abonnement Unibet Coolblue
pi_198061307
Ik zag net om omroep Brabant dat de vastentijd voor katholieken weer begonnen is.
Nou woon ik in Brabant, maar ik ken eigenlijk geen katholieken die vasten.

Heeft iemand enig idee hoeveel procent van de katholieken nog vast?
Zijn er katholieke fokkers die vasten? Of katholieken die vroeger wel vastten, maar nu niet meer? En waarom nu dan niet meer?
  woensdag 17 februari 2021 @ 19:52:54 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198061675
Helaas is vasten onder katholieken niet hip meer, want er zitten veel goede kanten aan vasten. Sommige mensen weten niet eens dat katholieken dat ook doen (deden) en denken dat het iets islamitisch is. In de media wordt ook veel meer aandacht besteed aan de Rammadan dan aan de vasten.

Ik ken wel wat mensen die vasten, maar dat is dan eerder bijvoorbeeld van Aswoensdag tot Pasen niet roken, geen alcohol etc, dan echt volgens de regels geen vlees en/of overige luxegoederen. Zelf heb ik vorig jaar geen alcohol gedronken tijdens de vasten. Voor mezelf.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198063325
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 19:52 schreef LXIV het volgende:
Helaas is vasten onder katholieken niet hip meer, want er zitten veel goede kanten aan vasten. Sommige mensen weten niet eens dat katholieken dat ook doen (deden) en denken dat het iets islamitisch is. In de media wordt ook veel meer aandacht besteed aan de Rammadan dan aan de vasten.

Ik ken wel wat mensen die vasten, maar dat is dan eerder bijvoorbeeld van Aswoensdag tot Pasen niet roken, geen alcohol etc, dan echt volgens de regels geen vlees en/of overige luxegoederen. Zelf heb ik vorig jaar geen alcohol gedronken tijdens de vasten. Voor mezelf.
Hoe was dat tijdens je jeugd? Vasten je ouders wel?
  woensdag 17 februari 2021 @ 20:43:16 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198063394
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 20:40 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Hoe was dat tijdens je jeugd? Vasten je ouders wel?
Mijn ouders hebben in hun jeugd volop gevast. In mijn jeugd was het al niet meer gebruikelijk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 19 februari 2021 @ 23:36:12 #5
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_198104971
Geen idee hoeveel procent.

Maar hier in Limburgse dorpen gebeurt dat vasten nog regelmatig. Tot aan Pasen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_198114933
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 23:36 schreef Harvest89 het volgende:
Geen idee hoeveel procent.

Maar hier in Limburgse dorpen gebeurt dat vasten nog regelmatig. Tot aan Pasen.
Alleen de 60+ ers, of jongere ook nog?

@EttovanBelgie , vast jij eigenlijk?
  Beste debater 2022 zaterdag 20 februari 2021 @ 19:28:43 #7
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_198115508
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 18:59 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Alleen de 60+ ers, of jongere ook nog?

@:ettovanbelgie , vast jij eigenlijk?
Niet echt. Hoewel ik sowieso al niet veel eet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_198115573
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 19:28 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Niet echt. Hoewel ik sowieso al niet veel eet.
Maar het gaat toch niet zozeer om het eten, maar meer om het onthouden van genoegens. En meer tijd besteden aan het lezen van de bijbel en naastenliefde, toch? Of heb ik dat mis?
pi_198115841
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 19:37 schreef Hamzoef het volgende:
Ik zag net om omroep Brabant dat de vastentijd voor katholieken weer begonnen is.
Nou woon ik in Brabant, maar ik ken eigenlijk geen katholieken die vasten.

Heeft iemand enig idee hoeveel procent van de katholieken nog vast?
Zijn er katholieke fokkers die vasten? Of katholieken die vroeger wel vastten, maar nu niet meer? En waarom nu dan niet meer?
Ik doe dit jaar niet mee, voorgaande jaren vaak wel in een alternatieve vorm meegedaan.
Er zijn nog vele katholieken die vasten, maar de invulling is anders dan vroeger en individueel.
Wel drie zaken die daarin meegenomen moeten worden.
1) het katholieke vasten is geen islamitisch vasten. Ook nooit geweest. Jezelf uithongeren is dus nooit het doel geweest. Ook toen ik qua eten aan het vasten was waren er gewoon drie maaltijden per dag.
2) sinds het tweede Vaticaanse concilie zijn er voor katholieken nog slechts twee verplichte vastendagen (Aswoensdag en Goede vrijdag). Op die dagen behoor je geen vlees te eten.
3) de invulling mag je helemaal zelf bepalen. Het gaat erom dat je jezelf dingen ontzegt en/of juist aan bepaalde zaken extra aandacht geeft. Iemand kan die vrij veel gamed kan dus bijvoorbeeld zichzelf opleggen dat hij dat niet meer gaat doen of nog maar een uurtje per dag. Om maar een voorbeeld te noemen.
4) bonus; zondagen zijn feestdagen geen vastendagen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2021 19:45:32 ]
pi_198115918
Ik ben benieuwd naar aanleiding van welke teksten de katholieken vasten.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 20:28:35 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198116826
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 19:46 schreef Amee het volgende:
Ik ben benieuwd naar aanleiding van welke teksten de katholieken vasten.
Het is in navolging van Jezus die 40 dagen in de woestijn vastte.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198117484
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is in navolging van Jezus die 40 dagen in de woestijn vastte.
Oh zo. Maar wat is dan de meerwaarde ervan? Want ik geloof dat ik nergens heb gelezen dat Jezus dat van zijn volgelingen vraagt. Volgens mij was dat alleen iets van hem.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 20:55:19 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198117563
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:52 schreef Amee het volgende:

[..]

Oh zo. Maar wat is dan de meerwaarde ervan? Want ik geloof dat ik nergens heb gelezen dat Jezus dat van zijn volgelingen vraagt. Volgens mij was dat alleen iets van hem.
De meerwaarde is dat je een periode niet bezig bent met je consumptie-sleur. Vroeger was het strak omschreven, nu drinken mensen bijvoorbeeld geen alcohol in die periode. Dan laat ze zien dat je dus mentaal in staat bent een maandje zonder te kunnen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198117605
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

De meerwaarde is dat je een periode niet bezig bent met je consumptie-sleur. Vroeger was het strak omschreven, nu drinken mensen bijvoorbeeld geen alcohol in die periode. Dan laat ze zien dat je dus mentaal in staat bent een maandje zonder te kunnen.
Bedankt voor de uitleg!
  zaterdag 20 februari 2021 @ 20:57:19 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198117628
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:56 schreef Amee het volgende:

[..]

Bedankt voor de uitleg!
Zou je het zelf eens willen proberen? Op wat voor vlak dan ook?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198117765
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zou je het zelf eens willen proberen? Op wat voor vlak dan ook?
Vasten om religieuze redenen niet, nee.
En normaal zou ik niet weten welk vlak dan wel, aangezien ik geen verslavingen heb.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 21:04:23 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198117846
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:01 schreef Amee het volgende:

[..]

Vasten om religieuze redenen niet, nee.
En normaal zou ik niet weten welk vlak dan wel, aangezien ik geen verslavingen heb.
Helemaal niks waarvan je wel eens zou willen weten of je 40 dagen zonder zou kunnen?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198117942
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Helemaal niks waarvan je wel eens zou willen weten of je 40 dagen zonder zou kunnen?
Mijn telefoon misschien. Maar dat is sowieso niet mogelijk, want vanwege werk ben ik er afhankelijk van.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 21:09:12 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198117982
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:08 schreef Amee het volgende:

[..]

Mijn telefoon misschien. Maar dat is sowieso niet mogelijk, want vanwege werk ben ik er afhankelijk van.
Je zou bijvoorbeeld kunnen proberen of het je lukt om dan een maand niet op social media te komen of zo. Om aan jezelf te tonen dat jouw wil sterker is dan je drang tot appen...
Je hebt in ieder geval wel interesse in het onderwerp, dat moet toch ook ergens vandaan komen?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198118028
Ik heb op een katholieke basisschool gezeten overigens. Daar was eens per jaar ook iets wat ze vastenactie noemde. Dan legde we wat zakgeld bijeen voor projecten voor arme kinderen in Afrika. Weet eigenlijk niet of de school dat destijds organiseerde, of dat dat vanuit de kerk kwam. Dat laatste kan ik me niet zo voorstellen eigenlijk, heb nooit een pastoor gezien op die school.
pi_198118144
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je zou bijvoorbeeld kunnen proberen of het je lukt om dan een maand niet op social media te komen of zo. Om aan jezelf te tonen dat jouw wil sterker is dan je drang tot appen...
Je hebt in ieder geval wel interesse in het onderwerp, dat moet toch ook ergens vandaan komen?
Ik heb interesse in veel onderwerpen, kennis vergaren is leuk :P
Maar ik kan wel zonder social media, hoor. Er zijn dagen dat ik vergeet in te loggen.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 21:17:38 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198118261
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:14 schreef Amee het volgende:

[..]

Ik heb interesse in veel onderwerpen, kennis vergaren is leuk :P
Maar ik kan wel zonder social media, hoor. Er zijn dagen dat ik vergeet in te loggen.
Als je alles al zo goed onder controle hebt dan is vasten voor jou misschien overbodig.

Zelf drink ik graag iedere dag rond 5 uur een speciaalbiertje. Dat is natuurlijk geen alcoholisme. Maar aangezien ik dat zo regelmatig doe valt het me niet heel gemakkelijk om het te laten staan. Eigenlijk wilde ik nu weer een maand geen alcohol drinken, maar niet aan begonnen. Misschien omdat het dit jaar geen carnaval was.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 21:19:06 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198118301
Tegenwoordig zouden ze het een ‘challenge’ noemen. De rook-40-dagen-niet-challenge bijvoorbeeld
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Beste debater 2022 zaterdag 20 februari 2021 @ 21:20:45 #24
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_198118352
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 19:31 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Maar het gaat toch niet zozeer om het eten, maar meer om het onthouden van genoegens. En meer tijd besteden aan het lezen van de bijbel en naastenliefde, toch? Of heb ik dat mis?
Dat dien je ook daarnaast te doen medunkt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zaterdag 20 februari 2021 @ 21:21:23 #25
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_198118367
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:52 schreef Amee het volgende:

[..]

Oh zo. Maar wat is dan de meerwaarde ervan? Want ik geloof dat ik nergens heb gelezen dat Jezus dat van zijn volgelingen vraagt. Volgens mij was dat alleen iets van hem.
Waar vroeg Jezus om het Nieuwe Testament te lezen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_198118700
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je alles al zo goed onder controle hebt dan is vasten voor jou misschien overbodig.

Zelf drink ik graag iedere dag rond 5 uur een speciaalbiertje. Dat is natuurlijk geen alcoholisme. Maar aangezien ik dat zo regelmatig doe valt het me niet heel gemakkelijk om het te laten staan. Eigenlijk wilde ik nu weer een maand geen alcohol drinken, maar niet aan begonnen. Misschien omdat het dit jaar geen carnaval was.
Ik waak er daarom ook voor om iets tot een gewoonte te maken.

Dat heb ik afgeleerd toen ik na een dag zonder koffie hoofdpijn kreeg.
Het was niet eens dat ik koffie lekker vond. Maar ik dronk mee omdat mijn ex elke ochtend koffie moest hebben om wakker te worden.

Wat mij bij de gedachte brengt dat je niet per se aan de katholieke vasten hoeft mee te doen om jezelf te bewijzen dat je geen verslavingen hebt. En bij de gedachte of dit vasten wel de oorspronkelijke bedoeling was van de katholieken?

Is er ergens officieels te lezen waarom de eerste katholieken het deden?
pi_198118769
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Waar vroeg Jezus om het Nieuwe Testament te lezen?
Ik schaar dat niet onder dingen als vasten. Het lezen van de NT is nodig, aangezien je daar kunt lezen hoe je een christen wordt.
  Beste debater 2022 zaterdag 20 februari 2021 @ 21:31:51 #28
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_198118783
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:31 schreef Amee het volgende:

[..]

Ik schaar dat niet onder dingen als vasten. Het lezen van de NT is nodig, aangezien je daar kunt lezen hoe je een christen wordt.
Maar waar zegt Jezus precies dat we het NT moeten lezen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_198118866
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Maar waar zegt Jezus precies dat we het NT moeten lezen?
Jezus zegt ook niet dat we moeten poepen in een wc in een kamertje. Ik snap je punt niet echt, want ik dacht dat ik al zei dat ik NT niet schaar onder dingen doen als vasten. Maar als katholieken willen vasten, dan ben ik wel nieuwsgierig waarom. En dat antwoord heb ik al.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 21:35:06 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198118886
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:29 schreef Amee het volgende:

[..]

Ik waak er daarom ook voor om iets tot een gewoonte te maken.

Dat heb ik afgeleerd toen ik na een dag zonder koffie hoofdpijn kreeg.
Het was niet eens dat ik koffie lekker vond. Maar ik dronk mee omdat mijn ex elke ochtend koffie moest hebben om wakker te worden.

Wat mij bij de gedachte brengt dat je niet per se aan de katholieke vasten hoeft mee te doen om jezelf te bewijzen dat je geen verslavingen hebt. En bij de gedachte of dit vasten wel de oorspronkelijke bedoeling was van de katholieken?

Is er ergens officieels te lezen waarom de eerste katholieken het deden?
Hoe dat precies ontstaan is kan @EttovanBelgie je beter vertellen dan ik denk ik.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Beste debater 2022 zaterdag 20 februari 2021 @ 21:35:17 #31
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_198118892
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:34 schreef Amee het volgende:

[..]

Jezus zegt ook niet dat we moeten poepen in een wc in een kamertje. Ik snap je punt niet echt, want ik dacht dat ik al zei dat ik NT niet schaar onder dingen doen als vasten. Maar als katholieken willen vasten, dan ben ik wel nieuwsgierig waarom. En dat antwoord heb ik al.
Het is om aan te tonen hoe onzinnig dat 'Bijbel alleen' argument is. Al 500 jaar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_198118978
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Het is om aan te tonen hoe onzinnig dat 'Bijbel alleen' argument is. Al 500 jaar.
Dat moet je dan zoeken bij de gelovigen, die ongelovigen proberen te overtuigen dat alles wat ze doen, in naam van Jezus Christus uit de bijbel is.
Hún enige argument is: Het staat in de bijbel dus dat doen wij. Dan is het niet raar dat een buitenstaander denkt dat een christen vast omdat de bijbel dat zegt.
  Beste debater 2022 zaterdag 20 februari 2021 @ 21:38:42 #33
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_198118996
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoe dat precies ontstaan is kan @:EttovanBelgie je beter vertellen dan ik denk ik.
Staat reeds in de Didaché, een van de oudste vroegchristelijke documenten.

Einde hoofdstuk 7: Maar voor de doop, laat degene die doopt, de gedoopten en anderen (die daartoe in staat zijn) gaan vasten, maar draag de dopeling op een of twee dagen voor de doop te vasten.

Hoofdstuk 8. Vasten en gebed (het Onze Vader). Maar laat niet uw vasten samenvallen met de huichelaars, want zij vasten op de tweede en de vijfde dag van de week. In plaats daarvan vast op de vierde dag en de (dag van de) Voorbereiding (vrijdag). Bid niet zoals de huichelaars, maar zoals de Heer bevolen heeft in Zijn Evangelie, zoals deze:

Onze Vader die in de hemel zijt, Uw naam worde geheiligd. Uw Rijk kome. Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel. Geef ons heden ons dagelijks brood, en vergeef ons onze schuld zoals ook wij vergeven onze schuldenaren. En breng ons niet in bekoring, maar verlos ons van de kwade, want van U is de macht en de heerlijkheid tot in eeuwigheid...

Bid dit drie keer per dag.


Met huichelaars duidden de auteurs op de Farizeeërs.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_198119020
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoe dat precies ontstaan is kan @:EttovanBelgie je beter vertellen dan ik denk ik.
Nou, als het een soort van hem tegen mij is, dan bedank ik. Ik heb geen zin in discussies. Ik heb gewoon interesse
pi_198122274
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:31 schreef Amee het volgende:

[..]

Ik schaar dat niet onder dingen als vasten. Het lezen van de NT is nodig, aangezien je daar kunt lezen hoe je een christen wordt.
De eerste paar honderd jaar hadden christenen dat niet nodig. Hoe je een christen wordt kan gewoon mondeling doorgegeven worden, hoef je geen letter voor te lezen.
pi_198122345
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:33 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

De eerste paar honderd jaar hadden christenen dat niet nodig. Hoe je een christen wordt kan gewoon mondeling doorgegeven worden, hoef je geen letter voor te lezen.
Uitsluitend mondeling is in deze tijd niet meer te doen. Of een priester moet ijverig van stad naar stad gaan, net als Jezus toen.
pi_198122586
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:36 schreef Amee het volgende:

[..]

Uitsluitend mondeling is in deze tijd niet meer te doen. Of een priester moet ijverig van stad naar stad gaan, net als Jezus toen.
Het is nu net zo goed te doen als toen. We zijn het alleen niet meer gewend. Om een christen te zijn hoef je ook niet alles gelezen of gehoord te hebben.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2021 23:48:35 ]
pi_198122691
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:47 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Het is nu net zo goed te doen als toen. We zijn het alleen niet meer gewend. Om een christen te zijn hoef je ook niet alles gelezen of gehoord te hebben.
Misschien niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat je niet méér zou willen weten over christen-zijn behalve dan dat je goed moet zijn voor je medemens ed, als je van huis uit geen christen bent en een christen zou willen worden.
pi_198122861
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:53 schreef Amee het volgende:

[..]

Misschien niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat je niet méér zou willen weten over christen-zijn behalve dan dat je goed moet zijn voor je medemens ed, als je van huis uit geen christen bent en een christen zou willen worden.
Er zijn meerdere manieren om meer te weten te komen dan enkel het NT lezen. Het katholicisme is niet gebaseerd op de bijbel. Net zoals alle andere oude christelijke stromingen die uit de beginperiode stammen dat niet zijn.
pi_198125041
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 00:00 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Er zijn meerdere manieren om meer te weten te komen dan enkel het NT lezen. Het katholicisme is niet gebaseerd op de bijbel. Net zoals alle andere oude christelijke stromingen die uit de beginperiode stammen dat niet zijn.
Met deze post komen er weer zoveel vragen. Idd lijkt het katholisme niet gebaseerd te zijn op de bijbel! Maar toch zijn zij degenen die de bijbel hebben gemaakt. Hoe? Wat?
Dat strookt toch niet? Dus kunnen zij eigenlijk niet gewoon de bijbel weg doen?
Slaat wel ergens op dat men katholieken geen christenen noemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2021 08:46:40 ]
pi_198125047
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Het is om aan te tonen hoe onzinnig dat 'Bijbel alleen' argument is. Al 500 jaar.
Nu begint deze post mij ook te dagen. Etto is katholiek?
  zondag 21 februari 2021 @ 09:01:35 #42
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_198125142
Ik heb hier zelf zowel tijdens Brabants carnaval als Vastelaovend een beetje naar rongevraagd en ik kreeg het idee dat het in Limburg wel een stukje populairder is dan in Brabant. Ook onder jongeren.
  zondag 21 februari 2021 @ 10:12:56 #43
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_198125906
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:37 schreef Amee het volgende:

[..]

Dat moet je dan zoeken bij de gelovigen, die ongelovigen proberen te overtuigen dat alles wat ze doen, in naam van Jezus Christus uit de bijbel is.
Hún enige argument is: Het staat in de bijbel dus dat doen wij. Dan is het niet raar dat een buitenstaander denkt dat een christen vast omdat de bijbel dat zegt.
Volgens mij ligt het zelfs bij gelovigen die proberen te bekeren wat complexer dan dat.
“Simpele” volgelingen die afgaan op wat iemand anders heeft gezegd/geschreven heb je overal. Tegenwoordig vind ik wokies en wappies daar een uitstekend voorbeeld van.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_198127843
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 08:46 schreef Amee het volgende:

[..]

Met deze post komen er weer zoveel vragen. Idd lijkt het katholisme niet gebaseerd te zijn op de bijbel! Maar toch zijn zij degenen die de bijbel hebben gemaakt. Hoe? Wat?
Dat strookt toch niet? Dus kunnen zij eigenlijk niet gewoon de bijbel weg doen?
Slaat wel ergens op dat men katholieken geen christenen noemen.
Het katholicisme was er simpelweg eerder dan de bijbel werd samengesteld door de bisschoppen van datzelfde katholicisme. De bijbel is een heel belangrijke verzameling boeken (het is niet 1 boek) voor de katholieke Kerk. Maar de katholieke kerk is geen protestantse stroming die pas ergens in de 15e of 16e eeuw zijn ontstaan. Die hangen het sola scriptura aan. Katholieken, oosters orthodoxen, anglicanen en kopten doen dat bijvoorbeeld niet.

Wat je laatste zin betreft, enkel wat extremistische protestantse groeperingen hanteren die zienswijze. Dat is puur een gebrek aan kennis van het vroege christendom en een overtuiging van het eigen gelijk in hun interpretatie van de bijbel.

Maar dit alles heeft nog maar weinig met het vasten van doen.
pi_198128622
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 12:30 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Het katholicisme was er simpelweg eerder dan de bijbel werd samengesteld door de bisschoppen van datzelfde katholicisme. De bijbel is een heel belangrijke verzameling boeken (het is niet 1 boek) voor de katholieke Kerk. Maar de katholieke kerk is geen protestantse stroming die pas ergens in de 15e of 16e eeuw zijn ontstaan. Die hangen het sola scriptura aan. Katholieken, oosters orthodoxen, anglicanen en kopten doen dat bijvoorbeeld niet.

Wat je laatste zin betreft, enkel wat extremistische protestantse groeperingen hanteren die zienswijze. Dat is puur een gebrek aan kennis van het vroege christendom en een overtuiging van het eigen gelijk in hun interpretatie van de bijbel.

Maar dit alles heeft nog maar weinig met het vasten van doen.
Je hebt gelijk.
Maar bijna elk actieve topic in F&L komt uiteindelijk uit op hetzelfde onderwerp.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2021 13:12:28 ]
  Beste debater 2022 maandag 22 februari 2021 @ 18:04:11 #46
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_198149920
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 08:46 schreef Amee het volgende:

[..]

Met deze post komen er weer zoveel vragen. Idd lijkt het katholisme niet gebaseerd te zijn op de bijbel! Maar toch zijn zij degenen die de bijbel hebben gemaakt. Hoe? Wat?
Dat strookt toch niet? Dus kunnen zij eigenlijk niet gewoon de bijbel weg doen?
Slaat wel ergens op dat men katholieken geen christenen noemen.
:')

Mijn hemel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_198151280
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

:')

Mijn hemel.
Pfff! :')
pi_198198850
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:52 schreef Amee het volgende:

[..]

Oh zo. Maar wat is dan de meerwaarde ervan? Want ik geloof dat ik nergens heb gelezen dat Jezus dat van zijn volgelingen vraagt. Volgens mij was dat alleen iets van hem.
Die 40 dagen niet nee, maar Jezus was een jood en voor joden was/is het wel gebruikelijk om te vasten (vanuit het OT). Hij vroeg wel dat wanneer je vast het zodanig te doen dat het niet direct aan je gezicht te zien is (matteus 6:16), om zo niet op sommige joden uit die tijd te lijken die neigde te pronken met hoe "vroom" ze waren.

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Maar waar zegt Jezus precies dat we het NT moeten lezen?
Niet letterlijk het NT, maar wel naar zijn woorden te luisteren, zijn boodschap te horen, enz. wat vastgelegd is in het NT, en wat we alleen kunnen doen door het NT te lezen?
  Beste debater 2022 donderdag 25 februari 2021 @ 15:48:20 #49
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_198198954
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 15:43 schreef IbnFadlan het volgende:

[..]

Die 40 dagen niet nee, maar Jezus was een jood en voor joden was/is het wel gebruikelijk om te vasten (vanuit het OT). Hij vroeg wel dat wanneer je vast het zodanig te doen dat het niet direct aan je gezicht te zien is (matteus 6:16), om zo niet op sommige joden uit die tijd te lijken die neigde te pronken met hoe "vroom" ze waren.
[..]

Niet letterlijk het NT, maar wel naar zijn woorden te luisteren, zijn boodschap te horen, enz. wat vastgelegd is in het NT, en wat we alleen kunnen doen door het NT te lezen?
Nee hoor. Nergens wordt geleerd dat men enkel door lezen tot de boodschap komt. Traditie en overlevering, dat is hoe het christendom is ontstaan.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_198199470
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 15:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee hoor. Nergens wordt geleerd dat men enkel door lezen tot de boodschap komt. Traditie en overlevering, dat is hoe het christendom is ontstaan.
Het NT is ook traditie en overlevering, wat vastgelegd is.

[ Bericht 0% gewijzigd door IbnFadlan op 25-02-2021 17:11:39 ]
pi_198212299
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 15:43 schreef IbnFadlan het volgende:

[..]

Die 40 dagen niet nee, maar Jezus was een jood en voor joden was/is het wel gebruikelijk om te vasten (vanuit het OT). Hij vroeg wel dat wanneer je vast het zodanig te doen dat het niet direct aan je gezicht te zien is (matteus 6:16), om zo niet op sommige joden uit die tijd te lijken die neigde te pronken met hoe "vroom" ze waren.
[..]
Vanuit OT is het veel aannemelijker idd. Want die 40 dagen van Jezus was volgens mij om Jezus' persoonlijke redenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2021 08:30:42 ]
  vrijdag 26 februari 2021 @ 19:51:57 #52
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198222504
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 08:30 schreef Amee het volgende:

[..]

Vanuit OT is het veel aannemelijker idd. Want die 40 dagen van Jezus was volgens mij om Jezus' persoonlijke redenen.
Het is altijd om persoonlijke redenen, want ik denk niet dat God er wakker van ligt als je tussen de carnaval en Pasen eens een ijsje eet.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198244783
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 19:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is altijd om persoonlijke redenen, want ik denk niet dat God er wakker van ligt als je tussen de carnaval en Pasen eens een ijsje eet.
Bij religieuze gebruiken is het meestal zo dat het gaat om religieuze redenen. Deze 40 dagen vasten is het niet.
  zondag 28 februari 2021 @ 08:34:12 #54
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198244936
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2021 08:09 schreef Amee het volgende:

[..]

Bij religieuze gebruiken is het meestal zo dat het gaat om religieuze redenen. Deze 40 dagen vasten is het niet.
Kun je dan niet zien hoezeer religieuze redenen en persoonlijke redenen met elkaar verbonden zijn?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198244965
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 08:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kun je dan niet zien hoezeer religieuze redenen en persoonlijke redenen met elkaar verbonden zijn?
Zeker! Maar in dit geval zie ik de meerwaarde niet. Je hoeft het vasten van Jezus niet te gebruiken om te kijken of je een verslaving hebt of iets dergelijks. Je kunt het gewoon dagelijks doen wanneer je merkt dat het meer dan een gewoonte begint te worden en eenmaal je toch denkt gelovig te zijn, gewoon God als motivatie gebruiken.
  zondag 28 februari 2021 @ 08:40:11 #56
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198244975
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2021 08:39 schreef Amee het volgende:

[..]

Zeker! Maar in dit geval zie ik de meerwaarde niet. Je hoeft het vasten van Jezus niet te gebruiken om te kijken of je een verslaving hebt of iets dergelijks. Je kunt het gewoon dagelijks doen wanneer je merkt dat het meer dan een gewoonte begint te worden en eenmaal je toch denkt gelovig te zijn, gewoon God als motivatie gebruiken.
Ja, dat kan ook.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198245541
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 08:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, dat kan ook.
Ik ben dol op een beetje extra motivatie.
  maandag 1 maart 2021 @ 06:31:39 #58
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_198262360
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 19:43 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Ik doe dit jaar niet mee, voorgaande jaren vaak wel in een alternatieve vorm meegedaan.
Er zijn nog vele katholieken die vasten, maar de invulling is anders dan vroeger en individueel.
Wel drie zaken die daarin meegenomen moeten worden.
1) het katholieke vasten is geen islamitisch vasten. Ook nooit geweest. Jezelf uithongeren is dus nooit het doel geweest. Ook toen ik qua eten aan het vasten was waren er gewoon drie maaltijden per dag.
Dit is wellicht correct voor de recente periode maar komt niet overeen met het vasten uit de vroeg-christelijke periode waar men wel degelijk slechts één maaltijd, na het vallen van de avond, nuttigden.
Het is belangrijk in ogenschouw te houden dat de tradities hieromtrent in de loop van de eeuwen sterk verandert zijn. St Anasthasius (4e eeuw) beschrijft het vasten over een periode van 6 weken met uitzondering van de weekenden.
Latere beschrijvingen hebben het over 36 dagen en zelfs 40 dagen vast.
Beschrijvingen uit de 10e eeuw beschrijving het vasten met een enkele maaltijd in de middag.

https://copticliterature.(...)thanasius-the-great/
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_198272178
Mijn ouders doen vasten en vroeger als kind moest ik daaraan meedoen. Ik kom uit, ook voor Limburgse begrippen, een redelijk conservatief nest.
pi_198272337
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 06:31 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Dit is wellicht correct voor de recente periode maar komt niet overeen met het vasten uit de vroeg-christelijke periode waar men wel degelijk slechts één maaltijd, na het vallen van de avond, nuttigden.
Het is belangrijk in ogenschouw te houden dat de tradities hieromtrent in de loop van de eeuwen sterk verandert zijn. St Anasthasius (4e eeuw) beschrijft het vasten over een periode van 6 weken met uitzondering van de weekenden.
Latere beschrijvingen hebben het over 36 dagen en zelfs 40 dagen vast.
Beschrijvingen uit de 10e eeuw beschrijving het vasten met een enkele maaltijd in de middag.

https://copticliterature.(...)thanasius-the-great/
Dank voor de achtergrondinformatie. ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')