abonnement Unibet Coolblue
pi_198056450


De vorige delen teruglezen kan door op deze topictitel te klikken, dan krijg je ze allemaal te zien.

Bij Sanquin kun je je hier aanmelden om bloeddonor te worden.
Sanquin is, in Nederland, de enige officiële instantie waar je bloed kan doneren.

Geen zin, tijd of fut om bloed te geven? Helaas, daar tuinen we vanaf nu niet meer in:

SMOEZEN TOP 7

Ik ben bang voor de naald.
Dat zijn veel patiënten ook. Zij hebben geen keus, jij wel. Probeer het gewoon eens, je zult zien dat het meevalt. En medewerkers nemen de tijd om je op je gemak te stellen.

Geen idee waar een bloedbank in mijn buurt zit.
Sanquin heeft meer dan driehonderd afnamelocaties verspreid over Nederland. Wedden dat er ook eentje
in de buurt van jouw huis of werk zit? Ga naar deze pagina en je ziet een kaart waar de afnamelocaties zitten.

Daar heb ik met mijn drukke baan echt geen tijd voor.
Bloed geven duurt inclusief de keuring en het kopje koffie na afloop vaak maar een uurtje. Het kan bovendien op veel donorcentra ook ’s avonds. En menig werkgever geeft graag een uurtje vrij om onder werktijd te gaan geven. ‘Voor jou maar even, voor de patiënt een heel leven’, zeggen ze bij Sanquin.

Ik ben vast te dik, te dun, te kort, te lang, te jong, te oud...
In principe kan iedere persoon tussen de 18 en 65 jaar en met een gewicht van minimaal 50 kilo bloed geven, mits zijn of haar gezondheid dat toelaat.

Ik heb geen zin om gratis bloed te geven, waarmee Sanquin dan veel geld verdient.
Sanquin gebruikt alle inkomsten voor het testen en bewerken van het bloed, voor de ontwikkeling en verbetering van de bloedtransfusie en voor de ontwikkeling en productie van geneesmiddelen. Sanquin is een stichting zonder winstoogmerk.
En je krijgt wel hele gave erkenningen

Sanquin wil mijn bloed niet
Als je het met iemand doet uit een risicogebied, met prostituees hebt geslapen, mag je 12 maanden geen bloed geven. Heb je bloed ontvangen, bepaalde operaties of behandelingen ondergaan of heb je als man seks met andere mannen, dan is je bloed nooit welkom. In andere gevallen heb je eigenlijk geen excuus.

Je hebt er zo lang last van
In het algemeen heeft een bloeddonatie weinig effect op het functioneren. Donoren wordt wel verzocht om na de afname nog even te rusten en wat te drinken: men kan zich direct na de afname wat duizelig voelen. Ook kan men de ervaring hebben dat men zich de rest van de dag wat "flauw" voelt. Inspannend werk of zwaar sporten kan dan beter vermeden worden de eerste 12 uur na de afname. De meeste bloedbanken laten donoren de eerste 30 minuten na donatie in de kantine plaatsnemen en een snack en verfrissing nemen, zodat ze kunnen herstellen.
Het lichaam gaat na afname weer nieuw bloed maken. Het volume van het bloedplasma is na ongeveer 12 uur weer op het oude peil, het bloedplasma en de bloedplaatjes zijn binnen enkele dagen aangevuld, de rode bloedcellen zijn na enkele weken vervangen, en het ijzergehalte is na circa twee maanden hersteld.

Potentiele smoes nr. 8: Ik ben homo
Hier wordt momenteel uitgebreid over gediscussieerd. Sanquin wacht europese richtlijnen af, de tweede kamer heeft de motie van Pia Dijkstra (D66) aangenomen. De eerste kamer wordt nog spannend vanwege de sterkere positie van conservatief christenen.

Voor alle overige vragen die je over bloed of Sanquin mocht hebben, kijk eens op http://www.sanquin.nl/over-sanquin/veelgestelde-vragen/

Topic vol? Hier kan je de tekst vandaan halen
pi_198057722
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:42 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Ik heb me nog nooit hoeven inschrijven om volbloed te geven, ook niet in coronatijd, is dat iets nieuws?
Geen idee, ben eind 2020 begonnen en ken het alleen maar zo. Ik moet een slot reserveren.
pi_198059527
Ik vermoed dat je dan pas kunt reserveren als je de oproep binnen hebt, en dat het ivm corona is.
Ik ben 2 weken geleden weer geweest om volbloed te geven maar hoefde geen afspraak te maken. Er is wel als het goed is weer gekeken naar mijn ijzerwaarden omdat die de keer ervoor te laag waren. Nu nog steeds aan het wachten op de uitslag en of ze me dus nog willen hebben :P
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_198062472
Donors die worden opgeroepen op een mobiele afnamelocatie wordt gevraagd een tijdslot te reserveren, zodat de anderhalve meter afstand makkelijker te handhaven is.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 11 maart 2021 @ 18:45:17 #5
39237 crew  H_T
2733
pi_198449097
quote:
Vanaf september 2021 zal Sanquin Bloedbank homomannen in een duurzame monogame relatie verwelkomen als donor. Daarna wordt een verdere verruiming voorbereid om eind 2022 MSM zonder een vaste partner te kunnen toelaten als bloeddonor, zonder de huidige uitsteltermijn van vier maanden.
Bron en meer tekst
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_198454841
Ik ben geïnteresseerd om bloed donor te worden. Moet ik mijn bloedwaardes laten testen voordat ik me kan aanmelden of kan ik dat door Sanquin laten doen?
pi_198457764
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 23:09 schreef soeverein het volgende:
Ik ben geïnteresseerd om bloed donor te worden. Moet ik mijn bloedwaardes laten testen voordat ik me kan aanmelden of kan ik dat door Sanquin laten doen?
Dat doet Sanquin :) .
pi_198457993
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 17:49 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Ik vermoed dat je dan pas kunt reserveren als je de oproep binnen hebt, en dat het ivm corona is.
Ik ben 2 weken geleden weer geweest om volbloed te geven maar hoefde geen afspraak te maken. Er is wel als het goed is weer gekeken naar mijn ijzerwaarden omdat die de keer ervoor te laag waren. Nu nog steeds aan het wachten op de uitslag en of ze me dus nog willen hebben :P
Helaas, mijn ijzerwaarden zaten op 18, weliswaar 2 hoger dan de keer ervoor, maar nog steeds 12 te laag voor Sanquin. Dus over een jaar nog eens proberen om mijn highscore te verbreken :P
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_198458069
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 23:09 schreef soeverein het volgende:
Ik ben geïnteresseerd om bloed donor te worden. Moet ik mijn bloedwaardes laten testen voordat ik me kan aanmelden of kan ik dat door Sanquin laten doen?
De eerste keer dat je komt wordt er HB gemeten, al doen ze dat voor elke donatie. En de eerste keer worden er alleen (dacht ik) drie buisjes afgenomen. Als dat akkoord is krijg je daarna pas de oproep voor het echt doneren.
  vrijdag 12 maart 2021 @ 11:18:33 #10
399061 kuolema
vermaledijd
pi_198459254
Bij mij was het ferritinegehalte nu gedaald van 27 naar 12 ng/ml met een half jaar tussen de donaties. De keer ervoor was de waarde gelijk gebleven tussen twee donaties in dus het komt niet enkel door die donaties dat het zo laag is, denk ik. Ik had nu mijn ijzertabletten niet consequent ingenomen dus dat ben ik maar weer gaan doen.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_198459509
Dank voor de antwoorden. Ik zal me aanmelden :). Heb er helemaal zin in!
pi_198473678
Ik heb nu een stuk of 5 keer plasma gegeven en eigenlijk bevalt me dat uitstekend.
Volbloed gaf gedoe met de ferritine-waarden, had soms ook wat last van de donatie (slank postuur, veel hardlopen: doet schijnbaar iets met je rode bloedcellen) moe, bleekjes.

Doordat het op afspraak gaat neemt het nauwelijks meer tijd in beslag en weet ik al ver van tevoren wanneer ik doneer ipv ad hoc na een oproepkaart.
Dus mocht je twijfelen.. doen! Ik zie het bijna als ontspanmomentje, normaal kom ik nooit toe aan lezen maar in de stoel wel :)
pi_198546097
Maandag weer geweest. Was extreem rustig vooral bij de plasma. Ze zeiden dat mensen afspraken vaker afzeggen, ik hoop dat dat is omdat ze met (vage) klachten niet komen. Maar voor de voorraad is het niet goed. Voordeel is wel weer dat er sneller plek is als je iets meer op het laatste moment wil gaan doneren.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_198550529
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 08:15 schreef Mip1988 het volgende:
Ik heb nu een stuk of 5 keer plasma gegeven en eigenlijk bevalt me dat uitstekend.
Volbloed gaf gedoe met de ferritine-waarden, had soms ook wat last van de donatie (slank postuur, veel hardlopen: doet schijnbaar iets met je rode bloedcellen) moe, bleekjes.

Doordat het op afspraak gaat neemt het nauwelijks meer tijd in beslag en weet ik al ver van tevoren wanneer ik doneer ipv ad hoc na een oproepkaart.
Dus mocht je twijfelen.. doen! Ik zie het bijna als ontspanmomentje, normaal kom ik nooit toe aan lezen maar in de stoel wel :)
Oh joh, ik wist niet dat bij plasma niet werd gekeken naar de ijzerwaarden! Dan ga ik ook eens kijken of ik de overstap kan maken, want met regelmatig sporten zullen die waarden waarschijnlijk niet snel goed genoeg worden voor ze :+
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_198570997
Goede tip van plasma idd. Hier ook een brief ontvangen 1 week na mijn donatie dat de ferritine te laag was. Hb is latijd hoog. Loop veel hard dus kan ook daar aanliggen....Was pas de 1e keer in al die jaren doneren dus kan ook toeval zijn en de volgende keer wel weer goed.
Sono bello, sono sano, sono Palermitano!
pi_198682468
Net voor het eerst geweest. Alleen bloed testen, mn waardes waren goed en bloeddruk was een school voorbeeld.

Hele fijne ervaring met het personeel. Blij met mezelf ook, dus super goede keus om hiermee te beginnen. Kan het iedereen aanraden.

Schrok wel een beetje toen ze zeiden dat de naald de volgende keer 2x zo groot is :p
  vrijdag 9 april 2021 @ 11:14:08 #17
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_198930656
:o :o :o

Niet helemaal passend hier, maar wil het toch kwijt :P
Zo'n kleine twee maanden terug was ik gebeld door Stichting Matchis dat ik een mogelijke match was voor stamceldonatie. Vragengesprekje gehad, opnieuw bloed opgestuurd. Ze gaven aan dat er 4 tot 6 mogelijke matches waren, en dat ze nu nagingen wie de beste match is.

Net gebeld door Matchis en ik ben de beste match. Dus, als de planning akkoord is voor de patiënt, heb ik over 1,5 week een fysieke keuring en begin mei de stamceldonatie. Stiekem best spannend :@
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_198930674
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 april 2021 11:14 schreef KaBuf het volgende:
:o :o :o

Niet helemaal passend hier, maar wil het toch kwijt :P
Zo'n kleine twee maanden terug was ik gebeld door Stichting Matchis dat ik een mogelijke match was voor stamceldonatie. Vragengesprekje gehad, opnieuw bloed opgestuurd. Ze gaven aan dat er 4 tot 6 mogelijke matches waren, en dat ze nu nagingen wie de beste match is.

Net gebeld door Matchis en ik ben de beste match. Dus, als de planning akkoord is voor de patiënt, heb ik over 1,5 week een fysieke keuring en begin mei de stamceldonatie. Stiekem best spannend :@
Spannend maar ook wel heel erg bijzonder!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  vrijdag 9 april 2021 @ 12:09:17 #19
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_198931275
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 april 2021 11:16 schreef Vicky het volgende:

[..]

Spannend maar ook wel heel erg bijzonder!
Vind ik ook. Vrij bizar dat ik zo (hopelijk) iemand leven kan redden :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_198941282
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 12:46 schreef soeverein het volgende:
Net voor het eerst geweest. Alleen bloed testen, mn waardes waren goed en bloeddruk was een school voorbeeld.

Hele fijne ervaring met het personeel. Blij met mezelf ook, dus super goede keus om hiermee te beginnen. Kan het iedereen aanraden.

Schrok wel een beetje toen ze zeiden dat de naald de volgende keer 2x zo groot is :p
Opzich voel je er niet zo heel veel van als die naald erin gaat als je maar niet zoveel beweegt. Heb pas twee keer een donatie gedaan en het enige idee wat ik heb is dat als je gaat bewegen dat je zou voelen dat de naald in de ader heen en weer zou gaan.... Daarom hou ik mijn arm altijd stil :P
pi_198942936
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 april 2021 11:14 schreef KaBuf het volgende:
:o :o :o

Niet helemaal passend hier, maar wil het toch kwijt :P
Zo'n kleine twee maanden terug was ik gebeld door Stichting Matchis dat ik een mogelijke match was voor stamceldonatie. Vragengesprekje gehad, opnieuw bloed opgestuurd. Ze gaven aan dat er 4 tot 6 mogelijke matches waren, en dat ze nu nagingen wie de beste match is.

Net gebeld door Matchis en ik ben de beste match. Dus, als de planning akkoord is voor de patiënt, heb ik over 1,5 week een fysieke keuring en begin mei de stamceldonatie. Stiekem best spannend :@
Wow heel spannend inderdaad, mooi om zoiets voor iemand te kunnen doen!
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_198944680
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 april 2021 11:14 schreef KaBuf het volgende:
:o :o :o

Niet helemaal passend hier, maar wil het toch kwijt :P
Zo'n kleine twee maanden terug was ik gebeld door Stichting Matchis dat ik een mogelijke match was voor stamceldonatie. Vragengesprekje gehad, opnieuw bloed opgestuurd. Ze gaven aan dat er 4 tot 6 mogelijke matches waren, en dat ze nu nagingen wie de beste match is.

Net gebeld door Matchis en ik ben de beste match. Dus, als de planning akkoord is voor de patiënt, heb ik over 1,5 week een fysieke keuring en begin mei de stamceldonatie. Stiekem best spannend :@
^O^ ^O^ *O* _O_
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_198944813
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 april 2021 11:14 schreef KaBuf het volgende:
:o :o :o

Niet helemaal passend hier, maar wil het toch kwijt :P
Zo'n kleine twee maanden terug was ik gebeld door Stichting Matchis dat ik een mogelijke match was voor stamceldonatie. Vragengesprekje gehad, opnieuw bloed opgestuurd. Ze gaven aan dat er 4 tot 6 mogelijke matches waren, en dat ze nu nagingen wie de beste match is.

Net gebeld door Matchis en ik ben de beste match. Dus, als de planning akkoord is voor de patiënt, heb ik over 1,5 week een fysieke keuring en begin mei de stamceldonatie. Stiekem best spannend :@
Gaaf *O*

En natuurlijk spannend! Tof dat je dat kunt en wilt doen.

Doneer je via bloed?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zaterdag 10 april 2021 @ 17:38:50 #24
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_198948556
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 april 2021 12:33 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Gaaf *O*

En natuurlijk spannend! Tof dat je dat kunt en wilt doen.

Doneer je via bloed?
Ja plan is via bloed en dus vanaf 4 dagen vooraf dagelijks twee keer groeifactoren in m'n bloed met een spuitje :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 29 april 2021 @ 18:13:55 #25
39237 crew  H_T
2733
pi_199209331
Net weer gedoneerd :) Ik lag dit keer langer aan de tap dan voor mij gebruikelijk, maar nog steeds ruim op tijd klaar :)
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')