abonnement Unibet Coolblue
pi_198180606
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 13:35 schreef Zwerfkind het volgende:
Klimaatneutraal in 2040. Zet in op kernenergie, stimuleer circulaire landbouw, stop met korte afstandsvluchten en investeer in een Europees treinnetwerk. :N

En toen had ik al weer genoeg gelezen.

Kernenergie stimuleren terwijl je zoveel kan doen met zonne-energie.
Treinen hebben we al genoeg en men is nu bezig met diverse soorten brandstof te testen voor vliegtuigen.

Je wilt toch vooruit met de Eu of terug naar begin 20ste eeuw met boemel treintjes overal?
Treinen hebben we genoeg?
Weleens met de trein door Europe geprobeerd te reizen?
pi_198180634
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 13:42 schreef Zwerfkind het volgende:

[..]

Ik vind het wel fijn ja. Jij niet?
Nee, ik vind het te achterlijk voor woorden. Investeer in onderzoek naar de mogelijkheden voor het hyperloop met weinig CO2 uitstoot maar leg dit debiele gedrag alsjeblieft aan banden.
pi_198180640
quote:
4s.gif Op woensdag 24 februari 2021 13:44 schreef Leonos het volgende:

[..]

Treinen hebben we genoeg?
Weleens met de trein door Europe geprobeerd te reizen?
Zeker. Geen probleem hoor. Wat is probleem? Dat je niet in elk gehucht afgezet kan worden? :')
"The Dutchman doesn’t exist, but his legacy makes our country so great."
pi_198180643
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 13:46 schreef Zwerfkind het volgende:

[..]

Zeker. Geen probleem hoor. Wat is probleem? Dat je niet in elk gehucht afgezet kan worden? :')
Dat je 36 keer moet overstappen en het niet te betalen is.
pi_198180645
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 13:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit idd, laat ze in godsnaam in een fatsoenlijk Europees treinnetwerk investeren, ik ga met liefde met de trein naar Barcelona als dat met 1 of 2 overstappen (vanaf Amsterdam, Utrecht of Rotterdam) te doen is, maar nu kan ik met goed fatsoen niet eens een kaartje kopen voor zo'n reis, omdat je tig overstappen en lokale boemeltjes moet pakken.

Er had een tijd geleden iemand een mooie metrokaart gemaakt als suggestie voor een EU treinnetwerk, even zoeken.
Laat staan de kosten. Als je met de trein naar Berlijn wil ben je vaak al meer dan 200 euro kwijt.
  woensdag 24 februari 2021 @ 13:47:44 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198180653
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 13:42 schreef Zwerfkind het volgende:

[..]

Ik vind het wel fijn ja. Jij niet?
Het is bizar dat het goedkoper is om van Amsterdam naar Barcelona te vliegen dan om van Amersfoort naar Amsterdam te rijden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198180657
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 13:42 schreef Zwerfkind het volgende:

[..]

Ik vind het wel fijn ja. Jij niet?
Nee, ik vind dat verschrikkelijk. In vliegen moet de milieuschade zijn beprijsd. Vliegen moet dus vele malen duurder worden. Wat was er mis met pakweg 25 jaar geleden, dat vliegen iets unieks was waar je voor spaarde en wat je zeker niet jaarlijks deed?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198180689
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 13:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het is bizar dat het goedkoper is om van Amsterdam naar Barcelona te vliegen dan om van Amersfoort naar Amsterdam te rijden.
Inderdaad, maak het OV goedkoper of zelfs gratis en betaal dat (deels) door een forse extra belasting op vliegen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198180693
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 13:45 schreef Fugue het volgende:

[..]

Nee, ik vind het te achterlijk voor woorden. Investeer in onderzoek naar de mogelijkheden voor het hyperloop met weinig CO2 uitstoot maar leg dit debiele gedrag alsjeblieft aan banden.
Dus jij vind het niets dat mensen met een laag inkomen eindelijk eens naar landen kunnen gaan waar ze nog nooit geweest zijn?
Dat tientje toont mij alleen maar aan dat je zelfs vliegtuigen voor zo weinig geld kan laten vliegen terwijl nu een zooitje geld (blijkbaar) in de zakken van aandeelhouders vloeit.

Nog zo iets: Europese Unie van 21e eeuw
Wij zien Europese samenwerking als de oplossing voor problemen van de 21e eeuw.


Idd. 1 vertegenwoordiger per land in 1 pand in Brussel met 1 secretaresse ipv die gore uitvreters die nu de EU besturen en miljoenen erdoor heen gooien. :r
"The Dutchman doesn’t exist, but his legacy makes our country so great."
pi_198180760
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 13:50 schreef Zwerfkind het volgende:

[..]

Dus jij vind het niets dat mensen met een laag inkomen eindelijk eens naar landen kunnen gaan waar ze nog nooit geweest zijn?
Dat tientje toont mij alleen maar aan dat je zelfs vliegtuigen voor zo weinig geld kan laten vliegen terwijl nu een zooitje geld (blijkbaar) in de zakken van aandeelhouders vloeit.

Nog zo iets: Europese Unie van 21e eeuw
Wij zien Europese samenwerking als de oplossing voor problemen van de 21e eeuw.


Idd. 1 vertegenwoordiger per land in 1 pand in Brussel met 1 secretaresse ipv die gore uitvreters die nu de EU besturen en miljoenen erdoor heen gooien. :r
Dat willen ze toch ook? In ieder geval niet meer dat om de haverklap heen-en-weer afreizen naar Brussel
pi_198180809
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 13:55 schreef Fugue het volgende:

[..]

Dat willen ze toch ook? In ieder geval niet meer dat om de haverklap heen-en-weer afreizen naar Brussel
Is niet genoeg. Als je een flink aantal kiezers wil trekken dan ga je keihard tegen dit soort gegraai in. Ik ben absoluut voor een sterke EU maar niet op de US manier.
"The Dutchman doesn’t exist, but his legacy makes our country so great."
  woensdag 24 februari 2021 @ 14:12:20 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198180948
Deze is leuk, het was niet degene die ik zocht volgens mij maar vrijwel hetzelfde:
Bron: https://www.metropa.eu/

Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 24 februari 2021 @ 14:20:30 #163
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198181050
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 13:48 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, ik vind dat verschrikkelijk. In vliegen moet de milieuschade zijn beprijsd. Vliegen moet dus vele malen duurder worden. Wat was er mis met pakweg 25 jaar geleden, dat vliegen iets unieks was waar je voor spaarde en wat je zeker niet jaarlijks deed?
In vliegen zit niet eens accijns op de brandstof.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_198181163
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 14:12 schreef Leandra het volgende:
Deze is leuk, het was niet degene die ik zocht volgens mij maar vrijwel hetzelfde:
Bron: https://www.metropa.eu/

[ afbeelding ]
Dit zou echt cool zijn
  woensdag 24 februari 2021 @ 14:34:18 #165
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198181220
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 13:50 schreef Zwerfkind het volgende:

[..]

Dus jij vind het niets dat mensen met een laag inkomen eindelijk eens naar landen kunnen gaan waar ze nog nooit geweest zijn?
Dat tientje toont mij alleen maar aan dat je zelfs vliegtuigen voor zo weinig geld kan laten vliegen terwijl nu een zooitje geld (blijkbaar) in de zakken van aandeelhouders vloeit.

Nog zo iets: Europese Unie van 21e eeuw
Wij zien Europese samenwerking als de oplossing voor problemen van de 21e eeuw.


Idd. 1 vertegenwoordiger per land in 1 pand in Brussel met 1 secretaresse ipv die gore uitvreters die nu de EU besturen en miljoenen erdoor heen gooien. :r
Nou nee, als vliegtuigen en vliegtuigbrandstof niet allerlei vrijstellingen hadden dan zou het helemaal niet kunnen.
Laten we alsjeblieft niet doen alsof een vliegtuig kostendekkend van Amsterdam naar Barcelona kan voor een tientje per stoel.

En ja, kut dat mensen met weinig geld minder van de wereld kunnen zien, maar dat is echt wel het allerallerallerslechtste argument voor spotgoedkope vliegtuigstoelen dat bestaat.
Sinds wanneer is "naar andere landen kunnen gaan" een noodzakelijk iets? Als het dan zo belangrijk is dat mensen naar andere landen kunnen gaan dan is dat een goed argument om de prijzen van het OV te verlagen.
Maar vooralsnog heeft Corona weer uitgewezen dat het helemaal niet zo gunstig is als mensen makkelijk de wereld over kunnen reizen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 24-02-2021 14:44:00 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198182423
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 14:34 schreef Leandra het volgende:
Laten we alsjeblieft niet doen alsof een vliegtuig kostendekkend van Amsterdam naar Barcelona kan voor een tientje per stoel.
Als die er al zijn, zijn maar een paar stoelen. Daar staan ook stoelen van ¤200+ tegenover.
pi_198182462
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 16:10 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Als die er al zijn, zijn maar een paar stoelen. Daar staan ook stoelen van ¤200+ tegenover.
Iedere stoel veroorzaakt bijna evenveel kerosine-uitstoot.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_198182472
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 16:13 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Iedere stoel veroorzaakt bijna evenveel kerosine-uitstoot.
Goeie UI
pi_198182510
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 16:13 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Iedere stoel veroorzaakt bijna evenveel kerosine-uitstoot.
Maar hoe is het relevant hoe de maatschappij voor welke prijs z'n stoelen vult?
pi_198182944
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 16:17 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Maar hoe is het relevant hoe de maatschappij voor welke prijs z'n stoelen vult?
Er zal veel meer vliegtax moeten komen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_198183196
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 16:50 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Er zal veel meer vliegtax moeten komen.
ok 10 euro is ook belachelijk maar vliegtax? Je moet de maatschappijen niet lamleggen hiermee. En zolang men naar goedkopere schonere btandstof zoekt vind ik het geen probleem.
"The Dutchman doesn’t exist, but his legacy makes our country so great."
pi_198183251
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 17:10 schreef Zwerfkind het volgende:

[..]

ok 10 euro is ook belachelijk maar vliegtax? Je moet de maatschappijen niet lamleggen hiermee. En zolang men naar goedkopere schonere btandstof zoekt vind ik het geen probleem.
Oh kom zeg. En Schiphol mag zeker ook niet extra belast worden. Het is duurder voor een maatschappij om zijn vloot aan de grond te houden dan voor een paar tientjes pp op en neer te vliegen. Dat gaat helemaal nergens meer over
pi_198183619
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 17:10 schreef Zwerfkind het volgende:

[..]

ok 10 euro is ook belachelijk maar vliegtax? Je moet de maatschappijen niet lamleggen hiermee. En zolang men naar goedkopere schonere btandstof zoekt vind ik het geen probleem.
Helemaal eens dat maatschappijen en Schiphol nuttig zijn. Intercontinentale vluchten en vrachtvluchten zijn noodzakelijk. Maar vliegen van Amsterdam naar Barcelona, Parijs, Londen of Berlijn moet echt niet kunnen. Dat zijn plaatsen die in maximaal 2 keer overstappen en soms zelfs zonder overstappen met de trein kunnen worden bereikt. Dan moet het gewoon zo zijn dat de trein goedkoper is dan vliegen. En eigenlijk moet zo'n vlucht helemaal niet kunnen. Die vluchten moeten gewoon uit de markt worden geprijsd, met Europese samenwerking (anders vliegt men vanuit Duitsland of België).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198183675
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 13:46 schreef Fugue het volgende:

[..]

Laat staan de kosten. Als je met de trein naar Berlijn wil ben je vaak al meer dan 200 euro kwijt.
Ik wil nog even op dit misverstand in gaan, want dit jaagt mensen het vliegtuig in. De trein naar Berlijn is enkele reis vanaf 38 euro: https://www.nsinternation(...)d/trein-naar-berlijn

Maar vliegen op hetzelfde stuk zou dus om minder interessant te zijn (het is namelijk wel sneller) denk ik dan al snel minstens 100 tot 150 euro moeten kosten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198183707
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 17:45 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik wil nog even op dit misverstand in gaan, want dit jaagt mensen het vliegtuig in. De trein naar Berlijn is enkele reis vanaf 38 euro: https://www.nsinternation(...)d/trein-naar-berlijn

Maar vliegen op hetzelfde stuk zou dus om minder interessant te zijn (het is namelijk wel sneller) denk ik dan al snel minstens 100 tot 150 euro moeten kosten.
Ligt er maar net aan wanneer je boekt/ wilt gaan. die 38 is sowieso als je weken vooraf boekt. Dat lukt mij niet ivm werk en ik heb ook echt nog nooit die 38 betaald.

quote:
Hoe eerder u boekt, hoe lager de prijs. De laagste prijs vanaf Amsterdam naar Berlijn is ¤ 38. Als de tickets van ¤ 38 op zijn op een bepaalde dag en tijd, dan stijgt de prijs naar ¤ 45 tot ¤ 131. U betaalt extra als u flexibel wilt zijn.
En gaat dan om een enkele reis, je moet ook nog terug.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-02-2021 17:48:13 ]
pi_198185840
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 17:47 schreef Fugue het volgende:

[..]

Ligt er maar net aan wanneer je boekt/ wilt gaan. die 38 is sowieso als je weken vooraf boekt. Dat lukt mij niet ivm werk en ik heb ook echt nog nooit die 38 betaald.
[..]

En gaat dan om een enkele reis, je moet ook nog terug.
Ah, oké. De enige keer dat ik dit deed (een paar jaar geleden) boekte ik inderdaad al een half jaar van te voren. Was ook gewoon een vakantie, dan heb je natuurlijk vaste data.

Vliegen moet dus nog wat duurder.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 24 februari 2021 @ 22:19:53 #177
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_198189034
Treinen gaan niet echt kunnen concurreren, want de fysieke infrastructuur is gewoon beperkt. Net zoals meer rijbanen aanleggen geen oplossing is voor autofiles, gaan meer sporen niet zorgen voor snellere treinverbindingen. De stations zijn de bottlenecks.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_198189806
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:19 schreef GSbrder het volgende:
Treinen gaan niet echt kunnen concurreren, want de fysieke infrastructuur is gewoon beperkt. Net zoals meer rijbanen aanleggen geen oplossing is voor autofiles, gaan meer sporen niet zorgen voor snellere treinverbindingen. De stations zijn de bottlenecks.
In 3 uur van Amsterdam naar Parijs, in 5,5 uur van Amsterdam naar Berlijn (binnenkort 4,5 uur), 4 uur van Amsterdam naar Londen, over een tijdje als het goed is binnen 10 uur van Amsterdam naar Barcelona. Zonder inchecken, bagage gewoon bij je houden, veel relaxter. Als het dan ook nog een stuk goedkoper is, is dat best concurrerend. In Japan is het standaard om onder de 1000km in de trein te stappen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 24 februari 2021 @ 23:00:54 #179
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_198189985
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:53 schreef Hanca het volgende:

[..]

In 3 uur van Amsterdam naar Parijs, in 5,5 uur van Amsterdam naar Berlijn (binnenkort 4,5 uur), 4 uur van Amsterdam naar Londen, over een tijdje als het goed is binnen 10 uur van Amsterdam naar Barcelona. Zonder inchecken, bagage gewoon bij je houden, veel relaxter. Als het dan ook nog een stuk goedkoper is, is dat best concurrerend. In Japan is het standaard om onder de 1000km in de trein te stappen.
Vraag me af of het Japanse model te kopiëren is, omdat je dan dus naast intercitysporen ook bullettrain sporen moet toevoegen in oude steden. Begrijp me goed, ik ben met de trein van Amsterdam naar München, Londen en Parijs gegaan in 2019, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen een oplossing is. Vooral zakelijk blijft vliegen veel efficiënter.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_198190329
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 23:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Vraag me af of het Japanse model te kopiëren is, omdat je dan dus naast intercitysporen ook bullettrain sporen moet toevoegen in oude steden. Begrijp me goed, ik ben met de trein van Amsterdam naar München, Londen en Parijs gegaan in 2019, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen een oplossing is. Vooral zakelijk blijft vliegen veel efficiënter.
Ik hoop dat een deel van het zakelijk verkeer na corona niet meer terugkomt omdat men nu ervaart dat veel ook digitaal kan.
  Moderator woensdag 24 februari 2021 @ 23:21:21 #181
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_198190400
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 23:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Vraag me af of het Japanse model te kopiëren is, omdat je dan dus naast intercitysporen ook bullettrain sporen moet toevoegen in oude steden. Begrijp me goed, ik ben met de trein van Amsterdam naar München, Londen en Parijs gegaan in 2019, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen een oplossing is. Vooral zakelijk blijft vliegen veel efficiënter.
Als je dan toch nieuwe sporen gaat aanleggen hoeven ze ook niet per se in de oude binnensteden uit te komen, lijkt me idd ook niet realistisch. Maar een overstap voor de laatste x km via een trein op een regulier spoor lijkt me zeker overkomelijk, zeker als het een snel shuttletreintje is. Met een vliegtuig kom je ook niet in een binnenstad aan.
  Moderator donderdag 25 februari 2021 @ 00:40:03 #182
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198191366
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 17:10 schreef Zwerfkind het volgende:

[..]

ok 10 euro is ook belachelijk maar vliegtax? Je moet de maatschappijen niet lamleggen hiermee. En zolang men naar goedkopere schonere btandstof zoekt vind ik het geen probleem.
Het is ronduit belachelijk dat vrachtwagens en personenauto's accijnzen betalen op brandstof en de luchtvaart niet. Dat is geen vliegtax om dat op een normale wijze te belasten en rekening houdend met de emissies van vliegtuigbrandstof.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_198191944
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 23:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Vraag me af of het Japanse model te kopiëren is, omdat je dan dus naast intercitysporen ook bullettrain sporen moet toevoegen in oude steden. Begrijp me goed, ik ben met de trein van Amsterdam naar München, Londen en Parijs gegaan in 2019, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen een oplossing is. Vooral zakelijk blijft vliegen veel efficiënter.
Daar gaat het ook om. Vliegen IS efficienter dan een trein.
Dus hoe sneller ze met alternatieve brandstoffen komen voor vliegtuigen des te beter het is.
"The Dutchman doesn’t exist, but his legacy makes our country so great."
pi_198192488
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 23:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Vraag me af of het Japanse model te kopiëren is, omdat je dan dus naast intercitysporen ook bullettrain sporen moet toevoegen in oude steden. Begrijp me goed, ik ben met de trein van Amsterdam naar München, Londen en Parijs gegaan in 2019, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen een oplossing is. Vooral zakelijk blijft vliegen veel efficiënter.
Trein is een heel onpraktisch (landschap vernietigende) oplossing in anno 2121. in 1800 was het een hele goede methode om de wereld te verbinden, nu zijn er veel praktischere en betere mogelijkheden. Zoals vliegen, persoonsautos etc, digitaal werken, hyperloops, drones etc.
Het is heel begrijpelijk waarom de trein na 1900 nooit echt meer iets is geworden in Europa en andere westerse landen.

Vroeger bouwde men steden rondom treinen want, dit betekende handelsverkeers, net zoals altijd steden zich rond handelswegen/wateren vestigden. En vaak op cruciale punten ontstonden grote steden. de trein is de mens zijn eerste gemaakte geautomatiseerde netwerkverbinding. Net als kanalen, werkt dit alleen naar metropolen, nooit naar kleine steden of gebieden. echter haalde innovatie de trein al in voordat dit zich echt kon inslijpen. Plus dat de wereld zoveel maler voller is in europa, een kanaal of trein netwerk nu gewoon zeer onpraktisch is.

Het enige wat ik zie dat toekomst (als soort van treinsysteem) heeft is een hyperloop systeem, als snelweg verbindingen, met autonome subcabines die kunnen invoegen en afslaan , waarin mensen individueel op bestemming komen.
pi_198192580
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 06:58 schreef Zwerfkind het volgende:

[..]

Daar gaat het ook om. Vliegen IS efficienter dan een trein.
Dus hoe sneller ze met alternatieve brandstoffen komen voor vliegtuigen des te beter het is.
Dan moet je dus vol gaan inzetten op waterstof, wat Volt dan ook wil
pi_198192600
quote:
15s.gif Op donderdag 25 februari 2021 08:33 schreef Korenfok het volgende:

[..]

Trein is een heel onpraktisch (landschap vernietigende) oplossing in anno 2121. in 1800 was het een hele goede methode om de wereld te verbinden, nu zijn er veel praktischere en betere mogelijkheden. Zoals vliegen, persoonsautos etc, digitaal werken, hyperloops, drones etc.
Het is heel begrijpelijk waarom de trein na 1900 nooit echt meer iets is geworden in Europa en andere westerse landen.

Vroeger bouwde men steden rondom treinen want, dit betekende handelsverkeers, net zoals altijd steden zich rond handelswegen/wateren vestigden. En vaak op cruciale punten ontstonden grote steden. de trein is de mens zijn eerste gemaakte geautomatiseerde netwerkverbinding. Net als kanalen, werkt dit alleen naar metropolen, nooit naar kleine steden of gebieden. echter haalde innovatie de trein al in voordat dit zich echt kon inslijpen. Plus dat de wereld zoveel maler voller is in europa, een kanaal of trein netwerk nu gewoon zeer onpraktisch is.

Het enige wat ik zie dat toekomst (als soort van treinsysteem) heeft is een hyperloop systeem, als snelweg verbindingen, met autonome subcabines die kunnen invoegen en afslaan , waarin mensen individueel op bestemming komen.
De EU is het niet met je eens, 2021 is het jaar van het spoor: https://europa.eu/year-of-rail/index_nl

En niet alleen in evenementen, in de agenda van de commissie is er dit jaar heel veel aandacht voor verbeteringen van het (internationale) spoor.

Ze willen een verdrievoudiging van het hogesnelheidstreinverkeer.
https://www.spoorpro.nl/s(...)ogesnelheidstreinen/

Nederland zet er ook behoorlijk op in: https://www.google.com/ur(...)7UNa291Jg49OeQKn97CC

Alles rondom TEN-T is best interessant: https://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure/ten-t_en
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198192662
quote:
14s.gif Op donderdag 25 februari 2021 08:44 schreef Fugue het volgende:

[..]

Dan moet je dus vol gaan inzetten op waterstof, wat Volt dan ook wil
waarom waterstof? wat is het toch met die obsessie van waterstof? terwijl je leest dat het nog lang niet voldoende aanslaat en daarbij ook de zelfde problemen (schaarste) zal creeren als met alle fossiele brandstoffen?
pi_198192678
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 08:52 schreef Korenfok het volgende:

[..]

waarom waterstof? wat is het toch met die obsessie van waterstof? terwijl je leest dat het nog lang niet voldoende aanslaat en daarbij ook de zelfde problemen (schaarste) zal creeren als met alle fossiele brandstoffen?
Waterstof is een circulaire brandstof, heel wat anders dan fossiele brandstoffen. Waterstof kunnen we zelf maken, olie niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 25 februari 2021 @ 09:29:00 #189
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_198193075
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 08:52 schreef Korenfok het volgende:

[..]

waarom waterstof? wat is het toch met die obsessie van waterstof? terwijl je leest dat het nog lang niet voldoende aanslaat en daarbij ook de zelfde problemen (schaarste) zal creeren als met alle fossiele brandstoffen?
Waterstof is niet schaars, het is namelijk geen brandstof maar een energiedrager. Zolang je energie(overschotten) hebt kun je het maken. En daarom zet iedereen er op in, omdat naarmate er meer zon- en windparken gebouwd worden, er in de zomer steeds vaker een elektriciteitsoverschot ontstaat. Daar kun je dan voor weinig groene waterstof mee produceren.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 25 februari 2021 @ 14:58:31 #190
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_198198101
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 23:17 schreef archito het volgende:

[..]

Ik hoop dat een deel van het zakelijk verkeer na corona niet meer terugkomt omdat men nu ervaart dat veel ook digitaal kan.
Ik ga er vanuit dat het op een lager pitje zal komen te staan.
Maar helemaal niet meer terugkomen lijkt me onwaarschijnlijk.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 25 februari 2021 @ 14:59:43 #191
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_198198123
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2021 23:21 schreef noodgang het volgende:

[..]

Als je dan toch nieuwe sporen gaat aanleggen hoeven ze ook niet per se in de oude binnensteden uit te komen, lijkt me idd ook niet realistisch. Maar een overstap voor de laatste x km via een trein op een regulier spoor lijkt me zeker overkomelijk, zeker als het een snel shuttletreintje is. Met een vliegtuig kom je ook niet in een binnenstad aan.
Dat vereist dus wel de aanleg van nieuwe stations bij steden en haalt het snelheidsargument er weer uit. Net zoals reizen naar Londen/Parijs aantrekkelijk is voor iemand die op korte afstand van Amsterdam woont, maar voor een Groninger al weer minder. Dan krijg je hetzelfde verhaal als bij Ryanair: "London Stansted" is niet echt Londen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  Moderator donderdag 25 februari 2021 @ 15:24:55 #192
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_198198511
quote:
3s.gif Op donderdag 25 februari 2021 14:59 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat vereist dus wel de aanleg van nieuwe stations bij steden en haalt het snelheidsargument er weer uit. Net zoals reizen naar Londen/Parijs aantrekkelijk is voor iemand die op korte afstand van Amsterdam woont, maar voor een Groninger al weer minder. Dan krijg je hetzelfde verhaal als bij Ryanair: "London Stansted" is niet echt Londen.
Als je dan toch nieuw spoor aan gaat leggen, dan kunnen die stations er ook wel bij :P
En de tijdswinst haal je weer in doordat de trein niet voor elke stop een stad in of uit moet, met de daarbij horende snelheidsbeperkingen en wachttijden voor perrons etc. Dan kan zo'n eerder geplaatst Europees 'Metrokaartnetwerk' nog wel werken.
Maar heel realistisch is dat scenario niet helaas.
pi_198200037
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 15:24 schreef noodgang het volgende:

[..]

Als je dan toch nieuw spoor aan gaat leggen, dan kunnen die stations er ook wel bij :P
En de tijdswinst haal je weer in doordat de trein niet voor elke stop een stad in of uit moet, met de daarbij horende snelheidsbeperkingen en wachttijden voor perrons etc. Dan kan zo'n eerder geplaatst Europees 'Metrokaartnetwerk' nog wel werken.
Maar heel realistisch is dat scenario niet helaas.
Heb je die kaart in de link over TEN-T die ik heb geplaatst gezien? Dat ziet er wat mij betreft heel goed uit.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198286948
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 20:10 schreef speknek het volgende:
Ik zou best op Volt stemmen, maar de kans dat ze de drempel niet halen is aanzienlijk, en dan wordt mijn stem verdeeld over de andere partijen. Kan ik beter gewoon D66 stemmen. We hebben een preferentieel (ranked choice) stemsysteem nodig.
Ik denk dat er best ruimte op progressief centrumrechts is, maar dat moet losscheuren van de VVD, in plaats van dat D66 en Volt elkaars stemmers gaan uitruilen.
Als iedereen zo denkt, dan gaat Volt nooit de drempel halen nee.
pi_198287088
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 23:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Vraag me af of het Japanse model te kopiëren is, omdat je dan dus naast intercitysporen ook bullettrain sporen moet toevoegen in oude steden. Begrijp me goed, ik ben met de trein van Amsterdam naar München, Londen en Parijs gegaan in 2019, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen een oplossing is. Vooral zakelijk blijft vliegen veel efficiënter.
We moeten naar een maatschappij waarin de reizen dat je met de trein kan, per vliegtuig worden verboden.
  dinsdag 2 maart 2021 @ 17:32:20 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198288027
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 16:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]

We moeten naar een maatschappij waarin de reizen dat je met de trein kan, per vliegtuig worden verboden.
Van mij hoef je niets te verbieden, als je partner tijdens een zakenreis in Spanje in het ziekenhuis komt te liggen door een ongeluk wil je daar nou eenmaal zo snel mogelijk naartoe.
Daarentegen vind ik wel dat ze vliegen op korte afstanden gewoon dusdanig duur mogen maken dat de trein een aantrekkelijk alternatief wordt.
Maar dat vereist wel dat er een beter spoortraject in Europa komt en dat de prijzen van treinkaartjes meer gesubsidieerd gaan worden dan nu de vliegtuigstoelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198288114
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 17:32 schreef Leandra het volgende:

[..]

Van mij hoef je niets te verbieden, als je partner tijdens een zakenreis in Spanje in het ziekenhuis komt te liggen door een ongeluk wil je daar nou eenmaal zo snel mogelijk naartoe.
Daarentegen vind ik wel dat ze vliegen op korte afstanden gewoon dusdanig duur mogen maken dat de trein een aantrekkelijk alternatief wordt.
Maar dat vereist wel dat er een beter spoortraject in Europa komt en dat de prijzen van treinkaartjes meer gesubsidieerd gaan worden dan nu de vliegtuigstoelen.
Klopt. Er zijn altijd redenen dat een vlucht mogelijk moet zijn. Een directeur van een bedrijf die plots een miljoenendeal ziet afketsen en door snel er heen te gaan zijn bedrijf en werkgelegenheid kan redden vind ik ook nog wel prima. En inderdaad, bij ongelukken, ziekte en overlijden is soms de snelheid gewoon belangrijker dan wat ook. Het gaat vooral om die vakantievluchten en werkgerelateerde vluchten van mensen die genoeg tijd hebben (vaak gewoon nog even de stad in gaan) of het zelfs online vanuit eigen land kunnen doen. Die vluchten moeten gewoon weg en dus onaantrekkelijk duur.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 2 maart 2021 @ 18:00:03 #198
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_198288474
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 16:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]

We moeten naar een maatschappij waarin de reizen dat je met de trein kan, per vliegtuig worden verboden.
Wie gaat dan bepalen of een reis “kan”?
Iemand die mijn agenda inziet en mag beoordelen of een dag eerder naar London wel of niet mogelijk is?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_198288543
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 18:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wie gaat dan bepalen of een reis “kan”?
Iemand die mijn agenda inziet en mag beoordelen of een dag eerder naar London wel of niet mogelijk is?
Een dag eerder? Incl inchecken, uitchecken en reis vanaf het vliegveld is Amsterdam-Londen per trein ongeveer net zo snel als per vliegtuig. Alleen is dat vliegtuig dus vanwege het gebrek aan accijnzen en milieubelasting goedkoper.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator dinsdag 2 maart 2021 @ 18:03:41 #200
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198288556
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 16:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]

We moeten naar een maatschappij waarin de reizen dat je met de trein kan, per vliegtuig worden verboden.
Dat is godsonmogelijk.

Het enige wat mogelijk zou kunnen zijn is dat landen lijnvluchten over de korte afstand, zoals Amsterdam-London, niet meer toestaan maar dat wordt wel een heel lastig verhaal om zowel wettelijk als sociaal in het vat te gieten zonder de nodige verdragen te schenden.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')