abonnement Unibet Coolblue
  maandag 22 februari 2021 @ 18:02:44 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_198149904
Ik heb vaker over dit topic gesproken, maar wil een centraal topic over maken. Het is vandaag de dag heel normaal om heel negatief te zijn over psychiatrische patiënten, zeker mensen met psychoses.

Maar snappen mensen wel dat wij ook mensen zijn? Met gevoelens, wensen, dromen en ambities? Het is niet zo dat als schizofreen ben geworden je opeens niks meer voelt en geen behoefte hebt en respect, liefde of genegenheid. Sterker nog, juist dan heb je dingen extra nodig.

Maar veel mensen snappen dat niet en willen het ook niet snappen. De eerste reactie van de meeste mensen is wegwezen, afstand houden, contact verbreken. Weet je hoe hard en pijnlijk dat is voor iemand met zo’n aandoening?

Je ontwikkelt al een vreselijke ziekte, die pijnlijk is en moeilijk om mee te leven, en iedereen in je omgeving breekt contact. Ik heb zo vaak meegemaakt dat mensen niet meer met me om wilde gaan vanwege mijn Psychosegevoeligheid dat ik eraan gewend ben geraakt.

Vrienden die ik vanaf de kleuterschool ken die tegen mij zeggen dat ze “geen onderdeel willen zijn van mijn proces”, vrienden waar ik jarenlang in heb geïnvesteerd die niet meer wil dat ik ze berichtjes stuur nadat ik een terugval heb gehad. Dates en relaties die verbroken worden nadat de erachter komen dat ik deze aandoening heb. Ik heb een keer gehad dat een meisje die in de GGZ werkte mij ging opzoeken in een bestand en erachter kwam dat ik psychoses heb gehad. Toen wou ze niet meer afspreken. Een ander meisje was heel verliefd op me, maar durfde niet meer met me af te spreken omdat ik Psychosegevoeligheid heb. Zelfs een nicht die tegen haar dochter zei dat ze bij mij uit de buurt moet blijven omdat ik “gek” ben. Ook instanties en scholen die mensen weigeren omdat ze een aandoening hebben.

Die stigmatisering en discriminatie van mensen met psychiatrische problematiek moet ophouden. Ieder persoon is uniek en verdient een kans op geluk, liefde en genegenheid. Zou je een contact verbreken met een vriend omdat hij kanker heeft? Zou je een diabetespatient verbieden om met je familie om te gaan?

Klacht: stigma tegen psychiatrische patiënten
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator maandag 22 februari 2021 @ 18:11:52 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_198150049
Als dit een klacht is moet het naar KLB. Als het dat niet is, wat wil je dan? want dit is grofweg dezelfde langspeelplaat die je altijd afdraait, dus wat is precies je doel?

Mensen zijn niet verplicht om met je om te gaan. Als ze dat niet willen willen ze dat niet, en daar kun jij het niet mee eens zijn of wel mee eens zijn, maar de reden die zij hebben, om het even welke reden dat is, is hun reden, en die hoeft maar voor 1 persoon valide te zijn, en dat is de persoon die op basis van die reden zegt niet met je om te willen gaan.

Dat dat vervelend is voor jou, dat kan ik me voorstellen, maar er is geen wet die zegt dat mensen met jou om moeten gaan, of zich iets aan moeten trekken van jouw emoties daarover.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 22 februari 2021 @ 18:17:01 #3
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_198150136
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Als dit een klacht is moet het naar KLB. Als het dat niet is, wat wil je dan? want dit is grofweg dezelfde langspeelplaat die je altijd afdraait, dus wat is precies je doel?

Mensen zijn niet verplicht om met je om te gaan. Als ze dat niet willen willen ze dat niet, en daar kun jij het niet mee eens zijn of wel mee eens zijn, maar de reden die zij hebben, om het even welke reden dat is, is hun reden, en die hoeft maar voor 1 persoon valide te zijn, en dat is de persoon die op basis van die reden zegt niet met je om te willen gaan.

Dat dat vervelend is voor jou, dat kan ik me voorstellen, maar er is geen wet die zegt dat mensen met jou om moeten gaan, of zich iets aan moeten trekken van jouw emoties daarover.
Ik heb wel vrede mee als mensen niet met me om willen gaan, ik kan ze niet dwingen. Maar het is oneerlijk als mensen niet met iemand om willen gaan, omdat die persoon een ziekte heeft. Dat is hetzelfde als niet willen omgaan met iemand omdat die persoon homo is, of Marokkaans, of Joods.

Tuurlijk, het mag wel, maar onethisch.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_198150196
Bedankt voor het inzicht. Ik denk dat die mensen bang zijn, omdat ze je zien als onvoorspelbaar en denken dat je ze ineens kan vermoorden of zo. Geruststellen is dan denk ik het enige wat je kunt doen zoals je ook doet in deze post, maar als dat niet lukt dan weet ik het ook niet. Want jij bent er zelf waarschijnlijk ook bekend mee dat je dingen kunt geloven waarvan iedereen zegt dat het niet waar is maar jij er toch van overtuigd bent. Zo is het dan ook met die andere mensen.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  Moderator maandag 22 februari 2021 @ 18:21:29 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_198150220
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:17 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik heb wel vrede mee als mensen niet met me om willen gaan, ik kan ze niet dwingen. Maar het is oneerlijk als mensen niet met iemand om willen gaan, omdat die persoon een ziekte heeft. Dat is hetzelfde als niet willen omgaan met iemand omdat die persoon homo is, of Marokkaans, of Joods.

Tuurlijk, het mag wel, maar onethisch.
Ja, dat zeg ik, je kunt er vanalles van vinden, en dat snap ik dan, want het ís niet leuk, maar we kunnen niet in de vingers knippen en dat die situatie ineens positief verandert is.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 22 februari 2021 @ 18:24:09 #6
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_198150272
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, dat zeg ik, je kunt er vanalles van vinden, en dat snap ik dan, want het ís niet leuk, maar we kunnen niet in de vingers knippen en dat die situatie ineens positief verandert is.
Je kan het aanvechten. Zoals zwarte mensen in de VS racisme hebben aangevochten en gelijke rechten kreeg. Vroeger dachten ze ook dat racisme gewoon mag en buitensluiten/vernederen van zwarte mensen gewoon oké is. Nu denken we daar anders over en stoten we juist mensen die openlijk racistisch zijn af.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 22 februari 2021 @ 18:27:14 #7
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_198150340
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:20 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Bedankt voor het inzicht. Ik denk dat die mensen bang zijn, omdat ze je zien als onvoorspelbaar en denken dat je ze ineens kan vermoorden of zo. Geruststellen is dan denk ik het enige wat je kunt doen zoals je ook doet in deze post, maar als dat niet lukt dan weet ik het ook niet. Want jij bent er zelf waarschijnlijk ook bekend mee dat je dingen kunt geloven waarvan iedereen zegt dat het niet waar is maar jij er toch van overtuigd bent. Zo is het dan ook met die andere mensen.
Ik doe veel aan antistigma binnen de psychiatrie. Heb een boek geschreven, ben op TV en radio geweest, ook documentaire.

www.goedgek.com

Daar kan je mij zien vertellen over hoe het is om Psychosegevoeligheid te hebben.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator maandag 22 februari 2021 @ 18:32:15 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_198150446
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:24 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Je kan het aanvechten. Zoals zwarte mensen in de VS racisme hebben aangevochten en gelijke rechten kreeg. Vroeger dachten ze ook dat racisme gewoon mag en buitensluiten/vernederen van zwarte mensen gewoon oké is. Nu denken we daar anders over en stoten we juist mensen die openlijk racistisch zijn af.
Ja, dat is prima, maar zo zwart-wit is het niet K_W. Want racisme mag hier ook niet, en toch gebeurt het. Wat wil je dan? Dat er in de wet opgenomen moet worden dat die mensen tegen hun wil met jou om moeten gaan omdat jij het niet kunt handelen dat zij niet met jou omgaan, maar je omgekeerd blind bent voor het feit dat zij het niet kunnen handelen wél met jou om te gaan?

Want wet of niet, de realiteit is dat een dergelijke wet er niet toe gaat leiden dat mensen hun mening blijven hebben over jou en nog steeds net zo min met je om willen gaan, om nog steeds dezelfde reden.

Daarom vroeg ik je, wat wil je bereiken? Want gebaseerd op je reacties in je eigen topics soms in andere topics zou ik daar ook niet echt trek in hebben, en dat is dan deels een vooroordeel want puur gebaseerd op wat ik van je zie aan reacties, maar aangezien de echte wereld om je heen dat schijnbaar, volgens je eigen zeggen, ook niet wil laat mij dat toch een beetje denken dat wat je hier laat zien en wat je IRL laat zien niet heel ver uit elkaar liggen.

Dat klinkt wat bot, maar ik bedoel het minder bot, want iedereen heeft mensen in zijn of haar leven waar hij mee om wil gaan, en waar hij niet mee om wil gaan. Om 1001 verschillende redenen. Je kunt niet afdwingen dat mensen wél met je om gaan als zij dat zelf niet willen, alleen omdat jij dat oneerlijk vindt. Want als iemand niet met jou om wil gaan omdat jij, noem eens wat, blond haar hebt, dan lig je daar niet wakker van, maar als ze het niet willen omdat psychische aandoening, dan ineens is de wereld te klein?

Ik snap dat niet zo goed. Niet iedereen op de wereld is je vriend of wil dat zijn, om welke reden dan ook. Dat is nou eenmaal gewoon zo. Dan kun je je daar wel enorm over opwinden, maar dan kom je in een negatieve spiraal terecht die dat alleen nog maar eens versterkt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_198150485
Ach ja als er wat aan de hand is dan leer je precies kennen wie je echte vrienden zijn, dat is niet alleen voor mensen met psychische problemen maar geld voor iedereen.
Ja dat doet soms pijn en kan heel onrechtvaardig zijn en voelen als jij wel altijd aan de andere kant hebt meegeholpen als dingen fout gingen.
Zeker in deze maatschappij is het steeds meer ieder voor zich en dat zie je in dit soort dingen ook regelmatig terug.
  maandag 22 februari 2021 @ 18:40:13 #10
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_198150621
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, dat is prima, maar zo zwart-wit is het niet K_W. Want racisme mag hier ook niet, en toch gebeurt het. Wat wil je dan? Dat er in de wet opgenomen moet worden dat die mensen tegen hun wil met jou om moeten gaan omdat jij het niet kunt handelen dat zij niet met jou omgaan, maar je omgekeerd blind bent voor het feit dat zij het niet kunnen handelen wél met jou om te gaan?

Want wet of niet, de realiteit is dat een dergelijke wet er niet toe gaat leiden dat mensen hun mening blijven hebben over jou en nog steeds net zo min met je om willen gaan, om nog steeds dezelfde reden.

Daarom vroeg ik je, wat wil je bereiken? Want gebaseerd op je reacties in je eigen topics soms in andere topics zou ik daar ook niet echt trek in hebben, en dat is dan deels een vooroordeel want puur gebaseerd op wat ik van je zie aan reacties, maar aangezien de echte wereld om je heen dat schijnbaar, volgens je eigen zeggen, ook niet wil laat mij dat toch een beetje denken dat wat je hier laat zien en wat je IRL laat zien niet heel ver uit elkaar liggen.

Dat klinkt wat bot, maar ik bedoel het minder bot, want iedereen heeft mensen in zijn of haar leven waar hij mee om wil gaan, en waar hij niet mee om wil gaan. Om 1001 verschillende redenen. Je kunt niet afdwingen dat mensen wél met je om gaan als zij dat zelf niet willen, alleen omdat jij dat oneerlijk vindt. Want als iemand niet met jou om wil gaan omdat jij, noem eens wat, blond haar hebt, dan lig je daar niet wakker van, maar als ze het niet willen omdat psychische aandoening, dan ineens is de wereld te klein?

Ik snap dat niet zo goed. Niet iedereen op de wereld is je vriend of wil dat zijn, om welke reden dan ook. Dat is nou eenmaal gewoon zo. Dan kun je je daar wel enorm over opwinden, maar dan kom je in een negatieve spiraal terecht die dat alleen nog maar eens versterkt.
Ik ben gewoon plezierig in omgaan hoor, heb veel vrienden en mensen mogen mij wel. Alleen als ik psychose heb gehad, dan schrikken mensen weg.

Gaat niet om wie mijn vrienden willen zijn, als mensen geen vrienden willen zijn mogen ze wat mij betreft pleiten.

Gaat om stigmatisering van psychiatrische patiënten. Mensen oordelen op basis van een ziekte waaraan ze niks kunnen doen.

Een beetje zoals niet met iemand om willen gaan omdat die persoon homo is. Of handicapped. Of zwart. Of dik. Of vrouw. Dat is gewoon kwetsend en immoreel toch? Stel je bent jong en en je vrienden laten je vallen omdat je handicap bent? Dat is toch pijnlijk? Terechte klacht dus.

Je kan het niet afdwingen, wel bespreekbaar maken. Net zoals homo’s samenkwamen om hun rechten in de samenleving te versterken. Dat moeten psychiatrische patiënten ook doen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator maandag 22 februari 2021 @ 18:43:51 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_198150711
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:40 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik ben gewoon plezierig in omgaan hoor, heb veel vrienden en mensen mogen mij wel. Alleen als ik psychose heb gehad, dan schrikken mensen weg.

Gaat niet om wie mijn vrienden willen zijn, als mensen geen vrienden willen zijn mogen ze wat mij betreft pleiten.

Gaat om stigmatisering van psychiatrische patiënten. Mensen oordelen op basis van een ziekte waaraan ze niks kunnen doen.

Een beetje zoals niet met iemand om willen gaan omdat die persoon homo is. Of handicapped. Of zwart. Of dik. Of vrouw. Dat is gewoon kwetsend en immoreel toch? Stel je bent jong en en je vrienden laten je vallen omdat je handicap bent? Dat is toch pijnlijk? Terechte klacht dus.

Je kan het niet afdwingen, wel bespreekbaar maken. Net zoals homo’s samenkwamen om hun rechten in de samenleving te versterken. Dat moeten psychiatrische patiënten ook doen.
Ik zeg niet dat het niet pijnlijk kan zijn (en ik snap ook wel wat je probeert te doen), maar wat ik zeg is dat je heel veel tijd kunt spenderen aan mensen die niets met je te maken willen hebben, óf die tijd spenderen aan mensen die wél met je te maken willen hebben.

Jij bent heel veel bezig (tenminste, zo lijkt het gebaseerd op je posts hier) met die groep die er afwijzend tegenover staat, maar dat doe je zelf, dat doen zij niet. Zij zetten jou aan de kant en gaan verder met hun leven. Jij bent daar heel erg mee bezig in plaats van hun aan de kant te zetten, en verder te gaan met jouw leven.

Imho hou je jezelf een beetje in die vicieuze cirkel.

Naja, dat 'moeten' die patienten helemaal niet, als hun dat verder niet interesseert.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_198151132
Ik zou een relatie of iets anders niet verbreken met iemand omdat diegene een psychiatrische aandoening heeft (hetzij schizofrenie, borderline, depressies, angsten, OCD, noem alles maar op).

Maar ik zou het denk ik wel verbreken of pauzeren als de relatie zodanig beschadigend voor mezelf is dat het niet meer uit te houden is of je er zelf ook aan onderdoor gaat. Dat is ook normaal gedrag. Echter moet je dat niet opvatten als 'schuld' of 'probleem' die bij 1 iemand ligt. Het moet een gezonde situatie blijven, voor beide partijen.

Ik zou dan niet direct zeggen van houdoe zoek het maar uit, maar wel diegene aansporen om (extra) hulp te gaan zoeken. En ook wel mijn eigen grenzen bewaken.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2021 19:08:19 ]
pi_198151207
Er is 1 gebied waarin psychiatrische patienten wel een heleboel te winnen hebben op het gebied van discriminatie en dat is op het gebied van werk, als je daar voor wilt protesteren
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:40 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik ben gewoon plezierig in omgaan hoor, heb veel vrienden en mensen mogen mij wel. Alleen als ik psychose heb gehad, dan schrikken mensen weg.

Gaat niet om wie mijn vrienden willen zijn, als mensen geen vrienden willen zijn mogen ze wat mij betreft pleiten.

Gaat om stigmatisering van psychiatrische patiënten. Mensen oordelen op basis van een ziekte waaraan ze niks kunnen doen.

Een beetje zoals niet met iemand om willen gaan omdat die persoon homo is. Of handicapped. Of zwart. Of dik. Of vrouw. Dat is gewoon kwetsend en immoreel toch? Stel je bent jong en en je vrienden laten je vallen omdat je handicap bent? Dat is toch pijnlijk? Terechte klacht dus.

Je kan het niet afdwingen, wel bespreekbaar maken. Net zoals homo’s samenkwamen om hun rechten in de samenleving te versterken. Dat moeten psychiatrische patiënten ook doen.
Wat mij betreft is er 1 heel belangrijk gebied waar psychiatrische patienten wel degelijk gediscrimineerd worden en dat is op gebied van werk en uitkeringen, als je daarvoor wilt samenkomen en vechten dan is dat iets waar we samen voor zouden kunnen vechten.
pi_198151222
Kun je niet beter vriendschappen sluiten met anderen psychiatrische patiënten? Die kunnen zich waarschijnlijk beter voorstellen hoe jij je voelt, en dan kunnen jullie met elkaar de problemen bespreken die daarbij horen. Het is voor iemand zonder kanker bv ook niet voor te stellen hoe is om kanker te hebben. Mensen voelen zich vaak aangetrokken tot soortgenoten die overeenkomsten hebben,

De enige die jou kan stigmatiseren ben jezelf. Als iemand dan iets zegt wat daarmee resoneert dan word je getriggerd. Stel dat iemand jou een meisje noemt dan gebeurd er waarschijnlijk weinig.

[ Bericht 20% gewijzigd door colivo op 22-02-2021 19:41:26 ]
pi_198151846
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:40 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik ben gewoon plezierig in omgaan hoor, heb veel vrienden en mensen mogen mij wel. Alleen als ik psychose heb gehad, dan schrikken mensen weg.

Gaat niet om wie mijn vrienden willen zijn, als mensen geen vrienden willen zijn mogen ze wat mij betreft pleiten.

Gaat om stigmatisering van psychiatrische patiënten. Mensen oordelen op basis van een ziekte waaraan ze niks kunnen doen.

Een beetje zoals niet met iemand om willen gaan omdat die persoon homo is. Of handicapped. Of zwart. Of dik. Of vrouw. Dat is gewoon kwetsend en immoreel toch? Stel je bent jong en en je vrienden laten je vallen omdat je handicap bent? Dat is toch pijnlijk? Terechte klacht dus.

Je kan het niet afdwingen, wel bespreekbaar maken. Net zoals homo’s samenkwamen om hun rechten in de samenleving te versterken. Dat moeten psychiatrische patiënten ook doen.
Ik snap nog steeds niet waar je precies naartoe wilt. Homo's kwamen op voor het recht te trouwen enzo, dat was een duidelijk doel en ook wel duidelijke discriminatie ten opzichte van anderen. Jij lijkt je vooral druk te maken om het feit dat mensen niet meer met je om willen gaan na een psychose (en eerlijk is eerlijk: als jij je heel raar opstelt richting mensen in je nabije omgeving kan ik me dat ergens ook wel voorstellen), maar daar kun je wettelijk niets aan afdwingen.

En "bespreekbaar maken" is iets anders. Als jij mensen meer bewust wilt maken van psychische problematiek, mijn zegen heb je. Maar daar komt geen wettelijke component bij kijken.
pi_198151935
Heb je zo'n maatjesproject wel eens geprobeerd?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  maandag 22 februari 2021 @ 19:53:37 #17
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_198152009
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 19:12 schreef duikje het volgende:
Er is 1 gebied waarin psychiatrische patienten wel een heleboel te winnen hebben op het gebied van discriminatie en dat is op het gebied van werk, als je daar voor wilt protesteren
[..]

Wat mij betreft is er 1 heel belangrijk gebied waar psychiatrische patienten wel degelijk gediscrimineerd worden en dat is op gebied van werk en uitkeringen, als je daarvoor wilt samenkomen en vechten dan is dat iets waar we samen voor zouden kunnen vechten.
Daar ben ik ook mee bezig geweest. Is moeilijk hoor.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 22 februari 2021 @ 20:19:13 #18
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_198152576
Jeetje KW, je vreet wel aandacht hoor.
  maandag 22 februari 2021 @ 20:50:39 #19
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_198153100
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2021 20:19 schreef Boca_Raton het volgende:
Jeetje KW, je vreet wel aandacht hoor.
😩
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 22 februari 2021 @ 20:52:04 #20
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_198153123
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 20:50 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

😩
Lieve schat luister. Wie ben jij zonder je ziekte?
  maandag 22 februari 2021 @ 20:56:25 #21
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_198153195
Met al die verwarde personen in het nieuws is het logisch dat mensen op hun hoede zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_198153830
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2021 20:52 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Lieve schat luister. Wie ben jij zonder je ziekte?
Dit is oprecht een hele mooie vraag en als je chronisch ziek bent moet je die jezelf regelmatig stellen.

Daar vanuit een tip voor KW; ik heb een lijst gemaakt met allemaal dingen die ik zonder schizo ben (en blijf hem aanvullen) op het moment dat ik denk te verzuipen lees ik die lijst door en vind mezelf weer. En het kunnen hele kleine dingen zijn (zoals ik ben creatief en ik houd van lezen) tot grotere dingen. Het helpt echt!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  maandag 22 februari 2021 @ 21:37:29 #23
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_198154040
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 21:27 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dit is oprecht een hele mooie vraag en als je chronisch ziek bent moet je die jezelf regelmatig stellen.

Daar vanuit een tip voor KW; ik heb een lijst gemaakt met allemaal dingen die ik zonder schizo ben (en blijf hem aanvullen) op het moment dat ik denk te verzuipen lees ik die lijst door en vind mezelf weer. En het kunnen hele kleine dingen zijn (zoals ik ben creatief en ik houd van lezen) tot grotere dingen. Het helpt echt!
Zeker een goede tip! En je hebt minder kans KW, om vrienden te verliezen omdat zij ook ervaren dat er een niet-zieke kant aan jou zit.
  maandag 22 februari 2021 @ 21:51:57 #24
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_198154285
Het stigma verdwijnt waar je niet-zieke kant verschijnt.
  maandag 22 februari 2021 @ 23:53:28 #25
494915 Shirogami
Al braaf je spuitjes gehad?
pi_198155685
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:17 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik heb wel vrede mee als mensen niet met me om willen gaan, ik kan ze niet dwingen. Maar het is oneerlijk als mensen niet met iemand om willen gaan, omdat die persoon een ziekte heeft. Dat is hetzelfde als niet willen omgaan met iemand omdat die persoon homo is, of Marokkaans, of Joods.

Tuurlijk, het mag wel, maar onethisch.
Vind er niets onethisch aan, je mag toch zelf wel kiezen met wie je omgaat? Als iemands persoonlijkheid me niet aanstaat ga ik niet met diegene om, en ja dat kan zijn omdat het een verwijfde home, hatende marokaan ofzo is maar dat gaat dan om de persoon niet om het homo zijn bv.

In het gedoe van een psychiatrische patiënt heb ik geen trek dus zo iemand zal niet tot mijn vriendenkring doordringen, moet er niet aan denken. Betekend niet dat ik niet hallo en dag zal zeggen, maar daar blijft het wel bij.

Je poging iemands persoonlijke voorkeur wat betreft vrienden gelijk te stellen aan racisme vind ik nogal verknipt, maar goed je bent tenslotte niet voor niets psychiatrische patiënt.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 00:03:32 #26
494915 Shirogami
Al braaf je spuitjes gehad?
pi_198155756
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 19:07 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Ik zou een relatie of iets anders niet verbreken met iemand omdat diegene een psychiatrische aandoening heeft (hetzij schizofrenie, borderline, depressies, angsten, OCD, noem alles maar op).
Ik wel, been there done that. In mijn geval een borderline geval waar ik gelukkig snel achter kwam. Keihard de deur dicht gooien en houden is dan de enige optie, na 3 maanden stalken begreep ze eindelijk dat ik haar nooit meer terug zou nemen.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 06:21:19 #27
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_198156353
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 00:03 schreef Shirogami het volgende:

[..]

Ik wel, been there done that. In mijn geval een borderline geval waar ik gelukkig snel achter kwam. Keihard de deur dicht gooien en houden is dan de enige optie, na 3 maanden stalken begreep ze eindelijk dat ik haar nooit meer terug zou nemen.
Nou, nou, nou. Durf je dit wel te lezen; ik heb namelijk ook psychiatrische aandoeningen :')
  dinsdag 23 februari 2021 @ 08:01:30 #28
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_198156682
Tsja, mijn enige directe contact met een schizofreen was m'n allereerste buurman. Dat was echt genieten, om 4:00 loeien als een koe, z'n hond zo mishandelen dat het beest ook alles bij elkaar gilde, middenin de nacht bij mij aan de deur staan omdat hij vreemde geluiden hoorde en bij mij binnen wilde kijken, bij de brievenbussen mensen op staan wachten en dan complete wartaal uitslaan. M'n vriendin durfde na een half jaar niet meer langs te komen. Gezellig wonen. Dat dacht psychoses altijd maar redelijk kort duurde maar die vent was dus al meer dan een jaar compleet van de wereld. Na anderhalf jaar ben ik zelf maar weggevlucht want de politie kwam niet meer en de woningbouw kon zelfs na anderhalf jaar melden nog niks. Gelukkig toch een berg gespaard in die tijd want het was wel cheeeeeeeaaaaaap. Die kerel was zo leip dat ik ze nu liever allemaal compleet ontwijk als dat kan.

[ Bericht 33% gewijzigd door Twiitch op 23-02-2021 08:35:07 ]
pi_198160985
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 00:03 schreef Shirogami het volgende:

[..]

Ik wel, been there done that. In mijn geval een borderline geval waar ik gelukkig snel achter kwam. Keihard de deur dicht gooien en houden is dan de enige optie, na 3 maanden stalken begreep ze eindelijk dat ik haar nooit meer terug zou nemen.
Been there done that too. Geen volwaardige relatie te noemen maar wel een behoorlijke interactie. Iemand met meerdere cluster B stoornissen.
Keihard de deur dichtgooien kon ik niet, misschien was dat wel het beste geweest. Ik kon het niet omdat ik ook de mens achter de aandoening zag.

Ik hou nog steeds van hem, maar wel op afstand. Dat is bij sommigen namelijk beter. En dan bedoel ik niet dat het compleet zijn fout is, maar dat de interactie tussen ons niet werkte. Ik zat ook deels fout.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2021 13:52:40 ]
pi_198160994
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 08:01 schreef Twiitch het volgende:
Tsja, mijn enige directe contact met een schizofreen was m'n allereerste buurman. Dat was echt genieten, om 4:00 loeien als een koe, z'n hond zo mishandelen dat het beest ook alles bij elkaar gilde, middenin de nacht bij mij aan de deur staan omdat hij vreemde geluiden hoorde en bij mij binnen wilde kijken, bij de brievenbussen mensen op staan wachten en dan complete wartaal uitslaan. M'n vriendin durfde na een half jaar niet meer langs te komen. Gezellig wonen. Dat dacht psychoses altijd maar redelijk kort duurde maar die vent was dus al meer dan een jaar compleet van de wereld. Na anderhalf jaar ben ik zelf maar weggevlucht want de politie kwam niet meer en de woningbouw kon zelfs na anderhalf jaar melden nog niks. Gelukkig toch een berg gespaard in die tijd want het was wel cheeeeeeeaaaaaap. Die kerel was zo leip dat ik ze nu liever allemaal compleet ontwijk als dat kan.
Maar je snapt toch ook wel dat het ziektebeeld zich niet bij iedereen zo hoeft te uiten toch? En dat je dus niet iedereen met die aandoening hoeft te mijden?
Klinkt alsof die man niet de hulp kreeg die hij wel nodig had. Had bijv. beter begeleid kunnen wonen dan.

En klinkt ook alsof er meer speelde dan alleen schizofrenie bij die persoon. Want je hond mishandelen is niet perse een criteria voor die aandoening.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2021 13:53:26 ]
pi_198161070
Hier ook zeker één goede vriendschap verloren door depressieve periodes en een dwangstoornis. Dat je geen contact met me wil in zo'n slechte periode kan ik nog inkomen is gewoon niet fijn een labiele versie van me..

Maar dan helemaal geen contact meer is wel wat pijnlijk.. Maar aan de andere kant ook nieuwe vriendschappen gevonden en mensen leren kennen die niet zo raar opkijken van een psychische aandoening :-).

Wel mag er is wat meer ruchtbaarheid geven worden over de verschillende psychische aandoeningen. Gewoon wat meer informatie over het hoe en wat.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_198162665
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 13:51 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]

Maar je snapt toch ook wel dat het ziektebeeld zich niet bij iedereen zo hoeft te uiten toch? En dat je dus niet iedereen met die aandoening hoeft te mijden?
Klinkt alsof die man niet de hulp kreeg die hij wel nodig had. Had bijv. beter begeleid kunnen wonen dan.

En klinkt ook alsof er meer speelde dan alleen schizofrenie bij die persoon. Want je hond mishandelen is niet perse een criteria voor die aandoening.
Kan er wel iets bij voorstellen, ik heb ooit een tbser een kans gegeven want iedereen verdient dat dacht ik. Zou dat nooit meer doen, ondanks dat de meerderheid waarschijnlijk prima figuren zijn. Maar deze sloeg compleet door toen hij 1x z'n zin niet kreeg.
Niet dat ik tbsers vergelijk met borderliners oid, maar wel dat ik me geen 2x aan een steen ga stoten. En het begrijp als anderen daar net zo over denken.
pi_198162787
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 08:01 schreef Twiitch het volgende:
Tsja, mijn enige directe contact met een schizofreen was m'n allereerste buurman. Dat was echt genieten, om 4:00 loeien als een koe, z'n hond zo mishandelen dat het beest ook alles bij elkaar gilde, middenin de nacht bij mij aan de deur staan omdat hij vreemde geluiden hoorde en bij mij binnen wilde kijken, bij de brievenbussen mensen op staan wachten en dan complete wartaal uitslaan. M'n vriendin durfde na een half jaar niet meer langs te komen. Gezellig wonen. Dat dacht psychoses altijd maar redelijk kort duurde maar die vent was dus al meer dan een jaar compleet van de wereld. Na anderhalf jaar ben ik zelf maar weggevlucht want de politie kwam niet meer en de woningbouw kon zelfs na anderhalf jaar melden nog niks. Gelukkig toch een berg gespaard in die tijd want het was wel cheeeeeeeaaaaaap. Die kerel was zo leip dat ik ze nu liever allemaal compleet ontwijk als dat kan.
Herkenbaar. Hier zo'n leipe die uit Bonaire was overgevlogen. De hele dag als een wilde rondlopen, op luidspreker schreeuwen in de telefoon, lekker zuipen en zijn vrouw in elkaar beuken. Politie kwam niet, zij deed geen aangifte en onze meldingen werden genegeerd zoals het wel leek. Gelukkig nu ergens anders woonachtig. De laatste week dat we daar woonden had hij hier nog op de ramen geslagen met een lege bierfles omdat de hond de hele tijd aan het blaffen was. De hond was toen al een paar weken dood en blafte amper.

Dat volk ontloop ik nu ook liever, heb er totaal geen behoefte meer aan.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  dinsdag 23 februari 2021 @ 16:01:55 #34
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_198163126
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 13:51 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]

Maar je snapt toch ook wel dat het ziektebeeld zich niet bij iedereen zo hoeft te uiten toch?
Dat snap ik maar dat interesseert me eigenlijk geen hol. Anderhalf jaar non-stop doffe ellende kan een mens doen veranderen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Twiitch op 23-02-2021 16:23:07 ]
pi_198163593
quote:
11s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 16:01 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Dat snap ik maar dat interesseert me eigenlijk geen hol. Anderhalf jaar non-stop doffe ellende kan een mens doen veranderen.
Nouja, dat snap ik wel. En dat is ook je goed recht.
pi_198164262
Het valt mij heel erg op dat jij bijna voortdurend alleen maar met je psychosegevoeligheid en schizofrenie bezig bent. Bijna al je topics hebben als ondertoon 'de psychose' en de schizofrenie. Je vraagt ook wel eens iets, alsof je gewoon wilt weten wat mensen ergens over denken, maar eigenlijk gaat het dan ook weer gewoon op een of andere manier over je psychose, wat je blijkbaar weer kwijt moet of van je af moet schrijven. Je lijkt er wel door geobsedeerd. Voor mij ben je ook inmiddels min of meer 'het psychosemannetje van fok'.

Waarom laat je hier je leven zo door beheersen? Je hebt toch een veel groter deel van de tijd GEEN last van een psychose? Een psychose is toch iets dat zich maar zo af en toe eens voordoet, en wat medicatie nota bene kan voorkomen? Waarom dan niet gewoon eens verder gaan met je leven, en die hele psychose-onzin laten voor wat het is, en niet naar omkijken zolang je ze niet hebt?

Dit echt iets dat ik niet snap.
Eens kijken
  Vis een optie? dinsdag 23 februari 2021 @ 17:43:48 #37
70532 loveli
N
pi_198165143
Vriendschap is een positieve som van leuke en minder leuke dingen. Als de minder leuke dingen de leuke overstemmen, dan kan dat een reden zijn om de vriendschap te beëindigen. Vriendschap met iemand in een rolstoel is ook lastiger dan vriendschap met een persoon zonder handicap. Er zijn geen spelregels die het verbieden om het contact te verbreken als degene met wie je bevriend was, meer gedoe oplevert dan leuke momenten.
crap in = crap out
  dinsdag 23 februari 2021 @ 23:34:59 #38
494915 Shirogami
Al braaf je spuitjes gehad?
pi_198174160
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 06:21 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Nou, nou, nou. Durf je dit wel te lezen; ik heb namelijk ook psychiatrische aandoeningen :')
We zijn geen vrienden dus ik heb er ook geen last van he ;)
pi_198175948
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 00:03 schreef Shirogami het volgende:

[..]

Ik wel, been there done that. In mijn geval een borderline geval waar ik gelukkig snel achter kwam. Keihard de deur dicht gooien en houden is dan de enige optie, na 3 maanden stalken begreep ze eindelijk dat ik haar nooit meer terug zou nemen.
Ik ook, maar dan met een schizofreen. Ik ben zelfs gevlucht naar een geheel andere woonplaats en heb daar geheimhouding gekregen. En dat stigmatiseren doen ze in mijn ogen toch echt zelf door wangedrag altijd maar op hun aandoening te gooien en geen verantwoordelijkheid te nemen, het is altijd de schuld van de aandoening. Mensen komen weg met misdaden want ze zijn psychisch niet in orde, alsof dat een soort vrijbrief is om je te misdragen. En ook dat draagt bij aan de stigmatisering.
pi_198177251
Dat valt echt wel mee. Weet je wat ze tot ver in de 20e eeuw deden met deze patiënten?

In een gekkenhuis zetten en ze er nooit meer uit laten.

Het is er dus echt wel beter op geworden.

En er zijn ook echt wel mensen die niet met homo’s willen omgaan. Dus dat punt dat je maakt staat niet in verhouding.
pi_198177517
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:17 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Maar het is oneerlijk als mensen niet met iemand om willen gaan, omdat die persoon een ziekte heeft.
Bijna iedereen mankeert wel iets en de meeste mensen die ik ken zijn bij lange na niet zo bevooroordeeld als dat jij schetst. Het zal de meeste mensen zelfs aan hun reet roesten welk labeltje jij hebt. Het is maar net hoeveel nadruk je er eigenlijk zelf op legt. Wel zijn mensen van nature geneigd sneller een klik te hebben met anderen waar ze elementen van zichzelf in zien.

Het is altijd oneerlijk als je geen kansen krijgt, maar als mensen geen contact willen aangaan omdat ze de relatie op een gegeven moment als schadelijk ervaren kan je ze moeilijk ongelijk geven. Streven naar gelijkwaardigheid is een belangrijk element in een vriendschap en dat werkt bijvoorbeeld niet als de problemen van één altijd de boventoon voeren.

Jij lijkt heel veel nadruk op jouw problemen te leggen. Het is niet de ziekte an sich, maar de manier waarop je er zelf mee om gaat dat mensen waarschijnlijk afschrikt.
pi_198178482
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 06:05 schreef Smelfie het volgende:

[..]

Ik ook, maar dan met een schizofreen. Ik ben zelfs gevlucht naar een geheel andere woonplaats en heb daar geheimhouding gekregen. En dat stigmatiseren doen ze in mijn ogen toch echt zelf door wangedrag altijd maar op hun aandoening te gooien en geen verantwoordelijkheid te nemen, het is altijd de schuld van de aandoening. Mensen komen weg met misdaden want ze zijn psychisch niet in orde, alsof dat een soort vrijbrief is om je te misdragen. En ook dat draagt bij aan de stigmatisering.
En soms kunnen ze er wel degelijk wat aan doen door geen drugs te gebruiken en medicijnen te blijven slikken of te signaleren wanneer ze afglijden.
  woensdag 24 februari 2021 @ 19:01:36 #43
494915 Shirogami
Al braaf je spuitjes gehad?
pi_198184901
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 06:05 schreef Smelfie het volgende:

[..]

dat stigmatiseren doen ze in mijn ogen toch echt zelf
Mee eens, en dat geld wel voor meer groepen in de samenleving.
  woensdag 24 februari 2021 @ 19:06:19 #44
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_198185000
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2021 20:52 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Lieve schat luister. Wie ben jij zonder je ziekte?
Dat is het probleem.
Praat over de hel en je komt er.
  woensdag 24 februari 2021 @ 19:09:02 #45
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_198185044
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:02 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb vaker over dit topic gesproken, maar wil een centraal topic over maken. Het is vandaag de dag heel normaal om heel negatief te zijn over psychiatrische patiënten, zeker mensen met psychoses.

Maar snappen mensen wel dat wij ook mensen zijn? Met gevoelens, wensen, dromen en ambities? Het is niet zo dat als schizofreen ben geworden je opeens niks meer voelt en geen behoefte hebt en respect, liefde of genegenheid. Sterker nog, juist dan heb je dingen extra nodig.

Maar veel mensen snappen dat niet en willen het ook niet snappen. De eerste reactie van de meeste mensen is wegwezen, afstand houden, contact verbreken. Weet je hoe hard en pijnlijk dat is voor iemand met zo’n aandoening?

Je ontwikkelt al een vreselijke ziekte, die pijnlijk is en moeilijk om mee te leven, en iedereen in je omgeving breekt contact. Ik heb zo vaak meegemaakt dat mensen niet meer met me om wilde gaan vanwege mijn Psychosegevoeligheid dat ik eraan gewend ben geraakt.

Vrienden die ik vanaf de kleuterschool ken die tegen mij zeggen dat ze “geen onderdeel willen zijn van mijn proces”, vrienden waar ik jarenlang in heb geïnvesteerd die niet meer wil dat ik ze berichtjes stuur nadat ik een terugval heb gehad. Dates en relaties die verbroken worden nadat de erachter komen dat ik deze aandoening heb. Ik heb een keer gehad dat een meisje die in de GGZ werkte mij ging opzoeken in een bestand en erachter kwam dat ik psychoses heb gehad. Toen wou ze niet meer afspreken. Een ander meisje was heel verliefd op me, maar durfde niet meer met me af te spreken omdat ik Psychosegevoeligheid heb. Zelfs een nicht die tegen haar dochter zei dat ze bij mij uit de buurt moet blijven omdat ik “gek” ben. Ook instanties en scholen die mensen weigeren omdat ze een aandoening hebben.

Die stigmatisering en discriminatie van mensen met psychiatrische problematiek moet ophouden. Ieder persoon is uniek en verdient een kans op geluk, liefde en genegenheid. Zou je een contact verbreken met een vriend omdat hij kanker heeft? Zou je een diabetespatient verbieden om met je familie om te gaan?

Klacht: stigma tegen psychiatrische patiënten
Altijd maar weer die slachtofferrol. Zo vermoeiend.
Wees eens een kerel man!
Praat over de hel en je komt er.
pi_198189207
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2021 09:21 schreef Pendule het volgende:
En er zijn ook echt wel mensen die niet met homo’s willen omgaan. Dus dat punt dat je maakt staat niet in verhouding.
Dit dus.
Je kan dan als homo er bijna dagelijks een topic over openen zoals de TS en jezelf zielig vinden of je kan er geen reet om geven en je aandacht spenderen aan mensen die wél vrienden met je willen zijn.
pi_198190196
Mee eens met de mensen hierboven. TS lijkt bijzonder hardnekkig te blijven zwelgen in een slachtofferrol en zelfmedelijden. Sta op en verman je eens, zou ook ik zeggen. Wordt eens wakker! Je lijkt wat dat betreft ook echt te slapen en het zelf niet door te hebben.
Eens kijken
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')