quote:
Verwijderen van vlekken
Op stoffen
Algemeen :Een gouden tip : voor het verwijderen van vlekken is, dat men onmiddellijk dient in te grijpen en de vlek niet laat indrogen.
Tweede gouden tip : wrijf nooit over de vlek! Hierdoor wordt ze enkel groter en dringt ze dieper in de stof.
Om te beginnen dient men zoveel mogelijk van de substantie die de vlek veroorzaakt te verwijderen door opzuigen en deppen, bijvoorbeeld met keukenpapier of papierenzakdoek. Zo spoedig mogelijk daarna kan men met lauw water met een beetje zeep of wasmiddel wonderen bereiken; niet wrijven, maar door deppen, met een handdoek of iets dergelijks als onderlegger. Wanneer de vlekken hierdoor niet verdwenen zijn, zijn er twee mogelijkheden: u laat het werk aan de vakman (stomerij) over, of u probeert zelf thuis tot een oplossing te komen.
Voor dit laatste volgt hier per vleksoort een aantal suggesties.
Voor men gekleurde stoffen gaat behandelen, dient men eerst even de vermelde middelen te proberen op een onopvallende plaats (in de zoom, op het beleg aan de binnenkant). Voor men de vlek gaat behandelen. Dit om eventuele verkleuring tegen te gaan.
Ballpoint, Bier, Bloed, Chocolade, Gras, Hars, Inkt, Kaarsvet, Kauwgom, Koffie, Koperpoets, Lippenstift, Lijm, Melk, Nagellak, Parfum, Rode wijn, Roest, Roet, Schoensmeer, Teer, Thee, Tomaat, Transpiratie, Verf, Vet, Vruchten, Witte wijn, IJs.
Wij kunnen echter niet aansprakelijk gesteld worden voor het uitvoeren van verkeerde handelingen.
Ballpoint
Met alcohol opnemen, maar wel letten op de kleurechtheid van het materiaalBier
Gewoon wassen.Bloed
Direct met koud of lauw water uitspoelen. Verse bloedvlekken kunnen dan meestal geheel verwijderd worden. Oudere vlekken in een biologisch wasmiddel voorwassen of een poosje hierin weken, en daarna de gewone wasbehandeling.Chocolade
Schraap met de botte kant van een mesje zoveel mogelijk weg. Spoel grondig met lauw water, smeer in met vloeibaar wasmiddel en spoel opnieuw uit.Gras
Met een oplossing van melkzuur en water of met alcohol vochtig maken, met zeepwater deppen, en daarna wassen. Eventueel daarna bleken met bleekwater.Hars
Kook -en kleurechte stoffen behandelen met terpentine, wasbenzine, alcohol of aceton en daarna wassen. Bij materialen die voorzichtig gewassen moeten worden, de hars wegkrabben en met en vlekkenmiddel behandelen. Als er kringen ontstaan, wassen.Inkt
Afwisselend met alcohol en azijn deppen en daarna wassen. Op wol en zijde: dep de vlek met lauw water en daarna met citroensap, methylalcohol of met een oplossing van gelijke delen ammmonia en witte azijn. Deze methode kunt u ook toepassen op wit katoen.
quote:Wasbenzine !!!!!!!
Op zaterdag 25 januari 2003 00:35 schreef vincenr8 het volgende:
al geprobeerd ..vlek zit er nog steeds in ...denk dat ie er niet meer uit gaat ...wat ben ik ook een enorme eikel
quote:maar werkt dat ook nadat ik de broek al een keer gewassen heb??
Op zaterdag 25 januari 2003 00:36 schreef MissRotterdam het volgende:[..]
Wasbenzine !!!!!!!
quote:het is jammer dat je de broek al gewassen hebt. Meestal is het verstandiger om een vlek eerst te behandelen met een middeltje alvorens in de was te dumpen.
Op zaterdag 25 januari 2003 00:37 schreef vincenr8 het volgende:[..]
maar werkt dat ook nadat ik de broek al een keer gewassen heb??
Maar goed daar heb je niks aan. Het leed is al geschied. De broek is verpest en het maakt niet zo veel meer uit of het nu wel of niet werkt, lijkt me dus een gokje wagen kan altijd
Ik smeer op inkt vlinken en eigenl;ijk op zo'n beetje alle vlekken de goedkoopste shampoo die er is. Tijdje laten weken, ff boenen en dan de wasmachine in. Misschien heeft het nu nog zin, maar biedt geen garanties
Er schijnt ook een nieuw vlekken middeltje op de markt te zijn dat zou je ook nog kunnen proberen. (naam even vergeten)
Heb je het al geprobeert met ossegalzeep ??
quote:Drogist
Op zaterdag 25 januari 2003 00:43 schreef vincenr8 het volgende:
neej nog niet mee geprobeerd ...waar ken je dat halen??
quote:moet lukken...gewoon wasbenzine erover heen.
Op zaterdag 25 januari 2003 00:37 schreef vincenr8 het volgende:[..]
maar werkt dat ook nadat ik de broek al een keer gewassen heb??
quote:idd drogist
Op zaterdag 25 januari 2003 00:44 schreef Conflict het volgende:[..]
Drogist
en dat andere goedje wat nu nieuw is is "vanish oxi action" en was vorige week in de aanbieding bij de kruidvat
Er zijn meerdere vlekkensprays te koop. De een zweert erbij de ander houdt zich vast aan huis tuin en keuken middeltjes. Maar voor beide varianten blijft meestal gelden eerst behandelen daarna wassen.
Ik neem aan dat je de broek op de aangegeven graden hebt gewassen, wat je als laatste redmiddel zou kunnen proberen is hem behandelt iets heter wassen. Mits het geen zwaar kwetsbare stof is anders is ie straks misschien vlekloos maar gekrompen.Succes
quote:succes
Op zaterdag 25 januari 2003 00:48 schreef vincenr8 het volgende:
tis idd balpeninkt ...dus ik ga het morge ff proberen met die ene zeep en met die wasbenzine en dan maar hopen dat ut lukt..
[Dit bericht is gewijzigd door rooierooie op 26-01-2003 01:05]
niet goed gelezen. stond er al
[Dit bericht is gewijzigd door nikky op 26-01-2003 01:07]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |