer gevonden uit 2018 en daarin staat dat de gemiddelde commissie over de afgelopen 2 jaar voor maximaal 50% van het basis salaris mag meetellen.

En ik heb informatie op internet gevonden dat bij een hypotheek met NHG de commissie van de afgelopen 12 maanden volledig mee mag tellen, mits je commissie 'bestendig' wordt verklaard (weet iemand wat dit concreet inhoudt?).

Dan nu mijn vragen:

Weet iemand hoe banken (of in het bijzonder ASR) rekent met commissie? Voor hoeveel % van het basis salaris mag het meetellen in het toetsingsinkomen?

En

Wat wordt er concreet bedoeld met dat commissie 'bestendig' moet worden verklaard?

Sorry voor als mijn verhaal erg warrig overkomt. Ik hoor het graag als iemand een vergelijkbare situatie heeft meegemaakt en kan delen hoe dat bij hem/haar is gegaan. En natuurlijk hoor ik het ook graag als iemand verstand heeft van hypotheken (in het bijzonder asr) en zou willen delen hoe er in 2021 naar commissie wordt gekeken.

(Inb4 boomers die zeggen 'koop een goedkoper huis en ga niet aan de max van je hypotheek zitten'. In jullie tijd had ik dat ook gedaan.)
  maandag 22 februari 2021 @ 21:08:20 #2
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_198153424
Ik heb geen antwoord op je vragen. Maar vanwaar de stress? Ik neem aan dat je wel een financieringsvoorbehoud hebt opgenomen in je bod? Daarnaast, is de taxatie van de woning ook 325k?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_198153510
Dankjewel.

De stress is waarschijnlijk irrationeel. Het is al 10 jaar mijn droom een eigen huis te kopen (laten we zeggen dat ik geen gouden lepel had) en waarschijnlijk kan ik het gewoon niet geloven.
Taxatie uit december door eigenaar was 330k. Mijn aankoopmakelaar verwacht dat dat in elk geval goed komt. Omdat ik 310K wil lenen is de taxatie niet iets waar ik mij zorgen over maak.

Waar ik mij wel zorgen over maak is hoe ze kijken naar mijn commissie omdat ik hierover geen duidelijke lijn kan vinden op internet (en dit dus is waarover ik dan maar ga malen).
  maandag 22 februari 2021 @ 21:26:35 #4
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_198153805
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 21:12 schreef doenskie het volgende:
Dankjewel.

De stress is waarschijnlijk irrationeel. Het is al 10 jaar mijn droom een eigen huis te kopen (laten we zeggen dat ik geen gouden lepel had) en waarschijnlijk kan ik het gewoon niet geloven.
Taxatie uit december door eigenaar was 330k. Mijn aankoopmakelaar verwacht dat dat in elk geval goed komt. Omdat ik 310K wil lenen is de taxatie niet iets waar ik mij zorgen over maak.

Waar ik mij wel zorgen over maak is hoe ze kijken naar mijn commissie omdat ik hierover geen duidelijke lijn kan vinden op internet (en dit dus is waarover ik dan maar ga malen).
Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest.

Maar als die toelage structureel is en je adviseur geen problemen verwacht dan gewoon afwachten? :s) In het slechtste geval krijg je een afwijzing en probeer je het elders. Maar is die commissie een vast gegeven? Kortom, soortgelijk aan bijvoorbeeld een onregelmatigheidstoelage voor nachtdiensten? Of is het heel wispelturig, dus elf maanden niks en de laatste maand jackpot omdat de sterren toevallig gunstig staan?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_198153927
Ik heb elk halfjaar een target. Als ik die haal krijg ik 2 maandsalarissen extra per half jaar. Als ik daarop plus krijg ik 10% over de extra omzet.

Ik heb nog nooit niet mijn target gehaald en plus hier altijd flink op.

Ook de toekomst zie ik hierin positief. Ik verwacht dat ik niet '2 goede jaren heb gedraaid' maar dat ik ook komend jaar weer een hoge bonus ga pakken (ik loop ook dit halfjaar weer flink voor op target).

Ik kan mijn bonusregeling ook overleggen aan de bank als hier naar wordt gevraagd. Ik weet alleen niet hoe zij er vervolgens naar kijken en kan hier geen lijn in vinden op internet....

Kan het kloppen dat de voorwaarden hierin veel vager zijn geworden bij hypotheekverstrekkers de laatste jaren?
pi_198155682
Hou je er rekening mee dat als je afgewezen wordt voor de hypotheek je ook een 2e afwijzing nodig hebt om de koop te kunnen annuleren? Als je op tijd annuleert tenminste.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 07:42:13 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_198156578
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 23:53 schreef Capecoral het volgende:
Hou je er rekening mee dat als je afgewezen wordt voor de hypotheek je ook een 2e afwijzing nodig hebt om de koop te kunnen annuleren? Als je op tijd annuleert tenminste.
Dat ligt eraan wat er in het koopcontract staat. Eén goed onderbouwde afwijzing kan volstaan als dat zo is opgenomen in het koopcontract.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 16:01:52 #8
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_198163123
Tja, dat is dus per verstrekker wat ze acceptern. had het zelfde (25% van mijn beloning is bonus, maar wel behoorlijk steady) in 2013 en toen wilde de verstekker (Delta Lloyd, nu NN) 3 jaar overzicht om het voor 100% mee te laten tellen. Zat toen niet aan de max die ik kon lenen (dat helpt om deuren te openen) en nam eigen geld mee (huis werd maar voor 90% van de taxatie in hypotheek genomen). Dus uiteindelijk geen problemen mee gehad.

Toenmalige adviseur zei toen ook, het is een spel van vertrouwen en uiteindelijk moet iemand het zien zitten. Er zijn geen harde regels. Dit is echt waar een verstekker geen harde regels heeft.

Dus - afwachten en door de hoepels springen die ze voor je houden.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_198164436
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 16:01 schreef HMS het volgende:

Toenmalige adviseur zei toen ook, het is een spel van vertrouwen en uiteindelijk moet iemand het zien zitten. Er zijn geen harde regels. Dit is echt waar een verstekker geen harde regels heeft.

Dus - afwachten en door de hoepels springen die ze voor je houden.
Dit is wel herkenbaar. Ik heb medio vorig jaar een ander huis gekocht en had veel meer moeite om een hypotheek te krijgen dan ik verwacht had. Andere aanbieder deed wonderen, alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon.

Dus, in toevoeging op bovenstaande post: zet niet alles in op 1 hypotheekverstrekker. Een goede adviseur weet trouwens ook wel waar de regels het gunstigst zijn per situatie.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  woensdag 24 februari 2021 @ 09:24:28 #10
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_198177300
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 17:02 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Dus, in toevoeging op bovenstaande post: zet niet alles in op 1 hypotheekverstrekker. Een goede adviseur weet trouwens ook wel waar de regels het gunstigst zijn per situatie.
dat dus, een goede adviseur weet welke aanbieders met bonus minder problemen heben etc. en weten wanneer het tijd wordt om te switchen naar een andere aanbieder.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_198177439
Als je die commissie niet krijgt of bv 25% of 10% van wat he verwacht, moet je dan je huis verkopen?

Verder hanteert iedere geldverstrekker hier andere regels over.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198178924
Dank voor de antwoorden.

Gewoon afwachten en door de hoepels springen dan maar. (En hopen dat mijn adviseur de juiste bank heeft uitgekozen).

In antwoord op Sjorsie1982:

Met mijn basis salaris kan ik makkelijk mijn vaste lasten betalen. Zeker als je het vergelijkt met wat ik anders aan huur zou moeten betalen.
Commissie is extra en zou ik deels ook willen gebruiken voor extra aflossing op hypotheek (mag bij deze verstrekker tot 15% per jaar).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')