FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Mazda 6 MPS
Chivazdinsdag 16 februari 2021 @ 10:57
De Mazda 6 MPS is een wolf in schaapskleren, ik heb 2 jaar geleden een oude 6 gekocht puur uit noodzaak. Het bleek toch wel een fijne wagen te zijn voor de prijs die ik er voor betaald heb. Alleen er is een groot probleem, hij roest onder mijn kont vandaan dus word het tijd voor iets anders.
Het liefst wil ik dus een Mazda 6 MPS aanschaffen, ze zijn behoorlijk zeldzaam in Nederland maar in het buitenland zijn ze nog wel te vinden.
Nu is mijn vraag, heeft de Mazda 6 MPS dezelfde roest problemen als de reguliere 6? En zo ja valt daar nog iets mee te doen?
pvdplanetdinsdag 16 februari 2021 @ 18:12
Ze roesten als de neten helaas.
Ik heb ooit en Mazda 3 MPS laten staan want er was geen bout of plaatwerkrand die niet bruin was. Met een ton op de teller.

De 6 MPS heeft dezelde genen.
Niet alleen subframe, ook spatbordranden en onderkant deuren. Dorpels tevens een ramp.

Zolang het niet doorgerot is valt het wel te behandelen. Een binnenslaper zoeken dus.

Trouwens, ze willen ook flink olie stoken. Let daar op.
Chivazwoensdag 17 februari 2021 @ 09:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 18:12 schreef pvdplanet het volgende:
Ze roesten als de neten helaas.
Ik heb ooit en Mazda 3 MPS laten staan want er was geen bout of plaatwerkrand die niet bruin was. Met een ton op de teller.

De 6 MPS heeft dezelde genen.
Niet alleen subframe, ook spatbordranden en onderkant deuren. Dorpels tevens een ramp.

Zolang het niet doorgerot is valt het wel te behandelen. Een binnenslaper zoeken dus.

Trouwens, ze willen ook flink olie stoken. Let daar op.
Jammer ik had gehoopt dat de MPS misschien beter behandelt zou zijn dan de reguliere 6. Doodzonde want ondanks de roest is het best een fijne wagen. Is dat probleem met de nieuwere modellen wel verholpen?
pvdplanetwoensdag 17 februari 2021 @ 12:30
De CX-5 en MX-5 ND roesten ook, dat zijn modellen van 5 jaar oud.

Het zit 'm waarschijnlijk in de kwaliteit van het staal en de methode van verzinken.

Voorbeeld: de eerste serie Alfa 156 (1997) roest bijna niet. Toen werd de vraag opeens een stuk hoger en werd ervoor gekozen het zinkbad te verkorten. Modellen uit 1998 en 1999 roesten daarom veel meer.

Mazda is een kleinere speler en zal vanwege kostenoverweging minder investeren in roestpreventie.
Chivazwoensdag 17 februari 2021 @ 13:22
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 12:30 schreef pvdplanet het volgende:
De CX-5 en MX-5 ND roesten ook, dat zijn modellen van 5 jaar oud.

Het zit 'm waarschijnlijk in de kwaliteit van het staal en de methode van verzinken.

Voorbeeld: de eerste serie Alfa 156 (1997) roest bijna niet. Toen werd de vraag opeens een stuk hoger en werd ervoor gekozen het zinkbad te verkorten. Modellen uit 1998 en 1999 roesten daarom veel meer.

Mazda is een kleinere speler en zal vanwege kostenoverweging minder investeren in roestpreventie.
Bijzonder jammer, dan ga ik maar op zoek naar een andere Japanse sleeper.
pvdplanetwoensdag 17 februari 2021 @ 17:53
Subaru Legacy 3.0 R (spec b)

245pk, 6-bak uit de WRX Sti

Sedan & Station
Chivazwoensdag 17 februari 2021 @ 18:23
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 17:53 schreef pvdplanet het volgende:
Subaru Legacy 3.0 R (spec b)

245pk, 6-bak uit de WRX Sti

Sedan & Station
Ik had het even opgezocht en de sedan ziet er nog prima uit ook.
Dit is dus zeker een optie.
pvdplanetwoensdag 17 februari 2021 @ 18:58
Het VDC systeem is wel grappig. Als je het uitschakelt komt de aandrijving grotendeels van achter en wordt het een 4 wieldrift machine.

In de snow of road optie heb je een auto die bijna niet van de weg af te krijgen is.

Als het BMW hart niet zo hard zou kloppen had ik er zeker 1 gekocht (vroeger diverse Subaru's gehad)

Sowieso gaat er niets boven een dikke zescilinder lijn- of boxermotor.

Dit is een echte sleeper, net als m'n 130i. Alleen de echte kenners zien het :D